LEIDSCH DAGBLAD - Vierde Blad
Vrijdag 24 Februari l|j
GEMENGD NIEUWS.
GUMMI DAMESSCHORTEN
LANDDEN TUINBOUW^
KERK- EN SCHOOLNiEUWS.
EEN VLAG-INCIDENT TE UTRECHT.
Op den Daalschedijk te Utrecht woonden
twee echtelieden, die besloten hadden
voortaan niet langer te zamen onder één
dak te verblijven.
Dit zou waarschijnlijk zonder incidenten
verloopen zijn. als niet een van de twee
partijen de ietwat bijtende geestigheid had
gehad de vlag uit te steken om zijn vreug
de over het vertrek van den ander te uiten.
De man ligt thans met een diepe hoofd
wonde in het ziekenhuis. (Msb.)
LAWINE-ONGELUK TE LENZERHEIDE.
Te Lenzerheide (Zwitserland!, waar H.M.
de Koningin en Prinses Juliana onlangs
niet vacantie hebben vertoefd, heeft een
ernstig lawine-ongeluk plaats gehad,
waarbij een Duitsche dame om het leven
is gekomen. Het slachtoffer behoorde tot
een groep skiliefhebbers, waaronder zich
ook eenige Nederlanders bevonden, welke,
onder leiding van den heer J. Monniken
dam uit Hilversum momenteel deelnemen
aan een skicursus en verblijf houden in
de jeugdherberg te Lenzerheide. De Neder-
landsche skirijders bleven ongedeerd.
BRAND.
Gistermorgen brandde in de heide te
Oss af het landbouwershuis van de wed.
Th. Reuvers. Het huis was met stroo ge
dekt en was in een oogwenk een vuurzee.
De brandweer bepaalde zich tot het red
den van vee uit den stal. Twee varkens en
wat kippen kwamen echter nog in de
vlammen om.
Huis en inboedel waren laag verzekerd.
BUITENLANDSCH GEMENGD.
GEVANGENEN ONTVLUCHT.
Toen de directeur van de gevangenis in
het voormalig koninklijk paleis te Madrid
een bezoek bracht aan de cellen, overvielen
drie gedetineerden hem, bonden hem,
stopten een prop in zijn mond en ont
vluchtten.
DE AANSLAG OP DEN BURGEMEESTER
VAN NEDERIVEERT.
Men meldt uit Roermond:
Ondanks de ijverige nasporingen naai
den dader van den moordaanslag op bur
gemeester Van Uden te Nederweert, op
wien uit een jachtgeweer twee schoten
werden gelost, is tot heden nog geen
enkele positieve aanwijzing verkregen. De
politie is intusschen wel tot de overtui
ging gekomen, dat de landbouwer T.. die
aanvankelijk werd aangehouden, de dader
niet is.
De heer van Uden is thans weer geheel
hersteld en heeft zijn gewone werkzaam
heden hervat.
BRAND BIJ BERLIJN.
Woensdagnacht tegen half drie brak
brand uit in een z.g.n. gemeenschapshuis
te Grossbeeren bij Berlijn. Het huis brand
de geheel af en zes gezinnen werden dak
loos. Het was een vroeger armhuis, dat
verbouwd was om als woonhuis te dienen.
Aangezien het geheel door leden van de
rijksbanier en door den leider van de
rijksbanier te Grossbeeren werd bewoond,
deed al spoedig het gerucht de ronde, dat
het huis door nationaal-socialisten in
brand zou zijn gestoken.
Na politie-onderzoek is gebleken dat
's nachts tegen 1.45 uur door onbekende
daders de deuren van het zoogenaamde
armhuis werden ingeslagen. De op de
eerste verdieping wonende familie Schlom-
bach vluchtte het huis uit en kort daarop
stond dit in brand.
ERNSTIGE AANRIJDING TE VENLO.
Op den Kaldenkerkerweg te Venlo is
gisteravond de 15-jarige jongen. A. Teeu-
wen, door een passeerende auto van den
heer Bouman uit Venlo aangereden en
ongeveer 16 Meter weggeslingerd. Met een
zware hersenschudding, ernstige schaaf
wonden en een beenbreuk werd de jongen
opgenomen en naar het R.K. ziekenhuis
overgebracht. Men vreest voor het leven
van den knaap. Na de aanrijding reed de
auto tegen een lantaarnpaal, waardoor de
wagen ernstig werd beschadigd. Hoe het
ongeluk zich precies heeft toegedragen is
nog niet bekend.
