Amsterdamsche Automobiel-tentoonstelling Een crisis-inkomstenbelasting „RASPOETIN EN DE KEIZERIN' LEIDSCH DAGBLAD, Vrijdag 9 Februari 1934 Vierde Blad No. 22666 Over inkomens, die sinds 1931 -'32 niet of met minder dan 10 pet. zijn verminderd. n nieuwe meteoor aan den filmhemel. Jaargang o De R.A I.-tentoonstelling heden geopend - De toekomstige automobiel Spoorweg- en autovervoer. (Van onzen correspondent). 23e tentoonstelling van de vereeni- de Rijwiel en Automobiel Industrie" nmiddag geopend. Niet, zooals bij geledenheden, op officieele wijze -spraken tot en van ministers, ste- besturen en andere autoriteiten, e deuren zijn eenvoudig open gezet, werd de opening van deze ten- ng als een goede gelegenheid aan- n om den minister van waterstaat, -gen en wegen onder zijn departe- eeft, in het midden van de mannen practijk van den autohandel te ont- en dan bij dezen regeerlngsman, cleele of officieuse toespraken, aan gen op maatregelen die den bloei et autobedrijf konden bevorderen, de autohandel staat met dezen mi- niet meer op zoo'n goeden voet, de dreigende belastingverhoogingen sonenauto's en vrachtwagens in de hangen. Het klinkt dan ook, voor tobezitter en meer nog voor een ndelaar, wel een beetje vreemd, dat et voldoende is als de weggebruiker opbrengt voor de wegen die hij ge- doch meer van hem moet worden d, omdat een ander middel van ver- de spoorwegen noodlijdende is. 'en zou het nog te verdedigen zijn. |e minister alle middelen van vervoer 'n eenheid ziet, doch waarom dan al- '"e auto's extra belast en de vlieg- -es, de schepen en de rijwielen bui- e eenheid laten staan? Er wordt wel -schermd met Pres. Roosevelt en de aansche spoorwegen, doch in Ame- "n de toestanden heel anders dan bij aar zijn de auto's hun concurree- diensten begonnen op parallel aan rwegen loopende wegen, waarvan -aak en het onderhoud niet uit ie auto's opgebrachte middelen wor- bestreden. En President Roosevelt i ook duidelijk uitgesproken, dat de egen kunnen bezuinigen door de 'onnoodige verbindingen op te heffen, was zoo eenigszins de hoofdinhoud van de gesprekken, die op den openings middag hier en daar te beluisteren vielen. Het zij verre van ons hierdoor te willen beweren, dat het bestuur van de R.A.I. om bovengenoemde reden aan een „stille" opening de voorkeur heeft gegeven, doch in elk geval heeft het den minister van Waterstaat vele onwelwillende, zij het in stille geuite, opmerkingen bespaard. Direct bij het binnentreden van de met vlaggen versierde tentoonstellingshal treft ons een verbod. Doch een „het is verboden", dat ons bij verdere kennisneming een glimlach om den mond brengt. Het is op deze tentoon stelling namelijk „verboden niet over de stands te loopen." Dit is nu eens een prettige vorm om iemand iets te verbie den, een handelwijze die wonderwel ge tuigt van kfjk op den Hollander. Wat vooral in de nieuwe modellen op valt, wij wezen daar reeds op in ons vorige artikel, is de stroomlijn, die werkelijk op vallende verbeteringen heeft ondergaan. Vooral de Chrysler en de Buick hebben gedurfde veranderingen te dien opzichte aangebracht. Ford en Chevrolet gaan ook al in die richting, maar niet zoo sterk als de eerstgenoemde. Die bewuste „stroom lijn" is niet iets van den laatsten tijd: in tuïtief voelende carrosseriebouwers hebben die lijn altijd toegepast, maar onderzoe kingen en uitkomsten van den laatsten tijd hebben eerst hun juist gevoel be wezen. Het is buitengewoon belangwek kend van de proefnemingen op dat gebied kennis te nemen. De vlieger Curtiss had eenige jaren ge leden een auto gekocht, een gewoon serie- model, waarmede hij zoo zijn 100 K.M. uur- snelheid kon maken. De man. een uitvin der en een-van-alles-probeeren, haalde de carrosserie van het chassis en zetten den bovenbouw omgekeerd op het onderstel. Hij deed dat maar niet zoo voor de grap. doch omdat hij als vliegtuigbouwer de werking van luchtstroomingen had be studeerd en uitgezocht. Met zijn vreemd uitziend voertuig, waar in alles verder