.UTHER DOOR SCHACHT
VERVANGEN.
1T5EM «itW ITTE
m Jaargang
LEIDSCH DAGBLAD, Vrijdag 17 Maart 1933
Vierde Blad
No. 22391
LSPRESIDENTDER DUITSCHE RIJKSBANK
INGEZONDEN.
I Het is er gisteren toch van gekomen. In
bestuurszitting der Duitsche Rijksbank
dr. Luther mede af te treden als
Jtiident. Tot zijn opvolger werd gekozen
Schacht.
DR. LUTHER.
De thans aftredende president van de
litsche Rijksbank, dr. Hans Luther, werd
10 Maart 1879 te Berlijn geboren. Hij
ideerde in de rechten.
October 1923 werd dr. Luther tot ml-
r van Financiën benoemd onder 't
linet Stresemann.
>n op 1 April 1930 dr. Schacht de lei
der centrale bank neerlegde bestond
omtrent zijn opvolger geen twijfel, Dr.
ither werd gekozen omdat men dan een
;antie had dat de mark als fundament
het economische leven onder alle om-
jiandlgheden zou gehandhaafd blijven. In
1924 was reeds een vlugschrift ver
lenen van dr. Luther onder den titel
'este Mark Solide Wirtschaft". In dit
lotto lag het geheele programma van Lu-
levenswerk. Immers toen in 1923 de
iflatie in Duitschland een einde nam en
Rentenmark werd ingevoerd, was dr.
ïtber Rijksminister van Financiën. In
in brochure Die Stabilisierung der deut-
|?:hen Wahrung". wordt op duidelijke wijze
ingegeven welk een moeizaam werk het
geweest om tot muntstabilisatie te ko-
in. Het tweede groote probleem, dat toen
opgelost moest worden, was het in
renwicht brengen der staatshuishouding
[dat door Luther een nog zwaarder en
moeilijker taak genoemd werd dan de in
voering der Rentenmark Spoedig hierna
nam dr. Hjalmar Schacht, die daarvoor
iReichswahrungskommissar en leider der
pirmstadter und National-Bank was de
['•tiding der Duitsche Rijksbank in handen
Ook zijn program was om aan de stabiliteit
na de Mark niet te tornen. De besprekin-
t& inzake het Youngplan in 1929 hebben
ook duidelijk aangetoond. Toen op 1
Iffldr. Schacht de leiding der Rijksbank
aan dr. Luther overdroeg, was de toestand
goed te noemen. De biljettendekking was
behoorlijk en het deviezenverkeer behoef
de niet aan banden te worden gelegd. Toch
was de innerlijke positie niet krachtig
daar Duitschland onder een zwaren schul
denlast gebukt ging en vooral de buiten-
landsche schulden op korten termijn hin
gen als het zwaard van Damocles boven
het hoofd van Luther. Hij was echter niet
in staat aan dezen toestand veel te veran-
deren. Reeds enkele maanden na zijn be
noeming tot president n.l. in het najaar
van 1930 begon het buitenland deze credie-
ten op te vragen en in het voorjaar 1931
brak een waar onweder los boven het eco
nomisch leven van Duitschland.
Door de ineenstorting der Oostenrijk-
sche Credit Anstalt vond een run der bui
tenlanders plaats. Meer dan 5 milliard
mark werd door Duitschland toen betaald
totdat tenslotte de bank- en beurssluiting
moest volgen en het geheele economische
en financieele leven in Duitschland aan
banden gebonden was.
De ontspanning trad echter ook weer
DR. SCHACHT.
snel in en het sterk verhoogde disconto tot
15 pCt. kon spoedig weder tot 4 pCt. wor
den teruggebracht. Bovendien heeft hij de
buitenlandsche crediteuren weten te be
wegen tot de Stillhalte-overeenkomst toe
te treden. Luther is echter noe verder ge
gaan en heeft ook medegewerkt aan de
„Steuergutscheine" een onderdeel van het
Von Papen-plan dat tot een verdere ver
lichting van het Duitsche economisch leven
moest leiden. Dr. Luther is dus zijn lijf
spreuk trouw gebleven en heeft de mark
zelfs in de grootste crisisperiode op een
stabiel nieveau weten te handhaven.
Aan zijn opvolger dr. Schacht is het nu
de taak om op dezen weg voort te gaan en
aan het grootste fundament van 't Duit
sche economisch leven niet te tornen.
Al is Dr. Schacht een andere politieke
richting toegedaan, toch mag erop ver
trouwd worden, dat hij niet tot gevaarlijke
valuta-experimenten zijn toevlucht zal
nemen.
