Van Houten*» kerstvaria. kerstrecepten IIIDSCH DAGBLAD - Vierde Blad Dinsdag 20 December 1932 SERVISCH KERSTFEEST. Het eigenaardigste van alle Servische ■fsten ls de Kerstmisviering. Het volt £r is geen dag zonder licht, er ls Cj,n vreugde zonder de Servische Kerst ma lang vasten zien de Servische boer en jjn gezin de Kerstdagen tegemoet en reeds twee dagen te voren begint hij al- ast een varkentje of een schaap te pre- jsreeren. De avond vóór den lsten Kerst- Cs; is gewijd aan het plechtig gaan halen Fan den Kerstboom, de „badgnac". Men joeit in het bosch een jongen rechten eik uit maar vóór dat men het boompje om- jaSt knielt men daarom heen en bidt. Dan legtnt men op een bijzondere manier en lechts aan één zijde den stam te hakken, der knapen zorgt er voor. dat de eer- fts tak. die valt. niet den grond raakt. Die eerste tak wordt n.l- bewaard en in de melk gelegd, opdat er veel en goede room jio-e komen. Ook steekt men dien tak op fee bijenkorven opdat de bijen veel honig fa «as zullen geven. Als de boom gevallen is, wordt hij soms fa; in drie sttukken gehakt, maar in ieder ■val plechtig naar huis gedragen. Bij den Brempel branden reeds een paar kaarsen fa de vrouw des huizes staat den stoet op wachten en heeft in haar handen een abje met graan. De man draagt den om naar de keuken, strooit graan op liet haardvuur en de vrouw strooit graan ba haar man en beide wenschen elkaar peel zegen en een goede Kerstmis. Dan neert de man wat honig op den boom, te gezinsleden omhelzen eikaar en loopen fm den boom heen. waarvan zij wat honig paren afnemen. Nu wordt de badgnac verbrand, maar Ben past dan op, dat niet de geheele boom lerurandt en bewaart zorgvuldig een stuk faarvan tot het volgende jaar. Zoodra de ladgnac gaat vlammen, loopt de vrouw haar buiten met een bundel stroo, gevolgd Koor de kinderen Zij loopt driemaal het tuis om en bootst het hennengeluid na. De kinderen antwoorden als kiekens, het geen een heele pret is, en trachten dan an moeder den stroobos te ontrukken, tien zij, als dit eindelijk gelukt ls, over pen hof uitstrooien. Dan komt het gebed en daarna een leer eenvoudig maal, dat buitenshuis vóór te deur wordt opgedlscht. Het maal be aat meestal uit vruchten, als pruimen, poten, peren, appelen of vijgen. Zoodra Ben gezeten is. neemt het gezinshoofd Irie noten, die hij naar het oosten werpt nder het uitspreken van de woorden: „In aam des Vaders". Zoo vervolgt hij nog weemaal met drie noten, aldus de Drle- lenheid aanroepende. Ten slotte werpt hij fog eens drie noten naar het Noorden en legt „Amen". De avond wordt besloten met het eten an extra gebakken koeken, waarvan het jee ook een deel krijgt. Van den verbranden boom worden de isch, de sintels en de brokstukken langen jij cl bewaard als geneesmiddelen voor menschen en dieren- Men maakt ook van Bat hout kleine kruisjes, die op het bouw- pnd worden geplaatst of in de vrucht bomen opgehangen.. Het keukenvuur toet met Kerstmis zoo hard mogelijk branden. Hoe meer vonken, hoe meer Jong tee en hoe beter oogst, hoe meer kinderen. Boe meergeluk In huis, zoo denkt en ge- lolt de eenvoudige Serviër- llEen Kerstmistaart is den volgenden dag het plèce de résistance. Er is daarin een teldstukverborgen en wie dat vindt, zal het nieuwe Jaar veel geluk hebben. DE TWAALF NACHTEN. .In heel Midden-, West- en Noord-Wcst- Europa kent men de „twaalf nachten", p.l. die, welke Kerstmis van Driekoningen in het Sngelsch, zooals men weet, welfth Night scheiden, en die ln zich Boeten weerspiegelen het weer van het Bic-uwe jaar: is het den eersten nacht koud, dan zullen we een kouden Januari hebben, is het den zevenden nacht voort- uurend regenachtig, dan zal de zevende Biaand van het jaar, Juli, geheel verregend Eijn, enz. In