Jaargang LEIDSCH DAGBLAD, Zaterdag 21 Februari 1931 Derde Blad No. 21758 'ooneeJ jwedstrijd Kon. Ver. Litteris Sacrum. PARLEMENTAIR OVERZICHT Griep BOUWKUNSTIG SCHOON. FEUILLETON. IN EVENWICHT. L,jtreiking in de afdeeling Tooneelspelen en Drama's. I. L.| den aanvang van het tooneel- een rek st'heen> ls a^nv-oudig s,ev]o«en: de wedstrijd van Litteris k(er jelegcnheid van het 75-jari-s J irelt merkwaardig jubileum voor lleitanien-vereeüiging is bekroond door Lenning van het pratdicaat „Ko- L' «lijk destijds gemeld Laad, de tijd vliegt snel (ovember begonnen, is de wedstrijd „„de oprichtingsdag der jubilaresse tot ?ade gebracht, althans wat de aidee- j Tooneelspelen en drama's! betreft. De uitslag. rolledige uilslag luidt' „ijs Pietor Nieuwland, te Amster- Lt De Rechte Lijn", tooneelspei in „ven"van fan Fahncius. (f. 300, plus ulv med. van den burgemeester.) r-jg. a.D.0 -D.V.S., te den Haag, met jun", drama in 3 bedrijven van Jan (300— plus verg. zilv. med. van houder van Onderwijs.) n;jjs: Jacob van Lennep. te Haarlem Oe Kleine Apostel", dramatisch ver- r, bedrijven van jhr. A W. G. van dijk. (f 100— plus zilv. med .van lMi Tooneelverbond.) forijs voor de beste uitspraak (zilv. van H M. de Koningin) A D 0- voor Samenspel (zilv. med. van 5 Sacrum) Pieter Nieuwland. voor Regie (bronzen med. van het DagbladN André Levering ton van Nieuwland. f Dame Hoofdrol (verg. zilv. med. eere- tler Litteris Sacrum, den heer J. C. A. sdijk) mevr. Freddy Leverington— i als Dolly in ,.de Rechte Lijn" van Nieuwland. Heer Hoofdrol (zilv. med. van den- !de heer Feiko Boersma als Wilko de „De Rechte Lijn" van Pieter 'and. Dame Bijrol (diploma) mevr. Dit als Koos in „De Kleine Apostel" êcob van Lennep. iHeer Bijrol (diploma) de heer C. W. [zijl als planter Verschoor in „Een- van A D.O.-D.V.S. Een beschouwing. nneer wij thans na afloop van den r,jd over deze afdeeling een terugblik werpen, dan moeten wij onwille- beginnen met de verklaring, dat hM ernstige gedeelte van den wedstrijd Kiinklijke Vereeniging heel wat lager rat algemeen peil betreft, dan 5 jeleden het geval was. Dit wil niet i, dat er niet te waardeeren vie1 !xh niet in die mate. als wij ons voorgesteld Enfin, een volgende tranche! aard der zaak wezen de prij«- l? zich dientengevolge zonder noe- erdigen strijd ais van zelf aan. iiagsche Tooneelvereeniging A.D.O.- topende met wellicht het besté m rk ibricius „Eenzaam", waarin eens Cor Lugt triomphen vierde. Het is een opgaaf om dit Indische drama ever het voetlicht te brengen en de «ars zijn daarin niet volkomen ge- Gelet op de krachten van het gezei- i was juist te hoog gegrepen. Zwaar, zwaar is de hoofdrol van Willem Bijlo- 'r. die de eenzaamheid op een verlaten met kan verdragen, daar wegkwijnt e:i •lie door de hand aan zich zelf l3 zijn leven beëindigt. De heer M. Deyer iet niet aan om die langzame maar ontwrichting van oen mcnschen- tot uiting tc brengen, speciaal die monoloog in het tweede bedrijf werd •eprocving voor beide partijen, spelers ubliek. Waarom daar niet duchtig ge- Het had zonder verlies gekund! Het was daar ook veel te langzaam ge- gelet op de kracht van den ver- Wel werd hel slot sterker, maar eer. was ook daar uitgesloten. Waar het staat of valt met de hoofdfiguur, is hier mede het pleit reeds beslecht. Van de overigen nog kort het volgende: de resident, goed van uiterlijk en toon, maar wat te bur gerlijk, niet rolvast; zijn echtgenoote goed van houding