A in- fl* Jaargang sr LEIDSCH DAGBLAD, Zaterdag 2 Februari 1929 Vierde Blad No. 21131 [BOUWKUNSTIG SCHOON. ...UW NAAM IS VROUW. MODEPRAATJES VAN EEN PARISIENNE. ta bietten bij Griep en Influenza VOOR DE HUISVROUW. nj HOOGLANDSCHE KERK. V. ct koor der Hooglandsche Kerk moge niet machtig zijn opgeval als dat der Pieters- het is meer kenmerkend voor de con- iènte doorvoering der Gothische ge- ,[e. We wezen er reeds op. hoe slank de ren zijn, hoe op de uiterst fraai bewtTkte leelen slanke schalken rusten, welke, igend in een mooi kapiteel op beurt steun geven aan de ge- ribben; verder hoe er langs de sleun- eo nauwelijks nog muurwerk is aangÉ1- ht. zoodat de lichtopeningen heel dicht elkaar zijn gebracht. Dit geeft aan de nis iets transparants, en trouwens ook de transepten; iets feestelijks, dat weer herinnert aan de Noord-Fransche Go- Het koor heeft daardoor iets blanks pover het meer donkere van de Pieters- Natuurlijk werkt daartoe ook mede, de gewelven der Pieterskerk diep don- mm zijn. terwijl die der Hooglandsche ril van tint zijn. ijken we nu de gewei fscheïpen boven r. Vooral vanaf de meeste stoelen in ip der kerk heeft men er een mooi op. Ik heb ter herinnering van die ;help even een schets gemaakt. Maar irlijk is het in werkelijkheid veel ir U ziet hoe fraai de ribben oprijzen kapileelen der schalken, hoe ze elkaar wijze naderen en worden opgevan- r een viertal ribben, die in één mid- samen komen, dal-afgesloten is door -t cirkelvormig, geprofileerd sluit- steenen gewelven is dit natuurlijk tsteen. ;cef ik hierbij nog de teekening van galerijen terzijde van het koor. U :b herinneren, dat de traceering van ipsbogen der galerijen volstrekt niet is. Er zijn er bij, waarvan de ig is uitgestulpt tot een kantwerk in (we de rijzige schoonheid van het koor fl die opölrevende lijnen op ons in heb ben werken, posteeren we ons bij het yan het Zuidertransept. We- kijken le tegenovergestelde zijde en merken J°e "izig en transparant ook hier alles jer vlak bij is een punt, waar men de ^werking op zijn ailervoordeeligst kon fjoden. We gaan iets naar voren en tde in de Westerzijbeuk van dat tran- r plaatsen we ons zoo, dat we door den m&ang in het koor kijken. We bemer- |ao een verrassende licht- en schaduw- Rechls. onder de donkere gewelf- ,en van de kooromgang door, kijkt men 1 lichtere partijen van het koor. En 9 ontdekken we een symphonisch© nneid van buigende, elkaar ontmoe- J en vluchtende rijnen. Meer links ziet omhoogstrevende lijnen van het fwtransept met zijn die hlbijeen ge il0 ramen. Vooral, wanneer de volle D hel oude heiligdom kijkt, is de licht- |ne prachtig. En ook hebben we ons de week overtuigd, welk een heerlijke crfcing de volle maan uitoefent. Men jProbeeren met woorden een indruk te vaD de plechtige geheimzinnige sfeer, er aan heerscht, maar is veroordeeld 5 .le Afeten. Me-n moet schilder ■nan 0D^er^voudig gevarieerde licht- er hTnUance9 kunnen weergeven °el gevoelig penseel van een Aert eer beschikken. Gelukkig dat wij r ip/3 11 'n meerdere of mindere bei nilIlste ^hildersoogeu bezitten en di u va" bet licht gevoelig zijn j koorramen valt het licht der j 0^n naar binnen, werpt zijn matte a van^ p*'aren- cesonneert over de ^^1» br»dpm. en kaatst terug tegen feller n v?n el ^°or- ^u'sl at l5fdarhr,S Z0°. bizonder mooi De Golhi- 7lnnzp Vor'nnigt zich tot ^en koele b* vah aanbidding Elke ge- e materie schijnt met de om- hoogstrevende lijnen der architectuur zich m 't oneindige le verliezen. Als U overdag in de kerk zoudt willen rondwandelen er is geen bezwaar tegen, dit des Zondagmorgens een half uur voor het aanvangen van den dienst te doen. als men maar in het oog houdt dat mem in een kerk is plaats U dan in het uiterste einde van den Zuidelijken zijbeuk vlak bij den Westmuur. Even kijken we, hoe de gewelf- ribben van de onvoltooide travee zich