Sproeten komen vroeg Sprutol Bij alle Drogisten 3ste Jaargang LEIDSCH DAGBLAD, Donderdag 24 Maart 1932 Vijfde Blad No. 22090 BOUWKUNSTIG SCHOON. FINANCIEN. Steunt met Uw gaven het Leidsch Crisis-Comité. RADIO-PROGRAMMA. FAILLISSEMENTEN. VRARENRUBRIEK. EEN PAAR LAAT-GOTHISCHE POORTJES I. Het ligt niet in mijn bedoeling, defini- Eief afscheid te nemen van de topgevels, loch het kan voor den lezer c-n mijzelf een ï-elkome afwisseling zijn, af en toe een inder ondèrwerp onder oogtn te zien. Zwervend in de buurt tusschen Haar- Iemmerstraat en Oude Vest, in de vroeger nog al befaamde buurt „de Kamp", viel het mij weer op, welke aardige, schilder- ichtige hoekjes daar nog zijn. Afgezien van de omstandigheid, dat er Ióaar in hygiënisch en wellicht ander op- ncht nog wel wat valt te verbeteren, spie- lelt zich daar nog een en ander af van Leidens verleden. Er zijn woningen te óuden, die nauwelijks op dien naam aan braak mogen maken, er zijn leelijke vieze «erwaarloosde pakhuizen en bergplaatsen. Doch er liggen ook bouwkunstig merk aardige dingen verborgen, welke zeer velo tewoners onzer goede stad nauwelijks zijn ipgevallen. Zoo trof mij in 't bijzonder nog eens teer het nog niet eens zoo erg afgelegen .oortje van het Caecilia-gasthuis aan de I bnge Vrouuienkerksteeg. Het eigenaardige van dit poortje is. dat, ®oe er ook aan veranderd moge zijn. het Dg 'n laat-Gothische vormentaal spreekt, oe de imposten door den tijd en de iraatjeugd gehavend mogen zijn. de asementen dragen nog een Gothisch rakter. We zien daar nog de consoles iitspringen, ook al weer gehavend, waar- ait men vermoeden zou dat een Gothische ~aal zou omhoogrijzen. Men weet. dat is "n driekwart rond gehakt profiel dat we 'nden in portieken van Hooglandsche en ieterskerk, de hoofdpoort van het Wees- uis en elders. Ook de korfboogvorm van 'en doorgang en het sterk uitspringend elief boven de poort is laat-Gothisch. We willen hier nog even in 't kort be preken, hoe men tot deze gedrukte boog- ormen kwam. In tijden toen de bouwkunst met haar egepaste kunsten een algemeen geldend Ujlprincipe vertoonde, maakte het ruimte- bevoel, behalve aan de inwendige ruimte- Dmpositie zich ook kenbaar aan uitwen dige bouwonderdeelen. Tijdens de hoog-Gothiek zien we in alles Jen spitsboog toegepast. Het Gothische ruimtegevoel uitte zich in de opstuwende activiteit van pijlers, schalken en andere opgaande bouwdeelen. Om' de afdekking van het geheel, die nu eenmaal practisch noodzakelijk was, zoo lang mogelijk uit te (tellen, trachtte men de krommen van de i'.velfribben zoo hoog mogelijk op te voe len, voor zij elkaar ontmoetten. De spits- 'ooog is het uitleven van den verticalen órang tot de uiterste grens der construc tieve mogelijkheid; geestelijk het symbool van aardeontvluchting. In onze artikelen over Hallengothiek hebben we gewezen op den toenemenden zin voor werkelijkheid in de 15e eeuw. De tereld verruimt zich, doordat men kennis krijgt van vreemde en verre streken, van oude volken en hun te gronde gegane cul turen De gebieden van het weten en ken nen worden aanmerkelijk uitgebreid. Het dogma wordt voorwerp van critïsche be schouwing. Men komt tot het inzicht, dat de