BRAND GESTICHT IN LUCHT-
VLOOTBASIS.
In de gebouwen van de Russische lucht-
vlootbasis voor de civiele luchtvaart te
Oestbolsjeretzk in Kamsjatka is brand
uitgebroken. Een onmiddellijk ingesteld
onderzoek heeft uitgewezen, dat men hier
te doen had met een van te voren be
raamde brandstichting
In verband hiermede zijn drie personen
gearresteerd, die een volledige bekentenis
hebben afgelegd, waaruit bleek, dat zij
gehandeld hebben volgens instructies van
een zekeren Kaisava, een Japansch inge
zetene van Oestbolsjeretzk. De Japanner
werd hierop onmiddellijk in arrest ge
steld. Uit zijn verklaringen kwam vast te
staan, dat hij door zekere Japanners be
last was met de vernietiging zoowel van
de vlieghaven te Oestbolsjeretzk als ook
van een reeks andere gebouwen die van
groot belang zijn
Het onderzoek wordt voortgezet.
RECLAME.
GROOTE SORTEERING
19 - 39 - 59 ets.
LEEUWARDER BOTERNOTEERING.
De Leeuwarder boternoteering is bepaald
op 60 cent per K.G.
ONDER EEN LAWINE BEDOLVEN.
Uit Heiügenbiut in Karinthie wordt
gemeld, dat twee toeristen uit Hamburg,
een man en een dame. in het Puttal door
een lawine bedolven zijn. Het gelukte den
heer nog zich uit te graven, doch hij is
vervolgens in een afgrond gestort en bij
den val gedood.
DE SNEEUW.
Volgens berichten uit Agram woedt aan
de Adriatische Zee nog steeds een hevige
sneeuwstorm. Men is er nog niet in ge
slaagd het treinverkeer met Dalmatie te
hervatten. Ook het scheepvaartverkeer aan
de kust is voor het grootste gedeelte stop
gezet, nadat Woensdag het ss. „Cetina"
tengevolge van den zwaren storm strandde.
De passagiers zijn met groote moeite ge
red door het s.s. ..Jadran". In Zuid-Koratle
ligt de sneeuw op vele plaatsen 4 M hoog.
Ook in Agram is het in den afgeloopen
nacht gaan sneeuwen.
PARIJS, 23 Febr. (V.D.). Uit geheel
Frankrijk komen berichten over hevigen
sneeuwval. Vooral in de streek rond Car
cassonne hebben de sneeuwbuien reeds
groote storingen veroorzaakt. Verscheidene
dorpen zijn van de buitenwereld afgesne
den. De sneeuw ligt daar 1.20 M. hoog en
msakt ieder verkeer onmogelijk.
Voorts komen nog berichten over sneeuw
schade uit Italië, Engeland en zelfs
Marokko!
PREDIKBEURTEN.
VOOR ZONDAG 26 FEBRUARI.
BENTHUIZEN.
Ned. Herv. Kerk: Voorm. half tien, ds-
van Apeldoorn van Leiden <H A.); nam.
6 uur (Dankz.), ds. Kiehl van Hazers-
woude.
Geref. Gem Voorm. half tien eii nam.
2 en 6 uur, leesdienst.
BODEGRAVEN.
Ned. Herv. Kerk: Voorm. half tien, ds.
Kruishoop: nam. 6 uur, de heer Miiiler.
Geref. Kerk: Voorm. half tien en nam
6 uur. ds. Dam.
Geref. Gem.: Voorm. half tien en nam.
6 uur, de heer Schothorst van Lunteren.
Evang. Luth Kerk: Voorm. 10 uur, ds.
Haumersen.
BOSKOOP.
Ned. Herv. Kerk: Voorm. 10 uur, ds-
Bosman van Maassluis; nam. 6 uur, ds.
Eijkman. van Zoeterwoude.
Geref. Kerk: Voorm 10 en nam. 6 uur,
ds. Petersen.
Chr. Geref. Kerk: Voorm. half tien en
nam. 6 uur, ds. Bijdemast.
Rem. Geref Gem.: Voorm. 10 uur, ds.
Mispelblom Beijer.
HOOGMADE.
Ned. Herv. Kerk: Voorm. 10 uur. ds.
Waardenburg.
DE KAAG.
Ned, Herv. Kerk: Voorm. half tien, ds-
Touw.
KATWIJK-AAN-ZEE.