in het muurwery verliezen. Even kijken we ook naar den torenvoet. U herinnert zich, dat die oorspronkelijk buiten de oude kerk stond en bestemd was te verdwijnen. Onderaan zien we boogfriezen van door elkaar ge vlochten rondbogen, en daarboven spitsboog friezen. Maar nu draaien we ons om, en kijken door de geheele lengte der zijbeuk tot ons oog stuit op de buiging van de koorom gang. Wenden we ons een beetje naar links dan kijken we over het klankbord van den kansel heen even schuin in 't koor en genie ten weer van heel mooie lichteffecten. Maar het mooiste is het misschien nog, wan neer we ons in den hoek op de bank zetten en tusschen de pilaren van het schip door kijken zóó, dat een der pilaren, die het Noorderfcransport van het schip scheidt, ge heel vrij komt te staan. Die pilaar teekent zich donker af tegen den heel lichten ach tergrond van het transept Ook de gewelven om die pilaar heen staan in schaduw. Maar nu is dit het eigenaardige: die schaduwen zijn altijd transparant door de kaatsing van het licht tegen dp zerken van den vloer en door reflexen uit andere deelen der kerk. Ik telde rondom dien pilaar twaalf scheipen alle met verschillende schaduwnuances. Onwillekeurig denkt men bij dit schaduw spel en bij de bewogen golving van het lijnenstelsel weer aan de muziek der Oud- Hollandsche contrapuntisten, die de Gothi sche gedachte in tonen verklankten en aan hun composities dezelfde immalerieele schoonheid wisten te geven als de archi tecten aan de oplossing huner constructieve problemen. De volgende week besluiten we onze wan deling door dit schoone bouwwerk. EEN AANTREKKELIJK UITERLIJK IN KOUDE DAGEN. Het is eenvoudig onbestaanbaar er uit te zien alsof de zon met volle zomerkracht schijnt, wanneer de bloed-circulatie niet in orde is, en in de eerste plaats moet er daar om voor gezorgd worden, dat deze zoo gauw mogelijk haar plicht doet En dit kan men niet beter bereiken dan zoodra we het bed uitgestapt zijn (het klinkt misschien erg huiverig, vooral in de op het oogenblik heerschende koude) dan een af- sponzing te nemen van ijskoud water. Daar na flink afdrogen met een harden badhand doek en het zal heusch niet lang duren of er komt een allerbehagelijkst gevoel over cns. Verdor dadelijk iets warms drinken, bij voorkeur warm water of warme melk in- plaats van het zoo geliefde kopje thee. daar men door de eerste twee dranken het bloed zuiverder houdt. Van heel veel vrouwen, die er in den zo mer opvallend aardig uitzien, kan 's winters allerminst hetzelfde gezegd worden en het valt me dikwijls op dat het jonge meisjes van de warme zomermaanden vaak niet te herkennen is in het schepseltje met het bleeke gezichtje en een rood neusje. En dit K zoo jammer, want niettegenstaande ik erg gesteld ben op de dunne zomerjaponnetje», geloof ik toch voor mij dat er niets ftat- teerender voor een knappe vrouw bestaat dan bont. En het mooiste, kostbaarste bont zal niet tot zijn recht komen, als er geen stralend frisch, rose gezichtje en een mooie nek bovenuit komen kijken. Zoodra wij dus de koude afsponzing heb ben gehouden, die geregeld volgehouden moet worden, willen we eenig resultaat bereiken, kunnen we aan de behandeling van ons ge zicht beginnen Wij zijn dus begonnen met koud water, liefst zelfs met sneeuw of ij» te wasschen en hierop wordt het gezicht zachtjes ingewreven met een mengsel van gelijke deelen rozenwater en eau-de-cologne. Eau-de-Cologne alléén zou voor menige huid te sterk zijn en hierdoor een droogte veroor zaken, die gauw rimpels te voorschijn roept. Dit mengsel er nu een minuut of drie la ten intrekken: een goede soort Vanishing- cream nemen en daaroverheen luchtigjes poederen. Ik hoef zeker niet te vermelden, dat Rachel over het algemeen genomen het best bij de huidtint der Hollandsche vrou wen komt. hoewel blondines soms mei het grootste