DE NIEUWE HERVQRMPE SCHOOL TE KATWIJK AAN ZEE.
DE TWEEDE NED. HERV. KERK TE DEGSTGEEST.
RECHTZAKEN.
SPORT.
Heden heeft de aanbesteding plaats gehad van de Herv. School voor het Centraal 7de leeijaar te Kuiy.-ji. c u^.van
wij hierboven een afbeelding plaatsen. - De architect van deze school is de heer W. Fontein uit Leiden. Deze school zal
verrijzen in de Secr. Varkevisserstraat hoek Schoolstraat en ongetwijfeld met haar eenvoudigen, maar architectonischen bouw
een sieraad voor deze omgeving worden.
Eenigen tijd later begon het werk aan
deze film en eindelijk ook aan deze scène.
En daarmee kwam een nieuwe verrassing:
het prachtig aansluitende muzikale ge
deelte van Werner Richard Heymann.
Reeds toen ik het manuscript voor het
eerst las, was het mij duidelijk geworden,
dat deze sprookjes-droom alleen maar uit
te beelden is in een voortdurende, dan
sende beweeglijkheid en levendigheid.
Verbazing, ademloos-zijn, verrassing, be
klemming van geluk; dit alles moest al
dansende en huppelende gaan door de
ruime vertrekken van de villa en dat was
„Christel"! De muziek strookte wonder
baarlijk met mijn opvatting. Mijn werk
voor de toonfilm heeft mij reeds in alle
mogelijke rollen zeer veel genoegen ver
schaft. Maar aan den arbeid voor deze
film en deze scène, onder de productie-
leiding van Erich Pommer en de geniale
regie van Erik Charell, verlevendigd dooi
de gracieuze muziek, zal ik mijn leven
lang denken. Ik was „weg" in den waren
zin van het woord. ,Ik danste niet. het
was iets in mij dat danste. Niet ik zong,
maar iets in mij en ik geloof, dat de
heele film het publiek evenzoo zal mee-
sleepen.
Das gibt's' nur einmal, das kommt nicht
wieder
HOE CONRAD VEIDT OVER DE
GELUIDFILM DENKT.
Conrad Veidt is een groot aanhanger van
de geluidfilm, maar hij vestigt er uit
drukkelijk de aandacht op, dat bij het
opnemen toch in de eerste plaats er voor
gewaakt dient te worden, dat aan het
cinematografische gedeelte de meeste zorg
wordt besteed; dat dit de hoofdzaak moet
zijn en dat het geluidsgedeelte er van eerst
een tweede plaats mag innemen.
j
De nieuwe Pauluskerk der Ned. Herv. Gemeente aan den Warmonderweg te Oegsl-
geest is dezer dagen, althans wat het extérieur betreft, zoo goed als voltooid. -
Hierboven een foto van dit fraaie gebouw, dat ongetwijfeld een sieraad voor deze
mooie omgeving beteekent.
Conrad Veidt.
Een goede film is volgens Veidt „Sous
les toits de Paris". De geluidfilm bestaat
eerst sedert drie jaren en de verbeterin
gen, die zij heeft ondergaan gedurende
dezen tijd, zijn buitengewoon.
De stomme film is verdwenen en de
geluidfilm heeft haar plaats ingenomen,
omdat zij de stomme film vervolmaakte.
Men ziet nu niet meer op het scherm de
menschen met elkander praten zonder dat
men hun stem kan hooren. Aan de geluid
film is nog een groot voordeel verbonden
n.l. men behoeft geen titels meer te schrij
ven, die het nadeel hadden, telkens de
film te onderbreken.
Het is niet te bestrijden, dat ook de
stomme films mooie kunstwerken vertoon
den, zooals b.v. de films van Chaplin.
De operette, de klucht, in 't algemeen,
opvoeringen van vroolijke stukken zullen
nog steeds op den voorgrond blijven. Dit
staat in verband met den psychologischen
toestand, waarin het publiek zich tegen
woordig bevindt.