Duitschland schenkt men ok aan het weer van die twaalf dagen na Kerstmis z'n bijzondere aandacht; niet alleen de nachten, maar ook de twaalf dagen, zouden het weer gedurende de twaalf maanden beheerschen. In achterlijke deelen van Duitschland laat de boer gedurende die „Zwölften" allen arbeid rasten. Te werken in dezen tijd zou zondig zijn. De boerin is in die dagen uiterst voorzichtig, en blijft in huls; anders zou de kans groot zijn, om in het nieuwe jaar te sterven. De oude Germanen meenden, dat de goden van het nieuwe jaar in die twaalf dagen hun intocht deden, vandaar, dat het in dien tijd erg kon spoken. Menig herder zal nog heden ten dage niet gaarne gedurende de „Zwölften" de woorden muls, Tuur en wolf uitspreken. Immers, hij zou hi ap-, aking kunnen komen met den dood oi den duivel, en allerlei misère zou daar het gevolg van zijn. ROZEN VOOR DEN KERSTBOOM. Kruk je thuis een Kerstboom, dan vind Je 't zeker prettig er wat voor te maken «b versiering. Rozen staan er aardig ln, ■ls je de kleuren niet te bont kiest. Bijzonder mooi zijn sneeuwwitte rozen Pst purperoode harten, maar ook citroen- Kle met zwarte en roode met oranje- ■ueurige harten staan aardig. Knip van een vel wit, geel of rood dloempapier vier aan den bovenkant ult- geschulpte reepen van verschillende Breedte, doch knip elk dezer reepen aan eene einde schuin af, zoodat het einde I a?n den sm£ilsten reep b.v. even breed is I ii c'a- van den tweeden enz. Neem voor law knop ln 't midden van het hart een «et watten gevuld cirkelvlak van bloem- k £*Pler en bevestig dat door middel van I ii£ iiraad aan een grof of dubbel eind I d»naadl omwoel dezen knop nu met dP,. snialsten reep en wel zoodanig, dat kriut het begin slechts weinig plooien rppn 161 echter meer. Is deze eerste 1 Eom 01? den steel gerold en met opgelost LT' benevens een draad vastgehecht, tin dn jtl een tweeden reep. plak het ult- da. e daarvan op den eersten en handel eveneens. De laatste en breedste v°ltooit de bloem. ZEDEN EN GEBRUIKEN BU HET KERSTFEEST. In leder land wordt het Kerstfeest op een andere wijze gevierd. Hier viert men het plechtig daar viert men het echt als een feest en weer elders wordt het Kerst feest met bijzondere wijding gevierd. Maar hij, die echt Kerstmis wil ..ondergaan", moet naar bet Ertsgebergte reizen en ln het huisje van den bergbewoner zijn In trek nemen. Daar zijn de zeden en gebrui ken bewaard gebleven die aan het Kerst feest een bijzondere wijding en bekoring geven en die altijd weer een sfeer om zich heen verspreiden die alleen op Kerst mis heerscht. Deze zeden en gebruiken zijn eeuwen oud. Zij zijn ontstaan uit het ver langen om de lange, donkere winternach ten door licht wat te doen opklaren. Im mers. de winter ls ln het Ertsgebergte lan ger en donkerder dan ergens anders ter wereld. In den tijd van Kerstmis komen verschillende, maar vooral nachten voor die zeer mystieke beteekenis hebben. Waar zeggerijen en bljgeloovigheden zijn aan de orde van den dag. Jonge meisjes gelooven zeker, dat, wanneer ze ln een dezer bij zondere nachten aan de staldeur kloppen en de haan begint te kraaien zij een man zullen krijgen. Maar ls bet een hennetje, dat begint te kakelen, dan ls de kans voor dit jaar weer voor haar verkeken. De droomen die men in deze nachten heeft, zullen zeker ln vervulling gaan. En wel op de volgende wijze- Wat men in den eersten nacht droomt, zal ln Januari vervuld wor den. Een droom in den tweeden nacht komt in Februari uit. Voor hem of haar. die alle twaalf nachten droomt staat dus een jaar voor de deur rijk aan gebeurte nissen. Men gelooft ook zeker, dat armoede en gebrek zullen komen wanneer er ln dien tijd gebakken ofgewasschen wordt. Er mag geen waschgoed te drogen gehangen worden, want dat