Dr. Schacht werd geboren 22 anuari 1877
Hij studeerde in economie en trad reeds
spoedig in het bankvak. In 1915 werd hij
bestuurslid der Nationalbank om in 1923
tot Rijksbankpresident benoemd te worden
In zijn functie van Rijksbankpresident
heeft dr. Schacht toen als deskundige ver
schillende herstelconferenties bijgewoond.
In October 1925 maakte hij nog een reis
naar Amerika om voeling te houden met
de New-Yorksche bankierswereld.
De Haagsche conferentie in 1930 is ten
slotte oorzaak geworden van zijn aftreden,
daar dr. Schacht verklaarde dat de Rijks
bank geen medewerking aan de ontworpen
plannen zou verleenen. Zijn aftreden volg
de toen op 7 Maart 1930.
Thans, drie jaar later, zal hij zijn vroe
gere functie van Rijksbankpresident weder
hervatten als opvolger van dr. Luther.
Briefwisseling met Hindenburg.
De rijkspresident heeft dr. Luther een
schrijven gezonden waarin hij met dank
baarheid en waardeering de verdiensten
van dr. Luther als rijksminister van finan
ciën en als rijkskanselier, zoomede als pre
sident van de rijksbank gedenkt. „Uw me
dewerking bij de overwinning van de in
flatie en het leiden van het geheele open
bare bedrijfsleven van Duitschland in ge
ordende banen, zullen uw bijzondere ver
diensten blijven in de harde geschiedenis
van na den oorlog."
Rijkspresident von Hindenburg uit ten
slotte de hoop. dat dr. Luther ook in de
toekomst nog zegenrijk werk voor het Duit
sche vaderland zal kunnen verrichten.
Dr. Luther heeft den Rijkspresident op
diens schrijven geantwoord, dat de Rijks
bank steeds vrij moet staan van partijpo
litieke stroomingen, dit moet zoo blijven
ter bescherming van de valuta als basis
van het Duitsche volks- en bedrijfsleven.
Bij alle kwesties van belang, de valuta, het
crediet. de openbare financiën en de eco
nomische politiek moet de Rijksbank in
nauwe samenwerking staan met de Rijks-
regeering. Deze verbinding moet door de
persoon van den Rijksbankpresident wor
den tot stand gebracht. Uit de besprekin
gen met den Rijkskanselier is dr. Luther
gebleken, dat tegen een zoodanige uitoefe
ning van de functie van Riiksbankpresi-
dent door hem bezwaren aanwezig zijn.
Teneinde deze op te heffen, treedt dr.
Luther af.
Dat de rijksregeering geen valuta-expe
rimenten wil ondernemen blijkt niet al
leen uit haar tot nu toe afgelegde verkla
ringen. maar dit is dr. Luther door den
Rijkskanselier ook nadrukkelijk verzekerd.
Aanval der „Angriff".
Het regeeringsblad „Der Angriff" meldt
naar aanleiding van het aftreden van dr.
Luther het volgende:
Daarmede wordt de weg vrij voor een
economische politiek, waarvan het doel
moet zijn de tien millioen werkloozen we
der op te nemen in het productie-proces.
Met dr. Luther valt het laatste belang
rijke steunpunt van het economisch libe
ralisme. Hij was het, die den laatsten tijd
steeds weder de toepassing in grooten stijl
van een arbeidsprogramma verhinderde.
Steeds weer stelde hij de vermeende be
scherming van de valuta boven iedere an
dere overweging, hoewel millioenen aan
den honger en vertwijfeling waren prijs
gegeven.
Zoo werd Luther in waarheid de be
schermer der internationale haute finance.
Het was van te voren duidelijk dat deze
man niet de goede eigenschappen had om
aan den wederopbouw van het Duitsche
economische leven onder leiding der Natio
naal Socialisten mede te werken Deze hin
derpaal voor de ontwikkeling moest weg.
Dr. Luther is een typische vertegenwoor
diger van het November-systeem. dat af
gedaan heeft. Er zal door de bezetting van
dezen post door een persoon uit de rijen
der nationale opheffing, een nieuwe geest
waaien door het Duitsche economische
leven.
(Buiten verantwoordelijkheid der Red.)
Copie van al of niet geplaatste
stukken wordt niet teruggegeven
CHOCO-PINDA.
Geachte Redactie.
Mag ik nog een maal van uw welwil
lendheid gebruik maken om den heer v.
d Horst te antwoorden? Bij voorbaat mijn
dank.
