Brieven over Photografie.
KUNST EN LETTEREN.
VARIA.
knipte gedeelte te zamen met de jumperstof
en haal de rijgdraad los. Nu steekt het zakje
naar buiten. Naai de drie zijden van de voe
ring aan elkander vast, goed stevig en stop
het zakje door de omboorde gleuf naar bin
nen. U moet er op letten, dat u de gleuf niet
te breed knipt. Denk aan den inslag, neem
de snee van den zak dus iets smaller dan het
zakje zelf is. Maak met het omboren scherpe
hoeken, dat geeft de coupe aan den zakl
En het zakje zelf is het ornament van uw
mantel of jumper.
Ook mol de scarf of zijden das wordt nog
allerlei aardigs gedaan Hetzij dal u bij een
witte jurk en een wit hoedje een paar van
die gekleurde lappen draagt, of dat u het
ding losweg om uw hals slingert, zóó, dat
beide uiteinden vóór over uw schouders
hangen. Ze geven jeugd, beweging en le
vendigheid aan uw figuur en zij onderbre
ken hpt wat eentonige wit.
Laatst zag ik een leuk meisje in een auto.
Ze had om haar wil vilten hoed den sluier
gelegd en deze schuin van voren onder haar
;echterwang met één groote lus en twee
lange einden vastgeknoopt. Een praclische
?n flatteerende dracht. Ze zag er snoezig
mee uit cn zou er geen last van hebben, dat
haar hals en haar te stoffig werden. Den
volgenden morgen kwam ik haar weer te-
-en; toen droeg zij dezelfde sjaal (ik her
kende het aan de mooie jade tint met
kleine oranje moesjes!) met een driehoek
om de schouders, op een doodgewone wit j
cachemircn jurk. Eén punt viel haar over
den rug cn was daar, ongeveer tusschen de
schouderbladen vastgespeld; de andere uit- j
einden werden van voren in een lossen j
knoop door een sierspeld bijeengehouden, j
Nu had ze om den hoed een heel smal ge- j
ribd lint ook van groen met oranje in ver-
ticale streepen. Uiterst eenvoudig dus en
juist daardoor zoo lief.
Trouwens: het moderne jonge meisje'kleedt
zich meer dan gewoon dit jaac. Hoe rechter,
gladder en- strakker hoe beter. Die meisjes
van achttien zijn nu simpeler gekleed dan
haar zusjes van drie of vijf, want die dra
gen strikjes, lintjes, kantjes en rucheè, welke
voor de ouderen contrabande zijn.
Het meiske van 1000 weken heeft niet an
ders noodig dan een slank, soepel, lang
lichaam, smalle schouders, toonbare armen,
géén heupen en géén kuilenhals. Dan kan zij
alles dragen en zich kleedcn voor een héél
klein beetje geld!
Wat denkt u van een lila sponge-cloth jurk
met een rond uitgesneden hals, een mouwtje,
zoo k-ort als de Zeeuwen dragen, omboord
met een biesje crêpe de chine van donker lila
of licht paars? (ook de hals hiermee ombo
ren) zet op de heupen, waar de jurk een
ietsje in is gehaald 2 fluw. strikken met lange
einden in dezelfde dor.ker nuance, draag
daarbij een hoed met een heel breeden rana,
overtrokken met lila sponge-clolh en opge
maakt met een donkeren strik en u ziet er j
uit om te stelen.
Alleenzit er niet precies mee in de
felle zonl Want lila ij een teere kleur, en
verschiet dadelijk Dan is meteen het mooie
er af. Houd deze jurk dus maar voor netjes,
dan geef ik er u den volgenden keer een
paar, die legen zon, wind en water kunnen.
Wanneer de opname is gemaakt, is op de
gevoelige plaat het beeld nog niet zichtbaar.
Eerst door ontwikkeling wordt het te voor
schijn geroepen, terwijl het daarna door
fixeeren wordt vastgesteld, zoodat het licht
daarna niet meer verandert.
