Oude bouwkunst in de omgeving. radio-programma. 73ste Jaargang LEIDSCH DAGBLAD, Vrijdag 23 September 1932 Vierde Blad No. 22243 HILLEGOM. rt. De bepleisterde kerk van Hillegom met jiaar oorspronkelijk koor en betrekkelijk laag schip bleef gehandhaafd tot voor een jaar of vier. Het toeval wilde, dat we juist gedurende de laatste jaren niet te Hillegom waren geweest en evenmin aandacht hadden ge zonken aan de berichten omtrent een restauratie. Toen we dezer dagen dan ook Hillegom bezochten en de kerk in een geheel nieuwe gedaante voor het eerst zagen, maakte zich een verrassing van ons meester. Deze restauratie moest zijn uit gevoerd naar plannen van een meester hand. Bij navraag bleek ons, dat Herman van der Kloot Meyburg, de restaurateur van de Nieuwe Kerk te Delft, dit voortreffe lijk werk had tot stand gebracht. Het won derlijke van de geschiedenis is, dat we een moderne kerk aanschouwen, die toch het aroom der oudheid heeft. Men kan het ook omkeeren: een oude kerk, die toch modern is. De nieuwe vormgeving is in geen enkel opzicht een cople van oude stijlvormen; iet is geen namaak-Gothiek. in geen enkel opzicht. Het is modern en toch door stroomd van Gothiek stijlgevoel. De sfeer der Gothiek zit er in, spreekt er wellicht neer uit dan wanneer de architect netjes zuiver Gothische vormen had nagemaakt. Het is het eigenaardig geheim van Van der Kloot Meyburg, om zich bij zijn kerk restauraties gaaf bij de oude stijlvormen aan te sluiten en toch geheel modern te zijn. Hij doet dit op oorspronkelijke wijze evenals Kromhout en toch weer geheel anders dan deze. Persoonlijkheid! Dat komt doordat beiden grondige kenners zijn van de oude stijlvormen, of liever van het levensgevoel, dat in deze stijlvormen tot uiting kwam, terwijl zij tevens men- schen zijn van onzen tijd met hun eigen inzicht en aanvoeling van de eischen van het heden. Restaureeren is voor hen niet herstellen naar den vorm, doch naar den geest van het oude. Zij kunnen dit, door dat zij associatief staan tegenover het oude. Het schijnt, dat ze zich afvragen, hoe zou een Gothieker der 15e eeuw, in dien hij opstond, midden in ons leven kwam te staan, kennis droeg van onze idealen, ons ruimtegevoel, onze materialen en constructies, hoe zou zoon Gothieker in de practijk de dingen uitvoeren? De Gothieker, die in zijn tijd modern was, zou het opnieuw zijn. en zijn principes op moderne wijze uitvoeren. Behalve het koor in de toren is de geheele kerk afgebroken. Van koor en toren heeft men natuurlijk de grauwe pleisterlaag afgebikt, het muurwerk schoongemaakt, de voegen nagezien en waar het noodig was een en ander bijge werkt, zoodat nu de warmroode baksteen weer overal zichtbaar is. Volgens de „Voorloopige lijst van Monu menten" is de toren gebouwd in de eerste helft der 15e eeuw, nauwkeuriger tusschen 1425 en 1450. Ik had hem, althans de romp, een kleine 200 jaar ouder geschat, en leid de dit af uit de nissen, die mij heel vroege Gothiek suggereerden. De ingangspoorts is een zuivere rond boog. De profileering is tot stand gebracht op de eenvoudigste manier, n.l. niet door apart gemaakte profielsteen, doch dooi van buiten naar binnen toe telkens een steenlaag een eindje naar voren te doen springen. Men ziet het ook wel bij modern metselwerk, b.v. bij de poort van de Ijsfabriek op de Nieuwstraat, en een der gelijke poort aan de Oude Vest. Boven de ingangs-poort is een vrij poot venster, dat waarschijnlijk later is ingebroken. Daarboven bemerken we een rondboognis, waarin weer twee spitsboognissen zijn uitgespaard. Beide zijn voorzien van Schem'a.