CAMEL
ilW
VITRAGES en ALLOVERS
71»te Jaargang
LEIDSCH DAGBLAD, Woensdag 23 April 1930
Vierde Blad
No. 21503
KUNST EN LETTEREN.
DE STERRENHEMEL IN NEDERLAND IN DE VÏEEK VAN
23-30 APRIL, DES AVONDS TE 9 UUR.
KINADRUPPELS
SCHEEPSTIJDINGEN.
VERSCHE
ALVANA CAMEL
IVOfti
PRIJZEN van 12 ct. tot fl 1.25
IN DE „LAKENHAL".
II.
Door omstandigheden moest het tweede
tartikel ower de tentoonstelling vam Dirk
Schilfers werk in de „Lakenhal" eenige
dagen op zich laten wachten, waarvoor w*>
verontschuldiging vragen.
Tweeërlei beschouwing van het schilder
werk is mogelijk. Men zou de historische
lijn van het ontstaan der werken kunnen
volgen en aan kunnen toenen, hoe de
schilder zich sinds ongeveer 1890 heeft ont
wikkeld; hoe hij zich van het min of meer
academische en traditioneel© heeft vrijge
maakt, hoe zijn vormgeving gemakkelijker
en ongedwongen er, zijn kleuren blijder en
frisseher zijn geworden. Zijn techniek werd
uit den aard der zaak soep-eler en vrijer.
Maar het veranderen van zijn coloriet
hangt natuurlijk samen met de wisseling
van zijn stemmingeleven.
Wij geven er evenwel de voorkeur aan,
eijn werk te bespreken naar versohillende
genre's, waarbij we toch nog gelegensheid
hebben, op te merken, hoe techniek, com
positie en visie zich hebben gewijzigd en
hoe de persoonlijkheid allengs is losgeko
men van invloeden, die ten slotte voor
eiken kunstenaar in zijn jeugd noodzake
lijk zijn.
Wij bepalen ons eerst tot enkele opmer
kingen over de portretten Ontegenzegge
lijk domineert van deze het groote olie
verfportret- van Mr. Samuel van Houten
uit 1927. Het geeft den 92-jarige-Ti staats
man rustig zittend in zijn studeerkamer,
geheel op het leven betrapt. De kop is
meesterlijk: het doorschijnend blanke van
het gelaat, het vooijhoofd nog slechts wei
nig gerimpeld, maar de ooeren zwaar om
wald en over het gelaat de diepe voren
van den ouderdom. De oude oogen zijn
nog scherp schoon wat vermoeid van het
Sange werkers- en denkersleven. Do zilver
witte baard is als uitgerafeld door den
tijd. De wijsheid deT levenservaring, de
berusting van den ouderdom, die nog ieder
©ogenblik opvlammen kan tot strijdvaar
digheid. zijn van het gelaat te lezen.
Voor den romanticus Dirk Schafe-r was
deze kop een pradhtopgaaf. Zonder van de
werkelijkheid in één opzicht af te wijken,
kon hij hier een impressie geven van den
ken en strijden en langzamerhand vereen
zamen, een vereenzaming welke misschien
de kracht van dit weerbarstig karakter
nog heeft gestaald. Een van de grootste
politici der laatste 60 jaren, veel bestreden,
veel gesmaad zelfs, toch een rots in de
branding des levens.
Schaf erg portTet suggereert onwillekeu
rig de herinnering aan de waarschuwende
stem der „Staatkundige Brieven."
De kop concentreert do aandacht-, maar
ook de goed geschilderde en voor een man
van 92 jaar merkwaardig gevulde handen,
zeggen ons iets. Goed geschilderd is ook
het gewaad: en de achtergrond, waarvan
de details slechts vaag zijn aangegeven,
geeft een mooi relief aan de figuur.
Evenzoo Beer verdienstelijk zijn twee
portretben uit verschillenden tijd van des
yehild-ers moeder, met liefde <?n toewij
ding geschilderd.
Xo. 29 is een jeugdportret van ziin#naam-
Venoot, don klavierkunstenaar Dirk Scha*
ter, die sinds dien tijd aardig door
ziin haren is heen gegroeid. Dit jetied-por-
bret met den zwaTen haardos en de don
kere droomerixre oogen. deed mij onwille
keurig. bij alle verschil, denken aan de
beeld ten is van Robert Schumann en we
herinneren ons. dat die groot© klavierspe
ler de meeste psychische verwantschap be
zit met de romantici als Schumann en
Chopin, meer dan met de componisten van
den modernen tijd.
