Jaargang
DINSDAG 13 FEBRUARI 1934
No. 22669
dagblad voor leiden en omstreken
prijs dér advertentien a
bestaat oH DRIE Bfaftn
EERSTE BLAD.
ÉCIEELE KENNISGEVING
I gebouw „Tot Nut van 't Algemeen"
(Steenschuur 21).
STADSNIEUWS.
Het voornaamste Nieuws
van heden.
EIDSCH
DAGBLAD
i Ota pW "SS®1 7001 «ÏTertentlën uit Lelden en plaatsen
agentschappen van ons Blad gevestigd zijn. Voor alle
re advertentien 86 Cts. per regel. Kleine Advertentiën
Bultend bij vooruitbetaling Woensdags en Zaterdags 50 Cts.
[een maximum aantal woorden van 30.
1 EO volgens postrecht. Voor eventueele opzending van
ren 10 Cts. porto te betalen. Bewijsnummer 5 Cts.
Bureau Noordeind»plein Telefoonnummers voor
Directie en Administratie 2500 Redactie 1507.
Postcheque- en Girodienst No. 57055 - Postbus No. 54.
PRIJS DEZER COURANTS
Voor Lelden per 1 maanden t.2.35; per week 1.0.18
Bulten Lelden, waar agenten gevestigd zijn, per week „0.18
Franco per post f. 2.55 portokosten.
VERGADERING
j|EN GEMEENTERAAD VAN LEIDEN
op
MAANDAG 19 FEBRUARI 1934.
des namiddags te 2 uur,
behandelen onderwerpen:
lenoeming van een gemeentelijken
bij de N.V. Leldsche Duin-
aatschappij. (18)
mwijzing van candidaten voor de
ng van drie commissarissen bij
fcde N.V. (18)
lenoeming van drie leden van de
van Toezicht op de Bewaar -
(19)
lenoeming van een onderwijzeres
o L school aan de Haverstraat.
(20)
"raeadvles op het verzoek van den
I. W. Zeelenberg om eervol ontslag
Tofd der o. 1. school aan de Paul
straat A. (25)
raeadvies op het verzoek van Mej.
ietrich om eervol ontslag uit haar
van onderwijzeres aan de o. 1.
Isan de Duivenbodestraat. (26)
foorstel tot overplaatsing van den
l van Rijswijk, hoold van de oplel-
rbool voor Gymnasium en H.B.S.
IBoommarkt, naar de Jongensschool
Vlo. (27)
borstel tot overplaatsing van den
[.Jokkeling, hoofd der o. 1. school
Medusastraat B, naar de oplei-
»1 voor Gymnasium en H.B.S.
IBoommarkt. (27)
foorstel tot overplaatsing van den
Lw.Beumer, onderwijzer aan de 0.1.
aan de Ha' /erstraat, naar de o. 1.
I aan de Duivenbodestraat. (28)
[Voorstel tot beschikbaarstelling van
r den aanleg van den oprit naar
ree Spanjaardsbrug en voor de be-
aan de provincie van de bijdrage
tosten van die brug c.a. (29)
Voorstel:
t verhooging van de voor de verbe-
van den Hooge-Rijndljk, ten
ton van de Roomburgerbrug, be-
hikbaar gestelde gelden;
- kostelooze overneming in eigen-
I) en onderhoud, van mej. M. J.
