PAPIEREN ROZEN No. 20631 LEIDSCH DAGBLAD, Zaterdag 18 Juni Vierde Blad Anno 1927 VAN RECHT EN ONRECHT. Modepraatjes van een Parisienne RADIO-PROGRAMMA Dagelijksche mond- en tandenver- zorgin» met O dol is de grond slag voor mooie en gezonde tanden De smaak van het O d o 1 is heerlijk verfrisschend. RADIONIEUWS. FEUILLETON. (Nadruk verboden.) Faillissement en compensatie. Een in September 1921 uitgespro ken faillissement leidde tot een pro cedure, die in cassatie in December 1926 bij een dezer dagen bekend gemaakt arrest is beëindigd, nadat de rechtbank in Maart 1924 en het hof in Januari 1926 hun be slissing gegeven hadden. Dat onze recht spraak bepaald snel werkt, zal niemand, gezien deze data, beweren. De handelsvereeniging had voor een schuld van ongeveer f 400 twee kisten sjaals verpand-, omstreeks twee maanden later fail leerde zij en de schuldeischers verkocht, overeenkomstig de bevoegdheid hem door de wet gegeven, zijn pand. Het bracht ruim f2400 op en nadat hij zich zelf vol daan had, schoot er dus nog een f 2000 over. Iaplaats deae aan den faillissementscur- rator af te dragen, hield hij zc wilder zich, omdat hij uit een andere oorzaak nog ruim f 7000 van de handelsvereeniging te vorderen had. De faillissementswet laat namelijk toe, iemand, die tegelijk schuldeischer en schul denaar is van den gefailleerde, zich onder zekere omstandigheiden op compensatie kan beroepen, d.w.z. dat die schulden weg vallen, voorzoover ze tot gelijk bedrag be staan. In het gegeven geval zou dus de schuldeischer nog een vordering van f 5000 overhouden. Het is duidelijk, dat deze be voegdheid tot compensatie juist in een fail lissement ,van zeer veel belang is, omdat men op die manier een vordering, die b.»v. slechts 60% waard is, voor het volle bedrag uitbetaald krijgt, voorzoover zij staat tegen over een schuld, die de schuldeischer aan den gefailleerde heeft. Om bij ons onder werp te blijven, gesteld, dat ook in dit faillisement 60% uitbetaald werd, dan zou dank zij de compensatie de schuldeischer krijgen f2000 plus 60% van f5000 maakt f 5000, inplaats van 60% van f 7000 of f4200. Het zou trouwens ook hoogst on billijk zijn. wanneer men wel tot den laat- sten cent moest afbetalen, wat men zelf schuldig is. en slechts gedeeltelijk zou ont vangen. wat te eischen is. Echter moet knoeierij geweerd worden. Deze zou daarin kunnen bestaan, dat hij, die op het oogenbhk van de uitspraak van het faillissement schuldenaar of schuld eischer is van den failliet, nu, met het doel ©m kunstmatig de mogelijkheid van com pensatie in het leven te roepen, er de kwa liteit van schuldeischer of schuldenaar bij verwerft. Vooral het eerste zou door het opkoopen van een vordering op den failliet al heel makkelijk zijn. De wet stelt dan ook. gelijk gezegd, aan de mogelijkheid van compensatie zekere voorwaarden en daar van kwam hier te pas, dat de schuldvor dering en de schuldplichtigheid beide moeten zijn ontstaan vóór de faillietverklaring of moeten voortvloeien uit handelingen voor de faillietverklaring met den gefailleerde verricht. In het bewuste proces beweerde nu de curator (of juister dengene, aan wien de rechten van den gefailleerde op het restant- opbrengst waren overgedragen, maar deze complicatie doet hier niet terzake) toen hij de f 2000 