Wegverbetering Zoeterwoudsche Singel stadsnieuws. Jaargang VRIJDAG 16 FEBRUARI 1934 No. 22672 DAGBLAD VOOR LEIDEN EN OMSTREKEN Het voornaamste Nieuws van heden. MUZIEK. EIDSCH DAGBLAD PRIJS DER ADVERTENTIEN?, te. per regel voor advertentlên tilt Lelden en plaatsen ■agentschappen van ons Blad gevestigd zijn. Voor alle L advertentlën 36 Cts. per regel. Kleine Advertentiën iend bij vooruitbetaling Woensdags en Zaterdags 50 Cts. maximum aantal woorden van 30. volgens postrecht. Voor eventueele opzending van 10 Cts. porto te betalen. Bewijsnummer 5 Cts. Bureau Noordeindsplem Telefoonnummers voor Directie en Administratie 2500 Redactie 1507. Postcheque- en Girodienst No. 57055 - Postbus No. 54. PRIJS DEZER COURANT Voor Lelden per 3 maanden f. 2.35; per week f. 0.18 Bulten Lelden, waar agenten gevestigd zijn, per week „OJJ Franco per post 1.2.35 portokosten. ner bestaat uit VIER bladen Eerste blad. BV. VERG. „KERKHERSTEL". Een nieuwe kerkorde. niet groote, maar zeer aan- ichare hield de afd. Leiden van iel een openbare vergadering, ng van ds. J. de Wit. van een gedeelte uit Efez. 4 behandeling van eenige huis zaken hield de voorzitter een bver „een nieuwe kerkorde". en welke Kerkorde? zoo ving Kerkorde Is een zaak, die de ge er moet gaan begrijpen, als iets voor onze kerk. geestelijke zaken voor, maar uiterlijke zaken (kerkeraad- enz.) mogen niet verwaarloosd moet orde zijn. Fes', vooral de brieven van Paulus (rel degelijk over een Kerkorde te stellen aan ambtsdragers, b). reeds in den vervolglngstijd I, stonden de voorvaderen toch 'stil bij de geestelijke zaken, synode van Wesel b.v. werden palingen gemaakt (avondmaals- Ipbeurten. positie van de vrouw die alleen de kerkorde, de raakten, een volmaakte maatschappij |erkorde overbodig zijn. Maar nu geval is, is er gevaar voor antasting der vrijheid. Er moet regeering zijn (Efeze 4), irdelijke mannen moeten leiding |owel over geestelijke als stoffe- Wie is nu de werkelijke gezag- de Ned. Herv. Kerk; de meer- ian de leden? geest van Christus moet de goede worden gesticht: de ambten en moeten worden gekozen. Vol- ginselen, door Christus ons ge- vervat in de Schrift, Maar de is waardeloos, als de be- Christus als Zone Gods, niet i wordt. ndaagsche kerkorde voldoet niet, er tegenop getornd, tever- Sommigen deden het met geweld anderen probeerden het held en overreding. Weer anderen zaak laten, zooals het thans is. at, dat de kerkorde van heden, de geest van Christus is Idiging van het Evangelie is thans puliere zaak van den predikant: meeningen zijn toegelaten. De besturen kunnen moeilijk ter tiding geroepen worden; geeste- |n worden bijna niet besproken, ertoe de macht ontbreekt. Tucht ten leven bestaat wel, maar prac- het niet van toepassing. Kerke- fereenigingen zijn een noodzake- geworden. De kerk heeft een I maar deze is zeer oud, en staat let middelpunt der belangstelling, paad moest meer leiding geven ting van predikanten en opzie- [lebben kerkelijke kiesvereenigin- 1 invloed. is te regelen van bovenaf; er zaken, die elke gemeente zelf .Maar Christus regeert Zijn I door de ambten, moest leidend ■ezen. En daartoe tracht ook Kerkherstel te komen en pleit dan voor: a. een Christus belijdende kerk. De be lijdenis, aangepast en vernieuwd aan den tijd van heden (sociale wenschen, geeste lijke stroomingen). b. geen