HOE LANG NOG?
59^ JAARGANG
ZATERDAG 28 APRIL 1928
No. 20897
frfficieele Kennisgevingen.
STADSNIEUWS.
De eenigste schaduwzijde van een bezoek aan de
bollenvelden die momenteel schitterend in bloei staan!
Het voornaamste nieuws
van heden.
EIDSCH
DAGBLAD
DAGBLAD VOOR LEIDEN EN OMSTREKEN.
PRIJS DER ADVERTENTIEN
80 Cts. pet regel voor advertentien uit Leiden en plaatsen waar
agentschappen van ons Blad gevestigd zijn. Voor alle andere
advertentiên 35 Cts. per regel Kleine Advertentiên uitsluitend
bij vooruitbetaling Woensdag? en Zaterdags 50 Cts. bij een
maximum aantal woorden van 30.
I Incasso volgens postrecht Voor eventueele opzending van brieven
I 10 Cts porto te betalen. Bewijsnummer 5 Cts.
Bureau Noordeindsplein Telefoonnummers voor
Directie en Administratie 2500 Redactie 1507.
Postchèque- en Girodienst No. 57055 Postbus No. 54
PRIJS DEZER COURANT:
Voor Leiden per 3 maanden 2.35. per week 70.18
Buiten Leiden, waar agenten gevestigd zijn, per week „0 18
Franco per post 2.35 portokosten.
Dft ouamar bastaat alt VIER BladaB
EERSTE BLAD.
HINDERWET.
burgemeester en Wethouders van Leiden;
JGezien het verzoek van J. T. M. Winkel-
In, om vergunning tot het oprichten van
koek- en banketbakkerij in het per-
Ie! Nieuwe Rijn No 25, kadastraal be-
Gemeente Leiden, Sectie I No. 2570.
belet op de artt. 6 en 7 der Hinderwet;
Geven kennis aan het publiek, dat ge-
femd verzoek met de bijlagen op de
[cretarie dezer gemeente ter visie gelegd
(alsmede dat op Zaterdag, den 12 Mei
des voormiddags te half elf uren op
Raadhuis, gelegenheid zal worden ge-
fven om bezwaren tegen dit verzoek in
[brengen, terwijl zij er de aandacht op
Btigen, dat niet tot beroep gerechtigd
zij, die niet overeenkomstig art. 7 der
[nderwet voor het gemeentebestuur of
zijner leden zijn verschenen, teneinde
\me bezwaren mondeling toe te lichten.
A. VAN DE SANDE BAKHUYZEN,
Burgemeester.
VAN STRIJEN, Secretaris.
Leiden, 28 April 1928.
8190
NGIFTE VAN LEERLINGEN VOOR HET
MNASIUM, DE HOOGERE BURGER-
IHCOL MET 5-JARIGEN CURSUS EN DE
HOOGERE BURGERSCHOOL
VOOR MEISJES.
Burgemeester en Wethouders van Leiden
engen ter kennis van belanghebbenden,
aan bovengenoemde inrichtingen van
iderwijs tot en met 30 Mei a.s. gelëgen-
id bestaat tot het doen inschrijven van
erlingen bij voorkeur des Dinsdags van
-1 uur n.m. en Vrijdags van 1112
'r voorm.
A. VAN DE SANDE BAKHUYZEN.
Burgemeester.
VAN STRIJEN. Secretaris,
meiden, 28 April 1928. 8-189
NTOONSTELLING VAN OUDE KANT.
In de Lakenhal.
In het Stedelijk Museum De Lakenhal is
tenmiddag in tegenwoordigheid van vele
'angstellenden en genoodigden geopend
i tentoonstelling van Oude Kant, die op
initiatief van de Leidsche Kunstver-
liging en onder haar auspiciën door mej.
C. D. Siegenbeek van Heukelom, een
:end kantdeskundige werkzaam aan het
uritshuis is ingericht.
"e omstreeks halfdrie heeft de voorzit-
der Leidsche Kunstvereeniging mr. J.
