HOLLANDSCH ZWITSERSCHE REEPEN ouMjcmxkJt 9pecaj&xa& SCHEEPSTIJDINGEN. BOUWKUNSTIG SCHOON. FEUILLETON. De verloren Injectienaald. Aan de geheele gevelcomposilie ligt weer een geometrisch principe ten grondslag. De lijn uit het middelpunt der topver- siering naar den voet van den topgevel ge trokken vormt met de diagonaal over le eerste verdieping precies een hoek van 00 gr. en met den cordonband onder den topgevel een hoek van 60 gr., terwijl de diagonaal met den cordonband een hoek van 30 gr. vormt. Denkt men zich van de grond verdieping den gevelvoet, het stuk beneden de ramen weg. dan ontstaat hier een even groote rechthoek, waarvan de diagonalen dus even wijdig loopen met de bovenliggende. Zoo laat de geheele gevel zich verdeelen in een stelsel van congruente rechthoekige driehoeken met hoeken van 60 gr. en 30 gr. aan de hypotenuse. We hebben dat indertijd bij de bespreking van den gevel der Stadswerf eveneens kun nen opmerken met dit verschil, dat hier de onderste rechthoek ontbrak. Lieven de Key en vooral Hendrik de Keyzer brachten graag op deze wijze een vaste verhouding tusschen den topgevel en de rest van het gevelveld, zonder daardoor nog in formalisme te vervallen. Immers de uitwerking binnen de ideëele wiskunstige lijnen liet vermoedelijk veel variatie toe. Daartoe vergelijke men zelf maar eens een aantal topgevels. Welk een leven, welk een vibreerende bewogenheid in die Oud-Hollandsche renaissance. Welk een veelheid en verscheidenheid binnen de gren zen der stijleenheid. Vergelijk daarmee eens de ziellooze eenvormigheid, het doode for malisme dat we in het klassicisme der 18de eeuw krijgen le aanschouwen 1 Denkt u maar eens aan alles wat we hier samen hebben besproken, de topgevels van het Stadhuis, het Gemeentelandshuis, de Timmerwerf, het Weeshuis, de Latijnsch0 School, enz. Zelfs in de fabrieksbuurlen al? in Rijneveslsteeg en Ververstraat bezit een aaneengesloten rij van acht of negen volko men gelijkvormige tuitgeveltjes nog meer rhythme en bekoring dan wanneer we knj- ken langs troostelooze lijnen van vlakke kroonlijsten. Voor ik nu den topgevel ga bespreken veroorloof ik mij een kleine uitweiding die ons echter van zelf weer tot ons onderwero terugvoert. In de Beginselen der Geschiedenis van Dr. C. te Lintum vond ik de volgende op merking. Nadat de schrijver heeft opge merkt, dat in de Middeleeuwen de meeste huizen van hout waren en een houten punt- gevel bezaten, zegt hij: „In den Nieuwen Tijd werden in alle steden van belang de houten huizen verbo den. Toen moesten dus de spitse gevels in baksteen worden opgetrokken. De baksteen maakte het echter moeilijk om de schuine lijnen te bewaren: daarom kwam men tot do trapgevel tjes". Wie absoluut onkundig is van de geschie denis der bouwkunst, zal deze simplistische redeneering onmiddellijk als volkomen logisch aanvaarden. Maar de zaak is zoo eenvoudig niet. De metselaars verstonden heusch wel de kunst een schuine en zelfs wel om een gebogen gevellijn te metselen (zie Breestraat 51). In de Middeleeuwen werden de geveltop pen langs de opgaande zijden versierd met houten en later met fraai gemetselde steenen pinakels. Nog weer later werden deze uit- gemelscld tot tafeltjes. Ik heb daarvan ver leden jaar een voorbeeld geteekend. een topgevel te Edam; ik wees U verder op het hui9 dat men ziet op de overbekende schilderij- het Straatje van Vermeer en verder denk ik aan het Gothische huis te Kampen. Door synthetische behandeling ont stonden uit de tafeltjes de trappen. De zaak is dus heel anders dan Dr. Te Lintum ze voorstelt, wat overigens aan de verdiensten van dezen eminenten geleerde niets af of toedoet. Juist de synthetische behandeling van den trapgevel zet zidh later nog voort. RECLAME. 