iMiAadsé OtecmCïac^M DE VLUCHT UIT DE POPPENKAST VAN JAN KLAASEN EN TRIJNTJE. VOETANGELS EN KLEMMEN OP BELASTINGTERREIN. RADIO-PROGRAMMA. 335. „Ga met ons mee", riepen de agenten, neem plaats op de duozit" De motorist gaf gas en voort ging het, het werd een woestsnelle rit. „Zie, daar om den hoek verdween d'auto, hij is ons nu een heel eind voor. Onder wild geknal en luid puffend ging de motorfiets er vandoor. 336. Doch Jokko en Duim niet verlegen namen toen een kloek besluit, wierpen het touw uit de machine, klom men dra het vliegtuig uit. Een voor een lieten zij zich zakken, langs het dikke lange touw. Eerst kwam Jokko, vervolgens Duimpje. De lange als een aap zoo gauw. DE SAFE IS WEER SAFE. 't Zou een oeiaugrijKe bveuburiju worden, daaraan twijieide geen de-r ontelbare toe- jacnuuwers, want ai werd een dei partijen iets cwakkei geacht, toch rnucbt verwacht worden dat zij door enthousiasme zou trachten te vergoeden, wat zij aan sterkte te kort kwam. En zijn daar niet vele natio nale voetbaloverwmningen, om te bewijzen da/t een flinke dosis enthousiasme tot ver rassende resultaten kan leiden, zoodat de partij die theoretisch absoluut moest win nen, door het entrain in den zwakkere, tegenstander lam geslagen werd, waardoor haar de zoo zekere overwinning ontging! Onder ademlooze stilte der toeschouwers begon het spel; de eerste -minuten ging do partij vrijwel gelijk op, totdat plotseling door het eneTgiek optredeD van de voor hoede, het sterkete team het eerste punt scoorde. Zonder echter ook maar een oogen blik te versagen, zette de tegenpartij de tanden op elkaar en opnieuw ontwikkelde zich een enthousiast sped. De hevige druk weLke het tot nog toe verliezende team op een gegeven oogen- blik kon uitoefenen, bleef niet zonder re sultaat, want na een laatsten heftigen aan val werd het gelijkmakende punt ter we reld gebracht. Na een korte rust werd weer begonnen, dooh hoe geducht men zich ook weerde, aan beide zijden bleef het succes uit, totdat eensklaps op ongedachte wijze floor het eeTst verliezende team, het win- inende punt gescoord werd, welk resultaat niet meer voor verandering vatbaar bleeh Zoo was deze uitslag weer eens het bewqs dat een eerlijke strijd, hoe ongelijk de krachten ook mogen schijnen, tot een goed goed einde kan leiden, mits slechts met energie en enthousiasme wordt volge houden - Reeds hoor ik 'n bekend stemgeluid op merken hoe ik er toe kom deze rubriek voor deftige belastingzaken te vullen met een verslag van een voetbalwedstrijd. Manr dat ie nu juist de kwestie; bovenstaand verhaal heeft niet betrekking op een voet balpartijtje, doch geeft een schematisch beeld van den heroisohen strijd, die uitge vochten werd tussehen den Ontvanger d<*r directe belastingen te Amsterdam en een Spaarbank Ongetwijfeld zal de gebruikte beeldspraak den gang van zaken verduide lijken, welke intusechoD in nuchter proza als volgt in de dagbladen wordt medege deeld De Ontvanger had vernomen dat zekere belastingschuldige, die zijn r.aara «er aan deed, 'n safe had bij een spaarbank. Ton feinde de verschuldigde belastingpenniogen binnen te krijgen, gaf d#> Ontvanger aan den deurwaarder opdracht op die safe be slag te leggen. Toen de deun» aar deT hier toe wilde overgaan, weigerde de directie