opeischte, dat de verplichting van den schuldeischer om het restant van de opbrengst der verkochte sjaals terug te geven, was* ontstaan na het faillissement, i namelijk door den verkoop, die immers als j gevolg daarvan had plaats gehad. Maar de i rechters waren met zeldzame eenstemmig heid van oordeel, dat de handeling, waar van de wet als waarborg tegen fraude eischt, dat zij voor het faillissement is ver richt, hier is de pandovereenkomst zelf, waaruit rechtstreeks voortvloeit, dat de pandhouder later óf het pand zelf, óf, als hij zich genoodzaakt zag an zijn executie- recht gebruik te maken, /iet overschot van de opbrengst moet uitkeeren. Bijgevolg was het beroep op compensatie terecht gedaan. Dit arrest is niet van ingrijpende aard, maar het is leerzaam om den kijk die het geeft op de soms zoo ingewikkelde faillisse mentsverhoudingen en belangrijk, omdat de Hooge Raad het beginsel der wet omtrent compensatie consequent toepas! op niet met zooveel woorden genoemde gevallen en daar door haar sfeJsel afrondt. (Nadruk verboden). Parijs, half Juni. In de collectie modellen van ieder groot modehuis zijn altijd een paar succesnum mers, die maar steeds worden gecopiëerd, èn door het huis zelf èn door kleinere naai sters, die op 'de eene of andere manier een kijkje hebben weten te krijgen op een „pré- sentation de modèles", in Holland „mode show" genaamd. Zoo is er bijv. 'n jurkje van Doeuil- let met bijpassenden man tel, dat zóó typisch is voor de voorjaarsmode 1927, dat stellig één op de tien elegante Parisiennes het draagt. Het is meestal van crêpe-de-chine en is geo metrisch versierd, zooals trouwens alle petites ro bes dit jaar. Het lijfje heeft een puntvormige halsuitsnijding, is verder glad, maar een gedeelte onder en boven de taille is gegarneerd met rechte reepen, die naast elkaar volgens diagonaal-lijnen opgestikt zijn; ze vormen I 111 dus onder en boven I I rechthoekige punten. On- I I t deraan elke punt begint U j \J} een plooi van het rokje; de poef onderaan elke mouw is ook met die rechte, volgens schuine lijnen opgestikte, reepen gegarneerd. Een smal metalen ceintuurtje wordt op het jurkje of op den mantel gedragen. Die mantel is effen tot heup hoogte. Van daar tot on deraan is hij bestikt met reepen als op het japonnetje. Dezelfde ree pen onder op de ruime mouwen, kraag en manchetten van bont: lichtgrijs op zwart, bruin op beige etc. etc. Deze mantel is van wollen stof of van een zwaardere zijde dan het jurkje. Soms is voor beide hetzelfde weefsel gebruikt, niet te licht, niet te zwaar, bijv. crêpe Romain: zandkleur, schildpad- tint of zachtgrijs. Er was voorspeld, dat de ..ensembles" zouden verdwijnen, maar het koude weer heeft ze voor ons vastgehouden, stellig nog tot in de „Grande Semaine" het hoogtepunt van het voor-zomer-seizoen. Als het in Parijs koud is, dan zal het in Holland wel om te bevriezen zijn en ik stel dus nog maar een paar weekjes uit u van de groote zomerhoeden, de lichte mousselines en.... de badpakjes te vertellen. Nu doen stellig ook in Holland de combinaties, die ik al eens beschreef en waarop ik nog eens de aandacht vestig, goede diensten. Die mid dagjurkjes hebben héél kleine dessins: stip jes, driehoekjes, ruitjes, meestal in drie kleuren: rood-beige-zwart, blauw-grijs-zwart etc. Vooral