AGENDA. MUZIEK. VISSCHERIJ-BER1CHTEN. KUNST EN LETTEREN. BUITENLAND. Donderdag. Casino-bioscoopIn een postauto door de Zwitsersche Alpen. 8V4 uur. Concordia: Concert „Amicitia". 8 uur. Lc-'idsche Volkshuis: Ver. t. Bev. der Be langen van Slee hth oorend en. 8 uur. Nutszaal: .1 A. M. V. Spr. B. de Ligt. 8 uur nam. Volkshuis: Spr. de heer Verkruijsen. 8 1/4 uur nam. Vrije Evang. Gem.: Samenkomst te 8 uur namiddag. „ZomerzorgJan v. Riemsdijk. 8 uur. Vrijdag. Concordia: Alg. Verg. Melkveiling. 10 1/2 uur voorm. Nutszaal: Evang. Mij. afd. Leiden. Spr. ds. van Hoogenhuyze. 8 uur nam. Stadszaal: Vioolavond Mischa Elman. 8 uur nam. Dagelijks. „Casino-bioscoop". Hoogewoerd: Voorstel lingen te 8 uur. Woensdag- en Zaterdagmiddag van 2 tot 4 uur kinder- en familie-matinée. „Luxor-theater", Stationsweg: Bioscoop- en Variété-voorstellingen Dagelijks te 8 uur. 's Woensdags en 's Zaterdags matinée te 2 uur. „Trianon-Theater", Breestraat: Bioscoop- en Variété voorstellingen Dagelijks te 8 uur. 's Woensdags en Zaterdags familiematinée. „City-theater". Haarlemmerstr.: Bioscoop voorstellingen Dagelijks te 8 uur 's Woen- dags en 's Zaterdags matinée te 2 uur. De avond-, nacht- en Zondagdien9t der apotheken wordt van Maandag 18 tot en met Zondag 24 Nov. waargenomen door de apotheek van den heer: M. Boekwijt, Visch- markt 8. Telef. 552. HOE ZIJ GROEIDE.... Zilveren Jnbilenm van „De Stem des Volks" 27 November 1901 werd op initiatief van M. Dubbeldeman. door enkele leden der S.D.A.P. do arbeiderszangvereeniging „De Slem des Volks" opgericht, nadat mej. Betsy Vos zich bereid had verklaard, dt leiding van het koor geheel belangloos op zich te nemen. Met veel moeite wks hel gelukt een 30 personen bereid te vinden lid te worden van dit koor, en zoo werd een aanvang gemaakt. Op de eerste repetitie, welke op Zondag morgen boven de bakkerij van de Coöp. „Vooruit" in'do Lange Schoolsteeg gehou- .den werd. bleek dal op zoo'n snelle aan vang niet was gerekend, tenminste de twee kamers waarvan de scheidingsmuur wegge broken was. teneinde ook voor vergaderlo kaal te kunnen dienen, waren nog niet ge heel in orde. doch met frisschen moed wer den de jassen uitgetrokken en met alle macht werd de l&alste hand golegd om het puin op te ruimen, want deze repetitie moest doorgaan. liet was een groepje ongeschoolde zangers en zangeressen toch wist mej. Betsy Vo* het zoo ver te brengen dat op 1 Mei 1905 „De Stem des Volks" met een zestal propa gandanummers haar medewerking kon ver- leenen op de Mei-meeting waar toen als spreker optrad, wijlen Loopuit en onze be kende Mr. Jan Duys De eerste vijl jaren waren voor De Stem des Volks zeer moeilijke jaren omdat men zich niet gemakkelijk dorst aan te sluiten vooral het op het podium zingen vond veel tegenstand. Daarnaast ontbrak aan het muziekreper toire ook veel De Amsterdamsche Slem des Volks, toen reeds een goed koor. was bereid door propagandanummers in leen te verstrekken ons koor le steunen: andere muziek wilde het koor in die dagen niet zingen Toch is door mej. Vos zeer goed werk geleverd en werd er ernstig gestudeerd De S.D.A.P. telde in die dagen een klein groepje leden en zoo kwam het dal inplaals van repeteeren ander werk gedaan moest worden zooals propaganda-lectuur versprei den of anderzins. De S D.A.P. was de Stem en de Stem ae 5 D.A.P. en zoo bleef de Stem doorworstelen totdat in Juli 1911 mej. Vos bedankte als directrice en in haar plaats kwam de heer W.H.deWette, onderwijzer te Leiden Te gelijkertijd begon ook het koor zich