PHILIPS RADIO
Humor uit het Buitenland,
UIT RUSLAND.
H. G. v. LU JKEN, Breestr. 39, Tel. 35
GEMENGD NIEUWS.
Matigheidspropagandiste „Maar als de verleiding komt. denk
Je dan nooit aan Je vrouw, thuis
Vroolijke ziel«Jewel, dame, maar op zulke oogenbllkke ken
Jk geen vrees", (London Opinion),
„Zoo. Je hebt Je engagement met Paul dus afgemaakt
„Ja. ik ontdekte dat zijn liefde niet sterk genoeg was om
alle kleine moeilijkheden van het dagelijksche leven te door
staan".
„Hoe kwam Je daarop
„Wel. hij was altijd weer boos, lederen keer als die lieve
kleine PUI hem In zijn been beet". (Passing Show)
OpzichterHel daar, ben je gek geworden, waarom
hink Je op een been over die plank
Jochem „Nou, lk ben bang dat die plank m"n heele gewicht
niet droage kan, boas". (Humorist)
„Vader heeft me vijf duizend gulden geboden als lk me voor
mijn een-en-twlntlgste jaar niet liet kussen door een Jong-
mensch".
«Zoo, en wat zou Je met dat geld hebben gedaan (Life)
„Het ls dikwijls mijn liefste wensch een man te zijn".
„Waarom
„Als lk langs de winkels ga denk lk er aan hoe gelukkig i
mijn vrouwtje met al die schattige japonnetjes zou kunnen
wflVpn, (Passing Show).
r#
I «Zeg eens, keUner, dat ls toch al te bar. Dat bord ls heelemaaf
'nat"
„Pardon meneer, dat ls Uw soep", .(Lustige Kölnex Ztg^j
(Nadruk verboden).
KERSTFEEST IN RUSLAND.
In Rusland voltrekt zich alles volgens een
door de eeuwen gekeiligden ritus, waarvan
de overtreding als een groote zonde wordt
beschouwd. Voor eiken belangrijken feest
dag bestaan voorschriften, die alle bijzon
derheden, alle gebruiken, de geheeie hou
ding bepalen. En deze voorschriften, waar
van een groot gedeelte van heidenschen
oorsprong is, is in de oogen van het volk
even belangrijk (vaak zelfs nog belangij
ker) dan de kerkelijke ritus. Ook Kerstmis,
op een na de belangrijkste feestdag van het
Russische volk (de eerste plaats neemt
Paschen in), heeft zijn ritus, zijn gebruiken,
die ontstaan zijn in de grijze oudheid en
tot op heden voortleven.
In tegenstelling met het Westen, waar
Kerstmis en Nieuwjaar afzonderlijke, door
geen band verbonden feestdagen zijn,
vormt in Rusland de tijd van 25 December
tot 7 Januari een geheel; dat wordt aange
duid met den naam „swjatki" (gewijde da
gen). De hoogtepunten van de swjatki zijn
de Kerstdagen, Nieywjaar en het feest van
6 Januari (die dag wordt in Rusland niet
„Drie Koningendag" genoemd, maar
„Kresjtsjenieje" d.w.z. het Doopfeest; vol
gens de overlevering van de orthodoxe kerk
werd Jezus dien dag door Johannes den
Dooper in den Jordaan gedoopt; de kerke
lijke benaming van dien feestdag is „Bogo-
jawljenieje", d.w.z. het Verschijnen des
Heeren). Elke dier hoogdagen is het cen
trum van een eigen cyclus van gebruiken,
maar het blijven toch drie hoogtepunten
van één geheel, van ,de swjatki, een merk
waardige tijd, welke vroomheid vereenigt
met jolijt, lange gebeden met uitgelaten
feestviering. Christelijken ootmoed rnet
heidenschen levenslust, strenge vastenda
gen en overdadige maaltijden.
De feestelijkheden beginnen den avond
v66r Kerstmis. Door de straten loopen
troepjes opgeschoten jongens en meisjes en
zingen voor elk huis gewijde liederen, die
bekend zijn als „koljadki" (een verbaste
ring van het Latijnsche woord „Calendae).