en voornaamheid de dochter vlot van spel doch te oud: Kremer in het eersie bedrijf niet het onverschillige type. I veel beter in het derde; krachtig en vlot. planter Verschoor, die, jammer genoeg in het eerste bedrijf een ongelukje veroorzaakte •door te laat op te komen-, de dokter zuiver dilettanterig, maar een mooie stem; mevr. v. d. Burgh zwak, in tegenstelling met de Indische oppassers die uitnemend hun kleine rollen vervulden. Decor -goed verzorgd, be halve in het slotbedrijf, alleen steeds de zelfde achtergrond Dan volgde de hier uit vroegere wed strijden welbekende verecniging Jacob van Lennep uit Haarlem mei De Kleine Apostel van jhr. A. W G. van Riemsdijk, vorig jaar overleden. Iloe de Haarlemmers er toe zijn gekomen met dit zeer zwakke stuk op con wedstrijd uit tc komen, is ons op zich zelf al een raadsel. Het behoort lot het slechtste van dezen schrijver en het bo- roepstooneel heeft er zich dan ook terecht niet aan gewaagd, voor zoover wij ons herinneren. Maar heelemaal onbegrijpelijk is voor ons, hoe de Haarlemmers, die over goede krachten beschikken, hun toevlucht hebben gezocht in de uitbeelding van deze draak tot zulk een aan den tijd der oude rederijkers herinnerenden stijl van spel. Het was ongenietbaar. Als een oase in de woestenij deed te midden van dit oude spel aan de eenvoud van Koos de krantenver koopster; ook eenarm poogde zich te ont worstelen aan het declamatorische, doch werd telkens weer meegesleept. Afgezien van de speelwijze nog het volgende: de hoofd commissaris zeer zwak, los van de onmoge lijkheid dezer rol; de kleine apostel, met goede momenten, doch gebarenspel slecht; mej. Schacht te veel haar kracht zoekènd in uiterlijkheden; Truida gevoelig van loon maar te oud getypeerd; Franciska zwak: IJoutpoot en de horlogemaker met prachtige stem en goed in den ouderwetschen toon. Do kelder-woning slecht uitgebeeld en de on komst geregeld te vroeg, waarom de dames 's nachts liepen met opgemaakt haar He.0 De derde mededinger was „Pieter Nieuw land" met De Rechte Lijn van Fabricius, een stuk, dal bij het beroepsiooneel lang repertoire heeft, gehouden. Speelden daarin o.n. niet Louis Bouwmeester. Nico de Jong c-n Frils Tartaud? Deze Amsterdammers zijn erin geslaagd dit krachtige werk aardig tol zijn recht Ie doen komen. zi| het niet onberispelijk. Wilko de Hond, het ,.rnoi° jong", heeft uitstekend de zware rol uitge beeld en tegenover hem viel mr. Hardius zoodanig terug, dat van tevoren vast stond, wie van deze beide krachtmenschen zou winnen. Hier zit re°ds in, dat mr. Har.hus veel te slap was' Kranek mogelijk een iet wat overdreven type (door Fabricius echter in dien geest geleekend). dorh goed volge houden- Koert Falk zwakjes als dronken koloniaal, beter in het slotbedrijf; do zen- ding-leeraar voldoende; do verleider Volders, trots verkeerde opkomst in het tweede be drijf, goed en de uit zijn functie ontzei wor dende directeur van Buuren heel goed. mis schien malgré lui. Van de dames was Dolly dé beste. Zij had als de vrouw van lagere standing uitnemende momenten, doch wi- jammer genoeg niet alliid dit hooge niveau vast te houden, hetgeen de creatie als ge heel afbreuk deed. Toch handhaafde zii zich nog juist boven Dieuwke. dip over hel alge meen wat te oud aandeed-, wel bleef deze goed in de gekozen lijn Haar zusje Marv speelde vlot. doch was ook te oud De aankleeding was goed verzorgd, voor zoover daarin voorzien kon worden Besloten