Als u nu dit portret even vergelijkt met
het portret vaD zijn kleinzoon uit 1929, dan
tziet u duidelijk bet verschil van factuur. U
ziet. hoe het laatste met zekeren zwier
en met groote directheid is gedaan, terwijl
op het eerste intensiever is gewerkt om
het gewenschte resultaat te bereiken. Tus-
schen beide portretten liggen lange jaTen
van intensieven arbeid gedurende welke
de technische vaardigheid toenam en de
kunstenaar in zijn uitingswijze geheel zich
zelf werd.
Om niet te uitvoerig te worden, gaan
we thans over tot de bloemstukken, waar
aan de schild er zijn hartstocht voor bril-
lante kleur-effaeten kon botvieren. Hij
Rchilderde (36} blanke Hortensia's tegen
een warm lichtgroen, getiteld „Zomer",
waarbij het licht plast over plavuizen van
een serre: 38, opnieuw Hortensia's met 't
vlammend oranje van O.I. kers; 39, een
et-baal met bonte bloemen, warm en kleu-
lig, toch alls in één toon gebonden; 34,
Tulpen, en 43, nog eens tulpen in hun
veelvuldig gevarieerde kleurenpracht; een
schaal met dubbele goudsbloemen, waarin
de kleurvariaties zoo fijn zijn getroffen;
behaagziekt Zinnia's in een Keuische pot,
Afzonderlijk willen we nog de aandadht
vestigen op 18, „Uitgebloeide Zonnebloe
men". De groote gefranjede zaadkoppen
hebben tot achtergrond een grij-ze schut
ting, waartegen nog een paar takken wilde
wingerd rusten. Een paar roodaarden
bloempotten, waarvan een is omgevallen
en een paar roestige neergevallen blade
ren op den vloer van roode estrikken vol
tooien dit stemmingsbeeld van den ster
venden herfst.
En eindelijk komen we tot de Stillevens.
Een groot Stilleven, 21. Appelen en
Uien met een boek, uit 1890, dus uit het
begin van des kunstenaars loopbaan, doet
hem reeds kennen als een ernstig en be
zonnen werker, die evenwel nog sterk
herinnert aan de visie en schilderwijze der
Haagsche School. Het is nog eenigszins
academisch, schoon goed geschilderd en
prachtig gebonden in één toon. In dien
trant zijn er nog een paar werken.
De latere Stillevens zijn meer getuige^
nissen vaD een eigen uitgesproken per
soonlijkheid, welke zich kenmerkt door de
wijze van compo9ti© en het levendige,
soms naar het uitbundige neigende kleur
gevoel. Het palet van den sohildeT heeft
zich gedurende 40 jaren kunstbeoefening
wel sterk gewijzigd, terwijl zijn uitdruk
kingsvermogen ie toegenomen. Gaarné
schikt hij, op eenigszins ac'htelooze wijze
de kleurige sierpompoenen met gloeiende
tomaten, of met andere kleurige vruchten
(40. 44, '15).
Niet zoo kleurig, maar heel mooi van
compositie en hco'l warm van toon is 35,
een tinnen schaal met uien, waarbij de
fijne contrastwerking in 't leven wordt ge
roepen door de metaal glansen van het tin
en het goudig bruine van de uien.
De opgaaf, welke hij zich in No. 31
stelde, was niet zoo heel gemakkelijk, maar
het resultaat is verrassend. Op een keu
kentafel ligt een aantal uien verspreid in
die wondermooie bruinige goudkleuren. Eu
deze worden versterkt en vieren zich uit
het warme rood van een roodkoperen schaal
met allerlei tintelende lichtspelingen.
Een ander werk, No. 19. appelen en uien
in verschillende tinten en toch alles ge
bonden iD een stemmigen toon is weer van
1890. We zouden niet gaarne beweren, dat
•dit- werk schildcrlijk van minder kwalitei
ten is dan de hiervoor genoemde, maar
het is onmiskenbaar, dat de latere wer
ken meer persoonlijk zijn.