327 In nlaats van 5 of meer trappen deelt men den top in twee geledingen De trappen worden dus vergroot en het rhvlhme ver zwaard. Teneinde evenwel sierlijkheid aan het dus ontstane silhouet te geven worden in de treden S vormig gebogen voluten met rolwerk aangebracht. Dit nu kunnen we opmerken bij den top van Rapenburg 129. U ziet ze op de eerste trede (raai gebogen rusten legen t muur werk en eveneens, kleiner, op de tweede trede. Op de tweede trede geven zij de top nog gelegenheid op te stijgen. Deze wordt afge dekt met een fries met een geprófileerden cordonband. En daarboven verheft zich ten slotte een gebogen fronton met schelp ornament in het hoogveld. Boven en ter zijden van die fronton staan in een punt uitloopende peervormige versieringen, die aan de bekroning van Breestraat 56 en Oude Singel 72 doen denken. U herinnert zich dat deze versieringen constructief die nen als druk of den nokbalk terwijl ze tevens aesthelisch die verticale uitviering van den gevel oplossen. Geheel dit samenstel doet meer denken aan Hendrik de Keyzer dan aan Lieven de Key. U weet dat in den top vlak boven het hoogste raam een rolwerkcartouche met jaartalsleen Anno 1630, is opgenomen. Zooals U kunt Opmerken is de onderpui voorzien van drie openingen voor deur en ramen. De beschouwing der teekening leert hoe er overigens in 't geheel een bevallige symmetrie heerscht. terwijl geen enkele i verdieping de herhaling van de vorige is. Zoo is er een mooi rhythme aan gebracht in de raam verdeel ing Ook in de ontlasting van den druk op de kozijnen is naar harmonische afwisseling gestreefd. Boven de ramen der grondverdieping zijn de cntlastingsbogen ietwat aangespitst ongeveer tot den vorm van Tudorbogen. Van de vijf radiaal geplaatste sluitsteenen is de mid delste versierd met een gebeeldhouwd kopje. We zien dat deze bogen geheel afwijken van de waaierstrekken, welke bij voorkeur door Lieven de Key en zijn school werden toege past. De onderhavige zijn veel meer in den I trant van Hendrik de Keyzer. Op de eerste verdieping zijn de onllastings- bogen meer in korfboogvorm geconstrueerd, i terwijl ook hier van de vijf sluitsteenen de middelste met een kopje is versierd. Op de zolderverdieping vmden we boven het middelste venster een segmenlvormige ontlastingsboog, terwijl de kleine ramen terzijden en het vlieringraam vlakke strek ken met drie sluitsteenen bezitten. Overal zijn dc inspringende hoogvelden vlak ge metseld. Dit alles is rtnèer volgens de ordon nantie van Hendrik de Keyzer. We merkten reeds op. dat de vensters vroeger van kruiskozijnen waren voorzien. Deze waren samengesteld naar de Holland- sc-he orde, dus zoo. dat middenstijlen half het raam in vier even gróote lichtopeningen verdeelden. Het is wellicht overbodig op te merken, dat de kroonlijst boven de deur en het ge smeed ijzeren ornament in het bovenlicht van dc deur dagteekenen uit de 18de eeuw. Onze illustratie geeft den oorspronkelijken toestand. Ten slotte moet ik nog even in gedachtenis brengen, dat boven de deur een gedenkplaat is aangebracht, om de nagedachtenis te huldigen van den grooten paedagoog Haan stra die hier jarenlang woonde als directeur van de Kweekschool voor Bewaarschool- onderwijzeressen en wiens verdiensten lig gen op het gebied van het Fröbelonderricht. RECLAME. 