No. aoaSO. DONDERDAG lb MAART Anno ?92S. Gfficieeis Kennisgeving. STADSNIEUWS. Het voornaamste nieuws van heden. PRIJS DER ADVERTENTIEN: 30 Cts. per regel. Bij regelatonncraent belangrijk lageren prijs. Kleine Advertentiffn, uitsluitend bij vooruitbetaling, Woensdags en Zaterdags 50 Cts., bi) een maximum aantal woorden van 30. Incasso volgens poslracht Voor eventucele opzending van brieven 10 Cis. porto te betalen. Bewijsnummer 5 Cts. Bureau Noardelndsplein Telefoonnummers voor Directie en Administratie 2500 Redactie 1507. Postcheque- en Girodienst No. 57Q55 Postbus No. 54 PRIJS DEZER COURANT: Voor Leiden per 3 maanden f 2 35, per week Buiten Leiden, waar agenten gevestigd zijn, per weck Franco per post 2.35 portokosten. 0.18, „0 18, Bit nummer bestaat uit DRIE Bladen EERSTE BLAD. VERGADERING van den GEMEENTERAAD VAN LEIDEN op MAANDAG 22 Maart 1020, des namiddags te twee nur. Do vergadering zal, zoo noodig, des avonds worden voortgezet. Tc behandelen onderwerpen: to. Benoeming van twee leden" der Plaat- Boiijko Schoolcommissie. (ö9; 2o. Ycprstei om het bepaalde bij art. 28, le lid, sub 2o. der verordening, regelend, tien rechtstoestand van de ambtenaren der gemeente Leiden, ten opzichte van den Directeur der Gemeentewerken. Ir. G. L. Driessen. tot 1 Januari 19*28, builen toepas sing te laten.. @8) 3ö. Rekening, dienst J925, van de Plaatse lijke Schoolcommissie. (08) 4oVoorstel tol verhuring van eenige perceelen teelland, gelegen ten noorden van den Morschweg, aan J. Schild. (61; Go. Voorstel lot aanvaarding van do voor waarden, waaronder door Gedeputeerde Sta ten vergunning is verleend voor den aanleg en de exploitatie van een hoogspanningslijn van de Electricitciisfabrtok te Leiden naar een le bouwen transformator- en schakel- station op het terrein van dc Boskoopsclic (Waterleiding in de gemeente Hazers- woude. (65) 6o. Voorstel tot aanvulling van hot die-, tam van het Raadsbesluit van 21 Augus ts 1925. in zake het verhaal van bijdragen wegens inkoop voor pensioen. (66) 7o. Voorstel tot verhooging van verschil lende posten der begrooting, dienst 1925. Waarvan de raming te laag is gebleken. (70) 8o Voorstel tot nadere vaststelling van tie bedragen in de kosten van hel bijzonder vervolgonderwijs, bedoeld in art. 102 der Lager Onderwijswet 1920, over 1923, voor de cursussen in een 6 tal scholen. (60) 9o. Voorstel tot beschikbaarstelling van gelden voor de kosten van den bijbouw van een tweede spreekkamer in het school gebouw aan de Langebrug. (61) lOo. Voorstel tot beschikbaarstelling van gelden voor eene kleine verbouwing van de bovenverdieping van het Stedelijk Museum „.de Lakenhal". (62) llo. Verordening, houdende wijziging van do verordening van 31 Januari 1918 (Gem.- Irtad No. 3), betreffende de wedden van ambtenaren in dienst der gemeente Lei den. (67) 12o. Verordening, houdende wijziging van do verordening van 22 Januari 1923 (Gem.- Llad No. 4), regelende de heffing van belas tingen voor het gebruik van het Openbaar Slachthuis te Leiden. (68 en 69) Dr. Bieiens de Haan over Religie en Wijsbegeerte. In liet klein auditorium van het Acade miegebouw alhier heelt dr. J. D. Bierens de Haan van Aerdenhout gisteravond op uilnocdiging van de Vrijz. Clir. Studenten- vereen, ally er een rede gehouden over: Picligie cn Wijsbegeerte. Spr. vangt aan met de opmerking, dal hel religieuse vraagstuk, in vorige lijden telken male in het middelpunt der belangstelling