uit te breiden. Intusschcn was de Bond van Arbeiders- zangvereenigingen in Nederland opgericht cn de tegenwoordige dirigent van „De Slem des Volks", Otto W. de Nobel was begon nen de verschillende socialistische gedich ten op muziek le zetten. „Morgenrood" was zijn eerste werk. In April 1912 vertrok den heer de Wette naar elders, zijn plaats werd ingenomen door den heer Ant. K A Burgerdorffer. di rigent van de muziekvereeniging „Morgen rood". doch de wereldoorlog in 1914 maakte dat dc Stem dos Volks zich weer spoedig v. een nieuwen dirigent moest voorzien, aan gezien de heer Burgerdorffer. die bij de slafmuziek was over geen tijd meer kon beschikken. Mevr. v. Eek was echter bereid te probeeren de leiding van het koor op zich te nemen, en onder haar leiding heeft het koor zich weten op le werken tot een goed geschoold koor Niet alleen propagandanummers doch ook andere compositie's welke aan het koor hooge eischen stelden werden in studie ge nomen en de concerten van ..De Stem des Volks" kwamen op steeds honger pril In Februari 1922 moest mevr v Eek zich door ziekte gedwongen terugtrekken en werd den heer H v. Kesleren uit den Haag opgedragen haar ernstig werk verder voort te zetten, doch ook deze moest door omstandigheden het directeurschap van de Stem neerleggen. „De Slem des Volks" nam toen een belang rijke beslissing, nl. door den bekenden componist en dirigent Otto W. de Nabel of zooals hij in de zangerswereld genoemd wordt, de groot baas, te benoemen als di rigent; deze benoeming had plaats 23 Maart 1926 Met deze benoeming i9 „De Stem des Volks" een tijdperk van muzikale scholing ingegaan zooals zij nooit gekend heeft en wat haar en de Moderne Arbeidersbeweging zeer ten goede is gekomen. Het groote koor werk van Fr Schubert „Mirjams Sieges- gesang" 9telde ongetwijfeld aan een arbei derskoor hooge eischen. doch het concert van 21 December a.s. zal aantoonen dat De Slem des Volks onder leiding van haar dirigent Otto W. de Nobel voor haar taak berekend is. Verder werd in 1917 nog een kinderkoor opgericht „De Kleine Stem" dat onder be kwame leiding van haar dirigent L. W. Beumen grooten vorderingen maakte, zoo dat (oen het koor sterk genoeg was om zichzelf te redden, de Slem des Volks de beslissing nam het kinderkoor zelfstandig te doen staan met een bestuur gevormd uit dc oudeTS. Ook met dit koor gaat het goed do jaarlijksche uitstapjes van 5 dagen, waar de kinderen bij pleegouders logeeren, slaan goed in cn de Stem mag met voldoening terugzien op het feit dat zij een beslissing nam een kinderkoor op le richten. Verder is nog geprobeerd om van „De Slem des Volks" te maken een Vrouwen koor. Mannenkoor en een Gemengd Koor, doch deze plannen hebben nog gefaald, om dat. wil men iels flink uitvoeren, daarvoor een zeer groot koor noodig is. Het is daarom zeer begrijpelijk dat alle deelcn van de plaatselijke moderne Arbei dersbeweging dit jubileum als een heugelijk feit beschouwen. Dit stukje geschiedenis, hoewel niet volledig, zal er toe bijdragen dat men ervan overtuigd is, dat er alle re den is met optimisme hel gouden jubileum van „Dc Stem des Volks" tegemoet le gaan. EEN MELKVEILING TE LEIDEN. In een dezer dagen gehouden vergade ring, uitgeschreven door den kring Leiden van de Melkveehouders L. T. B.. welke door een 40-tal veehouders, melkveehou ders en kaasboeren bezocht was, is de wen- schelijkheid besproken om te komen tot op richting van een Leidsche Melkveiiiug ten einde het mogelijk te maken, dat de melk veehouders een redelijken prijs