Den kunstenaar den maatstaf van Ver-
ster aaD te leggen zou natuurlijk onbillijk
zijn, maar er zijn iD de kwaliteiten van
zijn werk toch enkele die even aan dezen
ongeëvenaarden colorist doen denken. En
een herinnering aan Verster is op zich
zelf reeds voldoende om den kunstenaar
Dirk Schafer niet met zijn tentoonstel
ling in de „Lakenhal" alleen te laten.
Ér kome veel belangstelling, ook voor de
litho's in de gang voor de expositiezaal cm
voor het aardewerk van den heer G. de
Blanken, waarover later.
©EERSTE KW.
©VOILE MAAK
O LAATSTE KWARTIER
NIEUWS MAAN
ZUID
VENUS
HARS
JUPITER
SATURNUS
De maan is om 9 uur nog niet op.
l>e nachten zijn nu maanloos, enkel den
29sten vindt men de Nieuwe Maan
in het N.W. vlak hij V e n u 9. Reoht en
woog boven ons hoofd staat de Groote
ke e r nu,
Men dient er rekening mede te hemden,
•fiat in werkel^jkneid het Oosten rechts en
Westen links van den toeschouwer is, wan-
fleer deze met den rug naer 't Zuiden en
he* gelaat naar 't Noorden gewend staat;
fren pleegt echter bij sterrekaarten dit om
te keeren, om geea spiegelbeeld van den
hemel te krjjgen. Wil men nu b.v. de
sterrebeelden aan den Oosthemel opzoeken,
dan neme men dat deel van deD kaarthorizon,
waar OOST staat, vóór zich, zoo, dat de
Poolster (aan het einde van den Kleinen Beer)
van den beschouwer is afgewend: men zal
dan voor het NO-ljjke vierdepart van de
kaart de sterrenbeelden zien, juist zoo, als
zjj aao den heme taan.
De sterren in bovenstaand kaartje, die
een gekartelden rand hebben, zjjn van de
le groqfte of helderder: de dikke ronde
stippen zijn sterren van de 2e grootte en al
de andere, kleinere, stippen zjjn sterren
van de 3e of van een lagere grootteklasse.
NIEUWE UITGAVEN-
MIJN LEVEN.
„Mijn Leven", onder dezen titel zijn bij
de N.V. Boekerij „De Voortganck" te Am
sterdam verschenen de memoires van on*e
grootste tooneelspeelster, de juist 80 jaar
geworden mevr. Theo MannBouwmeester.
Deze memoires zijn bewerkt door den be
kenden auteur A. M. de Jong, die echter
vol eerbied tot dit persoonlijke van de
actrice, is genaderd en slechts daar, waar
het noodzakelijk bleek, iets heeft bijge
vijld of afgevijld.
Duidelijk doen deze memoires uitkomen,
hoe hard „Doortje" heeft moeten vechten
om de plaats te bereiken, waar zij eens
zou tionen als Neerland's beste tooneel-
kracht, maar „bon sang ne peut pas men-
tir", niet waar? Zij, geboren per toeval
te Zutfen, als dochteT van reizende too-
oeelspelers, had meegekregen „ras" 1
Een reeks van meest onbekende foto's
verluchtigen dit boek van herinneringen
aan een schoone loopbaan.
Vooraf gaat nog een beschouwing van
ons tooneel en wij veroorloven ons daaruit
volgende passage over te nemen:
„Ik vraag mezelf wel eens af, welke band
er nu ka-n bestaan bij zekere gezelschap
pen? Men biedt een contract aan voor
hoogstens acht of tien maanden en bij
verlenging voor niet meer dan dezelfdo
periode, maar met dit al is men voor niet
langer aaD een zaak verbonden dan eenige
maanden. Wat een onrust moet dit den
acteur geven. De gedachte alleen: „zou
mijn contract wel verlengd worden na die
luttele maanden" is al voldoende om hem
zich als een vreemde te doen voelen bn
een dergelijk gezelschap. Van een band,
ontstaan door langdurig, rustig, ernstig
samenwerken aan een en dezelfde zaak
kan immers geen sprake zijn. En daardoor
wordt het begrijpelijker, dat onwillekeurig
een neiging wordt aangekweekt, van oi»
eigen wieken te willen drijven en zich zelf
standig te maken.
