AGENDA.
Kijk op Uw Thsrmo.Teter
AMSTERDAMSCKE ANTHRAGIET Mij
MUZIEK.
KEEK- EK SmOLKIEUWS
Pijnen ia
rug, en lendenen
Klooster balsem
Zaterdag.
Leidsche Volkshuis Ned. Bohd van
Abst. Studeerenden OpvoeriDg van „De
brief van den Koning Halfacht.
„l'Union": Uitvoering Eerste Leidsche
Klucht- en Revuegezelschap 8 uur.
Stadszaal (groote zaal Filmvoorstelling
„Wat de dieren ons te zeggen hebben."
8 uur.
Zondag.
Jeruel (Middelstegracht 3): Morgen- en
avondsamenkomsten.
Jeruël (Groenesteeg 16): Samenkomsten
te 10 u. voorm. en halfzeven nam.
Lakenhal: Tentoonstelling fotowerken H.
Berssenbrugge. 124 uur. i
Maandag.
Lakenhal: Tentoonstelling fotowerken IL
Berssenbrugge. 104 uur.
Leidsche Schouwburg: Ver. Rott.-Hofstad-
tooneel. „Wat is de Waarheid?" 8 uur.
Nutsgebouw: Openbare vergadering Ilerv.
(Geref.) Staatspartij Spr. ds. Graveroeyer.
Stadszaal (groote zaal) Uitvoering kin
derkoor ..De kleine stem". 8 uur.
Vergadering van commissarissen N. V.
„Eeiste Leidsche Hulpbank" ten kantore
Oude Rijn 104. Halfvier nam.
De avond-, nacht- en Zondagdienst der
apotheken wordt van: Maandag 22 tot en
met Zondag 28 Nov. a.s waargenomen door
de apotheek van den heer M. Bockwijt,
Vischmarkt 8, telefoon 552.
De geneeskundige Zondagsdienst te Leiden
wordt van Zaterdagavond. 8 uur, tot Maan
dagmorgen. 8 uur, waargenomen door de
doctoren: Bruining, Niemer, Schreuder,
Starck en Veldhuyzen.
Te Oegstgeest wordt deze dienst waar
genomen door dr. Timmermans, tel. 390.
RECLAME.
Apotheek „De Vijzel" De Kempenaer-
straat 4. Oegstgeest, Telef. 27-1, dag en
p.acht geopend 7085
RECLAME.
en op Uw Horloge Gij zu t er verbaasd over
staan als Gij z ct in hoe'n koiten tijd Uw
kamer heerlijk warm is als Gij onze p ima
Anthracict gcbiuikt. - Verzegelde zakken
HEERENSINGEL 34/35 TELEF. No. 1523
1889 V
POPULAIR-WETENSCRAFrSLIJKE
VOORDRACHT OVER RO. EN
HET PROTESTANTISME.
In de Hooglandsche kerk, die weder flink
bezët was, hield dr. Riemens eergisteren
avond zijn derde voordracht over Zedelijk-
heidsopvalting en Waarheidsbronnen bij
Rome en bij 't Protestantisme. De hoofdge
dachten komen neer op het volgende: bij de
tweede voordracht, over de Sacramenten,
liet spr. de biecht vrijwel onbesproken; deze
dient nu te worden gezien in een breed ver
band. In de Chr. kerk moet geestelijk lei
ding zijn. maar deze mag nooit verworden
tot heerschappij over het geloof-der ande
ren; in dit verband geldt 1 Petri 5:3 en
2 Cor. 1 24 Komt het protestantisme wei
eens in geestelijke leiding te kort. de R. K.
kerk maakt deze leiding tot heerschappij
/an de priesters over de Ieeken. Daarom
weet Rome feitelijk geen raad met de opvat
ing van geloof welke men in het Nieuwe
Testament voortdurend aantreft (bijv. Gal.
