STER-TABAK JT5EH VAW HET fiste Jaargang LEIDSCH DAGBLAD, Vrijdag 16 December 1932 Vierde Blad No. 22314 GEMENGD NIEUWS. Etkeftd de beste FINANCIEN. onder zand bedolven. Doodelijk ongeluk te Leersum. ie zandgraverij van de cement fabriek M- O. V. A. te Leersum had J de Utr. Crt. meldt een ernstig onge- f „laats. Een 26-jarige ongehuwde arbei- t yr v. R. raakte tijdens het graven be ien onder het van een hoogte van 5 T,er neerstortende zand. Hoewel de on- CJddge spoedig door zijn mede-arbei- was bevrijd, bleken toch de levens- Kten reeds te zijn geweken. De ijlings oden geneeskundige kon helaas niet >rs dan den dood constateeren. boer laat vee in weide verhongeren. Politie grijpt ten slotte ja. bistermorgen werden door de rijks- en Ventepolitie bij den landbouwer W. R. Kuuierwold vijf koeien en zes paarden jeslag genomen en naar Meppel over dacht. betrof hier een buitengewoon geval dierenverwaarloozing. Te Ruinerwold ®t de familie R., gezeten landbouwers, echter voortdurend overhoop liggen t justitie en politie. Thans had W. R. in een stuk land loopen. dat geheel gevreten was. Ook konden de dieren j water krijgen, toen de slooten ge- I waren dichtgevroren. Tijdens de ge- vorstperiode hebben de dieren daar ópen zonder voedsel en drinken, oor den gemeenteveldwachter Dijkert, i Ruinerwold en rijksveldwachter Bus- uit Koekange, benevens marechaus- j uit Meppel .aan wie een en ander was Ëegedeeld, werd bij buren gepost en ge- ktateerd, dat de dieren niets kregen, [bleek voorts, dat de boer het hooi nog bet land had liggen, doch daar kon het [niet bij komen. Ruim tweemaal 24 uur de politiemannen gisterochtend [fgebroken gewacht en toen besloot de Wachtmeester in te grijpen. Hij liet sunderen en paarden in beslag nemen. I uitgehonderde dieren konden vrijwel t meer loopen en moesten per auto naar I van den heer K. Pol te Meppel ge- ht worden, om daar te worden ver- li. R. zal vervolgd worden wegens het houden van noodzakelijk voedsel aan (vee. verontwaardiging tegen dezen die- leul is algemeen, te meer daar hij om acieele redenen zijn vee wel kan on- liouden. Tel. INBRAAK. fijóens de afwezigheid van de hewoon- mej. M. Witteveen is ingebroken in perceel Willemskade 6 te Zwolle. Het i huis werd overhoop gehaald tot de |den toe en een geldkistje met een som effecten, gouden en zilveren voor- >en werd ontvreemd. Later werd het met effecten op de Nieuwe Vee- jrkt teruggevonden. De politie zette di- het terrein af, maar kon van den Ier geen spoor vinden. ernstig auto-ongeval bij moergestel. Een persoon gedood. Te Middelbeers bij Moergestel heeft gis termiddag omstreeks 3 uur een ernstig auto-ongeval plaats gehad. Met een snel heid van 50 a 60 KM. reed de vrachtauto van A. Kemps uit Oirschot door de kom der gemeente Middelbeers. Even buiten het dorp wilde de bestuurder, de heer Kemps een zijweg in slaan zonder zijn snelheid te verminderen. Hij geraakte het stuur kwijt, zoodat de auto tegen een links van den weg staanden boom terecht kwam. De vrachtauto werd zwaar gehavend. De bestuurder werd door de botsing dusdanig verwond, dat hij eenige minuten later overleed. Naast den bestuurder was nog een passagier gezeten, doch deze bekwam geen letsel. de verdwenen f. 20.000. Een arrestatie en een huiszoeking. Politie en justitie tasten nog steeds in het duister bij hun pogingen om het vraag stuk op te lossen, waar de brief met 20.000 gulden, die Maandag door den postdirec teur van Winschoten aan zijn