geplaatst, ook thans zijn actualiteit niet heeft verloren. Het heeft, aldus spr., een duurzaamheid die de tijdelijk centrale vra gen onzer cultuur overleeft. De eerste vraag, welke wij ons stellen zoo wij over religie nadenken, is deze of wij. menschen van onzen lijd nog religie hebben? Wij, zon der kerkelijk insliluul, sacrament, pricsler- bcdiening. heilig boek, zonder persoonlijke godsvoorstelling, zonder dogma, hebben wij nog religie of.hebben juist wij haar nu wij dit alles opgaven? Uitgaande van de gedachte dat wij religie hebben, stelt spr. de vraag wat onze wijsbegeerte voor onze religie moet zijn, en welke de verhouding is iusschcn deze twee. Op deze vraag worde geantwoord, dat wijsbeg. religie ondersteunt doordat zij haar den grondslag geeft eener wereldbeschouwing. Op onderscheidene wijze heeft steeds de religie, bij de Christe lijke, een wereldbeschouwing verondersteld, hetzij een kosmosofisehe zooals in hel Paulinisch Christendom, hetzij een hislorio- sofisohe zooals bij Augustinus of een an- thropoc ent rale zooals in den Iiervormeïs- tijd. Deze wereldbeschouwingen hebben •echter mythologisch karakter, doordat zij de Godheid van <le werkelijke wereld schei den tot afzonderlijken persoon, waardoor 'aan de wereld, hot menschelijk geestes leven, en bijzonderlijk aan de geestelijke •kennis een mechanisch karakter werd toe gekend, daar zij nu hun grond niet in eigen Wezen vinden, maar in een machlshande- l»ng die van hooger hand, d. i. van elders ^Rvordt uitgeoefend. liet grondkarakter van *»en mylhologiscben godsdienst is de hetc- (Tonomie. De afwijzing dezer „mylhologi sche" wereldbeschouwingen stuit nü voor velen een afwijzing van de religie in. An deren handhaven de religie, hoewel dan zonder wereldbeschouwing. Zij blijven in de oude sfeer van religieuse heteronomie, hoe zeer dan ook de antieke wereldbeschou wing hen niet meer bindl, of zij zoeken in den gcluksdrang een modern motief voor religieuse gezindheid op de wijze van het pragmatisme, dat voor de religie geen waarheid eischt, maar bruikbaarheid. Moderne religie kan niet ontberen een breed? wijsgeeriglieid als basis. Wij willen voor de religie wat haar toekomi, zal ze ruime en niet smalle religie zijn. De laatste is een religie volgens onmiddellijke ge moedsbehoefte, gebouwd op vrees en hoop, als waaruit oudtijds het godsdienstig taboe- geloof en de godsdienstige rnagic zijn voort gekomen. Dergelijke gemoedsbehoefte, hoe wel dan door het zedelijk bewustzijn ver edeld, houdt do Teligie binnen de sfeer van het eigenpersoonlijk belang, in plaats van den mensch boven dc eindige wereld te ver heffen. De ruime religie slicht een overeen stemming der ziel mot het Universum door het wereldbegrip, cn is van groolc gedach ten vervuld. ïn de wijsbegeerte wordt aan de werke lijkheid een geestelijk gehalte toegekend, en daardoor kan zij grondslag voor de reli gieuse bewustheid wezen. Hot Middel- ceuwsch „realisme' 'gaf een klassiek voor beeld voor deze toekenning van geestelijk gehalte, maar het werd door het „nomina lisme" van moderner tijden vervangen, dat niet meer het algemeene, maar het ervaar bare enkelwezen als de eigenlijke werke lijkheid aanzag. Een moderne wijsbegeerte herstelt het idealisme dat weleer realisme heette, hoewel op andere wijze. Ook de wijsbegeerte heeft haar traditie en als voortzetting eener zeer oude denkwijze, doel zij zich in den modernen lijd als idealis tisch monisme