werd deze afdeeling door de Vmslerd Vereeniging „Nnt en Genoegen" met het destijds door 'het Sehouwtooneel ge speelde tooneelspei De Schaduw van het Verleden, door Jaap v d. Poll bewerirt naar Ernst Zalm. een ietwat verouderd gegeven, dat door goed spel echter nog wel is te redden. Helaas werd dit een volslagen failure: er was veel te hoog gegrepen en merkbare toewijding vermocht niet den in- druk te verzachten. Alle sfeer ontbrak. De vrouwelijke hoofdrol, eens door de te vroeg ontslapen mevr. With. v. d. Horstv. d. Lugt Meiseri zoo voortreffelijk vertolkt, kreeg geen cachet, al klonk nu en dan toch even een gevoelig accent. De oude mevr. Renner werd niet gespeeld, doch gezegd; weduwe Nagel dito. met leelijk handenspel, terwijl het dienstmeisje in stemuitzetting zocht goed te maken, wat zij aan speel- kracht te kort kwam. De mannelijke rolllen geheel naar verhouding. Johannes iemand, waarvan niets uitging, Frans het zoekend in pose. Waarom die klemtoon op de laatste lettergreep van woorden als vergetèn etc.? Pater Clemens totaal mislukt door zijn stem. gemaakt door het vooruitsteken van de on derlip. hetgeen in een klein rolletje soms het wel doen kan. maar niet in een geval als hier zich voordeed. Een verademing was de veekooper Babesep, die heel aardig werd getypeerd; maar wal vermag op het geheel zoo'n bijrolletje? Decors eenvoudig, doch niet onvoldoende. De prijsuitreiking. Gisteravond had in deze afdeeling de prijs uitreiking plaats door de jury, gevormd door de dames W. Wessels (den Haag), Emma Morel (Amsterdam) en de heeren Adr. v. d. Horst (Amsterdam), J. B. Schuil (Haarlem) en B W Menkhorst (Leiden Nadat op het tooneel de jury, het bestuur van de jubiieerende vereeniging en de di verse prijswinnaars en winnaressen plaats hadden genomen, heeft tevoren de voorzit ter van Litteris Sacrum, de heer J. M. Mazurel. de jury hartelijk dank gezegd voor haar bereidwilligheid om de jubila resse bij deze gelegenheid ter zijde te staan Litteris wa9 trolsch op deze jury. bestaan de uit twee met het tooneel als het ware samengegroeide leden en drie leden, die in het tooncelleven een eerst roep ge noten Daarna nam namens de jury de heer Adr v. d. Horst het woord. Spr. begon er mede op te wijzen, dat al kon hij ook op een veertigjarige tooneel loophaan terugzien, hij toch in dc jury een debutant was. Hij bracht dank aan Litteris voor de prettige wijze van samenwerking en speciaal aan den secretaris der jury. den heer P Wisse, die jammer genoeg wegens ziekte verhinderd was aanwezig Ie zijn. Hierop wees de heer v d Horst er in opdracht der jury op, dat, indien de jury geheel vrij was geweest in het toekennen der prijzen, zii wellicht geen eersten prijs in deze afdeeling zou hebben toegekend en verder naar verhouding doch de jury was gebonden aan de gestelde voorwaar den en zoo deed hij mededeelin? van bo- vengenopmden ui'slag. waarvan ieder num j mor met applaus werd begroet, i Nadat de prijsuitreiking had plaats ge- had nam de rnorz.ilIer van Pieter Nieuw land. de heer Polak hel woord om dank te I brengen aan de hm en tevens hulde te I brengen aan Litteris voor de opvoering I van °en zoo moeilijk stuk als Ibsen's Nora, no welker opvoering wii a Maandag na- de- hopen terug Ie komen i Tevoren had in de bestuurskamer reeds I e:-n kleine plechtigheid plaats gehad, door- da! do vereenigingen Pieter Nipuwlnnd en A D OD V S de jubilaresse hun geluk- wonschen kwamen aanbieden resp verge- j zeld van een bloemenmand en een krans En nu hedenavond hel sin! van dit 75- I jarig festijn, waarbij prijsuitreiking in de i afd B'iiopplon. RECLAME. 