FEESTEN TE WARMOND. 71,te Jaar gar. j LEIDSCH DAGBLAD, Maandag 23 Juni 1930 Derde Blad No. 21553 Onthulling Burgemeester Schölvinck-Bank - Opening Nieuwe Muziektent. SCHEEPSTIJDINGEN. KUNST EN LETTEREN. O DE ONTHULLING VAN DE BURGEMEESTER SGHöLVJNQK-BANK TE WARMOND. 'DE BURGEMEESTER SOHöLVINOK -BANK MET MEVR. SOHöLVINGK. HIERBOVEN EEN GROEP BELANGSTELLBiNDE AUTORITEITEN TIJDENS DE ONTHULLING VAN DE BURGEMEESTER SGHöLVINCK-BANK. Begunstigd door stralend zomerweder en onder zeer groote belangstelling, had Zater dagmiddag de onthulling plaats van de mo numentale bank, door Warmond's Burgerij aan den heer A. J. Schölvinck aangeboden, ter gelegenheid van diens afscheid als bur gemeester van Warmond. Onder de aanwezigen merkten wij o.m. op: de leden van het eere-comité, de heeren Mgr. Taskin, ds. De Bel, notaris Romeijn en dr. Walenkamp; het uitvoerend comité, be staande uit de heeren J. Bergman, J. Lan- gelaar en A. H. A. Burcksen en de verdere comité-leden, bestuursleden van plaatselijke vereenigingen. Als genoodigden waren aan wezig het gemeentebestuur, oud-raadsleden, de gemeente-secretaris en de gemeente-op zichter. Na begroeting van de familie Schölvinck, die tegen drie uur aan het Gemeentelijk Plantsoen arriveerde, nam Mgr. Taskin het woord en sprak ongeveer als volgt: Wederom valt mij de eer te beurt, u, hoog geachte burgemeester, namens de burgerij van Warmond, te mogen toespreken. Mocht ik, tijdens de grootsche huldiging U ge bracht, ter gelegenheid van Uw afscheid, U het 'huldeblijk voor Uw zegenrijk 22-jarig bestuur in teekening overhandigen, thans slaat de monumentale bank hier voor U, kunstig in zandsteen uitgevoerd en prij kende met de emblemen van den bloembol lencultuur en watersport. Om niet in her halingen te treden, vragen wij U dit mo nument te willen aanvaarden, als een'blij- vend bewijs van onze waardeering voor Uw arbeid in het belang van onze gemeente en verzoek ik mevrouw Schölvinck de bank te willen onthullen. Onder fanfares van beide muziekkorpsen werd aan dit verzoek voldaan. Na bezichti ging nam de oud-burgemeester het woord en sprak als volgt: Ik moge U, Monseigneur, recht hartelijk dankzeggen voor de vriendelijke woorden, die U tot mij hebt willen richten. Inderdaad is het voor mijn vrouw, mij en de kinderen een groote vreugde vanmiddag tegenwoordig te zijn bij de onthulling van de bank, als souvenir aan mijn burgemeestersambt, een geschenk van ingezetenen. Gij allen, zonder onderscheid, die mij dit souvenir aanbieden ,zeg ik, mede namens echtgenoote en kinderen hartelijk dank, een woord van groote erkentelijkheid breng ik aan U hooggeachte heeren leden' van het Comité voor al Uw moeite, die gij U wel hebt willen getroosten, waarbij mijn ge dachten teruggaan naar den 28sten Dec. van het vorige jaar, naar de grootsche hulde, die gij mij toen reeds hebt bereid en waarmede deze plechtigheid in zoo nauw verband staat en als het ware den sluitsteen vormt. Dat uw keuze gevallen is op een rust bank; waarvan een ieder gebruik kan ma ken, waarbij ik in de eerste plaats denk aan zwakken, herstellenden en ouden van dagen, doet mij dit geschenk nog aantrekke lijker maken. Deze bank, waarvan de teekening mij door Mgr. Taskin, als voorzitter van het eere-comité, op den voor mij zoo gedenk- waardigen 28sten December ter hand werd gesteld en die wij thans hier uitgevoerd voor ons zien, is inderdaad een sieraad voor deze gemeente, dat den ontwerper alle eer aan doet. Met recht kan men hier zeggen: een schoon voorwerp is een vreugde voor het geheele leven. Ik breng U allen, zonder onderscheid, een woord van diepe erkentelijkheid