voor de melk bedingen. De vergadering was eenparig van oor deel. dat een melkveiling in het belang der boeren is. Om te bereiken, dat zoo spoedig mogelijk (b.v. 1 December a.s.) begonnen kan worden met het veilen, werd een commissie be noemd, die nadere voorstellen zal doen. Deze commissie bestaat uit de heeren: Noordman (Zceterwoude). Jacobs (Hazerswoude), De Wit (Warmond), Van Vliet (Leiden), Paarde- kooper (Zoeterwoude). Gelijk bekend, is tegen morgen weer een tweede algemeene vergadering uitgeschreven Op 20 November 1929 stonden 539 werkzoekenden bij de Arbeidsbeurs ingeschre ven tegen 698 op 20 November 1928. Gisteren slaagde onze stadgenoot de heer P. Miocli te Den Haag voor het machi nistendiploma A (Groote vaart). Gisteravond le ongeveer halfzeven is de 9-jarige II. J C. B. nabij dc Zijlpoort tegen een vrachtauto bestuurd door T. van V. opgeloopen waardoor hij viel en een gecompliceerde beenbreuk bekwam. De Eerste Hulpdienst vervoerde den jon gen naar het Academisch Ziekenhuis. Tengevolge van het slaan van de vlam in een gaspijp is gisteravond een be gin van brand ontstaan (en huize van den winkelier K. in het perceel Breestraat 15. De bewoner, bijgestaan door een agent van politie met een minimax wist liet brandje ie blusscher De molorspuit behoefde geen dienst te doen De geringe schade wordt door verzekering gedekt. Op uitnoodiging van de Studentenvcr- eeniging voor Volkenbond en Vrede zal op Woensdag 27 dezer dr. E. van Kaalte in het klein-audilorium der universiteit een voor dracht houden, terwijl op Maandag 2 December prof. de Vooys zal spreken voor de Studentenvereniging voor Sociale Le zingen. IJ MUIDEN, 21 Nov. 1929. VISCHPRIJZEN. Tarbot per kilo f. 1.501.20, Griet per kist van 50 kilo f. 70—30, Tongen per kilo f. 2.90-r-2.40, Groote Schol per kist van 50 kilo f.50—16, Middelschol f.50—47, Zei schol f. 7047, Kleine Schol f. 409.50. Schar ƒ.236. Roggen per 20 stuks f.32— 25, Vleeten per stuk f. 5.304.30, Pieter man en Poontjes per kist van 50 kilo f. 19, Groote Schelvisch f. 5446, Middel Schel- visch f. 6436, Ivleinmiddel Schelvisch f. 4427. Kleine Schelv. f. 309.50, Kabel jauw per kist van 125 kilo f 11478, Gul len per kist van 50 kilo f. 4210, Lengen per stuk f. 2.22. Wijling por kist van 50 kilo f. 102.80, Koolvisch per stuk f. 2.55. Aangekomen 14 stoomtrawlers: JJM 51 met f.2365. IJM 327 met f 2336, IJM 143 met f 2661. IJM 165 met f.1741. IJM 261 met f 2107. IJM 503 met f.1774. IJM 110 met f. 2672. IJM 100 met f 2934. IJM 49 mei f.3954. IJM 89 met f.-f033, IJM 116 met f 5800. IJM 432 met f.1621, IJM 159 met f 2637. IJM 16 met f. 5266. logger KW 40 met f. 1331 besomming; en de loggers: KW 54 met 184. KW 112 met 450. KW 14 met 201, KW 56 met 64 en KW 147 met 160 kisten vorsche haring en in de haring- haven KW 55 met 508, KW 54 met 391, KW 113 met 208, KW 14 met 286. KW 56 met 420, KW 25 met 493 en KW 110 met 510 kantjes pekelharing. MAATSCHAPPII VOOR TOONKUNST. Het Leidsche Toonkunst heeft zijn leden genoodigd op een avond in de groote stads zaal mei het „Quintette instrumental de Pans", bestaande uit de h.h. Le Hoy, Jamet, Bas, Grout en Boulmé, respectievelijk iluit, harp, viool, alt en violoncel. Aan een uit voering hier ter stede twee jaar geleden voor „Kunst aan Allen" bewaarden we een goede herinnering. Ook nu weer vielen de voortreffelijke kwaliteiten van dit voorbeel dig ingespeelde ensemble op. Samenspel en klankevenwicht waren in orde en de be zielde voordracht kan slechts worden ge roemd. Het programma bestond