Ofschoon deze liederen als gewijd gelden en
het zingen er van als ëen Gode welgevallige
daad beschouwd wordt, is de oorsprong er
van heidensch. In die liederen wordt ge
sproken van de „heilige Koljada" (bedoeld
wordt natuurlijk de zon, maar dat weten de
zangers, ongeletterde boerenjongens en
meisjes, niet), die gevierd moet worden; in
zeer vele „koljadki" wordt gesproken over
een erf dat zeventig werst lang is en door
een ijzeren palissade omgeven; op dat erf
staan drie paleizen met gouden daken; in
een paleis woont het gouden zonnetje, in
het andere de zilveren maan, in het derde
de sterren. Er is een „koljadka", die veel
gezongen wordt en zeer bemind is, waarin
het brengen van een offer beschreven
wordt. !n dramatische bewoordingen wordt
in dat lied verteld over een grasveld achter
een groote rivier, temidden van oerwouden;
op dat grasveld brandt een groot offervuur;
om het vuur zitten op banken jongens en
meisjes en zingen liederen aan de „heilige
koljada"; bij het vuur staat een grijsaard
en zei een stalen mes aanvoor het offer
vuur staat een bok. die geslacht moet wor
den. Het lied is dus een beschrijving van de
viering van het zonnefeest in de grijze oud
heid door de hcidensche voorouders van de
Russen.
Zooals gezegd begrijpen noch de zangers,
noch de toehoorders de eigenlijke bedoeling
van de woorden; zij beschouwen het geheel
als liederen ter eere van Christus; deze
voorstelling wordt verklaard door twee
omstandigheden: de taal waarin de liederen
gezongen worden i9 oud en voor de meeste
Russen weinig begrijpelijk, in den loop der
eeuwen zijn verder in de liederen Christe
lijke fragmenten ingelascht, die in geen
enkel verband tot het geheel staan, maaT
de overtuiging van de Russen, dat de „kol
jadki" gewijde liederen zijn, versterkt. De
liederen worden aandachtig aangehoord,
waarna de huisvrouw de zangers bedankt
en hun worst, ham, gebraden vleesch, koek
e. d. geeft. De verzamelde levensmiddelen
worden later op een bijeenkomst van de
dorpsjeugd opgegeten.
Ofschoon de zangers zich volkomen be
wust zijn van de vroomheid van hun tocht,
maken zij toch gebruik van elke pauze tus-
schen het zingen om te stoeien, sneeuwbal
len te gooien en elkaar met sneeuw in te
wrijven. En daarbij heerscht een vroolijke
stemming; er wordt gelachen en pret ge
maakt.
De jongere generatie (jongens van 1215
jaar) heeft een andere taak: zij loopt met
de „ster". Van papier wordt een ster ge
maakt, in het midden waarvan een klein
icoontje met een kaarsje er vóór geplaatst
wordt. Een troepje jongens met den „sterre-
drager" voorop trekt door het dorp of het
stadje en bezoekt elk huis. Vóór alles zege
nen de jongens zich voor de heiligenbeelden
(in Rusland steeds geschilderd, nooit van
steen of ander materiaal vervaardigd), die
in elk Russisch huis in den „rooien hoek"
(rood beteekent in Rusland schoon) hangen
en vragen daarna verlof om hun liederen
te zingen. Er wordt steeds onmiddellijk toe
stemming verleend (weigeren zou een zonde
zijn: de sterredragers en hun gevolg ver
richten immers een Gode welgevallige daa^
en hun liederen vormen een onafscheidelijk
onderdeel van de gebruiken, van den door
de eeuwen geheiligden Kerstmis-ritus),
waarna de jeugdige zangers hun reeprtoire
afwerken.
Het eerste lied is een soort lofzang op
den heer des huizes, zijn vrouw, de kinde
ren en zijn hofstede. Iedereen krijgt daarbij
zijn beurt, waarbij hij zijn dankbaarheid
voor de bewezen eer duidelijk moet toonen.