Het formeeTcn van ensembles in dezen
tijd zou men een slechte gewoonte kunnen
noemen. De kunst kan er niet bij winnen,
want van rust In ^et bedrijf is geen sprake
daar elke troep bovendien een tehuis moet
hebben voor studie en uitvoeringen. De
tegenwoordige ensembles zijn meestal niet
meer of minder dan wat wij in vroeger
jaren noemden, „een ambulant gezelschap"
waarvan de artisten gedoemd waren een
zwervend 1 erven te leiden.
Ik vraag mezelf «af, wanneer er weer
eens een gezelschap zal geformeerd worden,
dat zich, zooals de oude Koninklijke Ver-
eeniging het Nederlandsch Tooneel meer
clan veertig jaar zal kunnen staande hou
den (en dat ongetwijfeld nog langer zou
bestaan hebben, wanneer zekere persoon
lijkheden, die het bewind voerden, niet
waren gestorven)
Het bestuur van de oude Kon. Ver. het
Ned. Tooneel bestond uit menschen, die
hun taak geheel belangeloos op zich had
den genomen, niemand bevoorrechtten, er
geen protégés op na hielden en een open
oog hadden voor alles wat het welzijn van
de zaak betrof, zoowel op artistiek als op
.zakelijk gebied.
Het was een lichaam, dat geheel boven
alle kwesties stond. Het bestond uit kunst
liefhebbers, die tevens goede financiers
waren, geheel los van de interne aange
legenheden bij het tooneel, dus totaal on
bevooroordeeld.
In plaats van de subsidies te versnippe
ren zouden deze wat b.v. Amsterdam be
treft, verdeeld kunnen worden over twee
gezelschappen, groote gezelschappen, die
de mogelijkheid zouden bieden om tot
igrootere concentratie op tooneelgebied te
komen. En tegen den tijd dat een derge
lijke fusiev subsidieregeling en Raad van
iBeheer'tot stand zouden zijn gebracht, zal
waarschijnlijk een verbetering in den
schouwburgnood zijn ingetreden, gezien de
verschillende plannen die reeds door .'e
gemeente Amsterdam in studie zijn ge
nomen.
Résumeerende kan ik niet anders doen
dan er op wijzen dat men, naar mijn oor
deel, het acteur-directeurschap niet mag
aanmoedigen. Het feit, dat hij zijn vrouw
of protégés kan pousseeren tot nadeel van
fmeer verdienstelijke krachten, uit gevoe
lens van jalousie wellicht gjfeen stukken zal
kiezen, waarin hij of zijn pTotégés op den
achtergrond blijven, bekwamere tooneel-
spelers dan hij zelf in bun carrière kan
tegenhouden, contracten voor slechts acht
maanden aanbiedt... dit alles bijeengeno
men heeft het tooneel gemaakt tot wat
het nu is.
Dit is het antwoord op een der vragen,
mij vele jaren geleden gesteld, en die ik
toen nog niet kon beantwoorden."
RECLAME.
Dr H.NANNING's
EETLU5T-0PWEKKEND. 1.30 p. fl.
318-1
STOOMVAART-MIJ. „NSDERLAND".
FOELAU ROEBIAH, 21 April van Amst
t<- Hamburg.
ROEPAT, 22 April v. Amst te Londen.
MADOERA. tbr.. 21 April v. Port Said.
CHR. HUYGENS, 22 April v. Amst naar
Batavia.
FOELAU TELLO, thr., 21 April v. Ca.
lombo.
HOLLAND—O.-AZIfi LIJN.
OLDEKERK, thr., 21 April v .Port Said.
OOSTKERK, nitr., 21 April v. Singapore.
ZOSMA, uitr., 20 April te Dairen.
KON. PAKETV AART-MIJ.
MAPIA, 23 April v. R'dam te Bat. verw.
TOBOALI, R'dam n. Batavia, pass. 20 April
Kaap Guardelui.
TOMOKL R'dam n. Bat, pas.?. 19 April
Kaap Guardefoi.
VAN SWOLL, R'dam n. Bart. 20 April van
Suez.
TOGLAN, R'dam n .Bat, 19 April te Port
Said.
MOESI, R'dam n. Bat., 19 April te Port
Said.
JAPARA, R'dam n. Bat. p. 19 April Point
de Galle.
HOLLAND—AFRIKA LIJN.
NIEUWKERK, 22 April v. R'dam n. O.