9930 RECLAME. j Het aantal der door griep aangetaste, pcr- j sonen neemt dagelijks loe Bedenkt daar- om. dal voorkomen beter is dan genezen! j In den r^gel begint de griep met een flinke I neusverkoudheid. Tegen neusverkoudiheid j beslaa/l geen beter middel dan Forman. For- man is een klinisch beproefd middel en wordt door doktorsn als een. in één woord ideaal voorbe 'hoedmiddel tegen, en i verzachtend middel tij d e n s griep gekwalifi ceerd Verkrijgbaar in alle Apotheken en Drogisterijen k cent per doos. 9872 Forman werkt frappant TWEEDE KAMER. INDIE. Vrijdag is de Tweede Kamer overgegaan lot de behandeling der Indische Begrooting. De heer Cramer, de Indische specialiteit der sociaal-democraten, heeft daarbij de openingsspeech gehouden. Hij wees er op, dat Indië in een belangrijke periode ver keert en uitte de vrees, dat we 'n „tijd van reactie" tegemoet gaan. Er is in Indië een groeiende nationalistische beweging, die on rust heeft gewekt bij de kapitalistische klasse en deze zal daartegen haar maat regelen nemen. De sociaal-democraten blij ven aansturen op zelfbestuur van Indië langs den weg van politiek en ontwikkeling De financieele positie van Indië is volgens den afgevaardigde gezond en al baart de toestand ecnige zorg voor een paniek stemming achtte hij geen reden aanwezig, en daarom ook achtte hij de bezuinigings-polï- tiek der Regeering „een ramp voor Indie". In den breede heeft hij betoogd, dat er voor de vitale belangen van Indië te weinig wordt uitgegeven en anderzijds, dat de amb tenaren en de iniandsche bevolking geen verdere lasten kunnen dragen. Het kapitaal echter kan en moet zwaarder worden be last. De economische toestand noemde »pr. zorgwekkend en daaraan mag de bezuini ging niet op de spits worden gedreven. Ook bet politieke beleid der Regecring achlle spr. verkeerd. Overeenstemming tus- schen de rassen ginds zal alleen worden be reikt als het Europeesche element afstand doel van zijn overheerschingspositie en Je dienaar der Indische gemeenschap wil zijn. Aan de nationalistische beweging moet meer vrijheid worden gelaten Daarom sprak de afgevaardigde de hoop uit, dat de nieuwe landvoogd een democratische politiek zou voeren. De heer Van Boetselaer van Dnbbeldam daarentegen liet een geheel ander geluid hooren. Want: hij is over hel algemeen bevredigd over het beleid der Regeering, doch wat den bin nenkort aflredenden gouverneur-generaal be- trefl wilde hij zeggen, dat diens beleid wel wat on-vast en weinig omlijnd is geweest. De hand, die het roer houdt, moet steviger zijn Spr. betreurde, dat het meenings- verschil tusschen den Minister en den Land voogd inzake het bekende incident met den icgeenngs-gemachtigde het karakter van een conflict heeft gekregen. Dc Landvoogd heeft feitelijk tegen den Minister gedemon streerd, terwijl laatstgenoemde poogde om dc zaak haar scherpte te ontnemen. In het bijzonder verklaarde de afgevaar digde het ook eens te zijn met het beleid ten aanzien van de nationalistische bewe ging. De heer Van Kempen heeft ook zijnerzijds op een voorzichtige budgeüaire politiek aan gedrongen. In het bijzonder wees hij er op, hoe slecht de tin-positie op het oogenlblrk is: in de begrooting zijn de cijfers daarvoor nog veel te gunstig geraamd. Er dreigen nu groole tekorten