Ilo, 20314. ZATERDAG 5 JUNI Jknno 1926. Officieels Kennisgevingen. STADSNIEUWS. Het voornaamste nieuws van beden. LEIDSCH DAGBLAD PRIJS DER AD VERTE NTIEN: 30 Cts. per regel. Bij regelabonnement belangrijk lageren prijs. Kleine Advertentiën, uitsluitend bij vooruitbetaling, Woensdags en Zaterdags 60 Cts., bij een maximum aantal woorden van 30. Incasso volgens postrecht. Voor eventueele opzending van brieven 10 Cts. porto te betalen. Bewijsnummer 6 Cts. - Bureau Noordeindsplein Telefoonnummers voor Oirectie en Administratie 2500 Redactie 1507. Postchèque- en Girodienst No. 57055 Postbus No. 54 PRIJS DEZER COURANT: Voor Leiden per 3 maanden 2.35, per week f 0.18. Buiten Leiden, waar agenten gevestigd zijn, per week0.18, Franco per post f 2.35 portokosten. OH ntf-mer bestaat uit VIER Bladen EkRSTE BLAD. INSCHRIJVING VAN LEERLINGEN VOOR DE OPENBARE SCHOLEN. Burgemeester en Wethouders van Leiden (brengen ter algemeene kennis: lo. dat voor de toelating met September a.s. van nieuwe leerlingen tot de Jongens school voor u. 1. o. (aan de Pielerskerk- slraai), de Meisjesschool voor u. 1. o. (aan de Breeslraal). de Opleidingsschool voor Gymnasium en Hoogere Burgerschool (aan de Aalmarkt), de Opleidingsscholen voor uitgebreid lager onderwijs (aan de Lange- brug, de Heerenstraat, den Maresingel, de Oude-Vest en de Boommarkt) en de open bare lagere scholen wier leerlingen bestemd zijn om na zes jaren over te gaan naar de Centrale school voor het 7de leerjaar (aan het Schuttersveld, de Duivenbodestraat, de Haverstraat, de Paul Krugerslraat, den Zuid- tingel. de Medusastraat en de Vrouwenkerk steeg, tijdelijk gevestigd in het schoolgebouw ian de Mare) gelegenheid tot inschrijving £al worden gegeven aan die scholen tot en £ct 26 Jnni e.k. dagelijks, behalve Zondag, -ran des voormiddags halfnegen tot negen ttur en op Maandag. Dinsdag, Donderdag en Vrijdag bovendien van halftwee tot twee 'iren des narryddags; 2o. dat bij de inschrijving het bewijs van geboorte-inschrijving moet worden ver 4oond; 3o. dat de kinderen, met uilzondering van 3ie waarvoor toelating tot de voormelde j. 1. o.-scholen wordt gevraagd, op 1 Sep tember a.s. den leeftijd van 51/* jaar moeten bereikt hebben. 63-41 N. C. DE GIJSELAAR, Burgemeester. VAN STRIJEN, Secretaris. Leiden, 5 Juni 1926. INSCHRIJVING VAN LEERLINGEN VOOR DE OPENBARE BEWAARSCHOLEN. Burgemeester en Wethouders van Leiden brengen ter kennis van belanghebbenden, dat aan de Openbare Bewaarscholen in het Elisabetlishof, aan de Van der Werffstraat en in de Groenesieeg tot en met 26 Juni a.s gelegenheid zal worden gegeven tot het doen inschrijven van leerlingen en wel des voor- middags van kwart vóór 9 tot'halfüen én uitgezonderd Woensdag en Zaterdag des namiddags van kwart vóór 2 tot kwart bver 2 uur. 6342 N. C. DE GIJSELAAR, Burgemeester. VAN STRIJEN, Secretaris., Leiden, 5 Juni 1926. HINDERWET. Burgemeester en Wethouders van Leiden; Geziec het verzoek van a. J. C. van der Wiel, om vergunning tot het oprichten van een ondergrondsohe bewaarplaats voor 4000 Liter benzine in het perceel Haarlemmerweg No. 7, kadastraal .bekend Gemeente Leiden, Sectie K. No. 105, met aft a pin rich ting op den Haarlem- 'merweg vóór dat perceel. b. de Ansar Harford en Cö. Limited, om vergunning tot hot oprichten van een bot- fcülarij voor levertraan in heb perceel Zoe te nvoudscheweg No. 7, kadastraal bekend IGemeente Leiden, Sectie O. No. 