A HANDSCHOENEN m L m m m m fX f W m m m m llé J - Krabbels uit Zwitserland. BOUWKUNSTIG SCHOON. DAMMEN. m - fl KUNST EN LETTEREN. Directie en Administratie ^eo nemen, de massa zon meer rechten jj?eo en dan zon al de wrok, al de ontevr9- gjieid, al de verbittering, die gedurende 1 jaar opgekropt zijn, tot uiting kunnen ko- l0 .belgeeD in een uiterst primitief land Rusland zou beteekenen, dat vele bolsje- jstiscbe leiders vermoord zouden worden, urom kost het Stalin zoo weinig moeite p tegenstanders ten val te brengen, daarom jiuen zij allen terug voor de consequen- s van een openlijke worsteling, van een trekken van de niet-bolsjewistische ele ven ,dns van het geheele land, in hnn jjd, En de bevolking zelf is nog te passief i opruiming te houden. Dr. BORIS RAPTSCHINSKY. It behoort reeds tot het verleden. Toch is zij het waard dal wij nog, zij het ook i lofrede poslhume, iets van haar ver ten. Salts heette ze kortweg in den volksmond onder deze benaming genoot ze tijdens ar kortstondig beslaan een groole popu- •iteil Maar haar officiééls benaming was de „Schweizerische Ausstelllung For aueo Arbeit." Hoewel, zooale de naam nduidt, ze feitelijk slecht9 als een nalio- le betooging van het willen en kunnen r Zwilsersche vrouwen bedoeld was, mag toowel door haar doel als door de kra- ie wijze waarop ze opgezet is als een zaak D internationale beteekenis voor de vrou- rbeweging gelden. De Saffa is voortgesproten uit een heel in en bescheiden tentoonstellinkje, in 13 te Bern gehouden. Tijdens de groote rieloosheid in dat jaar heerschte er veel inde in de kringen der werkende vrou- i Enkele vooraanstaanden sloegen de iden ineen en wielen een expositie tot pd Ie brengen, waardoor de aandacht het koopkrachtig publiek gevestigd ld op de ontbering die er heerschte onder irbeidende vrouwen en op het werk, irloe deze laatsten in staat waren. Die toonstelling sloeg in, met het gevolg dat [in andere steden van Zwitserland der- jte expositie'* gearrangeerd werden. Een ij saldo van fr. 600, afkomstig van de ie, is de grondslag geworden van de b wederom in de Bondshoofdslad gehou- grootscheepsche nationale tentoonslel- I van vrouwenarbeid. Dit is te danken de samenwerking van drie vereenigin- waarvan in de eerste plaats dient ge- md de Alliance des sociélês feminines ges. welke in haar 175 aideelingen meer [driemaal honderdduizend vrouwen ver ijl. Ook de Union feminine suisee des i el métiers, zoowel als de Ligue des mes catholiques suisses hebben het ine bijgedragen tot het slagen van deze pagandistische tentoonstelling. Want Daal was voor alles beoogd het bewijs te ren, dal de vrouw geschikt is voor veler- trbeid door veleD in dit conservatieve I nog uitsluitend tot het domein van man gerekend en om tevens le toonen, de vrouw in vele opzichten de gelijke, nkele de meerdere van den man is en óm dan ook recht heeft op politiek ter- mondig te worden en een stem in het Itel te krijgen. Want dit laat hier te nog allee te wenschen over. Voor de rderheid onzer brave Helvetiêrs is het wznlnesrecht nog uit den booze, gelijk groote teleurstelling van alle vrouwen bij de opening van deze expositie. Na ames gecomplimenteerd te hebben over wal hier door hen tol eland was ge- hl en na den lof te hebben verkondigd de vrouw ale moeder en echlgenoote, «slierster van huis en hof, als opvoed- van het komend geslacht, als arbeid- ambtenaree, kunstenares en geleerde, »t de spreker zijn rede met een eenigs- verrassend slot: „dat z. i. de vrouw t' niet moest afdalen in de arena van olitieke en economische worstelingen, voor ze niet geschapen is." was een koude douche voor velen, n hel eerste gedeelte van de rede van president een vage belofte meenden te turen van de erkenning van de politieke en der vrouw. den optocht, gehouden op den dag der ing, was het vrouwenkiesrecht in Zwit- gesymboliseerd door een groote luister beeld was na die presidentieele moeilijk le vinden geweest, het werk voor deze tentoonstelling is uitsluitend