en alles moet worden ge daan om den toestand zoo goed mogelijk te handhaven. Maar dan ook: geen nieuwe be- \laslmgen De afgevaardigde heeft verder be- \toogd. dat hij het geheel eens is met het 9'andpunt ds ministers inzake de volksbe weging. Nadat mevr. BakkerNort had aange drongen op de benoeming van vrouwen in don Volksraad, werd de vergadering tot Dinsdag verdaagd. HAGENAAR. XVIII. POORTJES. Het is wellicht gewenscht, ons niet al te uitsluitend tot de gevel-architectuur te be palen. Daarom wil ik thans enkele poortjes bespreken, af en toe gecombineerd met gevels Gelijk men weet mogen poortjes niet ver ward worden met portieken. Een portiek is een karakteristieke, dikwijls monumentale uitdrukking van- de hoofdingangen van een gebouw. Het portiek is dus opgenomen in 't geheel van den gevel. Wij bespraken hier indertijd o.a. het portiek van de voormalige Latijnsche School Meermalen evenwel heeft een gebouw dat aan een hoofdstraat staat in een achter straat nog een toegang voor 't dienstperso neel, leveranciers, enz., een dienstingang van 't gebouw Soms ook vindt men een dergelijke ingang ook naast 't gebouw, maar dan niet in 't gevelgeheel opgenomen. Meer malen verbindt een z.g. opzetgeveltje het met den hoofdgevel. De afsluiting van zoo'n afzonderlijken door gang is een poortje. Ook de hofjes zijn ge woonlijk door een poortje van den openba ren weg afgesloten. Er zijn hier te Leiden lal van poortjes die zich door niets onderscheiden. Terzij den van het huis of achter in den tuin muur is een deur aangebracht en de om lijsting van deze deur onderscheidt zich door niets eigenaardigs of artistieks. Feitelijk is dit de oudste traditie, want de burgerlijke bouwkunst der Middeleeuwen vertoonde niet de minste neiging, het poortje op cene of andere wijze een aesthe- lisch karakter te geven. Bij kerken of geestelijke stichtingen was dit anders; daar werden de ingangspartijen gewoonlijk met groote zorg behandeld. De toegangen tot Pieterskerk, Hoogland- sche Kerk getuigen daar wel van. En ook het fraaie laat-Gothische poortje van het IT. Geest- of Arme Wees- en Kinderhuis, door waarschijnlijk Lieven de Key zoo ge lukkig opgenomen in den Weeshuisbouw van 1607 is almede een mooi voorbeeld. Het invoeren van artistieke poortjes in onze burgerlijke bouwkunst gedurende de 16de eeuw, doet dan ook denken aan vreemde, vooral Ilaliaansche invloeden. Dikwijls werden de poortjes gebouwd van zandsteen, ook wel van hardsteen. Maar liet meest karakteristieke voor onze Noor delijke gewesten zijn die van het inheem- sche materiaal, baksteen, soms afgewisseld met zandsteenblokken. De vorm is veelal de I korfboog of de ellipsboog en tegen het mid den der 17de eeuw wordt meestal de zui vere rondboog toegepast, terwijl de con structie van het geheel meer en meer ver start tot den hoofdvorm der klassieke aedi- eulae. In ons artikel van 31 Januari wezen we reeds op het fraaie poortje aan de Vliet, uit sluitend in geprofileerde en geslepen bak- stecnen gemetseld. Veelal is boven het poortje een boven licht. Dit bovenlicht is soms ovaal. In een band van zandsteen of terracotta is dan in kruisvorm fraai gesmeed ijzeren traliewerk aangebracht (Poortje aan de Vliet). Ook wel is het bovenlicht eenvoudiger in rechthoek- vorm. Als het bovenlicht ontbreekt, ziet men bij de mooiste poortjes dan ter plaatse een cartouche met opschrift; een wapen gesteund door een of ander dier of ander beeldhouwwerk