aarde en het aardsche leven toch ook van be- tag zijn voor den heilbegeerigen mensch. Sen zoekt niet meer uitsluitend omhoog, doch ook om ach heen. In de kerkelijke bouwkunst wordt de hevige stuwing van het verticallsme ge drukt. De traveeën worden breeder, door dat de pijlers verder vaneen komen te staan. Het gewelf zakt. Het constructieve kruisgewelf wordt, althans voor het oog. opgelost in een stergewelf of netgewelf. Vooral de Engelsche Gothiek geeft voor beelden alsof het gewelf uit waaiers, ho- ningraatvormen en kantwerk Is samen gesteld. Dit streven, waardoor de functio- r.eele beteekenis van het gewelf verborgen gaat achter decoratieve versiering van de flauwer wordende binnengewelfbogen. is niet enkel een wijziging van den decoratie ven zin. Het behoort bij, het is de uitdruk king van het nieuwe ruimtegevoel der laat-Gothiek. Zooals uit het Romaansche, tongewelf het kruisgewelf der Gothiek was gegroeid, zoo wordt dit kruisgewelf weer ingedrukt tot een tongewelf met steek- kappen, dat schuil gaat achter een geome trische vlakverdeeling en versiering. De spitsboog wordt gedrukt en nadert weer den rondboog. De zuivere rondboog treedt in het in wendige van 't gebouw zelden op. Alleen de St. Janskerk te Gouda, die belangrijk genoeg is, om ze hier eens te bespreken, heeft "tusschen schip en zijbeuken half ronde scheibogen. De gewijzigde spitsboogvormen treden meer op naar buiten als symbool van het gewijzigde ruimtegevoel, dat inwendig een ruimte heeft geschapen, waarin niet meei het verticalisme de alles beheerschende dominant is. een ruimtegevoel dat bevredi ging vindt in alzijdige gerichtheid, door trokken van een diffuse sfeer. Deze gewijzigde spitsboogvormen. ook wanneer zij worden toegepast bij half- geestelijke of wereldlijke gebouwen, zijn de uitdrukking van 't ruimtegevoel van den tijd. En zoo wijst de vormentaal van een portiek of poortje ons onmiskenbaar op den tijd van ontstaan. Wel paste men in hoog-Gothiek soms de zuivere rondboog toe, doch dan was dat steeds in verbinding met den spitsboog, waarvoor we nogmaals herinneren aan de portieken der Hoog landsche kerk. De sterkste tegenstelling met de hoog- Gothiek bereikt de late Gothiek wel, wan neer ze door den rondboog heen den spits boog indrukt tot korfboog en ellipsboog. Men bedenke wel. dat dit niet louter lust aan nieuwe vormen, geen gril van bouw meesters was, doch de in bouwvormen uit> gedrukte demonstratie van een levensge voel. Het vormsgevoel blijft in den grond Gothisch, doch vond nieuwe uitdrukkings middelen om het levensgevoel der mensch- heid te vertolken. Het spreekt uit poorten, doorgangen, venstertraceeringen. zondei weer in 't Romaansche schema te vervallen Meermalen werd de tot korfboog ge drukte spitsboog weer in het midden pun tig opwaarts gestuwd, waardoor de ezels rug of hielboog ontstond, die gewoonlijk alleen decoratieve beteekenis had in tra ceeringen. En ten slotte hebben we nog de Tudor- boog. die hier in 't begin der 16e eeuw werd ingevoerd uit de Engelsche Gothiek. Ik herhaal, ai deze gedrukte boogvormen zijn in wezen niet anders dan de aan duidingen van het laat-Gothische ruimte gevoel. dat zich door decoratieve