„ARNHEM" Humor uit het Buitenland. ONZE BRIDGE-RUBRIEK. LEVENS VERZEKERING MAATSCHAPPIJ VRAGENRUBRIEK. KUNST EN LETTEREN. LAND- EN TUINBOUW. BURGERL. STftND v. LEIDEN Wij zullen haar ieeren dan sen en piano-spelen tegelijk. Dan kan ze zichzelf begeleiden als ze danst. De ex-taxl-chauffeur naait een ïogèe van aer trein. (Humorist). Zoon „Hoe lang ben je getrouwd, vader Vader„Vijftien Jaar, jongenlief." Zoon „En hoe lang moet u het nog blijven (Passing Show). Dame ,Ds zoek een Sint Niklaas cadeautje voor eer. neer die voor de kranten schrijft." Tactlooze winkelbediende „Wat zoudt u dan denken van een mooie prullemand, dame (Passing Show). Wat was het meest ver schrikkelijke tijdens den zond vloed Dat ze in die dagen geen parapluies hadden, meester! In den tegenwoordigen tijd is het noodzakelijk, dat iedere Franschman een offertje brengt. Ik heb het besluit genomen het geld dat ik totnutoe aan fooien besteedde, aan vrijwillige belas ting te betalen. De man. die een cadeautje heeft ont vangen Het kloktHet kloktIk hóór het klokken Ik heb gehoord, dat je vrouw erg ziek is. Toch niet ge vaarlijk Neen, ze is alleen gevaar- luk als ze gezond is! XXXVIII. KERSTMIS-BRIDGE. Om niet al te eentonig te worden in de behandeling van de verschillende Sans Atout tellingen, en om eenige afwisseling voor mijne lezers te geven, volgt hier een artikel hetwelk mij in de pen is gegeven door lezing van een redactioneel artikel in het laatste nummer van het nieuwe Ame- rikaansche Bridge Magazine. Bridge wordt hoe langer hoe meer ge speeld ook in Holland. Honderden en dui zenden aanhangers telt het spel. Clubs, Bridge-avondjes, wedstrijden, competi ties, alles wordt gevormd om meer en meer Bridge te spelen. Het is een dusdanige plaats in de samenleving gaan innemen dat het mij niet zou verwonderen indien het nu reeds van grooten invloed op schouwburgbezoek, boeken lezen enz. was. Gedurende de laatste jaren hebben wij herhaaldelijk gedacht dat de populariteit van het spel nu wel zijn grootste hoogte zou bereikt hebben. Elk jaar is echter de toetreding tot het gilde der Bridgers grooter geworden en het ziet ernaar uit dat dit jaar deze toename grooter zal zijn dan ooit tevoren. Bridge heeft de positie van het meest populaire kaartspel van alle tijden, onaantastbaar inge nomen. Het eenige wolkje aan den Bridge ho rizon, voorloopig weliswaar nog onbetee- kenend doch wel de moeite waard er aan dacht aan te schenken, en hetwelk op den duur in staat zou zijn een schaduw op de Bridge-populariteit te werpen, is de critiek aan de speeltafel, speciaal die van den partner. Vele spelers schijnen er een soort be hoefte aan te hebben, steeds onhebbe lijke aanmerkingen te maken op hun partner, op zijn bod of op zijn spel. Niet alleen nadat het spel afgeloopen is. maar zelfs gedurende het spelen. Speciaal' tus- schen man en vrouw komen deze critie- ken herhaaldelijk los. De criticus, ge woonlijk de Blinde, vergeet dikwijls dat zijn critiek gevormd is nadat hij de spel len van 1 of 2 der tegenstanders heeft gezien. Bovendien is zijn critiek in vele gevallen geheel ongemotiveerd of zelfs flagrant onjuist. Maar zelfs indien zijn critiek volkomen juist was, welk recht heeft hij dan nog ze op een onaangename manier te uiten? Deze critiek manie is niet geschikt om de populariteit van het spel te verhoogen. Voor den partner is zij zeer onaangenaam de tegenspelers hebben er als regel slechts een medelijdend glimlachje voor over. De partner zal het als regel zelf niet apprecieeren om op een onaange name wijze op fouten gewezen te worden maar zeer zeker zal hij er het nut niet van inzien