uit twee oude en drie nieuwe werken. Om te beginnen een viertal der „Concerts royaux" voor viool, cello en harp van F. Coupèrin, kleine ga lante stukjes van zeer bijzondere charme, waaronder een Musette, die een juweeltje was. Daarna Beethoven met een trio voor fluit, viool en alt, opus 25. Dit, officieele, opusnummer is misleidend. Wie de zes strijkkwartetten opus 18 kent, zal zich ver wonderd hebben over het hoogere nummer van het trio, dat tastbaar de mindere is in conceptie en opbouw van de evengenoemde grandiose kwartetten. Hij heeft inderdaad gelijk want opus 18 is in de jaren 1800 en 1801 qntstaan en opus 25 is van 1797. Toch was het belangwekkend dit vergeten werk te hooren en men kon er 's componisten virtuose vaardigheid in de behandeling van den driestemmigen saiz in bewonderen. Vervolgens een sprong van meer dan een eeuw en wc kwamen le land bij den in Londen gevestigden Belg Eugène Goossens, van wien een suite 'van drie kleine stukjes in modernen trant zonder veel eigen cachet, werd uitgevoerd. Een aangekondigd kwintet van den Franschen marineofficier Roussel moest vervalleft omdat de heeren hun partijen hadden vergeten. Daarvoor kwam in de plaats een strijktrio van Jean Cras, ook een officier der Fransche zee macht; een prettig, vlot en goed klinkend geschreven werk zonder groote diepte maar waar men graag ivaar luistert. Het slot van het programma werd ingenomen door een kwintet van Vincent d'Indy, aan het uit voerende ensemble opgedragen, het is van re-centen datum en nog in manuscript. Knap geschreven, maar over 't geheel te zwaar op de hand: de pen is er herhaaldelijk al leen op uit gegaan, terwijl de inspiratie thuis was gebleven. Het publiek, dat in grooten getale was opgekomen, deed van zijn ingenomenheid blijken na elk nummer en juichte het vdor- treffelijke vijftal aan '1 slot met bijzondere warmte toe. IN DE LAKENHAL. Tentoonstelling van Moderne Kunst. II. De moderne kunst wordt door velen niet erkend omdat zij vastgeroest zitten in de traditie 't Geeft niet veel, of ze erkend wordt ja. dajt neen. want ze is er en laat zich op dén duur toch gelden. En verder moet eerlijkheidshalve worden opgemerkt, dat er onder de jonge schilders zijn, dit uit gebrek aan technisch kunnen maar voor 't vaderland weg klodderen en dat gestumper aan de wereld opdringen als modern en origineel. Wie evenwel de expositiezaal van de Lakenhal betreedt en zich even de moeite wil gunnen eens heel dichtbij de tentoon gestelde doeken te bekijken, zal al heel gauw tot de overtuiging komen, dat hier allerminst sprake kan zijn, van technische onmacht. Deze inenschen verstaan in de eerste plaats materieel gesproken „hun vak". Zij kunnen leekenen; en wijken zij van de vormen der werkelijkheid af. dan geschiedt het met overtuiging; dan geven zij zich daar van grondig rekenschap. En zij kunnen schilderen. De een doet liet forsch en hartstochtelijk en zet de kleuren met overmoed tegen elkaar. Hij werpt ze er op met 'n durf, waardoor her haaldelijk de nerf van het doek open door de' verf komt kijken. En het resultaat is overtuigend. Een ander doet met een uiterste nauwge zetheid de schaduwen van dofgrijs verhel deren tot een lichten zilverigen toon. of van donker beschaduwd rood tot heel licht en in de overgang van forto tot pianissimo be merkt men ondanks de accuratesse een tot den einde toe behouden spanning. Uitsluitend uit technisch oogpunt zijn verreweg de meeste stukken virtuoos ge daan. Onmogelijk zal men hier kunnen spreken van een