voor; d. i. als leer der *Jdee, die zich langs den weg den tegenstelling in de wereld verwerkelijkt. De menschengeest kent aan de wereld geestelijk gehalte toe door haar volgens deze centrale gedachte te vertolken. Niemand lean in waarheid religie hebben in een wereld zonder geestelijk ge halte. Religieuse gezindheid in een wereld, die niet meerder dan samenstel ware van eindige faktoren, zou een romantisch illu sionisme zijn. Zal Teligie zin hebben, dan moet de ervaarbare eindigheid der wereld •keerzij wezen van dc onervaarbare Onein digheid. Toch is wijsbegeerte nog geen religie, maar grondslag van deze; maar door grond slag te zijn zal zij tevens aan de religie haar stempel opdrukken. Religie is een zich verhouden tol het geheel der wereld. Utili teit, zedelijkheid en schoonheidszin stellen ons in verhouding tol het gedeeltelijke, nl. mei de wereld van onze belangen of die van onze levenstaak of mei den schoonen schijn. Met het gedeeltelijke is niemand be vredigd, daar het ons in konflikten voert die langs den weg niet zijn op te lossen. In de religie verheft zich de mensch boven deze dóór in het Geheel te leven. De religie aldus opgevat is niet een inlellektueele pri vaat-religie, maar een religie gezuiverd van mythologie Het geheel is niets persoonlijks, weerlegt men Hel geheel is echter evenmin iets persoonlijks. In het geheel is plaats voor de persoonlijkheid. God als almach tige persoonlijkheid kan geen plaats voor de menschelijke persoonlijkheid overlaten. In de Paulinische uitspraak: in Hem leven wij bewegen ons en zijn wij, is God niet als persoonswezen gedacht. liet geheel is niet de omvang, maar de innerlijke Eenheid aller werkelijkheid, liet oneindig Ilicr en Nu, waarvan alle religieuse bewustheid in lied en leerstuk en belijdenis getuigt. De mensch naar zijn bloote existentie ver dwijnt in de rnatelooze uitbreiding der we reld. De mensch naar zijn innerlijk wezen is op de Eenheid betrokken .Calvijns uit spraak: dat op vrome wijze gezegd mag worden dat dc natuur God is, worde aldus gewijzigd: niet de natuur maar het Univer sum. Het Universum is Geest. Evenals de historische godsdiensten een intelleclueclen grondslag hadden, wellicht reeds door de denkers van het o?r-oude Baby Ion gelegd, zoo behoeft de moderne religie als grond slag de intellektueele wereldbeschouwing welke de idealistische wijsbegeerte haar aanbiedt. De rede werd met bijzondere aandacht gevolgd en aan het slot warm toegejuicht. Anaphylactic. Op uilnoodiging van de Medische Facul teit der Leidsehe Studenten hield heden morgen prof. Maurice Arlhus in dc college zaal van prof. dr. W. Einthoven, Zonneveld- straat 18 een voordracht over „Anaphy laxie". Op zeer onderhoudende wijze verhaalde prol. Artluis van zijn eigen onderzoekingen op dit gebied en hoe hij er toe gekomen was inspuitingen te doen met precipiteerende sera, welke verschijnselen zich bij het dier toen voordeden, waarbij het direct het groole belang doorzag, dat nadere bestudeering dezer verschijnselen voor de menschelijke therapie kon hebben. Behalve met paardenserum experimen teerde prof. Arthus daarna ook met dat van een eend, mei gelatine, pepton en speeksel. Hij yond, dal ook hiermede het mogelijk was na herhaalde inspuitingen locale ver schijnselen op te wekken. Verder vertelde de geleerde nog over zijn onderzoekingen met slangengiften, die veel merkwaardigs hebben opgeleverd. Een theorie van de anaphylaxie