bestuur, maar erkenning van het ambt; c. de synode een afspiegeling van wat leeft in de gemeente, de verkiezing te regelen vanuit de classis; d. opneming van zending-evangelisatie binnen het kerkelijke raam. Een zeer uitvoerige en leerzame discussie volgde op de inleiding, waarna sluiting volgde. o HET LEIDSCHE VOLKSHUIS. Muziekavond door Annie de Haan en May Hammes. Men schrijft ons: Met de vioolsonate in g-moll van Tartini openden de beide concertgeefsters den avond. Mej. Annie de Haan gaf in deze sonate met moeilijke dubbelgrepen direct blijk van haar goed ontwikkelde vinger- en streektechniek. Het voornaamste echter zijn haar toon en haar voordracht te waardeeren. Aan den vleugel begeleidde May Ham mes de violiste met juist stijlgevoel. Daarna hoorden wij het vioolconcert no. 3 G-dur van Mozart. In het eerste deel liet de intonatie der violiste wat te wenschen over, doch in het Rondeau her stelde zij zich weer. In de schijnbaar eenvoudige, maar zeer moeilijke pianopartij met de subtiele Mozartsche nuances toonde de pianiste haar natuurlijke muzikaliteit, evenals dat van de violiste gezegd kan worden. Als laatste nummer voor de pauze hoor den we May Hammes in een drietal piano- soli. Hiervan dient vooral de Prelude en Fuga Bes-dur van J. S. Bach vermeld te worden. De strenge rythmen, de sublima tie van het persoonlijke tot het universeele dat is Bach en wij hoorden ook Bach. Na de pauze hoorden we weer Annie de Haan in de Romanze G-Dur van Beet hoven en in de Improvisation g-moll van Ernest Block. Het laatste speelde zij het beste. In de improvisatie „Baal Sjem" is het extatisch mystieke verlangen naar het goddelijke gelegd. Het verlangen dat de vervolgde jood koestert, teneinde uit de harde en wreede werkelijkheid te vluch ten naar hoogere geestelijke regionen. Van de twee piano soli, die May Ham mes daarna nog uitvoerde verdient vooral de Rhapsodie op. 79 g-moll van Brahms bijzondere vermelding. Zij speelde het romantische stuk met een élan, dat de vleugel onder haar for- schen aanslag daverde. Het vrij talrijk opgekomen publiek dankte telkens met een hartelijk applaus. Jammer was het dat de violiste den avond meende te moeten sluiten met de overbekende Kavatine van Raff. Waarlijk uit haar repertoire had zij wel wat belang rijkere kunnen kiezen. MUTATIES R.K. RAADSFRACTIE. Naar wij vernemen hebben de heeren mr. H. F. A. Donders en H. M. Simonis zich wegens drukke werkzaamheden ge noodzaakt gezien het raadslidmaatschap neer te leggen. Hun opvolgers op de R.K. lijst zijn de heeren H. L. J. Tobé en H. Lombert. DOOPSGEZINDE GEMEENTE-AVOND. Lezing van Ds. Bonga. In een omlijsting van eenige liederen, zeer verdienstelijk gezongen door Mevr. A. van Leeuwende Paauw vooral de kerkaria van Stradella klonk bijzonder mooi hield gisteravond in de Doopsgez. kerk ds. L. Bonga een lezing over „Twijfel" Hij wees er op, dat er verschijnselen en problemen zijn, die te allen tijde actueel blijven, omdat ze in elke nieuwe generatie en in de opeenvolgende stadia van het menschelijke leven den mensch boeien en verontrusten. Een van deze is de twijfel. De Doopsgezinden hebben immers in hun prediking sterk de aandacht gericht op het innerlijke leven, met het gevolg, dat anderen hun vaak hun tekort aan belang stelling voor de groote politieke en maat schappelijke problemen hebben