-1'OTwdèn. VVcsL^cveL. slechts zeer kleine lichtopeningen. De spitsbogige galmgaten liggen eveneens in een nis, die van boven met een gekruist rondboogfries is afgedekt. De binnenste boogjes steunen op con- soletjes. Dit ornament vindt men veelal in de laat-Romaansche bouwkunst. Zoo heeft de toren van Sassenheim het. Omdat het gecombineerd is met spitsboog-galm gaten heb ik vermoed, dat het zoo om streeks van 1250 is. Nu kan de „Voorloopige lijst van Mo numenten" gelijk hebben, doch de naam zegt reeds, dat deze lijst voorloopig is, terwijl de samenstellers van het beginsel uitgaan, dat zij in den loop der Jaren moet worden herzien, waarbij tevens nauwkeurige onderzoekingen ter plaatse geschieden, wat voor het voorloopige werk niet steeds mogelijk was. Boven den klokkenzolder is een omgang. Het vierkant van den toren in daar ver smald en evenals de daarop steunende achtkante spits met leien bekleed. Deze spits wordt bekroond met een openge werkte peervorm met kruis en windwijzer. In den toren hangt een luidklok, zeer mooi van klank, langs den rand voorzien van drie rijen scherp gemodelleerde, fijne arabesken. Het omschrift luidt: VERBUM DOMINI MANET IN AETERNUM. EVERHARDUS SPLINTER ME FECIT ENCHUSAE ANNO 1640. Zooals we weten goot dezelfde Evert Splinter in 1634 de kleine klok voor Rijns- burg. Tusschen toren en koor is een rueuwe kerk gebouwd, slechts gedeeltelijk met aanwending van oud materiaal. Deze kerk is breeder dan de vorige, die dezelfde breedte had als het gehandhaafde koor. Zij bestaat uit vijf traveeën, al zijn die niet door kolommen gescheiden. Aangezien de buitenmuren laag zijn gehouden en het noodzakelijk was. de ruimte behoorlijk te verlichten, heeft men de drie middelste traveeën voorzien van ter halver hoogte van het dak reikende uitbouwen, afgesloten door topgevels en daarin ieder een hoog raam geplaatst. De met een zadeldak afgedekte uitbouwen worden van binnen afgedekt met een steekkap, die in het gewelf van de kerk grijpt. Het is weer een oud principe, doch op geheel moderne wijze opgelost. De steunbeeren tusschen de „traveeën", ik blijf dien naam gemakshalve houden, zijn zoo hoog opgetrokken, dat de afwaterings- goten der zadeldaken er op rusten en er over uitloozen, zoodat ze het water met een een eind van den muur afwerpen. Tusschen schip en koor zijn dwarspan- den gebouwd even hoog als koor en schip. Vóór de dwarspanden vindt men een portaal met breeden ingang afgedekt door een lage ellipsboog. De ramen en hun onderverdeeilng ver dienen even bijzondere aandacht. De ar chitect heeft hier het eenig zuivere bouw kunstige beginsel toegepast, dat in goede architectuur de constructieve samenstel ling tevens element van schoonheid moet zijn. De stijlen, die de schipramen drie- deelig en de transeptramen vijfdeelig ge leden, zijn gemetseld in rooden baksteen en nog al forsch van structuur. Deze ven sterstijlen splitsen zich in elkaar krui sende bogen, beschreven met dezelfde straal als de omsluitende vensterbogen. We zagen dit type maar dan in natuursteen en zuiver Gothisch, o.a. bij de zijkapellen van de kerk te Voorhout. Bij de kerk te Hillegom zien we, dat deze elkaar kruisende baksteenbogen een functioneele beteekenis hebben. Behalve dat zij het raam verdeelen geven zij den indruk, dat zij den druk van het boven liggende muurwerk opvangen. Het koor bleef gehandhaafd