vormen H9,ar buiten kenbaar maakt. RECLAME. in het voorjaar, koop tijdig een pot Pot i>0 ct., Tube 50 et. Zeep 60 ct. 6395 Bovengeschetst poortje, waarvan de ge profileerde korfboog gedragen wordt, of liever werd, door een mannen- en een vrouwenkop is duidelijk laat-Gothisch van structuur. De vrouwenkop is afgesla gen. de mannenkop verminkt, wat jam mer is. Boven een geprofileerden cordonband ziet men een cartouche met opschrift, uit het begin der 17de eeuw, waarvan de as niet in één lijn ligt met de as van het Poortje. De steen is waarschijnlijk van 1620 en zal later bij herplaatsing om technische redenen eenigszins scheef boven de deur zijn gezet. Het poortje is in zijn korfboogvorm de logische afsluiting van den doorgang met het lage kruisgewelf, die erachter ligt. en naar de binnenplaats voert. Onder het gewelf bevinden zich gebeeldhouwde kop jes, die volgens wijlen dr. Overvoorde later zijn aangebracht, ROTTERDAMSCHE BANKVEREEN. N. V. Aan het jaarverslag over 1931 der Rot- terdamsche Bankvereeniging N.V. ontlee- nen wij het volgende: De economische depressie nam -in het afgeloopen jaar over de geheele wereld in lievigheid toe. Bovendien ontstond in tal van landen een acute financieele crisis, waarvan de gevolgen in ons land terdege werden ge voeld. Zelfs de koersen van goede binnenland- sche obligatiën daalden aanzienlijk, waar door wij op ons fondsenbezit verliezen leden en de rekening effecten en syndi caten met een nadeelig saldo afsloten. Ondanks koersverlies op valuta's, ge houden in verband met ons bedrijf, over trof onze winst op wissels die van het jaar tevoren. Ten laste van de winst- en verliesreke ning zijn de gebruikelijke voorzieningen getroffen voor de pensioenregeling en voor afschrijving op gebouwen. Teneinde de positie van onze instelling sterk te houden, stellen wij u voor een bedrag van f. 2.000.000.— toe te voegen aan de reserve voor mogelijke risico's. Er kan dan een dividend van 3 pCt. wor den uitgekeerd." Bij het balanshoofd debiteuren in reke ning-courant ad f. 127.365.048,19 vermeldt het verslag o.m. het navolgende: Per 31 December 1931 hadden wij voor i eigen rekening van debiteuren in Duitsch- land. na aftrek van een bedrag van f. 2.711.226,85 dat door zekerheden buiten Duitschland gedekt'"is. f. 15.518.098 90 te vorderen. Het bedrag kan als volgt worden ge splitst: f. 5.954.629,51 vorderingen op banken en bankiers, geboekt onder debiteuren in re kening-courant voor zoover vallend,, onder de Stillhalte-overeenkomst; f. 10.563.469,45 vorderingen op handel, industrie, enz, Deze specificatie heeft betrekking op de balanshoofden: Banken en bankiers, voor schotten tegen effecten en debiteuren in rekening-courant. Bovendien hadden wij per eind Decem ber uit hoofde van ons i bovenvermeld) aanaee'.enbezit een belang van circa f. 530.000,— bij de vorderingen op Duitsch land van de Nederlandsche Accept Maat schappij N.V., Amsterdam. In andere landen, die met dezelfde transfer-moelli.ikheden te kampen hebben als Duitschland. heeft onze insteiiing geen engagementen." De balans vertoont de volgende cijfers: Debetziide: Kas, kassiers en callgelden f. 12.493.530,04; wissels f. 76.307.912,43; ban ken en bankiers f. 16.779.224.23, prolonga tie gegeven en voorschotten tegen effecten f. 43.989.918,42: effecten f. 11.406.714,64: syndicaten f. 689.218,66; deelnemingen in financieele instellingen f. 1.079.638.88: de biteuren in rek.