ET ZENDINGSFEEST OP „OUD-POELGEEST". KING 4«'« Jaargang LEIDSCH DAGBLAD, Vrijdag 26 Mei 1933 Zesde Blad No. 22449 E NOOD VAN DEN ARBEID BESPROKEN. reclame. Steunt met Uw qaven het Leidsch Crisis-Comité. BERLIJNSCHE BRIEVEN. reclame. FINANCIEN. RADIO-PROGRAMMA. X het landgoed „Oud Poelgeest", daar- yelwlllend afgestaan door Mejuffrouw k van Bennebroek, ls gistermiddag 23ste Zendlngsfeest gehouden, uit- nde van de Vereeniging tot beharti- der Zendingszaak voor Lelden en -treken (Hulpver. van het Nederl. d-Genootschap). ij den aanvang verzocht Ds, M, J. -elle, Ned. Herv. Pred, te Lelden, te en Psalm 24 4, waarna hij voorging gebed, °et woorden van verwondering aan de e en hulp van God, opende ds. Pun- e het samenzijn. Dank bracht spr, na- 's de gansche vergadering aan de naresse van het schoone landgoed, t is zulk een groot voorrecht voor menschen hier van de schitterende -pracht te mogen genieten. Hij wenscht de groote zalige genade van God om ook deze geestelijke ure nog lan- tijd te mogen bijwonen, a de aanwezigen een hartelijk welkom 'eroepen te hebben, stond spr. een wijle bij de zorgvolle tijden. Hoewel veel en wordt verkregen, heerscht er een ten nood in het zendingsleven. De bere tijden worden steeds ernstiger, toch mag niet verzuimd worden het dingsfeest te vieren, want Gods ge- e wil ons leeren, dat er schaduwen evenals het licht waarheen wij onzen moeten richten op dezen Hemel sdag. De Zendingszaak heeft echter toekomst, n.l. den Christen te brengen den „Troon der Genade" om de trium- nde Majesteit te mogen aanschou- lijn inleidend woord wees spr. op de elvaart en de macht van God om het ig gebed te willen verhooren. Laat dan ook den blik naar boven richten onthouden, dat het Koninkrijk Gods aal komen zal. Dat wij ons daarom beschikking stellen in Zijnen dienst de ploeg te trekken op het groote -gsarbeidsveld! eenige wijziging in het programma bben aangekondigd, deelde spreker dat in het a.s. najaar de Vereeni- tot behartiging der Zendingszaak, Leiden en omstr., haar 25-jarig be koopt te herdenken; spr. hoopte, uier medewerking daarvoor betoond den. Daarna werd gezongen „Werk 7' en trad op zendeling W. J. A. van het Sangi en Talaud-Comité het onderwerp „Gods gedachten dan onze gedachten". wees op het feit, dat deze woorden esaja 55, in alle opzichten volkomen eld bevatten. „De velden zijn wit te oogsten". Deze woorden van Ds. Glldemeester hebben wij op de - en Talaud-eilanden wel duidelijk onden. Op niet minder dan 10 tsen kwamen bij spr.'s komst aldaar menschen hem tegemoet, met de „Wilt gij onze oogen openen?" niet alleen dit, maar in velerlei op- ten werd de hulp van de zendelingen oepen, w. o. op onderwijsgebied Van 'etste verhaalde spr. treffende feiten, "it bleek dat steeds meer bekwame ten noodig zijn ter opleiding van telingen. De financieele draagkracht te dorpen is echter zooveel minder rden. Na verlaging van de salarissen talandsche zendelingen en onderwij- is in 1930 de malaise ingetreden, e plannen zijn na dien beraamd, r als het op uitvoering aankwam, "n de financiën niet toereikend. Ook vertrek door ziekten of overlijden "tl zendelingen, heeft de arbeid aan Koninkrijk meer en meer verhoogd, wilde niet verhelen, dat er veel goed "aan op deze eilanden, maar de ber- van moeilijkheden worden