7944 KON. HOLL. LLOYD DELFLAND, uitr., 29 Oct. van Rio Janeiro. ORANLV. thuisr., 2 Nov. te Las Palmas verwacht. MLNTFERLAND, thuisr, pass. 30 Oct. v.ra. 6 uur Quessant ZAANLAND 30 Oct. van Hamib. n. Bremen. ROTT. LLOYD. INSULLVDE, uitr., pass. 29 Oct. Suez. KOTA BAKOE, uitr., pass. 30 Oct, Sagres. SOEKBOEMI, uitr.. 30 Oct le Sabang. KOTA AGOENG 30 Oct. v. Hamb. te Bremen. PATRIA, tthuisr., 30 Oct van Colombo. BALOERAN, uitr., 30 Oct. te Southampton. INDRAPOERA, 1 Nov. van R'dam te Ba.a via ve wacht SAMARINDA, thuisr30 Oct. te Marseille. SLAMAT, thuisr, 30 Oct. van Marseille. DELI, 30 Oct. van R'dam n. Hamburg. HOLLAND—AFRIKA LIJN. NlEUWKEiRK, thuisr., 31 Oct le South ampton verwacht. J A G ERS F ON TEUN 29 Oct. van Port Said n Messina. SPRINGFONTEIN, uitr., pass. 30 Oct. Dun- geness. GAASTERLAJND, uitr 28 Oct. van Bordeaux HEEMSKERK, uitr 30 Oct. te Kaapstad verwacht. BANDOENG, ui.tr., pass. 29 Oct. Düngeness. MINERVA 29 Oct. van Amst. n. Hamburg. AMSTELKBRK 30 Oct. van Hamb. te Aimst. RANDFONTEIN, 29 Oct. van O. Afrika te R'dam. i RIE'lFONTEIN, thuisr., 29 Oct. van Dar es Salaam. KLIPFONTEIN, thuisr., 29 Oct. te Mom- bassa. SUMATRA, 28 Oct. van Beira n. Mozambique. KON. NED. STOOMB. MIJ. AGAMEMNON 29 Oct. van Napels te Civita Vecchia. BERENICE 29 Oct van Alicante te Barce lona. COSTA RICA 29 Oct. van Amst. te Barbados. DEUCALTON 29 Oct. v. Yerakini te Catania. GANYMEDES 28 Oct. van La Guaira naar Puerto Cabello. HEBE 29 Oct van Castelli n. Candia. IRENE 29 Oct. van Genua te Torrevieja. IRIS 29 Oct. van Oporto naar Vigo. PERSEUS 29 Oct. van Hamb. n. Amst. POSEIDON 29 Oct. van Malaga n. Genua. ERATO 30 Oct. van Bordeaux te Amserdaim. DOROS 30 Oct. van Midd. Zee te Amst TITUS 30 Oct van Amst. te Hamb. vervv. ORPHEUS 29 Oct. van Amst. n. Kopenhagen PRINS FRED HENDRIK, uitr.. 27 Oct. tc Trinidad. ALMELO, uitr. pass. 30 Oct. de Azoren. HERMES, 30 Oct. van Konstantinopel naar Piraeus. ORION. 30 Oct. van W. Indië te Amst. ATLAS. 28 Oct. van W. Indië te New York. TRAJANUS, 27 Oct. van Kingston naar Santiago. EOSKOOP, 28 Oct. van Guayaquil n. Manta. HOLLAND—AMERIKA LIJN. GAASTERDIJK. uitr., 30 Oct. te Antwerpen. BINNENDIJK 29 Oct. van Norfolk n. R'dam. DAMSTERDIEP 27 Oct. v. R'dam te Seattle. VEFiNDAM 27 Oct van Bermuda te N.-York. EDAM, thuisr, 31 Oct. te Vigo verwacht. HOLLAND—BRITSCH-INDIË LIJN. SCHIEKERK, uitr., 29 Oct. van Genua. IJSELKERK, thuisr., pass. 29 Oct. Perim. TEXEL, uitr., 28 Oct. te Bombay. TOSARI. Ihuisr.. pass. 29 Oct Malta. RIDDERKERK, thuisr., 29 Oct. te Antwerpen BOVENKERK, 29 Oct. van Hamburg naar Antwerpen. KOUDEKERK, uitr, 29 Oct. van Algiers. MEERKERK, uitr, 30 Oct. van Madras. HOLLAND—O. AZIË-LIJN. GEMMA, thuisr., pass. 29 Oct. Perim. STOOMVAART-MIJ. „OCEAAN". POLYDO'RUS, Amst. n. Java, 30 Oct. van Suez. MARON 27 Oct. van Liverpool te Batavia. ALCINOUS, 29 Oct. van Padang n. Amst. ROTTERDAM—Z. AMERIKA LIJN. ALWAKT 30 Oct. v. R'dam te Hamburg. ALCYONE, thuisr, 29 Oct, van Bahia. HOLLAND—AUSTRALIË LIJN. AAGTEKERK, thuisr, 30 Oct. v. Port Said. ALMFERK, uitreis, pass. 29 Oct. Kaap Leeuwin. ARENDSKERK. uitr., 30 Oct. te Genua. AMELAND, uitreis, pass. 24 Oct. Kaap Leeuwin. JAVA—NEW YORK-LIJN. BREEDIJK, 29 Oct. van Java te New York. S1NGKEP, 26 Oct van New York te Sa vannah. KOTA INTEN, Java n. New Yrork, 28 Oct. te Belawan. KOTA RADJA. 29 Oct. van Java te Boston. BLITAR, 30 Oct. van Batavia te Soerabaya. JAVA—CHINA—JAP AN-LIJN. TJIKARANG, 27 Oct. van Honkong naar Soerabaya. STOOMVAART.