Beets, te Wassenaar, van een ge-
selte van het perceel kad. bekend ge
ënte Leiden, Sectie O, No. 25. (30)
Voorstel:
i van de N. V. Leidsche Exploitatie
aatschappij van Onroerende Goe-
toren qm niet in eigendom en onder-
loud bij de gemeente over te nemen
|et perceel kad. bekend gemeente
«pen. Sectie O. No. 905. deel uit
makende van de Potgieterlaan;
"t beschikbaarstelling van gelden
K>r de demping van de sloot langs
Potgieterlaan en de verbetering
den ingang van die laan. (31)
Voorstel tot beschikbaarstelling van
yoor de verbetering van het voet-
i® den Stadspolder, verhuurd aan
Keituinvereeniglng „Oosterkwartier"
verhooging van het voor de in-
Lvan, eeni8« voetbalvelden in ge-
Polder beschikbaar gestelde be-
(32)
^Voorstel in zake de beschikbaar
van gelden voor de verbouwing
1Sceel ..Zuiderhorst" aan den
we® *e Oegstgeest tot
s „van een der geneesheeren
1 gestichten ..Endegeest", „Voor
in .Rhijngeest". (33)
om- met intrekking van het
„iJi', van 25 Juli 1927 in zake het
i va^Vtn.van strook van het
Se' gesticht „Endegeest" aan
schar,„"^uld"HolIandsche Tramweg-
H een strook grond van ge-
1 terrein
in gebruik te geven aan de
t 1 °egstgeest. (34)
*1 VanS'w°' het doen roolen en ver"
idr« en. tevens praeadvies op
landel »n 1e N'V' Beekman's Klee-
Kfflien f„a' n zake verwijdering van
m een gedeelte van de Knrp-
traat.
(14)
niw, gebruik maken van de
Bokking T.a!! een deskundige met be-
aieenteiiivk i df varhuring van ge-
Ibït Sa'abderiien:
i'ei behrf arstcllinB van gelden
Vo^. UU°VP Var) Ho va „o va oova
ilng wijziging van de ver-
Vco--. koming van brand. (24)
F® op dl rf' 'di^gtbg van de ver"
Voorststraatpolltie. (24)
"ng od wijziging van de ver-
tosch keuringsdienst van Vee
I: Voorste] tot (31
op L D": wijziging van de veror-
miden. (4)
SCHLEIERMACHER-HERDEN-
KING IN DE LEIDSCHE
UNIVERSITET.
BEROEMD DUITSCH THEOLOOG EN
PHILOSOOF VOOR 100 JAAR OVERLEDEN
Redevoeringen van de hoogleerarcn
Korff, Heering en Kristensen.
Gisteren was het juist honderd jaar ge
leden, dat prof. dr. D. F. E. Schleier-
macher, beroemd Duitsch theoloog en wijs
geer te Berlijn overleed.
Het Instituut voor Systematische Theo
logie heeft dit feit gisteravond herdacht
door de organisatie van een bijeenkomst
in het klein-auditorium van het Aca
demiegebouw, waar verschillende sprekers
het woord hebben gevoerd. Na een korte
inleiding van den voorzitter van het In
stituut, prof. dr. L- J. van Holk, sprak
prof. dr. F. W. A. Korff over
Schleiermacher in de lijst
van zijn tijd.
Spr. begon zijn rede met erop te wijzen
dat het om verschillende redenen bij
Schleiermacher van bijzonder belang is om
hem te zien „in de lijst van zijn tijd".
Vooreerst heeft hij in de uiteenzetting
met de hem omringende geestesstro
mingen zijn voornaamste theologische taak
gezien. En bovendien bracht het type van
zijn intellectueelen aanleg, in verband met
zijn geheelen aard, mede, dat hij voortdu
rend behoefte had aan impulsen van
buitenaf- Hij behoort niet zoozeer tot de
scheppende geesten als wel tot hen, die,
zij het op oorspronkelijke wijze, allerlei
elementen, die tot hen gekomen zijn,
samenvatten en verwerken tot een syn
these. In godsdienstigen zin is Schleier
macher gevormd door de Broedergemeente
Bepaalde van Zinzendorf afkomstige mo
tieven werken levenslang bij hem door. En
nu stond Schleiermacher met zijn geloof
midden in de cultuur van zijn tijd. Aan
vankelijk duikt dat geloof onder in die
cultuur, maar straks herrijst het in
nieuwen vorm. De theologie der Ortho
doxie met haar objectivisme had uitge
diend. In de Aufklarung had zich het
subject verheven, maar het had zich in
hoofdzaak slechts weten te doen gelden
van de zijde van het verstand. Beide groot
heden hadden dan ook op den duur
slechts negatieve beteekenis voor hem.