grooter. ,ien moeten worden gesloten, door ophouden van subsidies. Zwaar wordt eloof beproefd met afbraak van het- met zorg, moeite en strijd is opge- •d. den wij allen dan met hen mede in kommervolle tijden. Gods gedachten met onze gedachten, aldus spr. Maar ons de uitbreiding van Zijn Majesteit tegenhouden. Gezongen werd daarna elvaart" en „Zendingslied". A. b. ten Kate, Ned. Herv. Pred. assenaar. trad dan op met het onder- ■•Heeft Christus alle macht?" dezen Hemelvaartsdag zien wij tus in glorie opgevaren, omgeven eer en heerlijkheid, met alle macht emel en op aarde „het waar. zegt spr. dat Christus alle ■h' heeft op dézen door de crisis hevig .„doarde? Hoeveel onrecht geschiedt „„I e de schitterende villabewo- L„„*bWeKen, badplaatsen tegenover de ™e™e bevolking. Het is alles Zijn wil, ÏJ' HU zijn bedoelingen heeft. Ml heeft getuigd „Mij ls alle macht" „d om ons heen, dan bemerken wij A» dat HÜ alIe macht heeft, wii L,wlJ niet alles zien, komt, door- bogen niet voor alles willen en Zijn glorie niet willen aan- Christus proclameert Zijn Jvï5d£ ?bn menschen uit als arbel- heil der menschen en dien 'ifbben wij te eerbiedigen. Zijn Hem „I .dragen onder de menschen, 'I bennen! i ChïL?vertu'Ed, dat de vijandschap zrone „groeiende ls en zien dit in be tliiuï? Nederlanders, dat vol- neeswl® nlet b'J een geloofsrichting den voor pi, F? daarom moeten wij ven. cbristus, wien alle macht ls 'den^ri-T^d .,De Heiland van allen". "nhpiH "_r°p volgende pauze was er houwen prachtige bosch te Preda1W „trad op Ds. Broekstra. "^tsvetvansburggelijk gemeld tóen. nger van Ds. W. Bouman d gezongen „Open deuren". Op het zendingsterrein wordt helaas in den tegenwoordlgen tijd bijna niet anders aan teleurstelling ondervonden. Teleurstelling, ja, maar ook open deu ren worden gevonden. Teleurstelling ech ter ook in ons Vaderland. Klacht op klacht wordt geslaakt en daaraan ont- kpmt de zending ook niet. Maar laat ons niet verontmoedigen. Spr. bepaalde zich tot Spreuken 26 21a „De doovekool is om de vurige kool" Spr. ziet in deze vorm de verhouding tusschen de heilige kerk en de zending. De mensch is gekomen van het licht in de schaduw, tot welker beteekenis spr nader inging. Thans de Hemelvaart, zoo straks de Pinkstervreugd, als de menschenkinderen huppelen in het Licht. Maar in alle teleur stelling is ook het heerlijk licht van Christus te aanschouwen, waarvan spr. eenige voorbeelden gaf. Donkerheid en licht zijn onmisbaar in de natuur, alsook in ons leven. Beide zijn voortgekomen uit den hand van den Schepper. Zoo ook is het in het dagelijksch en in het geestelijk leven. De doovekool moet gelegd worden aan de vurige kool om het licht te krijgen voor de kerk, alzoo voor het geestelijk leven. Het geestelijk leven is het leven der liefde en dat hebben wij van den Heer ontvangen. Hem te erkennen als onze Zaligmaker, zal ons kunnen sterken om deze moeilijke tijden door te komen! Het heilig zendings werk zal in dezen geest worden gesterkt. Legt dan de doove kool bij de vurige kool, opdat Zijn Werk door de Zending voort gang hebbe. Door Uw gebed en door Uw gave kan de zending gerukt worden uit de handen van den Satan. Laat ons dan ieder wat doen, want God heeft niet ons, maar wij hebben God noodig, omdat wij zonder Zijn licht niet kunnen