effect lichlroee kunnen gebruiken. Een gelukkig genre tusschen die twee in is ochre-rose. dat vooral in compact-vorm aan le bevelen is. Als U op bovenstaande manier te werk gaat. zult U al gauw bemerken, dat de rol len nu omgewisseld zijn en de neus in- plaats van rood, wit gaat zien en er meer kleur op de wangen verschijnt. Verschillende doktoren schrijven in de koude wintermaan den een levertraan-kuur voor, maar ik ge loof dal er aardig wat moed toe noodig is om zich hieraan te onderwerpen: ik voor mij zou het tenminste met geen mogelijk heid kunnen Ga verder "nooit naar bed, onverschillig hoe laat hel ook moge wezen, voordat alle poeder en cream met de grootste zorgvul digheid van het gezicht en den hals verwij derd is. Daarna kan men gerust met een goede zeepsoort wasschen. naarmate de huid die verdraagt Er bestaan ettelijke menschen zoowel mannen als vrouwen die nooit zeep op hef gezicht kunnen verdragen, hoewel de heeren der schepping er toch wel het noodige door het scheren op krij gen. Meer dan eens is een grove huid met open roriën te wijten aan het feit. dat men in bed kroop zonder een zorgvuldige reiniging te hebben gehouden. En nu het belangrijkste deel niet te ver geten- ga iederen morgen door weer en wind een flinke wandeling maken van een uur of anderhalf. Niet slenteren op de manier alsof men winkels kijkt, doch stappen, een Hinken pa9 er in houden, zoodat het geheele lichaam in beweging geraakt. Men zal zich dan thuis gekomen oneindig veel prettiger en veer krachtiger voelen dan wanneer men direct, zonder een luchtje te hebben geschept, aan het werk is getogen. In den winter en bij sommige menschen zelfs in den zomer komt het voor. dat er kippenvel op de armen of beenen verschijnt, hetgeen eveneens een bewijs is vaD slechte bloedcirculatie Het is natuurlijk een verre van mooi gedicht bij mouwlooze avond japonnen en geeft het totaal niets of men de bewuste deelen met poeder bedekt om een en ander te verbergen. De kern van het euvel moet gezocht worden en zooais reeds gezegd, is kippenvel gewoonlijk *»nkel en alleen aan een slechten bloedomloop te wijten. Gebruik kleine, stevige badhand- doekjes. die in warm zeepsop gedompeld moeten worden. Hoe warmer, des te beter. Wrijf daarmede de armen en beenen iederen avond en morgen flink in, naspoelen met warm water en daarna coldcream ör in mas- seeren. Het spreekt vanzelf dat er niet op een dusdanige hardhandige manier te werk moet worden gegaan, dat men de huid schaaft, hetgeen heel gauw gebeuren kan, en om dit te voorkomen verdient het aan beveling het doekje dik met zeep in te smeeren. Voordat ik U nu nog een paar schoon heidsmiddeltjes opgeef, moet ik nog even op een paar dingen attent maken, welke in den wintertijd goed voor oogen gehouden dienen te worden. Bedenk dat influenza en griep- bacillen door den neus en mond binnen komen en het is daarom uitstekend 's mor gens en 's avonds met €«n vrij 9terke oplos sing van overman ga an zuur-zout en koud wTaler te gorgelen en ook iet9 daarvan door de neusgaten op te snuiven. Slaap met een geopend raam winter en zomer, behalve wanneer het mistig wier is. Op die manier zal men minder dikwijls koude vatten en er ook veel gezonder gaan uitzien. Als men echter een geweldige verkoud heid eenmaal te pakken heeft, is een pro baat middel een glas warme melk te nuttigen waarin een dessertlepel fijngehakt niervet i9 gedaan. Dit is een heel ouderwetsch mid deltje. doch het is uitstekend, zooals ge woonlijk met dergelijke dingen uit de oude doos het geval is. Bedenk verder dat één enkel zuiver wol len kleedingstuk. dat op de huid wordt ge dragen, onverschillig hoe dun het ook moge wezen, meer waard is dan drie andere te zamen. Het moet echter beslist van een goede kwaliteit zuivere wol zijn. Door het dragen daarvan zulten die vervelende ver koudheden zooveel