der bank echter daartoe mede te werken, haar houding verklarend met de opmer king, dat zij geen vrijheid had mede te deelen, of de bewu6te heer bij haar, al dan niet een 6afe in huur had. De ontvanger was hiermede niet tevre den en wendde zich tot den President der rechtbank ten einde in dezen vonnis te doen wijzen. Het eerste succes werd thans door den Ontvanger geboekt, daar de rechtbank de baük voroordeelde, om voor het geval belastingplichtige bij haar een safe had, deze aan te wijzen en haar me dewerking te verleenen tot het leggen van beslag. De bank ging van dit vonnis in hooger beroep bij het Hof en toen dit do vordering van den Ontvanger afwees, was het gelijkmakende punt er. Hierin berust te de Ontvanger ochter weder niet en de kwestie werd aan het oordeel van een Cae- satierechter onderworpen. De Horige Raad overwoog in zijn Arrest, dat de wettelijke regeling noch aan den schuldenaar, noch aan een derde (de bank) de verplichting oplegt om medewer king te verleenen bij het leggen van be slag, oip grond waarvan het door den Ont vanger ingestelde cassatieberoep werd verworpen. Maar: de minister overweegt Vragen op dit gebied zullen gaarne door onzen medewerker worden beantwoord „Het i9 een der gewichtigste personages van het gansche gezelschap. Men noemt hem wel den ongekroonden koning. Van oor sprong was hij zadelmaker. Kijk hem maar eens goed aan ,nu hij niet op ons let" „Hoe heeft hij zijn geld verdiend?" Louis glimlachte, even zijn lippen ver trekkend „Het is niet verstandig dergelijke vragen te doen omtrent iemand dien men hier ont moet Henri Rartot was destijds een der los- bandigste jongelieden van Parijs. Hij heelt de eerste organisatie van dieven in het le ven geroepen waaruit zich later de tegen woordige bende van apachen heeft ont wikkeld." „En nu?" „Nu is hij er de ongenoemde leider van", fluisterde Louis „Wie hem hedenavond be- leedigt, mag zich gelukkig noemen als hij morgenochtend nog tot de levenden be hoort." Nieuwsgierig keek ik naar den man tegen over mij. Er was niets bijzonders aan hem te zien behalve misschien dat zijn dikke, op- eengedrukte lippen en zijn forsche onder kaak spraken van brute kracht De vrouw naast hem scheen mij onbegrijpelijk toe. Ik merkte nu op dat haar oogen blauw warm als haar turkoozen en dat haar tint iets wasachtigs had Zij lichtte een harer armen in de hoogte en ik zag dat zij ook getoo d waren met armbanden van lichte, blauwe steenen. Louis zag waarheen ik keek en tikte mij aan, zeggend- „Kijk niet zoo naar haar, zij hoort aan Bartot en het is niet geraden met haar te flirten zelfs uit de verte." Ik lachte even en nam een slokje uit mijn glas. „Hoor eens Louis", merkte ik op, „het wordt tijd, dat je naar Londen terugkeert. VOOR ZONDAG 20 APRIL. Hilversum, 1071 M. 9.00: VARA. Orgel spel 9.30: Ir. R. A. Gorter: Beantwoor ding ingekomen brieven en afscheid 8 45: VARA. Mededeelingen 9.48: VARA. Declamatie door P. A. Begeer 10.15: VARA Orgelspel 10.30: VPRO. Kerkuilz. vanuit het Gebouw v. d. Ned Prot. Bond te Bloemendaal 12.01—12.46: AVRO. Paaschklokken bespeeld door den beiaardier Toon van Balkom 12.461.15: AVRO. Mevr. H. M ContentHofstede: „De Passie spelen te Oberammergau" 1.152.00: Concert. AVRO.