159. c. A L .Deegenaars Jr., om vergunning tot het uitbreiden van de brood- en koek- bakkerij in het perceel Ou de-Heerengracht No. 20, kadastraal beleend Gemeente Lei den, Sectie C. No. 43. Gelet op de arlt. 6 en 7 der Hifiderwet; Geven kennis aan het publiek, dat ge noemde verzoeken met de bijlagen op de Secretarie dezer gemeente ter visie gelegd zijn alsmede dat op Zaterdag, den 19 Junf €.k. des voormiddags te h a 1 f e 1 f uren op het Raadhuis, gelegenheid zal worden gegeven om bezwaren tegen deze verzoeken in te brengen, terwijl zij er de aandacht op vestigen, dat niet tot beroep gerech tigd zijn zij, die niet overeenkomstig ark *1 der Hinderwet voor het gemeentebestuur of een zijner leden zijn verschenen, ten einde hun bezwaren mondeling toe te lich ten. 0340 N. C. DE GIJSELAAR, Burgemeester. VAN STRIJEN. Secretaris. Leiden ,5 Juni 192G. Het Nederlandsch Tooneelverbond. Heden werd hier ter slede de 57e alge- toeene ledenvergadering gehouden van bo vengenoemd verbond. Be voorzitter jhr. A. W. G. van Riemsdijk, 'e Haarlem, opende-te ruim halfelf de ver gadering en heette afgevaardigden, bestuur- Jteren en leden hartelijk welkom. Spreker jjennnerdc er aan dat het nu 12 jaar gele- '5 'S' voorzitter werd verkozen, *>adal hij reeds 15 jaar lid was van het °ofdbestuur. Verleden jaar wilde spr. be nken doch had aan het dringend veTZoek om nog één jaar aan te blijven voldaan. Thans nam hij echter onherroepelijk af scheid met weemoed, wanneer hij tot 1915 terug ziet. wat een herinneringen.'Sangcr, v. d. Heyden, Jacobson, Bouberg, Wilson, Bmants, ze zijn niet meer. Uitvoerig ging de voorzitter de geschiedenis van het Verbond gedurende de laatste tien jaren nu. Hij her innerde aan de oprichting van éen verecni- ging van looneclschrijvers, aan de uitgave van „Hét Toonecl" op initiatief van dr. J. Meihuizen en mr. E. IIymans, terwijl de heer Lapidoth de redactie op zich nam. Het tijdschrift is een succes geworden. In 1916 gelukte het een bedrag van f5000 bijeen te brengen voor de restauratie der Tooneel- school. Thans is er weer geld noodig voor noodzakelijke verbeteringen. Het bestuur probeerde het met een loterij, maar met den verkoop van loten gaat liet niet naar wenscli. In 1916 werd het Tooneelschooi- fonds opgericht, waarin ook de gelden van de loterij zullen worden gestort. Het verleenen van rijkssubsidie is oen glanspunt in de geschiedenis van het Ver bond geweest. De verleening van dit rijks subsidie, had tengevolge dal de sedert kort bestaande kleine subsidies der gemeente Amsterdam in do provincie. Noord-IIolland konden verhoogd worden. Na den toestand der Tooneelschool, die gedurende de meer dan vijftig jaren van haar bestaan tijden van voor- en tegenspoed heeft gekend, te hebben geschetst constateerde spr. dat de band tus senben de school en de directies in de laat ste jaren is versterkt. De resultaten om financicelen steun voor de oprichting van een monument voor wij len den grooten Louis Bouwmeester zijn droevig geweest „Uit het oog, uit het hart" klaagde spr. Met genoegen vermeldde de voorzitter de eindelijke slichting vah een algemeen pen sioenfonds. Binnenkort zal het bestuur van 't supplctiefonds (steunvcrleening aan oude art is ten) met allerlei plannen komen. Het was het bestuur een groot genoegen de hand te kunnen leggen op de looneelcol- lectie Hartkampter oprichting van het Too- ncel museum. Hulde bracht de