collega te Groningen werd gezonden, kan zijn geble ven. De brief is nog steeds weg en het geld ook. Gistermorgen heeft de politie in Win schoten een huiszoeking gedaan bij den gehuwden hulpbesteller J. v. d. Sch„ even als bij den caféhouder W. B. en in een woning aan de Pekelderstraat. Van der Sch. is gearresteerd. Vast staat dat hij in twee van drie gevallen van post- diefstal dienst heeft gedaan. Het is niet bekend of het onderzoek resultaat heeft opgeleverd. dieping veel rookschade gekregen. Toen de weduwe Meijer bij haar woning kwam is zü zóó geschrikt, dat zij in zwijm viel. De geneeskundige dienst heeft haar be handeld. Omstreeks 8 uur is voor de derde maal alarm gemaakt en wel voor een woning aan het P. C. Hooftplein. Het bleek even wel geen ernstige brand te zijn. (Vad.) Gistermiddag ontstond brand in de boerderij van den landbouwer J. van Loon te Liessel. gemeente Deurne. In een oog wenk stond het groote, oude gebouw, dat gedeeltelijk met stroo gedekt was, in lichte laaie. Hoewel de brand midden op den dag woedde, kon het vee zelfs niet geheel worden gered. Drie koeien en drie stuks jong rundvee kwamen in het vuur om. Alles ging grootendeels verloren, al leen van den inboedel kon nog een en ander naar buiten worden gebracht. Toen de brandweer uit Deurne arriveerde be hoefde zij nog slechts toezicht te houden en eenige wankele muren te sloopen. Verzekering dekt de schade. amy mollison op weg naar huis. Te Parijs is bericht ontvangen, dat Amy Mollison uit Oran is vertrokken op de laatste étappe naar Londen. Blijkbaar ls zij dus reeds van Beni Oenif naar Oran gevlogen. BRANDEN. De Rotterdamsche vrijwillige brand weer heeft gisteravond weer eens druk werk gehad. Om halfzes is alarm gemaakt voor een brand, welke was uitgebroken op den zolder van een pand aan de Verlaat- straat. waar is gevestigd de lijstenfabriek van de firma J. Lems. Het vuur heeft zich in het licht brandbare materiaal snel uit gebreid en al vrij spoedig, nadat de brand was ontdekt, was het dak doorgebrand en sloegen de vlammen naar buiten. De zol der is geheel uitgebrand. De oorzaak van den brand is niet bekend. Verzekering dekt de schade. Omstreeks tien minuten voor zessen moest opnieuw alarm worden gemaakt. Ditmaal gold het een brand, die was uit gebroken in de woning van de weduwe A. Meijer aan den Randweg. Zij was, toen de brand werd ontdekt, niet thuis. Vermoe delijk heeft in de tusschenkamer een petroleumlamp staan branden en deze is omgevallen. Het vuur greep snel om zich heen en weldra sloegen de vlammen zoo wel aan voor- als achterzijde fel naar bui ten Het plafond in de tusschenkamer brandde door en gedurende enkele oogen- blikken bestond er groot gevaar, dat ook de eerste verdieping in brand zou geraken. De brandweer.is er evenwel in geslaagd dit te voorkomen. Wel heeft de eerste ver DOOR EEN AUTO GEGREPEN. Gistermiddag te ongeveer drie uur kwam een fietser, G. Grouwelman uit IJmuiden, met de fiets van een zijweg van den Haarlemmerweg, over de z.g.n. Vin- kenbrug ter hoogte van de kistenfabriek „De Phoenix" onder Halfweg, en wilde den straatweg oversteken, hoewel bij de brug staat aangegeven, dat wielrijders moeten afstappen. De fietser werd door een uit de richting Haarlem komenden auto gegrepen en tegen den grond ge slingerd. In vrij ernstigen toestand werd hij een in de nabijheid staande woning binnengedragen, waar dr. Baumann en dr. Kuipers uit Halfweg spoedig ter plaatse waren om hulp te