Afrika.
RANDFONTEIN, 21 April v. Port Soudan
naar Mombassa.
MEL1SKERK, uitr., 21 April te Beira.
G1EKERK, 20 April v. Mosselbaai n. Port
Elisabeth.
BILLIT0N, 21 April te Lorenzo Marques.
SÏRINGFONTEIN, thr., 19 April v. Mo
zambique.
RIETFONTEIN, thr., p. 20 April Dakar.
HEEMSKERK, thr., 20 April v. Marseille.
GRIJSKERK, 22 April v. R'dam te Hamb.
SUMATRA. 22 April v. R'dam te Hamb.
MAASKERK. uitr., 19 April te Port Har-
court.
DRECHTSTR00M, uitr., 19 April te Abon-
nema.
MELISKERK, 21 April te Beira.
ALDABI. thr., p. 20 April Perim.
WOLSUM. thr., p. 20 April Dungeness.
ROTT. LLOYD.
IXSULINDE, uitr., p. 20 April Perim.
SLAMAT, wordt Donderdagochtend 8 uur
van Batavia te Rott verwacht.
EANDOENG, arr. 21 April te Hamburg.
DJEMBER, 21 April v. Londen te Hamb.
GORONTALO, thr., p .21 April Sagres.
KOTA BAR0E, thr., p. 21 April Kaap Bon.
KOTA GEDE, 20 April v. Bremen te Rett.
KOTA INTEN, uitr., 21 April te Sabang.
MERAUKE, uitr., 21 April te Belawan.
TAPANOELI, thr.. p. 21 April Perim.
GAROET, thr., 22 April v. Port Said.
HOLLAND—AUSTRALIË LIJN.
ABBEKERK, uitr,, 21 April v. Messina.
KRAKATAU, uitr., 21 April te Adelaide.
JAVA—NEW-YORK LIJN.
BUITENZORG, New-York n. Java, pass. 21
April Perim.
SITOEBONDO, Java n. -Y-York, 21 April
van Gibraltar.
KANGEAN, 20 April v. N.-York te Sabang.
HOLLAND—AMERIKA LIJN.
STATENDAM, 19 April v. R'dam te New-
York.
DELFTDIJK, 19 April v. Los Angelos n.
Rotterdam.
GAASTERDIJK, 19 April v. New-York n.
Rotterdam.
KON NED. STOOMB. MIJ.
AJAX, MiddL Zee n. Amst.. pass. 21 April
Gibraltar.
ALKMAAR, 18 April v. Curasao n. Amst.
AMOR, 19 April v. N.-York n. W.-Indië.
BERENICE, arr. 20 April te Barcelona.
CERES. 20 April v. Curaqao n. San Pedro
de Macoris.
CLIO, 19 April v. Lissabon n. Havre.
COTXICA, 22 April v. Havre n. Amst.
CRYNSSEN. 19 April v. Cristobal naar
Puerto Colombia.
D0R0S, 19 April v. Aleorandrië n. Tunis.
IRENE, arr. 20 April te Oran.
NERO, arr. 21 April te Kopenhagen.
OBEKON, arr. 19 April te Genua.
ORESTES, arr. 21 April te Tunis.
ORION, thr., p .19 April de Azorenwordt
27 April te Amsterdam verwacht.
PROTEUS, arr. 21 April te Odense.
RHEA, 21 April v. Port au Prince naar
Kaap Haitiën.
TELAMON, 17 April v. Puerto Barrios n.
Amsterdam.
ULYSSES, arr .21 April te Malta.
VENEZUELA, uitr., p. 20 April Lizard.
VESTA, thr., was 20 April 8 u. v.m. 300
miilen N. van de Azoren.
NICKERIE, uitr., 19 April van Dover.
HEEE, aiT. 20 April te Finme.
THESEUS, arr. 22 April te Kopenhagen.
DEUCALION, Middl. Zee n. Amst., pass.
22 April Onessant.
AURORA, Middl. Zee n. Amst., p. 22 April
Gibraltar.
PERSEUS, arr. 22 April te Valencia.
MEDEA, arr. 20 April te New-York.
EARNEVELD, uitr.. 20 April v. Mollende.
NICKERIE, nitr., 24 April te Madeira ver.
wacht.
KON H0LL LLOYD.
ZEELANDIA, uitr., 24 April te Pernam-
buco rerwacht.