hetzelfde gebleven was, ging hij aan het rijden en het bleek, dat hij nu een snelheid kon bereiken van 120 Kilometer. Door een ondeskundigen bouw was hier dus altijd veel energie verloren gegaan. Die ondeskundigheid bleek toen pas. het model was er oorspronkelijk een, zooais de koopers het gaarne zagen en zoo als tot dien tijd als standaardmodel van de beste kwaliteiten gold Diezelfde Cur tiss nam weer proeven op dit gebied; hij bouwde achter zijn auto een aanhang wagen van 700 kilogram, in stroomlijn, die het vacuum achter den eersten wagen ophief. Met deze veel zwaardere combi natie kon hij een grootere snelheid halen dan met zijn losgekoppelde auto. In liet algemeen waren de uitkomsten van zijn proefnemingen, dat de snelheid 20 pCt. kon worden opgevoerd wanneer de stroomlijn was toegepast. De volmaakt ondeskundige lezer zal misschien vragen: maar wat is dan toch die stroomlijn? Wij behoeven slechts te verwijzen naar afbeeldingen van moderne treinen, rondborstige vliegtuigen, lucht schepen enwalvisschen. En wanneer ge de principes van de stroomlijn wilt zien toegepast zij het dan nog in gematigden vorm ga dan eens ter automobieltentoonstelling of be studeer de afbeeldingen van de moderne wagens, die dezer dagen op de ge- illustreerde bladzijden verschijnen. Op het eerste gezicht zullen velen de nieuwe modellen niet direct bewonderen, doch dit is een kwestie van wennen, en wanneer men bedenkt, dat hier. de lijn dienstbaar is gemaakt aan het nut. dan zal men den nieuwen vorm meer en meer gaan waardeeren. Dit, in groote trekken, wat het uiterlijke van het geëxposeerde kenmerkt. Wat het innerlijk betreft: de zes cylüider is nog steeds gewild; de acht cylinder schijnt ons, bij onze eerste vluchtige kennisma kingen. niet overwegend. Ford is natuur lijk met zijn acht cylinder weer flink voor den dag gekomen. Kleine wagentjes, met vier cylinder motoren, zijn er te kust en te keur. Die kleine, zuinige motoren zijn voortbreng selen van dezen tijd een tijdperk van lager levensniveau en verminderde in komsten. Vanzelf spreekt, dat de duur- derde wagens in aantal zijn achteruit ge gaan, doch zeker niet in schoonheid, kracht en sierlijkheid. De Packard, Mer cedes, Rolls Royce, Minerva, Cadillac en Fiat ook al hebben de carrosseriebouwers hier nog weinig aandacht gegeven aan de nieuwe stroomlijn zijn wagens, waar bij de echte autoliefhebber toch nog al tijd staat te watertanden. De grens op f. 3000gesteld. Ingediend is een wetsontwerp tot heffing van een crisisinkomstenbelasting, aan de Memorie van Toelichting waarvan het vol gende wordt ontleend: De ontworpen crisisbelasting zal een tweeledig doel nastreven. Zij zal eenerzijds de inkomsten der schatkist vergrooten, zij zal anderzijds een ethisch element in de belastingheffing brengen, waarvan de be- teekenis in onze dagen zelfs al mocht de bate voor de schatkist betrekkelijk gering zijn nieste hoog kan worden aangesla gen. De hoofdinhoud van het ontwerp is, dat een belasting wordt geheven van de bin nen het Rijk wonende personen, wier in komen, vergeleken met dat over het belas tingjaar 1931—1932 niet of met minder dan 10 pet. is gedaald. Daarbij worden echter de noodige correcties toegepast voor een aantal gevallen, waarin een enkele verge- lijking der latere inkomsten van een belas tingplichtige met die over het gemelde belastingjaar niet tot een billijk resultaat zou voeren. Met inachtneming van deze correcties bedraagt de belasting 10 pet. van het bedrag, waarmede het actueel inkomen 90 pet. van het vergelijkingsinkomen over treft. Een belastingplichtige, die over 1931- 1932 was aangeslagen naar een inkomen van f. 10.000 en die dat inkomen thans nog geniet, betaalt derhalve aan crisisinkom stenbelasting 10 pet. over f. 1000. Was zijn inkomen tot f. 12000 gestegen, dan zou hij 10 pet. over f. 3000 betalen. De door de techniek der inkomstenbelas ting ten deze noodzakelijke correcties, waar van zooeven sprake was, zullen een goede werking der wet bevorderen. Maar