in zijn oude gedaante. behoudens schoonmaak en plaatselijke herstellingen. In de koorven sters zien we de traceeringen der late Gothiek met dien verstande, dat er varia tie is in de vulling der verschillende ven sters. In de hoeken tusschen koor en transept zijn kapelachtige uitbouwen aangebracht, RECLAME. DAME 28 POND LICHTER. Loopt trappen als een kievit. Een dame schrijft: „3 maanden geleden werd ik, na veel over en weer gepraat, tegen mijn wil overgehaald Kruschen Salts te gebruiken om mijn gewicht te vermin deren. Ik woog toen 222 pond en ik had al andere middelen geprobeerd maar alle zonder eenig resultaat. Na 3 weken Kru schen Salts gebruikt te hebben, was ik al 5 pond 4 ons afgevallen en ik voelde me 5 jaar jonger. Ik moet werkelijk erkennen, dat ik mij een ander mensch voel. Ik ben 37 jaar. Tot op heden ben ik 28 pond lich ter geworden en terwijl trappen loopen vroeger een geweldige inspanning voor mij was, loop ik nu trappen, zooals mijn man zegt „als een kievit". (Mevr.) S. G. B. Kruschen Salts houdt het organisme vrij van belemmerende afval-producten. Wan neer deze afval-stoffen niet regelmatig uit het lichaam verwijderd worden, veroor zaken zij rheumatische- en andere liehaamsglften. In de verdedigings-maat- regel, die de natuur zelf neemt, zal dan zijn, dat het organisme deze vergif-kwee- kende afvalstoffen uit den weg ruimt door ze om te zetten in vet-weefsels. Doordat „de kleine dagelijksche dosis" Kruschen U inwendig schoon houdt, zal deze vet- aanzetting dus voorkomen worden. In tegenstelling met de meeste zouten is Kruschen niet slechts een laxeermiddel. Het is een combinatie van zes verschillende zouten die alle Uw lichaam ten goede komen. Kruschen Salts is uitsluitend verkrijg baar bij alle apothekers en drogisten a f. 0.90 en f. 1.60 per flacon. 6763 VOOR ZATERDAG 24 SEPTEMBER. Hilversum, 1875 M. VAR A-Uitzending - 10.00 voorm. VPRO.. 7.00 VRO. 6.45— 7.00 en 7.307.45: Gymnastiekles o. I. v. G. Kleerekoper 8.00: Gram.pl. 10.00: Morgenwijding VPRO 10.15: Voor Arb. i. d. Continubedrijven: Joh. Jong (orgel), VARA-tooneel o. I. v. W. v. Cappellen, Hetty Beck (voordracht) en Gram.pl. 12.002.00: Trio L. Cohen en Gram.pl. 2.15: Inst. voor Arb.Ontw. 2.30: Grarn.pl. 3.00: Sportpraatje 3.15: Gram.pl. 4.00: Groningsch uurtje m. m. v. P. Kohier (voordracht) en G. v. Wijngaarden (zang) 5.00: Willem van Iependaal (Levens liedjes) 5.15: Actueel Allerlei door het NW. 5.30: Vervolg Levensliedjes 5.45: Literair halfuurtje A. M. de Jong 6.15: Kinderuur 7.00: VRO.: 8.00: Herhaling SOS-Berichten 8.05 Bonte Avond: VARA ieder met zeven kleine spitsboogramen. Op de viering staat een dakruiter van aparte functie. Overziet men vanaf het dorsplein de ge heele kerk, dan treft een allergelukkigste massa-verdeeling een rhythmische groe peering van vensters en portalen, waarbij den ontwerper de oude kerkelijke getal len symboliek voor oogen moet hebben ge staan. Op het interieur komen wij nog terug. orkest o. 1. v. H. de Groot m. m. v. L. Fuld (zang); VARAtooneel o. 1. v. W. van Cap pellen; J. Huy (saxofoon); Willy Derby met zijn Band „The Rhythin Kings"; A. de Vries (toespraak); P. Holman (confé rencier); Hans van Gorcum (verbindende tekst). Circa 11.00: Vaz Dias 11.1012.00 Gram.pl. Huizen, 296 M. Uitsl. KRO-Uitzending 8.009.15: Gram.pl. 10.00: Orkest concert 11.3012.00: Godsd. halfuurtje 12.151.45: Lunchconcert 2.00: Gra- mofoonpl. 2.30: Kinderuur 4.00: Har- monieconcert 5.00: Causerie 5.15 5 Vervolg Harmonie-concert 6.00: Gram.