Daarna volgen liederen, die een mengsel
van heidensche en Christelijke zangen vor
men, waarbij beurtelings Christus en de
oude heidensche goden der Slaven ver
heerlijkt worden. Daar echter ook hier nie
mand do beteekenis van de liederen kent,
wordt alles met even veel vroomheid aan
gehoord. De jeugdige zangers krijgen ook
geschenken in den vorm van levensmid
delen.
De Rus is vrijgevig van aard, zoodat de
bezoeken van al die zingende troepjes bij
niemand ergernis wekken. Integendeel, elke
Rus zou zich beleedigd voelen, indien de
„koljadki-zangers" of de „sterredragers"
zijn huis zouden voorbijloopen, zonder hem
te bezoeken, de gewijde liederen te zingen,
op hem, zijn gezin en zijn hofstede een lof
lied aan te heffen en de geschenken, die
moeder de vrouw reeds klaargelegd had. aan
te nemen Dat zou trouwens een ongehoorde
hedeediging zijn. Dien avond is de vrijgevig
heid nóg grooter dan gewoonlijk omdat het
Kerstfeest komt na 40 vastendagen (de Kerst
mis-vasten duurt van af half November tot
Kerstmis), in welken tijd elke geloovige zich
moet onthouden van alles wat het leven
kleur geeft, zeer weinig mocht eten en
daarbij slechts magere, weinig voedzame
spijzen gebruiken. Kerstmis brengt dus een
bevrijding van den zwaren last welken de
strenge Russische vasten (en de Russische
voorschriften over de onthouding tijdens de
vasten overtreft verre alles, wat men in dit
opzicht ni het Westen kent) en iedereen is
verheugd, dat die sombere dagen voorbij zijn
dat men zich verheugen mag over de ge
boorte van het kind en van het leven. ge
nieten.
De tafels zijn vol van 9pijzen: eigenge
maakte worst, ham, gebraden vleesch, door
den ritus voorgeschreven spijzen en, na
tuurlijk, veel wodka (brandewijn), want
zender wodka is er geen vroolijkheid, zonder
wodka voelt de Rus zich nooit echt vroo-
lijk.
Kerstmis opent op deze wijze een tijd
van vroolijkheid. In geheel Rusland worn*
feest gevierd, wordt gedanst, gezongen, veel
gegeten. Er worden overal avondjes voor
gemaskerden georganiseerd waarbij 'n vroo
lijkheid heerscht, zooals een Westerling zich
niet voorstéllen kan, want de Rus houdt
sleeds van uitersten. In de steden worden
overal bals georganiseerd, gezellige avondjes
voor jongelui gehouden; gemaskerden trek
ken uit het eene huis naar het andere en
worden overal even gul ontvangen. Deze
feeststemming duurt, met korte tusscueu-
poozen den geheelen lijd der swjatki. Na
Nieuwjaar bereikt de uitgelatenheid haar
hoogtepunt. Die tijd wordt ook gekenmerkt
door verschillende gebruiken, eveneens uit
de grijze oudheid afstammend, die een Wes
terling vreemd aandoen. Dat is echter een
onderwerp, dat een afzonderlijke bespre
king verdient.
Alle pogingen van de bolsjewiki de oude
Russische gebruiken uit te roeien door
vlugschriften, tooneelvoorstellingen, lezin
gen enz., het geloof van het volk in Christus
te dooden, zijn mislukt. Kerstmis wordt nu
op dezelfde wijze gevierd als vóór de re
volutie.
Dr. BORIS RAPTSOHINSKY.
RECLAME.
Standaard-Combinatie o
Zeer fraaie geluidsweergave
tl. 282.50 COMPLEET
Uit voorraad leverbaar 220 en 125 Volt
WIE IS HET MOOISTE MEISJE?
Miss Holland naar een
schoonbeidstonrnooi.