de Minister vleit zich niet, dat die bevorde ring een gunstig resultaat van 100 pet. zal opleveren. De wettelijke opbouw van het inkomensbegrip biedt zooveel zijden, dat het onmogelijk moet worden geacht, die alle voor het te bereiken doel in een wet telijke regeling te betrekken. Hij heeft het daarom dienstig geacht, een algemeene be paling op te nemen, welke een bijzondere autoriteit machtigt om, zoo de woorden der wet mochten leiden tot het heffen van belasting in een geval waarin naar de eco nomie der wet die heffing niet op haar plaats is, regelend tusschenbeide te treden. Een dergelijke bevoegdheid gaat zeer ver: zij heeft welhaast het karakter van wet geving ad hoe en verschilt, zoo niet begin sel, dan toch zeker in draagwijdte hemels breed van een bevoegdheid als bijv. In art. 82a der Successiewet aan den Minister van Financiën is toegekend om in bijzondere gevallen een wetsbepaling iewat om te buigen. Vandaar dat de Minister de be doelde bevoegdheid niet aan het uitvoe rend gezag, doch aan een van dat gezag onafhankelijk orgaan zou wenschen toe vertrouwd te zien. Als zoodanig noemt het ontwerp het Gerechtshof te Arnhem. De overeenkomst met de inkomsten belasting kan zich niet uitstrekken tot dc toepasselijkheid van art. 17 lid 2 der wet op de Inkomstenbelasting 1914, betref fende compensatie van verliezen met whi sten van volgende jaren. De heffing van de crisisinkomstenbelasting is gebaseerd op vergelijking van het inkomen over 1931-"32 met dat over het belastingjaar Daarom moeten verliezen, die op geen dezer beide jaren betrekking hebben, buiten aanmer king blijven. Het is voorts noodig geacht van de be lasting vrij te stellen dengene, wiens totaal inkomen beneden een zekere grens blijft. In verband hiermede is een minimum van f.3000 vastgesteld voor het vergelijkings inkomen, hetgeen overeenstemt met f. 2700 voor het inkomen over het belastingjaar. Verder is een bepaling opgenomen, die zal voorkomen, dat het doel der wet wordt voorbijgestreefd door belasting te heffen van dengene, wiens inkomen alleen door éen erfenis of een legaat is vermeerderd of voor achteruitgang niet meer dan een tiende is behoed. Ten slotte wordt voorgesteld, de crisis- inkomstenbelasting te heffen over 5 ach tereenvolgende belastingjaren, voor het eerst over het belastingjaar 1934/35. De opzienbarende carrière van Mae West. carrière van Mae West itt„ l1 actrlce, die na een onder- rol in een onbelangrijke film telt kh uï tweede rolprent een popu- de anri» Amerikaansche publiek had envfi atS°<ten van het witte doek, "'tgezonderd, eerst na ver- Vtms konden bereiken, zal voor- Hlmin.„ ?lg bl!iven in de annalen van knuist. Noch Maurice Chevalier, 1 „J/,ne,.,Dietrich, die beiden een s oote films noodig hadden om het en li J!?n hun roem te bereiken, •eiiii,,,. epricht bij de wel heel ur vab Mae West in de schaduw te». geval doet zich voor denoriiiJf°?r aan den sterrenhemel, ltru hehvi Trouwen die ooit voor "ekt 8® staan, eigenlijk in Parijs Uu" i„'waar haar creatie van ons il?,,de gelijknamige film die ndtn 1^ vert>oden werd vier e scharPK één theater bewonde- ~s °wnerk,a,rok- dit «"gewone °°k in rtp c. gemaakt verdrongen ?en voor j Stat€s weldra de nieuws- too'n Kv,, ae kassa's der filmpaleizen, ontnen(JoaP m de laatste jaren wel "<*8 dp maren- hi eenige maanden alle records. De studio's recruteerden Miss West, als zoovele anderen, van het New Yorksche tooneel. Reeds jaar en dag genoot zij op Broadway een uiteraard tot de Ameri- kaansche metropolis beperkte beroemd heid. Haar intellect, haar geest en haar lichamelijke aantrekkelijkheid maakten Miss West, die van alle markten thuis is (zij is de schrijf ter van haar eigen stuk ken en van een drietal geestige romans) een „natural" voor de film en verbazing wekkender dan haar triomf in Hollywood is eigenlijk.het feit dat de producers, die toch steeds op zoek zijn naar nieuwe ge zichten om de nimmer te verzadigen honger van het filmpubliek te stillen een zoo opmerkelijke