door vrouwen verricht, en de architect behoorde tot de schoone Min of meer is dit aan den opzet te en. Want hier zag men niet als ge- dijk de massale hallen, die overweldi- loor hun afmetingen, maar een systeem afzonderlijke kleine pavilloens en S. welke het mogelijk maakten ai het loseerde le plaatsen in een passend waardoor de diverse inrichtingen, de interieurs met de meubels in alle k lot hun recht kwamen. Vreemd, dat voorliefde der vrouw lot detailleering. «n vrij belangrijk detail over het hootd gezien. Want blijkbaar was vergeten "ven te plaatsen, waarin het publiek ren. ombellage, resten van eetwaren »an deponeeren, met het gevolg, dat "rein er niet altijd even gesoigneerd ■ies uitzag Maar voor de rest was tip-lop tot in de puntjes verzorgd. Op tentoonstelling van de vrouw mocht lr'ijk een laartjespaleis niet ontbreken urémerie op den top van een grooten nam dan ook een eereplaats in. Maar lfe taartjes, slagroom, koffie, thee enz. 'P hel terrein ook wel iets hartigers 'tigen. geelachtig aan het elck wat wilt, was restaurant waar wijn en dergelijke trlelijkheden geschonken werden, zoo- als eeD inrichting waar de alcohol ge- verbannen was en slechts onschuldi- "Mrlijiiheden geduld werden. Bij de 'an de expositie gaf deze splitsing 'ng tot eenige moeilijkheden, want óllicieele banket kon men toch niet Jan de neuzen zien of de invité's Mers waren van het natte regiem meer voelden voor drooglegging, "luidt, moeten niet alle gasten even 2Ün geweest. Men beweert zells, dat voor somgnigen het drinken van gewoon- ol mineraalwater bij den maaltijd een ge heel vreemd experiment was en voor vele onzer „chèrs confédérés" uit het wijnland rondom het Leman zelfs een beproeving. Den eersten dag was er een cortége, dank zij de bijzondere zin van de vrouw voor co9tumeering en decoratie, biizonder mooi. De clou waren ais 9teeds de groepen van jonge meisjes, gedost in de zeldzaam' mooie landelijke dracht der diverse can tons, vooral die uit Wallis, Bern en Graubundertand. Een groep waarin ver toond werd wat H. M de Mode decreteerde 9inds de dagen van Olim vanaf vrijwel het eerste costuum door Eva gelanceerd en via crinolines, tournures, torenhooge kapsels tot aan 'n kleedij welke het voormalig pa- radijs-costuum wederom in vele opzichen nadert en aldus den kringloop der natuur bewijst, had een uitbundig succe9. De tentoonstelling gaf een volledig beeld van alles wat in betrekking staat tot de vrouw. Modelinrichtingen van huizen, boe renhoeven, keukens, ateliers, zoowel als plastische en graphische voorstellingen van alle beroepen, waarin de vrouw werk zaam i9, te veel om in een klein bestek te beschrijven. Een speciale vermelding ver dient de aland der „Haute Couture", die ons een kijkje gunde in het paradijs van de vrouw. Genève stond hier bovenaan. Ook de stands met pielswerk en bont, schoenen, borduursels en kant (St. Gallen) en produc ten der kunstnijverheid uit Valais, prachtige artistieke boekbanden, ceramiek, beschil derd fiorcelein, emails, leerwerk etc., getuig den stuk voor stuk van den kunstzin en de handigheid der vrouw. Kunst, litteratuur, muziek, wetenschap nam een bescheiden plaats in. Schilderijen in alle mogelijke gen res, maar het is dubieus of de quantileit evenredig was aan de qualiteit. Verder wa ren er veel statistieken, een beetje droog en weinig lot de massa sprekend. Meer zei de aanwezigheid van eenige duizenden boeken, waaronder tal van academische proefschrif ten, studies op elk gebied, vanaf de streng wetenschappelijke lot de meest populaire, waarin de intiemste geheimen van de keu ken en van het toilet onthuld worden. Ge lijk uit de statistiek bleek, lelt Zwitserland onder zijn schrijfsters niet minder dan een vijftigtal beroepsjournalisten, terwijl eenige honderden vrouwen al9 medewerkster aan dagbladen en diverse periodieken verbon den zijn. De stand der Association suisse des fem- mes universitaires wees aan dat 400 vrou wen academische studiën volbracht hebben en dat