verleenen. BUITENLANDSCH GEMENGD. VICTOR SMITH WILDE TERUG NAAR DE KAAP. Victor Smith, de 19-jarige zoon van den Zuid-Afrikaanschen schoenenfabrikant, die onlangs van Kaapstad naar Croydon is gevlogen, is gistermiddag om 1 uur van Croydon vertrokken op de terugreis. Zijn plan is te trachten Amy Johnsons record van vier dagen 6 uur en 52 min. te slaan. Thuis wacht hem een meisje. Bee, met wie Victor zich hoopt te verloven. Hij is 's middags vertrokken om overdag over de Sahara te kunnen vliegen. Zijn toestel is niet dat van de heenreis, doch dat, waarmee Butler verleden jaar in re cordtijd naar Australië is gevlogen. Smith wil trachten 2600 mijl per dag af te leggen en niet te slapen. Hij zou dan, als alles meeloopt, binnen drie dagen Kaapstad kunnen bereiken. Maar de jonge Afrikaner heeft weinig geluk Hij is gaflwongen zijn vliegtuigje neer te zetten op een veld bij St. Malo in Frankrijk. De landing is goed gelukt. Smith wil naar Londen terugkeeren om het nog eens te probeeren. Bee moet dus nog even wachten! (Vad.l. VERSTOORDE RAADSZITTING TE BERLIJN. Vijf arbeidersvrouwen uit Neuköln heb ben gisteren de zitting van den Berlijn- schen gemeenteraad verstoord. Zij eischten brood en kleeren voor hun kinderen Een afdeeling Schupo werd ontboden om de vrouwen te verwijderen, doch op aandrin gen van enkele raadsleden verlieten de vrouwen ten slotte de zaal, waarna de zitting werd hervat. RECLAME. SYDNEY DOOR NOODWEER GETEISTERD. Een noodweer van ongekende hevigheid heeft Sydney geteisterd en ernstige ver woestingen aangericht. Tegelijk kwam een enorme meteoorsteen in het Noordelijk stadsdeel neer; vier win kels werden door het gevaarte verwoest. In andere wijken werden de daken door den storm weggerukt, vensters werden in gedrukt, verscheiden gebouwen werden ernstig beschadigd. Tal van personen zijn door glasscherven en omvallende schoorsteenen gewond. Velen moesten naar het ziekenhuis wor den overgebracht. Een kleine jongen werd door den bliksem gedood. DRIESTE ROOFOVERVAL IN 'T HARTJE VAN NEW-YORK. New York is in opwinding gebracht door een driesten roofoverval. Vijf gemaskerde gangsters pleegden een overval op het in de 169 de straat gelegen filiaal van de Manhattan Trust Company. Razendsnel sprongen zij in de kantoor ruimte, hielden de employés met ma chinepistolen in bedwang en dwongen den leider der onderneming de kluis te openen. De roovers eigenden zich ongeveer 15.000 dollars toe en verdwenen. De overval was het werk van slechts enkele minuten ge weest. Bij het verlaten van het gebouw gooi den de gangsters traangasbommen neer ten einde de achtervolging te bemoeilijken De politie zette direct de achtervolging der roovers met gepantserde auto's in. Er ontstond een wilde jacht door de drukste wijken der millioenenstad. Na een opwin dend vuurgevecht tusschen politie en gangsters konden de bandieten ten slotte ontkomen. o DE SCIIELDETUNNELS GEREED. Op 6 December waren te Antwerpen de bodemwerken van den kleinen 500 M. lan gen tunnel voltooid, acht dagen later wa ren de bodemwerken van den grooten 1200 M. langen tunnel gereed. Op 20 December zal de koning een be zoek brengen aan de tunnelwerken. Eij zal langs den tunnel van Antwerpen naar den linker Scheldeoever gaan en door den kleinen tunnel naar de stad terug keeren. 