Vragen wij naar de invloeden, die hem po
sitief hebben gevormd, dan moet vooral
een viertal genoemd worden. Ten eerste:
een uit het „Piëtisme afkomstige stroo
ming, die nauw samenhangt met den z.g.
Sturm und Drang" en de innerlijkheid
het gevoel ook voor religieus leven en
denken als uitgangspunt stelde; ten
tweede: Kant, aan wien Schleiermacher
veel meer verplichting heeft dan hij zelf
wilde erkennen; in de derde plaats Spi
noza, die in de laatste decenniën der 18e
eeuw een ware renaissance beleefde; ten
vierde: de Romantiek, met welke hij in zijn
eerste Berlijnsche periode van zeer nabij
kennis heeft gemaakt-
Al deze factoren met uitzondering van
Spinoza, dien Schleiermacher echter juist
op dit punt corrigeerde wezen in de
richting der subjectiviteit. In deze rich
ting is Schleiermacher dan ook gegaan.
Hij heeft in de theologie het roer omge
wend en principieel positie genomen in de
vroomheid van het subject. Hier ligt zijn
levensdaad, met welke hij een nieuwe pe
riode heeft doen aanbreken in de geschie
denis der theologie. Maar hier ligt ook
zijn eenzijdigheid: zoo ongeveer alles, wat
zich tegen hem laat inbrengen, is tot dit
ééne punt terug te brengen: het eenzijdig
accentueeren van het subject. Juist echter
een beschouwing, die Schleiermacher
tracht te zien ,.in de lijst van zijn tijd",
vermag hem in weerwil van alle bezwaren
recht te doen. Twee werelden botsten in
hem: de wereld van het Christelijk geloof
en die van het moderne denken en voelen.
Er is dus geen reden het hem euvel te
duiden, dat hij op menig punt heeft mis
getast. Er is evenmin reden bij hem te
blijven staan. Wat normatief in hem blijft,
is zijn doelstelling een theologie, die po
sitie durft nemen in de cultuur van haar
tijd.
Prof. dr. G. J. Heering sprak hierna
over:
Schleiermacher als dogmaticus.
Als de meest wijsgeerige onder de kerke
lijke theologen en als de meest religieuse
en daardoor meest theologische onder de
wijsgeeren van zijn tijd heeft Schleier
macher de theologie gered uit de handen
van dogmatisme en scholastiek eenerzijds
en van rationalisme en moralisme ander
zijds. Het is zijn groote verdienste dat hij
de zelfstandigheid, de autonomie der reli
gie heeft gehandhaafd en daarmee het
autochtoon karakter der theologie. Dog
matiek was voor hem: de systematische
bewerking van het geloof; geloof: bewuste
vroomheid; vroomheid: gevoel van vol
strekte afhankelijkheid van het Eeuwig
Wezen. Met de beschrijving van dit laatste
gevoel verrichtte hij tevens baanbrekend
werk voor de godsdienst-psychologie en
heeft hij aangetoond, dat dogmatiek de
godsdienst-psychologie niet missen kan.
Wie de psychologie wil uitbannen, haalt
een slechte psychologie binnen.
Alleen vroomheid was voor Schleier
macher de waarborg voor de echtheid
van 't geloof, de grondslag voor waarach
tige theologie.
In tegenstelling met de doctrinaire ker
kelijke dogmatiek zijner dagen gaf Schlei
ermacher een dogmatiek van binnen naar
buiten. Zoodoende werd zijn dogmatiek
overwegend psychologisch van aard en
kwam ht noetisch element, het element
van kennis en waarheid, niet tot zijn recht.
Zijn openbaringsbegrip is eenzijdig-inner-
lijk, de historische openbaring speelt geen
primaire rol, het geloof is daardoor te wei
nig geloof in het Evangelie. Hiermee gaat
gepaard een agnosticisme ten opzichte der
goddelijke praedicaten, die z.i. slechts be
trekking hebben op ons Godsbewustzijn,
maar niet correspondeeren met Gods on
kenbaar wezen. Op het Godsbewustzijn,
d.i. op het door God in Christus mee
gedeelde en verlossende leven komt het
aan.