verweten. Maar er is verband tusschen de buiten wereld en de wereld van het hart, en van uit dit hart zijn de uitgangen des levens. De verwarring, wankeling en onzekerheid van onzen tijd en van onze wereld vindt haar diepsten grond in de innerlijke on zekerheid van den mensch. in zijD twijfel, voornamelijk in zijn religieuzen twijfel. Spreker tracht het wezen en de kenmer ken van dezen laatsten aan te wijzen door te onderzoeken, waarin de z.g. godsdien stige „zekerheid", beter gezegd „verzekerd heid", bestaat. Er is hier sprake van geloof in Gods werkelijkheid en van geloof in zijn werkelijkheid voor ons. Door het wij ken plotseling of langzaam van deze beide overtuigingen groeit in den mensch de twijfel. Bij het eerste speelt de prak tijk van het nuchtere leven en vooral de sleur een rol, bij het tweede zijn het de verstands- en de gevoelskritiek, die den twijfel helpen groeien. Uit onbevredigden verklaringsdrang, uit scherpere ontleding en dieper inzicht, maar bovenal uit onbe grepen strijd en smart wordt in de zoe kende menschenziel de twijfel geboren: de onzekerheid omtrent de werkelijkheid van God en ziel en eeuwigheid. Het zijn niet de luchthartigste naturen, die rijpen voor den twijfel. Godsdienstige onverschillig heid, die men zoo verbijsterend veel aan treft, heeft met twijfel niets te maken. Velen komen nooit aan den godsdienst, laat staan aan den twijfel toe. Deze laat ste is een phase in het ontwikkelingspro ces van den menschelijken geest. En als zoodanig beteekent hij niet enkel gemis, maar ook bezit. Daar is een „zekerheid", die armoede beteekent. Het is de van buitenaf opgelegde, de als een etiquet op geplakte „geloofszekerheid", die door traagheid en onzelfstandigheid den twijfel nooit leert kennen. Wie in eigen ontbe ring op welk gebied dan ook het levend verlangen heeft leeren kennen, en de verdiepende, louterende werking hier van aan eigen ziel heeft ervaren, die erkent de waarde van den twijfel. De mensch bezit zijn geloof alleen in een proces van voortdurende worsteling; in het grijpen en weer loslaten en dan op nieuw weer grijpen ligt het waarachtige wezen van ons aardsche menschenbe- staan. Het diepe Godsverlangen is de glans van ons leven. Vroomheid is geen rust in den gewonen zin van het woord. De vrome mensch is de hunkerende mensch, die ge- teekend is tot den strijd. Maar zijn levens- symphonie zal zich eenmaal oplossen, hetzij hier, hetzij later in een harmo nisch slotaccoord. Muziek is alleen levend, wanneer de melodie eerst aan het einde de oplossing vindt, waarnaar zij in haar wen dingen en wisselingen verlangend heeft gezocht. Door de deemoed vooral tempert zich de kritiek en wordt de onzienlijke wereld weer levender werkelij kheid. Dan verstilt in den mensch de twijfel en groeit als een genade de wondere overgave, die men den wede noemt. Na de pauze Illustreerde ds. Bonga zijn lezing nog met enkele toepasselijke ge dichten, o.a. met het „Gebed van den on wetende" van Multatuli. De voorzitter van den Kerkeraad. de heer P. A. Hibma, dankte in een slotwoord, waarin ook de begeleider van den solozang, de heer J. Haverkamp, terecht werd betrokken. HANDELSREGISTER KAMER VAN KOOPHANDEL. Wijzigingen: N. J. Sanders Czn„ Haarlemmerstraat 131, Leiden: handel in manufacturen enz. Overleden mede-eigenaar J H. W. M. San ders, dd. 7 Juli 