2088 EMISSIE SCHATKISTPAPIER. Uitgifte van ten hoogste f. 30 milliocn. Donderdag 22 December tusschen 9 uur voorm. en 1 uur nam wordt ten kantore van den Agent van het Ministerie van Financiën te Amsterdam, de Bijbank van de Nederlandsche Bank te Rotterdam en het Agentschap van de Nederlandsche Dank te 's-Gravenhage, de inschrijving opengesteld op schatkistpromessen en 3 pCt. schatkistbiljetten tot een totaal bedrag van ten hoogste f. 30 millioen. De schatkistpromessen, groot f. 10.000. f. 50.000 en f. 100.000. onder dagteekening van 2 Januari 1933 uit te geven, worden gesteld ten name van den nemer of order; zij hebben een looptijd van 3 of 6 maan den en zijn derhalve op 2 April 1933 respectievelijk 2 Juli 1933 betaalbaar. De schatkistbiljetten, ten bedrage van f. 1000, f. 5000 en f. 25.000, dragen 3 pCt. rente per jaar en worden uitgegeven onder dagteekening van 2 Januari 1933; zij heb ben een looptijd van 1 jaar en zullen op 2 Januari 1934 worden afgelost. De schatkistpromessen zijn betaalbaar ten kantore van de Nederlandsche Bank te Amsterdam. De schatkistbiljetten zullen worden af gelost ten kantore van den Agent van het Ministerie van Financiën te Amsterdam en bij de Nederlandsche Bank te Amsterdam. De toewijzing van promessen en bil jetten wordt zoo spoedig mogelijk en uiterlijk 24 December 1932 ter kennis van de betrokkenen gebracht. De storting van de verschuldigde som moet geschieden op 2 Januari 1933 vóór half één uur nam. tegen afgifte der pro messen en biljetten bij de Nederlandsche Bank te Amsterdam of bij- de Bijbank of een der Agentschappen van De Neder landsche Bank. indien het voornemen tot storting bij een der buiten Amsterdam gevestigde kantoren in het inschrijvings biljet is uitgedrukt. EX BEZOEK AAN JOAN CRAWFORD. !en bezoek aan Joan Crawford, ge- 'iwd met Douglas Fairbanks Jr. is zelfs ri haar beste vrienden steeds een bij- Itlere gebeurtenis, want niemand weet li te voren in welke stemming hij haar (aantreffen. Dit maakt Joan Crawford. Ir eerste belangrijke rol was in een film t Jackie Coogan zoo interessant Van oorspronkelijk door haar uitgebeelde re van het lichtzinnige, moderne Ame- pansche meisje, heeft zij het thans ge- fcht tot een van de meest vooraan- [ande dramatische actrices van het doek. Sinds haar terugkeer van haar eerste naar Europa, heb ik haar twee keel moet en iedere keer trol ik een ge- verschillende persoonlijkheid aan. Onze eerste ontmoeting was in het. situo restaurant gedurende den lunchtijd, fer vond lk een glimlachende vrouw van •Wereld, die veel gereisd en veel gezien w Zij droeg een japon van een bekena jhjsch modehuis, sprak over Londen en -Tja en over de menschen, die zij daar had. -n volgenden dag bekocht ik haar in r kleedkamer. Het was de tijd voor kop thee en een praatje. Ditmaal lk een jong meisje in sportccstuum, enthousiast vertelde over haar uit- pPle. „Al sinds we getrouwd zijn hebben wij plannen gemaakt voor dit reisje", vertelde zij, terwijl haar oogen glinsterden van opwinding bij de herinnering aan haar vaeantie. „Maar altijd kwam er iets tus schen en ik verlangde er zoo naar. samen met Douglas, Parijs te zien. Hij kon mij daar veel laten zien, want als jongen heeft hij er enkele jaren gewoond en het was nog mooier dan ik gedacht had". Dien middag zag zij er veel jonger uit en was charmant-naïef en ik kon geen spoor ontdekken van de ernstige vrouw, die ik den vorigen dag in het studio- restaurant ontmoette. Joan was zich zelf dien middag en niet de actrice, die zich in een rol ingeleefd heeft. Toch denkt zij niet na over haar uitbeeldingen, maar door een aangeboren gave plaatst