Dat Jeruël de choco-pinda's goedkooper
kan leveren, spreekt vanzelf, daar ik er
aan moet verdienen en Jeruël ze desnoods
met verlies kan verkoopen, daar er toch
gratis geld binnenkomt.
Ik heb in mijn bedrijf rekening te hou
den met arbeidsinspectie, achturige ar
beidsdag, ziektewet, ongevallenwet, etc.
Heeft Jeruël dit ook?
Noemt u die f. 75 voorschot geen rente
loos kapitaal? Dit alles in aanmerking ge
nomen durf ik te beweren dat ik ze ver
kocht voor een zeer billijken prijs. Dat ik
ze aan den eenen pindaman voor f. 3.25
en aan den anderen voor f. 3.00 verkocht
is onwaar. Wel heb ik enkelen iets gege
ven omdat zij klanten aanbrachten het
geen niet meer dan mijn zakelijke plicht
was. Dat ik ze later voor f 2.75 heb gele
verd om pressie uit te oefenen is ook on
waar, daar ik ze nooit voor dien prijs ver
kocht heb en het nooit zal doen ook. Dat
mijn choco-pinda's kleiner waren als die
van Jeruël is ook alweer onwaar.
Wat betreft de botsing onder hen in
mijn winkel waar u over spreekt, die kwam
hierdoor dat zij dachten dat die eene
pindaman minder betaalde dan zij, het
geen onwaar was. Ook is hij nooit als we-
derverkooper opgetreden.
Later is gebleken dat het hun te doen
was geweest om een goedkooper inkoop
prijs. Dat mijn vrouw goedgevonden zou
hebben, dat u de choco-pinda's bij een
andere firma zou trachten te bekomen, is
te belachelijk om waar te zijn.
Mijn zaak is geen liefdadigheidsinstel
ling.
Wat betreft mijn eerste vraag: had het
antwoord niet moeten zijn: „in het belang
van Jeruël". Kosten nog moeiten zijn toch
gespaard om alle pindemannen tot klant
te krijgen. Eerst is er gezocht naar een
kwaliteit die met mijn choco-pinda's over
een kwam daar ze in het begin zeer slecht
waren. Tot driemaal toe is het recept ver
anderd, hetgeen zeer moeilijk was, daar
er vakkennis voor noodig is. Toen het nog
niet geheel gelukte werden ze grooter ge
maakt, zoodat ze toen met mijn pinda's in
grootte overeenkwamen. Ook dit was nog
niet voldoende daar de meeste bij mij ble
ven koopen. Nu werd de prijs verlaagd
doch ook dit hielp niet daar ik met die
verlaging meeging. Toen kwamen de
pindamannen mij vertellen dat ze geen
slaapgeld kregen indien ze geen choco-
pinda's in Jeruël kochten.
Is dat geen pressie uitoefenen? U be
grijpt toch wel dat een pindaman die den
geheelen dag staat of loopt omtrek Hooge-
woerd, Breestraat, Botermarkt of Nieuwe-
Rijn, niet eerst bij mij zijn trommel komt
brengen om gemakkelijker te koopen, als
hij in Jeruël moet gaan eten.
Wat het stempel op het papieromhulsel
betreft, dat is juist op verzoek van hen
zelf aangebracht, daar het publiek bij
aankoop dan direct het verschil zou zien.
Ik heb mij langs dezen weg tot u gericht
opdat de menschen die Jeruël financieel
steunen, zullen weten hoe en waar aan
hun geld besteed wordt, daar er arme
menschen en kinderen met hun emmertje
teruggestuurd moeten worden, omdat er
geen eten genoeg is en de Pindamannen
(waarvan er enkele het zelf kunnen beta
len) gratis eten krijgen.
Ook door mij wordt er geen letter meer
over deze zaak in de courant gezet. Zij,
die nadere inlichtingen wenschen kunnen
die bij mij bekomen.
H. C. BRUMMELKAMP,
Haarlemmerstraat 179, Leiden.
(Hiermede sluiten wij het debat.
Red. L. DJ.
RECLAME.
HOE ZIJ HAAR BETREKKING KREEG.
Hield zich 9 jaar jonger.
Toen deze vrouw een nieuwe betrekking
zocht, begreep zij wel, dat haar 52 jaren
haar kansen konden verminderen. Daarom
gaf zij haar leeftijd op als 43. Men vond,
dat zij er nog niet als 43 uitzag en gaf
haar de betrekking.