Het publiek verlangt slechts zelden een
drama of een zwaar tooneelspel en daarom
moet er voor worden gezorgd, dat er alleen
films worden vertoond, die buitengewoon
interessant zijn en dit kan alleen bereikt
worden door groote opofferingen van den
regisseur en de acteurs.
De tijden zijn veranderd. Het sentimen-
teele leven treedt meer en meer op den
voorgrond. De Amerikaansche hegemonie
neemt steeds grootere afmetingen aan. Wij
verlangen thans naar meer licht, lucht en
water, wij willen meer lichaamscultuur en
sport zien. Ook de hartstocht neemt niet
meer die plaats in die hem vroeger toebe
deeld was en ik, die in deze rollen steeds
veel succes behaalde, heb ze volkomen
verlaten.
DE VERDUISTERING BIJ DE
ZWARTSLUIZER BANK.
Voor de Arrondissementsrechtbank te
Zwolle stond de ex-directeur van de N.V.
Zwartsluizer Bank wegens verduistering ten
eigen bate van 70.0oü a 75.000 gld ten
nadeele van genoemde bank.
Teen esnige maanden geleden de krach
kwam van de N.V. Kamperbank moest ook
i de Zwartsluizerbank haar loketten sluiten,
I omdat zij een belangrijk crediet-saldo had
i bij de Kamperbank en dit ais verloren moet
worden beschouwd. Een. onderzoek naar de
i financieel© positie van de Zwartsluizerbank
i bracht aan het licht dat er een aanzienlijk
tekort was. Het bleek dat verd. zoowel
bij de fa. Van den Elsakker en Co. als
bij de N.V. Bankierskantoor M. van Erpbden,
beiden commissionnairs in effecten te Am
sterdam, naast de bestaande rekeningen
van de Zwartsluizerbank had geopend zoo
genaamde B. rekeningen Vertoonde de nor
male rekeningen een credit, de B reke
ningen stonden debet. Bij de N.V. van
Embden zelfs f. 62.000. Deze B. rekeningen
kwamen niet in de boeken van de Zwart-
sluizersbank voor en waren ook voor com
missarissen geheim gehouden.
Verd. bekende. Reeds als jongmensch in
betrekking op het bankierskantoor Van Esch
en Co. te Zwolle heeft hij zich gewaagd
aan speculaties in Marken, wat uitdraaide
oj) een schuld van f. 5000;
Hij kon niet betalen, maar bet geld werd
hem voorgeschoten door zijn vriend v. d.
Woude, directeur van de Kamperbank. Deze
bezorgde hem oola de betrekking van
directeur van de Zwartsluizerbank, hoewel
hij -die capaciteiten hiervoor miste.
Om de schuld van f.5000 t-e kunnen
aanzuiveren is hij blijven speculeeren door
tusschenkomst van de commissionnairsfirma
Mandersïoot en de Bruin te Amsterdam. Het
liep tegen, met het gevolg, dat nu bewezen
kon worden de verduistering van 70 a
75.000 gld.
De officier van Justitie eischte 2 jaar
gevangenisstraf en de rechtbank gelastte
na raadkamer de gevangenneming van
verdachte.
o
OP ZIJN PATROON GESCHOTEN.
Voor de rechtbank te Winschoten stond
terecht een 21-jarige slagersknecht uit
Stadskanaal, die er van verdacht werd op
i 3 October zijn patroon met twee revolver-
i schoten aan het achterhoofd te hebben
j gewond.
Er werden tien getuigen gehoord.. Een
wachtmeester vertelde o.a., dat hij een re
volver vond onder de trap op een overall
van verdachte. Een arts getuigde, dat de
wonden toevallig niet gevaarlijk waren.
Bij een andere richting hadden ze doode-
lijk kunnen zijn. De getroffen verteld, dat
hij bij de kachel zat te slapen. Toen hij
twee knallen hoorde, schrok hij op en zag
hij verd. met een revolver in de deur
staan. Een derde schot miste.