3 2426 en Rom. 10 4), en maakt
'aarvan een beginstadium, dat gevolgd
noet worden door het waarnemen van
plichten. Daardoor wordt de verlossingsgods-
uenst van het Christendom gedegradeerd
lot wets godsdienst. Gelooven in roomschen
zin komt neer op: zich uit zekeren mystie
ken drang, stellen onder het gezag van den
paus en de geestelijkheid. Dit komt heel
sterk uit in de Biecht. Het kindschap Gods,
verkregen - niet zooals Paulus leert door
de leiding van den Geest maar door den
Doop, verliest men weer door een dood-^
zonde. Daaruit komt men terug tot genade
door de Biecht. Volgens roomsche leer kan
met onvolmaakt berouw een goede biecht
plaats hebben Naar de beschrijving van
den r.k. catechismus wordt nu een breede
toelichting gegeven van het biechtinstituut.
Naast motieven van echt Christehjken oor
sprong staan hier dingen, die bedenking
wekken: gewetenscontrole, 'n rechtszetting
in plaats van 't confidentie; gevaar van on-
oorloofde vragen (in verband daarmee de
pauselijke decreten tegen biechtvaders, die
lot zedeloosheid verleiden, van de pausen
Pius IV, Paulus V, Gregorius XV en Bene-
dictus XIV in 1741). de opgelegde satisfac
tie, die door een ander kan worden over
genomen; de aflaten, waardoor tijdelijke
straffen, vaak met zonden verward, kunnen
worden te niet gedaan uit den „schat
der Kerk" enz Spr. vergelijkt het biecht-
rToces bij de gelijkenis van den verloren
oon uit Lucas XV en de belofte van God-
iel ijke vergeving in de Schrift Groote be
waren heeft spr tegen de casuïstiek en de
uoraal-lheologie van Jezuieten en Re-
•mptoristen (reservatio mentalis enz.).
>itelijk kent de R. K kerk verschillende
lorlen van moraal en van Christendom,
a zij laat het derde rangs-christendom in
i lar midden rustig begaan, getuige de ge-
hiedenis met den „heiligen rok" te Trier
1844 Spr. twijfelt niet aan de oprechte
doding van menig Roomsch-Kalholiek.
aar z.i. wordt de objectiviteit van hun
>rdeel ih sterke mate belemmerd omdat zij
dwongen zijn bun instituut te vereenzel-
gert met dp ware gemeente van Christus
velke niet aan dat inslifuut gebonden is
De martelaar Guido de Brdv schreef dan
>nk in art 7 der Nederl. Geref Confessie:
de waarheid is bovenal!" Bij protestanten
inoge de vrees voor onwaarheid weieens
grooter zijn dan de vrees voor liefdeloos
heid helaasI, bij Rome overtreft de zucht
naar verheerlijking van 't pauselijk Insti
tuut de vrees voor onwaarachtigheid. Zoo
prijst een criticus in het Leidsch Dagblad
van Nov. 1.1. de zuiverheid van elk roomsch
concilie boven de Synode van Assen, maar
dan vergeet hij, dat bijv. het concilie van
Constanz in 1415 een goddeloozen paus liet
ontsnappen en een oprechten man, Johan
nes Huss, ten vuurdood doemde.
Veel wordt goedgeredeneerd door de leer,
dat naast den Bijbel de „goddelijke overle
vering" waarheidsbron is der Kerk. Het
protestantisme verwerpt de overlevering
niet: het kan zich voor kinderdoop en Zon
dagsviering, maar ook voor gehuwden staat
der voorgangers en wering van beelden ter
adoratie uit de kerken op oude concilies be
roepen. In zooverre zijn wij katholiek, juist
omdat wij niet roomsch zijn Maar in het
N. T. is de nadruk op het geschreven Woord
veel grooter en ernstiger dan bij Rome, dat
bijbellezen hoogstens nuttig, maar niet
noodzakelijk acht. Wij protestanten kunnen
als bron van waarheid alleen aanvaarden,
wat gelijk onze consciëntie betuigt, van God
komt, met name het Evangelie.