Karakteristiek zijn te Leiden de poortjes en portieken van Lieven de Key of die op redelijken grond aan hem kunnen worden toegeschreven. Er is in die kleine juweeltjes van architectuur een eigenaardige barokke vormentaal. De klassieke motieven zijn dan geheel oorspronkelijk verwerkt. Natuurlijk is het weer Hans Vredeman de Vries die in zijn theoretische werken tal van mooie voorbeelden teekende en heeft Lieven de Key deze zeer zeHstandig naar de behoeften van gebouw of inrich ting verwerkt. Die eigenaardige laat-Gothische Barok- vormen spraken b.v. sterk uit den Westelij ken ingang van het Stadhuis en 't portiek der Latijnsche School, dat daaraan zoo sterk herinnerde. U weet, de imposten bestaan uit steen- Uil hol Fransch, door M. de B haar gewonen bitsen toon riep mevrouw oureuse uit '8 Jc nu al weer uit el nu nog mooier", antwoordde Me- r 'rimoureuse, terwijl hij voor de spie ën da<» rechttrok. „Je zoudt toch niet en ik met dit mooie weer hier thuis tuffen?" n roet een beweging van ziin hoofd i na<*r buiten, waar do zon scheen e htauwe daken der huizen en de jen<1er naburige tuinen Gedurende den 'en aMoopen zomer waren de regen - ,er' neergep lenst op de kleine pro vine ie- laar sedert acht dagen sdheen de 3 es ;*oed te wi-llen maken. Een hel- straalde over de oude huizen de lucht. Sedert acht dagen '"-osde Meneer Trimoureuse zijn ''-deren achtermiddag en toog uit om l n 'r'nzc roan tp gaan rondwandelen f. .1°^° wan' Hij was even oud als Me- °Ureuse' %v'l zeggen: een tóVJ'l?er ^aar terwijl zij met de jaren - Z?nmpelder en bitser en rheumati- 9cher werd. scheen hij de jaren te trolscercn in een eeuwige jeugd. Enkel een beetje grijs aan de slapen en een paar kraaiepootjes oP zij van de oogen. Overigens was hij dezelfde al? met dertig jaar. 'tzelfde blozende, blijmoedig gelaaL dezelfde triomfantelijke zwarte snor. de zelfde stevige en goed gebouwde gestalte Mevrouw Trimoureu9e voelde diep het wreedaardige van een dergelijk ongelijke verdeeling. Onbewust verweet zij het haar man Toch hadden zij veel van elkaar ge houden. hielden zij nóg veel van elkaar, meer dan zij zelf vermoedden. Zij hadden een genoegelijk en gemakkelijk leven. Er was alleen maar die ellendige ongelijkheid: Zij werd oud, hij bleef jong. Meneer Triimoureuse had zijn das geschikt, nu knoopte hij zijn wit vest dicht en daarna zijn jas. Met een blik in den spiegel stak hij de borst vooruit Mevrouw Trimoureuse in haar stoel voor het raaim volgde iedere beweging met haar oogen. Zij vond hem knap, maar het wekte niet meer, zooals vroeger, haar trots. Het jeugdige uiterlijk en die blakende gezondheid maakte haar thans wrevelig en zij zocht naar woorden om hem dit te laten voelen. Toen hij zijn hoed greep, prevelde zij: „Zou men niet zeggen, dat je op een ver overing uitging! Pas maar op: op onzen leeftijd bekomt dat slecht." Niets was in staat hem zoozeer te ont stemmen als zulk een toespelling op zijn jaren. ,0! ik heb nog niet afgedaan!" antwoord de hij met een glimlachje. ..Hoe -weet je dat? Er is zoo weinig noo- dig Rheumaliek overvalt een mensch op eens. Een tochtje, wat vochtigheid, een ver keerde beweging en daar heb je het spektakel aan den gang Zoo gaat 't, als je oud wondt." Meneer Trimoureuse begreep wel, waar de schoen wrong en hij vergoelijkte steeds haar voorldurend slecht humeur. Hij zou haar graag getroost hebben, maar hij voelde zich onmachtig het Ie doen. Hij antwoordde glimlachend- „Je