voor dit zoo grootsche souvenir aan mijn ruim 22-jarig burgemeesterschap, waarbij mijn dank inzonderheid uitgaat naar de hoog geachte leden van het eere- en uitvoerend comité. Dat de beide Warmondsche muziekkorp sen deze plechtigheid hebben willen opluis teren en daaraan een hoogere wijding geven waardeeren wij ten zeeiste en zeg dam oo directeuren, bestuursleden en leden hiervoor hartelijk dank. Moge het mij nu vergund zijn deze rust bank aan het gemeentebestuur in eigendom oves te dragen met de innige bede daaraan alle zorgen le willen besteden, zoodat afge zien van de inscriptie, in lengte van dagen, deze bank, inzonderheid voor zwakken, her stellenden en ouden van dagen, een plaats moge zijn van rust en aangenaam verpozen. Bij het spontaan applaus, dat op deze toespraak volgde, zette de muziek „Het lang zullen zij leveft" in, waarna het „Wilhel mus" werd gespeeld. Burgemeester Ketelaar nu het woord ver krijgende, dankte namens het gemeentebe stuur den heer Schölvinck voor de prachtige monumentale bank, hierbij aan de gemeente aangeboden, die gaarne in eigendom en on derhoud werd aanvaard. Het deed spreker genoegen, ook namens den raad, nog iets aan deze wel verdiende hulde te kunnen toevoegen en wel, dat men besloten had den naam van de Raadhuisstraat te veranderen in Burgemeester Schölvinckstraat, een at tentie. waarvoor de heer Schölvinck burge meester en wethouders en raadsleden met hartelijke woorden dank bracht. Nadat" om beurten door de muziekvereeni- gingen eenige muzieknummers waren ten gehöore gebracht, dankte de beer .T. Berg man, als voorzitter van het uitvoerend co mité, voor de aangename samenwerking van comité-leden, muziekkorpsen en ge meentebestuur ondervonden. Hiermede was de plechtigheid afgeloopen en vereenigden zich comité-leden en genoo digden zich op Groot-Meerrust. waar de heer Schölvinck een thee aanbood. Des avonds had de opening van de mu ziektent, waarvan wij in ons blad van Vrijdag een foto gaven, plaats. Even voor achten verzamelden zich op het afgescho ten terrein voor Hotel „De Stad Rome" verschillende genoodigden, waaronder wij opmerkten het Gemeentebestuur, Mgr. Tas kin, de heer A. J. Schölvinck. bescherm heer van St. Mathias en eere-lid van War mond's Fanfare, notaris Romeijn. eerevoor- zilter van laatstgenoemde vereeniging, ds. de Bel, dr. Walenkamp en de heeern H. L. van Delft en C. O. de Vroomen, resp. se cretaris en Opzichter dezer Gemeente, ter wijl langs de Baan zich een dikke haag vam belangstellenden had opgesteld. Na een rondgang door het dorp arri veerden om kwart over acht de beide mu ziekkorpsen en zangkoren op het terrein, waarna Burgemeester Ketelaar naar voren trad en met een kernachtige toespraak het ontstaan van deze muziektent schetste, hulde brengend aan allen, die hiertoe had den medegewerkt, inzonderheid aan den heer G. O. de Vroomen, als ontwerper en aan de Gebr. Beugelsdijk als bouwers. Aan den Raad bracht spr. dank voor het flinke bedrag, dat onder burgemeester Schölvinck voor déze tent was uitgetrokken en waar door een tent wa9 verrezen, welke naar hij hoopte aan alle eischen zal voldoen. Nadat spr. den wensch had uitgesproken dat deze tent aan de Burgerij vele genoe- gelijke avonden zal verschaffen ontsloot de Burgemeester de tent, waarna hij deze voor geopend verklaardde. Namens Warmond's Fanfare en de Chr. Zangvereeniging „Excelsior" voerde de heer Bergman het woord, terwijl de heer Th. R. de Vroomen namen9 de R.K Muziek-, Too- neel- en Zangvereeniging het woord voerde. Beide sprekers dankten het Gemeentebe stuur voor het plaatsen van deze prachtige tent en den