- platen 6.10: Lezing 6.30: Gram.pl. 7.10: Lezing 7.45: Sportpraatje 8.00: Orkestconcert 9.00: Lezing 9.15: Vaz Dias 9.3011.00 Vervolg concert 11.00 12.00: Gram.pl. Daventry, 1554 M. 10.35: Morgenwij ding 10 50: Tijdsein, Berichten 11.05: Lezing 12.20: Northern Studio-orkest o. I. v. J. Bridge 1.05: Orgelconcert Reg. New. 1.502.50: Commodore Grand- orkest o. 1. v. J. Muscant 3.50: Londensch' Zigeuner-orkest m. m. v. Fred. Lake (tenor) 5.05: Orgelspel R. Foort 6.20 Berichten 7.05: Welsh Intermezzo 7.25 Radio-Militair-Orkest o. 1. v. B. Walton O'Donnell m. m. v. W. Gibson (tenor). O.a. Ouv. „Brittannla", Mackenzie 8.20: Gram.pl. 9.00: „Songs from the sohws". Revue-programma m. m. v. solisten, revue- koor en theater-orkest o. 1. v.L. Woodgatë 10.00: Berichten en lezing 10.35: Op treden van de Cabaret-Star Marion Harris 10.5012.20: Dansmuziek door Ambrose en zijn orkest. Parijs „Radio-Paris", 1724 M. 8.05, 12.20 en 7.30: Gram.pl. 9.05: Vroolijke voordracht door M. Barklett 9.50: Gra-. mofoonpl. O.a. Donauwellen, wals. Ivano- vici en Cadettenmarsch, Sousa. Kalundborg, 1153 M. 12.20—2.20: Con cert uit Rest. „Wivex" 2.503.20 Gram.- platen 3.505.50: Omroeporkest o, 1. v. E. Reesen. M. m. v. solisten 8.20: Con cert O. Fessel (viool)) en F. Jensen (piano); 8.45: Reportage v. e. Radio-fabriek 9.00: Concert u .d. Oude Doos door orkest en solisten o. 1. v. Launy Gröndahl. O.a. Balletmuziek „Wilhelm Tell", Rossini 10.30: Omroeporkest o. 1. v. Gröndahl. O.a, Fragm. uit „Lysistrata", Lincke 11.10 12.35: Dansmuziek uit Reit „Ritz" o. 1. v. Lingston. Langenberg, 473 M. 7.258.20: Gram', platen 12.20: Concert door werklooze musici o. 1. v. E, Walter m. m. v. H. Zim- mermann (clarinet) 1.202.50: Concert 0. 1. v. Wolf 2.55—3.45: Gram.pl. 5.20 6.35: Vocaal en Instrumentaal concert 8.20: Vroolijke avond „Wir gratulieren" 10.40: Dansmuziek o. 1. v. Eysoldt II.20—12.20: Gram.pl. Rome, 441 M. 9.05: Opera in 3 actes Samson et Dalila",, St. Saèns. Leiding: R. Santarelli. Brussel, 508 en 338 M. 508 M.: 12.20: Concert door het Omroeporkest 5.20: Trioconcert 6.00: Zangvoordracht 6.50: Gram.pl. 8.20: dito 8.25: „Lé soleil de minuit", hoorspel van Th. Fleisch- man. Muziek van Marcel Poot. Orkest o. 1, v. Fr. André 9.25: Concert o. 1. v. Fr. André. O.a. Potpourri, Dostal 10.30 Con cert uit de Memline-zaal, Antwerpen. 338 M.: 12.20: Max Alexys' orkest 5.20 Concert o. 1. v. Walpot 6.20 en 6.50: Gram.pl. 8.20: „Pinksternacht", lyrische fantasie in 2 actes met muziek van O. Roels. Orkest en koor o. 1. v. Arthur Meu- lemans. Hierna: Zie 508 M. Zeesen, 1635 M. 8,20: Van de Radio tentoonstelling te Bremen: Radio-Pot pourri m.m.v. solisten, mandoline-ensem ble en orkest o. 1. v. Adolf Seeker. VAN OLYMPISCH KAMPIOEN TOT FILMSTER. Kans slechts voor weinigen weggelegd. Nu de Olympische Spelen te Los Ange- I les achter den rug zijn, blijkt dat vele deelnemers aan de wedstrijden zonder het zelf te weten een kans hebben gehad om carrière te maken op het witte doek. Waar de spelen in de onmiddellijk nabij heid van 's werelds grootste filmcentrum gehouden werden, waar de studios voort durend op zoek zijn naar nieuwe gezich ten, die mogelijk tot ster kunnen worden opgeleid, is het niet te verwonderen dat I vele vooraanstaande mannen uit 't film- I bedrijf met meer dan gewone belangstel- 1 ling de verrichtingen der athleten hebben J gadegeslagen. I' De verwachtingen die voor den aanvang der spelen nogal hoog