heeft Ar thus niet gegeven; hij houdt niet van theo rieën. Dit kan hij wel zeggen, dat één theo rie, die veel verdedigd is, zeker verkeerd is. Men heeft gemeend, dat de anaphylaxie zou voortkomen door versloppiug van kleine bloedvaten met de precipitaten, die ontstaan bij samenkomen van precipilcerend serum cn specifiek eiwit. Maar anaphylaxie ontstaat soms ook, als het serum geen precipitinen bevat, zooals bij gelatine of pepion. Ten slotte waarschuwt Arthus tegen dc opvatting, van sommigen, dat andere overgevoeligheid, b.v. tegen anti- pyrinc, bij hooikoorts of asthma, ook op anaphylaxie zou berusten. Mogelijk is dit maar men moet het ook bewijzen; tot nu toe is dit niet gelukt. Een analogie alleen is niet voldoende om, tot identiteit le be sluiten. Het methodisch spreken. De heer L. van Lier, gemeenle-spraak- leera&r alhier, heeft gisteren voor het Col legium Theologicum Uhrysotomus in het klein auditorium der Universiteit alhier een lezing gehouden over: Het methodisch spre ken. Hulde brengend aan prof. Knappert voor diens bemoeiingen besprak dc heer van Lier de klachten over onverzorgde predikatiën. Aan den predikant worden bijzondere be- roepseischen gesteld. De Herder moet meesterschap voeren over de laai en wel zoo dat de gedachte juist en nauwkeurig wordt uilgedrukt. 't Contact lusschen Kudde en Herder kan eerst dan ontstaan als de technische spraak niets le wenschen over laat. De ontwikkeling hiervan mag niet wor den overgelaten aan de oeeasioncele opvoe ding. In het land van Donders, die de theorie van 't spreken op wetenschappelijke wijze vastlegde, wordt op het gebied van het practisch sprcekonderwijs weergaloos ge beunhaasd. Het behoort, ontdaan van alle dilettantisme, gegrond te zijn op wetenschap Spr. zette de hoofdlijnen dier wetenschap uileen en bracht ze door het opzeggen van psalmen-precken en texten in practische toepassing. Waar de Universiteit dus in ge breke blijft om het benoodigdc onderwijs voor het goed uitgesproken woord te ver strekken, meende spr. hulde te moeten bren gen aan dc leiders van dit collegium voor hun initiatief. Alliance francaise. Voor de afdeoling Leiden van de Alliance francaise trad gisteravond oP de bekende dichteres M.lle Hélène Vaceresco. Zij is ge boren in Roemenië, waar zij erg populair is-. Op twïnl'igjarigcn leeftijd reeds verscheen van haar een bundel, Les Chants d'aurore die bekroond werd door de Académie fran- catoe. Zij sprak evenwel niet over haar eigen werk. ITet onderwerp, dat zij behan delde droeg tot titel: Le jardin de ma pas sion. Zij liet verschillende dichters, die zij vooral vereert', de revue passeeren. Allereerst Lamartine, van wie lTsolcment werd voorgedragen. Daarna iets van Ovidius n.l. het bekende verhaal uit de Methamor- phosen, de val van Phaëton. Van Rousand, wiens voorvaderen, volgens onze dichteres, uit Roemenië afkomstig waren, kregen wij hel' bekende: „Lorsque vous sercz vieille" le hooren. Les Elfes van Leconte de Lisle werd door de dichters op gevoelige wijze gezegd. Na dc pauze kwam een Engelsche dich teres aan de beurt, Elisabeth Barritt Brow ning, daarna een Hindoesche dichteres, ter wijl de avond besloten werd met enkele door haar vertaalde Roemecnsclie gedich ten. Jaarvergadering Leidsehe Chr. Oranjevereniging. Onder presidium van haar voorzitter ds. A. Thomas hield gisteravond bovenstaande vcreeniging in de groote zaal van het ge- Louw „Prediker" in de Jan Vossensleeg