-Octet 2.00—2.30: AVRO. Boekenhalfuurtje. Daarna: Voortzetting con cert 3.30—4.00- AVRO.-Gramofoonmu- ziek 4.004.30: Kommer Kleyn: „Rozen- roode Rozen" van C. M. van ffille-Gaerthê 4805.00; Sportuitsl. Vaz Dias en gra- mofoonp! 5.00: VARA. (Golfl. 298 M.): Gramofoonpl. 5.15: VARA. Korte toe spraak door Willem van Cappellen 5.20: VARA. Kinderuurtje 6.00: Concert. VARA.-Orkest 7.30—8.00: AVRO. Gramo foonpl. 8.00: Tijdsein, pers- en sport nieuws 8.15- Vocaal en Instrumentaal Paaschconcert. Het Versterkte Omroep orkest. Dl Moorlag (sopraan), Suze Luger (alt), Jac. v. Kempen (tenor). In de pauze: Harp-recital door Rosa Spier. Na afloop van het concert; Gramofoonpl. 12.00: Sluiting Huizen, 1875 M. 7.30—9.20: NCRV. Morgenwijding. Bespeling van de klokken van hel Kon. Paleis te A'dam. Bariton en kerkorgel 10.25: KRO. Klokgelui 10.30: Uilzending der Hoogmis opgedragen in de II. Hart-kerk te Utrecht ca. 12.00 12.30 KRO. Gramofoonpl. 12.301.30: KRO. Concert door KRO,-Trio 1.302.00: Alex Paulsen: „Paschen in Moscou" 2.00 2.30- KRO Literair halfuurtje 2.30 4.10: KRO. Concert door de Arnh. Orkest- vereeniging 4.104.30: KRO. Gramo-' foonpl. 4.305.00: KRO. Ziekenhalf- uurtje 5.00: NCRV. Kerkdienst vanuit de Geref. Kerk (Noorderkerk) te Leeuwarden 7.30—7.55: KRO. Piel Kasteel: -£■ 7.558.05: KRO. Voetbaluitsl. 8.05 10.35: Concert door KRO,-Orkest m. m. v. solisten 10.3511.00: KRO. Epiloog door Klein Koor. Daventry, 1654.4 M. 9.4510.50: Kerkdienst 2.20: Kerk-cantate No. 4 van Bach 3.05- Kinderuurtje 3,20: Lezing 3.35: Concert Militair Orkest, F. Wood man (sopraan) 4.50: Pianorecital door Solomon 5.205.35: Bijbellezing 7.15: Kerkdienst 8.05: Liefdadigheidsoproep S.10: Nieuwsber. 8.25. Concert. R. Hen derson (bariton), Symphonie-Orkest 9.50: Epiloog. Langenberg, 473 M. 6.20—7.20: Gra mofoonpl. 8.259.20: Kath. Morgen wijding 12.20—1.50: Orkestconcert 3.204.06: „Das Patentbiiro". Hoorspel 4.06—6.20: Concert door Militaire Kapel 7.20: „Judas Maccabaus". Oratorium v. G. Fr. Handel 10.20—11.20: Dansmuziek 11.2012 20: Dansmuz. (Gramofoonpl.) Brussel, 508 5 M. 4.20; Dansmuziek 6.20: Kinderuurtje 5.60: Gramofoonpl. 7.35: Concert. Orkest, zanger en orgel. Parijs „Radio Paris", 1725 M. 11.50: Gewijde muziek. Gemengd Koor 12.20: Gramofoonpl. 1.20: .GramofoonpL 3.50: Gramofoonpl. 5.20: Concert 5.50: Dansmuziek 6.50: Poppenkast 7.20: Concert 8.05: Concert. Orkest en solisten 8.50: Concert 9.20: Dansmuziek. Kalundborg, 1153 M. - 7.207.50: Paa9ch-zangen 8.05-850: Gewijde mu ziek. Zangkoor en orgel 11.2012.06: A-capella koorzang 2.504.50: Orkest- concert en declamatie 5.40—6.10: Gra mofoonpl. 7.20—10.05: „Aladdin en de wonderlamp". Dram. avontuur in 6 bedrij ven van A. Oehlenschlager. Muziek van Carl Nielsen 10.05—11.50: Dansmuziek. Zessen, 1635 M. 6.20: Lezing 6.35: Orkestconcert S.10: Morgenwijding, klok gelui 9 25: Berichten 10.20: Gramo foonpl. 