Oud-Burgemeester, onder wiens bestuur het initiatief werd genomen. De heer Bergman hoopte in overleg met den Burgemeester vele concerten le mogen ge ven en niet alleen te mogen, maar ook te kunnen geven. Hiervoor riep hij de hulp van Warmond'9 ingezetenen in. die hij aan raadde hunne kinderen lid te doen worden van een muziek- of zangvereeniging, in overweging gevende deze vereenigingen fi nancieel te steunen. Verder bracht de heer Bergman dank aan de Harmonie voor hare welwillendheid de oude muziektent, die haar eigendom was, aan hare zustervere nigingen zooveel jaren ten gebruike te heb ben willen afstaan, waarop de heer Vroo men antwoordde, dat de aangename earaen-. werking lusschen de musiceerende vereeni gingen het afstaan van hun tent vanzelf sprekend had gemaakt en wat dan ook spr. den wensch deed uitspreken dat de Har monie tusschen deze vereenigingen zou mogen blijven voortduren. De hersr Schölvinck, nu het woord ver krijgende, sprak als volgt: Dame* en Hoeren! De eerste maal, dat de van gemeentewege nieuw gebouwde en ge plaatste lent in gebruik wordt genomen, mo ge het van mij. als Beschermheer van de R.K.M.T. en Z.V, „St.% Mathias" en ais eere-lid van Warmond's Fanfare verwacht worden, een woord van dank, een woord van aanmoediging en een woord van geluk - wensch, zal worden geuit. Een woord van dank aan het Gemeente bestuur, dat het zich geen moeite, noch kosten ontzien heeft een muziektent ie doen verrijzen, zoo keurig en zoo smaakvol en zoo aanpassend aan de werkelijk muzi kale talenten van de muziek en zangver- eenigingen dezer gemeente, waardoor aan het Gemeentebestuur woorden van hulde en dank toekomen, waarmede Gij voorze ker, allen zult instemmen. Een woord van aanmoediging aan de le den van de Warmondsche muziek- en zang verenigingen, om den ingeslagen weg, den weg waarop u zoo menigen prijs op mu ziek- en zangconcoursen ten deel viel, te blijven volgen. Dirigenten en werkende le den gij allen kunt u er van overtuigd hou den, dat alle ingezetenen, zonder uitzonde ring uwe hoogstaande muzikale en vocale uitvoeringen des winters in de concertzalen en de zomeruitvoeringen, hier in den kom van de gemeente, op dit allergezelligste pleintje steeds ten hoogste op prijsstelten on waardeeren. Wij, ik spreek namens alle ingezetenen, waardeeren niet alleen uwe ernstige, hoog staande muziek,- en zangnummers, maar ook uw joligen zang en vroolijke muziek, bij gelegenheden, welke zich daarvoor voor doen. In één woord, ik geef u de plechtige ver zekering, dat wij altijd met u medeleven en moge dan ook wederkeerig steeds de beste harmonie blijven bestaan. Een woord ven gelukwensch richt ik tot u heeren dirigenten, bestuurderen en werken de leden, dat gij door de welwillende hou ding van uw gemeentebestuur een muziek tent hebt verkregen uwer waardig. Moge dan ook vanaf deze plaats menige uitvoering gegeven worden en moge tot in lengte van dagen het „Oude Wilhelmus", alsook de vaderlandsche en gedijde liederen hier menigmaal weerklinken ter eere van God, Koningin en Vaderland. Het nu door Warmond's Fanfare ingezette Wilhelmus werd door alle aanwezigen met ontbloote hoofden staande aangehoord, waarna de eere-wijn, door de muziekvere nigingen aangeboden, rondging. Het keurige programma, bestaande uit een achttal muzieknummers en een viertal zangnummers, respectievelijk om beurten door beide muziekkorpsen en zangkoren uit gevoerd, bewees niet alleen dat muziek en zang hier op een hoog peil staan, maar ook dat de tent, wat de acoustiek betreft, ook aan dezen zoo belangrijken eisch voldoet. Deze, zoo uitgezochte zomer-avond de-sd alles, zoowel de