-courant f. 127.365.048 19; vorderingen wegens gestelde borgtochten f,17.404.482.67; gebouwen f. 6.400.000 -sal do in verband m. termijnzaken f. 21.939,66; te leveren fondsen f. 571.971.52. Creditzijde: Kapitaal f. 50.000.000.--; reserve f. 20.000.000.geadviseerde wis sels f. 1.972 542,30; geaccepteerde wissels f. 20.023.787.24: door derden geaccepteerd f. 2.741.954.97; voor derden op prolongatie uitgezet f248.500: deposito's f64.587.973.43: crediteuren in rek.courant f, 135.141.311.07; te ontvangen fondsen f. 619.374,16; gestelde borgtochten f. 17.404.482,67; dividend 1931 f. 1.500.000,saldo op nieuwe rekening f. 269.673,50. Het winstcijfer van rente en wissels be draagt f. 8.698.617.44, dat der provisie i. 5.196.920,38. De debetzijde der winst- en verliesreke ning vertoont de navolgende cijfers. Be- drijfsonkosten f. 8.048.911.77; garantie tegenover de Nederi. Bank f. 214.406.05: effecten en v. .dicaten f. 855.260,54: pen sioenfonds f. 547.373,70: afschrijving ge bouwen f. 660.923.16; bijzondere reserve tegen mogelijke risico's f. 2.000.000.—di vidend 3 pCt. f. 1 500.000: saldo op nieuwe rekening f. 269.673.50. N.V. ROTTERDAMSCHE HYPOTHEEK BANK VOOR NEDERLAND. Gisteren heeft plaats gehad de alge- meene vergadering van Aandeelhouders dezer N.V. waarin de Winst- en Verlies rekening over het boekiaar 1931 werd goedgekeurd en het dividend over 1931 werd bepaald op f. 34.per aandeel. De volgens den rooster aftredende com missarissen, de heeren Ph. Mees. Mr. P. J. C. Tetrode. J. Rypperda Wierdsma en Mr. J. J. van Walsem werden herkozen. VOOR VRIJDAG 25 MAART 1925. Hilversum, 1875 M. 6.45: VARA 12.00: AVRO 4.00: VARA 7.00 VPRO 11.00—12.00: VARA 6.45—7.00 en 7.30 7.45: Gymnastiekles 8.00: Gramo- foonplaten 10.00: Morgenwijding VPRO 10.30: VARA-septet o. 1. 'v. Is. Eyl 11.00: Voordracht door Janny van Oogen 11.15: Vervolg VARA-septet 12.00: Concert door de „Schola Cantoruni" o. i. v. Hubert Cuypers. Orgel: Adoiph Cuypers 1.00: Voordracht door Kommer Kleyn 1.30: Gramofoonpl. 2.004.00: Resi dentie-orkest o. 1. v. Albert van Raalte. O.a. Onvoltooide, Schubert. In de pauze: Gramofoonpi. Hierna vervolg concert: 0.a. Ouv. en Karfreitagszauber uit „Parsi fal", Wagner 4.C0: Piano-recital door Joh. Jong 4.30: Voor de kinderen 5.00: VARA-orkest onder leiding van H. de Groot en Gramofoonpl. 6.40: Prol. P. Ronner: Het beginselprogram der SDAP (IX) 7.00: Kerkdienst uit den Ned. Froiestantenbond te Den Haag C.a. 8.30: Gewijde Muziek door G. StotijnMo lenaar (sopraan). Jaap Stotijn (hobo) en Hans Schouwman (piano). O.a. werken van J. S. Bach en ged. uit „Messias", Han del 10.00: VARA-septet o. 1. v. Is. Eyl 11.00: P. Voogd: Lindsay's leven vol ge varen 11.30—12.00: Gramofoonplateu. Huizen, 298 M. Uitsl. KRO-uitzending 3.009.00: Goede Vrijdag-gedachten 11.0012.00: De Liturgie van den Goeden Vrijdag 12.15: KRO-Kunstensemble o. 1. v. P. Lustenhouwer 1.45: „The Cru cifixion" van Siainer (l ramofoonpl.) Trinity Choir, M. Andrews (orgel) en so listen (O.a. Richard Crooks) 2.30: Uit zending v. d. Plechtigheden op de H. Landstichting bij Nijmegen 4.00: Pauze 5.00: Gramofoonpl. 