Op uitnoodiging van „Le Journal" te
Parijs en de „Daily Mail" te Londen heeft
de redactie van „Het Leven" te Amster
dam de regeling op zich genomen voor Ne
derland van een specialen schoonheidswed
strijd, welke georganiseerd wordt ter aan
wijzing van een „Miss Holland", als de
mooiste dame van Nederland. Deze „Miss
Holland" zal door „Het Leven" uitgenoo-
digd worden, in Februari a.s. te Parijs deel
te nemen aan een Europeesch Schoonheids-
tournooi, waarin twL-tig verschillende lan
den vaD Europa elk een vertegenwoordig
ster hebben Uit deze twintig dames wordt»
aldaar door een groote jury „Miss Europa"
gekozen, die de Oude Wereld zaJ gaan ver
tegenwoordigen op het wereldconcours in
Juni te Galveston (V. S. A.)
In de Nederlandsehe jury, die „Miss
Holland" kiezen zal, hebben reeds zitting
genomen de heeren Jan Sluijters, jhr. Jan
Feith, Louis Saalbom en mr. H. W. J. M.
Keuls.
De aanwijzing van „Miss Holland" moet
nog in de maand Januari geschieden.
De internationaal vastgestelde voorwaar
den zijn: Nederlandsehe van geboorte en
nationaliteit, leeftijd tusschen 16 en 25
jaar, ongehuwd en van onbesproken gedrag.
BRAND.
In een opslagplaats van meubelen.
Gistermiddag bemerkten buren brand in
de opslagplaats van R. in de Hofwyckstiaat,
te Den Haag. Zij waarschuwden de brand
weer, die natuurlijk gauw present was. Ter
wijl het water in de slang kwam zag men
het vuur zich uitbreiden naar de bovenver
dieping. De brand woedde geheel achter in
het huis. De vrouw van R. de familie
woont boven de bergplaats had nog niet3
van het gevaar bemerkt.
R. mag van geluk spreken, dat de brand
weer zoo spoedig gewaarschuwd was en zoo
dicht bij zijn huis staat. Vijf minuten later
en ook de tweede verdieping had in brand
gestaan en dan zou er geen houden aan ge-
weset zijn, want het pand stond vol meube
len en décor.
Jac. van Bijlevelt vaart er slecht bij. Het
décor van operette Drie arme kleine meisjes
is in de vlammen opgegaan. Naar verluidt is
er geen verzekering.
Met één straal op de waterleiding er
lag nog een sla-ng in reserve heeft de
brandweer het vuur kunnen stuiten.
De brand is ontstaan in een kist met
hooi. Hoe is nog niet opgelost. Vermoedelijk
is achteloos met vuur omgegaan.
Gisteravond heeft een tamelijk ernstige
brand gewoed in een gebouw op den hoek
van de Derde H«go de Grootstraat en de
Fred. Hendrikstraat te Amsterdam, in welks
eerste verdieping gevestigd is de Stoomwas-
scherij Neerlandia, terwijl in de drie daar
boven gelegen verdiepingen zich de sigaren
fabriek Primo Gusto van den heer A. Wou-
tersen bevindt De brand is ontstaan in de
droogkamers van de wasscherij en vandaar
door het plafond doorgeslagen naar de pak-
kamers van de sigarenfabriek. Hier vor. i het
vuur gretig voedsel in de aanwezigen v >or-
raden tabak en sigaren en heeft zich v -der
uitgebreid naar de sorteerderij en be^j aats
op de derde verdieping, doordat in een lucht
koker en sterke trek stond. Zoowel de droog-
kamer van de wasscherij waar ongeveer
3000 K.G. waschgoed aanwezig was als de
drie verdiepingen van de sigarenfabriek zijn
vrijwel geheel uitgebrand De brandweer had
moeite om het vuur tot het gebouw te beper
ken maar is daarin geslaagd. Tot 12 uur van
nacht is zij met het blusschingswerk bezig
geweest en heeft gewerkt met 5 stralen op
de waterleiding. De schade is aanzienlijk. De
oorzaak van den brand is niet bekend.
In de Paulstraat te Arnhem is in een
schoenfabriekje een uitslaande brand uit
gebroken, waarbij de vlammen door het dak
naar buiten sloegen en de geheeie werk
plaats uitbrandde. De brand werd door
politie en brandweer gebluscht.
INBRAAK.
Een gestolen geldkistje dooi twee jongens
Gevonden.