figuur zoo lang in de betrekkelijke onbekendheid van een plaatselijke tooneelloopbaan hebben ge laten. Mae West is met geen enkele andere ster van het projectiedoek te vergelijken. Zij is een unieke en origineele verschijning, niet het minst in den letterlijken zin van deze woorden. In een tijd waarin de toonaan gevende schoonheden uit filmland zich het hoofd braken over diëet en massage en de duizend en een andere vermage ringsmethoden die haar ten dienste ston den bij het nastreven van het ideaal eener generatie: de slanke lijn, had zij den moed en den goeden smaak de natuurlijke vor men van haar prachtige lichaam, dat de klassieke Venus van Milo heel wat beter benadert dan de tengere figuurtjes van Hollywood's super-slanke sterren, geen geweld aan te doen. Het resultaat is dat zij als ongekroonde koningin van het „sex-appeal" de wereld van de mode be- heersoht als een dictator, en dat de voor aanstaande couturiers van Parijs en New York zich gehaast hebben haar voorbeeld te volgen en een stijl te lanceeren die voor het eerst sinds jareli weer gebaseerd is op natuurlijke vrouwelijke charme en niet op een idee-fixe van quasi-moderne, tegen natuurlijke slankheid. Dat zij zoo zonder slag of stoot de machtige mode-autoriteiten veroverde die de vrouw voorschrijven wat zij dragen zal, komt omdat zij de japonnen van veertig jaar geleden uit een stoffigen koffer op gedolven heeft en de zwierige, elegante toiletten met hun veeren boa's, de breed gerande, charmant bepluimde hoeden, die in hun antiquiteit weer als gloednieuwe creaties aandoen, zijn inderdaad een lust voor de oogen. Ook in haar tweede film, „Ik ben geen engel", die in den tegenwoordigen tijd speelt, draagt deze mollige schoone een collectie toiletten, die menige vrouw zul len doen watertanden! Deze film, waarin Mae West op even overtuigende wijze van haar veelzijdige talenten blijk geeft, is hier vrijgegeven en wordt in ons land reeds vertoond. Het zou ons weinig verbazen als de vroolijke Mae niet alleen onder de Heeren der schepping, doch ook onder het schoone geslacht binnen afzienbaren tijd vele Nederiandsche volgelingen zal gaan tellen! DE RASPOETIN VERTOLKING VAN LIONEL BARRYMORE. Waarschijnlijk gebeurt het slechts eens in het leven van een acteur, dat hij een karakter zóó zuiver en compleet uitbeeldt, dat het iets meer wordt dan een vluchtige schaduw op het doek of op het tooneel, dat het iets wordt wat zich vasthecht in het geheugen van het publiek. Om dit te kunnen bereiken, moet de acteur een groot artist zijn. want een dergelijke uit beelding is geen toeval. Hij dient volko men doorgedrongen te zijn in het karakter dat hij moet uitbeelden, het innerlijk hiervan doorvoelen en daardoor de fijnere nuances van een karakter naar voren brengen. Als de uit te beelden persoonlijk heid algemeen bekend is, wordt, dit veel moeilijker, daar deze dan veel meer be- critiseerd en besproken wordt. Gelukkig heeft Lionel Barrymore kans gezien een uitbeelding te geven van Ras- poctin, die niet alleen overtuigend, maar ook zuiver is in den historischen zin. Door zijn sterk aanvoelen van een karakter heeft hij kunnen doordringen in de ziel van dien vreemden avonturier uit een voorbij tijdperk van Rusland's geschiedenis en de Raspoetin van Lionel Barrymore is een van de grootste bijzonderheden in de Metro Goldwyn Mayer film „Raspoetin en de keizerin". Een minder begaafd acteur zou van dezen monnik waarschijnlijk een Svenga- lische rol gemaakt hebben, een hypnoti seur met een verwrongen gezicht en rol lende oogen, doch Barrymore heeft achtei het masker den man gezien en hij speelt den mensch en niet zijn uiterlijke trucs Hij leeft in deze rol. In de aderen van Raspoetin vloeide he» bloed van generaties, die door de einde- looze woestijn van Siberië trokken. Zij waren zwervende soldaten, die moorden om te kunnen lachen ln het gezicht van den dood. Zij liedden en ruw, bandeloos leven en de afstammeling van deze uitge- stootenen, Raspoetin. verborg onder