De eisch luidde drie jaar gevangenis
straf.
De raadsman, mr. Stoel, achtte het be
wijs niet geleverd. Alleen de getroffene
zegt, dat verdachte het gedaan heeft en
deze ontkent. Hij vroeg vrijspraak en on
middellijke invrijheidstelling van ver
dachte. Dit laatste werd geweigerd.
tuigenverklaringen bleek, dat de familie
Henraat wrok tegen den beschuldigde
koesterde over den vroeger gepleegden
moord. Hij zou met messen bedreigd zijn
en uit noodweer hebben gehandeld.
De officier van justitie requireerde ont
slag van rechtsvervolging en na vonnis-
wijzing onmiddellijke invrijheidstelling..
Uitspraak 18 December.
MOORD OP 'N WOONWAGENBEWONER.
Voor de rechtbank te Dordrecht werd
behandeld een zaak tegen een 27-jarigen
fotograaf uit Schoonhoven, die op 31 Aug.
te Gorinchem den woonwagenbewoner J.
Henraat met een mes een steek in de borst
heeft toegebracht, waardoor de getroffene
vrijwel onmiddellijk overleed Ongeveer
vijf jaar geleden* was verdachte veroor
deeld wegens doodslag op den zoon van
den thans .verslagene.
In deze zaak werden dertien getuigen
gehoord. Familieleden van den vermoor
den verklaarden, dat de fotograaf zonder
aanleiding had gestoken. Uit andere ge-
DAMMEN.
LEIDSCHE DAMVEREENIGING.
De verdere uitslagen voor de bordenbe
zetting luidt als volgt:
lste klasse: DekkerVermeulen 0—2;
VermeulenKlijn 02; De WaterVer-
meulen 0—2; SwerisSlegtenhorst 0—2;
Vermeulen—Teleng 2—0; Lammers-Bern-
sen 0—2; VermeulenBernsen 0-2; Kleijn-
Klinkenberg (afgebr.). In deze partij staat
Kleijn met 2 stukken voor op winst, hoe
wel remise niet uitgesloten is. De stand
is momenteel:
gesp.gew.rem.verl. p.
I. Teleng 10 6 2 2 14
B, Slegtenhorst 8 6 1 1 13
I. v. d. Wijngaard 10 3 6 1 12
J. A. Bernsen 9 4 2 3 10
J. Vermeulen 7 4 1 2 9
o. Klinkenberg 8 3 3 2 9
H. de Water 10 3 3 4 9
W. Kleijn 9 2 3 4 7
J. A. Lammers 8 2 2 4 6
M. Sweris 7 1 2 4 4
J. C. den Dekker10 3 7 3
Zooals uit den stand blijkt is het nog
een hevig gedrang zoowel naar boven als
naar onder. Vooral voor de 9de en 10de
plaats, welke spelers ook voor het spelen
van degradatie in aanmerking komen, kan
nog alles gebeuren. Als Kleijn zijn partij
wint, is zelfs Vermeulen nog niet safe. Ook
zwak staan Lammers en Sweris, die afge
zien van het feit, dat ze met elkaar nog
moeten afrekenen, hebben te spelen: Swe
ris tegen Bernsen en Vermeulen en Lam
mers tegen Slegtenhorst; voorwaar geen
gemakkelijke taak om minstens 9 of 10
punten binnen te nalen. Ten slotte nog de
laatste partij VermeulenSlegtenhorst,
van belang voor het clubkampioenschap.