leven. Gezongen werd dan „Verhoogt o poor ten" en „Werk voor U", waarna optrad zendeling Grondel van Nieuw-Guinea in de plaats van zendeling van Hasselt, die ongesteld is. Deze sprak voor 't eerst op een Zendingsfeest en verhaalde het een en ander van de Papoea's. Voorheen hadden de huwelijkscandida- ten op Nieuw-Guinea niets te vertellen. De ouders regelden het leven van hun kinderen onderling, als zij nog klein wa ren. Er moest o.m. een huwelijksgift be taald worden. Begrijpelijk gaf dit in de meeste gevallen een bron van ellende voor de kinderen. Gelukkig heeft het Gouvernement in samenwerking met de Zending reeds aanmerkelijke verbetering in deze toe standen gebracht. De zendeling fungeert dan ook als ambtenaar van den Burger lijke Stand, Spr. gaf een nadere toelichting omtrent de tegenwoordige gebruiken, waardoor een betere familieverhouding en opvoeding is ontstaan. Het geestelijk werk van den zendeling werkt hier in niet geringe mate mede. Spr. bracht nog eenige voorbeelden uit de praktijk, waaruit duidelijk bleek, dat de Zending een groote verantwoording op zich heeft genomen. Tot slot vroeg hij: „Wat doet gij, om ons dit te helpen dragen?" Na het zingen van „Werk en rust" sprak Ds. J. de Wit, Ned. Herv. Pred. te Leid- schendam, de slotrede. Spr. bracht ln herinnering dat als dit feest is afgeloopen, de Zending nog niet aan het einde is. Er kan achter dezen middag geen punt gezet worden. Zelfs al is het Woord Gods ge bracht tot aan alle uiteinden der aarde, dan kan nóg niet van een einde gespro ken worden. God wil, dat alle menschen zalig worden en zich bulgen aan den voet van het kruis van Christus, wien gegeven is alle macht in hemel en op aarde. De Zending is het werk van Christus, wiens woord tot in de harten der menschen moet doordringen. Dit werk moet ten allen tijde voortgang hebben, alzoo zal er geen einde zijn! Vele jeugdige zendelingen staan klaar om te worden uitgezonden tot dit werk, maar de financiën laten overtocht en uitrusting niet toe. terwijl de behoefte aan arbeidskrachten steeds grooter wordt. Met nadruk zelde spr.: „Er staat geschre ven: „Wie den wil en het werk Gods doet, zal zalig worden" en daarom moeten wij de Zending steunen, opdat wij daarvan de zegen van God mogen ontvangen." Aan het einde ging spr voor in dankgebed en werd dit 23ste Zendingsfeest besloten met het zingen van Gezang 96. Zii nog vermeld, dat het feest werd op geluisterd door de Leidsche Christelijke Harmonievereeniging onder leiding van den heer J. J. van Waas. ONOf» COHTHOU MM «r o» 0, VIM HAMa 0003 S Bereid uil een edet natuurproduct met edele eigenschappen WORTH A CROWN PEPERMUNT 1460 TERUG NAAR CONSOLIDATIE? (Van onzen correspondent). Men went ten slotte aan alles, ook aan een revolutie. Zooeven hebben de kille, regenachtige Mei-dagen, die eigenlijk beter bij Maart of April pasten, en die ditmaal bijna veer tien dagen van deze anders zoo heerlijke lentemaand totaal bedorven hebben, ons verlaten De zon schijnt weer. De levens lust keert terug. En in deze vlaag van optimisme zien we om ons heen en con- stateeren. dat we ons zelfs aan dc natio- naal-socialistische revolutie gewend heb ben! Nu pas merken we. welk een span ning we sinds eind Januari hier hebben doorgemaakt. Toen we midden in al dat gedoe zaten, kwam