dat iedereen in de buurt van zijn speeltafel, eveneens op de hoogte wordt gebracht. Hoort men een voetbalspeler ooit tegen zijn medespeler zeggen „Wat stom" in dien deze een kans tot scoren heeft ge mist? op dezelfde wijze waarop een Bridgespeler zegt: Je hebt door je stomme spelen 3 slagen vergooid?" Het tegendeel is waar. Als regel wordt hij op den rug geklopt en wordt hem toegevoegd: „de volgende keer beter". In een Tennis-double eveneens een team-strijd evenals Bridge zal dan de partner zich onaangename opmerkingen veroorloven indien zijn medespeler een slag mist? Integendeel: men hoort „hard luck" of „hij was niet te halen". Ja zelfs ..Partner het was mijn schuld ik had de vorige bal moeten afmaken." Waarom kan de geest van deze open luchtsporten niet eveneens bestaan aan de Bridgetafel? Waarom komen hier nij dige gezichten, medelijden schouder-op halen, neersmijten van kaarten of onheb belijke opmerkingen, in dergelijke geval len voor? Het resultaat van onhebbelijke critiek is als regel tegengesteld aan hetgeen de cri ticus ermede wil bereiken. De becritiseer- de wordt óf boos óf zenuwachtig en in beide gevallen zal dit zijn spel beïnvloe den. Indien de partner 2 slagen heeft vergooid zal een onhebbelijke critiek deze slagen niet kunnen terugwinnen doch dikwijls ten gevolge hebben dat hij in het volgend spel opnieuw een steek laat vallen. Men beweert wel eens dat deze critiek een gevolg is van het spelen om geld. Hiermede ben ik het niet efens. In par tijtjes waarin om des Keizer's baard wordt gespeeld of tegen een dusdanig tarief dat dit voor geen der spelers een enkele emo tie kan geven, komt deze critiek ook voor en zelfs dikwijls in heviger mate. Wellicht past mij zelf een .,Mea culpa". Mogelijk, zelfs waarschijnlijk, overtreed ook ik wel eens de grens. Laten wij ech ter gezamenlijk trachten ons te verbete ren! Juist in dit seizoen van Kerstmis en Oudejaarsavond, de dagen van Vrede en Goodwill, de tijd van goede voornemens, kunnen wij trachten deze gewoonte af te zweren. Nadat het spel is afgespeeld, kan in dien de andere spelers hiertegen geen bezwaren hebben, een kort „post mortem" van het spel gehouden worden, op vriend schappelijke wijze op tekortkomingen, op een betere spelmethode, worden gewezen, speciaal als om een opinie wordt ge vraagd. Dit kan slechts tot verbetering van het spel en de spelers leiden. Gedu rende het spel zal echter slechts een „well played partner" op zijn plaats zijn. Aan allen voor wie critiek een tweede natuur is geworden, bevelen wij aan deze raadgevingen te volgen. Zij zullen tot resultaat hebben: a. een prettiger verhouding aan de Bridge-tafel. b. beter spel van Uw partner, c. beter resultaat van Uw samenspel, d. grooter populariteit voor Bridge, Ik wil dit laatste artikel in 1931 niet beëindigen zonder een woord van dank voor de vele bewijzen van appreciatie die ik over mijne Bridge-artikelen mocht ont vangen. Toch hoor ik haar naar mijn zin nog te weinig over moeilijkheden of kwesties welke zich hebben voorgedaan en waarover mijn oordeel wordt ingeroe pen. Nogmaals verklaar ik mij steeds gaarne bereid alle vragen of kwesties welke mij worden voorgelegd naar beste weten te beantwoorden. Dikwijls zouden deze aanleiding kunnen geven tot het be handelen van een speciaal punt hetwelk ook voor anderen van interesse zou zijn. Ik hoop dan ook wat dit betreft maar op 1932 en wensch al mijne lezers hierbij GROOT SLEM KERSTDAGEN! A. J. VERSTEEG. RECLAME. Een polis der is een waarborg voor het welzijn van Uw gezin. 