Wij hebben geen vrede met Rome als de
„petrinisehe" kerk; onvolmaakt is ook de
eenzijdig „paulinische", wij hopen op de
„johanneïsche" kerk. der liefde, wij ver
wachten „Jeruzalem" Spr. eindigt aldus
„toen onze Zaligmaker heenging, zeide Hij
,.üc zal u geen weezen laten ik kom weder
tot u (Joh. 14 18). En toen Jezus zoo sprak
beidoelde Hij niet: den Paus, maar: den
Heiligen Geest".
i i
WINKELWEEK VAN DE VEREENIGING
„CENTRUM BELANG".
De vereeniging „Centrumbelang" die zich
speciaial interesseert voor de belangen van
de neringdoenden aan Botermarkt. Visch
markt, Nieuwe-Rijn en omgeving heeft een
St. Nioolaas Winkelweek georganiseerd,
die de. bijzondere aandacht onzer sladgenoo-
ten ten wille verdient ook uit andere wijken.
Zonder iets te willen afdingen op de cata
logus der winkeliers en zakenmenschen in
andere straten kunnen wij al vast zeggen
dat de deelnemers aan dezen wedstrijd er
bijzonder hun best op hebben gedaan. En
daarvoor waren ook bijzondere redenen
Voor de winkeliers die volgens het oordeel
van het publiek de meest aantrekkelijke
verkoopkrachtige etalage heeft, zijn medail
les beschikbaar gesteld. En bet publiek
vormt de jury en het bestuur heeft het zoo
weten te schikken dat deze publieke jury ook
nog een mooi kansje heeft voor een waarde-
vollen prijs. Wij mogen dus verwachten dal
velen ook daarin nog een prikkel te meer
hebben om een dezer dagen deze winkeliers
met een bezoek te vereereri. En wij weten
het allen en de winkeliers niet het minst:
aanzien doet gedenken.
Men zal van ons niet vergen, dat wij van
elke etalage een omschrijving zouden geven.
Wij moeten volstaan met het weergeven
van een algemeen'en indruk. En die is uit
nemend geweest. Men zal zich een wande
ling naar het „Centrum" en langs deze za-
kitm niet beklagen. Uit naam der deelne
mers moeten wij het publiek raden eeii
goed gevulde beurs mee te nemen.
Gisternamiddag te 3 uur had in de Grnan-
beurs. immers ook in het Centrum gelegen,
de officieele opening der Winkelweek
platits.
De voorzitter, de heer L. C. Schrijvers,
die de aanwezigen het welkom toeriep,
deelde mede, dat de wethouder de heer A.
L. Heimeringer, die had toegezegd de win
kelweek officieel te openen, daarin verhin
derd was door ambtsbezigheden In een
schrijven aan het bestuur had de heer R.
daarover zijn spijt uitgesproken Als bewijs
van waardoering zegde hij een medaille too
wat 90k reeds hadden gedaan de direcfies
der plaatselijke bladen en enkele organi
saties.
De heer Schrijvers zette verder het doel
van du Winkelweek uiteen en herinnerde
met blijdschap aan het besluit van den ge
meenteraad tot verbreeding van het Gan
getje sleeds een lievelingsdenkbeeld van de
vereeniging. Misschien is hare propaganda
daarvoor aan dit besluit niet geheel vreemd
wat dan een aansporing moge zijn om voort
te gaan met de Centrumbelangen te beplei
ten wat niet behoeft te verhinderen de al-
gemeerie belangen der gemeente voor te
staan. Hierna verklaarde de voorzitter de
Winkelweek voor geopend.