mogelijk op den achter grond worden gedreven. Met dit alles wil ik natuurlijk niet he- we'ren dat men er volkomen aan ontloopen kan. oh nee. maar het valt niet te ontken nen dat wij die lieflijkheden dan lot een mi- j;i- >i:m kunnen beperken. Nu krijgt U tot slot een stelletje lieel ge wone huismiddeltjes die er veel toe kunnen bijdragen de aantrekkelijkheden van ons uiterlijk te verhoogen. Wimpers en wenkbrauwen. Als men iederen avond de oogharen en wenkbrauwen met een penseeltje bewerkt dat in een weinig gewarmde amandel-olie. wonder-olie of sla-olie is gedompeld, zuIIpd deze niet alleen donkerder worden, doch ook in groei toenamen. Huid. Dit is een middeltje, dat met succes gebruikt kan worden, wanneer men een poos in een guren wind heeft geloopen en de wangen op zulk een hinderlijke ma nier kunnen gaan 9tpken en gloeien. Klop het geel van een ei stijf en voeg hieraan toe twee' theelepeltjes glycerin, één theelepel rozenwater en een theelepel boorwater. Maak daarvan een gladde pasta, wasch het gezicht in warm water en gebruik een goede vette zeepsoort. Flink afdrogen en ckiarna het geheele gelaat en den hals be dekken met de ei-pasta, welke laatste zachtjes in de huid geklopt dient ie worden. Een en ander er 'snachts op laten zitten en 's morgens met warm water verwijderen. Tanden. Een paar druppels citroensap, gegoten in het water dat gebruikt wordt om den mond te spoelen, na de tanden ge poetst te hebben, zal deze blanker doen worden en heeft tegelijk de eigenschap den adem geuriger te maken. Haar. Als het haar een doffen glans heeft, moet U eens probeeren het in te wrijven met wat glycerine en rozenwater. Gelijke deelen en telkens wat in de hand holte gieten en daarmede over de lokken strijken. Flink nawrijven met een schoonen, zachten, zijden zakdoek. Lippen. Met een schijfje zuren appel J«an men de lippen zacht en rood krijgen, zoodat er dus geen gebruik hoeft te worden gemaakt van een lippenstift. Er moet hier mede flink over den mond gewreven worden een keer of zes. Handen. Handen zullen in prachtige conditie blijven als ze telkens na het was schen met een weinig rozenwater en kamp- ferspiritus worden ingewreven. Wratten. Deze leelijke dingen verdwij nen als men eenigen tijd volhoudt ze met kLurlooze jodium te bewerken. Het beste is dit een keer of drie per dag te doen. Zorg er echter voor de kleurlooze soort te krijgen, daar de bruine de huid een gore, gele tint geeft. MABEL. ..Mabel" heeft zich bereid verklaard alle vragen, die haar door lezeressen gesteld worden, iedere week uitvoerig te zullen be antwoorden. Voor haar bestemde brieven richte men aan het bureau van ons blad en zullen wij voor doorzending aan de schrijfster zorg dragen. (Red. „L D/1 Dezen keer schrijf ik weer eens voor u allen; niet alleen voor de uitverkorenen, die ook in den winter vacantie hebben en mogen gaan spelen in de sneeuw als zorgelooze kinde ren, niet uitslui tend voor haar, die nu al lente vieren aan de „Cöte d'Azur", eiken dag weer, onder een slra- lend-blauwen he mel, tot de zon ondergaat. De car- navals-vierster- tjes, die van mij ..het origineele idee" verwach ten, dat 'n\ haar eigen hoofdje niet wil opkomen, inoet ik teleur stellen, inaar met de troost.dat een idee van mij vlugger een pu bliek geheim wordt, dan ge het pakje kunt ma ken! Het is nu de lijd weer eens een „petite robe" te bestellen, zoo'n dun wollen jurkje, dat ge ook in 't voorjaar nog dra gen kunt. Het behoeft niePmeer kleur van den de japon sluit steeds aan om de heupen} de mouwen zijn altijd lang, maar niet al te nauw en de rokken zijn rondom even lang. Behalve de kettingen, die ik u wel be schreef en die van groote platte kralen zijn of van snoeren héél kleine gekleurde en vergulde kraaltjes gedraaid, hebben we nauw om onzen hals, .chokers" van houten kralen, afgewisseld met ivoor en