-MIJ. „NEDERLAND". P0ELAU BRAS. 30 Oct. van Java te Amst. JAN PZ COEN. uitr., 30 Oct. te Genua. MARNIX VAN ST. ALDEGONDE. uitreis, 1 Nov. te Colombo verwacht. POEL AU ROEBIAH. thuisr, 28 Oct. van Singapore. ROEP AT, uitr, pass. 29 Oct. Perim. KON PAKETVAART-MIJ. NIEUW HOLLAND, pass. 28 Oct. Thursday Island. JAVACHINAJAP AN-LIJN. TJIKEMBANG, 28 Oct. van Honkong n. Amoy. TJILEBÖET, 28 Oct. van Dairen te Batavia. TJIBESAR, 28 Oct. vafFShanghay te Soe rabaya. TJIEADAK, 28 Oct van Batavia te Honkong DIVERSE STOOMVAARTBERICHTEN. JOBSHAVEN. 3 Nov. van San Nicolas le Amst. verwacht, DORDRECHT, 28 Oct. v. Baytówn n. Enge land. DONAU, sleepboot. 25 Oct. v. Montevideo n. St. Vincent. DEN HAAG, Baton Rouge n. Amst.. was 28 Oct. 1 u. 20 VJti. 700 mijlen Z.W. van Ierland. HAULERWIJK, Oran n. Antwerpen, pass. 29 Oct. Finisterre. MITRA, 23 Oct. v.Curagao n. Montreal OLDAMBT. m.s., Wasa n. Shorehamn, pass. 28 Oct. Brunsbuttel. OOSTERLAND. 28 Oct. v. Kopenhagen n. de Tyne. BAjRENDRECHT, Conslanza n. Antwerpen, pass. 29 Oct. Sagrgs. DUIVENDREOHT. Thameshaven n. Tuapse, pass, 28 Oct. Gibraltar. WITTE ZEE, sleepboot. 27 Oct. v. St. Jean de Luz n. Corunha. WINTERSWIJK, arr. 26 Oct. te Norfolk. GOUWZEE, sleepboot, 29 Oct. van Brixham n St. Vincent, JONGE ELISABETH, 29 Oct van Genua n Napels, JONGE ANTHONY, 29 Oct van Tunis te Bona JONGE JACOBUS, Middl.Zee n. Londen en R'dam. pass. 30 Oct. Quessant. JONGE JOHANNA. R'dam n. Genua, pass. 30 Oct Dungeness. MIR ACH," 29 Oct. van Genua te Sulina. NOORDWIJK, 30 Oct. van Bouceau naar Bilbao. PEARL SHELL. Brunsbuttel n. Curacao, pass. 23 Oct. St. Kitts. W. RAPENBURG 129. Wij vragen thans belangstelling voor den gevel Rapenburg 129. opgericht in 1630 en waarvan het bovenstuk in 1890 door dea kundigen architect C. P. Mulder ie gerestau reerd. Evenal9 Breestraat ö6 herinnert dit huis aan de school van Hendrik de Keyzer, wat we meenen door verschillende bijzonderhe den te kunnen aantoonen. Beginnen we met het architectonisch ge raamte van den gevel, het muurwerk en de dammen van de vensters. Het bestaat uil baksteen, verlevendigd door zandsteenban- den. Gaan we den ouden toestand na, die aangegeven wordt door bijgaande illustratie, dan bemerken we, dat boven- en beneden- dorpels der vensters en het kalf der kruis kozijnen corre9pondeeren met de banden van natuursteen, waardoor het geheele ge velvlak met inbegrip der ramen zeer harmo nisch wordt verdeeld. Door het aanbrengen van moderne ramen is die harmonie wel eenigszins verstoord, zij het dan niet zoo hinderlijk als bij andere gebouwen, waaruit de mooie, zware kruiskozijnen zijn ver wijderd. i De grondverdieping is geheel vlak gemet seld. Op de volgende verdieping zijn de dam men uitgemetseld tot gecannuleerde pilas ters. die de ontlastingsbogen boven de ra men dragen. De beide verdiepingen door den topgevel aangeduid, zijn weer vlak ge metseld. Alle verdiepingen worden gescheiden door zware cordonbanden, die meteen dienst doen als waterlijsten. Uit het geheel spreekt weer het rijzig- verticalisme van den laal-Gothischen na bloei. Van ALICE CAMPBELL. D eau to risee rde vertaling uit het Engelsch door J. DE B. K. 2lJ Hij verdween in het boudoir en sloot de ideur. In gedachten verdiept ging Roger de trap af. Het hinderde hem, dat Holliday zoo kalm, zonder aangediend te zijn, naar boven ging en zonder kloppen de kamer binnen ging. Hii was blij, dat zijn tante, zoo een voudig van geest, niets gemerkt had van iets wat hem een jaar geleden al duidelijk was geweest. Thérèse was blijkbaar haar •hoofd kwijt geraakt over dien onverschil ligen Arthur, die van zijn kant zijn hoofd niet kwijt zou raken voor een vrouw. Gek. dat die jongen zulk een succes bij