7.30. Politieber. 7.45: Vaz Dias 8.0010.00: „Het leven en sterven onzes Heeren" naar het Passie spel van Oberammergau. Met muzikale medewerking van de Schola Cantorum o. I. v. Hubert Cuypers. Daventry, 1554 M. 10.35: Morgenwij ding 10.50: Tijdsein en berichten 3.20: Het orkest van de Royal Air Force o. 1. v. R. P. O'Donnell. Met medewerking van H. Williams (tenor) 4.35: Het Gershom Parkington kwintet met mede werking van Gladys Ripley (alt) 5.50: BBC-theater orkest o. 1. v. L. Woodgate 6.50: Goede Vrijdags Kerkdienst 7.50: Parsifal van Richard Wagner. Met mede werking van Muriel Brunskill en Harold Williams. BBC Symphonie-orkest onder leiding van Sir Henry Wood. (Vanuit Queens Hall) 8.50: Tijdsein en Berich ten 9.05: Vervolg van de fragmenten uit „Parsifal", Wagner. Parijs „Radio-Paris", 1725 M. 8.05, 12.50 en 9.05: Gramofoonpl. 9.20: Con cert in de Pleyel Zaal door het Parijsche Symphonie-orkest o. 1. v. Maurice Ravel. Met medewerking' van Wittgenstein. Kahuidborg, 1153 M. 11.20—12.20: Mogens Hansens orkest 2.204.20: Otto Pessels orkest 7.208.20: Vocale muziek uit de 16 eeuw. Met medewerking van Palestrina-koor onder leiding van M. Wöidike 8.209.10: Concert door het Omroeporkest o. 1. v. Gröndahl (Frithjof og Ingeborg) 9.10: Klassieke Muziek onder leiding van Gröndahl. O.a. Trauer- symphonie, Locatelli en uit „Wassermu- sik" van Handel. Langenberg, 473 M. 6.207.45: Con cert uit Hamburg 10.5011.35: Orgel concert door Prof. Hans Bachem 12.20 1.50: Concert d. h. Boedapester Strijk kwartet 3.203.50: Koorconcert uit Hamburg 3.505.20: Concert onder lei ding van Eysoldt. Met medewerking van Eysoldt en Wielsch (piano) en Pensis (viool) 7.20: „Grosse Messe nr. 3 in f-moli" van Bruckner door orkest en ka merkoor van de Werag, met medewerking van Solisten. Leiding: Euschkötter. Rome. 441 M. 8.05: Piano-recital door Claudio Gasperoni 8.20: Symphonie- concert onder leiding van Santarelli. O.a. Lied uit „Parsifal". Wagner. Brussel, 508 en 339 M. 508 M.: 12.352.05: Gramofoonpl. 5.20: Con cert o. 1. v. Meulemans 6.206.50: Gra mofoonpl. 8.20: Kwartet. C, Franck (Gramofoonpl.) 9.20: Concert o. 1. v. Meulemans. O.a. Aria uit „De Messias", Handel; Nocturne, Borodin 338 M.: 12,352.05: Gramofoonpl. 5.20: Concert o. 1. v. Fr. André 6.50: Gramofoonpl. 8.20: Goede Vrijdagconcert o. 1. v. F. An dré. Met medewerking v. Mevr. J. Wayler (sopraan). O.a. Ases Tod, Grieg en aria uit „Tannhauser". Wagner 9.20: Ver volg concert. O.a. Onvoltooide Symphonie, Schubert en uit .Parsifal". Wagner. Zcesen, 1635 M. 5.20: Matthaus-Pas- sion van J. S. Bach (Uit Leipzig). Koor. orkest en solisten o.l. v. Dr. D. Karl Straube 9.20: Berichten en hierna 3de acte van Wagner's Parcifal o. I. v. Robert F. Denzier. VOOR ZATERDAG 26 MAART. Hilversum, 1875 M. Uitsl. VARA-Uitzen- dillg. 10.00 v.m. VPRO. 6.457.00 en 7.307.45: Gymnastiekles. 8 00: Gramo foonpl. 9.00: VARA-septet. o.l.v. Is. Eyl. 10.00: Morgenwijding. 