stemming, de muziek en zang en de lampionverlichting tot haar recht komen en een ieder keerde dan ook wèlvol- daan huiswaarts. HOLLAND—AMERIKA LIJN. VOLENDAM, R.dam naar New York, 21 Juni van Southampton. VEENDAM, R dam naar New York, pass. 19 Juni Bevezier. EDAM, thuisreis, 21 Juni van Coruna. NIEUW AMSTERDAM, New York naar Rot terdam, 23 Juni te Plymouth verwacht. MAASDAM, uitreis, pass. 21 Juni Vlissingen, van Antwerpen, HOLLAND—BRITSCH-INDIE LIJN. i STADSDIJK. thuisreis, 20 Juni v. Algiers. KOUDEKERK, uitr., pass. 20 Juni Ouesant. ROTTERDAM—Z.-AMER1KA LUN. ALPHERAT, 21 Juni van B. Aires te R.dam A1.COR, uitreis, 20 Juni van Rio Grande, i ALUDRA, 21 juni van R.dam n. B. Aires. HOLLAND—AFRIKA LUN. i NIJKERK, uitreis, pass. 21 Juni Ouessant. MAS, uitreis. 20 Juni te Beira. i RIETFONTEIN, uitreis, 25 Juni te Mom- bassa verwacht. NIEUW KERK, thuisreis, 24 Juni bij Perim verwacht. i JJSTROOM, uitrejs, 23 Juni te Bordeaux verwacht. KON. HOLL. LLOYD. DRECHTERLAND, thuisreis, pass. 21 Juni Fernando Noronha. GELRIA, thuisreis, 24 Juni te Las Palmas verwacht. KON NED. STOOMB. MIJ. BOSKOOr, 19 Juni van Arica naar Ilo. BAARN, 21 Juni van Amst. te Valparaiso. BODEGRAVEN, arr. 20 Juni te Curacao. FLORA, arr. 19 Juni te New York. STOOMVAART-MIJ. „NEDERLAND". KONINGIN DER NEDERLANDEN, uitreis, 24 Juni te Algiers verwacht CHR. HUYGENS, thuisreis, 25 Juni bij Perim verwacht. o DIVERSE STOOMVAARTBERICHTEN. BARENDRECHT, 19 Juni van Antwerpen te Philadelphia. GROENLO, 21 Juni van Yxpitla te Halosen- lathi. HAULERWIJK, R.dam naar Venetia, pass 20 Juni Gibraltar. JONGE JACOBUS, 20 Juni van San Carlos, naar Palermo. JONGE ELISABETH, 20 Juni van Barcelona naar Castillon. JONGE JOHANNA, R.dam naar Almeria, pass. 20 Juni Finisterre. KATWIJK, 21 Juni van Swansea te Caen. RIJSWIJK, 20 Juni van Newport te Sevilla GEERTGEN TOT ST. JANS. Een Leidenaar. De 15e eeuw is een tijdperk, waarin even goed in Holland als in Vlaanderen, de kunsten bloeiden. In Vlaanderen gingen in 't begin der eeuw Jan en Hubert van Eijck vooraf, beide geboortig uit Maaseik. Iets jonger is Petrus Christus uit Baarle in N.-Brabant. Tijdgenooten zijn Hugo van der Goes en Geraert van der Meire. In de tweede helft der eecw bloeien Hans Mern- linck en Rogier van der Weijden. Dan vol gen onmiddellijk Quinten Metsys en in Bra bant Jeroen Bosch, wiens standbeeld pas in zijn geboorteplaats 's Hertogenbosch is onthuld. In die dagen had ook Leiden een schilderschool, maar 't cultureele middelpunt van Holland is Haarlem. Daar werken Ge rard David, Albrecht van Ouwater, Geert- gen lot St. Jans en wat later Jacob Cornells van Oostsanen en Jan Mostaert. En verder vinden we nog een groot aantal meesters, van wier naam en levensloop niets be kend is. Evenals de namen der bouwmeesters en beeldhouwers der Gothische kathedralen verborgen zijn. zoo is dat ook het geval met vele schilders uit da 14de en 15e eeuw. De persoonlijkheid ging schuil achter het werk. Toch is de 15de eeuw voor de Nederlan den het tijdperk, dat de beteekenis der per soonlijkheid meer naar voren komt uit het collectieve geestesleven der Middeleeuwen De 15de eeuw is om zoo te zeggen het mach tige praeludium op de geweldige luga, dia straks in het Europa der Nieuwe Geschiede nis zich zal ontwikkelen en waarvan het thema is: de persoonlijke drang om de le venshouding te bepalen tegenover het feodale patriarchaat en de dogmatische begrenzing. In de wereld der beeldende kunst is Geert- gen tot St. Jans een der in de slagschaduw der Middeleeuwen terugwijkende figuren, omtrent wien slechts een minimum van bio grafische gegevens ten dienste staan, die