Het ontwikkelen berust op het feit, dat de
in de gevoelige laag aanwezige zilverzouten,
door het licht zoo worden omgezet, dat ze
door bepaalde chemicaliën (ontwikkelaars)
in metallisch zilver worden omgezet.
Het deel van het zilverzout, dat niet door
het licht is getroffen blijft natuurlijk nog
lichtgevoelig, en wordt nu door fixeeren
verwijderd, waarna de plaat veilig aan het
daglicht kan worden blootgesteld.
Iedere fotohandelaar ontwikkelt voor ma
tigen prijs uw platen of films.
Maar lc ware liefhebber doet het zelf,
omdat de ontwikkeling werkelijk het inte
ressantste deel is van de fotografie, omdat
men onder zijn handen het beeld uit het
hiets te voorschijn ziet komen.
In den beginne zal er misschien wel eenige
mislukking voorkomen. Ik kan uit eigen er
varing zeggen, dat deze meestal voor ko
men uit gebrek aan geduld. De eerste ver-
eischte om een bruikbaar negatief te krijgen
ia niet haasten. We willen allemaal graag
zien, wat ervan terecht is gekomen, en nu
moet de plaat zoo snel mogelijk uit het bad,
[dan even in 't fixeer en dan kan de deur
[open. Later hierover meer.
Wie zelf wil ontwikkelen dient de inven
taris van zijn donkere kamer uit te breiden
jjBehalve de vroeger al genoemde roode lamp
frijn er nog noodig: minstens drie bakjes,
^pen voor 't ontwikkelen, een voor het fix
eren en een voor het spoelen. Deze bakjes
fJJig geleverd worden voor alle formaten zijn
--*$9 verschillena materiaal vervaardigd,
namelijk, glas, steen en papiermaché. Neem
altijd verschillende bakjes, en gebruik ieder
bakje steeds voor eenzelfde doel. Door dus
een te hemen van glas, een van steen en
een van papiermaché zijn ze licht uit elkaar
te houden.
Verder zijn neg noodig: een fleseh met
ontwikkelaar, liefst een fleseh van bruin
glas, een fleseh fixeerbad een druppelflesch-
je met broomkaliumoplossing 1 10, een
maatglas en een drcoghekje voor de nega
tieven.
Verder, wanneer geen waterleiding in de
donkere kamer is: een flinke kom of emmer
met water en twee handdoeken. Voor wie
zelf zijn chemicaliën maakt zijn nog noodig:
een weegschaaltje (een brie venweger met
diepen bak is heel goed) en een mortiertje.
Er zijn vele ontwikkelaars in den handel
in den vorm van geconcentreerde oplossin
gen poeders, patronen, tabletten en pasta's.
Op de verpakking is de gebruiksaanwijzing
aangegeven.
Men verdunt dus de geconcentreerde op
lossing, of lost de inhoud van een patroon
op in de op de verpakking aangegeven hoe-
veeiheid water, en giet deze in het ontwik
bakje. Neem niet te weinig ontwikkelaar en
zorg dat het water ongeveer de kamertem
peratuur (18 gr. C.) heeft.
Te warm water beschadigt de gelatine
laag, te koud vertraagt de ontwikkeling.
Neem de plaat uit het chassis, zoover mo
gelijk van de roode lamp af, vooral wanneer
men met kleurgevoelige platen te doen
heeft.
Maak de plaat eerst goed nat in de kom
of emmer en leg hem nu, met de gevoelige
laag naar boven in de ontwikkelaar.
Houd het bakje zoolang de ontwikkeling
duurt, in schommelende beweging, anders
ontwikkelt het beeld zich onregelmatig. Let
op, dat zich geen luchtbelletjes meer op de
plaat bevinden, die geven aanleiding tot
z,g. naaldenoogen. Wanneer de belichtings
tijd juist is geweest, verschijnen na 15 se
conden tot 1 y2 minuut de helste lichten,
d.w.z. de zwartste deelen van het negatief.