■gter, de tentoonstelling ingeleid met
rede waaraan wij het volgende ont-
Qen:
'oen eenige maanden geleden hel werk-
gramma voor het seizoen 1927'28 door
bestuur der Leidsche Kunstvereeniging
elkaar moest worden gezet, werd het
kbeeld geopperd om door mej. Siegen-
van Heukelom een lezing meer
:iaal voor de dames-leden te laten
en over Oude Kant. Eén van de oe-
jursleden, de heer dr. Overvoorde, die
onzen grooten spijt door ziekte heden
ezig moet zijn, opperde toen het, da-
lijk door de andere leden ondersteunde
ikbeeld om die lezing relief te geven
>r tegelijk een. tentoonstelling van Oude
t te organiseeren. Oude Kant is zuik
speciaal onderwerp, dat een lezing
'rover, zij het ook met de gebruikelijke
"'jes, toch niet meer dan een betrekke-
klein deel van het publiek en dan
Hg wel haast uitsluitend een vrouwelijk
Publiek kan interesseeren. Maar dit
Brdt anders, wanneer ieder in de gelegen-
«#id wordt gesteld om te beginnen met
bezichtigen van een niet te groot e,
zichtelijke tentoonstelling van Oude
t, waar de beste stalen van de wonder
lijke kanttechnieken uit vorige eeuwen
ien zijn. Want dan kan het met anders
e kant spreekt voor zich zelf en dit is
al eener edele kunstnijverheid, welke
|r ieder zal worden verstaan, die de zui-
en kunstzinnige beoefening van een
•acht bemint. En daarna volgt dan de
•"stelling voor een lezing hierover,
bij een heldere uiteenzetting wordt
Iyen van het wezen en de historie der
^technieken, vanzelf.
et bestuur had het groote geluk. mej.
inbeek van Heukelom bereid te vin-
Biet alleen om die lezing te houden.
°ok om de technische, deskundige
in? van een tentoonstelling op zich te
en du9 een groot aantal Neder-
■ÊrC-r-L ^keties. zoowel openbare, als
ft *e en particuliere, de beste stalen
r oude kant bijeen te zoeken. Dat zij
Ti
daarbij geslaagd is, moge u blijken uit het
geen hier is bijeengebracht. Hei bestuur
voelt zich dan ook gedrongen om een woord
van warmen dank aan mej. Siegenbeek
van L "kelom te brengen voor haar voor-
verrichten en zeer omvangrijken
arbeid en den wensch uit te spreken dat de
maanden van gestadige voorbereiding,
welke aan deze ten(ponstelling voorafgin
gen, thans mogen worden gevolgd door
groote belangstelling en succes.
Het is u zult het hooren. wanneer u
Dinsdagavond a.s. in deze zelfde zalen bij
de lezing van mej. Siegenbeek van Heu
kelom tegenwoordig zult zijn gedaan
met den grooten tijd van de kant en het
beeld dat de wereld van nu biedt doet niet
spoedig een werkelijk belangrijke opleving
van de kantnijverheid verwachten. Steeds
sneller moeten wij gaan onder de zweep
van den tijd Alles moet vlug en goedkoop
worden .vervaardigd. Rustige bezinning, ge
duld eD toewijding, opgaan in een moei
zaam, geduld vorderend ambacht, daarvoor
geeft onze tijd steeds minder de gelegen
heid. Maar des te nuttiger is het om eens
even stil te staan en om te zien naar het
verleden en een oogenblik aandacht te
hebben voor wat toen zonder vertoon in
ondenkbaar geduld aan schoonheid werd
gewrocht. Als wij dan zoo'n lapje kant
zien, niet grooter dan dit blad papier en
waaraan een jaar of langer in dagelijkschen
veelurigen arbeid is gewerkt, misschien
zullen wij dan even begrijpen, wat con
centratie en toewijding tot arbeid betee-
kenen.
Doch aan den anderen kant: wij mogen
niet blind zijn voor de ellende, die de
kantnijverheid heeft gebracht voor de ramp
zalige toestanden, waarin de kantwerksters
leefden, die voor een vaak schandelijk loon
en onder vaak zeer ongezonde omstandig
heden. deze dingen van iuxe moesten ver
vaardigen. Nooit mag men weer verlangen,
dat die toestanden terugkomen, al zou daar
van -ook het gevolg moeten zijn. dat het
met de kant heelemaal uit was.
Ook mogen wij niet afwijzend staan
tegenover datgene wat onze eigen tijd be
hoeft en wat die tijd ook aan goeds brengt.