Daar.na voerden nog het woord de heeren
Ziegelaar namens de Chr. Middenslands-
vereenijring-, Leman voor de Neutrale Mid-
denstandsvereeniging die tegelijk een me
daille a.anbood en de heer van Noort na
mens du R. Kath. Middenstandsvereen. „De
Hanze".
Er werden ververscliingen aangeboden.
DE BIOSCOPEN.
In het Luxor-tlieatei krijgen wij het vol
gende programma:
Er wordt begonnen met een zeer uitge
breid journal, waarin 0. m. de aankomst
van St. Nicolaas per stoomboot in de Sleu
telstad en waarbij wij een goeden kijk krij
gen op de duizenden kinderen, die den Sint
verwelkomden.
Daarna derde en laatste episode van
„Schoppenaas' welke film ons tot op het
laatste moment in spanning hield.
Na de pauze de hoofdfilm „Het spook der
guillotine", in 6 acten, naar de novelle van
Anne Marie van Nathusius. Deze film waar
in de bekende Mary Christians. »Theodoor
Loos en Wilhelm Dieterie, de hoofdrollen
vervullen, is een groot historisch werk en
maakt door fijne aankleeding en fraaie op
namen, het geheel tot iets aantrekkelijks.
Het strijkje was buitengewoon op dreef en
wij twijfelen deze week niet aan een druk
bezoek.
Hpt City-theatei vangt aan met een uit
gebreid wereldnieuws. Direct daarna wordt
een aanvang gemaakt met de eerste hoofd
film „De vlugge luiaard' met in de hoofdrol
Buck-Jones. Deze film munt uit door het
prachtige spel der hoofdpersonen, vooral
Luie Steven maakt van het filmwerk, wat
er van te maken valt.
Na de pauze krijgen we de tweede serie
RECLAME.
7840
van de 3-weeksche sensatiefilm „De man
met de kap'in 7 episodes, die evenals het
eerste deel ons tot het einde in spanning
hield, en welke ons de volgende week wel
de gewenschte goede oplossing zal brengen.
De talrijke bezoekers behoefden zeker
geen spijt te hebben van hun gang naar dit
theater. Ook het strijkje komt een woord
van lof toe.
De directie van het Casino-theater heeft
deze week een goede keuze gedaan met het
thans loopende programma.
De directie is schijnbaar van mening ge
weest de bezoekers deze week eens te moe
ten laten lachen en dat is haar dan gisler-
avond ook volkomen gelukt. Het bijpro
gramma is namelijk -samengesteld uit eenige
werkelijk komische nummers en men kon
naar hartelust genieten van alle geestighe
den die in deze film voorkomen.
Na de pauze de hoofdfilm in 6 acten
„Zondaressen in zijde". Deze mooie speel
film die uitblinkt door mooi spel, aanklee
ding en monteering boeit van begin tot
einde. Het zou ons teveel plaatsruimte kos
ten deze film te gaan beschrijven. Doch
overtuigd u zelve eens door een bezoek te
brengen aan dit theater daar het de moeite
waard is deze mooie rolprent te zien
draaien.
ACADEMISCHE EXAMENS.
Geslaagd is voor. het doctoraal examen
Romaansche taal mej. NL G van der Does
(Den Haag); voor? het doctoraal examen
IUas3. Letteren de heer G. II. Blanken (Eist).
Voor het gisteren alhier gehouden
apothekers-assislent-examen zijn geslaagd
de dames C. A. Mook, geb. te Rotterdam, en
E. van den Berg geb. Ie Bërgschenhoek, en
de heer G. A. W. J. O. E. Paris, geb. te
Sternberg.
Afgewezen 1 candidaat.
Door den heer Groeneveld zijn nog
een drietal voorstellen bij den Raad inge
diend: le. het marktwezen als afzonderlijk
bedrijf in te richten; 2e. tot het aanstellen
van vaste verkeersagenten'; 3e. tot het op
richten van een ophaal- eh slortingsdienst.