10.50: Lezing 1120: Orkest concert 1.20: „Eierschieben und Oster- reiten in der Lausitz". Twee hoorbeelden van K. A Findeisen. Koren en solisten 2.20: Kinderuurtje 2.50: Concert door Cello-Kwartet 4.05: Conceri. Paul Gold- win Kwintet 5.20: „Salon Pitzelberger", Operette van J. Offenbach 6.507.50: Lezingen 7.50: .Adams Tod" van G. Fr. Klopstock 8.50: Liederenvoordracht. De omgeving werkt te sterk op je'verbeel- ding." „Het is volkomen waar wat ik zeg, mijn heer". antwoordde hij norsch. Ook zij is niet te vertrouwen Zij vindt het aardig de man nen het hoofd op hol te brengen. Het ver driet, dat zij daardoor ondervinden is voor haar een aangename prikkeling van haar ijdelheid. Er was eens een jong Engelsch- man, hij deed haar een briefje toekomen niet hier. maar in het Café de Paris op een morgen legen lunchtijd Hij was van plan den volgenden morgen uit Parijs te ver trekken Hij vertrok niet en men heeft nooit meer iets van hem gehoord." F.r viel niet aan te twijfelen of Louis was zelf overtuigd van de waarheid van wat hij mij vertelde. Met eenigen tegenzin keek ik intusschen den anderen kant uit. Alsof zij Louis' waarschuwing had gehoord vertrok zij haar lippen ot een minachtend lachje. Zij boog zich voorover en tikte Bartot op den schouder, terwijl zij hem iels in het oor fluisterde Toen ik korl daarna in hun rich ting keek. zag ik, dat zijn oogen met een kwaadaardigen blik op de mijne waren gericht. „.Mijnheer mag niet uil het oog verliezen", fluisterde Louis mij toe, „dat ik de verant woordelijkheid draag voor zijn bezoek aan deze inrichting." „Neen, daar denk ik wel aan," verklaarde ik op geruststellenden toon. „Ik koester met het minste verlangen om het met een der bezoekers aan den stok te krijgen. Ik zal niet meer naar ze kijken. Zij wist intusschen wel wat zij deed. Louis, toen zij zich tooide met steenen. die even blauw zijn als haar oogen, niet waar." „Ja, mooi is zij" gaf Louis toe, „en z:j heeft (al van bewonderaars. Maar wat beeft men. goed beschouwd, daaraan? Gedurende eenige minuten bleven wij VOOR MAANDAG 21 APRIL. Hilversum, 298. M. Na 6 uur: 1071 II. 9.00—10.15: Gramofoonpl. 10.30: VPRO. Kerkuitz. vanuit Remonstrantsche Kerk te Amsterdam 12.002.00: Concert. AVRO. Kwintet 2.002.30: J. J. Hens. „Amateur fotografie" 2804.30: Concert 4.30 5.00: Sportuitsl. en gramofoonpl. 5.00 6.00: Kinderuurtje 6.006.45: Gramo foonpl. 6.467.15: Tooneelhalfuurtje. Anton Verheycn: „Iets over Zuid-Afri- kaansch Tooneel" 7.45: Gramofoonpl. 8.00: Tijdsein. Pers- en sportnieuws 8.15: „Polenbloed". Operette van Leo Stein. Mu ziek van 0 Nedbal. Na afloop: GramofoonpL 12.00: Sluiting. Huizen, 1875 M. Uitsl. NCRV.-Uitz. 9 50: Kerkdienst vanuit de Vrije Kerk te Apeldoorn 12.302.00; Orgelconcert door Jan Zwart 2.003.30: Concert door Chr. Meisjeskoor „Het Harpje" 3.304.00: Gramofoonpl. 4.00—5.15: Wijdingsuur H. L. Golterman (orgel). Co van der Mark (sopraan), Ella de Stoppelaar Blijdesteyn (alt), G. Eykenduyn (lector) 5.155.30: Gramofoonpl. 6.307.00: Cantate „De Opstanding" van S. Neukomm Chr. Gem. Koor „Con Amore". Chr. Radio-Orkest. Di Moorlag (sopraan),- Theo de Vries (tenor), Hendrik Koning (bas) 7.008.00: Con cert. Mevr. A. Reclaire (mezzo-sopraan), Mej, T. Büchler (piano) 8.009.00: Con ceri door de Arnhemsche Orkestvereenig o 1. v. H. J. Manks 9.00—9.30: P. J. Ris- seeuw: „Vergiffenis" (een Paaschnovelle), door Q. A. de Ridder 9.3010.15: Ver volg concert (0.1510.25: Persber. 10 2511.00: Gramofoonpl. Daventry, 1554.4 M. 9.35: Morgenwij ding 11.20: Orgelconcert dor E. T. Cook. W. A. Langley (alt) 12.35: Orkestconcert 1.201.50: Gramofoonpl. 