Het geheele verhaal vertelt zij in haar
brief
„Vier jaar geleden verloor ik mijn man
en was toen genoodzaakt als huishoudster
in mijn eigen onderhoud te voorzien. Twee
jaar geleden leed ik erg onder een buiten
gewoon slechte spijsvertering en ik voelde
me zoo vermoeid en terneergeslagen. Het
was me onmogelijk om vroolijk te zijn
en ik zag overal als een berg tegenop. Ik
nam Kruschen Salts en na drie maanden
was ik een geheel andere vrouw. Kort ge
leden kreeg ik mijn betrekking hier, en
toen ik mijn leeftijd opgaf als 43, vonden
zij dat ik er jonger uitzag. Mijn gezond
heid en opgewektheid en goeden moed, ik
schrijf het alles geheel toe aan Kruschen
Salts". L. W,
De reden waarom Kruschen Salts U ge
zond maakt en gezond houdt is, omdat
elke kleine smaaklooze dosis voor den
geheelen dag een voldoende hoeveelheid
bevat van de zes minerale zouten, die Uw
lichaam noodig heeft zouten die de
natuur U wel zou verschaffen indien U een
gezond, beweeglijk leven leidde in de open
lucht. Deze levenskrachtige zouten zullen
Uw lever en nieren aansporen tot beter
functionneeren, zoodat elk spoor van gif
tige afvalstoffen uit Uw organisme ver
dreven wordt. Het aldus gezuiverde, ver-
frischte bloed zal elke vezel van Uw
lichaam doorstroomen.
Koop vandaag nog een flesch Kruschen
Salts en begin morgenochtend met „de
kleine, dagelijksche dosis". Maak er een
vaste gewoonte van en Uw inwendige
organen zullen voortaan altijd goed
functionneeren. Met den dag zult U zich
opgewekter en flinker voelen, tot U de
gezondheid tot in de vingertoppen voelt
tintelen.
Kruschen Salts is uitsluitend verkrijg
baar bij alle apothekers en drogisten a
f. 0.90 en f. 1.60 per flacon. 7397
ADÊLE SANDROCK.
Het laatste groote succes van Adèle
Sandroek was men herinnert het zich
Mg goed was de oude, voorname dame
I in „Het schoone Avontuur." Het geheim
Ivan haar succes lag in een scène, waarin
feze oude, voorname vrouw in een ëqui-
Wèle Sandroek als Duitsche moeder ii
i fc nieuwe U. F. A.-film „Morgenrot."
page uit het jaar 1900 door een groote
laan reed: bij de oudere bezoekers wei
den oude herinneringen wakker geschud
de generatie van 1932 kon zich over
tuigen van de souvereine zelfbewustheid
van een grijze actrice, die met weinig
middelen een karakter uitbeeldde. De
oude generatie herinnerde zich plotseling
weer haar groote triomfen als heldin bij
het Weensche Burg-theater.
De jeugd van 1932 kent Adèle Sand
roek slechts als „vrouwelijke generaal",
die met grafstem, een onnavolgbaar ge
baar en een komisch talent, dat door zijn
levensechtheid aan het tragische grenst,
de scène beheerscht. Zij moet gehoord
hebben van haar topprestatie als lady in
Oscar Wilde's vaak gespeelde „Bunbury".
En bij het zien van deze groote vrouwe
lijke komiek zal niemand er een oogen-
blik aan denken, dat er ook een jonge
Adèle Sandroek heeft bestaan- die als
tragediemie de grootste successen be
haalde.
Een recensent van 1899 schreef over
haar: „Wat bij Sandroek op de allereerste
plaats naar voren treedt, is de oorspron
kelijkheid van haar passie. Zij is niet
mooi, maar zij wordt omgeven door een
eigenaardige sfeer, die men in zich op
neemt, die opwindt en meesleept. Ze lijkt
op den salamander uit de sagen: wan
neer de vlammen verzengend oplaaien,
dan is haar invloed onweerstaanbaar, een
invloed waaraan men niet kan ont
komen."
Dit artikel was geïllustreerd met foto's
van Adèle in haar glansrollen. De jonge
Sandroek speelde Ibsen, Sardou en Dumas
films, ze speelde echter ook den jongen
Schnitzler, den jongen Sundermann, den
jongen Fulda en Richard Vos. Ook haar
hebben Schnitzler, Sudermann, Fulda en
anderen hun eerste successen te danken,
zij heeft de basis gelegd voor hun latere
groote successen. Zij verried haar groote
begaafdheid in Fulda's ..Kameraden",
waarvan het Weensche succes hoofdzake
lijk aan haar te danken was.