Men heeft voor verschillende ontwikkelaars
,,ontwikkelfactoren" gevonden. - Door den
tijd die verloopt tusschen 't verschijnen van
de eerste sporen van het beeld in het inleg
gen in den ontwikkelaar te vermenigvuldi
gen met den ontwikkelfactor, vindt men
den tijd, noodig voor de volledige ontwik
keling.
De ontwikkelfactor voor het veel gebruik
te metol-hydrochinon is 14.
Voor den beginner heeft het veel gebruik
van deze methode voor, dat hij niet te
vroeg zijn plaat uit het ontwikkelbad neemt.
Meestal is hij anstig, dat alles zwart zal
worden, en neemt daardoor de plaat te
vroeg uit.
In het algemeen kan men zeggen, dat een
juist belichte plaat in 56 minuten volledig
is ontwikkeld.
Alle dcclen van het beeld ontwikkelen
zich niet tegelijk. Eerst komen de hooge
lichten te voorschijn, dan de halve lichten,
cn eindelijk de details in de schaduwpartij
en. Om te zien, of de plaat ver genoeg is,
neemt men haar uit den ontwikkelaar, en
houdt haar tegen het licht van de roode
lamp.
Zorg niet te dicht erbij te komen, dan
smelt de gelatine.
Wanneer de diepste schaduwen (de hel
derste plaatsen dus van het negatief) grijs
beginnen te worden kan de ontwikkeling
als -afgeloopen worden beschouwd.
Zou men nog langer door ontwikkelen,
dan zou de plaat grijs worden (sluieren).
De doorweekte gelatinelaag is zeer gevoe
lig. Een stootje met den hagel beschadigt
haar onherroepelijk. Op deze wijzen ont
staan foto's van huizen, met wonderlijk
verwrongen steenvoegen, menschen met ge
speten schedels, alsof ze in de periode van
Gustave Aimard in de handen waren geval
len van Sioux.
Neem de plaat steeds tusschen duim én
vinger aan twee overstaande kanten, of ge
bruik een platentang van koper of eboniet
Laat geen ontwikkelaar in uw mouw loopen,
de kleeren worden er niet beter van
Wanneer de plaat overbelicht was, komt
het beeld zeer snel te voorschijn, én bij
voortgezette ontwikkeling sluiert de plaat.
Men kan hier iets tegen doen, door uit
het druppelfleschje broomkaliumoplossing
toe te voegen, en dan flink door te ontwik
kelen. Door later te verzwakken (waarover
rneer) brengt men het negatief weer op nor
male dichtheid.
Komt het beeld daarentegen uiterst lang
zaam te voorschijn en vertoonen zich in de
schaduwen geen details, dan was de plaat
onderbelicht. Men verdunt dan den ontwik
kelaar en ontwikkelt zeer rijkelijk.
Weet men van te voren, dat een plaat
onder- of overbelicht is, dan kan men dus
daarnaar handelen, door resp een verdun
den, of ouden ontwikkelaar (bij onderbe
lichting) of een sterken ontwikkelaar met
broomkalium te gebruiken (bij overbelich
ting).
Verkeert men in het onzekere,dan zet men
naast elkaar drie schalen.
In het midden een met normalen ontwik
kelaar, links een niet verdunden, rechts
een met geconcentreerden broomkalium.
Begin met de plaat te leggen in den mid
delsten bak. Komt het beeld te snel, dan in
den rechtschen bak, komt het te langzaam
dan in den verdunden ontwikkelaar. Gaat
alles normaal, dan was de plaat goed be
licht en kan men in den normalen ontwik
kelaar doorwerken.
Wanneer de ontwikkeling beëindigd is,
spoelt men de plaat even af, en legt haar
dan in het fixeerbad, dat van te voren is
kaar gemaakt.