In verband met den lsten Advents
Zondag, zal morgen in de godsdienstoefe
ning der N. H. gemeente v.m. 10 u., waar
dr. J. Riemens voorgaat in de Fieterskerk,
één der oud-leerlingen van dr. Riemens,
violoncel spelen terwijl verder de begeleiding
in handen is van een violist en een beken
den organist, den heer Duysten
Men verzoekt ons mede te deelen, dat
vanaf Woensdag a.s. het informatiebureau
der Vereeniging tot Bevordering van het
Vreemdelingenverkeer, Stationsplein tot na
der aankondiging gesloten zal zijn.
Voor informaties gelieve men zich te wen
den lot de Kempenaerstraat 52, Oegstgeest.
De politie heeft in bewaring ge
nomen twee leege koolzuurcylindèrs, die
onbeheerd op de Vischmarkt zjjn f aange
troffen. De rechtmatige eigenaar wordt)
verzocht zich op het politiebureau aan te
melden.
Aang-ehouden zjjn Ch. S., zonder'vaste
woonplaats, veroordeeld t/>t 3 dagen hech
tenis wegens dronkenschap, en P. v. K.,
e\ eneens zonder vaste woonplaats, veroor
deeld tot 2 dagen hechtenis, wegens venten
zonder vergunning.
Gisternamiddag vervoegden zich bij
een winkelier hier ter stede twee mannen
van het navolgende signalement:
lo. 30 h 40 jaar, middelmatige lengte
mager, smal postuur, scherp geteekeud,
donker gelaat, type Engelschman, sprak
vloeiend Engelsch;
2o. oud 26 30 jaar, klein postuur,
gezet, zonder baard of knevel, zwarte oogen,
donkere wenkbrauwen, sprak Spaansch en
Fransch.
Zij kochten voor een klein bedrag eenige
artikelen en betaalden met een bankbiljet
van f100. Bij het teruggeven van het geld
wilden zjj dan -weer bankbiljetten, dan weer
zilvergeld hebben. Na het vertrek vermiste
d® winkelier een bankbiljet van f 40.
0
Wij verwijzen naar een advertentie in
dit Blad, waarin tegen Dinsdagavond in de
Stadszaal een volkszangavond onder leiding
van den heer Oostveen wordt aangekon
digd. Op een druk bezoek wordt gerekend!
JOSEF WOLFSTHAL.
Hij is Weener van geboorte (1899), leer
ling van Carl Flesch. onder wien hij negen
jaar studeerde en vervult thans een lce-
raarsplaats aan de Hochschule te Berlijn
In ons land heeft hij bekendheid verworven
als violist in het voortreffelijke pianotrio
van Leonid Kreulzer. Hij trad gisteravond
voor 't eerst te Leiden op (in de abonne-
menls-concerten van dr. de Koos') met een
zelfstandige vioolvoordracht. Vioolrecital
zegt men tegenwoordig en zoo stond het ook
op hpt programma. Waarom? Hij kwam,
speelde en overwon. De indruk, dien hij
heeft achtergelaten, is wel zoo machtig, dat
zijn spel vast in onze herinnering zal zijn
geklonken. Die indruk kan nader bepaald
worden met het enkele woord: ernst. Wijze
van optreden, speelmanier. voordracht, pro-
I gramma, alles kenmerkte zich door ernst
van iemand, die het recht heeft ernstig te
zijn, wiens ernst ernst is. Dat vooronder
stelt persoonlijkheid. Sterk persoonlijk 19
zijn spel. Al hoort men er dezelfde breede
en voorname allure in van Flesch' viool
spel. hoe zou het ook anders, toch is die bij
Wolfsthal weer een bijzonder verschijnsel
geworden. De leerling is niet in dien zin in
den meester opgegaan, dat hij in hem is
ondergpgaan. Wat beiden tot eer strekt.