would-be-oorspronkelijk- heid uit gebrek aan technisch kunnen. Wii bespreken thans enkele tentoonge stelde werken. Van de landschapskunst noemen we in de eerste plaats No. 22 een teekening naar de natuur ergens op Corsica. Er 9taan een paar boomen, streng gestyleerd. Het berglandschap verheft zich en daarop als een gesloten eenheid een 9tad. Prachüg zijn de huizen gegroepeerd. Er is een sterke verticale stuwing in het geheel, welke leven dig geaccentueerd wordt door de korte hori zontale daklijnen en de platte zadeldaken. Het geheel, van Wim Schumacher, draagt een monumentaal karakter. Schumacher werkt met sterk beheerschte spanning. Van Germ, de Jong hangt er een gezicht op Fez, waarin we mede een 9treven naar monumentaliteit bespeuren, al is het mis schien in dat opzicht niet zoo goed gelukt als voornoemde teekening. Men lette slechts op de statuur der brug, de huizen links en de rotspartij rechts. Wat echter in dit werk bekoort is het fijn ge nuanceerde colonel, de zilverige loon. Van den zelfden schilder is er een ParijSch straatgfzicht, waarin de sfeer wel heel goed is getroffen. In tegenstelling met het vorige is het forsch gedaan en met een zeker brio. Kruyders' Tuintje is een sterk ge9tyleerde fantasie. Dit is nu een onderweTp dat ons persoonlijk niet zoo heel sterk aanspreekt. Evenwel moeten we opmerken, dat hij in de groenen van zijn fantastische bladvormen en boomenkruinen een fijne nuanceering weet te bereiken. Piet van Wijngaands „Bloemen" No. 3, zijn malsch geschilderd met vlotten 9treek. Er zit warmte in. De pot waarin de bloe men staan i9 overtuigend en niet het minst de groene gemberpot op den achtergrond. Zijn andere bloemstuk No. Is minder goed en komt voor ons gevoe'l niet voldoende uit de verf. Heel mooi zijn de beide ernstige wer ken van J. van Herwijnen. Het eene', No. 10, een pot met gladiolen van verschillende kleuren, alles gehouden in een mooi donker gamma. Het andere e'en stilleven met appels, een paar kruiken en een flesch, waarin ondanks het ernstige gamma een tintelend vibrato valt op le merken. Deze werken getuigen van ernst, diepte en warmte. Hee'l eigenaardig zijn de Stillevens van Hynckes. Gewoonlijk wordt een Stilleven geschilderd zoo ongeveer ter hoogte van den horizon iets er beneden. Hynckes stelt er zich heel anders tegenover. Hij kijkt er meer van boven op neer, wat natuurlijk een ge heel ander effect geeft. Men moet dit in het oog houden, wanneer men zich voor zijn werk plaatst. Vooral 'het eene met de bloe- menvaas op het roode tafelkleed is prachtig van kleur. Er zijn fijne schakeenngen in het rood aangebracht; men lette verder op den lichtval over ihel omgekruld gele omslag van het boek op de tafel en op het emaille- achlige van de fijne geschilderde bloemen. Door de bebeerschiTijr welke deze schilder zich op legt heeft dit werk een koele klaar heid met een ondergrond van pulseercnde warmte. Van denzelfden schilder een Stil leven met e'en mandoline, een kopje en enkele andere dingen. Ook hierin vinden we een eigenaardige' koele mystiek. Zijn bchcersching reikt zoo ver, dat ook het klaTe en gestyleerde zelfportret iet9 Stil levenachtigs heeft verkregen. L'o ernst die J. van Herwijnen's Stillevens kenmerkt, komt vol tot ons uit de schilderij „Man met flesch". Uit 'het donkere gamma, met binnen zijn, grenzen een tintelende nuanceoring van allerlei diepe kleuren spreekt een diepe persoonlijkheid. Stevig doorwerkt is de kop van den man. die veel ervaren heeft in zijn leven. De kracht, de gespannenheid van Wim