verguld;' die kettingen zijn veel gedistingueerder dan de miniatuur-kerstboomslingertjes van dezen winter De zwarte houten kettingen doen het heel goed bij onze zwarte middag-toilet ten met doffe zwarte schoentjes en tasrh, waarhij we, om er eens heelemaal anders uit te zien een vuurrood hoedje hebben ge kozen of op een kleine zwarte „feutre" een rood veertje of ander garnituurtje lieten zet ten. Als we het nu allem&Al doen. dan zijn we toch weer uniform gekleed, maar dat i9 nu eenmaal het lot van de slavin der mode, die „Parissienne" heet. COLINE. RECLAME. IMIJNHARDT'S 0 L«i vo/*ftl op dco OMR) Saupirto daar dew ublette» wetUg brvrhtnod :ijo togen uotik to «crvalichln# PrtJ» 23. 40 ca 73 ct, 6849 zoo precies in de mantel le zijn, als het er maar goed bij staat; een das van crêpe de Chine, waar de tinten van japonnetje en mantel in over- heerschen, vormt een overgang tusschen beide. Typische trekjes van de petite robe „voor jaar 1929" ziin: de rok is aanmerkelijk ian- ger dan het vorig najaar. Zij is altijd ruim, met stolpplooien rondom, of enkele diepe plooien, met plissé's, klinken, of hij js in klokvorm geknipt. Die ruimte begint steeds zóó laag. dat de stof glad om de heupen valt. Een ceintuurtje van stof of leer, op de hoogte van de punten van de heupen ge dragen, doet de rok nog langer en de taille nog korter schijnen. Deze eenvoudige jurkjes laten we maken van doffe wollen crêpe, in donkere of neu trale tinten en ze worden gegarneerd met niets dan plooien nerfjes, in- of opgezette reepen stoï; om aeze jeugdige jurkjes nog kittiger en keuriger te maken, fris6chen we ze dikwijls op met een klein kraagje en manchetjes van crêpe de Ohine of lin nen batist. Juist door hun grooten eenvoud en door dat de éléganc© van de draagster hun char me vormt, zijn deze simpele jurkjes niet boeien dte beschrijven 1 Ik zag er een van zwarte wollen crêpe (zwarte jurkjes kunnen alleen onder zwarte maotels worden gedra- gen, maar voor wie is dat dezen winter een bezwaar!), een paar reepen waren in de lengte in het corsage gezet, wat slank maakt en dan nog een paar diepe plooien voor- en één achterin de rok, wat ook 'n sraalleren indruk geeft daD heel veel ruig te; een 6mal ceintuurtje van de stof, klein split je met knoopjes bovenaan, rond kraag je en smalle manchetjes van gesteven ba tist. Beige, grijs, donkerrood, grijs-blauw, donkerblauw zijn verder de kleuren, waar van de ParisienDe, practisch als ze is, deze jurkjes, die ze héél veel draagt, laat ma ken. De mooie namen van de wollen crêpes zijn „Andrélia", „Madiana", „Tussélya" etc.een matjesaebtig poreus wollen weef sel is vooral voorjaarsachtig en dus nu zéér aan te raden. Op de donkere jurkjes dragen we kraag jes etc,, bij de grijze en beige liever een chAle iö zachte tinten, van crêpe de Chine. Vroeger was zoo'n das vierkant, heette „mouchoir" en werd dubbel gevouwen tot een driehoek, toen werd hij dadelijk als driehoek geknipt, pointe", en nu is er soms niets over dan de twee randen van zoo'n driehoek, om alle overtollige dikte te vermijden, of we dragen een schuine reep crApe de Chine met een knoop of strik van voren, in onzen mantel. Met de drie hoekige eh&le fleuren we een „petite robe*' op; we knoopen hem van voren of halen hem door een ring of spelden hem tegen een schouder vast Do plaats, waar tegenwoordig onze' „taille' wordt aangeduid, is eigenlijk heel onpractisch om er een ceintuurtje te plaat sen, dat steeds schuift tusschen de heup en de holte van de taille. Die nonchalance mag wel aan och tend-jurkjes, maar 's middags moéten onze japonnen met nog mee zorg worden gedragen. De taillehoogte wordt dan aangeduid door op die plaats de japon licht- aansluitend te maken en van daar de gar neering naar boven en op de Tok te laten uitgaan. De voornaamste, eigenlijk de eenige, gar- neering van onzp middag-toiletten