3.20: Dans muziek3.50: Orkestconcert 4.35: Kin deruurtje 5.20: Lezing 5.35: Nieuws berichten 6.00: Pianorecital door Nied- zielski 6.206.40: Lezing 6.50: Vau deville 8.20: Nieuwsber. 8.45: Lezing 9.00: Orkeslconcert 10.20: Dansmu ziek 10 3511.20: Dansmuziek. Langenberg, 473 M. 6.207.20: Gra mofoonpl 8.25—9.20: Evang. Morgenwij ding 12.201.60: Orkestconcert en piano 2.403.20: „Osterzauber". Sprookjesspel voor de jeugd 3.454 15: Gramofoonpl. 4.20: „Die Meistersinger von Nürnberg". Opera van Rich. Wagner. Daarna fot 12.20: Dansmuziek. Brussel, 508.5 M. 4.20: Dansmuziek 5 50: Viool-recital 6.20: Gramofoonpl. zwijgend zitten kijken. Plotseling kneep ik Louis in den arm. Was ik al dien lijd blind geweest, dat ik ze niet had opgemerkt? Zij ging nu zitten aan een tafeltje, dat haastig voor haar in orde was gemaakt en ik kon daaruit opmaken, dat zij juist waren ge komen. „Zeg eens, Louis", vroeg ik opgewonden, „weet jij ook wie die twee menschen zijn daar aan het tafeltje links; zij schijnen zoo even te zijn binnengekomen. Ja, die heer daar met een jonge dame." Louis keek in de door mijn aangegeven richting en ik zag, hoe hij zijn lippen sa mendrukte, zag hoe de onverschillige trek op zijn gelaat plaats maakte voor een ernstige uitdrukking. Om een of andere reden scheen mijn belangstelling voor dat tweetal voor hem van eenige beteekenis Ie zijn. „Waarom VTaagt mijnheer dat?" zeide hij „Och. uit pure nieuwsgierigheid", verze kerde ik hem „Ik weet niets van ze af be halve dat zij van goeden stand zijn en na tuurlijk ben ik ook een bewonderaar van de schoonheid van de jonge dae „Heeft u ze al meer gezien?" vroog Louis zacht. „Ik heb je al medegedeeld, Louis, dat ik te Parijs zoekende ben naar iemand. In een tijdsverloop van tien dagen heb ik alle plaat sen van uitspanning bezocht, de races, hel Bois de Boulogne Armenonville, den Pré Ca talan, de Rue de la Paix. de schouwburgen enz. Ik ben ze haast eiken dag tegen geko men. Van avond kwamen ze uit den Grand Opera." „En u weet niets anders van ze?" „Geen zier meer", verzekerde ik. ..Ik hen geen boulevardier, Louis" vervolgde ik be dachtzaam, en zooals je weet. is het iu Engeland geen gewoonte om zoo de vtou wen aan te kijken gelijk hier in Parijs blijk baar straffeloos kan geschieden. Maar ik I 7.35: Gramofoonpl. 7.50: Operette-uitzen ding. Parijs „Radio Paris", 1725 M. 11.50 Gramofoonpl. 2.50: Orkestconcert 6.20 Gramofoonpl. 7:20: „Le Proces des Templiers" van Hr. Arnaud 3.50: Concert Vocale en instrum. solisten. Kalundborg, 1153 M. 1.503.50: Or keslconcert en zang 3.504.20: Kinder uurtje 7.207.35: „Familien Hansen" van Jens Locher 7.357.55: Piano-reci- lal 7.558.35: Orkeslconcert 8.35 9.05: Voordracht 9.059.25: Cello-recital 9.259.45: Liederen-voordracht 9.15 —10.05: Mandoline-concert door Trio 10 1011.50: Dansmuziek. Zeesen, 1635 M. 6.20: Lezing 6.35: Orke6tconcert 7.208.10; Lezingen 8.10: Morgenwijding, klokgelui 10.20: Proef-uitz. van Rome: Concert door het Koor der Sixtijnsche kapel 11,20: Orkest- concert 1.20: Lezing 1.50: Concert door Blaas-Orkest 3.50 Verslag van wie lerwedstrijd 4.20: Lezing 4.50: Hoor spel: „Der Tag zweier Menschen" van M. Kolpe 6.207.10: Lezing 7.20: Con cert. Orkest, cello en piano. Daarna: Be richten en tot 11.60: Dansmuziek. VOOR DINSDAG 22 APRIL. Hilversum, 298 M Na 6 uur: 1071 M. 10.0010.15: Morgenwijding 12.00—2: Concert. AVRO-Kwintet 2.002.30: Gramofoonplaten 2.304.00: Aansl. r.h. Remtrandt-Theater te A'dam- 4.00-6.00; Concert. Ali Baartscheer (piano), Annie Hol (sopraan) 5.30: Concert door het Omr- orkest 6.30: Vaz Dias: Koersen 7.00 8.00Concert op twee vleugels door Gé- aa Frid en Maurice van IJzer, m.m.v. Julie de Stuers (zang), Jan Govera (tegel.) 