Schumacher uit zich geheel andeTS. Van hem zien we een 9terk en karaktervol zelf portret. Hot wat hoekige van den bouw, het eenigszins geslyleerde met het prachtig ver glijden der schaduwen doet eenigszin9 sculpturaal aan. Heel mooi is in het grijze! toongamma het fijnzilverige van den achter grond. Dezelfde zucht naar het afgesloten sculpturale, dezelfde grijze tonaliteit vinden we bij hem. bij zijn schildering van een eenigszins verlegen zittend jong meisje. Volkomen eerlijk en mannelijk sterk is de kop van een zeeman door Charley Toorop. een symbool van geweldige kracht. Veel heeft zij naar het ons voorkomt, niet met haar vader, gemeen, dan diens zucht naar het geven van een sterke karakteristiek en diens kleurgevoel uit een zijner eerste perioden. Het gduigt bij Van Uytvanck van durf, dat hij een zittende jonge meisjesfiguur in het volle buitenlicht durft plaatsen zonder de requi9ieten van een atelier. In heel de houding van het lichaam, van de handjes en van de naast elkaar voorzichtig neerge zette voetjes is schuchterheid uitgedrukt. Wij kunnen natuurlijk niet alle9 uitvoerig bespreken, maar vestigen kort de aandacht op een „Kruisafname" van Arondeus, die waarschijnlijk hen die aan de gewone liturgische voorstellingen gewend zijn niet bevredigen zal. Toch heeft deze schilder hier in een sober gamma iets weten te bereiken dat aan de oude Duitsehe meesters her innert. Aan de „Ruiters der Apocalypse" en „De Nacht" van IJ. van de Velde, dunken ons invloeden van Konijnenburg -niet geheel vreemd, al heeft de schilder deze dan ge heel in eigen ziel verwerkt. Uytvancks portret van Jan Sluyters laat ons den schilder zien als een geestelijk krachtmensch. Men bekijke den kop maar eens goed. Van Jan Sluyters zelf zijn er een paar werken, die voor dezen schilder wel zeer representatief zijn. De roodgesluierde negerin op een divan, waarachter een bro- caatgele draperie is met hartstocht geschil derd. De groote uitdagende oogen, de dikke roode lippen, de blinkende versierselen, alles wijst er op, dat in deze vrouw de instincten van het oerwoud leven. Men zou deze beel tenis een symbool van het zinneleven en van natuurdrang kunnen noemen; iets dat in zichzelf nooit slecht kan zijn. en althans minder prikkelend dan de photo's en prentjes van badenden, waarmee we wor den overstroomd. Fijnen, lyrischer gedacht is een andere naaktfiguur van Sluyters met een weelde van zachte tinten en glanzen. Er is in deze schildering meer verstilde aandacht, minder heftig brio En loch is er in het coloriet een zeldzame gedurfdheid en een gespanner kracht. We zouden hier in onderdeelen het lijnen geheel kunnen bespreken, dat heel zuiver met fijne plastiek is weergegeven. En nu zijn er nog een aantal houtsneden cn er is nog beeldhouwwerk. Voor het oogenblik moeten we het echter hierbij laten. ESTHER DE BOER—VAN RITK. Naar wij vernemen is mevrouw Esther de BoerVan Rijk benoemd tot ridder in de Kroonorde van België. DE ALGEMEENE TOESTA •De zee-conferentie. De Amerikaansche delegatie voor öensche conferenie is nu volledig 4y1 benoeming van Adams, minister ueDaives, ambassadeur te Londen I Morrow, ambassadeur te Mexico en d gezant te Brussel. Dezen vormen nu d»"3 galie samen met Stimson, die de le'i, hebben, en de senatoren D. A. Fbei T. Robmsnn. Tevens wordt medegedéf'il admiraal Prat en schou-bij-nacht Jonesf zullen gaan als technische adviseur- °P I BELGIE. Een crisis vermeden? Cbineeschen gezant. Met 31 tegen, 15 stemmen is liberale fracties van Kamer en Sensail teren een