veel geel en zwart. Het man teltje is soms kort, van dezelfde stof, dik wijls ook effen, kort of lang. en dan ge voerd of gegarneerd met de bedrukte zijde of crêpe van het jurkje. Nog andere combinaties steeds ver- ecnigen we twee toiletten tot één om rede nen van allerlei aard, vooral economische worden gevormd door bijv. een geplooid rokje en jasje van effen crêpe, de jumper, de voering van het manteltje, het vierkante chAle-tje zijn van bedrukte crêpe. Een biais om het punt-décolleté van de jumper, een reep langs de zakjes en het ceintuurtje zijn van effen crêpe. Soms is er een groot contrast tusschen de tint van het jurkje en het manteltje er bij, bijv. naturel tussor met marineblauw. Ook zijn de stoffen dikwijls verschillend, bijv. een grijs jurkje van crêpe de chine met een jasje van grijze erêpella (wollen crêpe). Alle contrasten zijn mogelijk, maar dan moeten alle andere toiletonderdeelen bij één van beide tinten passen of bij beide tegelijk, bijv. een hoedje van naturelstroo met donker blauw lintje bij marineblauw jurkje met tussor jasje, zandkleurige kousen en schoen tjes en een donkerblauw of lichtbeige tasch. Van grijsachtig-beige crêpe-de-chine is een jurkje zonder mouwen geknipt van diagonaalreepen stof, vier voor het lange corsage, waar telkens een biais van donker blauwe crêpe uitkomt, 't Rokje heeft een paar plooien links-voor. Het jasje heeft iets half-sportief-half militairs en is van marine blauw laken. Een crêpe-de-chine jurkje, wit, zonder mouwen, een jasje met ceinture en twee zakken, van zwarte alpaca, geschikt voor mondain sporlpakje. Een sweater zonder mouwen, van beige wol met breede dwarsstrepen, deels boven, deels onder de taille, een geplisseerd rokje van beige crépella en daarvan ook een kort jasje met recht opstaand klein kraagje. Hoedje in (Je tint van één van de strepen. Onze hoeden hebben meestal een paar ge kleurde lintjes als garneering, die bij het toilet passen. Omdat mooi stroo heel duur is, heeft de Parisienne meest één zwarte en één naturel-kleurigen strooien hoed, verder een paar „feutres" (vilthoedjes) waarvan er stellig één zwart is met zwart lint. De don kere bangkokhoed heeft bijv. een zwart, een wit en een rood rips lintje en de lichte een zacht-beige fluweelen lint. COL1NE. VOOR ZONDAG 19 JUNI. Hilversum, 1050 M. 8.30 v.m.: Ned. Chr. Radiover. Spreker: ds. J. C. V. Meisch- ke, Hen'. Em.-Pred. te Hilversum. Orgel concert door Jac. Croese. 1. Vijfstemmige fantasie, Bach. 2. Prière uit de Suite Go- thique, Bach. 3 „Halleluja", uit de ..Mes sias", Handel. 4. Romanze, Stam. Verder worden er eenige psalmen en liederen ten gehoore gebracht door enkele dames. 10.15: V. P. R. O.-uitzending uit de Doops gezinde Kerk te Utrecht. Voorganger ds P. J Glasz, over: Water uit de rots. 1 Votum. 2 Orgel, 3. Geloofsbelijdenis. 4. Lied 19 v. 1. 2 en 3. 5. Voorlezen: Hand. 17 16 23. 6. Gebed. 7. Lied 34 1, 2 en 3. 8. Preek Water uit de rots (Ex, 17 6). 9. Orgel 10. Gebed. 11. Lied 109 8 en 9. 12. Zegen bede. 12.001 30: Lunchmuziek door het A.N.R.O.