dat niet zoo tot ons bewustzijn. Er was zoo ontzaglijk veel aan de hand, niet in de laatste plaats voor den armen journalist. Men kwam niet tot rust en daardoor ook niet tot nadenken. Je werd door het geweldige gebeuren over stelpt en leefde in een roes. zij het dan ook geen aangename. Natuurlijk mogen we als buitenlander ln Duitschland niet al te zeer klagen. Ten slotte gingen en gaan de dingen die hier gebeuren ons slechts middellijk aan We zijn geen Duitsche staatsburgers, ons be staan is niet onmiddellijk van Duitsche toestanden en menschen afhankelijk. Maar toch zijn we ons er van bewust geworden, dat ook de vreemdeling meegesleurd kan worden door nationale gewelddadigheden van een volk, waarmee hij leeft en werkt. Dit alles, wat hier geschiedt, gaat ons nu eenmaal als mensch aan. We voelen, zien en denken zij het ook anders dan de Dultschers we juichen toe en ver- oordeelen. Vooral ook doet veel ons pijn, omdat het zoo hard, zoo venijnig, zoo onduldzaam. zoo meedoogenloos was en is jegens medemenschen. Daar bedoel ik natuurlijk in de eerste plaats de actie mede. die de nieuwe koers in Duitschland noodig gevonden heeft tegen joodsche staatsburgers door te voeren. Wij hebben daarover op deze plaats onze onzijdige meening neergeschreven en als goed Ne derlander. dus als iemand die het Recht boven alles stelt, ook niet verzwegen wat als verklaring en tot op zekere hoogte ais verzachtende omstandigheid gelden kon. Maar het moet ons toch nog eens van het hart. hoe uiterst pijnlijk ons die eerste April geweest ls, toen een heel volk (zij het ook Innerlijk allesbehalve solidair) tegen een minderheid van één procent te velde trok; medemenschen. die bijna vol komen onschuldig waren, in de oogen van de geheele wereld vernederde, en daarbij nog hier en daar een treurig en onteerend leedvermaak ten toon spreidde. Dat was voor onze Duitsche buren een zwarte dag. die ook het goedgezinde buitenland niet zoo spoedig vergeten zal. Maar we mogen, dunkt mij. niet uit het oog verliezen dat deze Joodsche quaestle, hoe belangrijk ook. slechts een zeer klein onderdeel vormt van wat hier gebeurd is en nog voor de deur staat. Een klein onderdeel, en bovendien van voor bijgaand karakter. Immers, de practijk heeft nu reeds geleerd, dat de verwijde ring der joden uit een geheele reeks van werkkringen lang niet zoo rigoureus toe gepast wordt als men ln den beginne ge vreesd had: zoodat aan te nemen ls. dat wellicht meer dan de helft van de jood sche staatsburgers de posities zullen blij ven innemen, die zij vóór de omwenteling bezaten, al zal het natuurlijk nog langen tijd duren voor de wederzijdsche wrok, die door deze dingen ontstaan is. voor een mensc.hwaardige samenwerking plaats ge maakt heeft. Neen, die „jodenvervolgingen" zijn niet de hoofdzaak bij deze Duitsche omwente ling, al hebben ze meer stof opgewaaid dan alle geweldige veranderingen, die het volk hier meemaakt, te zamen De nationaal-socialistische beweging ziet niet in den jood haar eigenlijken vijand, maar in den „marxist" en nog meer in den „liberalist", dien zij na den marxist, na communist en sociaal-democraat, on schadelijk wil maken. Geheel afgezien van elke politieke In menging, moet geconstateerd en erkend worden, dat in Duitschland op het oogen- blik geen