De uitslagen der 2de klasse luiden:
DreefA. Klinkenberg 02; v. d. Kley—
Zaalberg 0—2 fregl.); Sladek—Eppenga
C2; De KierC. Klinkenberg 20.
gesp.gew.rem.verl. pnt-
A. Klinkenberg 7 7 J*
i C. Teunissen 9 5 2 2 i«
D. A. Eppenga 8 4 1 3 9
I A. Sladek8 4 1 3
J. Huisman 9 3 2 4 j>
C. Klinkenberg 8 3 1 4
J. Dreef 9 3 1 5 7
B. de Kier 5 3 2
K. v. d. Kleij 8 2 6 4
J. Zaalberg 9 2 7
A. Klinkenberg wordt hier weer No. 1 en
hij speelt met Teunissen promotie-wed
strijden. J. Zaalberg moet degradatie-wed
strijden spelen, terwijl de twee anderen
nog niet definitief bekend zijn:
Nieuwelingen: JordaansPaalman 2—u»
v. HeeringenLigtvoet 11; Schuss—v.
Heeringen 02; LigtvoetSchüss 0—2.
De eindstand is derhalve:
gesp.gew.rem.verl.pnt.
J. W. Schüss 5 4 J
A. J. v. Heeringen 5 3 1 J R
A. J. Jordaans 5 3 2
C. Kemmers 5 3 2
A. Ligtvoet 5 1 1 3
J. A. Paalman 5 5
Schüss en v. Heeringen spelen promotie
wedstrijden voor toelating tot 't 2de tien
tal, terwijl Kemmers en Jordaans nog et
beslissing moeten spelen wie afvalt.
KORFBAL.
WEST III G.
Van het programma voor de 3e klasse,
is afgevoerd de wedstrijd Fluks 2—
Gouw.
EEN NIEUWE KUNST:
„DE PLASTISCHE FILM".
Reeds jarenlang hebben tal van be
gaafde uitvinders zich moeite gegeven om
het eenige vereischte te vervullen waaraan
de film nog niet kan voldoen: het weer
geven van drie dimensies. De proeven, die
op dit gebied worden gedaan, behooren
nog geheel en al thuis in het laboratorium
.en een practisch resultaat is in de eerst
volgende jaren nog niet zeker. Deze proe
ven zijn echter alle gegrond op de uit
vinding van den Amerikaan dr. Herbert
Yves en hiervan willen wij thans een en
ander mededeelen, omdat deze uitvinding
evenais die der toonfilm naar alle
waarschijnlijkheid eenmaal de geheele
filmindustrie zal veranderen.
Dr. Yves heeft reeds het principe gevon
den van de plastische film, die in tegen
stelling met de vlakke film den indruk
maakt, dat men de personen in werkelijk
heid ziet bewegen. Met het vinden van dit
principe is wederom een schrede afgelegd
op den langen en moeilijken weg, welken
de fotografie vanaf Daguerre heeft ge
volgd en die tot dusverre in de klankfilm
haar hoogtepunt had bereikt. De naam
van dr.-Yves is ook in Europa welbekend
door de verbeteringen, die hij aan het tele
visie-apparaat heeft aangebracht. Sinds
jaren houdt hij zich echter ook bezig met
de plastische film en thans zijn inderdaad
enkele zijner opnamen gelukt.
Het daarvoor gebruikte filmapparaat is
een zeer ingewikkeld optisch instrument
met niet minder dan 60 objectief-lenzen.
Eigenlijk is het een combinatie van 15
filmtoestellen tot één groot geheel. De
zestig lenzen nemen het object onder ver
schillende gezichtshoeken op. die onder
ling slechts weinig verschillen. De zestig
cliché's met de gelijktijdige opnamen
worden tezamen vereenigd tot één beeld,
dat geprojecteerd wordt op een sepeciaal
door d.r. Yves vervaardigd scherm, dat
eenïgermate werkt als een lichtfilter. De
projectie geschiedt vanaf de achterzijde
van het scherm; op de voorzijde ziet men
dan het filmbeeld in plastieken vorm.