Het was het nieuwe in Sandroek, dal
toenmaals de kunstzinnige wereld zoo
verblufte. En nu, 35 jaar later, is het we
derom het nieuwe, dat wij bewonderen
in Adèle Sandroek, haar oorspronkelijke
humor, haar tragische uiting.
Wanneer men haar oude portretten be
schouwt. Adèle als heldin en minnares,
als „Isa" in „Der Fall Clemenceau", in
Sardou's „Fedora". in „Die Damen vom
Maxim" en men vergelijkt die met foto's
uit 1932, die haar als de bekende draak of
als vorstin weergeven dan moet men zich
wel verwonderen over de groote kunst van
deze vrouw, die momenteel tot een der
beste sterren van de Duitsche filmin
dustrie gerekend mag worden.
ALS ZIJ EEN FEESTJE GEVEN!
Tusschen de grootsch opgezette, in heel
Hollywood bekende feesten die Marion
Davies arrangeert in haar schitterend huis
aan het strand te Santa Monica en de
eenvoudige huiselijke dineetjes waarvoor
Marie Dressier is bekend, kan men in de
filmstad alle variaties meemaken.
De blonde slanke Marion Davies heeft
een bijzondere voorliefde voor het op louw
zetten van zeer origineele feesten. Deze
zijn steeds gebaseerd op een grondidee, dat
tot in de kleinste bijzonderheden uitge
werkt wordt. Zoo gaf zij ter eere van
Norma Shearer en Irving Thalberg voor
hun vertrek naar Europa een Oud-Heidel-
berg-avond- waarbij de uitgenoodigde
heeren bij hun aankomst verzocht werden
zich als studenten te verkleeden. Bij het
souper werden slechts Duitsche lekker
nijen opgediend in een Duitsche „Bier-
garten", waarin een Duitsch orkest den
geheelen avond Duitsche muziek speelde.
Marion is trouwens zeer gesteld op ge-
costumeerde feesten, maar niet op ge
wone bal-masqué's waarbij de verschil
lende ideeen der gasten een anachronis
tisch mengelmoes veroorzaken, doch zij
vraagt steeds haar gasten zich te kleeden
volgens een bepaalde periode of land
aard. Een van de meest typische feesten
in Hollywood was Marion's „kinderfeest",
waarbij de gasten gekleed waren als
kleine jongens en meisjes, kinderspelle
tjes georganiseerd werden en kinderlek
kernijen opgediend.
Een sterk contrast vormen de avondjes
van Marie Dressier. Zij geeft de voorkeur
aan gezellige dineetjes, waarbij een bij
zondere aandacht aan het menu besteed
wordt. Meestal gaat men na het eten
ernstig praten in de groote gezellige zit
kamer of wordt er een partijtje bridge
gespeeld.
Norma Shearer is bekend om haar
„staande" soupers, waarbij zij steeds de
meest interessante menschen uit Holly
wood vereenigt, veel gesproken en gemu
siceerd wordt en iedereen vrijheid heeft
I te doen wat hij wil en naar het buffet
kan gaan, zoodra hij daar zin in heeft.
Joan Crawford geeft dikwijls een gezel
lig dineetje, waarna de gasten zich ver
eenigen in het kleine bioscooptheater, dat
zij in haar huis heeft ingericht en de
nieuwste films te zien krijgen. Joan's di
ners zijn bekend en na de filmvertoonln-
gen volgt meestal een gezellig doch een
voudig souoer, waarbij het vertoonde be
sproken wordt
Ramon Novarro arrangeert voor zijn
I gasten voorstellingen in het privé theater
van zijn vrijgezellenwoning, waar plaats
is voor ongeveer zestig toeschouwers, en
een revue-programma vertoond wordt.
waarin Ramon meestal zelf optreedt. Ge
woonlijk heeft hij de vertooningen zelf
samengesteld en geregisseerd, doch noo-
digt ook dikwijls bekende artisten of mu
sici uit om op te treden.
Wallace Beery geeft nooit feestjes in
zijn huis te Beverley Hills. Hij neemt zijn
gasten mee op jacht- en vischtochtjes
naar zijn berghut aan het Silver Lake on
geveer 350 mijl van Hollywood. Wally
brengt zijn gasten zelf hierheen in zijn
vliegtuig, waarvoor bij de berghut een lan
dingsterrein aangelegd is. Men brengt
daar gezellige week-ends door hoofdzake
lijk in de buitenlucht, waarbij de maal
tijden boven een open vuur bereid
worden.