gespanhen waren lün de studios verwachtte men toch min- stens eenige mogelijke candidaten voor leen filmloopbaan) zijn niet ten volle be- 1 antwoord. Van de ruim twee duizend deelnemers zijn tot nu toe slechts drie -j door Paramount uitgenoodigd om een {proefopname in het studio te komen ma nken. Zij zijn John Anderson, kampioen discuswerpen, een Amerikaan, Carlo Agos- hni, de Fransche schermer, en Bob Hal- loran, een Canadeesche zwemmer. Verschillende van de zwemsters, waar onder Georgia Coleman en Helen Ma il dison zullen wellicht nog in de gelegen- j beid worden gesteld een proefopname te 'I ftaken, doch van de anderen komt nie- toand zelfs hiervoor in aanmerking. I Alle Olympische athleten werden zon der hun medeweten geobserveerd door j Albert Kaufman, Paramount's artisten- I agent, en Fred Datig, de manager van 't figurantenbureau dezer onderneming. Sommige, dien blijk gaven van een per soonlijkheid die zich voor de film leende Jerden al of niet officieel gepolst om- I «ent een eventueele aanbieding van de 1 studios. Fred Datig heeft persoonlijk alle wed- I Vrijden bijgewoond en met vele athleten 1 sen praatje gemaakt, zonder dat zij wis- jtsn dat hij hun stem en hun uitspraak Jan het Engelsch wilde beoordeelen. De "este kansen maakten de schermers, I verklaart Datig. '.Wanneer men hen in hun dagelijksche jteeren zag." vertelt hij, „zou men den- *en met zwakke kereltjes te doen te heb- 1 ^n. in hun sportcostuum echter ver baasde mij hun prachtige lichamelijke ontwikkeling. Allen zijn zij goed gepro portioneerd. Zij hebben slechts één ge brek, en dat is dat de rechterschouder zonder uitzondering lager is dan de linker. „De beste kans maakt Agostini, die men zou kunnen beschrijven als een Fransche Gary Cooper. Hij spreekt goed Engelsch, zij het met een accent. „Voor zoover lichamelijke eischen be treft kwamen bijna alle deelnemers voor filmwerk in aanmerking. Ik heb echter bemerkt dat het gelaat van bijna iedere athleet door een zekere onnatuurlijke spanning gekenmerkt wordt het ef fect van zware training en van de wil om te winnen. Gewoonlijk zijn de kaken te breed, een gevolg van het voortdurend opeenklemmen van de tanden. De harde training heeft de lichamen mooi 'ge maakt, doch in de meeste gevallen ten koste van de gelaatsschoonheid, ten min ste voor zoover het fotogenieke kwali teiten betreft." PYGMEE EN OLIFANT SLUITEN VRIENDSCHAP. Veel eigenaardige vriendschapsbanden worden in Hollywood aangeknoopt, maaF het meest ongewone vriendenpaar, dat de filmindustrie ooit gekend heeft, is ze ker wel een groote olifant en een dwerg, die samen optraden in de Metro-Gold- wyn-Mayer film „Tarzan". Regisseur W. S. Van Dijke liet hen sa men een korte scène spelen, waarin de olifant den dwerg moest oppakken, een oogenblik voor de camera houden en dan weer neerleggen. De pygmee had enkele klontjes suiker meegbracht en beloonde het dier hiermee na iedere repetitie. De camera's waren gereed voor de groote opname en de hoofdpersonen, Johnny Weissmuller, Maureen O'Sullivan, Neil Hamilton en C. Aubrey Smith bevon den zich in het dorp der pygmeeën, dat door een kudde olifanten verwoest moest worden. „Laat hen los!" riep regisseur Van Dijke De camera's begonnen te draaien, zoo dra de olifanten bij den ingang van het dorp losgelaten werden, terwijl de blanken en pygmeeën in alle richtingen wegliepen. De dwerg, die met den olifant gerepe teerd had, was zoo zenuwachtig, dat hij vergat in de buurt van de camera te