motie aangenomen, waarbj ijl vertrouwen uitspreken in de liberale lusters om in den schoot van de regJ tot een 3ccoord te geraken, ten minui helzende: le. afwezigheid van alle digheid ten opzichte van de Fransctrl iuur door inrichting aan dee Rijksniuvïl te Gent van facultatieve Fransche sen; 2e. eerbiediging der taalminderj b(i de organisatie van het lager- deibaar ondew(js door bepaling bij van de noodige modaliteiten. Do is hierdoor aanzienlijk opgeklaard een breede mogelijkheid tot verdere handeelingen met Jaspar voortbestaan! algemeene indruk is. dat indien de iilj partijraad dit besluit eveneens go« wat vrijwel zeker is. alle gevaar voor| crisis als geweken zal mogen word schouwd. Op den Chineeschen gezant is in til zantschnpsgebouw door zes ChineeteM aanslag gepleegd. waarb(j de gerat! f werd gewond. De zes Chineezen hadden de invrghal nng van een landgenoot geëischt, fol aangehouden naar aanleiding van «of dent in het gezantschap. De gezant I de zes mannen gezegd, dat dit m r was. behoorende tot de competeiife| den Belgisohen rechter. DUITSCHLAND. De Duitsehe Landdag geopeal I Minister-president Held heeft deii schen Landdag geopend met een rede. in hij een overzicht gat van het i jaar, dat naast opleving en versleriinf Duilschlands prestige m de wereld o groote toeneming van de werkeloosttil nood in den landbouw had gebrast! f verwierp het streven naar den staat en zeide: „In de structuur vaal Rijk wenscht Beieren een krachtig, <nl geheel steunend onderdeel te blijvea.l zijn levenskracht echter put uit zija standig bestuur als slaat. Met algemeene stemmen is de af[fl! digde Stang van de Beiersche Voikspartj voorzitter van den Landdag beneem communisten namen geen deel aan de ming. o FRANKRIJK. Het graanontwerp aangenomen. De Kamer heeft met 581 stemmen het regeeringsontwerp betreffende graanhandel aangenomen, nadat zij met 365 tegen 221 stemmen een ami ment had verworpen, naar aanleiding1 van de regeering de kwestie van vertrol had gesteld, en dat strekte om den mis van oorlog te machtigen met een en van 600 millioen de binnenlandsche pa op te koopen. ENGELAND. Ce vlootbaris van Singapore - El onderminister te veel Uit m ijnnij veiheid. In het Lagerhuis werd den premier vraagd de verzekering te geven, dat i wijziging zou worden gebracht in de tiek ten aanzien van de voltooiing en vestiging van de basis van Singapore der toestemming van de regeenngen betrokken dominions en koloniën. De premier antwoordde, dat he men duidelijk was dat de ^c^an3.eD' hadden bijgedragen, moesten v°r raadpleegd bij iedere nieuwe reSe 111 het bouwprogram ten aanzien gee,n definitieve beslissing *3S. en dit niet alleen bij wijze van H maar op zulk een wijze, dat er steming werd bereikt. De minister van manne dc op een vraag mede, dat de gaven voor de basis van f« raarnd werden op 8.700.000 P's^e0(je grip van de kosten voor het ariQ Totdusver was er in totaal J- uitgegeven Rekening houdend m -- JjolODlc"' HET RESIDENTIE-ORKEST. 2e Abonnements-concert. Op het tweede abonnementsconcert van Het Residentie-orkest op Maandag 2 Decem ber a.s. zal als solist medewerken de pia nist Willem Andriessen. bijdragen van dominions eD ---- ten laste van de marinebegr^^ slotte een netto-bedrag van Tot consternatie van recht parlementaire autoriteiten is [d de regeering 7 onderministers I huis heeft, terwijl bij de derministers zijn toegelaten- ^e- inderanitcitswet moeteü w om de 7 onderministers te vr

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1929 | | pagina 2