FLANDRLA, vertr. 24 April v. B. Aires n.
Amsterdam.
HOLLAND—BRITSCH-INDrt! LIJN.
KOUDEKERK, 17 Apri: v. Karachi n. Rott.
ANDIJK, thr., p. 22 April Gibraltar.
VEEXDIJK. thr., 19 April te Madras.
SCHIEKERK, thr., p. 21 April Perim.
STADSDIJK, uitr., 21 April v. Colombo.
RECLAME.
Wij kunnm niet genoeg
waarschuwen tegen het
koopen van
uit zoogenaamde Ramtch-
partijen, die in een of
ander naburig land var
legen en oud zijn opge-
kocht.
Laat V geen enkel pakje
met een nummer of letter
in de hand stoppen, doch
eiscfit voor
onzen naam op de bande-
rollt.
ALVANA DEN HAAG
Alléén ver tegenwoordigers
voor Nederland.
806i
ROTTERDAM—Z.-AMERIKA LIJN.
ALPHERAT, uitr., 20 April te Montevideo.
ALPHACCA, thr., 21 April v. Las Palmas.
DIVERSE STOOMVAAR TB ERICHTEN.
WIERINGEN, R'dam n. E. Aires, pass. 19
April Fernando Noronha.
BUSSUM, La Goulette n. R'dam, pass. 19
April Gibraltar.
FARMSUM, Cuba n. Marseille, 20 April ta
Manati.
LEERSUM, 19 April v. Bizerta n. IJm.
LARENBERG, Parazuela n. R'dam, pass.
19 April Gibraltar.
(HARDENBERG, 21 April v. R'dam te
Methil.
TROMPENBERG, Antw. n. Port Gentil, p.
19 April Monrovia.
ALBLASSERDAM, arr. 21 April te Riga1.
BERKEL, arr. 22 April te Huil.
DORDRECHT, 19 April v. Houston naar
Stockholm.
EIEERGEN, 20 April v. La Plata te Las
Pftlnicis
GOUWE, Methil n. Mantylucto, pa«. 19
April Elseneur.
J0ESHAVEN, arr. 19 April te Hamburg.
L1NGE, San Pola n. Stockholm, pass. 22
April Holtenau.
FENDRECHT, arr .19 April te Speaa.
FARKHAVEN, Mobile n. Bremen, was 20
April 200 m. W. van Lizard.
SCHIE, Dakar n. Bordeaux, pass. 19 April
Finis terre.
STAD ZALTBOMMEL, arr. 19 April te
Sa'.ta Cabello.
STAD HAASLEM. arr. 21 April te Almeria.
STAD ZAANDAM, arr. 19 April te Bilbao.
SLOTLAAN, an. 21 April te San Pedro.
WASSENAAR, an. 19 April te Caen.
W'AAL, Hoek van Holland n. Wasa, pass.
20 April Holtenau.
VECHTDIJK, R'dam n. Oran, pass. 21 Apr,
Ouessant.
VECHT, an. 21 April te Kopenhagen.
ZAAN, Hoek van Holland n. Raumö, pass.
19 April Holtenau.
IJSSELDIJK, 18 April v. Oran n. R'dam.
IJSSEL, arr. 19 April te Riga.
IJSELHAVEN, an. 21 April te Pensacola.
CALANDPLEIN, Bahia Blanca n. Londen,
19 April van St. Vincent
YILDUM. an. 17 April te Gaboto.
RIJSWIJK, an. 21 April te Danzig.
SPAR, 21 April v. R'dam te Portland (M).
ELLEWOUTSDIJK, 20 April v. Braila te
Antwerpen.
COLYTTO, 20 April v. San Nicolas te Aulw.
JOBSHAVEN, an. 19 April te Cuxbaver..
WESTFLEIN, R'dam n. Narvik, p. 19 April
Kop-ervick.
HELENA, Braila n. Hull, pass. 18 April
Lissabon.
FARKHAVEN, Mobile n. Bremen, pass. 21
April Lizard.
JONGE ELISABETH, Valencia n. R'dam,
pass. 22 April Sagres.
JONGE ANTHONY. R'dam n. Barcelona,
pass. 21 April Finisterre.
RECLAME.
8929
PROFITEER VAN ONZE
GROOTE SORTEERING.