Schleiermacher's christelijke vroomheid
werd gevat in het denkkader van een
vitalistisch Spinozisme (hierin was hij
verwant aan Goethe), waartoe zijn mys
tieke aanleg de bemiddeling was. Daar
door dacht hij God en wereld, God en
ir.ensch dichter bijeen dan het Christelijk
bewustzijn toeiaat. Zijn optimistische kijk
op het menschebjk vermogen en op den
wereldgang stelde hem in staat zijn mo
nisme te handhaven. Zyn hamarliologie,
zijn soteriologie en Christologie zijn on
bevredigend. Doordat zijn geloof te zeer in
vroomheid opging en deze in het beleven
der éénheid, ontbreken in zijn geloof de
spanning, het waagstuk, de hoop, en
schiet zijn eschatologie te kort. Zijn
vroomheid was ten slotte meer quietistisch
dan profetisch.
Schleiermacher zoekt uit het starre
objestivisme los te komen. Wij zoeken na
een eeuw, waarin Schleiermacher den
scepter zwaaide, redding uit het subjec
tivisme; wij zoeken de vastheid. De slin
ger slaat sterk door naar de andere zijde.
De Zwitsersche theologie reageert hevig
op Schleiermacher. Haar kritiek is vaak
raak en noodig; ook vaak onbillijk. Onbil
lijk is Brunner's beschuldiging, dat Schlei
ermacher's theologie een verkapte filosofie
en nog wel een „Ich-philosofie" zou zijn.
En tevergeefsch is Barth's poging om de
psychologie uit de dogmatiek te weren
en elk aanknoopingspunt tusschen den
goddelijken en den menschelijken geest af
te wijzen. Ook de Zwitsersche theologie
zal er niet in slagen een volkomen objec
tieve dogmatiek te scheppen. De slinger zal
zich b 1 ij v e n bewegen tusschen de
beide polen van subjectivisme en objecti
visme.
Bij alle innerlijke gebondenheid hand
haven wij met Schleiermacher de vrijheid
tegenover Schrift en Confessie. Wij erken
nen met hem de ontvankelijkheid van den
mensch voor de Goddelijke Genade. Wij
handhaven met hem de primaire betee
kenis der innerlijke ervaring, 1. als divina-
tie, zonder welke revelatie mogelijk is, en
2. als gemoedstoestand, die den aard van
ons leven bepaalt. Schleiermacher heeft
juist gezien, dat alleen datgene, dat door
ons gevoel, door ons „hart" heengaat,
werkelijkheid wordt in ons leven. Dat wis
ten de Reformatoren met hun „fiducia
cordis" ook.
In al zijn eenzijdigheid eeren wij Schlei
ermacher als handhaver der religieuse
en theologische autonomie en als theoloog
der innerlijkheid, wiens stem ook thans
den theoloog tot bezinning roept: „Hebt gij
hier wel recht van spreken?" Hat deine
Seele auf diesem Gebiete der Religion
wirklich empfangen?"
Schleiermacher's opvatting
van godsdienstgeschiedenis.
Tenslotte sprak Prof. Dr. W. B. Kristen
sen over „Schleiermacher's opvatting van
godsdienstgeschiedenis.
De merkwaardige en vruchtbare ideëen,
aldus SDr.. die Schleiermacher in zijn
..Reden iiber die Relegion" over den gods
dienst in het algemeen en over de veel
heid der godsdiensten ontwikkeld heeft,
zijn gedurende bijna een eeuw zonder
merkbaren invloed op de beoefening der
godsdienstgeschiedenis gebleven. Het tra-
ditioneele, klassieke rationalisme was
reeds vroeg tegen den geest der romantiek
in verzet gekomen; in de laatste helft der
19e eeuw, een tijd van belangrijke histo
rische ontdekkingen, scheen die geest ge
heel overwonnen te zijn. Dat de nieuwe
kennis voorloopig alleen een kennis van
uitwendige feiten was, werd nauwelijks
opgemerkt. De historische studie was meer
in de breedte dan in de diepte gegroeid.