evenwel door het persoonlijk karakter van zijn werk in wonderen glans toch uit den schemer naar voren treedt en in wien zich reeds iets van den werkelijkheidszin epen- baarde, die het kenmerk zou worden van de Hollandsche bouwkunst en beeldende kunst. Aan „Geertgen tot St. Jans, zijn herkomst en zijn invloed in Holland" heeft de heer J. H .11. Kessler een academisch proefschrift gewijd, waarmee hij Vrijdag j.l. te Utrecht den graad van Doctor in de Letteren cn tVijsbegeerte verwierf. We hebben het uitvoerig betoog van dr. Kessler met groote belangstelling doorge lezen en genoten van de wijze, waarop hij met de schaarsche gegevens uit de. litera tuur weet te woekeren en door een scherp zinnig stijlcritiek onderzoek van de aan Geertgen toegeschreven werken en verge lijking van deze met andere van bekende en. onbekende meesters een duidelijk beeld van diens artistieke levensloop wist te schetsen. De weinige biografische gegevens omtrent Meester Geertgen zijn ontleend aan het „Schildersboék" van Carel van Mander, die hem geheel als Haarlemmer beschouwt en verder is er een onderschrift op een gravure van Th. Maïhan, uit denzelfden tijd, onge veer 100 jaren na Geerlgens dood, waarin deze genoemd wordt „Gerardus Leydanus". De gegevens zijn vaag en zelfs in stillen tegenspraak. Toch weet Dr. Kessler uit een en ander gecombineerd met de nauwkeurige 9tudie van Geertgens werk tot de volgende eind conclusie te komen, die zooals men ziet toch nog wetenschappelijk voorzichtig is ge steld: „Geertgen werd ongeveer 1467 te Leiden geboren, waar hij reeds vroeg het schilders vak begon te leeren. Op jongen leeftijd bleek reeds zijn talent en als jonge man ging hij ongeveer 1489 met een zekere repu tatie uit zijn geboortestad weg om zich in Haarlem verder te ontwikkelen. Hier leerde hij Van Ouwater ol een anderen schilder kennen, van wiens ervarenheid hij voor namelijk wat betreft compositie en tech niek partij trok. Deze Ouwater of de ver onderstelde onbekende was in de Zuidelijke gewesten geweest, waar hij de werken van Rogier, Bouts, Van der Goes e.a. had leeren kennen, onder welker invloed hij was ge raakt. De motieven, die in Geertkens werk aan deze laatste meesters herinneren, heeft hij zich eign gemaakt in het atelier van dien schilder, waar hij zich als bijna vol groeide leerling of als jongere gunsteling vrij kon bewegen. In Haarlem woonde hij daarAa bij de Johannikers, die hem als hun particulieren schilder beschouwden. Hij stierf daar op 28-jarigen leeftijd, ongeveer 1485. Eveneens door een vernuftige stylcritische methode, die geen detail verwaarloost, stelt Dr. Kessler den invloed vast, welke van Geertgen uitging op de Leidsche meesters Corneli9 Engelbrechts en Lucas van Leyden, op Jan Mostaert en op vele onbekenden, zooals de „Meesier van Delft'L Deze invloeden behandelt hij zeer gecom primeerd aangezien het zijn bedoeling is, in. een later geschrift alles uitvoerig te behan delen. De dissertatie bevat als bijlage een gra fische voorstelling, door middel waarvan de verhouding van Geertgen tot zijn voor gangers, tijdgenooten en laleren zeer duide lijk wordt aangegeven. Een aantal los bijge voegde illustraties, zeer scherp gelrokken kunnen dienst doen om de studie van de dissertatie te verlevendigen. En tenslotte is aan het slot van het werk nog een literatuurlijst, waarin algemeene en bijzondere werkeD over de Oud-Neder- landsche schilderkunst zijn opgenomen De historie der beeldende kunsten in Hol land is door dit proefschrift met een zeer belangrijke monografie verrijkt.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1930 | | pagina 9