zij zich in den gedachten- kring van de persoon, die zij uitbeelden moet. Soms kan zij ook zakelijk zijn als zij besprekingen voert met haar managet of een scenario met haar regisseur door werkt. Thuis is Joan een zeer huiselijk vrouw tje. Zij doet veel handwerkjes en houdt lange besprekingen met het keukenperso- neel over de maaltijden Dan is net moei lijk het meisje te herkennen, dat vol ambitie voor haar werk is, overtuigd dat zij alles kan bereiken en geheel op gaat >n haar filmloopbaan. Zij tennist, neemt danslessen en doet regelmatig stemoefeningen, doch soms zijn er dagen, dat zij thuis blijft, zich nestelt in 'n crapaud en gramofoonplater. speelt. Dan wil zij niet denken aan haar werk. zij is moe en wil rusten. MARTHA EGGERTH IN „EIN TRAUM VON SCHöNBRUNN". Een filmkunstenares, die zich van tal- looze harer collega's onderscheidt dooi' haar prachtige stemmiddelen. En dit blijkt wel heel duidelijk uit het feit, dat Martha Eggerth niet alleen op het doek een suc ces behaalde, als slechts sporadisch in dezen tijd een artiste te beurt viel, maai dat zij tevens als gramofoonartiste tot de zeer gevraagde zangeressen van heden behoort. En er komt nog iets bij om dit te bewijzen: hoeveel artisten zijn er in haar genre niet opgestaan, nadat Martha Eggerth haar debuut maakte? Hoevelen hebben haar niet geïmiteerd? Martha Eggerth werd 17 April 1912 geboren. Vijftien jaar oud was zij, toen zij te Boedapest in de operette haar eerste entrée maakte. Het zal velen interesseeren te vernemen, dat zij toen op de planken stond met den in Nederland zoo beken den tenor Oskar Huszar, den zanger, die in onze theaters zooveel opgang heeft ge maakt. „Veilchen von Montmartre" was de operette, die voor het eerst de jeugdige artiste voor het voetlicht bracht. Richard Eichberg ontdekte haar te Hamburg, hij was het die haar sterke filmische begaafd heid voor het eerst opmerkte. De films „Ein Lied. ein Kuss. ein Madel" en „Es war einmal ein Walzer" hebben haar roem gevestigd. Thans zal zij binnenkort in ons land nieuwe triomfen kunnen vieren in haar nieuwste film „Traum von Schönbrunn", waarin zij samen met Herman Thimig optreedt. Deze verrukkelijke operettefilm werd vervaardigd door Johannes Meyer naar een scenario van Walter Wasser- mann en Walter Schlee met muziek van Arthur Guttmann. Binnenkort gaat de première te Berlijn, doch die deze film reeds zagen, kunnen haar een vol slagen succes voorspellen. SPONTANEÏTEIT ALS BASIS VAN KUNST Als ik mij in mijn kwaliteit van toon filmregisseur. aldus Gustav Ucicky. ver oorloof iets te zeggen over de kunst van tooneelspelen, dan zou ik graag het recht daartoe ontleenen aan het feit, dat Wer ner Krauss de hoofdrol speelde in mijn beide laatste films: zoodat dus deze regelen een afspiegeling zijn van de erva ringen. die ik opdeed bij mijn samen werken met Werner Krauss. Vooral over mijn nieuwste Ufa-toonfilm „Mensch ohne Namen" is in dit opzicht veel te vertellen. Het manuscript van Robert Liebmann handelt over het leven van een man, die het slachtoffer schijnt te worden van de „normierte" twintigste eeuw. een eeuw, waarin elk ding en elk mensch een naam moet hebben, die het mogelijk maakt hem civiel en strafrechterlijk in te deelen in de groote massa. Dit is in groote trek ken de tooneelmatige achtergrond, waar voor de acteur Werner Krauss de „Mensch ohne Namen" is. Ja, hij is het werkelijk! Hij schijnt het niet alleen te zijn en het zou in het geval van