Door twee jongens werd aan den slootkant
bij het Reeuwijksehe Sluisje te Gouda, een
ijzeren geldkistje gevonden, hetwelk blijk
baar met geweld was opengebroken. Zij de1-
poneerden het aan het bureau van politie te
'Gouda, waar bleek, dat er zich waardevolle
papieren in bevonden. Het kistje behoorde
aan e'en zekeren v. W., wonende te Reeuwijk
Uit een ingesteld onderzoek i9 komen vast
te slaan, dat tijdens de afwezigheid der
bewonprs men bij v. W. te Reeuwijk had in-,
gebroken.
Het kistje was van zijn geldelijken inhoud
ontdaan.
KINDERMOORD TE AMSTERDAM.
De daderes gearresteerd.
Uit Nieuwer-Amstel wordt gemeld, dat de
marechaussée aldaar licht heeft gebracht in
de duistere zaak van het vinden van het
lijkje van een 1-jarig meisje iA een tocht
sloot in den Bovenkerkerpolder. Gebleken is
dat de'chauffeur, wiens.vader in Amstelveen
woont, op den bewusten Woensdagavond
een jonge vrouw had vervoerd, die eerst in
het R.-K. Doorgangshuis een kind ging halen
en daarna naar Amstelveen reed.
In het Doorgangshuis heeft men de kleer
tjes van het kind herkend. Hierop heeft men
de moeder, een 20-jarige dienstbode, die een
jaar geleden een onecht kind ter wereld
bracht, gisteravond waar zij in haar be
trekking was in hechtenis genomen. Zij
beeft een volledige bekentenis afgelegd.
ONGELUK MET EEN NACHTTREIN.
Een stok uit de rails geslagen.
De passagiers, die gisternacht om 4.56 uur
met den trein van Rotterdam naar Nijme
gen vertrokken, hebben, naar Het Volk meldt
nabij het station Arkel eenige angstige
oogenblikken beleefd. Toen de trein de brug
over de Linge passeerde, voelden de reizigers
een hevigen schok alsof er een botsing plaats
vond. Vooral in het postrijtuig ontstond ver->
warring omdat de ruiten in scherven vielen
en de lichten uit gingen. Een der beambten
keek naai buiten en zag in de duisternis een
waren vonkenregen en vlammen onder do
wagens vandaan komen. Het wekte zijn ver^
wondering, dat de trein doorreed, alsof er
niets gebeurd was. De machinist had blijk-i
baar niets van den schok gevoeld.
Omdat de beambte in het postrijtuig een
ongeluk vreesde, trok hij aan de noodrem*
Dit actief optreden heeft ongetwijfeld erger
voorkomen.Een ingesteld onderzoek weesn.L
uit, dat een stuk rails van 25 a 30 c.M. was
weggeslagen. Voorts bleken de buffers van
een goederenwagen en het as-stel van een
postrijtuig vernield. De machinist achtte het
raadzaam den trein langzaam naar Leer
dam te rijden. Daar bleven de beschadigde
post- en goederenwagens achter. De bezor
ging van de post heeft zeer waar9chiinliik
eenxge vertraging ondervonden.
De trein, die uit Nijmegen vertrok, kwam
vijf kwartier te laat in Rotterdam aan.
ONGELUK BIJ HET HOUTHAKKEN.
Men meldt uit Nieuwer-Amstel:
Bij het houthakken deed zich op bet erf
van een landbouwer in den Middelpolder
een ernstig ongeval voor Terwijl de knecht
aan het hakken was, kwam het zesjarig
zoontje van bedoelden landbouwer bij het
oprapen van een houtsplinter te dicht bij de
bijl, tengevolge waarvan het ventje in het
gelaat geraakt werd waarbij het neusbeen
versplinterd werd en een der oogen zoodanig
gewond, dat voor het behoud hiervan wordt
gevreesd.
„Rechter: „Nadat je het slachtoffer door
de modder hebt gesleept heb je hem ook
neg in 't water gegooid. Waarom deed ja
dat?"
Beklaagde: „Om hem achoon te makety
Edelachtbare!"
2—S