-lunchtrio. D. Groeneveld, viool. A. v. Leeuwen, cello, P. Jochemse, piano 1.303.00- Middagconcert door het A N.R.O. orkest o.. 1. v. Nico Treep. Populaire muziek 3.00: Concert in het Kurhaus te Scheve- ningen door het Residentie-orkest o. 1. v. Ingnaz Neumark. Huddie Johnson, piano. In de pauze van het Kurhausconcert: Op roep door Willem v. Warmelo voor nieuwe koorleden c.a. 5.006.00: N. O. V -uit zending. Mevr. A. Tartaud—Klein, decla matie. Mevr. BlokPoel v. d. Berg, sopraan. Mej. Corrie v Batenburg, cello. Mej. Rosine de Cock, piano 1. Abendglöckchen, Kali- woda (zang. piano, cello). 2a. Lied. Wage naar. b. Frühlingsnacht, de Cock (zang en piano). 3a. Vrede, A. v. Schellema. b De moeder die den Knaap Vrede zocht. H Ro landHolst (deel.). 4a. Cantabile, Cui. b La plainte, de Cock (cello, piano) 5 De droom van Koningin Elisabeth, uit Multa- luli's „Vorstenschool" 6. Madonna Kindje, C v. Rennes (zang, piano). 7a. Chants rus- ses, Lalo. b. Larghetto, de Cock (cello, piano). 8. Wiegenliedje, de Cock (zang, piano, cello) 5 50 n.m.: Dienst in de kerk v. d. Vrij-Evang. Gemeente te Hilver sum. 1. Orgelspel door Jac. v. d. Bijl. 2. Zingen- Lied 440 1 en 2. 3 Votum. 4. Lezen: Jesaja 35. 5. Gebed 6. Solozang door Mej. Lien Herbold uit Amsterdam 7. Tekst: Jes. 35 810. over: De Hemelrijk- baan. 8 Spreker; Ds. W. D Linthout uit Dordrecht over- De Reis 9 Zingen: Lied No. 168 1, 3 en 4 10. Spreker: ds. P. v. Vliet, over: De Reizigers. 11 Solozang door Mej. Harbold 12. Spreker- ds. Joh J. v Pefegem. over- Het Doel 13 Dankgebed 14 Zingen- Lied No 634 15. Radio-col lecte. 16. Zegen. 800: Persber en sport uitslagen 8.15: Concert in het Kurhaus te Scheveningen. o 1. v Prof Georg Schnée- voiri. Theodora Versteegh, zang. Daventry, 1600 M 3.50: Haynd. L. Trenton, sopraan. Symphonie-orkest 4.35 Voorlezing uit „Ben Hur", door Dorothy Freshwater 4.50: Werken van Igor Stravinsky. Symphonie-orkest o. 1. v. den componist 5.506.20: Kinderkerkdienst 8.20 Studio-kerkdienst 9.15: Liefda digheids-oproep 9.20- Weerb., nieuwg 9.35: Concert. Casano-Octe. T) Labbette, sopraan C Sharpe. cello. De Wireless Sin gers 10.50- Epiloog. Parijs „Radio-Paris", 1750 M. 12 20 RECLAME. 4589 1.05: Gewijde muziek en preek 1.05 2 10: Orkestconcert 5.055.55: De Ho- monyme Jazz. Dansmuziek 8.5010 50 Dansmuziek. Orkest Mario Cazes. Langenberg, 469 M. 9.5010.20; Mor- genfeest 10.201120- Molorrennen in de Nurburgring 12.201.20: Gedichten- voorlezing 1.252.50: Orkestconcert 4.506.20: Motorrenncn in den Nurburg ring (slot) 6.20—7.20: Zangfeest Duit- sche zangver. 8.059.20: Bokswedstrijd om het kampioenschap van Europa half- zwaar-gewicht. Daarna lichte muziek door het Werag-orkest. W. Strienz', bas. Tot 12.20 Dansmuziek. Königswusterhausen, 1250 M. en Berlijn. 484 en 566 M. 6.508 20 Vroegconcerl 9.20: Morgenconcert 11.501.10: Or kestconcert 3.30: Uitzending van de Berliner Ruderregatta (Roeiwedstrijdenï 7.5010.50: Uitzending u. d. Stedelijke Opera Charlottenburg „Fatinilza", van Suppé. Hamburg, 394,7 M. 9.3511.15: Mor genconcert 1.252 20: Orkestconcert 2.203.05-^ Noorsche sprookjes 3 05 4.35: Orkestconcert 5.507.40: Orkest- concert 8.2011.10: Vroolijke avond met- Wal ter Schneider. Daarna dansmuziek. Brussel, 509 M. 5.206.20: Dansmu ziek 8.2010.20: Concert. Orkest II r. Pietle-clarinet. Hr. André, viool VOOR MAANDAG 20 JUNI. Hilversum (1050 M.) 12.00: Politie bericht. 12.352.00: Lunchmuziek door het A.N.R.O.-lunchtrio. D. Groeneveld, viool. A. v. Leeuwen, cello. P. Jochemse, piano. 3.304.30: Vrouwenuurtje. Causerie d. Mevr. Rhemonda. 