verwijt me aldoor, dat ik je alleen laat, maar hoe kan ik er plezier in hebben van 's morgens tot 's avonds tegenover te zitten? Je doet niets anders dan mij onaan gename dingen zeggen Nu met d?t mooie weer zal een wandelingetje me goed doen. Tot straks'" Hij ging heen. In de gang hoorde zij hem fluiten cn de voordeur dichttrekken. Toen boog Mevrouw Trimoureuse zich uit het raam om haar man te zien voorbijgaan. Daar liep hij op het trottoir, met vluggen 9tap. den hoed wat schuin op het hoofd, zijn wandelstok in de hand Hij scheen leven te brengen in de stille straat. Gordijntjes werden even weggeschoven, nieuwsgierige gezichten oogden hem na. Om den hoek verdween hij. Mevrouw Tri moureuse viel in haar stoel terug en zuchte: „Och, die mannen!" Prijscouranten van dc groote Parij9che magazijnen lagen op de tafel; Mevrouw Tri moureuse greep er naar. Daar haar laatste jichtaanval haar dwong thuis te blijven, zou dit haar tijdverdrijf zijn tot de avond viel. Zooals voor zoovele anderen, was het voor haar een genot, in verbeelding aller lei mooie hoeden en japonnen en linnen goed te bodenken, die zij zou bestollen, als zij jonger, rijker en slanker was. Zij ging met zichzelf te raden, koos het model van de eene plaat met de stof van een andere. Prijzen waren geen beletsel, omdat zij toch niets kocht, en zoo schiep zij zich op echte vrouwenmanier de dubbele illusie van rijk en elegant te zijn. Twee uur lang genoot zij aldus op kin derlijke wijze. De buitenwereld bestond niet meer. toen het knarsen van een deur haar tot de werkelijkheid terug riep. Meneer Trimoureuse was binnengekomen. Meneer Trimoureuse? Was hij dat, de man met het van pijn vertrokken gezicht, die gebogen gestalte, die wankelend binnen trad. geleund op zijn stok? Ja, hij was het cn hij steunde: „Stel je voor, zooeven, toen ik de markt wilde oversteken, voelde ik opeens een hevige pijn in mijn lenden. Ik had de groot ste moeite om< thuis te komen. O, wal een pijn. wat een pijn!" Niet denkend aan haar eigen rheumatick snelde Mevrouw Trimoureuse naar fiaar man toe, vatte hem onder de armen, bracht hem bij een stoel en liet hem neerzitten met de zorgende gebaren van een verpleegster, daarna stopte zij kussens in zijn rug en toen hij een tevreden gebrom liet hooren. vloeide haar hart over van stille vreugde en tee- defheid. „Daar heb je het nu all Jij óók rheuma liek! Ik dacht het wel. Het was onbillijk dnt ik alleen maar zoo geplaagd werd. Had ik geen gelijk met je te waarschuwen? Nu is hot evenwicht hersteld. Te zult eens zien hoe ik je vertroetelen zal en voor je zorgen, mijn arme lieve man mijn schat! Wat zullen wij het goed samen hebben! Ik zal nooit meer onaardige dingen tegen je zeggenIs het zoo goed? Zal ik den dok ter halen? Wacht maar even! Tk ga je bed in orde maken en zeggen dat het meisje 'n bed denwarmer heet maakt Zij kuste hem innig en ging toen met lich ten tred alsof zij twintig jaar was, de kamer uit. Toen hij alleen was. keek Meneer Tri moureuse eerst aandachtig naar de deur of dio wel goed gesloten was, sprong daarna een paar maal zijn stoel op en af en over tuigde zich door het maken van een kuiten flikker, dat hem nergens iets mankeerde. Toen met een knipoogje naar de deur. fluis terde hij: „Komaan! Van tijd tot tijd zoo'n kleine comedie dan zal mijn vrouw gauw weer tot de gelukkigste aller stervelingen behoorcnP Q

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1931 | | pagina 9