blij ven en zich in een van de hutten ver school.. Als de eene olifant na den ande ren tot den aanval overging, verborg de pygmee zich steeds dieper onder het stroo Eindelijk kwam de olifant, die met hem de kleine scène spelen moest, bij de hut. Van Dyke riep, maar dë dwerg kwam niet te voorschijn. De olifant keek rond en be snuffelde de dwergen, die op den grond lagen. Plotseling lichtte hij zijn kop op en trompette van vreugde. De technici hiel den hun adem in, zij dachten, dat het beest de hut zou vernielen, maar tot hun verwondering bracht hij zijn slurf voor zichtig door de opening en haalde zijn vriend van de suikerklontjes naar buiten. De scène werd een groot succes en Van Dyke liet een ertra voorraad klontjes aan rukken voor de groote medewerkenden. FILMPJES. Het meer met de wilde zwanen. De Ufa-expeditie naar 't hooge Noorden, die na het beëindigen van de opnamen in het Westen van Noorwegen sedert langen tijd in verscheidene deelen van Zweden werkte, heeft onder leiding van dr. UIrich K. T. Schulz als eerste opdracht in Zweden een film over de beroemde wilde zwanen van het Tookern-meer. Dit Tookern-meer is sedert lange tijden een soort betooverd meer. Zeldzame plan tengroei omringt den oever. Wegens zijn abnormale vlakken waterstand van slechts 15 tot 30 c.M. diepte, is het een dorado voor de zwanen. Sedert oertijden broeden hier jaar in, jaar uit duizenden wilde zwanen in de bijna ondoordringbare rietvelden. Zeldzame opnamen, met normaal en langzaamwer- kend apparaat opgenomen, zijn in dit buitengewoon interessante filmpje ver werkt. Rudolf Forster bij de Ufa. Rudolf Forster werd voor een hoofdrol in de nieuwe UFATON-film „Und setzet Ihr nicht das Leben eingeëngageerd. De film zal onder regie van Gustav Ucicky en productieleiding van Günther Stapenhorst worden opgenomen. Het ont werpen der décors is opgedra-gen aan Herlth en Röhrig, het fotografische gedeelte zal waarschijnlijk aan Carl Hoffmann wor den toevertrouwd. EEN ONTMOETING MET JAN KIEPURA. Franz Schalk, de kort geleden gestorven directeur van de Weensche Staatsopera, heeft eens van Kiepura gezegd, dat hij de grootste tenor van de toekomst zou zijn. Dat was vele jaren geleden. Intusschen is die toekomst heden geworden. Ik herinner mij nog iets uit Weenen, eenige jaren geleden. Ik stond vele malen in de week op de staanplaatsen van de Staatsopera om mijn enthousiasme te be vredigen. Het genot van de opera was echter aan velerlei bezwaren verbonden: Het was warm. we leken wel sprot, die verzonden moest worden, zoo stonden wij samengepakt, en de voeten gingen branden van het lang© staan.. Magx op een avond stonden wij gemakkelijk: de Poolsche tenor Jan Kiepura trad voor het eerst op. Allerlei geruchten over zijn ontdekking, zooals dat altijd gaat bij het succes van een grooten zanger, waren reeds tevoren over hem ln omloop. Ongerepte natuurstem, zei men, zoo maar dadelijk geëngageerd, enzoovoort. In ieder geval waren wij verrukt, toen wij Jan Kiepura zagen en hoorden. Op het tooneel stond een slanke man, zonder den gebruikelijken tenor-buik en den stieren nek. En hij was even jong als wij. En toen zijn orgaan voor het eerst een steile hoogte beklom, klonk het schitterend, als een zil veren trompet; het flikkerde als de legen darische pijl van Apollo. De stem was even slank als de eigenaar, tegelijkertijd ver dragend en omvangrijk genoeg om de zaal te vullen. Ja, dat waren toen groote avon den in de opera! Van Weenen ging Kiepura