zijn gëïn- crusteerde reepen van de stof, in rechte of gebogen lijnen om taille en heupen aange bracht. horizontaal, diagonaal, evenwijdig of gekruist, en geknipt in andere richting dan de zijden crêpes: marocain of crêpe de Chine, waarvan deze middagjaponnen wor den gemaakt. Eigenlijk leent crêpe-satin zich het beste tot het maken van deze toilet ten met incrustaties die dan van den glim- menden achterkant geknipt zijn, in tegen stelling met de vóór-win terse he japonnen, die glansden en met de doffe zijde werden gegarneerd Veel grijs en rood! Deze toilet ten hebben ronde halzen bij rond-geknipte garneeringen, pn V-vormige, al9 de ingezette reppen puntig en schuin loopende rokjes hehbpn zelden plooien, soms een paar losse banen; meestal is de rok klokvormig, maar Nog even een ander patroon voor een bedelaarskleedje, dat o.a. zeer geschikt is, als u wat gelijkkleurige, eentonige lapjes heeft. Ook dan moet u zorgen een groot aantal precies even groote 9tukjes stof te hebben. Maar u stikt ze 9lecht9 gedeeltelijk vast; wanneeT uw lapjes b.v. langwerpig zijn. stikt u ze zóó: 1 j f 1 Dit los laten. j i i I Dit los laten. De vastgestikte blokjes moeten samen één geheel vormen: één deken, die later op de voering wordt gezet De los gelaten lapjes slaat u om naar buiten; zoodat zij recht naar boven staan; wanneer de deken klaar is. neemt u een gloeiend ijzer en strijkt de lapjes naar boven op; dus niet plat strijken, maar juist omgekeerdI Vindt u het kleed dan nog wat somber, dan kunt u de rechtop staande lapjes uit schulpen met uw schaar, of kartelen of er driehoekjes uit knippen; dat vroolijkt zoo'n kleedje bijzonder op. In een aardig huisvrouwelijk boekje, dat door Vroom en Dreesmann wordt verspreid, las ik onlangs dit werk voor ionqe meisjes: Gekleurde kraapjes en manchetten voor een poppenjmk of mantel. In een klein houten plankje slaat u twee spijkers op een even breeden afstand als u de breedte der man-i c.helten wenscht. Natuurlijk mag het plankje niet le dan zijn. Windt nu om die spijkere één wollen draad en knoop deze vast. Steek vervol gens een anderen draad van dezelfde kUoir in een stompe naald met lang oog (een stopnaald) en maak één uiteinde van dien draad aan den om de 9pijker9 gespannen draad vast. Als u het plankje recht vóór u houdt, zoodat de gespannen draad horizon taal voor u ligt, kunt u den nieuwen draad aan de meest linkschen spijker vaslzetten. Daarna neemt u een derden draad, doch deze mag niet van het kluwen wol worden afgebroken en legt deze van den linkerkant horizontaal naar den rechterspijker; doch u zet 'm niet vasten nu gaat u dezen lossen draad en den eersten gespannen draad, met den tweede, die aan den spijker vastzit door knoopsgatsteken verbinden. Maak de ste ken niet te dicht op elkaar; het moet losjes gewerkt worden. Bij dezen eersten toer dient u de steken te tellen, zoodat u in den vol gende er evenveel maakt, anders wordt het randje scheef. Is u bij den anderen spijker aangeland, dan legt u den woldraad, die aan het kluwen vastzit, weer los naar don eersten spijker terug en werkt nu van rechts naar I inks, door in iedere lus van den eersten toer weer een knoopsgatsleek te maken. Op die manier gaat u door om de beurt van links naar rechts en van rechts naar links tot de reep zoo lang 19 als noodig voor het manchetje. Dan hecht u af en breekt de draden af. Voor een garnituur van kraagje en man chetten moeten de spijkers voor het kraagje verder uiteenslaan dan voor den mouwop slag; de kraag behoort n.l. breeder te zijn. Kinderen die een beetje handig zij'n. hebben den slag voor dit werk dadelijk be*t Zij kunnen het dan nog aardiger maken door met verschillende kleuren te werken: b v. in nuances van blauw of rood, of door eea afwisseling van wit en rose.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1929 | | pagina 13