5.006.00: Kinder- uurtje. Babbeltje van Mevr. Ant. v. Dijk. 6.006.45: Vooravondconcert door het A N.R.O.-orkest, o. 1. v. Nico Treep. 6.457.15: Tuinbouwpraatje door den heer Willem Balk. 7.15—8.00: Vervolg Voor- avondconcert. Muziek van Alsace-Loraine. 7 45. Politiebericht. 8.10: Lezing van Dr. A. R. Zimmerman, over: De confe rentie van Genève en haar beteekenis voor de toekomst. Na deze lezing: Concert in het Kurhaus te Scheveningen. Volkscon cert o. 1. v. Ignax Neumark. Isidor van Baale, viool. (Voor zoover het nog voor uitzending in aanmerking komt). Werken van Beethoven, Mozart en Goldmark. In de pauze van het Kurhausconcert vertelt Fred. Fry van de plannen voor de A.N.R.O-reizen. 10.15: Persber. 10.30: Een uurtje cabaret, met medew. van het duo Joe en Nelli (humo ristisch duo). Mej. Joh. Krynen, piano. Het Amsterdamscb Dubbel Accordeonkwartet „Conservatorium". Davenlry (1600 M.) 11.20: Daventry- kwartet en solisten (sopraan, bariton, viool, piano). 1.20—2.20: Orgelconcert. S. Crop per, zangeres. 3.15: Voorlezing. 3.20: Lezing: The XJII the Century. 4.05: Dans muziek. 5.20: Huishoudpraatje. 5.35: Kinderuurtje. 6.20: Daventry-kwartet. 6.45: Causerie. 6.50: Tgds., weerbericht, nieuws. 7.05: Daventry-kwartet. 7.20: Literaire critiek. 7.35: De sonates van Beethoven. 7.45: Fransche voorlezing. 8.05. De Lyrian Singers. 8.20: Nieuwe composities. Orkest en J. Thorne, bariton. 9.20: Weerber., nieuws. 9.40: Lezing: The effect of the eclipse on radio trans mission. 9.45: Causerie. 9.55: Popu- Jair orkestconcert. Orkest. J. Potts, bas. 10.25: „An old fashioned girl", radio-toooeel. 10.50. Orkestconcert. 11.2012.20. Dansmuziek. Parijs „Radio-Paris" (1750 M.) 10.50 —11.20; Concert. 12.50—2.10: OrkesV- coDcert. 5.055.55: Concert. Declamatie. Piano- en vioolmuziek. 8.5011.00: Frag menten uit de opera „La Favorite", van Donizetti. Langenberg (469 M.) 10.20: Ballon- doop en ballon-opstjjging in Wuppertal. 1.25—2.50: Orkestconcert. 5.50—6.50: Orkestconcert. 8,50: MendelssohnBrach avoDG Werag-orkest en koor. Chr. Cruli, sopraan. H. Guermanova, alt. H. Holwe, bari ton. R. Rhein, viool. Daarna tot 11.20 Dans muziek. Kör.igswusterhausen "(1250 M.) 12.2® 8.05: Lezingen en lessen. 8.05: Concert door het Philharmonisch orkest van Stuttgart. Daarna tot 10.50: Humore6ken-avond met Max Heve. Hamburg (394.7 M.) 12.50—3.10: Or- kestcon'cert. 5.206.15: 0rkesiconc9rt. 6.206.50: Orkestconcert. 7.207.55: Orkeslconcert. 8.2011.10: „Die Kreut- zelschreiber", boeren-volksstuk met zang v. Anzengruber. Brussel (509 M.) 5.20—6.20: Orkest- concert. 8.20—10.20: Concert. Orkest. Hr. Verzin, viool. EEN BELANGRIJKE UITVINDING? De Westinghouse Company in Amerika bericht ons dat een van haar ingenieurs een belangrijke uitvinding gedaan heeft, die indien bericht juist is 't brandende vraagstuk der golflengten-verdeeling in Amerika en Europa tot oplossing kan brengen. Bij de laalsle golflengle-verdeeling door de „Union de Radiophonie" te Genéve heeft De Roman van een Circnsmeisje. Uil het Engelsch van RYBY M. AYRES. Vertaald door J. van der Sluys. (Nadruk verboden). 