den weg van alle beroemdheden naar Amerika, waar hij nu door een veeljarig contract verbonden is aan de Civic Opera te Chicago. Zijn concert- en filmverbintenissen voe ren hem naar Europa. Het Duitsche tooneel moest reeds tevoren afzien van een enga gement van Kiepura. daar de zanger om begrijpelijke redenen zich niet kan ver eenigen met het besluit over de salarissen. Lachend bekent Kiepura, dat hij nog te arm is om op Europeesche planken te zingen. Misschien over vijf jaarEén enkel opera-theater zondert hij echter uit: de Scala te Milaan. Daar zingt hij voor een naar verhouding laag salaris, want zij is voor hem „de tempel der kunst". Er is geen theater, dat zich daarbij zou kunnen vergelijken. Over de opera in Chicago laat Kiepura zich zeer erkentelijk uit. Onder den nieu wen directeur Witherspoon gaat 't theater thans geweldig vooruit. Het publiek te Chicago is dankbaar en enthousiast. Ban dieten heeft hij in Chicago niet gezien. Kiepura dweept met de Amerikaansche vrouwen, om er echter dadelijk bij te voe gen, dat er geen stad op aarde Is, waar zooveel elegante vrouwen zijn als in Ber lijn. Kiepura heeft deze mededeeling heel spontaan gedaan zooals ik onzen lezeres sen kan verzekeren. Ik als oude inter viewer, die het klappen van den zweep kent, zou hem een dergelijke vraag niet hebben gesteld. Kiepura vertelt namelijk over de journalisten van alle landen, dat zij hem steeds weer vragen hoe hij de vrouwen in het land in kwestie vindt. Daar is trouwens nog een aardige geschiedenis aan verbonden. Het gebeurde in Engeland. Daar ver scheen op een keer een dame, die ver tegenwoordigster was van een in Engeland zeer bekend vrouwenblad, bij Kiepura in zijn hotel om hem te interviewen. Er werd over van .alles, gesproken, over kunst, doch ook over.politiek. En toen kwam ook, schijnbaar als terloops, de onvermijdelijke vraag: „En wat denkt u van onze vrou wen?" En Kiepura antwoordde: „O, die bevallen mij best. Ze zijn wel wat conser vatief, maar mooi.Doch de dame liet zich daar niet mee afschepen en vroeg dringender: En wat zoudt u denken van een Engelsehe als echtgenoote?" Kiepura kon deze vraag natuurlijk, niet au sérieux De bekende tenor Jan Kiepura in een scène uit de nieuwe Ciné-Allianz geluidsfilm der Ufa „Das Lied einer Nacht". nemen en antwoordde, dat dit slechts in een bijzonder geval kon worden uitge maakt. Eenige dagen later las hij in een krant een omvangrijke mededeeling: „De jonge, knappe tenorJan Kiepura wil alleen met een Engelsehe vrouw trouwen". Binnen weinige dagen had de verblufte Kiepura 17.000 brieven ontvangen, die aanzoeken, van de conservatieve „Engel- schen" bevatten. Kiepura heeft toen zijn secretaris een hulp moeten geven; anders hadden zij den toevloed niet de baas kun nen blijven. Kiepura is thans blij, dat hij kan filmen. De toonfilm „Das Lied einer Nacht" heeft hem pas echt populair gemaakt. Op zijn concerten breekt telkens, wanneer er maar even het voorspel van een lied uit die film wordt gespeeld, een storm van applaus los. Er zijn niet al te veel tenoren, die ook acteur zijn. Kiepura wel. Ook verder heeft Kiepura in zijn uiterlijk niets van een „tenor". Hij geeft zich zooals hij is, zegt zijn meening spontaan en met tempera ment. Ook gedurende de opnamen, die in Neubabelsberg voor de Ufa-film „Das Lied einer Nacht" (regie: Anatol Litwak) zijn beëindigd, verloor hij nooit zijn goede humeur.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1932 | | pagina 13