Zouden we het, altijd subtiele, verschil
tusschen Flesch en Wolfsthal in een paar
woorden moeten aanduiden, dan ware
Flesch' kunst geestelijker maar koeler, die
van Wolfsthal menschelijker maar warmer
te noemen. Waardoor die van den laatste
ons. in 't algemeen, nader staat.
Ernst treedt ons tegemoet in de uiterlijke
verzorging van zijn spel. Er is geen figuurtje
geen noolje. dat niet aan den primordialen
eisch voldoet, van te klinken. Alles is zoo
overwogen, dat niets aan het toeval is over
gelaten. In zijn voortreffelijke slokvoering,
even krachtig als .soepel en zijn bewonde
renswaardige zekerheid van greep en daar
door van intonatie, beschikt hij over de
middelen om het notenbeeld in een schoon
klankbeeld om te zetten. Maar bovenal is
het al ernst dat zijn voordracht beheerscht.
Muziek is, als geest, beweging: opvolging
van spanningen, in juiste onderlinge ver
houding gelegd, resulleerend in één groot-
sche gedachte. Dat i9 het éénheidsbegrip
van een Chaconne van Bach van een d
moll sonate van Brahms. De wijze waarop
Wolfsthal in deze beide stukken elke span
ning heeft afgewogen, de samenstellende
elementen dezer composities naast elkaar
plaatste, de wijze waarop hij. in één woord,
deze grootsche scheppingen heeft bestu
deerd. getuigde van zóó grooten ernst en
zóó groote bewondering, dat de toehoorder
in vol vertrouwen en volkomen overgave de
schoonheid, die hij opriep, moest onder
gaan als een noodzakelijkheid.
Ernst, ten 9lotte, was de leidende ge
dachte bij de samenstelling van zijn pro
gramma. Brahms' d moll. de laatste, de rijp
ste en de verhevenste van de drie pracht
werken is er (le satz) leidend thema van
schooner welving denkbaar en toert het
adagio ons niet tot diep in de ziel?
Bach's monumentale Chaconne, die men,
met de waarden van een Duitsch wijsgeer,
evengoed vloeibare bouwkunst als de archi
tectuur verstijfde muziek kan noemen Dan,
na de pauze, een aantrekkelijke variationen-
satz van Joachim, sterk Brahmshoudend
een paar prachtige Kreislertjes (Melodie van
Gluck en Sicilienne en Rigaudon van Fran-
coeur) en als slotnummer het door zijn
volkstoon en pakkende rhythme bekoorlijke
,.Aus der Heimat" van Smetana.
Theo van der Pas zat aan den vleugel.
(Ibach van de firma Bender). De veel-
eischende pianopartij in Brahms' sonate
heeft hij in zijn bekend meesterschap mooi
in stijl en in saamhoorigheid met den
violist voorgedragen; alleen wat al te be
scheiden Zijn begeleiding was. zooals we
dat van hem gewend zijn, volgzaam en
ondersteunend.
Wolfsthals optreden is een groot succes
geweest. Veel applaus en herhaalde terug
roepingen Aan 't slot een extra- wals van
Brahms in een bewerking van Joachim,
meeslepend gespeeld.
Uit den foyer drong veel hinderlijk la
waai de concertzaal binnen. Verwondering
rrtag het wekken dat de violist, die er op
een gegeven moment in de Chaconne even
door in weifeling geraakte, het stuk heeft
ten einde kunnen brengen Den chef der
gehoorzaal treft geen schuld in deze. Hij
heeft alle deuren zorgvuldig gesloten ge
houden.
PREDIKBEURTEN.
VOOR ZONDAG 28 NOVEMBER.
LEIDEN.
Evang. Luth. Gemeente: Voorm., halfe.f, I
ds. J. Ph. Makkink.
Remon. Geref. Gemeente: Voorm., half-1
elf, dr. Lente.
Docpsgez. Gemeente: Voorm., 10 uur, I
ds. Bonga.