Zorg, dat nooit met het fixeernatron
wordt gespat, een spoortje ervan in den
ontwikkelaar bederft dezen.
Gebruik ook altijd eenzelfde bak voor ont
wikkelaar en voor fixeerbad.
Voor het fixeeren van platen neemt men
"zuurfixeerbad, dat eveneens onder talloozë
merken in den handel komt, en behandeld
wordt naar de bijgevoegde gebruiksaanwij
zing. Alle witte plekken in het negatief
worden nu doorzichtig, doordat Eet nog
aanwezige zilverzout wordt opgelost.
De plaat is volledig gefixeerd, wanneer ze
van den glaskant bezien, zwart is. Men
fixeere niet te kort, omdat onvoldoende ge-
fixeer platen later geel worden en onbruik
baar.:
De minimumtijd is een kwartier, de maxi-
mumtijd een uur, omdat dan bet geheels
beeld verzwakt.
Zoowel ontwikkelaar als fixeerbad zijn
meermalen te gebruiken.
Voor als het fixeernatron verversche
men echter dikwijls, wat ook heel wel mo
gelijk is, cmdat het niet duur is.
De uitgefixeerde plaat mag nu bij dag
licht worden bezien, maar is nog niet duur
zaam. Daartoe moet zij- worden gespoeld,
omdat het fixeernatron op den duur het
negatief vernielt.
Dit kan gebeuren in een fonteintje of een
diep bad, dat onder een straaltje van de
waterleiding wórdt geplaatst.
Vul eerst het bad met. water leg dan de
plaat erin en laat dan een klein straaltje
toevloeien. Laat men direct een krachtige
straal óp het hegatief spuiten dan bestaat
er kans op beschadiging van de gelatinelaag
Er zijn spoelbakken in den handel, waarin
vele platen tegelijk kunnen worden gespoel i
Het spoelen duurt een half uur.
Heeft men geen waterleiding tot zijn be
schikking, dan legt men het negatief in 'een
kom met water, en ververscht dit telkens
na 5 minuten een uur lang.
Dit is zeer onaangenaam werk. Ik heb
mij dan als volgt ook beter geholpen.
Ik vulde een groote teil met water en ge
bruikte een stuk gummislang als hevel. Óm
te voorkomen, dat de bak te snel leeg liep,
kneep ik de slang gedeeltelijk dicht met een
vvaschknijper. Op deze wijze beschikte ik
i een uur lang over stroomend water, en be
hoefde er niet naar om te zien.
Na het spoelen moeten de negatieven
wordeii gedroogd. Dit gebeurt op een pla-
tenrekje en moet geschieden in een stofvrije
kamer. Zet de platen nooit bij een kachel
of in de zon, want dan smelt de gelatine
Het drogen duurt, afhankelijk van de
temperatuur en de vochtigheidsgraad van
de lucht 224 uur.
Men kan het drogen aanmerkelijk be
spoedigen door de platen 10 minuten te
baden in brandspiritus.
Het ontwikkelen van films verschilt prin
cipieel niet van het ontwikkeling van pla
ten. Men heeft hierbij echter rekening te
hóuden met het feit, dat dikwijls (en bij
rolfilms steeds) ook de rugzijde van de film
is voorzien van een gelatinelaag, om het
krullen tegen te gaan. Deze laag is even
kwetsbaar als de gevoelige.
Vlakke films spant men in een filmspan
ner, om ze vlak te houden. Men behandelt
ze verder als platen.
Alleen het drogen verschilt, omdat ze niet
in een rekje kunnen worden geplaatst. De
filmspanner is meestal zoo ingericht, dat
een van de beugeltjes kan worden verwij
derd. Aan de andere kan hij dan te drogen
worden gehangen.
Zorg, dat niet een van de gelatinelagen
tijdens het drogen ergens mee in aanraking
komt. Rolfilms worden op twee manieren
ontwikkelt: of men laat de film in zijn ge
heel, of men snijdt hem in stukken en ont
wikkelt iedere foto afzonderlijk als een vlak
ke film.