8.009.00: Gramofoonplaten 9.00—11: Marck Weber en z(jn orkest 10.00: Persberichten 11.0012.00: Gram.pl, Huizen, 1875 M. Uitsl. KRO-Uitz 8.15 9.30: Gramofoonplaten 11.3012.00'. Godsdienstig halfuurtje 12.15—1.15: Concert. KRO. Trio 1.152.00: Gra mofoonplaten 2.003.00: Vrouwenuur tje 4.004.40: Gramotoonplaten 4.40 6.00: Debutanten-uurtje. Nico Schuur man (piano), Willem Hessink (bas-bariiou) 6.016.15: Nieuwsberichten in het Es peranto 6.156.45: Gramofoonplaten 6.457.15: W. A. A. Grol. „Weergare- lcwaüteit van de moderne ontrangimtallatie" 7.15—7.45: Pater Jucundus Bouwman O.F.M.: „De ontwikkeling van de woning bij de verschillende volken, onder den in- RECLAME. wil je wel bekennen dat ik van dit meisjs mijn oogen niet heh kunnen afwenden." „Vindt u haar zoo aantrekkelijk?" ,,Ik vind haar allerbekoorlijkst", verklaar de ik. „Alleen lijkt zij mij ternauwernood oud genoeg om een café als dit te bezoeken." „De heer", zeide Louis, „is een Braziliaan. Hij heet Delora." „Woont hij te Parijs?" „Wel neen! Hij is een schatrijke koffie planter en bezit uitgestrekte plantages id zijn geboorteland. Elk jaar komt hij hier oin zijn oogst op de Londensche markt te ver knopen Ik vermoed, dat hij op weg daar heen is." „En het meisje?" „Dat is een nichtje van hem. Zij is opge voed in een klooster ergens in hel Zuiden van Frankrijk, geloof ik. Ik meen gehoord te hebben, dat zij ditmaal met haar oom naar Brazilië teruggaat." „Zou je denken, dat zij met hem mee zou gaan naar Londen?" vroeg ik. „Vermoedelijk wel en als mijnheer mijn klant blijft, zal hij ze zeker meer dan eens zien want de heer Delora behoort tot de vaste bezoekers van het restaurant waaraan ik verbonden ben." Ondanks de ietwat zwoele temparatuur werd er om ons heen druk gepraat Overal klonk het geknal van kurken, het gelach van vrouwen hel druk heen en weer geloop van de kellners kortom er heerschte hst prettige geroezemoes van een gewoon restau rant op het vroolijkste uur van den nachf Doch op dat oogenblik had er een onder breking plaats, wonderlijk door haar onver wacht karakter niet alteen doch ook om het effect dat zij had op de bezoekers Ergens in het midden van de zaal begon in eens een gong te luiden aanvankelijk tamelijk kalm maar daarna mei sterker geluid en die klonk eenigszins als de toeter van een auto, vloed van het klimaat" 8.009.30: Cot. eert door KRO-Goncert 9.30—10.30: Uitzending vanuit het Concertgebouw it Hengelo; Hengeloseh Dubbelmannenkwartn en jongenskoor, musiekvereen. „De Bj,. dracht". Spreker: mr. dr. Jan Willen Schneider: „Twentsche Humor" 103) 11.00: Vervolg concert KRO-Orkest - 12.00: Tjjdsein en sluiting. Daventry, 1554,4 M. 986: Moigenwij- ding 10.05: Lezing 11.20: Concert M. Dita (sopraan),- W. Howe-Nurse (bar.) 11.50: Orgelbespeling door E. O* Henry 12.20: Orkestconoert 1.20: Beelduü zending 1.251.50: Gramofoonplaten- 3.20: Orkestconcert en orgelbespeling - 3.35: Gramofoonplaten 3.50; Voortz. Or keslconcert en orgelbespeling 4.35: Kinderunrtje 5.20: Voorlezing 5.3S: Nieuwsberichten 6.00: Piano-recital dog Niedzielski 6.20—6.40: Lezing 6.45: Lezing 7.05: Concert. Militair orkest, G. Hall (sopraan) 8.20: NieuwsberiA ten 8.45; Lezing 9.05: „Diversions". VII m.m.v. Dansorkest 10,051120: Dansmuaek- Langenberg, 473 M. 6.307.20: Gn- mofoonplaten 9.3511.15: Gramofoon- p^ten 11.30: Gramofoonplaten 12.25 —1.50: Orkasteoncert 4505.50: Git mofoonp'aten 7.20: Concert. Orkest a bae 8.20: „Tannhauser nnd die Jockeys", Hoorspel van Hanns G. Lastig. Bmssel, 508,5 M. 4.20: Trio-concert - 5.50: Gramofoonplaten 7.35: Orkesl concert en zang. In de pauze: Lezing - 9.05; Ouderwetsche dansmuziek. Op Gold 338,2 M.7.35 Concert, georganiseerd do« de Arbeiders Sportbond van de provincis Antwerpen, onder auspiciën van de S.AK O.V. Kwartet en solisten. Parijs „Radio Paris", 1725 M. 11.50- 1.20; Gramofoonplaten 3.05: Orkasto eert en sou»7.20: Concert. Koor, ori. en solisten. Kalundborg, 1153 M. 11.20—1.20: Or keslconcert 2.40—4.20: Orkestooncsrt en declamatie 7.108.05: Zang anpisM 10.2011.20: Dansmuziek. Zeesen, 1635 M 6.1511.20: Lezing® 11.20—12.15: Gramofoonplaten 12.15 —1.20- Lezingen 1.20—1.50: Gramo foonplaten 1.503.50: Lezingen —3.5) -4.50- Concert 4.507.60: Len'nga 7.50—9.20: Orkasteoncert. Interne»: „Liebe auf den letzten Bliek" of „Lus- penfieber des Lebens". Hoorspel van Afc Haibert. Daarna: Berichten. 4740 doch zachter en muzikaler. Onmiddellijk heerschte er een doodsche stilte in de zaak Gesprekken werden plotseling gestaakt, geen lach weerklonk en zelfs de kellners bleven doodstil op hun plaats staan. Ieders oogen schenen gericht te zijn naar de toegangs deur, een paar der mannelijke bezoekers waren half opgestaan eD op hun gezichten kon men duidelijk een uitdrukking va' 9chrik lezen. Bartot viel een oogenblik ach ter in zijn stoel also! hij een slag had ont vangen, maar het volgende oogenblik her stelde hij zich weder, terwijl de dame met de turkooizen zich naar hem boog en hem wat toefluisterde. Slechts één persoon stond van zijn plaats op, een jongmensch, dat aan het andere einde van de zaal met het vroo lijkste troepje van allen aan een tafel had gezeten. Bij het eerste alarmgelui was hij opgesprongen. Een paar seconden later was hij zwjjgend ijlings en met doodsbleek ga laat verdwenen in de kleine dienkamer, van waar de kellners in de zaal kwamen. Zijn verdwijnen maakte een einde aan de be toovering, welke zich op zoo wonderlijk' wijze van de aanwezigen had meester ge maakt De kellners begonnen weer te bedie nen en opgewektheid heerschte weer alom. Op den drempel stond een meuwe bezoeker, een slanke heer in een jacket, met een kort- geknipten grijzen baard en een smal rood lintje in zijn knoopsgat Hij bieef met ee' glimlachje om de lippen staan, een vol strek! niet opval'ende verschijning, zood»' men hem als een habitué van de inrichting zou kunnen houden. Maar intusschen dwaa." den zijn blikken onophoudelijk door de zaak Zooals hij daar stond, kon men er zeker van zijn, dat er geen gelaat was. dat hij niet l' de oogen kreeg gedurende de enkele minuten dat hij daar stond. (Wordt venHvd) 2-4 1

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1930 | | pagina 14