de vrouw even handig omspringt met microscoop en ontleedmes als met naald en draad. Ook de afdeeling oude kunst, waarin veel goed werk, was zeer de moeite waard, al dient men zich hier ook sleeds te herin neren, dat schilderijen evengoed als ge schriften 9lechts beoordeeld mogen worden naar den tild waarin ze vervaardigd zijn. En nu nog een woordje over een andere tentoonslellmg, een bioemenexpo9itie. Niet dal ze veel om het lijf had. In kleine plaat sen van ons land heb ik ze we!' anders ge zien. Maar het interessante of, naar men wil, grappige of ongelukkige van het geval was, dat ze. als hulde aan 't bloemenland bij uitnemendheid, getracht hebben er een Hollandsch cachet aan te geven. In de groote zaal dan van ons Palais Electoral stroomde een woeste rivier, maar toch on gevaarlijk zijnde geheel van bordpapier, hemelsblauw beschilderd. Deze rivier werd overbrugd door een drietal bruggen, niet van bordpapier, maar solide, van best gre nenhout. Op stroom lag een Hollandsch 9chip, blijkbaar vervaardigd naar een mo del van de Arke Noachs Aan de eene zijde van de zaal ontsprong de rivier uit een prachtig blauwe korenmolen (van bordpa pier), terwijl aan den anderen kant ze ver dween onder een Hollandsch huis, van de zelfde constructie als voornoemde molen. En om de voorstelling van bloemenvelden, de Zaanstreek of iets anders, nog volledi ger te maken, waren verder over het geheele terrein tal van molens gestrooid, in alle mo gelijke modellen (als boven, bordpapier en hemelsblauw) Jonge meisjes (niet van bord papier). gesloken in fantasiecostumes la Volendam weike graeieuselijk loten offreer den, verhoogden nog de illusie van het land „des Tulipes." Ter eere van het publiek dient echter vermeid, dat alles foeileelijk en 9makeloo9 werd gevonden, met uitzon dering natuurlijk van de imitatie-Volen- dammerljes Dr. KLAUS. Genève. November 1928. RECLAME. tVOfti voor dames, heeren en kinderen. VOOR ELK ONZER KLANTEN EEN GESCHENK. 1942 DE PIETERSKERK, UITWENDIG. IV. Nu gaan we de Pieterskerk uitwendig bekijken. We verzamelen ons bij den „Blauwen Steen" en begeven ons naar Pieterskerkkoorsteeg Bij den ingang blijven we staan. Onmiddellijk zien we een paar hooge koorramen die nu weer in den ouden vorm zijn gerestaureerd Nu willen we eens nauwkeurig den vorm van het achterste raam bekijken en letten op de spilsboogvul- ling. Nauwkeurig bekijken. Een blinde be tast het voorwerp waarvan hij iets weten wil, met zijn vingertoppen Ons oog is een veel fijner georganiseerd tastorgaan dan de vingertoppen. Hel werkt ondenkbaar vlug en daarom som9 ook zoo slordig. We den ken met een oogopslag iets te overzien. In werkelijkheid overzien we maar een heel kleine oppervlakte en gaat ons oog onnoeme lijk snel over de omtrekken van iets. Dat gaat onbewust, maar wij willen het nu be wust doen, bewust dat beeld van het ach terste raam in ons opnemen. We zien in de eerste plaats dat baksteen het materiaal is, waarmee de bouwmeester heeft gewerkt Het typische Hollandsche materiaal. We letten op de stijging der lijnen en hoe het ven ster uit twee vakken bestaat. De spitsboog vulling is hoogst eenvoudig, maar sierlijk. Nu moet U zich even herinneren, dat het koor in 1339 werd opgetrokken De Gothies is in Frankrijk dan al twee eeuwen oud. In ons land is ze 70 h 80 jaar jonger maa, toch behooren die koorramen van de Pie terskerk nog tot de vroegere Gothiek, zij het dan niet tot de allervroegste. Bij gevoegd schetsje geelt U een denkbeeld. Het maas- Schema Koorraam Pieterskerk. werk berust nog in hoofdzaak op den cirkel vorm. Nu wandelen we door de steeg en gaan onmiddellijk ons posteeren bij de school aan het Pieterskerkplein. Over de daken der aan gebouwde huizen heen kijken we naar de zijramen van hel koor. We letten niet op de Noordelijke zijbeuk. We zien dat deze ramen breeder zijn Deze zijn in drieën en zelfs in vieren gedeeld. De spitsboog eischt daardoor en meer gecompliceerde vulling die toch nog eenvoudig, maar hoogst