georganiseerd communisme meer bestaat en dat ook de sociaal-democratie, om 't maar eens populair uit te drukken, „op apegapen ligt". Zonder twijfel heeft de Duitsche sociaal democratie voor haar volk verdiensten gehad. Mannen als wijlen Friedrich Ebert, Otto Braun, Carl Severing e.a. hebben jaren lang naar hun beste overtuiging in dienst van den Staat zich opgeofferd en zijn thans, dank zij die opoffering, niet meer onder de levenden, dan wel in bal lingschap. ln de gevangenis, of, als oud minister Severing, zoo uitgeput en uit hun baan geworpen, dat ze in een sanato rium maanden lang verpleegd zullen moeten worden. De nieuwe heerschers ln Duitschland zijn radicaal, verbeten en verbitterd, en overigens wel zeer van hun eigen onfeil baarheid overtuigd. Het zijn juist deze eigenschappen typisch Pruisische die het voor een Nederlander zoo moeilijk maken, voor den nieuwen koers, die toch zooveel bewonderenswaardige facetten toont, werkelijk-oprechte sympathie te koesteren. Wij zijn zoo anders ln zulke dingen. Haast zou ik zeggen meer Engelsch, meer geneigd tot fair play. Deze eerbied voor den geslagen tegen stander vinden we op het oogenbllk in Duitschland niet. of bijna niet. Ik geloof niet dat alle nationaal socia listische leiders zonder onderscheid het vermogen missen om het goede in hun voorgangers te zien; ik meen eerder, dat ze het niet zien willen omdat ze overtuigd zijn, dat hun ideaal van een Duitsch Rijk tegenwoordig slechts te bereiken ls door hard als staal te zijn en geen medelijden geen inzioht. geen billijkheid, geen verzoe ningsgezindheid te toonen. Men pantsert zich om niet.... liberaal te schijnen. Dat kan men als buitenlander veroordeelen, men kan het zelfs kracht-van-lager-orde noemen; maar men moet het aanvaarden. Deze menschen zijn geen Hollanders en geen Engelschen; ze zijn Pruisen. We moe ten ze nemen zooals ze zijn; met hun goed en hun kwaad; waarvan geen enkel volk verschoond blijft. Maar als Pruisen hebben ze de dingen toch aangepakt op een wijze, die de we reld versteld doet staan en die tot op zekere hoogte toch maar tot respect dwingt De niéuwe koers wilde geen communis tische en geen socialistische leer of orga- MOEST STAANDE ETEN. Weken lang ischias. Met zijn ervaring helpt hij nu anderen. Hier volgt een ongewoon sterke aanbe veling van een middel tegen Ischias van Iemand, die zelf in hevige mate aan deze kwaal geleden heeft. Indien U ooit de pijnen van Ischias gevoeld hebt, moet U het stellig lezen. En als U iemand kent, die aan ischias lijdt, zoudt U hem hier van moeten vertellen. De aanbeveling komt van Mr. .T P. r. Hij schrijft: „Ik leed ongeveer zes weken lang aan ischias. Er waren tijden, dat ik niet meer kon zitten of liggen, maar steeds moest blijven doorloopen. Ik kon zelfs niet gaan zitten om te eten. Een buurman zei me Kruschen Salts te pro- beeren, wat Ik ook deed' lk nam eiken morgen een theelepel vol in een glas warm water. Toen lk anderhalven flacon gebruikt had, verdween de ischias, en nadien heb ik het nooit meer gevoeld. Ik blijf doorgaan met eiken ochtend wat Kruschen te nemen, omdat ik last heb van constipatie en lk er van overtuigd ben. dat Kruschen Salts het beste middel ter wereld is tegen ischias en rheumatlek. Iedereen, die aan deze kwalen lijdt, raad lk