Geref. Gem. (Remisestr.)Voorm. 10 en
nam. 6 uur, leesdienst.
KATWIJK AAN DEN RIJN
Ned. Herv. Kerk, V.m- half tien de heer v.
Heuff van Velsen, cand. te Scheveningen:
nam. 6 uur, ds Bruyn.
Geref. Kerk: Voorm. 10 en nam. 6 uur.
ds. Meyering-
KOUDEKERK.
Ned. Herv. Kerk: Voorm. half tien en
nam. half zeven. ds. Odé.
Geref. Kerk: Voorm. half tien en nam.
half zeven, ds Haspers.
LEIDERDORP.
Ned. Herv. Kerk Voorm. 10 uur, ds. D.
A. van der Bosch, van Den Haag; nam.
half zeven, zendeling Eggink.
Geref. Kerk: Voorm. half tien en nam-
half zeven, ds. Dijk.
NIEUW-VENNEP.
Ned. Herv. Kerk: Voorm. half tien en
nam. 6 uur, de heer Bruisrand.
Geref. Kerk: Voorm half tien en nam.
3 uur, ds. Smilde.
Chr. Geref. Kerk: Voorm. half tien en
nam. 3 uur, leesdienst.
NOOKDIVI 'KERHOUT.
Ned. Herv. Kerk: Voorm- 10 en nam. 5
uur, ds. van Noort.
OUDE-WETERING.
Ned. Herv. Kerk: Voorm.
Geerling.
Geref. Kerk: Voorm- half tien e
half drie. ds. van der Bos.
Remonstr. Kerk: Voorm. 10 uur d, I
Wijngaarden. 1 'F
RIJNSBURG.
Chr. Geref. Kerk: Voorm- halt t»»
nam. 5 uur, ds. de Jong.
SASSENHEIM.
Ned. Herv. Kerk: Voorm. 10 eo
5 uur, ds. Krijkamp-
Geref. KerkVoorm. half tien en r
5 uur, ds. Kuiper.
Chr. Geref. Kerk: Zaterdagavond 8
ds. Janssen, legerpred.; Zondagvoom
en nam. 5 uur, dezelfde.
Ned. Prot. Bond: Voorm. half elf
dr. B. D Eerdmans, van Leiden.
VALKENBURG.
Ned. Herv. Kerk: Voorm. 10 mJ
Bruyn. van Katwijk a. d. Rijn: naof
zeven, de heer Bronsgeest, cand. te l
TER AAR.
Ned. Herv. Kerk: Voorm. half tiej
de Lange van Woerden; nam- half#
leesdienst.
Geref. Kerk: Voorm. half tien enJ
half zeven, ds. Warnink.
VVADDINXVEEN.
Ned- Herv. Kerk: Voorm. half tiA
nam. 6 uur (afscheid), ds. de Loozel
Geref. Kerk: Voorm. 10 en nam. t|
ds. Smidt.
Chr. Afg. Gem Voorm. half
nam. 6 uur, ds. Grisnigt.
WARMOND.
Ned. Herv. Kerk: Voorm. 10 en na|
uur, ds. de Bel-
WOUBRUGGE.
Ned. Herv. Kerk: Voorm. half tifj
nam. half zeven, ds. Jellema.
Geref. Kerk: Voorm. half tien en J
half zeven, ds- Nauta.
ZOETERWOUDE.
Ned. Herv. Kerk: Voorm. 10 uil,
Eijkman.
ZWAMMERDAM.
Ned. Herv. Kerk: Voorm. half
nam. half zeven ds. van Woerden I
Geref. Kerk: Voorm. half tien en|
half zeven, ds. Zwaan.
Rem. Geref. Gem Voorm. kwar.|
tien. mej. ds. Günther.
NED. HERV KERK.
Beroepen: Te Groot-Ammers, A. G.|
terhuis te Eemnes-Buiten.
GEREF. KERKEN.
AangenomenNaar Dinteloord,
Regt. cand. te Middelburg.
Bedankt: Voor Gameren en Haam
M. de Regt, cand. te Middelburg.
DE VERANTWOORDELIJKHEID VAN-
DEN FILMPRODUCENT
In tegenstelling met iederen anderen
kunstvorm is de film van het allereerste
begin af sinds haar bestaan aan de macht
van zuiver economische gezichtspunten
onderworpen geweest. Eerst met de ont
wikkeling van de filmkunst werd ook het
artistieke geweten en willen wakker ge
roepen, die in voortdurenden strijd met
den lust tot winst een uitweg in min of
meer gelukkige overeenkomsten zocht.