1933. Naamlooze Vennootschap Beekman's Dames- en Heerenkleedinghandel, Steen- schuur 2, Leiden Uittredend commissa ris G. W. J. Vintges, Rotterdam, dd. 15 Febr. 1934. F. P. van Dijk, Breestraat 36, Leiden: handel in galanterieën en porselein. Ves tiging filiaal Leiden, Haarlemmerstraat 48, o/d. naam I.VA. VER. VAN DEN HANDELDRIJVENDEN EN INDUSTRIEELEN MIDDENSTAND. Wij vliegen naar Indië. In café-restaurant „In den Vergulden Turk" heeft gisteravond jhr. dr. J. C. Mollerus uit Haarlem zijn bekende lezing over den vliegtocht per K.LM. naar Indië gehouden. De druk bezochte vergadering volgde met groote belangstelling den spr. op zijn snelle reis met de vele interes sante steden en streken naar Indië. De door den spreker opgenomen film vulde diens causerie de lezing werd reeds eerder hier ter stede gehouden en toen plaatsten wij een uitvoerig verslag op voorbeeldige wijze aan en hierdoor ontstond een haast levend beeld van dezen nog ongewonen maar buitengewoon leer- zamen tocht. Met een krachtig applaus dankte de ver gadering jhr. Mollerus voor zijn boeiend betoog. o DE ARBEIDSBEURS. Op den 16den Februari 1934 waren 3609 (v. j. 3711) werkzoekenden ingeschreven. r> Tot quaestor van het Leidsche Stu dentencorps is heden bij enkele candi- daatstelimg gekozen de heer J. de Visser. Bij Kon. besluit is de eere-medaille in zilver, verbonden aan de Orde van Oranje- Nassau, toegekend aan den heer E. D. Piguillet, gewezen rijksveldwachter-briga dier-majoor hier ter stede. Verschenen is thans het verslag der gemeente over 1932 met de bijlagen. De Filmliga Leiden heeft met de di rectie van het Trianon-theater een over eenkomst getroffen krachtens welke de leden op vertoon van hun lidmaatschaps kaart tegen gereduceerde prijzen toegang hebben. Deze regeling geldt voor het eerst hij de film „Extase" (behalve op Zondag). Ten nadeele van den heer V. is hedenmorgen, terwijl hij zich in een win kel aan de Haarlemmerstraat bevond, diens rijwiel ontvreemd. De politie heeft den I7-jarigen L. G„ die hier zonder middelen van bestaan rondzwierf, over de Duitsche grens geleid. BINNENLAND. De regeering over dc wijziging der Woningwet (3de Blad). Bezoek van dc ministers De Wilde en Oud aan Drenthe (Binnenland, 3de Blad). Verkeersongeluk bij Overschie; vier ge wonden (Gemengd, 3de Blad). Ons Parlementair Overzicht (3de Blad). Te Groningen zijn de wedstrijden be gonnen om het wereldkampioenschap biljarten (Sport, 4de Blad). Het herziene bezoldigingsbesluit voor Indische landsdienaren. (Laatste Berech ten, le Blad). BUITENLAND. De rust in Oostenrijk schijnt terugge keerd na de nederlaag der socialisten (4de Blad en Tel., 1ste Blad). De Fransche antwoord-nota aan Duitschland inzake de Ontwapening (Bui tenland, 1ste Blad). Doumergue behaalt in de Fransche Kamer een groote meerderheid (Buitenl., lste Blad). De drie Bulgaren Dimitroff, Popoff en Taneff Russisch staatsburger (Buitenland, lste Blad). Uitstel van het beroep van Oostenrijk op den Volkenbond (Buitenland, le Blad). Het bezoek van den Poolschen minister Beek aan Moskou beëindigd (Buitenland, lste Blad). „CON AMORE". I bruggetjes aan den Zoeterwoudscne Singel zijn evenals een geheele boomenrij ten offer gevallen aan het moderne verkeer. Het beeld heeft daardoor zijn schllderachtiee schoonheid verloren, hetgeen bovenstaande foto's wel heel