sier lijk in metselwerk is aangebracht. Van een van die ramen heb ik hier het type ge geven. Raamtype van zijbeuken en kooromgang. Nu loopen we om het koor heen. Op het achterste raam van de kooromgang letten we nog niet, dan hoogstens om even op te mer ken, dat het in gehouwen steen is en veel rijker. We stellen ons in den hoek bij het Pieters- hofje en bekijken ook van uit dien hoek de hooge koorramen. Tegelijkertijd met het koor werd het Tran sept, het dwarsschip, gebouwd, maap niet zoo hoog als het nu is. Alleen maar tot de hoogte der zijbeuken. We kunnen aan het metselwerk heel goed de scheiding van het oude en het nieuwere deel zien. Over dat bovenste deel van het transept zwijgen we nu even, want dat is van 1565, dus van veel lateren tijd Toen in 1339 het koor en het lagere deel van het transept werden gebouwd stond het oude Romaansche schip er nog. 60 jaar later, plm 1400, werd dat afge broken en een nieuw 9chip met zijbeuken opgericht Ook de kooromgang werd gebouwd Nu moeten we even bedenken, dat in 1389 dp derde groote uitbreiding van Leiden had plaatsgehad. De slad bevond zich in een tijdperk van grooten economischen bloei. Er was in alle steden van de Dietsche landen een welvarende poortersstand, die altijd schrap stond, om haar privilegiën tegen de machtige edelen le verdedigen Alles trilde van vrijheidszucht. In de 60 jaren sinds Qe oprichting van het koor, haddeD ook de bouwkunstige idealen wijziging ondergaan Fl'oei en welvaart en levenslust teekenden zich af in het ornament Men bepaalde zich niet meer zooveel tot den inheemschen bak steen. maar maakte ruimschoots gebruik van de van elders aangevoerden bergsteen En hel uithouwen van de sierlijke vormen in sleen eischte meer lijd en arbeid dan het metselwerk. We zijn hier omstreeks 14O0 in het tijdperk der Middel-Gothiek. Nu kun nen wij aan het tegenwoordige schip niet meer zien, hoe het ornamentiek der venster- vulling 19 geweest. De luchtdruk, ontstaan bij de ontploffing van het kruitschip in 1807 heeft alle ramen ingedrukt en men heeft later eenvoudig steenen pijlertjes gemetseld Als later het schip weer is gerestaureerd, krijgen we weer een denkbeeld, hoe hel spitsboogornamentiek werd toegepast in 1400. Maar wat aan het 9chip niet meer te zien is, valt op le merken aan de ramen de» zijbeuken. We merken op, dat het maaswerk, in gehouwen steen uitgevoerd, kunstvoller ornamentiek vertoont. Er zijn hier twee raamtypen langs de zijbeuken en de koor- omgang. Deze beslaan in grondtype uit een roosvenster, gedragen door twee spitsbo gen. In deze Middel-Gothiek treedt het „vischblaastype", dat de laat-Gothiek zoo goed typeert, zooals bij de Hooglandsche Kerk nog niet uitgesproken, op. Grondtype van Laat Gothieche ,,Vischblaa«". Nu is het zoo opmerkelijk, dat bij de doop kapel een grooter verscheidenheid van ven- sterlraceering valt op te merken. De geschie denis verhaalt ons, dat hier eens de Room- sche Koning Willem II en zijn zoon Floris V werden gedoopt. Maar, zooals men weet, werd de eerste in 1256 door de West-Frie- sche boeren doodgeslagen en de tweede in 1296 door de edelen vermoord. Toen was de kerk nog lang en breed Romaansch Het is evenwel zeer aannemelijk, dat de tegenwoor dige doopkapel werd gebouwd op de grond vesten van wat eens waarschijnlijk de hof kapel van Willem II was. In ieder geval had deze plaats door traditie een bijzondere beteekenis gekregen. Men weet. dat in de Middeleeuwen aan doop- en sacramentskapel meermalen bij zondere zorg werd besteed, zooals b.v, de St Jan van Den Bosch ons wel leert. Het fraais achthoekige grondplan kan zeer wel Romaansch zijn. men denke aan de Ka rolingische kapel op hel Valkhof. Maar de Gothieke raamtraceering wijsl op de zucht, om veel afwisseling en schoonheid aan te brengen Eigenlijk moet men deze ramen na tuurlek van binnen uit zien en gevuld don ken met gebrandschilderd glas. Allo correspondentie betreffende deze rubriek te zenden aan het Bureau van ons Blad of aan den Red. C. de Nie, Joris v. d. Haagenstraat 26, '&-Gravenhage. Oplos- singeo binnen drie weken na publicatie. PROBLEEM No. 440. (Varianten). Zwart li schijven op: 2, 7, 8, 9, 12, 13, 16, 18, 23, 29 en 38. ~i6 <7 48 49 50 (Wit). Wit 11 schijven op: 11, 21 27, 30, 31, 32, 34, 37, 40, 43 en 46. De laatste zet van zwart lijkt zwak, doch als wit 43—39 speelt maakt zwart een dam- alag. PROBLEEM No. 441. Zwart 6 schijven op7, 9, 12, 13, 14, 28 dam op 17. (ZwarD. i m m .Si Wit 7 schijren op: 15, 21 en 42. PROBLEEM No. Zwart 8 schijven op5, 7, 25, dam op 19. (Zwart). 