10.15: VARA- septet o.l.v. Is. Eyl. Ad. Bouwmeester (voor dracht), VARA-tooneel o.l.v. W. v. Capellen 10.001.45: Schrammelkwintet oJ.v. W. Drukker en Gramofoonpl. 2.00: Instit. v. Arb. Ontwikkeling. 2.15: Joh. Riedel (zang) en Joh. Jong (piano). 2.30: Cau serie over Multatuli. 2.50: Vervolg zang en piano. 3.00: Consuitatie-schaak-partij 4.00: Haydn-kwartet (viool. 2de viool, alt, cello). 4.45: Causerie over Arbeiders- sport. 5.00: Beoefening der Huismuziek o.l.v. P. Tiggers. 5.45: Actueel Allerlei door het NW. 6.00: Haydn-concert dooi de „Wielewaal" 6.15: N. Bloemendaal: Het Pinksterfeest van de AJC. 6.20: Ver volg „De Wielewaal". 6.30: Literair half uurtje door A. M. de Jong. 7.00: Gra mofoonpl. 7.15: Bestuursnieuws door A. de Vries. 7.30: VARA-orkest o.l.v. Ro bert Stolz. Werken van Stolz 8 00: Henri Marchand (conférencier). 8.15: Teun de Klepperman. 8.30: Vervolg or kestconcert o.l.v. Stolz. 9.00: Feestavond van den Alg. Ned. Typografen Bond m.m.v. Arb.koor ..De Volksstem" en Arb. Muziek- ver. .Door het Volk Voor het Volk" o.l v. J. M. Knijpinga 9.30: Henri Marchand (vervolg). 9.45: VARA-orkest o.l.v. H de Groot. O.a. Ouv. SI j'étais roi Adam. 10.30: Henri Marchand. 10.45: Vaz Dias en VARA-Varia. 11.00: Ein Arbei- terleben, W. Zürn (Koor en orkest). - II.3012.00: Gramofoonpl. Huizen. 298 M Uitsl. KRO-Uitzending 8.00—9.15: Gramcfoonpl. 10.00—11.30 KRO-Trio 11.30: Godsd. Halfuurtje. 12.151.45: KRO-sextet. 2.00: Gramo- foonpjl. 2.30: Kinderuurtje. 4.00: Gramofoonpl. 5.15: Esperanto-nieuws. 5.30: Gramofoonpl. 6.00: Journ. Week-Overzicht door P. de .Waart. 6.20: Gramofoonpl. 6.40: Esperanto-cursus. 7.10: L. Fens: Dichters en kinderen. 7 30: Politieber. 7.45: Sportpraatje. 8.00: Concert KRO-Salon-Orkest o.l.v. M. van 't Woud. O.a. ..Der Kalif von Bagdad", Boieldleu.C.a. 9.15: Vaz Dias. Hierna ver volg concert. 0.a. Fest-ouverture. Leutner en Wiener Pratoerleben Translateur. 11.0012.00: Gramofoonpl. Daventry, 1554 M. 10.35: Morgenwij ding. 12.20: Northern Studio-orkest o.l. v. Bridge 1.05: Orgelconcert Reginald New Ï.502 50: Het Commodore Grand- orkest o.l.v. J. Muscant 3.50: Het Frank Walker Octet m.m.v. mezzo-sopraan 5.05: Orgelconcert door Reginald Foort 6 50: Concert. Miles (tenor) en Pianist. 7.10: en 7.25: Lezing. 7.50: Musie Hall Programma. Dirigent: Woodgate. 8.50: Studentenliederen door Cranmer en het Radio-Mannenkoor. 9 20: Berichten en lezing 10.C0 BBC-orkest o.l.v. Clarke. O.a. Méditation de Thais. Massenet; Egyp tisch bailet Luigini 11.0512.20: Dans muziek door Ambrose en zijn orkest van uit het May Fair Hotel. Parijs „Radio-Paris", 1725 M. 8.05; 12.50; 7.50: Gramofoonpl. 9.05: Gramo- föonpi. O.a. Grock in zijn Music-Hall- schets. 9.50: Bela Rex en zijn Weensch Of k 8St Kalundborg, 1153 M. 11.20—1.20: Con cert van uit Rest „Wivex" 1.502.20: Gramofoonpl. 2.504.50: Radio-orkest 0.1.v. Gröndahl 7.208.10: Operette muziek o.l.v. Reesen. P. Hansen (zang) V. Fischer (piano). 8.10: Zang en voor dracht 8.55: Deensche liederen 9.25 10.20: Concert door Mandoline-orkest o. 1.v A. Bracony Langcnberg, 473 M. 6.257.20: Con cert uit Hamburg. 