Nu zijn we aan het punt gekomen, waar
het ontbreken van het zuivere zakelijke
principe den scheppers der film den weg
opent- We zijn het er over eens, dat de
film een vernieuwing van inhoud noodig
heeft, wil zij niet in de koude en onwer
kelijkheid van de door haarzelf geschapen
schijnwereld doodvriezen.
Voordat echter vernieuwing mogelijk is,
moet de zelfs in onze kringen bestaande
meening veranderen, dat de film koop
waar is, die niets met ware kunst te ma
ken heeft. Zulk een meening remt iederen
vooruitgang en doet afbreuk aan het aan
zien van de film. Wanneer wij de buiten
staanders van onze waarde willen over
tuigen, moeten wij toch eerst zelf de vaste
overtuiging hebben, dat we moeten pro-
beeren artistieke en cultureele werken te
brengen van een propagandistische be-
teekenis. waartegen geen andere kunst iets
dergelijks kan presteeren-
De invloed van de film als cultureele
factor grijpt tegenwoordig zoo diep in het
leven der volkeren in. dat daardoor een
zware verantwoordelijkheid op de schou
ders der producenten geladen wordt. Deze
verantwoordelijkheid is des te grooter,
wanneer de filmproducent, behalve door
zijn werkzaamheid als koopman, reeds
door de keuze van filmmateriaal tot ex
ponent van het scheppend geweten wordt,
dat in andere gebieden door den auteur
zelf alleen wordt vertegenwoordigd. Of
men tot het collectieve- of tot het leiders
principe overhelt, verandert niets aan de
zaak.
Het is een vraag van publiek belang, of
in de wisselwerking tusschen het fiim-
niveau en de wenschen der toeschouwers
meer het publiek de filmproductie be
ïnvloedt, of omgekeerd: de film het niveau
van den smaak van het publiek.
De producent moet vanuit artistiek en
vooral ook vanuit het ethische standpunt
kunnen verantwoorden, wat hij het pu
bliek biedt- Hij mag niet nalaten zooveel
mogelijk te verwezenlijken wat de film uit
cultureel, geestig en moreel oogpunt zou
kunnen en moeten presteeren. De over
moedigste oomedie kan propagandist van
een gezonde moraal zijn. en evengoed kan
een z.g: litteraire film. die misschien met
de beste bedoeling problemen aanroert, in
den grond immoreel zijn en slechte uit
werkingen hebben.
De verantwoordelijkheid van den pro
ducent wordt door niets verminderd, wan
neer hij uitsluitend amusementsfilm ver
vaardigt. Iedere film schildert den een of
anderen socialen of politieken toestand, en
neemt het bewust of onbewust hiervoor
op, of valt dezen toestand aan. Nauw
keurig genomen: Er bestaan geen films
zonder tendenz, en ze kunnen niet be
staan
Het behoort tot het werk van den pro
ducent, met de film niet alleen zaken te
doen. maar er tegelijkertijd naar te stre
ven. cultureele belangen te dienen.
DE FAMILIE BARRYMORE.
Als men over tooneelspelers spreekt of
schrijft, zegt men dikwijls, dat zij artisten-
bloed hebben en bedoelt daarmede, dat
zij reeds in hun prilste jeugd roeping voor
het tooneel voelden en blijk gaven van een
bijzondere gave, zich in deze schijnwereld
in te leven.
Beschouwt men deze uitdrukking even
wel op dezelfde manier als wanneer men
spreekt over blauw bloed van een Konink
lijke familie, dan zou het moeten betee-
kenen, dat de tooneelspeler afstamt uil
een familie van artisten en zich kan be
roemen op een lange reeks van voor
vaderen, die zich eveneens aan de theater
kunst wijdden.
Dit is het geval met de tooneelspelers -
familie Barrymore, die hun tooneelvoor-
vaderen tot in het jaar 1800 kunnen noe
men.
Thomas Frederick Lane en Eliza Trent-
ner waren beroemde tooneelspelers te
Londen en ook hun ouders waren aan het
theater verbonden, hoewel deze laatsten
niet zoo bekend gewordenzijn als hun
kinderen.