brengt ongeluk en dood. Men kan niet alles vertellen wat er aan bijgeloof in den tijd van Kerstmis onder de bewoners van het Ertsgebergte heerscht. Wij, stedelingen, lachen er om maar het is een rotsvast vertrouwen van een volk, dat dichter bij de natuur staat dan wij. En het is niet te ontkennen, dat Juist dit bijgeloof en al die oude gebruiken aan het Kerstfeest een bijzondere bekoring verlee- nen. Een bekoring, die ons misschien in het eerst even vreemd aandoet, maar wan neer wij in Kersttijd in het Ertsgebergte zouden vertoeven, dan zouden we zeer ze ker aan diezelfde bekoring niet ontkomen. EEN KERSTHUWELIJK. Het is enkele jaren geleden, in Enge land. Ergens. Na een goed Kerstmaal werden aan 't dessert noten rondgediend. En van deze noten had er een 'n merk- waardigen inhoud. Bij opening bleek, dat de noot reeds vroeger open was geweest. De beide helften waren zorgvuldig aan elkaar gemaakt, de pit er uit gehaald en toen was de noot weer dichtgeplakt, zon der dat er iets van te zien was. En in de noot werdeen briefje ge vonden. Een briefje van keurig, zorgvuldig toegevouwen papier en geheel beschreven met een" sierlijke dameshand. Het was geschreven in het Fransch. In die schoone taal verzocht de schrijfster, Alfrédine M., uitEurenne, welke plaats ligt in het Zuid- Westen van Frankrijk in het departement Corrize, dat hij of zij, die het briefje ont ving, haar het genoegen zou doen. om in vriendschappelijke correspondentie te treden. De jonge Fransche deelde mede 16 jaar te zijn en verzocht de(n) ontvanger (ster) van het briefje haar toch vooral een briefje of een prentbriefkaart te zenden. Uit het briefje kon men opmaken, dat het de jonge schoone niet onaangenaam zou zijn als de ontvanger een zoon van Albion was. Want zij schreef, dat ze graag Engelsch zou willen correspondeeren, om dat ze veel van die taal hield, maar er niet erg goed in was. Mej. Alfrédine ver telt ook nog, dat ze gestudeerd heeft in het „collége de Brieue" (een zeer bekend Instituut voor jongedames uit den gegoe den stand in Frankrijk) en dat ze thans in het ouderlijk huis is teruggekeerd. De vroolijke jonge Francaise was de dochter van een groothandelaar in noten (en andere Zuidvruchten) en zii kwam daardoor op het idee om op 'n origineele manier contact te krijgen. Het is gelukt ook. Eer het weder Kerstmis was, huwde Alfrédine met den Jongen Engelschen ontvanger van de noot! DE KERSTBOOM. De Kerstboom, die tegenwoordig bijna onafscheidelijk met onze Kerstmisviering verbonden ls, is afkomstig uit de grijze oudheid. De oorsprong van den Kerstboom is waarschijnlijk te zoeken ln het oud- Romeinsche Nieuwjaarsfeest met zijn ta bula fortunae (een tafel, beladen met al lerlei begeerlijks als voorteeken van den overvloed in het nieuwe jaar) en zijn laurier- en olijftakken, waarmee het ge heele huis versierd werd en waaruit de vrouwen voorspellingen voor het nieuwe jaar wisten te doen. Toen dit feest door de Ge-rmanen werd overgenomen, gebruikten zij dennetakken voor de Romeinsche lau rier. Langzamerhand werden die Nleuw- jaarsfeestgebruiken overgedragen op den 25 December. Een Arabisch geograaf uit de 10e eeuw meende, dat de wonderen in den nacht van Jezus' geboorte zich ieder jaar zouden herhalen. Dit geloof werd al meer en meer verspreid en men vertelde, dat de boomen ln het bosch in den Kerstnacht bloeiden en vruchten droegen. Nu werden kersen boomtakken ln de kamers geplaatst: van hun bloeien hing het geluk in het volgen de jaar af. Dit gebruik ls in veel streken tot nu toe behouden gebleven; waar geen leefboomen waren kwamen daarvoor ln de plaats pijnboomen dennen of wel pyra- miden uit stokken en bont papier gemaakt. Het Romeinsche toekomst voorspellen ge raakte spoedig op den achtergrond. De