Het bewustzijn daarvan dringt tegen
woordig allengs door, en de aandacht richt
zich weer naar de groote figuren uit
den tijd der opkomende romantiek, Her
der, Schleiermacher en den veel versma
den Creutzer. Hun godsdienst-historische
opvatting was bij uitstek realistisch, na
melijk in dezen zin, dat theoretische be
schouwingen over geschiedenis hun
vreemd was, terwijl al hun aandacht op
de godsdienstige werkelijkheid was ge
richt, dat is: op het volstrekte karakter
van het geloof der geloovigen. De verte
genwoordigers der vroege romantiek heb
ben de waarde en de gelegenheid, die de
vroomen van alle tijden aan hun geloof
toegekend hebben, dieper gepeild, dan het
hun tegenstanders en critici uit het mid
den en einde der vorige eeuw ooit is ge
lukt. Met zijn definitie van godsdienst
als Anschauung des Urüversums heeft
Schleiermacher den grondslag gelegd voor
een beoefening der godsdienstige geschie
denis. die de godsdienstige werkelijkheid
zoo dicht nabij komt als 't mogelijk is. Hij
verstaat onder Anschauung ons vermogen
om op grond van uitwendige indrukken
geestelijke werkelijkheid op te vatten; zij
is een schejjpende werkzaamheid, indivi
dueel en toch sas volstrekte geldigheid.
Dat geldt ook de godsdienstige
Anschauung. De veelheid der godsdien
sten bezitten dezelfde volstrekte geldig
heid. doch geen algemeene, maar indivl-
dueele geldigheid. Gelijk in de oneindige
ruimte elk punt een centrum van het ge
heel is, zoo zijn tallooze godsdienstige
opvattingen van hetzelfde verschijnsel
mogelijk en noodzakelijk. En hij voegt er
bij: dat moet ieder godsdienstig mensch
voelen. Ieder moet weten, dat naast zijn
eigen opvattingen van een goddelijk ge
beuren (of een verschijnsel van het
Heelal) ook andere en even vroome op
vattingen bestaan. Die wahren Be-
schauer des Ewigen waren immer ruhige
Seelen.
Zijn opvatting van het individueele en
toch volstrekte karakter van iederen gods
dienst illustreert hij aan den Israëlltischen
godsdienst en het Christendom. Als histo
ricus is zijn toeleg de godsdienstige gege
vens in hun eigen kracht en naar hun
eigen bedoeling te begrijpen en ze niet
vanuit zijn eigen standpunt te verstaan of
te beoordeelen. Dat heeft aan den gods-
diensthistorischen arbeid van al deze ver
tegenwoordigers der romantiek het sterke
realistische karakter gegeven. Zij bezaten
een dieperen historischen zin dan de
orderzoekers der volgende generaties.
Na een kort woord van orof. van Holk
werd de bijeenkomst gesloten.
CHRISTIAAN HUYGENS.
De 500ste vergadering van het Leidsche
wis- en natuurkundige dispuut.
Dezer dagen heeft het Leidsche wis-
en natuurkundige dispuut „Christiaan
Huygens" zijn 500ste vergadering gehou
den. Dank zij de goede zorgeen der
reunie-commissie, bestaande uit de hee-
ren dr. H. B. C Casimir, W. H. Capel, J.