6200 C. M. van S. te H. Hazerswoude, Rijn dijk, Alphen, Zwammerdam, Bodegraven, Woerden, Harmeien, Utrecht, Amersfoort, Hoevelaken, Voorthuizen, Oud en Nieuw Milligen, Apeldoorn, Teuge, Twello, De venter, Kolmschate, Holten, Markelo, Goor Delden, Hengelo, Enschede. Totaal 181.3 K.M, IN DE LAKENHAL. Graphisch werk van Oswald Wenckebach. Ofschoon Oswald Wenckebach in de eerste plaats beeldhouwer is er hangen nog een aantal photo's van niet geexpo- seerde sculpturen moet men zijn gra phisch werk niet onderschatten. Dit ver toont in de eerste plaats de welgefun- deerde techniek waarover wij gisteren spraken, een technische kennis en ver mogen, die haar grondslag vooral vinden in de anatomische kennis van het men- schelijk lichaam. Hij weet precies, hoe een spier of een spierstelsel zich gedraagt bij de buiging van hand, arm, been of het geheele lichaam. Hier een kleine uitkui- ling, daar een kleine welving, even verder een strakke spanning. vindt dat zelfde terug, wanneer u zijn houtsneden en litho's beschouwt, en natuurlijk is het bij de houtsneden naar den aard der techniek minder gedetail leerd dan bij de litho's. Doch de aandui ding is bij de hout-sneden van dien aard, dat de suggestie volkomen is. Dat er een romantische gezindheid in 't werk van Wenckebach is, hebben we gis teren reeds summier aangeduid bij enkele beelden. In het graphisch werk spreekt dit nog duidelijker. Men zou kunnen spre ken van een mystiek realisme, het mystiek realisme van de Germaansche rasziel, dat wellicht in de graplrische kunsten wel zijn treffendste uiting vond in de etsen van Rembrandt. Het is geen toeval, dat ik dien naam hier noem. Ik vindt, vooral in de litho's een sfeer, die in de verte aan Rembrandt herinnert. Bekijken we de groote litho van den „Barmhartigen Samaritaan", dan treft in de eerste plaats de mooie compositie', de liggende man het hoofd steunend op de hand, het eene been opgetrokken terwijl over hem zich buigt de Samaritaan. Het rhythme der lijven is hier zeer mooi. In de tweede plaats treft U, hoe zoo'n arm. zoo'n been zijn geteekend. Het zijn geen doode vormen en vlakken, doch ge voelt achter de vormen beenderen, spieren de ligging van het weefsel. En eindelijk creft U de sfeer, waarin het geheel is op genomen, het licht dat komt uit. de duis ternis van den diepen avond. Het is een visioenair, een mystiek realisme. Er is nog een kleinere litho gewijd aan 1 zelfde gegeven, anders van compositie, serieus van teekening, echter niet zoo diep van stemming, althans voor ons gevoel, toch een subtiel werk. Ten slotte heeft Wenckebach zijn visie op dit gegeven in een mooie houtsnede vastgelegd. Bijbelsche gegevens heeft Wenckebach met zekere voorliefde tot ontwerp voor zijn composities genomen en ook hierin herinnert hij aan het beroemde voor beeld, dat wij noemden. Ten einde mis verstand te voorkomen, zij even opge merkt, dat hier van navolging geen sprake is. En trouwens wat zou het hinderen, als hU zich aan een beroemd voorbeeld had geschoold. Deze persoonlijkheid is sterk genoeg om vrij te staan. Zoo vind ik een fraaie litho „Grafleg ging" een „Vlucht naar Egypte" een tweemaal behandeld „Christus in Geth- semané". Indrukwekkend is vooral die met den biddenden eenzamen Christus en duister gehouden jongeren op den voor grond. Vol van visioenaire romantiek is ook de prachtige litho „Ruiter in den nacht", een stormende figuur door den zwiepen- den regen. Onwillekeurig schiet ons de versregel te binnen: „Wer reitet so spat durch Nacht und Wind?" al klemt deze wilde jager dan geen acksend Kind" in zijn armen. Harts tochtelijk bewogen en sterk van sentiment moet een kunstenaar zijn, die zooiets op steen teekent. Tenslotte over