het kleed van een monnik een afschuw voor In de film Raspoetin en de Keizerin" spelen de drie Barrymore's de hoofdrollen. Men ziet hen hier allen vereenlgd in een der boeiende scènes. Prins Paul is John Barrymore Ethel Barrymore vertolkt de rol der Keizerin,, Lionel Barrymore zien wij als Raspoetin. De Tsaar en de zieke Czarewltch worden uitgebeeld resp. door Ralph Morgan en den kleinen Tad Alexander. wetten en voor kerk en staat. Hij voelde in zichzelf een kracht, die hij alleen ten gunste van zichzelf wilde aanwenden. Zijn ambities waren even grenzenloos als de steppen, waar hij ais kind gezworven had. Dat zijn weg hem leidde naar het Rus sische Hof. was de oorzaak van een der grootste werelddrama's en 'n gevolg hier van was de revolutie, die een geheele dynastie vernietigde en een nieuwe wereld beschouwing naar voren bracht. Deze merkwaardige man wist zijn wil op te dringen aan de eenvoudigen en aan de machtigen. Soms wist hij zijn ambities te verbergen onder een dekmantel van glul- ïrerige vriendelijkheid, maar als de drank of de woede naar zijn hoofd steeg, wist hij zich niet te beheerschen. Dit is de Raspoetin, die Lionel Barry more uitbeeldt in een opvallend levendige schildering. Het is de creatie van een ac teur, maar toch de herleving van een herinnering. Als Barrymore op het doek verschijnt laat hij ons den man zelf zien. Men heeft het gevoel, dat men voor zich ziet den monnik, die de stille macht achtei den troon was, niet alleen door zijn hyp notische kracht, waardoor hij een ernstig ziek kind redde en hierdoor de blinde toewijding verwierf van een vrouw, die vergat, dat zij Keizerin was en zich alleen herinnerde, wat hij voor haar kind ge daan had, maar ook doordat hij zich wist in te dringen in het huiselijke leven van de Keizerlijke familie. Hoe Lionel Barrymore ons dit precies doet voelen is moeilijk te zeggen. Het zijn niet de woorden die hem door den dialoog- schrijver in den mond zijn gelegd, het is de persoonlijkheid, die hij ons suggereert. Zijn tegenwoordigheid werkt als een gevoel van stilte voor den storm. Hij is als een donkere wolk, waar zoo straks de bliksem stralen uitschieten, doch dit is slechts één zijde van Raspoetin, zooals Barrymore hem ons toont. In zijn karakteriseering is een boeiende variatie; tegenover dengene dien hij minacht is zijn minachting, uitgedrukt door een enkele oogopslag of een scherp woord, vernietigend. Tegenover de Kei zerin. die hij voor zijn doeleinde wil win nen, is hij plooibaar en overtuigend. De Czaar behandelt hij «net een beschermende vriendelijkheid, maar voor hun ziek kind is hij weer geheel anders. Eerst behandelt hij hem als een speelkameraad zonder de overdreven pogingen van vele ouderen, die de vriendschap van kinderen willen win nen, maar met een gemakkelijken onder grond van kameraadschap. Misschien houdt hij ook wel van den jongen, dat is moeilijk te zeggen, maar in. ieder geval beschouwt de kleine Czarowitsch in zeer korten tijd Raspoetin als zijn vriend. Zeer interessant is het, dat Raspoetin nooit vergeet, dat het hofleven den ruwen boer niet kan veranderen. Dit is steeds merkbaar in zijn manier van loopen, zijn zeggen, zijn heele houding en vooral ln zijn bijna beleedigende onafhankelijkheid en door dezen ondergrond van onbe schaafdheid wint het karakter veel in belangrijkheid. Verder is in deze uitbeelding te vinden de vreemde melancholie van den man, die vooruit voelde, dat het leven hem zou be driegen, zooals hij steeds probeerde het leven te vervormen, die wist dat hij voort schreed in de richting van een onvermij delijk noodlot Toch heeft de acteur zorg gedragen, dat dit nooit meer wordt dan een schaduw op den achtergrond, terwijl zijn vastberadenheid, zijn uiteindelijk doel en zijn ruwe humor steeds overheerschen. Het is een bijzondere uitbeelding, deze Raspoetin van Lionel Barrymore. Het is iets, dat hij zelf beschouwt als de kroon op zijn loopbaan.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1934 | | pagina 13