de dames heeft, zeide hij een oogenblik later tegen zichzelf, toen hij zijn bad nam. Hij doet geen moeite en ze loopen hem alle maal achterna. Vanaf dat hij een jongen was, is er altijd een vrouw die hem aan hangt en gewoonlijk 19 het een rijke. Plotseling kreeg hij een invallende ge dachte. Ik zou wel eens willen weten, of Thérèse hem dezen tijd onderhouden heeft. Gek, dat ik daar nog niet aan dacht. Zeker omdat het noodt bij me opkwam, dat zoo iets kon .gebeuren waar hel geld betreft van den ouden man, en hij is oud, en wel verdraait, dat werpt een licht op haar ziedende boos heid toen hij haar financieel op rantsoen stelde. Ik gaf er wat om als ik wist of die baccarat geschiedenis waar is. Hij dacht hierover tot het bad vol was geloopen en toen hij in het lekkere, warme water lag dacht hij niet langer over de zaken van zijn stiefmoeder, maar verheugde hij zich in het vooruitzicht van de vrije maand, die hij voor zich had. Sinds October had hij met volle kracht gearbeid, nu kon hij van zijn verlof genieten, want hij wist dat hij het verdiend had. Hij dacht over tennissen, over een autotocht naar Monte Carlo, over dineeren en dansen daarna als hij een aar dig meisje vinden kon. Het beeld van de kleine verpleegster flitste door zijn brein. Waarom zou hij haar niet eens vragen om 's avonds met hem uit te gaan in Can nes. Met haar zou het dubbel aardig zijn. Esther kwam uit de kamer van Sir Char le?. juist toen kapitein Holliday het aan grenzend vertrek verliet, zoodat ze tegen over elkaar kwamen te staan. Zij wilde na een vormelijke hoofdneiging voorbij gaan, maar na een vluchtigen groet kwam hij een stap naderbij en keek haar zoo strak aan, dat zij stil stond, meenende dat hij haar wat te zeggen had. „Zoo, dus hebt u nu deze verpleging aan genomen?" zeide hij. haar vlak aanziende. „U weet wel dat ik heelemaal niet voldaan was over dat verhaal van u, dat u mij ge zien had waar was het ook weer? O, ja, in het Carltonhotel." „Ik zeide dat ik u daar zag. Misschien was het niet daar dat u mij gezien hebt." zeide Esther eenvoudig, „Die keer bedoel ik niet. ik heb u ergens anders gezien in andere omstandigheden Niet dat het er iets toe doet, maar ,,'t Is een reden voor een praatje", zeide zij lachend. „Als u dat ding niet op uw hoofd had", zeide hij ernstig, „zou ik mij misschien herinneren waar het was." Met een vlugge beweging nam zij 't mutsje af Haar bruin haar omlijstte haar hoofd met glanzige krulletjes. Zij trachtte er orde in te brengen met haar handen en ont moette zijn starende oogen, overtuigd dat de verandering in haay voorkomen hem toch niet op weg zou helpen, want bij die andere gelegenheid had zij een hoed gedragen Na lang critisch onderzoek schudde hij lang zaam het hoofd „Ik ben er nog niet achter, maar ik zal het wel uitvinden." „Laat u het mij dan vooral weien?" zeide zij ironisch. „Dat zal ik." Hij bewoog zich niet, maar hield zijn onbeduidende oogen op haar ge vestigd. Ze zag dat er iets van matte, onver schillige bewondering in zijn blik was geko men. Zonder te weten waarvoor, voelde zij voor de tweede maal. of was het al voor de derde keer dien dag, het bloed naar haar hoofd stijgen. Hoe gek om zoo gauw te blo zen. Ze was boos op zichzelve. Ze was heele maal verlegen geworden. Niets dan over- gevoeligheid, net een kruidje-roer-me-niet. Op dit oogenblik kwam Roger, gekleed voor tafel, op het portaal. En hij zag de jonge ver pleegster zonder mutsje, blozend zooals ze dien morgen voor hem gebloosd had, met- iets schalksch in haar oogen Holliday aan kijkend, terwijl