voorzitter aan onzen stadgenoot, den heer Goekoop hulde op wiens initiatief do Leidsche afdeeling werd. opgericht, die nu ad 58 leden telt. De voorzitter besloot met een lange lijst van namen van mannen van beleekenis in den lande, die tal van jaren op de bres hebben gestaan voor het Nederlandsch Too- neelverbond en de Tooneelschool en somde de voornaamste leerkrachten op, die aan de opleiding van jonge tooneelspelers en speel sters hebben medegewerkt. Spr. eindigde met een beroep op aller medewerking om de Tooneelschool in stand te houden. (Applaus). Na goedkeuring der notulen werden daar op de jaarverslagen behandeld. Aan het jaarverslag van den secretaris, den heer H. de Goede, ontleenen wij het volgende: De werkzaamheden van het hoofdbestuur beperkten zich bijna uitsluitend tol het gebied van propaganda en ledenwerving. Versterking van het aantal leden is toch het eerst noodig. Gelukkig bleek er nog sym pathie voor het streven van den Bond, zie naar Leiden, waar pas een afdeeling werd opgericht, die reeds ontvangt. Hij hoopt, dat binnenkort meerdere sleden het voorbeeld der Sleutelstad zullen volgen. De bestaande afdeelingen zijn helaas niet in ledental vooruitgegaan, Zutphen uit gezonderd. Hoe dat komt, valt niet direct te zeggen. Er dient echter volgehouden te worden. Er zijn thans 1250 leden. Een beroep op gemeenten boven de 20. 000 zielen om een jaarlijkscjie bijdrage van 1 200f 300 voor de Tooneelschool, het opleidingsinstituut van acteurs en actrices waarvan overal wordt genoten, leverde niets op. Aan een kleine duizend-tal dilettanten- vereen i.g in gen werd eveheens een kleine jaarlijksche bedrage gevraagd. Resultaat: toegezegd wend f501 Een heuglijk gebeuren is de totstandko ming van de Vereen. Het Algem. Pensioen fonds van Nederl. Tooneelisten, een daad van beleekenis voor alle tooneelisten. In richting daarvail etc. wordt nog eens ge schetst. Het zakboekje kon dit jaar niet verschij nen wegens de kosten. Amsterdam zal hel nu alleen doen uitkomen. In dit verband wordt gewezen op de behoefte van propa gandistische geschriften. Het Tooneelmuseum heeft nog geen onder dak gevonden. Men denkt over een uit- bouwtje van de Tooneelschool, al kost het weer geld. Belangrijke gebeurtenissen bracht het seizoen niet. Enkele opvoeringen worden gememoreerd, evenals enkele jubilea. Tenslotte wordt herinnerd aan de ver- geefsche pogingen om de belasting op de vermakelijkheden afgeschaft te krijgen en een beroep gedaan op hernieuwde actie der afdeelingen tot lodenuitbreiding, etc. Naar aanleiding van het jaarverslag en de verslagen der afdeelingen, merkte de secretaris op, dat het verslag der afdeeling Utrecht zeer kort ep sarcastisch is. Er slaat zoo wat niets in. De heer De Jong, afgevaardigde van Utrecht, zeide dat het verslag niets anders kon meedeelen. De heer De Vries uit Amsterdam maakte eenige aanmerkingen op de gestie der Too neelschool. Ook mevr. De MannBouw meester is daarmede niel tevreden. Er wordt maar 9 uur les "gegeven in de tooneelspeel- kunst. Wel wordt er les gegeven in scher men. Dat was in den lijd toon mevr. Mann aan de school was verbonden reeds in de eerste klas in tooneelcpeelkunst. Ook was liet een bezwaar dat arme kinde ren, die veel aanleg hebben vrijwel van de looncelopleiding zijn uilgesloten. Spr. il lustreert dit met een artikel uit de Tooneel- gids. Dilettanten hebben cr niets aan of* deze wijze. De directeur