Robert Montgomery geeft de voorkeur
aan bridge-dineetjes terwijl Clark Gable
zelden officieel uitnoodigt, maar zijn huis
staat ieder uur van den dag open voor
vrienden die komen aanloopen en hij
heeft altijd koude maaltijden in zijn ijs
kast gereed staan.
John en Lionel Barrymore hebben een
kleine kring intieme vrienden en John,
die een groote reputatie als kok heeft,
bereidt op Zondag meestal de maaltijden
zelf.
Jean Hersholt is bekend om zijn Deen-
sche diners en zijn eetkamer is ingericht
als een oude Deensche herberg met kleine
tafeltjes, bedekt met rood en wit ge
blokte tafelkleedjes, waarop kandelaars
waarin kaarsen branden. Na het diner
wordt er gekaart of lange besprekingen
gehouden in zijn bibliotheek, waar hij een
groote collectie zeldzame uitgaven heeft.
Jimmy Durante heeft een origineele
manier cm zijn vrienden te ontvangen. Hij
inviteert zijn gasten in de keuken, waar
hij hen groote borden warme havermout
voorzet!
LUBITSCH' NIEUWE STIJL.
Lubitsch' nieuwe film „Trouble in Pa
radise" die deze week hier vertoond wordt
is technisch datgene wat vele van zijn
vrienden allang van hem hadden gehoopt
Een vanuit de camera, en niet een van
uit een parketplaats geregisseerde film.
Lubitsch moet lang met zichzelf over
legd hebben, voordat hij deze film maakte
die zich niet zoozeer stoffelijk als wel in
stijl van zijn totnogtoe geregisseerde
films onderscheidt.
Het is vrij bekend dat hij aan zijn vo
rige stijl, die al in den tijd van de stomme
film door vele critici als onfilmisch en
tooneelmatig werd beoordeeld, uit inner
lijke overtuiging vasthield.
Of hij dit met opzet deed. doet er niet
toe. Een ding staat echter vast en wel
Lubitsch maakte niet van de camera een
verteller, en indien zoo, dan slechts spo
radisch en dikwijls met de weinig geluk
kige hand van iemand, die iets doet zon
der groote overtuiging.
Met „Trouble in Paradise" treedt Lu
bitsch in de gelederen van hen, die men
als de vertegenwoordigers van de school
der moderne filmkunst kan beschouwen.
Wat wil zeggen dat de dialoog hier plaats
moet maken voor de, vroeger vastge
roeste. doch nu bevrijde camera, die
„spreekt". Er wordt minder gezegd dan
getoond.
Hieraan helpt op vele plaatsen de ge
coupeerde handeling, de symbolische, of
de symbolisch op elkaar volgende scènes.
De organische opbouw, de natuurlijke,
vloeiende en zekere doorvoering van de
stijl, het consequent volgehouden beeld-
rytheme, bevestigen het vermoeden, dat
hier geen sprake is van een gril of zelfs
van een concessie aan den tijd of aan de
productieleiding. Immers een echte stijl is
net zoo goed een geloofskwestie als een
kwestie van kunnen.
Hier is ook vooruitgang, ontwikkeling
te bespeuren. Hier bekent zich een vorm
van filmkunst, die door haar aanhangers
als de eenige ware taal der film wordt be
schouwd.
Het is verbazingwekkend, de sprekende
film moest er eerst zijn om te bewijzen
dat de filmkunst niet zoozeer de spraak
van de personen, als wel het beeld, de be
weging en de handeling, de „sprekende"
camera miste.
De hoofdrol in deze amusante comedie
wordt vertolkt door de bekende actrice
„Miriam Hopkins", wier spel hier tot een
triomf geworden is. De geschiedenis is
sprankelend van geest, ditmaal zonder
een Chevalier, een Jeannette Mac Donald
dus geen gecoquetteer meer met één
personnage zonder één enkel lied, maar
met een stel artisten, die in Londen en
op Broadway hun sporen hebben verdiend
In glijdend, luchtig rhythme a la René
Clair speelt de handling zich af. Zij brengt
een aaneenschakeling van verrassingen
en zeer „wereldwijze" ervaringen, waarvan
het beter is het geheim niet te verraden
zonder de bezoekers- die zich op een ver
fijnd genot kunnen voorbereiden, het ple
zier ten deele te ontnemen! De registers
van beeld, woord en klank worden hier
door Lubitsch in al hun rijkdom van
nuanceering opengetrokken.