De eerste opnamen werden reeds eeni
gen tijd geleden gedaan, doch hadden
geen bevredigend resultaat. Eerst thans
is de Amerikaansche geleerde erin ge
slaagd, zijn uitvinding zoover te vervol
maken, dat een werkelijk plastisch beeld
wordt verkregen. Aanvankelijk scheen
men de plastische film tot stand te kun
nen brengen door te fotografeeren vanuit
twee punten, die evenals de beide oogen
van clen mensch afzonderlijke beelden
gaven, welke tot één geheel werden veree
nigd, doordat de toeschouwers met be
hulp van brillen in twee kleuren het dub
bel geprojecteerde filmbeeld bekeken.
Inderdaad kreeg men een plastischen
indruk van het beeld, doch het bleef
tamelijk primitief en bovendien was het
uitdeelen van de brillen kostbaar en om
slachtig. ook voor het publiek zelf. Het
was echter de eerste vorm, waarin de plas
tische film werd vertoond en als zoodanig
waren deze vertooningen in de ontwikke
lingsgeschiedenis van de film van even
veel belang als de eerste films met bijbe-
hoorende gramofoonplaten, de voorloo-
pers van de sprekende film, in den tijd,
dat men de geluidstrillingen nog niet
naast het beeld op den filmband kon vast
leggen. De plastische film in haar meest
primitieven vorm zien wij reeds niet meer.
Inplaats van 2 beelden door een bril te
vereenigen, kan men nu reeds 60 beelden
tot één geheel vormen in het toestel zelf.
Een nieuwe film en wellicht een nieuwe
filmkunst kondigen haar komst aan!
LILIAN HARVEY LEEST HAAR
NIEUWSTE „DRAAIBOEK".
De bekende filmactrice Lilian Harvey
vertelt het volgende:
Daar lag het nu voor mij, het manu
script van de nieuwe Ufa-toonfilm der
Erich Pommer-productie. „Het Congres
Danst" stond met groote zwarte letters op
het roode omslag.
Ik haalde 't dadelij:k naar mij toe om er
een beetje in te bladeren. Natuurlijk kijkt
men dan eerst gauw even, hoe men zal
heeten; aha, Christel Weinzinger! En wat
zal men zijn? O, handschoenenverkoopster.
En vóór alles: op wien men verliefd is
Alexander de Eerste, Tsaar van Rusland.
Ik weet niet, of anderen hun manuscrip
ten ook op deze manier lezen. Ik weet
echter alleen, dat ik na deze constateerin
gen slechts kijk welke de aangename en
onaangename situaties zijn.
Lilian Harvey.
Hier bijvoorbeeld. Blad 47. Wat?
„en zoo wordt om de zooeven uiteenge
zette redenen de handschoenenverkoop
ster Christine Antonia Weinzinger" dat
ben ik dus „veroordeeld tot 25 stok
slagen op den rug".
„Schandalig!" tierde ik en het boek
vloog in een hoek.
De deur ging open en mijn altijd be
zorgde kamenier stond voor mij en vroeg:
..Heeft u misschien geroepen?"
„Geef me asjeblieft dat boek even aan,"
zei ik snel. Ik nam het manuscript weer
op en las verder, maar niet op de aan
stootgevende plaats, maar op pagina 80,
die door den val van het boek boven was
komen te liggen: „Het rijtuig staat voor,
Uwe Genade".... O zoo! Dat klinkt an
ders. En nu mag ik alleen nog verraden
clat ik, Christel Weinziger, volgens het
manuscript, een villa van den Tsaar ca
deau krijg en dat „mijn eigen equipage"
mij door het geurende en kleurige voor
jaarslandschap bij Weenen er heen brengt.
Op dezen rit jubel ik over de heerlijke
verrassing. Ik, Christel, het eenvoudige
burgermeisje, beweeg me als in een droom,
als ik in een villa kom met lakeien, be
dienden en kamermeisjes, met een pare
lende fontein in de vestibule en met ver
rukkelijke kleeren in de kasten ik sta
er midden in en weet niet meer wat wer
kelijkheid is. Met deze scène hebben Nor-
bert Falk en Robert Liebmann een echt,
onvervalsche sprookje geschapen.
Toen ik het stuk had uitgelezen, was
ik verrukt en vol geestdrift.