der school de heer Verhagen greep dit punt aan als een welkome aanlei ding om eenige onjuistheden, welke bij voortduring omtrent de tooneelschool wor den gedebiteerd, uit den weg te ruimen. En -dan zet hij uiteen dftt ook on vermo genden met veel talent opleiding kunnen ontvangen en dat aan zulke jongelieden de noodige zorgen worden besteed (applaus). Wij wijzen geen on ontwik keiden af maar pogen die zooveel mogelijk lot ons te trek ken, mits zij talenten openbaren. Uit het financieel verslag van den pen ningmeester, den heer J. van Scheviohaver, blijkt, dat de rekening sluit met een eind cijfer van f 7525.02 en een nadeelig slot van f 1427.04. De contributies bedroegen f 4155.11, ter wijl voor de Tooneelschool werd bestemd f 3117.67 De afdeeling 's-Gravenhage had dc rekening nagezien en maakte verscheidene op merkingen. De rekening voor de Tooneelschool sluit op een bedrag van f 16.780.51. Bij de in komsten zijn bijdragen van H. M. de Ko ningin f 5000, van de provincie Noord-Hol land f 1000, van Amsterdam f 3000 Dc begrooting 1926/27 van het Tooncel- verbond sluit met een bedrag van f 5670, van de Tooneelschool van f 17.200. Jaarverslagen, rekening en begroot ing werden goedgekeurd, nadat verschillende leden opmerkingen hadden gemaakt. Het tekort van f 1427.04 van dc rekening zal met ruim f 1900 moeten worden ver hoogd. Aangenomenwoedt een voorstel om de statuten aldus te wijzigen, dat het Hoofdbe stuur met drie leden kan worden uitgebreid. Onder applaus wordt de scheidende voor zitter, jhr. A. W. G-. van Riemsdijk tot eere lid benoemd. Als bestuursleden worden gekozen <le hee- ren prof. dr. van Moerkerke, prof. dr. J. H. Scholte, L. de Vries, M. Merens en A. Goe koop (Leiden), terwijl herkozen wordt de heer H. G. J. Schillemans. Do hoer ITazelhoff Roelfzerna wordt aan gewezen als 2e secretaris buiten 't bestuur om. Als leden van de Commissie van beheer en (oezicht op de tooneelschool worden her benoemd mevr. Top van RhijnNaeff en de heeren G. R. Deelman en jhr. A. W. G. van Riemsdijk. De volgende algemeene vergadering zal worden gehouden in een nieuwe afdeeling zoo die wordt opgericht of te Haarlem. Na rondvraag wordt de vergadering onder dankzegging gesloten. Na afloop der vergadering vereenigde men zich aan een gemeenschappelijke lunch in Maison Bruyns. 's Middags hield in hel Klein-Audilorium der Universiteit de heer Balthazar Verha gen, directeur der Tooneelschool, een lezing over: De psychologie van den dramaturg. Spr. begon met er op te wijzen, dat het wezen der dramatische kunst niet is te vin den in de techniek van het looneelschrijven, noch in de naboolsingslust der menschen, noch ook in de objectieve aanschouwing van het menschenleven. Ook de beschou wing van het drama als een onderdeel der letterkunde achtte spr. onjuist. „Elke kunst is subjectief, elk kunstwerk ontstaat met dc-n vollen inzet van het Ziel eleven van den maker. Het drama is: de Dramaturg, een projectie uit het eigen wezen". Aanknoopende bij de uitkomsten der psycho-analytische wetenschap, gaf spr. met citeering van eenige uitspraken van Freud en Stekel, eenige beschouwingen over het phantaseeren en dagdroomen in het alge meen en in het bijzonder van den drama turg. De tevreden raensch phantaseert niet, alleen de onbevredigde. Zijn verbeeldingen zijn illusoire vervullingen van onbevredigde wenschen, waarbij heden, verleden en toe komst in één verband