de Boer en J. W. Blom, werd deze ver
gadering in „Beukenhof te Oegstgeest
feestelijk gevierd. In de op deze bijeen
komst gehouden toespraken weerspiegel
de zich Leidsch studentenleven over 40
jaar. Talrijke oud-leden, waaronder de
oprichters en eereleden prof. dr. A. Pan-
nekoek en prof. dr. E. van Everdingen
woonden de vergadering bij en zaten
aan aan den maaltijd, die voorafging;
daar voor de wet van Huygens alle oud-
leden gelijk zijn, laten we op verzoek ver
dere namen achterwege. Na aanbieding
van het cadeau der oud-leden kwam uit
de gehouden toespraken sterk naar voren
dat „Christiaan Huygens" heropgericht 15
Maart 1895, zich in den loop en door den
drang der tijden had vervormd, hoe
oude gebruiken waren verdwenen en
nieuwe opgekomen, hoe echter oud en
jong zich nog in „Huygens" thuis ge
voelde, maar desondanks, als op iedere
reünie, ieder het dispuut in zijn tijd het
beste oordeelde. Stippen we uit de ge
houden toespraken aan: het geringe
aantal studenten in de faculteit der wis-
en natuurkunde veertig jaar geleden,
waardoor de instandhouding van de ver-
eeniging bemoeilijkt werd; het verzet
tegen de opening van leden- spoorstu
denten eerst, van vrouwelijke leden
later. De laatste maatregel moet met
een slag een einde gemaakt hebben aan
de nog omstreeks 1913 in deze studie
vakken heerschende, betrekkelijk strenge
scheiding tusschen vrouwelijke en man
nelijke studenten. Misschien door toela
ting van vrouwelijke leden, misschien
door andere oorzaken wies „Huygens" in
bloei, de voorzitter van een tweede, ge
lijksoortig dispuut, ging als eenig over
gebleven lid met hamer en al een paar
jaar later naar „Huygens" over.
Na de wet-Limburg groeide het aantal
philosophische studenten bovenmate en
maakte van „Huygens" een dispuut van
candidaten en doctorandi die vaak eerst
lid geweest zijn van de jongeren--ver-
eeniging de Leidsche Flesch. Ook „Huy
gens" blijkt zich aan de specialiseering
der studievakken niet te hebben kunnen
onttrekken; het is thans een dispuut
voor wis- en natuurkundigen in engeren
Bid-
Van het behandelde op de eigenlijke
vergadering vermelden we de Huygens-
courant met eene geestige persiflage op
het Leidsche Lorentzmonument, benevens
de vertooning door het huidige lid Fer-
werda van zijn uitnemende films over
den terugloopenden tijd en over de Leid
sche Sterrenwacht.
Het trof oud-leden, in welke hooge
mate de huidige generatie van „Huy
gens" de in hun tijd nog niet bestaande
technische hulpmiddelen weet uit te
buiten en hoezeer zij zich op de prak
tijk heeft ingesteld.
KAMER VAN KOOPHANDEL EN
FABRIEKEN VOOR RIJNLAND.
Het Bureau der Kamer van Koophandel
en Fabrieken voor Rijnland, kennis geno
men hebbende van het ongeteekende
pamflet waarin geadviseerd werd niet te
koopen bij goed ter naam en faam be
kend staande winkeliers van een bepaalde
politieke overtuiging, besloot in haar ver
gadering van Zaterdag 10 Februari j.l.,
ernstig te protesteeren tegen deze wijze
van doen en de Leidsche ingezetenen op
te wekken aan een dergelijk advies geen
gevolg te geven.
Verder besloot het Bureau aan de eerst
komende Pleno-vergadering der Kamer
voor te stellen, een adres te verzenden aan
Zijne Excellentie den Minister van Justi
tie met het verzoek tegen dergelijke ontoe
laatbare acties zoo krachtig mogelijk op
treden.
BINNENLAND.
Concentratie-pogingen in de Nederland-
sche textiel-industrie (Binnenland, 3de
Blad)).
De regeering over de voortzetting van de
inpoldering van het IJsselmeer (Binnen
land, 3de Blad).
Mr. dr. J. J. Boasson, buiten de voor
dracht om benoemd tot gemeente-secre
taris van Den Haag (Binnenland, 3e Blad).
Ingediend is een wetsontwerp tot wijzi
ging en vereenvoudiging voorschriften
Burgerlijke Stand (Binnenland, 3de Blad)
De orde in het Parlement; voorstel om
beleediging en ordeverstoring te straffen
(Binnenland, 3de Blad).
De zaak-Onnes van Nijcnrode voor dc
Amsterdamsche rechtbank (Rechtzaken,
lste Blad).
BUITENLAND.