oudste Kerstboom stond ln 1605 te Straatsburg; hij was versierd met paple ren rozen, appelen en suikerwerk; van Kerst-boomen met lichtjes hooren we voor het eerst in 1757. Pas na 1850 kwamen de Kerstboomen ook ln nlet-Germaansche landen. >61 WV" zegt Tante Jet, „hoort nu eenmaal zoo'n groote ketel chocolademelk. Dat doe ik cd jarenlang, en ik hoop het nog jaren vol te houden. Als U eens bedenkt hoe dol de kinderen op Van Houten's Cacao zijn, dan bestelt U vandaag nog een bus voor de feestdagen. Voor het geld hoeft niemand het meer te laten. Na de laatste prijsverlaging neem ik zelfs voor zulke dagen een bus Goud-Etiket". 't GEBRADEN GANS. Een gans. 175 gram boter, 25 gram zout, 800 gr. kastanjes. Bereiding: Den vogel schoonmaken en van binnen en bulten goed afwasschen. De vleugels los laten hangen en de uitein den der pooten in het vel bij den staart steken. De gans in kokend water met zout goed 2 uur laten koken, dan uit de pan nemen, de lichaamsholte vullen met de gekookte en gevulde kastanjes en de ope ning weer dichtnaaien. In een braadpan de boter warm laten worden, de gans erin leggen en gedurende een paar uur gaar en bruin braden onder telkens bedruipen. GEVULDE DADELS. Neem de pitten uit eenige mooie, gave dadels, zorg er voor de opening niet groo- ter te maken dan volstrekt noodig is om de pitten te verwijderen. Maal door den amandelmolen een stukje cocosnoot of eenige noten, welke van hun geel schille tje ontdaan zijn. Meng hiermede wat gem- bemat. waarin eenige heele kleine stukjes gember, maak een dik stevig deegje er van en vul er de holte der dadels mede. Presen teer ze op een schaaltje na het eten of bij een glaasje wijn. KERSTPUDDING. Laat 1 Xiter melk met 6 lepels suiker en een puntje zout aan de kook komen, voeg er 1 ons gepelde en fijngehakte of gemalen amandelen aan toe; wanneer de melk kookt, voegt men er twaalf lepels malzenapoeder, welke men met een weinig van den liter melk heeft aangemaakt, aan toe. Laat alles een paar minuten door koken, er zorg voor dragend steeds te roeren; giet de massa over ln een diepen puddingvorm, welke tevoren is nat ge maakt en laat ze bekoelen. Het is aan te bevelen, dezen pudding een dag voor 't gebruik te maken. Maak nu kersencompote. Neem een derde van een groote flesch kersen, laat deze even doorkoken met toevoeging van wat water en suiker naar smaak, bind het nat met een weinig, met water aange maakte maïzena, en laat alles bekoelen. Even voor het opdienen stort men den pudding op een mooi bord, men neemt met 'n lepel een gedeelte van den pud ding weg, d.i. van boven in het midden; zoo ontstaat een holte, waarin men de kersencompote giet. De pudding zal er uit zien als een wit mandje, gevuld met roode kersen. Wil men een hengsel aan dit mandje hebben, en dat staat heel aardig, dan rolt men om een smal reepje bord papier wat rood crêpe-papier, maakt hier op een mooi strikje, waartusschen men een takje hulst bevestigt, dan steekt men voorzichtig de uiteinden van het bord papier in den rand van den pudding en men zal verbaasd staan over het snoezig effect. o GETRUFFEERDE KALKOEN. Wasch den kalkoen van binnen en van bulten, zout hem. Maak een fllnken bal gehakt van 2 ons kals- en 2 ons varkens gehakt, 1 ei, wat oud brood zonder korst en eenige beschuiten, een snufje zout, een weinig nootmuscaat en den Inhoud van een half fleschje truffels, deze moet men aan kleine stukjes snijden, alvorens ze door het gehakt te werken; men kan ook een half wijnglas Madeirawijn er aan toe voegen; wanneer de gehaktbal klaar ls, •noet men voorzichtig het borstvel van den kalkoen lossnijden, en er vooral op pas sen het niet stuk te trekken; nu moet men deze holte met het gehakt vullen en er het vel losjes over heen doen en dicht