Laten wij ons vooral niet verleiden tot een
ziekelijke adoratie van het verleden, tot die
stemming van alléén maar mooi vinden
wat van vroeger is, die stemming welke al
leen maar lucratief is voor de handelaren
in antiek, maar welk? voor onzen eigen tijd
geen winst oplevert. Wij moeten verder en
wij moeten durven naar een toekomst te
gaan. Wij moeten moedig voor onzen tijd
met zijn reusachtige behoeften durven te
accepteeren de massa-productie, de ma
chine. die ook. even goed. schoonheid kun
nen brengen, al is dat dan een andere
schoonheid.
„Mensch durf te leven" zong onze on
vergetelijke groote zanger Pisuisse. Ik zou
er thans van willen maken: durf te leven
in uw eigen tijdl
Toch. wie dat durft en wie dat wil., die
zal goed doen. den band met de historie
niet te verbreken en niet de lessen van
de geschiedenis en de ervaring te veron
achtzamen. Vaak zal men daardoor rijker
worden aan inzicht, vooral in de kunst en
de kunstnijverheid waarvan het prachtig
verleden niet alleen een bron blijft voor
vruchtdragende studie, maar ook een richt
snoer kan geven voor de toekomst. Zoo
zien wij thans even om naar het verleden
en ik twijfel niet of wij zullen ons dit
oogenblik van contemplatie niet te berou
wen hebben.
Alvorens nu, mijnheer de burgemeester
van Leiden, aan u te verzoeken, deze ten
toonstelling officieel te openen,, rust op
mij nog de plicht om in de eerste plaats de
inzenders en inzendsters te danken voor
hun medewerking, waardoor zij ons in
slaat stelden deze tentoonstelling te hou
den. Daarbij gaat onze dank allereerst uit
naar H. M. de Koningin Moeder, die een
aantal schitterende stukken uit Hare col
lectie voor deze tentoonstelling heeft wil
len afstaan. In het bijzonder moet ik hier
ook noemen de directies der inzendende
musea en de verschillende kerkelijke over
heden, die allen met de grootste bereidwil
ligheid ons in staat stelden om uit hun
collecties vaak unieke en zeer kostbare
stukken tentoon te stellen.
Dank brengen wij voorts aan de com
missie voor het Sted Museum de Laken
hal voof het beschikbaar 9tellen van deze
zalen, aan de directie van de Lakenhal,
inzonderheid aan den heer Coert, voor de
ontvangen hulp en aan de dames, die op
de een of andere wijze zich voor deze ten
toonstelling verdienstelijk hebben gemaakt.
Ik begon, mej. Siegenbeek van Heuke
lom, met u te danken omdat dit alles eigen
lijk uitsluitend uw werk is. Laat ik eindi
gen met u, namens het bestuur geluk te
wenschen met het prachtige resultaat van
uw moeilijken arbeid!
Mag ik thans u, mijnheer de burgemees
ter van Leiden, verzoeken de tentoonstel
ling te willen openen!
De burgemeester, mr. A. van de Sande
Bakhuyzen heeft vervolgens met eenige
woorden waarin hij hulde bracht voor het
initiatief van de L. K. V. en aan het onvol
prezen, moeizaam werk van mej. Siegen
beek van Heukelom de tentoonstelling ge
opend.
Men zie verder onder laatste berichten.
DE BLOEMBOLLENVELDEN.
Behalve uit Amsterdam en Rotterdam
zullen morgen ook uit Aken, Dortmund,
Miirchen en Crefeld extra-treinen loopen
naar de bollenvelden tusschen Leiden en
Haarlem.
VRAGEN OVER DE POLITIE.
Door het lid van den gemeenteraad, den,
heer K. Sytsma, is aan den Raad verzocht
in de vergadering van Maandag 30 April
a.s. ,tot den Burgemeester de volgende vra
gen te stellen:
lo. Acht u het, als hoofd der politie, naar
aanleiding van hetgeen in den laatsten tijd
onder andere in het orgaan ..de Politie
bode" de R. K. Leidsche Courant en in
de plaatselijke bladen over de Leidsche po
litie is geschreven, niet wenschelijk daar
over in de openbare raadszitting eenige
nadere, zoo mogelijk, geruststellende mede-
deelingen te doen?
2o. Zoo ja, zoudt u dan willen mede-
deelen, de redenen waarom er juist thans,
nu rederlijke wijze de benoeming van
een Commissaris van Politie spoedig mag
worden verwacht, eene in veler oog on
billijke mutatie in het inspecteurspersoneel
dezer dagen heeft plaats gehad, welke, in
dien zij in het belang van den dienst in
derdaad wenschelijk was, zonder bezwaar
eenigen tijd had kunnen wachten?