verschijnen. De „held" van den dramaturg is de meest di recte belichaming van zijn wenschdroom; de persoon, welke hij gaarne zou willen zijn, of wel in geen geval zou willen zijn, maar die in elk geval in zijn psyche aan wezig is, die hij niet in zijn werkelijk be staan kan realiseeren en die hij daarom in zijn werken projecteert, heigeen hij nader uiteenzette. Spr. maakte vervolgens een schep onder scheid lusschen hetgeen men als „tragisch" en als „komisch" (d. i. „typen"-) tooneel hoeft te zien. Zuiver „tragisch" is alle schepping, die ontslaat met den vollen in zet der persoonlijkheid van den dichter zuiver komisch al wat is ontsproten aan de vindselen van het vernuft (de naboot sing), maar waarbij de uit het affectleven van den dichter stammende impulsen geen overwegende rol spelen. De tragedie is de hoogste uiting der dramaturgie. De tragi sche dichter is de „ideale" wenschdroomer. Al scheppende verveelvoudigt hij zich. hij is een geheele groep persoonlijkheden tegelijk, die hij met de volle maat zijner wakende en gedurende de uren der schepping ont wakende affecten bezielt. Zijn reefding van neurose en misdaad is, dat hij kan schep pen, dat hij heeft een slerk technisch in stinct en een beeldenden, vormgevenden geest, die dc projecties zijner psyche be dwingt en anderzijds door zijn psyche tov. vorm geven gedwongen wordt, omdat de ge heele individualiteit slechts in deze voort durende afscheidingen de mogelijkheid ziet tot voortbestaan. Vervolgens behandelde de heer Verhagen den door Stekel gesignaleerden vernieti gingsdrang. die onverbrekelijk aan den scheppingsdrang van den dichter verbonden is. Hij citeerde een aantal historische voor beelden van de neiging van ieder nieuw geslacht, om de scheppingen van vorige ge neraties le niet te doen, volgens den stel regel, dat „l'inilié lue T'initiateur", Maar ook binnen de grenzen van het drama ver schijnen schepping en vernietiging in voortdurende wisselwerking. Spr. onder scheidt in de eerste plaats de „constructieve tragedie", waarin, als in een uitgewerkt ge boorte-proces, een geheel nieuw leve/i van geluk zich ontwikkeld uit een toestand van rampspoed en verslagenheid. Onheil bren- gendè machten en bedreigingen worden hier vernietigd om levensvreugde te kunnen stichten. Spr. gaf hiervan voorbeelden Gedeeltelijk destructief zijn die drama's, waarin de figuur slechts een sterk verlies lijdt, zonder er aan le gronde te gaan. Dan worde er slechts bepaalde elementen in hem gedood, zoo b.v. Ivreon in Antigone. Volkomen destructief is die kunst, waarin de dichter zoowel zijn hoogste idealisme, als zijn uiterst afgrijzen vernietigt. Het eerste uit pessimisme om de onmogelijkheid, dat ideaal in het leven te verwezenlijken. In dit verband noemt spr. Shakespeare's jeugd- j droom „Romeo and Juliet". Grimineele neigingen worden na dc pro- jectie steeds vernietigd. In zulke drama's van Shakespeare breekt in de vierde acte een ware vernielingsrazcrnij los, zooals wij dat b.v. zoo sterk in „Hamlet", „Macbeth" en „Richard III" zien plaats grijpen. Aan het slot van zulke tragedies verschijnt dan steeds de redder, die op de puinhoopen eener ingestorte wereld een nieuwe en betere we reld opbouwt. Uitvoerig stond spr. stil bij „Koning Oedipus", waarin dc eenheid van geboorte en dood hel sterkst is uitgewerkt. De heer Verhagen demonstreerde vervol gens eene door hem Ontworpen graphiek van de „stuwingslijn", welke door dit drama loopt, een scala der ontroeringen, welke on der den ihdruk der gebeurtenissen in Oedi pus ontwaken, welke scala in vier spheren: die der psychische beheersching, der verlo ren zelfcontrole, der psychische verzwakking en eindelijk die der inzinking is ingedeeld De stuwingslijn toont aan hoe in den loop der ontwikkeling der crisis de pogingen van Oedipus, om zijn psychisch evenwicht le bewaren, meer en meer mislukken. Het be houd van dit evenwicht is een der belang rijkste „wenschdroomen" der Grieksdhe tragici. Ten slotte noemde de hee^ Verhagen den wensch der dramatische kunstenaars, den inhoud hunner wenschdroomen aan hunne medemenschen te openbaren. Dit is geen ijdelheid, maar het ontsRimt uil het voorgevoel, dat zij in hunne phantasieën de wenschen der geheele menschheid vervullen. Daarom bouwde men theaters voor hunne kunst. De ontroeringen, waarmede zij hunne projecties bezielen wek ken in den toeschouwer de overeenkomstige phantasieën, d. i. wenschvervullingen. Deze ontroeringen in het tragische drama zijn ware schokken. De menschheid heeft niet altijd de psychische elasticiteit, om die schokken te kunnen verdragen en dus te be- geeren. Dan wil het publiek slechts opper vlakkig beroerd zijn en het tooneel zal zich tot die oppervlakkigheid bepalen. Spr. eindigde met te verklaren: Het drama i9 géén middel voor didaktische doeleinden. De dramaturg ihoralisecrt niet en polemi seert niet, hij phantaseert en maakt kunst werken op zijn eeuwige wenschen: Zóó ben ik, zoo zijn wij allen mochten wij-niét zoo zijn; zóó zijn wij niet, welk een illusie, wij zouden zoo kunnen zijn. Na deze lezing zal men zich naar de Bui- tensocieteit van Amicitia begeven voor een thé dansant, terwijl tot slot in „Den Ver gulden Turk" een gemeenschappelijk diner zal plaats hebben. Bond tot verbetering van den Pnlphandel in Nederland. Gistermiddag hield bovengenoemde Bond in het café-resaurant „In den Vergulden Turk" onder voorzitterschap van den' heer J. Rijlaarsdam weder een vergadering. De voorzitter deelde in zijn inleidende rede mode, dat de Bond zich in een gesla- digen groei mag verheugen. De Commissie, welke tot laak had bespre kingen te houden met gedelegeerden van suikorfabrikanten, deed van haar bevin dingen verslag. De onderhandelingen had den een bevredigend verloop. Ten slotte nam de vergaidering een be langrijk besluit, namelijk om ook Coöpera tieve vereenigingen in het Federatief ver band van den Ned. Bond toe te laten, zoo dat dan ook dé Coöperatie als zoodanig be stellingen voor haar leden kan doen. BINNENLAND. Vragen van Kamerleden en antwoorden daarop. Onder voorwaarden korting van 19 pCt, op het port van gedrukte stukken. Een reeks ongevallen met doodelijken afloop. BUITENLAND. De Fransche Senaat ratificeert de ver dragen van Locarno. De immuniteit van den Pruisischen Landdag-afgevaardigde Wulle opgeheven. Overeenstemming inzake Mosoel. President Moscicki in Polen beëedigd. Voor het examen apothekers-assistent zijn geslaagd de dames J. M. Berghuys en A. H. Wouters. In het Casino-theater krijgen we na het Journaal, waarin we o.m. een kermis meemaken in den Dierentuin en vijf minuton later lusschen de mooiste exem plaren op de Parijsche hondententoonstel- ling zitten, een korte film „Richard Wag ner" de groote componist, waarbij de mu ziek zéér toepasselijk en verdienstelijk ver scheidene van z'n groote