de houtsneden een kort woord. Er is een vrouwenkopje. Het valt per H.A. 3500 K.G. op met hoe weinig middelen hier een maximum van fijne expressie is bereikt. Er is een houtsnede van twee acrobaten, waarvan de een op den schouder des an deren staat. In de plastische statuur der lichamen herkent ge den beeldhouwer. Er zijn ook weer Bijbelsche voorstellin gen als „Izaak zegent Jacob", waarbij ge heel de nadruk is gelegd op de vrome, wijze uitdrukking van het blinde gezicht des aartsvaders. Er is een „Verloren Zoon", waarbij in enkele vlakken, zwart tegen wit, het mededoogen van den vader, het hulpbe hoevende en schuldbewuste van den zoon ligt uitgedrukt. Zoo zijn er nog houtsneden van de „Kruisafname", de „vlucht naar Egypte", doch het dunkt ons onnoodig hier een catalogus te laten afdrukken. Deze werken spreken in hun decoratieve en stemmings volle werking voor zich zelf. Men wride ook zijn aandacht aan de litho's welke op de tafel liggen en die indertijd v/erden opgenomen als illustratie van Dr. Kalff's boek over .De Vliegende Hollander". Men lette verder op door Mid- deleeuwsche voorbeelden geïnspireerde litho's als .Doodendans". De Leidsche Kunstvereeniging is inder daad wel zeer gelukkig geweest, toen ze besloot een expositie van het werk van Wenckebach in te richten. En we zijn er haar dankbaar voor. Moge de tentoonstelling gedurende dc feestdagen druk worden bezocht. O DE LANDBOUW IN HAARLEMMERMEER. Dc resultaten van 1931. Uitgestrektheid dei gronden van dezen polder: bouwland 13.552 HA.; blijvend grasland 1838 H.A.: tuingronden 1248 H.A.; bosch 3 H.A.; dijken en bermen 560 H.A.: veld- en spoorwegen 425 H.A.; onbelast bare eigendommen 610 H.A.: erven van ge bouwen en lustplaatsen 289 H A.; totale oppervlakte der gemeente 18.525 HA. Bezette oppervlakte en geschatte op brengst bouw- en grasland: Granen: Wintertarwe 3670 H.A. (oobr per H.A. 30 H.L.); zomertavwe 1100 H.A (oobr. 24 H.L.); rogge 100 H.A. (opbr. 24 H.L.); wintergerst 40 HA. (opbr. 35 H.L.); zomergerst 450 H.A. (oobr. 35 H.L.); haver 800 H.A. (opbr. 50 H.L.); totaal granen 6100 H.A. Peulvruchten: Veldboonen 400 H.A. (op brengst 20 H.L.); erwten 1000 H.A. (ODbr. 50 H.L.lbruine en witte boonen GO H.A. (oobr. 30 H.L.l; tot. peulvruchten 1460 H.A. Handelsgewassen: Koolzaad 16 H.A. (op brengst 20 H.L.l: bruin mosterdzaad 40 H.A. (opbr. 15 H.L.l: geel mosterdzaad 300 H.A. (onbr. 18 H.L.l; karwijzaad 715 H.A. (opbr. 18 H.L.); blauwmaanzaad 235 H.A. (onbr. 300 H.L.l; vlas 40 H.A. (opbr. 6000 K.G.); kanariezaad 150 HiA. (opbr. 15 Hl.); andere handelsgewassen, zooals roode en witte kool enz. 450 H.A.; totaal handelsgewassen 1946 H.A. Land- en tuinbouwzaden: suikerbieten- zaal 25 H.A.; sninaziezaad 175 H.A.; knol- en raapzaad 50 H.A ajuin of uienzaad 2 H.A.; radijszaad 60 H.A.; Oosl-Indisch- kerszaad 2 H.A.; andere, zooals koolrapen, boerenkool enz. 30 H.A.; totaal land- en tuinbouwzaden 344 H.A Knol-, wortel- en bolgewassen: con sumptie-aardappelen 700 HA. (opbr, 250 HL.); suikerbieten 1400 H.A. (oobr. 29,000 K.G.): mangelwortels en voederhieten 302 H.A,: koolranen en knollen 30 H.A gele wortelen of naardeneen 2 H.A.; uien 3 H.A. 