haar jaarlijksche algemeene vergadering, aan welke gebeurtenis door het combinee ren met diverse attracties als zang en mu ziek een eenigszins feestelijk karakter ge geven was. Niettemin was de zaal slechts gedeelte lijk bezet voor het meerendeel door da mes toen de voorzitter de bijeenkomst opende met het verzoek gezamenlijk te zin gen Psalm 7*2 vers 1 om vervolgens een gedeelte van 1 Petrus 2 te lezen en voor te gaan in gebed. Hierna heette ds. Thomas allen hartelijk welkom op deze 16de jaarvergadering. Spr. deed een beroep op allen om naar beste krachten onder biddend opzien tot God mede te werken om de Leidsehe Chr. Oranjevcreeniging voor to doep, wande len op den weg. dien zij reeds vele jaren ge leden ingeslagen heeft. De secretaris, de heeT L. Boekkooi las hierna de uitvoerige notulen der vorige ver gadering, die aldus werden vastgesteld. Nadat^mevrouw Drommel door het zingen van eenige liederen, daarbij begeleid door de heeren Ramau (viool) en De Lange (piano), die zich ook afzonderlijk lieten hoo ren, waarbij het goede spel van den heer Ramau vermelding verdiende voor een aangename afwisseling had gezorgd, waar toe ook de heer J. Th. Breebaart door een mooie declamatie het zijne bijdroeg, werd door den secretaris, den heer Boekooi, het jaarverslag uitgebracht, waaraan wij het volgende ontlccnen: Het afgeloopen jaar was voor de vcreeniging alles behalve gun stig te noemen; diverse bijeenkomsten le verden nadeelige saldi op wegens geringe opkomst der leden. De 2de voorzitter, de secretaris en de penningmeester, de heeren Breebacrt, Ques'.roo en Eggink traden om verschillende redenen als zoodanig af cn werden vervangen door de heeren v. d. Steen, Boekooi en Bogaards. ITet ledental bleef in het afgeloopen jaar nagenoeg sta tionair (applaus). Aan de beurt van aftreden waren de be stuursleden Caspari, Van Zwieten en Ma- zurel,.terwijl levens voorzien moest worden in de vacature, ontstaan door liet bedanken van den heer Eggink, wiens plaats des tijds door het bestuurslid, den hoer Bo- gaards was ingenomen. De stemming wees uit, dat als bestuursleden werden gekozen de heeren Caspari, Van Zwielen, Mazurel en Pcra. Uit het jaarverslag van den penningmees- Ier, den heer A. Bogaards bleek, dat dc ontvangsten hadden bedragen f 1798.38, ter wijl de uitgaven bedroegen f 171-3.82, zoo dat op 1 Januari j.l. er een batig saldo was van f 54.56. Met het nazien der bescheiden van den penningmeester werden belast de iiccren Van Wijngaarden, Wessel en Knolier, die zich hiertoe allen bereid verklaarden. Betreffende de feestviering van den ver jaardag van Tricses Juliana werd bestolen dit feil te herdenken mei een bijeenkomst in de groole Slads-Gehoorzaal, waarbij als j feestredenaar zal optreden ds. K. Schilder uit Ocgslgeesl, terwijl de verdere avond zal worden gevuld door de opvoering van een tooneelstuk „De Juliana-feesten te Ruigon- beek" en muziek van een strijkorkest. Bij de rondvraag dringt de heer Knolier er op aan om in het vervolg, waar deze vergadering door meer dames dan heeren bezocht is, ook dames in het bestuur op te nemen. Tenslotte dankte ds. Thomas allen, die tot het welslagen van dezen avond hadden bijgedragen, in het bijzonder mevrouw Drommel, de beide jeugdige virtuozen, den •heer Breebaart, benevens de firma's van Wijngaarden, v. Kamp en Hoogenstraalcn, die door het beschikbaar stellen van de bc- noodigde ingrediënten het mogelijk hadden gemaakt, dat de aanwezigen op thee, koek, koffie en limonade konden worden ont haald, alsmede de dames, die deze verver- schingen hadden rondgediend. Nadat gezamenlijk gezongen was do Avondzang, Gezang. 