Eglise Wallonne: Dimanche N dix hueres|
et ciemie du matin, mr. S. Cler.
Vrije Kath. Kerk: Hedennam., 8 uur,!
Vespers en Lof; Zondagvoorm., halfel(l
Mis.
Geref. Gemeente (Nieuwe Rjjn): Donder-1
dagnum., halfacht, de heer W. Zamain, uit
Rotterdam.
Ver. van Vrjjz. Hervormden (zaal Volks-l
huis): Voorm., half elf, ds. Drijver, P., nit
Haarlem.
ALPHEN.
Ned.-Herv. Kerk, Julianastraat: Voorn.,I
halftien, ds. Veldhoen, en nam. halfzeven,]
ds De Bruin.
Hulpgebouw Gouwsluis: Nam., halfzeven!
ds Veldhoen.
Ned.-Herv. Kerk, Oudshoomschewej'
Voorm., 10 uur, ds. J. van Linscholen.
Evangelisatiegebouw: Voorm., 10 uur etJ
nam halfzeven, ds Severijn, uit DordrecF f
Geref. Kerk. Raadhuisstraat: Voorm. l:l|
uur, en nam., 6 uur. ds. Schouten
Geref Kerk. Hoofdstraat- Voorm. 10 uur|
en nam., 6 uur. ds Wientjes.
BODEGRAVEN.
Ned.-Herv. Kerk: Voorm., half tien, d«|
heer Muller? nam., 6 uur, ds. Pott
Geref. Kerk: Voorm., halftien, preek-1
lezen; nam., 6 uur, ds. Dam,
Geref. Gemeente: Voorm., halftien, preek]
lezen; nam. 6 uur, ds. Van Reenen.
EOSKOOP.
Ned.-Iïerv Kerk Voorm., 10 uur. ds. Glasl
Ned.-Herv. (Geref.) Evangeli-.atie: Voorm I
halftien. de heer Lvklama uit Wadding? I
veen; nam. 6 uur, ds. Suzerijn, uit Waar
don.
Sal va tori: Voorm., halftien en nam. 6 uur,
ds Israël, uit Koudekerk.
Geref. Kerk Voorm., 10 uur, en nam. 5|
uur, ds. Fernhout.
HAZERSWOUDE.
Ned.-Herv. Kerk- Voorm. halftien en nani.|
halfzeven, ds. Luuring.
Geref. Kerk: Voorm., halftien en naro,|
hallzeven, ds Gispen.
HILLEGOM.
Ned. Herv. Kerk: Voorm. 10 uur en nam.|
5 uur, ds Grolle.
Geref. Kerk: Voorm. 10 uur en nam. 5]
uur ds. Van Herksen.
Chr. Geref Kerk Voorm 10 uur en naro.|
5 uur. leesdienst. Donderdagnam., 7 uur.dsj
Joh. Janssen.
KATWIJK AAN DEN RIJN.
Ned.-Herv. Kerk- Voorm. halltien, f;|
nam. 6 uur, ds. Bollee
Geref. Kerk- Voorm. halftien en nam.'I
uur. ds. Me vering.
KATWIJK-AAN-ZEE.
Geref. Kerk: Voorm., 10 uur, en n3Bi|
6 uur, ds. Koers, uit Noordwg'L
KOUDEKERK.
Ned.-Herv Kerk- Voorm, halftien, ^1
heer Gaasbeek, uit Utrecnt; nam. halfzeven,
ds. Israël.
Geref. Kerk- Voorm., halftien en nam
halfzeven, ds. Haspers
LEIDERDORP.
Ned.-Herv Kerk- Voorm., 10 uur, en nam I
halfzeven, ds. Mondt; Woensdagnam.. 7 uur
Biibel lezing.
Geref. Kerk: Voorm., halftien, en nam,
halfzeven, ds. F II Woudrira.
RECLAME.
verdrijft de pijn
a-i
4428