naaien. Bak vervolgens den kalkoen in 3 ons boter, en op dezelfde wijze als de gans. KERSTKRANS. Maal 2 ons zoete amandelen, zonder gele velletjes er aan, vermeng die met 2 ons fijne witte suiker en 1 el, snijd eenige ge- confljte roode kersjes aan kleine stukjes en meng deze met de andere Ingrediënten goed door elkaar. Maak stangen en laat deze eenige dagen rasten op een koele, droge plaats. Deeg als voor de boterletter: Men doet op een met bloem bestoven plank 2 ons bloem, 1 ons boter en 1 kopje water, waarin een snuifje zout is opgelost. Men kneedt alles flink, totdat men een samenkleven- den bal heeft bekomen, nu strooit men bloem op een plank en men bestuift ook ae deegrol met bloem, men rolt nu den deegbal uit tot een groote lap, hierop legt men 1 ons boter, welke aan kleine stukjes is gehakt, men slaat het deeg dicht. Laat het deeg gedurende V: uur op een koele plaats rusten, rol het daarna weer uit en snijdt er reepen van. N B. Deze reepen vormt men nu tot een krans en plakt de uiteinden dicht met water. Op de reepen legt men rollen amandelpers met de kersjes en men duwt er nog eenige heele kersjes ln, men slaat nu het .deeg er voorzichtig om heen plakt het met water dicht en keert den toans voorzichtig om, men bestrijkt den bovenkant met ei, legt er eenige sucade- piippers en een paar halve geconfijte kersjes op; men laat den krans gedurende pl.m. 35 minuten in een goed heeten oven gaarbakken, op een beboterd bakblik Deze hoeveelheid is voldoende voor 2 kransen. TULBAND. In een verwarmde kom doet men 250 gr. bloem; ln het midden daarvan maakt men een kuiltje, waarin men 15 gr. gist, 1 lepel suiker en IV* kopje lauwe melk doet. Meng deze laatste drie Ingrediënten met de helft van het meel flink door elkaar en laat de andere helft er als een krans om heen blijven. Dek de kom met een doek dicht en laat het deeg plm. 20 minuten op een warme plaats rijzen. Voeg er nadien een ei. een snuifje zout. ons suiker en nog IV* kopje lauwe melk d-oor; smelt schraal een ons boter doe dit er ook bij, roer nu alles flink door elkaar (de verschillende ingrediënten, als ook al het meel); zorg er vooral voor. dat er geen enkel klontje ln het deeg blijft. Wanneer het deeg flink be werkt ls. voegt men er ons krenten en 1 ons rozijnen bij (krenten en rozijnen moeten goed gereinigd en Ln lauw water gewasschen zijn), men doet er ook 3/4 ons sucade aan kleine stukjes gesneden en 1/4 ons snippers bij. Men besmeert een tul- bandvorm met boter en bestrooit hem met fijn paneermeel of fijne beschuitkruimels, men doet er het deeg ln dekt den vorm dicht en laat het deeg ln den vorm gedu rende 1 uur op een, warme plaats rijzen. Bak den tulband ln een redelijk wannen ove-n gedurende plm. 40 minuten. Om te weten of hij door en door gaar ls, prikt men er met een breinaald ln wan neer de naald er droog uitkomt ls de tul band gaar. Stort hem dan od een vergiet en laat hem uitdampen. Wanneer hij koud ls. bestrooit men hem dik met poeder suiker. KALKOEN. Wasch den kalkoen van binnen en van buiten, zout hem en vul hem met kastan jes; deze moeten eerst gedurende 12 a 15 minuten in kokend water hebben gekookt; men moet er de schil en de bruine vel letjes af nemen en ze vervolgens ln den vogel doen. Naai nu den kalkoen dicht en braadt hem op dezelfde wijze als voor gansbraden aangegeven. Voor den kalkoen moet men echter 3 ons boter gebruiken daar deze vogel lang niet zooveel vet ai geeft, als de gans en zijn vleesch droger is. Dc woorden, de overlevering lept op de lippen van Enpelen boven de velden van Bethlehem, zijn de smartckreet eener menschheid, die hunkert naar verlossing uit het leed, dat zij niet bij machte is te bestrijden!

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1932 | | pagina 15