45) Hij voelde de vingers onder zijn wang beven; hij richtte zijn hoofd op en nam haar trillende handen in zijn eigen, vasten greep Ze barstte in 9nikken uit, schokkende, traanlooze snikken; het scheen alsof al haar dapper-gedragen en dapper-verzwegen leed zich een uitweg zocht in deze hevige huilbui. Och, waarom hebben ze me toch maar niet stil laten stervenhet is alles mijn schuld geweest. ik had nooit moeten toestemmen om met je te trouwen; ik was immers in mijn hart overtuigd dal het niet goed was wat ik deed. Als ik ook maar had kunnen vermoeden dat je van een ander hield Roric's stem klonk mannelijk vast toen hij antwoordde: Maar ik houd van niemand anders. Er is geen enkele vrouw op de wereld die ik zou willen trouwen als ik op hel oogenbiik vrij was Ik heb geleerd dat jij het geluk voor me beleekent; dat ik nooit een dapper der. trouwer en ÜeveT vrouw kan krijgen dan jij. We zullen nu werkelijk samen een nieuw leven beginnen, Rosalie.... je hebt er geen idee van hoe lief of ik voor je zal -zijn. Ik weet wel dat er geen woorden te vinden zijn voor de manier waarop ik me tegen je gedragen heb, maar ik zal zorgen dat geen spoor V3n herinnering er aan meer bij je kan overblijven. Zijn stem trilde van aandoening.... om haar mond speelde een zachte glimlach." En het eenige wat jij te doen hebt. zei hij opgewekt, is zoo gauw mogelijk beter te worden. Dat wil je nu toch zeker wel, hè? Roric schoof zijn arm onder haar hoofd en trok haar wat dichter naar zich toe. Hij wilde nog wat zeggen, maar plotseling liet zijn stem hem in den steek en met een ge broken snik verborg hij zijn gezicht in de zachte weelde van haar donker haar. XXIV. Banshell zat alleen aan tafel in de ruime eetzaal van „Four Winds" toen Roric van Bedmund. terugkwam. Er was iets zelfsbewusts in zijn houding, Banshell keek hem even vluchtig aan en constateerde het met genoegen. Ik dacht dat je er wel niets op tegen zou hebben dat ik vast begon; ik verging van den honger. In werkelijkheid was dit misschien de eerste maal in zijn leven dal zijn gebruike lijke gezonde eetlust hem in den steek gela ten had. maar hij was er niet de man naar om zoo iets te laten blijken en had plicht matig eer bewezen aan de schotels die Blunt opdiende met een onverstoorbare plechtigheid alsof hij aan een officieel ban ket bediende in plaats dal hij voor een een zamen eter opdisrhte. Apropos; dr. Myers heeft een uur ge leden naar je laten vragen; hij moet je drin gend spreken. Myers? herhaalde Roric verwonderd. Ja, het dienstmeisje bracht de bood schap. Zeg eens, weet je ook wanneer het gerechtelijk onderzoek gehouden zal wor den? Morgen. Banshell kauwde op een olijf. Dan zal de geheele historie wel voor den dag ko men, hè? Ik denk het wel. Ik ben van plan zoo gauw als het kan naar het buitenland te gaan. Uitstekend; ik ben je man. Waar gaan we naar toe? Roric lachte vroolijk: Ik hoop, dat je me het niet kwalijk neemt dat ik hel eerlijk zeg; ik had eigenlijk gedacht ander gezel schap mee te nemen Ben je nu al vergeten dat ik getrouwd ben? Zie je wel; ik zei je al dat ik aan het idee moest wennen, 'lachte de ander terug. Maar tusschen haakjes; ben je niet van plan wat te eten? Ik heb geen trek. Maar toen hij zich aan tafel zette bleek toch dat de lange wandeling hem meer eet lust had bezorgd dan hij gedacht had. Ik ga zoover met je mee. zei Bansheil. toen Roric opstond om naar dr. Myers te gaan. Toen ze de oprijlaan afkwamen, lie pen ze den staljongen tegen het