3. Zoudt u voort9 den Raad nader wil-
len inlichten over de in „de Politiebode"
met feiten geïllustreerde geruchten, om
trent het uitoefenen door een of meer su
perieuren van pressie op de agenten tot
het maken van meerdere proces-verbaal?
4c. Zoudt u eindelijk gezien het maanden
lang onvervuld blijven der vacature van
Commissaris van Politie niet wenschelijk
achten dat door den Raad bij de betrokken
autoriteiten op een zoo spoedig mogelijke
aanstelling wordt aangedrongen?
DE BIOSCOPEN.
Het gisteravond heropende Casino
theater heeft deze week een programma,
waarmede wij de nieuwe directie meenen te
kunnen feliciteeren. Een fraai openings-
programma.
Conrad Veidt, de vermaarde Duitsche spe
ler, die in „Les Mains d'Orlac" de titelrol
vertolkt, zagen wg nooit te voren zulk buiten
gewoon spel leveren. Het is niet te evenaren.
Conradt Veidt is hier de fameuze musicus
Paul Orlac, wijd en zgd vermaard om z'n
talenten. Door een groot spoorwegongeluk
zal hg beide handen moeten verliezen. Z'n
vrouw smeekt den dokter om redding. Een
middel wordt door den professor gebruikt:
de handen van den daags te voren ont
hoofden moordenaar Vasseur vereenigt hg
met Orlao. Het middel is gelukt, maar dit
komt Orlac te weten.
Wij willen de film niet verklappen
Ook de andere hoofdvertolkers munten
uit door het spel, dat zij te zien geven.
Een film, die ieders bewondering zal
hebben.
Aan Tuchthuis-Candidaten, ee* Wild-West
in 5 acten, gaat nog vooraf het Hollandsch
Nieuws en een klucht in één acte.
Een programma, waarbij men van begin
tot eina aangenaam wordt bezig gehouden.
t
Het programma in het Tri an on-th ea
ter wordt deze week geheel ingenomen door
de beide hoofdnummers, waarvan het eerste
wordt voorafgegaan door een amusant tee-
ken-filmje.
„Studentenliefde" naar den bekenden ro
man „Die vom Niederrhein", van Rudolf
Htrzog, is de titel van de eerste film.
Zg behelst de eeuwenoude geschiedenis van
een jongeman en een eenvoudig meisje,
die van elkaar houden. Dan komt er een
andere vrouw en de tweestrijd in het hart
va e den jongeman begint, 't Slot van het
liedje is natuurlijk toch, dat hg tot z'n
eerste liefde terugkeert.
De film wordt goed gespeeld, al gaat
ze dan ook mank aan ietwat overdreven
Duitsch pathos en sentimentaliteit.
Na de pauze draait „Cigolo", een boeiend
vphaai van een Amerikaanschen jongeman,
die door de slappe houding van zijn moeder
en de slechte praktijken van zijn stiefvader
ai zgn bezittingen in de Pargsche nacht
kroegen verbrast ziet. Als hij verminkt uit
den oorlog terugkeert, blijft hem geen
andere keus open dan het baantje van cigolo
(beroepsdanser) in een voornaam café.
Daar ontmoet hij een meisje uit zijn ge
boorteplaatsje en dit maakt zoo'n indruk*
op hem, dat hij als stoker op een mailboot
de terugreis aanvaardt.
ODBOodig te zeggen, dat een gelukkige
echtverbintenis ook hier het einde is.
„Cigolo" is een mooie film, die aller be
langstelling verdient.
De muzikale illustratie was, als altijd,
uitstekend.
Een film vol mysterie is „Het Spook
van de Opera", de hoofdfilm in het City-
theater. Fantastisch en huiveringwek
kend dikwgls; een film vol onbegrgpelgke
en griezelige dingen.
Het spookt in de OperaOnder in de
geheimzinnige en donkere gewelven van het
Pargsche Opera-gebouw waart een spook
rond, zoo zegt men, een spook, welks mis
dadige middelen haast onbeperkt zijn. Eerst
heerscht er ongeloof, maar later moet men
het gelooven als de groote lichtkroon in
de theaterzaal tijdens de voorstelling neer
stort, als er een tooneelknecht vermoord
wordt gevonden, en als tenslotte de gevierde
zangeres Christine Daaé spoorloos verdwijnt
door den muur1
Wij alleen weten, dat een gemaskerd man
haar meevoerde tot diep onder de Opera.