De socialistische partij in Oostenrijk is
ontbonden. Hevige gevechten in Weenen
en in de provincie. Vele slachtoffers zijn
gevallen. De regeerine- schijnt de situatie
meester (2de Blad
Besluiten van den Franschen kabinets
raad (Buitenland, 2de Blad).
De Fransche staking is vrij rustig vcr-
loopen (Buitenland 2de Blad en Tel., lste
Blad).
Dreigende regeeringscrisis in Tsjccho-
Slowakije (Buitenland, 2de Blad).
Ernstige scheepsbotsing in het Kanaal.
Waarschijnlijk 23 man verdronken (Tel.,
lste Blad).
PROF. Dr. F A. H. SCHREINEMAKERS.
Legt zijn ambt neer.
Bij Kon. besluit is aan dr. F A. H.
Schreinemakers. op zijn verzoek, met in
gang van 17 September 1934, eervol ontslag
verleend als hoogleeraar aan de rijksuni
versiteit alhier, met dankbetuiging voor
de belangrijke in die betrekking bewezen
diensten.
ST. JOSEPH-GEZELLENVEREENIGING.
Uitreiking van diploma's in het weven.
Daartoe in staat gesteld door de firma
Zaalberg hebben eenige leden der Gezel
len-Vereeniging een cursus gevolgd in het
jacquard-weven. Het betreft voornamelijk
werklooze jongeren, wien ~oodoende een
nieuw vak en andere vooruitzichten wordt
geschonken. Gisteravond had in het ge
bouw der Gezellen een feestavond plaats
bij het uitreiken der diploma's, welke
avond werd bijgewoond door pastoor Beu
kers èn kapelaan Schrama, door de direc
teuren van Zaalberg's Koninklijke Fa
brieken, de heeren Zaalberg en Schrandt,
door den heer Stouten, weefmeester der
N.V. en technisch personeel.
Pastoor Beukers opende en hield daarna
een rede over de katholieke opvatting van
den arbeid, die door den zondeval der
eerste menschen niet enkel levensplicht is
geworden, maar ook deugdoefening en
karaktervorming. Den arbeid zien we, al
dus spreker, niet om loon alleen, maar als
een roeping van God. Spr. feliciteerde de
geslaagde wevers en vertrouwde, dat ze
goede vaklieden zouden zijn.
De heer Zaalberg bracht hierna dank
aan het bestuur der St. Josephsgezellen,
en besprak vervolgens het euvel, dat in
de stad der Leidsche wollen dekens geen
textielonderricht wordt gegeven. Hij
hoopte, dat hierin verbetering zal worden
gebracht. De uitbreiding en reorganisatie
van ons bedrijf, aldus spr., noodzaakten
ons naar geschoolde krachten uit te zien.
Uw vereeniging schonk ons menschen en
het verheugt ons aan vier hunner het
diploma uit te reiken. Spr. eindigde met
een dankwoord te richten tot den weef
meester Stouten, die het onderricht ver
zorgde en tot het bestuur der vereeniging.
Hierna werd het diploma uitgereikt,
waarna nog spraken kap. Schrama en de
voorzitter van den R.K. Textielarbeiders-
bond „St, Lambertus".
Met tooneel en muziek werd deze feest
avond gevuld, waarna pastoor Beukers
met gebed sloot.
HANDELSREGISTER
KAMER VAN KOOPHANDEL.
Wijzigingen:
Naamlooze Vennootschap Algemeene
Boek- en Handelsdrukkerij voorheen Bat-
tel jee en Terpstra, Oude Rijn 39, Leiden.
De statuten zijn gewijzigd. Wijziging han
delsnaam in: N.V. Algemeene Boek- en
Handelsdrukkerij voorheen Battel jee en
Terpstra.
Kapok- en Matrassenfabrlek ..Kleine".
(Agentuur en Commissiehandel Kleine),
Stationsweg 47 a. Leiden. Bijvoeging uit
geoefend bedrijf: fabricatie van en handel
in chemische producten.
J Basie, Julianastraat 64, Alphen aan
den Rijn, kapper. Bijvoeging uitgeoefend
bedrijf: fabricatie van haarwater, o/d,
naam J, A. Basle en Zonen.