deze verstolen glimlachend haar aanzag. Dit tafereel maakte een onple- zierigen indruk op Roger, hij voelde ont stemming tegenover Holliday, dien hij een kwast vond. en in hel meisje voelde hij zich licht teleurgesteld. Was zij ook al weer een van die vrouwen, die onder Arthur's beko ring raakten? Hij had een hooger idee van haar gehad. Zijn verschijfien bracht verandering in de situatie Hij zag hoe de verpleegster met slanke vingers haar mutsje weer opzette en de haren gladstreek. Ze zag er weer beschei den en keurig uit, en de zijdelingsche blik. die ze op hem wierp, scheen hem in de grap te willen betrekken. Hij begon de zaak dan ook wat anders te beschouwen en hoorde haar tegen Holliday zeggen: „U hebt mij hoogstwaarschijnlijk voot iemand anders aangezien, iik ben nog maar kort in Cannes." Een deur ging open, alle drie zagen om en daar stond lady Clifford in avondtoilet. Esther hield haar adem in Thérèse zag er stralend uit, jonger dan Esther haar ooit had gezien. Haar grijze oogen, overschaduwd door lange wimpers glansden als sterren, waren van verblindend koude zuiverheid. „Klaar?" De stem van Holliday wa? even non chalant als altijd. Het verbaasde Esther, dat deze bekoorlijke verschijning hem zoo on verschillig liet, evenals. Roger. Van wat voor stof waren die twee mannen gemaakt?" „Heb ik je lang laten wachten?" Iets scherps in den toon van haar stem deed EstheT naar lady Clifford opzien. Hel verwonderde haar te bemerken, dat de grijze oogen haar nauwlettend aanzagen, terwijl de vraag tot haar metgezellen was gericht. „Neen. ik stond te pralen met zuster Rowe," antwoordde de jonge man achteloos en hij zag Esther aan met een veelzeggenden glimlach, die een complotje tusschen hen deed vermoeden. Had hij dat nu maar niet gedaan, dacht ze. Er kwam een niet te misduiden uitdruk king op lady Clifford's gezicht Goede hemel, was het mogelijk dat deze wonderschoons vrouw ook maar een oogenblikje jaloersch op haar kon zijn? Ongelooflijk en toch was het zoo, zooals zij instinctmatig voelde Ze begreep, dat ze nog heel wat levenswijsheid op moest doen. Een paar dagen later hierop terugziende, bedacht ze dat het gedrag van lady Clifford tegenover haaT veranderd was. Ook Roger had den korten blik opgevan gen. Het viel hem op. dat Arthur verbazend handig was, hij zorgde er voor dat een vtouw nooit te zeker was van zijn affectie. Terwiji hij hierover nadacht, wendde Thérèse zich, zooals ze wel meer deed. met iets smee- kends en peinzends in haar wezen tot hem: „Wil je me vergeven, dat ik den eersten avond van je verblijf hier wegloop?" vroeg ze zacht. „Maar ik geloof, dat het mo kal- meeren zal eens iets anders te zien. Ze wierp hem een kushand toe en daalde- langzaam de trap af, gevolgd door Holliday. Toen de voordeur dichtsloeg, zeide Roger: ..Dus u hebt dien vent meer ontmoet?" Waarom hij sprak van dien vent wist zij niet. „Hij kwam eens kijken bij den dokter. vertelde Esther, en toen met een ondeugend lachje, „hij denkt dat hij me vroeger al eens gezien heeft en daar piekert hij oveT." „Zoo inderdaad." zeide Roger. „Ja. maar hij kan zich niet herinneren waar het was en ik ben niet van plan he'. hem te vertellen. Het was in het restauranis des Ambassadeurs. Ik zat aan een tafeltje naast het zijne." „Ja, dat begrijp ik." Hoe 't zij, deze uitlegging deed Roger's geprikkelde zenuwen aangenaam aan. „Komt u aan tafel?" vroeg hij berouw gevoelend dat hij haar verkeerd beoor deeld had. (Wordt vervolgd). 2—4

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1930 | | pagina 14