Louisa Lane, de dochter van Thomas
Lane en Eliza Trentner, werd eveneens
actrice en van haar is bekend, dat haar
bijzondere schoonheid en talent zeer de
aandacht trokken en dat haar klassiek
profiel overeenkomt met dat van de thans
over de geheele wereld bekende drie
Barrymore's.
Louisa werd in 1820 geboren en zij
trouwde met den jongen Ierschen acteur
John Drew. Zij had drie kinderen, een
zoon John, die eveneens als tooneelspeler
beroemd werd en in het eind van de
negentiende eeuw de lieveling van het
Engelsche en Amerikaansche publiek was.
Deze stierf, ruim 70 jaar oud, in 1927.
Ook de beide dochters Georgie en Louise
werden actrices. Georgie die eveneens
naar Amerika gegaan was. huwde daar
met den jongen acteur Maurice Barry
more. den zoon van een hooggeplaatsten
ambtenaar en werd de moeder van Ethel.
Lionel en John Barrymore.
De drie kinderen, die het echte tooneel-
bloed in de aderen hadden, waren reeds
direct voorbestemd voor het tooneel. doch
Lionel en John verzetten zich daartegen.
Ethel maakte geen bezwaren en was de
eerste van de jongere Barrymore's, die
beroemd werd.
Lionel studeerde aan de Academie voor
Beeldende Kunsten en legde zich speciaal
toe op teekenen en schilderen o.a. woonde
hij drie jaar lang in Parijs. Ook John
legde zich op het teekenen toe en was
eenigen tijd als carricaturist veroonden
aan een dagblad te New York. doch de
uitgever vond dat hij een beter tooneel
speler dan teekenaar was en ontsloeg hem,
waarna John naar het tooneel terug
keerde.
Ook Lionel kwam tot de ontdekking dat
met teekenen en:.gchilderen geen levens
onderhoud te verdienen was. Hij volgde
den raad van zijn broer John op en legde
zich eveneens op het tooneelspelen toe.
Door een toeval kwamen John en Lionel
bij de film. John kreeg een aanbod om
enkele romantische en geheimzinnige rol
len te vervullen. Lionel, die nog steeds
probeerde het tooneel te ontkomen, werd
als regisseur geëngageerd, maar artisten-
bloed laat zich niet verloochenen. Hij was
een goed regisseur, maar een veel beter
i acteur. De films „Een vrije Opvoeding",
„Mata Hari" en „Menschen in 't Hotel"
hebben dit bewezen.
Ethel bleef het tooneel trouw. Weliswaar
speelde zij eenigen tijd geleden in een paar
stomme films, doch zij voelde niets voor
de camera. Zij trouwde met Russel Colt
uit welk huwelijk thans drie kinderen ge
boren zijn. doch bleef aan het tooneel
verbonden. Haar kinderen hebben de ka
rakteristieke Barrymore-trekken en zullen
zonder twijfel alle drie tooneelspelers wor
den. Zij zullen evenmin als John en Lionel
weerstand kunnen bieden aan de stem van
het bloed.
Intusschen heeft ook Ethel eindelijk
toegegeven aan de roepstem van Holly
wood. In de Metro Goldwyn Mayer-Studio's
zijn zoo juist de opnamen beëindigd voor
de film „Rasputin" waarin de beide broers
met hun zuster voor het eerst gezamenlijk
optreden.
„F. P. I ANTWORTET NICHT".
Sybille Schmitz.
I De nieuwe U F.A.-film „F. P. I ant-
wortet nicht", geregisseerd door Karl Hartl
staat op het oogenblik in het brandpunt
van de belangstelling. Een lievelingsdenk
beeld van den Duitschen ingenieur A. B-
Henniger werd hierin tot op zekere hoogte
in de werkelijkheid omgezet.
Henninger. die tegelijkertijd met eenige
buiterüandsche vakgenooten berekenin
gen gemaakt heeft voor de constructie
van kunstmatige eilanden, die men in de
naaste toekomst als steunpunten voor het
oceaan-vliegverkeer tusschen Europa en
Amerika. Afrika en Amerika, Amerika en
Oost-Azië in de Oceanen voor anker wil
gaan leggen, komt tot de conclusie, dat
zijn „eilanden", geheel uit staal gebouwd,
een vliegdek van 500 M. lengte en 150 M.