27, 29, 34, 37 18, 19, 442. 8, 9, 10, mak fes 1 m Kfi V7&W/. jp - 48 (Wit). Wit 7 schijven op: 26, 28, 31, 34, 35, 37 en 40. Wit begint en "wint. Een juridisch vraagstuk. Een elk die zich toelegt op het con- strueeren van problemen, heeft wel eens ondervonden dat men eigenaardige stan den verkrijgt, waaruit weer een ander pro bleem is samen te stellen. Bij het maken van bovenstaande proble men ontstond ook de volgende stand: Zwart schijven op: 7, 8, 9, 13, 18, 28 dam °P t9. Wit twee schijven op 12 en 32; wit aan zet. Toen wij dezen stand ter beoordeeling gaven aan drie lo kl. epelers, met de vraag: hoe zoudt ge met wit slaan indien, ge een dergelijke partijstand had, was direct het antwoord* 32x3 wint. Het spel reglement zegt, aanraken is spelen en meer- el&g gaat voor. In dezen stand kaD wit met schijf 12 drie schijven «laan en drio met schijf 32; zoo men geen schijf aan raakt. Raakt men schijf 12 aan, d.w.z* neemt men deze in de hand om te slaan' komt veld 12 open, meerslag gaat voor en men moet slaan naar 1, waardoor de eind stand remise is. Hoe velen zullen slaan naar 3 en hoe velen naar 1. Slaat men naar drie. kan dan geëiseht worden dat men met 12 moet slaan 1 Men ziet hieruit dat men het spel- reglemeui goed moet kunnen toepassen en uitleggen. Standen om te onthouden. Zwart schijven op: 3, 4, 6, 6, 8, lï, 12, 15, 16, 18, 19, 20, 23, 24, 26. Wit schijven op 27, 28, 30, 32, 34, 35, 36, 87, 38, 41, 42, 43 45 en 48. Zwart heeft 9x20 geruild dreigt met op sluiting waarop wit vervolgt 30—25 en loopt in den val. Zwart 4—10, 16—21, 18—22, 12x21, 26—31, 15- 90, 94—30, 19x46. Wit: 25x14, 27zl6, 28x17, 26x27, 37x98, 14x25, 35x24. Dat Fabre ook 'n goed eindspeleT is, toont u het volgende eindspel, hetwelk in het vorige tournooi in de partij voorkwam. Zwart twee schijven op 16 en 17, dam op 39, wit 2 schijven op 26 en 27, dammen op 46 en 4. Zwart had de remise willen for- ceeren door 1721 enz doch Fabre speel- de 26—21, 17x26, 27—21, 16x27. 4x31. 26x37, 46x44. Slaat zwart 26x17 volgt 26—28, 39x22, 4x36 wint. HAARLEMSCHE ORKESTVEREENIGING. Op het concert der H. O. V. van aan. staande Maandag zal de solist zijn de heer Jos. de Clerck (viool) die het viool concert van Brahma zal spelen. Door het orkest zullen uitgevoerd worden: Akade- mische Festouverlure van Brahms en de Symphonic No. 5 van Tschtikowsky. NATIONAAL TOONEEL. Te Den Haag heeft de jaarlijkache alge- meene vergadering plaats gehad van den Bond van Ned. Tooneelschrijvers. Tot voor zitter van den Bond is gekozen de heer Henri van Weemerkerken in de plaata van den heer Maurits Wagenvnorl, die achter deel van hel bestuur blijft uitmaken. Tevens is ter vc-g.viering opgericht het Nationaal Toonecl. Dit wil een bijzondere rol in hel Nederlandeche looneelleven gaan vervullen. Het wil namelijk in den vervolge iederen winter met telkens daarvoor uit le kiezen spelers en in verschillende hoofd plaatsen een aantal stukksn brengen welke onder <ft bekende tegnwoerdige tooneel. omstandigheden, nu de beroepsgezelschap pen wegens financieels overwegingen ver plicht zijn hun repertoire grootendeels met buitenlandsche Schlagers te vullen, niet dadelijk tot opvoering zouden kunnen komen. Nog dit seizoen zullen eenige premières gegeven worden. ONZE TELEFOONNUMMERS 2500 (op 2 lijnen) REDACTIE 1507 llfflliBillUilliilBUl pmum 8—3

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1928 | | pagina 11