10.4012.10: Con cert u. Berlijn 12.202.15: Concert o.l.v. Wolf 2.152.45: Week-End con cert. 4.205.20: Mandolineconcert o.l.v. T. Ritter 7.20: Concert m.m.v. Strijk kwartet en solisten. Rome, 441 M. 7.25: Gramofoonplaten 3.05: Uitzending van een opera. Brussel, 508 en 338 M. 508 M.: 12.35 2.05: Carmen-Selectie. Bizet (Gramo foonpl.) 5.20: Dansmuziek uit Hotel At lanta. 6.20: Gramofoonpl. 8.20: Beet hoven-concert o.l.v. Meulemans, O.a. Ouv. Prometheus en symphonie pastorale. 333 M 12.35—2.05: Gramofoonjl. 3.20 Matthaus-Passion. Bach Caecilia-koor en solisten o.l.v. Louis De Vocht 6 20: Gra mofoonpl. 6 50Dito. 8.20Opera La Bohème" van Leoncavallo. Zsesen, 1635 M. 7.20: Concert uit Miincher, m.m.v. koor en orkest o.l.v. K. List 9.55: Hans Brennert leest eigen Paaschgedichten 10.20: Tweede Sym phonie in c-moll Mahler .met slotkoor). Koor, orkest en solisten o.l.v. Oskar Fried. RECLAME. 66 JAAR EN NOG „WINKELMEISJE". Zij denkt niet aan ophouden. Hoe trotsch is deze vrouw op haar werkkracht! Maar uit haar brief, dien wij hieronder afdrukken, zult U zien, dat ze reden heeft om trots te zijn. „Ik ben ê6 en 15 jaar lang ben ik nu al assistente in een zeer drukke manufac turenzaak. Tegenwoordig sta Ik van 9 uur 's morgens tot 7 uur 's avonds achter de toonbank. Het zal nu ongeveer drie jaar geleden zijn, dat ik begon Kruschen te nemen, en ik ben er vast van overtuigd, dat mijn tegenwoordige energie het gevolg is van „de kleine dagelijksche dosis". Voordat ik Kruschen Salts nam had ik wel aanval van galzucht en leed aan een algeheele vermoeidheid, zoodat ik het ge voel kreeg, dat ik spoedig mijn werk zou moeten opgeven. Hoe 't ook zij, nu denk ik daar niet over, hoewel ik spoedig ge- pensionneerd zal worden. De tijd voor pensionneering zou voor alle employé's ge makkelijk vijf jaar later gesteld kunnen worden, als ze ook allen Kruschen Salts namen". Mevr. E. W. Hetzij U nog in Uw volle jeugd bent, of dat Uw beste jaren reeds voorbij zijn, het is nooit te vroeg en nooit te laat om met „de kleine, dagelijksche dosis" te begin nen. Niets dan dat kleipe beetje Kruschen Salts, dat U niet proeven zult, in Uw eer sten kop thee of koffie, dat is Kruschen- wet voor volmaakte en ongestoorde levens lust. Kruschen ls een ideale combinatie van zes natuurlijke zouten, welke de lever, nieren en spijsverteringsorganen aanspo ren tot een gezonde, geregelde function- neering. Daardoor bewerken zij een inwen dige zuiverheid en een frisschen, gezonden bloedsomloop. Nieuw, gezuiverd bloed zal elke vezel van Uw lichaam doorstroomen. Begin morgen direct met Kruschen Salts. In den tijd van een week zult U zich al zoo heerlijk gezond voelen en jonger zeker, ontegenzeggelijk jonger. En dan zult U, als zoovele anderen, erkennen, dat U liever Uw ontbijt zoudt missen dan Uw „kleine dagelijksche dosis" Kruschen, Kruschen Salts is uitsluitend verkrijg baar bij alle apothekers en drogisten a f. 0.90 en f. 1.60 per flacon. 6400 Uitgesproken: C. Slijkerman, schilder, Nieuw-Vennep (Haarlemmermeer). R.-c.: mr. S. J. Pit: cur.: mr. R. C. Bakhuizen van den Brink. W. C. G. H. en P. M. van L. te L. Wendt u tot het gezantschap van de Unie van Zuid-Afiika, Den Haag. ONZE TELEFOONNUMMERS REDACTIE 1507 DIRECTIE en ADMINISTRATIE 2600 (op 2 lijnen)

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1932 | | pagina 13