het dringend aan. Ik ben Kruschen Salts veel dank verschuldigd. T. P. R. De pijnen van ischias zijn een symptoom van dieper kwaad hetzelfde euvel dat rheumatiek, spit en jicht kan veroor zaken. ZIJ zijn het teeken, dat er Iets aan Uw stofwisseling hapert en onzuiverheden in het bloed gekomen zijn. Kruschen' Salts is een combinatie van zes natuurlijke zouten, welke Uw inwen dige organen tot geregelde werking aan sporen. Kruschen verschaft U daarom een inwendige schoonheid en gezonden bloeds omloop. En wanneer de „kleine dagelljk- sche dosis" Uw stofwisseling in orde blijft houden, dan zullen Ischias en rheumatiek voortaan Uw deur voorbijgaan. Kruschen Salts is uitsluitend verkrijg baar bij alle apothekers en drogisten a f. 0.90 en M.60 per flacon. Stralende ge zondheid voor één cent per dag. 1449 nlsatie meer Welnu, binnen weinige we ken is dit alles vernietigd. Vrijwel geen enkele aanvoerder dezer belde groote groepen oefent ook maar de geringste macht meer uit. De overwinning Is zoo volkomen, dat zij door den tegenstander volkomen erkend wordt. Er bestaan geen marxistische vakverenigingen, geen bla den, geen tijdschriften, geen bonds- en partijgebouwen, geen functionarissen, geen kasgelden geen andere bezittingen meer. In de parlementen zitten nog sooiaal-de- mocrattsche afgevaardigden. Ze hebben nog hun vrijkaarten voor den trein en ze krijgen nog presentiegelden uitbetaald. Maar ze hebben letterlijk niets meer te zeggen. En velen hebben dan ook hun mandaat reeds opgegeven. Spreken ze toch nog gelijk eergisteren ln den Pruisischen Landdag, dan worden ze weggehoond of krijgen een antwoord van een minister of .van een fractie-voorzitter der Hitlerpartij, dat zoo giftig en overdonderend is. dat inen begrijpt, als daarop geen verdere dis cussie volgt. Socialistisch of communistisch leider ln Duitschland geweest te zijn of nog te zijn is wel het hardste lot, dat men zich voor een staatsburger kan voorstellen. De dic tatuur van heden neemt geen wraak op de marxistische massa's, die immers voor misleid doorgaan en voor den nieuwen koers tot eiken prijs gewonnen moeten worden, maar op de leiders, die hier als misleiders gelden en die moreel en in vele gevallen ook practisch als vogelvrij te be schouwen zijn. Ze zitten bij duizenden in de gevange nissen en ln de concentratiekampen, waar ze volgens streng militair kazerne-systeem ..tot bruikbare staatsburgers gemaakt wor den" en het vooruitzicht hebben, na jaar en dag als „genezen" ontslagen te worden. Intusschen mag zich de „misleide" ar beider evenals de landbouwer ais het mid delpunt van een geweldige propaganda gaan beschouwen. De vormen/waarin deze werving plaats heeft, zijn stellig in hooge mate Interessant, en doet hier de wel ver rassendeondervinding op, dat de jongste Duitsche. generatie een opvallend talent op dit gebied vertoont, wat men van deze stugge bruisen eigenlijk volstrekt niet verwacht,' zou hébben Het eefiigè, wat ontbreekt, is de bevrij dende humor, die 'feitelijk tem strengste verboden ls. De vroeger zoo vermakelijk- satirieke weekbladen, de „Slmpllsslssimus" aan het hoofd zijn zoo zoet en zoo trouw aan de dictatuur geworden dat ze voor iedeT mensch met nog een schijntje ka rakter onleesbaar zijn geworden Geen grappen geen ongebonden vroolij kheid