Een oogenblik van groote spanning als ze
tegen het verbod in tracht te ontdekken welk
gelaat achter dat masker schuilt; Christine
trekt onverhoeds het masker afeen hui
vering gaat door de zaal bij dit oogenblik,
zoo'n monsterachtig en onmenschelijk ge
zicht vertoont zich. Dit is dan het Spook!
Wat Lon Chaney hier met zgn grime
bereikte, grenst haast aan het ongelooflijke.
Geen wonder, dat de balloteuses van schrik
verstijven als hij verschijnt; geen wonder,
dat de feestvreugde verstomt in de opera
bij zijn aanwezigheid! Aan hem is dan ook
het spookachtig effect van deze film te
danken, terwijl het warnet van onderaardsche
spelonken dit effect nog verhoogt.
Meer menschelijke rollen spelen: Christiae
(Mary Shilbin) en Raoul (Norman Kerry),
die beiden door het spook met den dood
worden bedreigd. De afloop van zoo'n spook
historie kunnen we niet verklappen. Genoeg
BINNENLAND.
Opening van de kant-tentoonstelling in
het Leidsche Museum De Lakenhal. (Stads
nieuws, en .Laatste Berichten, le Blad).
Overleden is de bisschop van Haarlem
Joseph Callier. (le Blad).
De bioscoopkwestie; geen vervolging tt
Haarlem. (Binnenland 2e Blad).
Het feest van de Hoogere Krijgsschool tfl
Den Haag. (Binnenland, 2e Blad).
De jaarvergadering van de Ned. Handels*
vereeniging. (Binnenland, 2e Blad).
Doodelijke ongelukken op onbewaakte
overwegen bij Woerden en Nienw Scheemda.
(Gemengd, 2e Blad).
Dr. Enwe wint de zesde schaakpartij tegep
Bogoljnbow. (Sport, 4e Blad).
Bekroningen der Katwijksche winkelweek,
(le Blad).
BUITENLAND.
De Oceaan vliegers zijn te New-York geland
en per trein naar Washington vertrokken.
(Buitenl. le Blad).
Dnitschland beantwoordt het Amerikaan*
sche anti-oorlog-voorstel. (Buitenl. le Blad),
Japansche troepen door Chineezen be
schoten. (Buitenl. le Blad)
DE BISSCHOP VAN HAARLEM t
Hedenmorgen kwart voor twaalf is in
den ouderdom van 79 jaren overleden de
Bisschop van Haarlem, Joseph Callier.
zij, dat èn spelers èn entourage van deze
film een prachtig werk maken.
Het voorgrogramma, waarin Art Acord den
strijd tegen een bende veedieven aanbindt,
is ook goed verzorgd, joodat men van een
spannenden avond verzekerd kan zijn.
De door Fritz Lang voor de film bewerkte
romans van zijn cchtgenoote, Thea von llar-
bow, brengen als regel iets nieuws, iets
bijzonders, en het publiek toont zulks te
waardeeren, door bij iedere nieuwe rolprent,
door de U.F.A.-studio's vervaardigd, in groo
ten getale van zijn interesse blijk te geven.
Vandaai dan ook, dat het L u x o r-t h e a t e r
gisteravond prachtig was bezet in verband
met de vertooning van „De Spion", één der
laatste filmproducten van het reeds hier
voor genoemde tweetal. En op dezen zeer
langen avond, die duurde van 8 tot 12 uur,
hebben de toeschouwers genoten, niet alleen
van scherpe opnamen, maar vooral van de
stijgende geheimzinnigheid en enerveerende
spanning, die het verhaal van den strijd
tusschen den leider der spionnage-centrale
en de geheime politie omgeven.
Haghi (Rudodg KleinRogge) is de al-
gemeene directeur van een bankierskantoor,
maar tevens de onbekende maar alom ge
vreesde leider van den sponnage-dienst, die
in do geheime vertrekken van het bankiers-
gebouw zetelt, en van daar uit de gansche
wereR bedreigt. Schitterend speelt hij de
rol van den schurkachtigen dirigent van