breedte zullen hebben, dat het geheel
100.0000 ton zal wegen, van kiel tot boven
dek 75 M. hoog zal zijn, 42 M. diepgang
zal hebben, 25 M. boven den zeespiegel zal
drijven, 426.000 ton waterverplaatsing zal
bezitten en drijven zal op een groot aan
tal zuilen, die naar verkiezing vol of leeg
gepompt kunnen worden om den diep
gang te wijzigen. Hoofdbeginsel is daar
bij, dat het verankerde onder water blij
vende deel zoo diep reikt, dat het in
steeds rustig water ligt (bij een diepte
van meer dan 20 M hier 42 M.!
hebben zelfs zware stormen geen invloed
op de walsmassa's meer!) Terwijl bij een
hoogte van 25 M- boven den normalen
zeespiegel bij storm geen golven over het
vliegdek zullen slaan. Natuurlijk voorziet
het plan van den heer Henninger, ook in
een geriefelijk hotel, werkplaatsen voor
reparaties, tanks voor benzine en olie, en
alles, wat een verblijf van bedirtiingsper-
Sybille Schmitz.
soneel verder noodzakelijk maakt. Men
kan zich van de grootte van zulk een
kunstmatig eiland eenige voorstelling
maken, als men zich vier schepen van de
afmetingen van de ..Bremen" of de
„Europa" naast elkaar voorstelt.
Dappere menschen zijn het geweest,
die in deze film welke in hoofdzaak aan
boord van zulk een drijvend eiland speelt,
hun moeilijke rollen vertolken. Wij noe
men slechts Hans Albers, den beproefden
Weenschen tooneelspeler Paul Hartmann,
Peter Lorre, Hermann Speelmans en de
zeer interessante nieuwe actrice Sybille
Schmitz. Erich Kettelhut ontwierp het
decor voor deze film, die zich niet alleen
in de gebruikelijke entourage afspeelt,
doch opnamen toont van tot in de klein
ste bijzonderheid verzorgde machines, ap
paraten voor alle mogelijke doeleinden en
van buitengewoon ingenieuze constructies.
Pionierswerk is hier verricht op tech-
nisch-wetenschappelijk gebied in dienst
van het transoceanisch verkeer der toe
komst, dat niet nalaten zal om zeebeva-
rend en luchtbevliegend volk in hooge
mate te interesseeren! Natuurlijk ontbre
ken liefdes- en tal van andere spannende
avonturen niet. Over Sybille Schmitz het
volgende
SYBILLE SCHMITZ
Dat ik, sedert ik actrice ben, aldus ver
telt zij, mij aangetrokken voelde tot de
film, is heel gewoon. Wie wil er niet aan
de film! Toch weet ik niet, of allen, die
dezen wensch koesteren, dezen grooten
„rattenvanger" zoo bewust en onvoor
waardelijk aanhangen als ik. Ik weet niet,
of andere beginnelingen of meer gevor- l
derden zooals ik er alles uithalen >J
uit te halen is zonder publiek te
en daarbij toch te weten, dat mei]
millioenen speelt ik weet niet, o'l
hun het gevoel, van het scheppen li]
iüeinst mogelijk bestek en toch zooj
en levenswaar, zooals het op de plR
die eens de wereld beteekenden,
mogelijk was evenals mij zoo vei
De eerste schreden op het gebied
filmwerk deed ik aan de hand vaal
bekenden regisseur Dreyer. Het prej'
van de taak, die hij mij had gesteld
teresseerde mij als denkend wezen,
voldeed mij niet geheel als vrouw
welomschreven artistieke principes-
De nieuwe groote toonfilm rijl
Ufa „F- P. I antwoordt niet", bracm J
echter geheel de mogelijkheden, wr
ik zoo had verlangd Ik mocht dat z
de wereld altijd weer boeit jt
gewone jonge vrouw, die met naai
en haar liefde midden in het tegeii^
dige leven staat, zooals duizenden t
ren. Ik hoefde geen pop voor te»
waarvan het karakter ligt in haai
bare japon, en ook geen vrouweuï
wier lot. afwijkt van het algemeeu
mocht spelen, wat mij altijd had
lachen, een vrouwentype, dat onzei-
tijd steeds meer op den voorgrow
het type van de arbeidende no"
bij al haar werk en ondanks alleD
bezigheid vrouw en dame blip-
Hoe het mij is gelukt, mijn taai-
vullen. kan ik natuurlijk niet be«»
maar het was mij dikwijls, tsj™
eene scène na de andere spee'S r
aanwezigen van mijn rol en ma
seur opvolgde, alsof mij de on»_
kracht toestroomde van al oe ,s
wier prototype ik in beeld moest pi