lijf. Hij was buiten adem van het harde loopen en hij praatte opgewonden: Ze hebben hem te pakken, mr. Roric, ze hebben hem te pakken hij was niet ver uit dp buurt Wien hebben ze te pakken? Den bochel meneer, maar ze zullen niet veel moeite met hem hebbenalleen de kosten van de begrafenis, denk ik. Dood? riepen de beide jonge mannen tegelijk. Ja, meneer. Hij lag in den vijver. De honden hebben hem gevonden. Ze zeggen dat het een ongeluk is, omdat zijn handen vol modder en gras zaten. Dus hij heeft nog geprobeerd om er uit te krabbelen. Er kwam een gevoel van opluchting over Roric. Eén bezoeking was hem tenminste bespaard: de noodzakelijkheid om oog in oog met den bochel te moeten staan en waar schijnlijk tegen hem te moeten getuigen. Ze spraken geen van beide op hun ver dere wandeling naar het huis van den dokter. Je zuil buiten moeien wachten, Bans hell. Deze nam afscheid, stak een sigaret aan en slenterde den weg af. Roric had niet heel veel lust in het bezoek; Brenda's dood drukte hem nog heel erg; hij kon er niet overheen dat hij er de indirecte oorzaak van was en hij kon den aanblik van Myers be droefd gezicht niet verdragen Myers zat aan zijn schrijfbureauhet ge dempte licht van de studeerlamp viel op zijn bleek, triest gezicht. Het spijt me dat ik je heb moeten las tig vallen, Briton. zei hij met een gesmoorde slem. Ik had je iets belangrijks te vertellen, maar in de eerste plaats: wil je me een vraag beantwoorden? Natuurlijk ab ik kan. Alleen maar het volgende toen ik hef van morgen over Rosalie Dean had. 't zieke meisje in Bedmund, zag ik aan je gezicht dat je meer van haar wist. Je weet mis schien niet dat er een paar weken na den dood van je vader praatjes in het dorp lie pen. Er werd verteld dat jij naar Bedmund bent geweest toen het circus daar stond om haar te spreken. Ik heb er niets van geloofd, ik heb het trouwens pas later gehoord, maar je moet me niet kwalijk nemen, dat ik om een bepaalde reden graag zou willen welen wat er precies tusschen jou en haar bestaat. Ze is mijn vrouw, zei Roric heel rustig, Je vrouw? Het was alsof deze kalme mededeeling Myers verbijsterde; verbluft herhaalde hij de woorden, terwijl hij met de hand over zijn pogen streek. Ik geloof dat ik versuft ben op het oogenbiik; als je" ér niets op tegen hebt, verklaar je dan nader. Roric deed Myers het geheele verhaal, eenvoudig, sober, zonder ook maar iels in zijn eigen voordeel mooier voor te stellen; hij spaarde zichzelf absoluut niet. Toen hij alles verteld had zei hij: ik heb er geen spijt van, absoluut niet; het is de liefste, dapperste en trouwste vrouw die een man ooit zou kunnen.krijgen. Hij dacht aan Rosalie's gezicht toen hij een uur geleden van haar was weggegaan; aan den blos van geluk, aan haar schitte rende oogen Hij vond het heerlijk om over haar te kunnen spreken zooals hij net tegen Myers had gedaan. Deze had zwijgend geluisterd en zijn ge zicht was onder het verhaal niet van uit drukking veranderd. Er was niets dan diepe smart op dat gezicht te lezen; van verras sing of emotie door Roderick's verhaal waa geen spoor te bekennpn. Toen hij eindelijk begon fe spreken leek het of er opluchting klonk in zijn zwakke, vermoeide slem. (Wordt vervolgd).

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1927 | | pagina 13