werken speelt. Verder nog voor de pa'uSte twee komische films, al met al dus 'n goed voorprogramma. De hoofdfilm „Parijsche Apachen" is een echt-Fransch werk; de inhoud is ongeveer als volgt: In een dorpje wonen Jean, de zoon van den burgemeester en Marice, de dochter van den schoenmaker, die van kind af al van elkaar hielden. Door den dood van Maricc's vader, waardoor ze alleen achter blijft, wil Jean met haar trouwen; hij krijgt echter geen toestemming en ze vluchten naar Parij3. Hel toeval wil, dat Jean ver dacht woixi-t van diefstal en zie hij wordt in Parijs onmiddellijk gearresteerd. Hij weet echter uit den trein te ontsnappen, doch teruggekeerd naar Parijs, kan hij Marice niet terugvinden. Jaren zijn voorbij.... Op zekeren dag verleent Maurice hulp aan een apache, die, door de politie achtervolgd, een schuilplaats zoekt. Marice herkent haar vroegeren geliefde en verstopt hem. De po litie verlaat liet huis. doch Jean wordt hard ziek en Marice verpleegt hem Wanneer hij weer op straat komt, wordt hij door de po litie harkend en in de gevangenis gestopt. Marice intusschen vinden we later als naai stertje, in 'n zonnig huisje, waar Jean na z'n ontslag uit de gevangenis haar spoedig weet te vinden. Deze film. welke gespeeld wordt in het hartje van Parijs, boeit van begin tot eind en we kunnen niet anders dan een bezoek aan 't Casino warm aanbevelen. Luxor-t heater trok gisteravond ondanks het mooie weer. nog vrij veel be langstelling. En al zeer spoedig zat men midden in een spannend Wild-West-ver haal, dat het aanschouwen volkomen waard wo3, en eindigde met een geweldige rit op een locomotief en een wedren te paard, waarbij vele millioenen dollars op het spel stonden. Voor de pauze brengt het pro gramma verder een aardig dansnummer, uitgevoerd door de ,.4 Br»rgorn-Girls". En na een korte pauze is liet „De Maharadja". die alle aanwezigen bijkans anderhalf uur lang weet te boeien. Het betreft de geschiedenis van een jeugdige Europeesche dame. die door de magische kracht van een toovenaar verliefd wordt op den Maharadja van Rad- pur, die te Monte Carlo vertoefde en ten slotte besluit h,em te volgen naar zijn rijk. De zeden en gewoonten aldaar brengen haar echter tal van teleurstellingen, welke op het eind natuurlijk door de liefde wor den overwonnen De film wordt door Gun nar Tolnaes en Karina Bell als hoofdperso nen uitstekend gespeeld en loont een rijk dom van Oostersche paleizen en dergelijke. De directie van het City-theater is er volkomen in geslaagd deze week een programma samen fe stellen, dat aan ..elck wat wils" biedt. Zooals gewoonlijk wordt begonnen met het geïllustreerde wereld nieuws, gevolgd door een dolkomische hvee- acter „De boerderij op het dak" waaruit men lecren kan hoe gevaarlijk het is een tuin aan te'loggen op bel dak van een wol kenkrabber en daarbij de omheining te ver gelen. Als eerste hoofdnummer draait er deze week „Het dierbaar ouderhuis" of „Vreugde en leed", een aandoenlijk verhaal van een Joodsche familie uit Rusland, dat boeit door fijn en gevoelvol spel van de hoofdpersonen en dat bovendien het zeer groote voordeel heeft, dat de inhoud niet, zooab dikwerf het geval is, hoogst onwaar schijnlijk is, doch als zeer wel mogelijk kan worden beschouwd. Na de pauze wordt de 3de en laatste serie van het sensationeele filmwerk „De burcht

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1926 | | pagina 1