'ODbr. 210 baaltjes a 50 KG.): andere zoo- als sjalotten, kroten enz. 20 H A.. totaal knol-, wortel- en bolgewassen 2457 H.A. Groenvoedergewassen: Roode klaver 750 H.A. (onbr. 25.000 KG): witte klaver 10 H.A.' mengklaver 75 H.A. (opbr. 13 000 KG); lucerne 25 H.A.; kunstwelden 300 H.A.: wikken 15 H.A.; andere, zooals groen maïs 10 H.A.; totaal groenvoedergewassen 1185 H.A. Opbrengst hooilood 1ste snede GEVESTIGD - M. W. Becks, dienstbode, Plantsoen 99 H. M. van Bergen, pianostemmer. Steen straat 35a M. Bliss, H. de Grootstraat 1 E. van Ingen—Boekhout, Koninginne- laan 21 E. E. Brewer, Hoogewoerd 92 F. H. J. Bruyns, Rapenburg 8 F. M. H. van der Cammen, Rapenburg 1 D. C. van Delft en fam., Conglerge, Nachte gaallaan 18 E. B. J. van Doorn, Zoe- terw. Singel 99 J. Knape en fam., Lijs terstraat 8 A. Dulle, dienstbode, Oegst- geesterlaan 6 G. van Duijl, dienstbode. Öranjegracht 39 J. C. van Egmond, loopknecht, J. W. Frisostraat 39 J. van Egmond, straatmaker, de Wetstraat 25 P. van Egmond en fam., straatmaker, de Wetstraat 25 A. G. van Gaaien en fam. schilder, W. Rozenstraat 27d. C, H. Geel Rijnsb.weg 69a L. Grosscheidt, dienst bode, Maredijk 151 P. M. Haak en fam., schilder. Morschweg 158 A. M. A. Iïeijnis, telefoniste. Jan van Goyenkade 20 J. A. van 't Hoog ass. chef, Rijn en Schiekade 39 C. Hufermann, dienst bode. Nieuwe Rijn 62 G. L. Hütter, idem Plantsoen 57 F. H. W. Plena—Klinken berg, de Genestetstraat 52 L. M. Fe- juthKrause, dienstbode, Rapenburg 31 A. Lulersweiler, dienstbode, Zoeterw. Sin gel 104 W. F. van der Lelie en fam., tuinman. Maredijk 177 Ch. L. Martini, dienstbode. Fagelstraat 29 N. M. van de Meeberg, dienstbode, Vischmarkt 910 D. van der Plas en fam,, fabr. arbeider, Koninginnelaan 46 S. W, van Pijlen, kellner, Kruisstraat 46 J. Ravensbergen van Speijkstraat 39 H. G. A. Reuter, Koninginnelaan 90 J. Roth, Witte Ro zenstraat 60 H. Schipper, timmerman. Levendaal 145 W. Schouten, dienstbode. Witte Rozenstraat 14 J. P. van Schra- vendijk, opz. rijks waterstaat, Rijn en Schiekade 135 A. Schwieters. dienst bode. Oegstgeesterlaan 6 H. Taffijn. grondwerker, Zijl- of Rozenpoort 2 M. A. MolToussain,, Apothekersdijk 2 P. Veelenturf en fam., winkelier, Kanaal straat 22 P. Visser, Botermarkt 27 E. Vonk, de Wetstraat 25 B. H. Winte ring, timmerman, Zijlsingel 76 G. Za- nin. granietwerker, Papengracht 11 F. Zimmerling, dienstbode, Zoeterw. Singel 99 A. L. Zwick, dienstbode, Rijnsbur- gerweg. 31c. VERTROKKEN. H. van Blankenstein, Parijs E. C. GrootBodijn en fam. Amsterdam, 2e J. v. Campenstr. 92 S. Boilee, Haag, Z.O Buitensingel 87 J. S. van den Broek en fam. Haag, Capadonestr. 10 W. S. Brandt van den Broek, Noordwijk, Hoofdstr. 78a A. VerkadeBruining, Utrecht Merwe- dekanaal 231 J. F. van Eek, Zeist, Scheap manlaan 9 B. D. E. van Blankenstein Eiiz en fam. Haag, Vonde'.str. 61 F. de Haan, Wassenaar, Zijdelaan 9 J, <3. Heijnen, Haag Kraijenbofstr. 3! W. L. Houtman, Haag, Boekhorststr. 97 G. J- Jager, Loosdrecht, Depot Politie troepen N, Kieft en fam., Lisse Huize de Keet, Heereweg J. A. C. M Kieftenbelt, Haag, Wilhelminastr. 155 W. Polman en fam„ Leiderdorp, Hoofdstr. 250 K. Reinders, Haarlem Gen de la Reijstr 51 W. C. Riebeek en fam., Haag, Ravcnsteinstr, 256 M, S. L. Roetering. Haag Oleanderlaan H. de Roos en fam., IJselmuiden, Huize Meerburg N. Rijnbende en fam., Oegst- geest, Burg de Kempenaerstr. 77 J- NoordSchipaanboord, Rijnsburg, Burg Meyboonrstr. J. Schoondergang. Nijme gen, Franschestr. 23 J. Teleng, Haarlem, Boogstr. 6 Chr. Teljeur, Valkenburg ZH.. Heerenweg 8a J. G. Verdoorn, Polsbroek G. Verkerk, Hillegom, Raadhuisstr. 6 J. W. de Vink. Voorschoten, Leidschestr.w. 142 C. Vljlbrief, Oegstgeest M. G. Wessels, Oegstgeest, de Kempenaerstr. 98 C. J. Wiggers, Oegstgeet, Burg. de Kem penaerstr. 77 C. van de Wijngaard, Am sterdam, Palmstr. 641 M. Chr. C Wijting Haag. Stuyvesantplein 26 E. van der Zwet, Haag, de Genestet 15 L. van aer Zon en fam., Zoeterwoude. Vrouwenweg E 59 J. van Zonneveld, Haag, Bleyen- burg 1.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1931 | | pagina 18