duidelijk Ulustreeren. Maar uit verkeersoogpunt beteekent deze verande- Wel een CTOOte wWterine vooral wanneer het wegdek eerlang zal zijn geasfalteerd. Jammer, dat schoonheid en verkeersbehoeften zich ln het stadsbeeld o vw 6, 2QQ slecht met elkaar verdragen. Mozart's Grosze Messe. Dankbaar en met oprechte bewondering zetten wij ons neer, om te gewagen van de stijlvolle uitvoering, die ,,Con Amore" met het Haagsche koor „Pro Rege" ge zamenlijk ons brachten van Mozart's verheven Grosze Messe in C moll. Met dit opus waarvan men de wordingsgeschie denis en diverse bijzonderheden reeds heeft kunnen lezen had de heer Smink zich een uiterst zware taak gesteld! Hier toch is eigenlijk sprake van een cantatenmis van zeer grooten omvang, die zich door haar monumentalen en breeden opzet het Gloria bijv. bestaat uit zeven afzonderlijke dcelen sterk onderscheidt van haar voorgangsters, waarin Mozart veelal nog gebonden was aan de kerke lijke voorschriften, o.a. wat betreft den beperkten tijdsduur. Ook qua inhoud zijn er groote verschillen: Mozart kon in deze mis eigen smaak en opvatting den vrijen loop laten, de meester streefde hier naar den door hem zoozeer begeerden terug keer tot de „ware, innerlijk bezielde" kerk muziek, die in verval was geraakt door de preferentie voor instrumentalen glans en oppervlakkige melodieën. En hoe over tuigend mocht dit dezen begenadigde ge lukken! Bach en Handel inspireerden hem: zijn genie komt ook hierin tot uiting, dat hij hun edelen geest tot de zijne maakte en er toch weer een totaal eigen stempel aan gaf. De gecompliceerde fuga's, de dramati sche opbouw der machtige, soms 5- en 8- stemmige koren, de contrapuntische stijl der solisten-ensembles leggen van dezen invloed getuigenis af. In de aria's echter bloeit zuiver Napolitaansche coloratuur- bravour op: wellicht geschreven om Mo zart's beminde vrouw Constanze te laten schitteren of. zooals ook wordt aangeno men, als lieflijke rustpunten voor den toehoorder na de inspanning, die het volgen der zware koren vergt. Mag 't werk dus een ietwat heterogenen indruk maken, het spreekt daarnaast van een strenge en meesterlijke beheersching van diverse stijlen, waaruit toch het ty pisch Mozartsche telkens opklinkt. Zoowel aan 't koor, de solisten en het veelal zelfstandig tegenover de stemmen contrapuntische optredende orkest, stelt deze mis dus enorme e:sehen. Een alge- heele overgave en warme toewijding, een groot technisch kunnen is noodzakelijk om den diepen ernst, de dikwijls barokke kracht volledig uit te beelden en de tal- looze moeilijke struikelblokken te over winnen. Met onmiskenbare liefde hebben allen hun beste krachten gegeven, maar hoeveel nauwgezette studie moest hieraan vooraf gaan! Beseft men de zware opgave wel, twee aparte koren, die niet aan elkaar ge wend zijn, tot een harmonisch geheel te doen versmelten^ De wijze, waarop de heer Smink hierin slaagde, was waarlijk eminent. 't Is niet mogelijk alle schoonheid, die Mozart ons hier bracht, te beschrijven. Om een kleine greep te doen: hoe ontroe rend zetten reeds dadelijk na 't korte orkest voorspel de stemmen het klagende „Kyrie Eleison" in, onderbroken door de innige en troostende sopraansolo in Es dur. Sterk contrasteerend hierop de stralende'c-dur

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1934 | | pagina 1