meer De omwenteling heeft een absoluut mllitadr-paedagoglsch karakter. Men wordt keurig ingedeeld en krijgt les van hooger- hand; aldus heeft men het vaderland lief te hebben en braaf te zijn dan volgen deze en deze beloonlng; zoo niet: deze en deze straf. De redevoeringen der nieuwe leiders zijn stellig van hoog niveau en bewijzen moed om tot daden over te gaan. Maar ze zijn ook verschrikkelijk nobel ze stroomen over van braafheid, ziele-adel en karaktersterk te. Het Interessante voor ons, vreemdelin gen, is, dat de betrokken persoonlijkhe den zich van dit te-veel absoluut niet be wust schijnen te zijn. Ze zijn (voor zoover ze het eerlijk meenen. en dat doen stellig de meesten) zoo in trance, zoo heilig be zeten, zoo vergroeid met hun patriottisch priesterschap, dat ze alleen maar deze schoolmeesterstlrades vinden en verder geven kunnen. Toch zal er een tijd komen, waarop de massa's van dit alles genoeg hebben en weer normael wen se her te leven. Zonder marschmuzlek, vlaggen, nationale Indiges tie en braafheidscursussen Dat voelen de verstandig en nuchter gebleven leiders na tuurlijk ook wel. En reeds zijn verschijn selen van een zeer handig zwenken op te merken. We verwachten, ondanks alle hoogdra vende verzekeringen van een revolutie die eigenlijk.nog komen moet integendeel een consolidatie en een aanpassen waar uit straks weer een rustig Dultschiand te voorschijn komen zal. ROLAND. NEDERLANDSCH-INDISCHE DOLLARLEEN1NG 1922 A. Coupons per 1 Juli 1933. De minister van Koloniën maakt bekend, dat de gelegenheid tot verkoop aan Ned- Indië van de bovengenoemde coupons wordt opengesteld op den navolgenden voet: I. De coupons moeten vdór of op 19 Juni 1933, voor zooveel mogelijk vergezeld van nummerlijsten, worden ingeleverd bij de Nederlandsche Handel-Mlj., N.V., te Amsterdam, tegen door die bank af fe geven ontvangstbewijzen, zullende na even- genoomden datum aangeboden coupons onder geen beding kunnen worden aan vaard. II. De koopprijs bedraagt het op de coupons vermeld nominaal bedrag, de dollar omgerekend in Nederlandsch cou rant tegen den koers van f. 2.46, zijnde dit het theoretisch gouduitvoerpunt van Noord-Amcrika na aftrek der op den ver koop vallende kosten. III. De betaling hoeft plaats van 1 Juli 1833 af zonder aftrek van eenige verdere provisie ten kantore van even- cnoemde bankinstelling te Amsterdam, egen inlevering van de vorengenoemde ontvangstbewijzen. AMERIKA VERLAAGT BANKDLSCONTO. Het Amerlk. bankdlsconto, dat op 6 April j.l. bepaald was op 3ls verlaagd tot Ï'/Wo' VOOR ZATERDAG 27 MEI. Hilversum, 296 M. VARA.-Uitzending 10.00: v.m. VPRO. 8 00: Gramofoon- platen 10 00: Morgenwijding 10.15: Voor Arb. i. d. Continubedrijven. De Fliere fluiters o. 1. V. J. v. d. Horst, E. Philipse (zang), Gramofoonpl., VARA -tooneel o. 1. v. W. v. Cappellen 12,00: VARA.-Klein- orkest o. 1. v. H. de Groot 2.15: Gramo- foonplaten 2.50: Causerie 3 10: Kin derkoor „De Krekeltjes" o. 1. v. L. Hulscher en Gramofoonpl. 3.50: Beoefening Huis muziek o. 1. v. F, Tlggers 4,30: Causerie A. F. Muller 4.50: De Notenkrakers o. 1. v. D. Wins en Gramofoonpl. 5.40: Lite raire causerie A. M. de Jong 6.00: De Wielewaal o. 1. v. P. Tlggers 6.30: Cau serie K. Singer 7.00: Orgelspel J. Jong 7.30: VARA -Mandoline-Ensemble o. 1. v. J B. Kok en Gramofoonpl. 