180, werd de goed geslaagde bijeenkomst door den heer Van der Steen met dankzegging gestoten. In verband met onderzoekingen, welke momenteel door Amerikaansche geleerden aan het cryogeen-laboratorium alhier wer den verricht, heeft gistermiddag de Ameri kaansche gezant, the Honourable Richard M. Tobin, vergezeld van eenige leden der Legatie, een bezoek gebracht aan genoemd laboratorium. Zij werden daarbij rondgeleid door de hooglceraren prof. W. J. de Haas j en prof Keesom en den adjunct-directeur dr. C. A. Crommclin. Na afloop gaf de Amerikaansche gezant zijn hooge ingenomenheid met de inrichting van het laboratorium te kennen. Voor hel diploma machineschrijven van de Ver. v. Dir. van Pont-Scholen slaag den de dames M. Dros alhier en A. M. Tom te Katwijk-aab-Zee. en de heeren P. Guley en J. Kooreman alhier, P C. Nieuwcnhuis te Lisse, J. B D. Rooi jakkers te Ocgstgeest en II. Yerdegaol, te Sasscnheim. De officieele opening van het nieuwe Laboratorium van den Keuringsdienst van Waren in hel district Leiden in het ge- bouw Morschweg No. 1 (voorm Militair Hospitaal), waarvan wij reeds een beschrij- ving gaven, zal plaat9 hebben op Dinsdag 23 Maart a.sdes namiddags te halfvier Voor het op 2 en 3 Augustus a.s. te houden concours van het muziekgezelschap „Orpheus" zijn reeds de volgende prijzen toegezegd: 1 verguld zilveren medaille van den heer jhr. mr. dr, N. C. de Gijselaar; 1 zilveren lauwerkrans van den heer A. B. Batenburg, exploitant van „Zomerzorg"; 2 zilveren lauwertakken van den heer J. H. van Rossum du Chattel. Haar!.straal 82. Namens don heer A. G. uit den Boom gaard te Warmond werd hedenmorgen in café-restaurant „Zomerzorg" aan den Sta tionsweg, alhier, door het Bouwkundig Bu reau „Verhoog", architecten Lohmann en Ponsen, aanbesteed het bouwen %van een bloembollenhuis met bijbehoorende werken aan don Heeren weg te Warmond. Ei- waren 11 gegadigden, die als voigt hadden ingeschreven: B. Visser, 's-Graven- hage, f 20.600; C. Fiedler, Bergen-op-Zoom, f 20.420; M. P. Oosterbeek, Sassenheim, f 19.430; Kort v. d. Wiel, Rijnsburg en Noordwijk, f 18.400; Gebr. Slikvoort, Leiden f 18.000: Marinus van de Velde en P. G. de Jong, Oeg^tgoest, f 17 747. A H. Vollen- berg. Zoeterwoude, f 17.100; A. van Duyn, Noordwijk-aan-Zee. f 16 900: M. Kool. War mond, f 16.390: Van Breda Co.. Sassen- heim, f 16.100; M. Pcrquin, Santpoort, f 14.563. De gunninc werd aangehouden. BINNENLAND. De Synode te Assen zet dr. Geelkerken a! en ook de kerkeraadsleden van Amsterdam Zuid oit hnn ambt ontzet. De samenstelling van het Ned. Voetbal» elftal tegen Zwitserland. Het vonnis inzake de valsche Fiansch? bankbiljetten. BUITENLAND. Na het mislukken der Volkenbondszitting. Kabinetscrisis in Tsjecho-Slowakije. Generaal Broessilof is overleden. Wij herinneren nog even aan de hoog9i belangwekkende lezing, welke morgenavond te 8 uur in den foyer van de Stads-Gehoor- zaal op uilnoodiging van dc departementen Leiden van de Mij. lot Nut van 't Algemeen en de Ned. Mij. voor Nijverheid en Handel door den bekenden Karakorum-reiziger, .den heer Ph. C. Visser over zijn laatste Karako- rum-expeditie gehouden wordt. Tiet enthousiast onthaal, dat deze lezing overal hier te lande ondervindt, waarborgt ons, dat