Krauss ook onjuist zijn om te beweren, dat hij alleen zijn rol speelt; want het maximum van uitbeeldings kracht, waarover hij beschikt, is met het woord „spelen" alleen niet voldoende om schreven. Ik weet, dat veel tooneeispelers beweren, dat zü de een of andere rol niet gespeeld hebben, doch beleefd. Ik' weet ook. dat deze, een weinig arrogante be wering door het herhaaldelijk gebruik veel heeft verloren van hetgeen zij oor spronkelijk wil zeggen. Ik kan hier uit eigen ervaring bijvoegen, dat de innerlijke verandering van den acteur Krauss, in de persoon van den man, die strijdt voor zijn naam en zijn leven, behoort tot de plech- tigste oogenblikken van miin leven. Daar bij komt. dat deze innerlijke verandering bij het werk voor de toonfilm bijzonder moeilijk is, daar zij plotseling eenigszins op commando moet plaats hebben. Ja. ik zou zelfs nog een stap verder willen gaan en beweren, dat het aan het niveau, waarop de uitbeelding in deze film staat, ten goede zou komen, als er andere ar- beidsmethodeo mogelijk waren die meer De bekende Duitsche tooneelspeler Werner Kraussz met Maria Bard in de film „Mensch ohne Namen". overeenkwamen met die van het tooneel. I Precies zooals een motor langzamerhand moet warmloopen, eer hij tot zijn top prestatie komt, zoo moet ook een acteur zich langzaam op temperatuur laten bren gen door de logisch verloopende hande ling, voordat hij zich laat meesleepen tot een top-prestatie van zijn uitbeeldings kracht. In mijn film „Mensch ohne Namen", komt bijvoorbeeld een scène voor, waarin Krauss voor de rechtbank moet bewijzen, dat hij werkelijk degeen is voor wien hij zich uitgeeft. Hij kan het niet, omdat hij nooit op het idee is gekomen, dat ïemana daaraan zou kunnen twijfelen. En dooi zijn onmacht om te bewijzen wat hij niet bewijzen kan, krijgt hij een aanval van krankzinnigheid. Bij de opnamen voor deze scène, die tengevolge van technische mankementen, nog tweemaal opnieuw moesten worden gedraaid, was ledereen in het atelier zoo onder den indruk van deze geweldige spontaneïteit, dat niemand zich durfde te verroeren. Als ik denk aan deze scène, kom Ik in de verleiding voor lederen vorm van too- neelkunst den eisch te stellen: Weesl spontaan! Natuurlijkheid is weliswaar heel mooi, doch zij is in haar individueele graduatie niet aan te bevelen als een in 't algemeen voldoende uitdrukkings middel. Iedereen is ten slotte op zijn ma nier natuurlijk en waarom zou juist dezen vorm van natuurlijkheid den enkeling als natuurlijk toeschijnen? Een spontane ge voelsuiting toch kan wel verschillen in temperament, doch zij verzwakt nooit de uitwerking, althans als zij echt, dus SDon- taan is. Werner Krauss is echter niet alleen de tooneelspeler met de elementaire spon taneïteit, hij is ook de mensch, die een innerlijke verandering niet in de eerste plaats door uiterlijkheden moet doen blijken. Hij is de acteur zonder requisieten van wien men gelooft, dat hij tien jaren heeft geleden in Russische gevangenschap en die thans door al zijn tegenspoeden aan het eind van zijn krachten schijnt te zijn gekomen. Er zou nog veel meer te zeggen zijn over den acteur Werner Krauss, die in mijn film een lot uitbeeldt, waarvan men in den laatsten tijd vaak genoeg gehoord heeft. En al is hij dezen keer de „Mensch ohne Namen", dan zal hij zich, naar wij hopen, daarmee een dubbel succesvol „incognito" veroveren.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1932 | | pagina 13