7.59: S.O.S.- berlchten 8.00: De Flierefluiters o. 1. v. J. v. d. Horst m. m. v. Hllde Hormat (zang) 8.30: Toespraak 8 45: Vervolg concert 9.00: Declamatie Hetty Beck 9.15: VARA.-orkest o. 1 v. H. de Groot 10.00: Vaz Dlas VARA.-Varia 10.15: Vervolg concert 11.00: Gramofoonpl. 11.15 12.00: VARA.-Kleln-orkest o. 1. v. H. de Groot. Huizen, 1875 M. KRO.-uitzendlng 8.009.15: Gramofoonpl. 10.00: Zang spel 11.30: Godsd. halfuur 12.151.45 Sextetconcert en Gramofoonpl. 2.00: Voor de jeugd 2.30: Kinderuur 4.00: Gramofoonpl. 4.45: Schlagermuzlek en lezingen 7.15: Causerie 7.35: Gramo- foonplaten 7.45: Voordracht 8.00— 11.15: Gevarieerd programma, c.a. 8.30 eri 10.30: Vaz Dlas 11.15—12.00: Gramo- foonmuzlek. Daventry, 1554 M. 10.35: Morgenwij ding 10 50: Tijdsein, Berichten 11.05 11.20: Lezing 12.20: Orgelspel S. Gus- tard 1.05: Commodore Grand orkest o. I. v. J. Muscant 2.05: Gramofoonpl. 2.50: Voor de kinderen uit Wales 4.05: Schotsch 8tudIo-orkest o. 1. v. G. Dalnes. M.m.v, W. Shanks (bariton) 5.05: Orgel spel H. Ramsay 5.35: Kinderuur 6.20: Berichten 6.50: Sportpraatje 7.05: Welsh Intermezzo 7.25: Lezing 7.50 Concert door het Londensch Zigeuner Or kest 8.20: ..Our Hour", variété-program ma m. m. v. Mr. Flotsam en Mr. Jetsam 9.20: Berichten en lezing 10.05: BBC.- orkest o. 1. v Adr. Boult 11.00: Voor dracht 11.0512.20: Dansmuziek door Ambrose en zijn Band. Parijs, „Radio-Paris", 1724 M. 8.05: Gramofoonpl. 12.20: Concert d. h. Om roeporkest 6.50 en 7.40: dito 8.20: Cabaret-programma 9.05: Radio-too- neel. Kalundborg, 1153 M. 12.202.20: Con cert uit Rest. „Wivex" 2.503.20: Gra- mofoonplaten 3.50—5.50: Omroeporkest m. m. v. solisten o. 1. v. Gröndahl m. m. v. zangeres, hobo en plano 9.20: L. Prell orkest 9.35: Reportage 10.35 L. Preii's orkest 11.2512.50: Dansmuziek door Louis Preil's Radio-Dansorkest. langenberg, 473 M. 6.40. 7 23 en 6.23 Gramofoonpl. 12.20: Werag-orkest o. 1. v. Breuer 1 20: Concert o. 1. v. Wolf 8.25: Blaasorkest o. 1. v. Ktihn 8.55: „Schot- zekünning". spel van Fuchs. Regie: An- heisser 11.00: Gramofoonmuziek. Rome, 441 M. 9.20: „La Cenerentola", opera van Rosslnl. Brussel, 338 en 508 M. 338 M.: 12.20: Gramofoonpl. 1.30: Omroeporkest o. l.v. Walpot 5.20: Dansmuziek uit St. Sau- veur 6.20 en 6 50: Gramofoonpl. 8.20: Operette „lm welssen Rössl" van Benatzky -Gllbert-Stolz 11.50: Gramofoonpl. 508 M.: 12.20: Omroporkest o. 1. v. Walpot m. m. v. Tenor 1.30: Gramofoonpl. 5.20: Dansmuziek uit Antwerpen 6.35: Gramofoonpl. 8.20: Symphonieconcert m. m. v. orkest en solisten o. 1. v. A. Meu- lemans 10.30: Dansmuziek uit St. Sau- veur 11,50: Gramofoonmuziek. Zeesen, 1635 M. 7.20: Uitzending ge wijd a. h. Zwarte Woud 8.20: Schram- melmuziek uit Mtinchen 8.50: See- mannsgarn" 9.20: Militaire muziek uit Weenen 10.20 en 11.05: Berichten II.20: Concert uit München o. 1. v. Kloss 12.20—12.50: Herdenkingsplechtigheid a. h. Graf van Schlageter te Schönau in het Wiesental. GEMEENTELIJK RADIO-DISTRIBUTIEBEDRIJF. Ie programma: lederen dag van 824 uur: Hilversum. 2e programma: lederen dag van 824 uur: Hulzen 3e programma: Zaterdag 27 Mei: 8—14 50: Langen berg; 14.50—20.20: North. Reg.; 2020— afloop: Daventry. Wijzigingen voorbehouden.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1933 | | pagina 17