ook Leiden een belangrijke schakel zal vormen in den langen keten van 's hoe ren Vissers triurnftocht. Wij vestigen hierbij de aandacht op de belangrijke voordracht welke a.s. Maan dagavond 22 Mrt. gehouden zal worden in het Leidsehe Volkshuis door mr. B. Cf. A. Smects, directeur v. d. Tuchtschool in Nij megen over „Misdeelde en Misdadige Jeugd". We hopen dat vele ouders en op voeders van hun belangstelling zullen blijk geven. Voor bijzonderheden zie advertentie. LEIDSCHE SCHOUWBURG. Vereenigd Tooneel. Eén van Ons, tooneel spel in 3 bedr. van John Galsworthy. „Eén van ons" is een standenstuk, zou men kunnen zeggen. Het voert ons in dc kringen der Engelsche aristocratie, waarin een nouveati-riche is opgenomen alleen om en wegens zijn geld. Tusschen dezen gedul- den rijkaard en de hem duldende society ontslaat een conflict, daar de rijkaard in bot sing komt met een lid van die society, de welke dit lid zogveel al9 het maar kan de hand boven het hoofd probeert te houden, volgend de leer der natuur: „hij is toch een van ons." Dit is in 't kort de quintessens van dit werk van Gatoworlhy, waaromheen deze auteur echter nog allerlei bijzonderheden heeft geweven, die dit gegeven aantrekkelij ker maken cn nader toespitsen. Zoo is die gedulde b.v. een Jood en hoewel niet rassen verschil hoofdzaak is anders zou dit veel en veel scherper zijn uit te buiten geweest speelt dit Jood-zijn toch een ondergeschikte rol. Het verzekert dc sympathie voor het sociely-lid van niet tot die kringen behoo renden. Verder heelt Galsworthy de kwestie van recht en rechtsgevoel ingevoegd, welke beide evenwel bij de society niet weten te dominceren; het saamhoorigheidsgevocl gaat boven alles. Maar hel recht zegeviert. Ten minste, wanneer dat zoo mag hectcn. De overwinnaar zal zich loch weinig als zoo danig hebben en kunnen voelen! Over hel conflict nog nader het volgende: Bij een partij ten huize van Winsor wordt den rijken Jood de Levis 1000 p. St. ontstolen. Direct beschudigt deze een mede gast kapitein Dancy den dader le zijn die echter beslist ontkent. De society doet alles, om Dancy le steunen ,maar wanneer de Levis tenslotte uit wraak, da! een club hem weigert toe te laten als lid, de tot dus ver in en gen kring gehouden beschuldi ging meer publiek maakt, hetgeen Dancy dwingt een aanklacht wegens laster in !c stellen, kan de society Dancy, die inder daad de dief is, niet redder Wanneer alles voor het gerecht goed schijnt le gaan, komt plotseling de val voor Dancy. doordot liet gestolen geld voor den dag koml. Hij moet bekennen. Een bevel tot inhechtenisnemen wordt tegen hem uitgevaardigd en voor hij zal en kan vluchten naar Marokko, koml de politie hem halen. Door zelfmoord ont trekt hij zich aan deze vernedering De Levis heeft gewonnen maar in de society trots alles volledig verloren. Dit gegeven is uitgewerkt met al dr- too- neel-visic. waarover Galsworthy zoo ruim schoots beschikt, in 7 tafereelen. die alle op en top tooneel zijn Alleen vijf en zes wa ren wal gerekt en hadden wellicht tot een kunnen worden omgewerkt met winst voor het geheel. Het is geen diepzinnig tooneel- werk maar toch een goede schets van zoo'n botsing in sociely-kringen, volledig in loon en zuiver van schildering. En zoo is het door Het Vereenigd Toonee' ook gespeeld. De sfeer van dc Engelsche society lag als het ware over liet tooneel*

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1926 | | pagina 1