Met het snijden moet men eénige voorzor
gen in acht nemen.
Begin nl. niet met de Iaatsle opname die
vooraan ligt bij het afwinden van de belich
te spoel. Film en papierstrook, waarop de
afscheiding tusschen de verschillende opna
men is aangegeven zijn altijd ten opzichte
van elkaar verschoven.
Men loopt dus gevaar, niet tusschen twee
opnamen door te knippen, maar dwars door
een van de opnamen.
Men wikkelt dus in de doDkerè kamer de
film op een leege spoel terug zoodat nummer
1 weer vooraan ligt, en snijdt nu de film in
gedeelten.
Door de veerkrachtigheid is dit een on
aangenaam werk. Do film heeft neiging
tot springen", en kans op beschadiging
is niet uitgesloten.
Wanneer dus het onderscheid in de di
verse belichtingstijden niet groot is, begint
men de film in zijn geheel te ontwikkelen
Daartoe scheidt men film en papierstrook
en neemt de beide uiteinden met de vingers,
of met filmklemmen boot.
Nu hooit men de film zoo lang door water,
tot de elasticiteit is verdwenen en dan door
den bak met ontwikkelaar. Daar glazen
onlwikkelbakken dikwijls scherpe randen
hebben, die de rugzijde van de film zou
den kunnen beschadigen, doet Aèn beter
een gewoon diep bad te nemen.
Ook zjju speciale ontwikkelbakjes voor
films geconstrueerd, die ervoor zorgen, dat
de film steeds door de vloeistof gaat, en
met erover heen.
Merkt men tijdens het ontwikkelen, dat
enkele opnamen te snel gaan, of achter
bleven, dan knipt men die ertusschen uit,
en legt ze zoo lang in een vooraf klaar
gezette kom met water.
Om grootendeels onafhankelijk te zijn van
de donkere kamer, is in den laatsten tijd
de standontwikkeling ingevoerd, zoowel voor
platen als voor films.
Brji films heeft men het zelfs zoover ge
bracht, dat een donkere kamer geheel over
bodig is. Platen worden in speciaal daar
voor bestemde troggen geplaatst, die ge
vuld zgn met sterk verdunden ontwikkelaar.
Dan wordt de trog gesloten, en na verloop
van tijd zijn de platen ontwikkeld. De tijd
is afhankelijk van de concentratie van den
ontwikkelaar. Deze methode heeft voor, dat
verschillen in den belichtingstijd elkaar ge
deeltelijk opheffen. Onvoldoend Ontwikkelde
moet men natuurlijk later door ontwikkelen.
Vlakke films worden eerst in een film
houder gezet.
Bijl gebruik van de „Brounie Developing
Box'" of de „Kodak Tank Developer", is
men volledig onafhankelijk van de donkere
kamer.
Stop aan de eene kant de spoel erin^
volg de gebruiksaanwijzing, en haai aan
de andere kant de ontwikkelde film eruit I
Fixeeren van films levert geen bijzonder
heden, evenmin als het spoelen.
Wat het drogen van rolfilms betreft,
dit geschiedt door ze aan een zijde op te
hangen met een filmklem of een simpele
waschknijper, en ze aan de andere zijde
te bezwaren, met een dergelijke knijper.
Ze gaan. dan met krullen.
Tegen het baden van films in brandspiri
tus, om het drogen te versnellen, beslat
geen bezwaar;
Ten slotte nog eenige opmerkingen:
lo. De ontwikkelaar steeds bewaren in
een goed gesloten fleseh, daar hij anders
snel bederft.
2o. Een methode om sterk onderbelichte
platen nogj bruikbaar te maken, bestaat hier
in, dat men ontwikkelt met zeer verdunden
ontwikkelaar. Wanneer nu in de schaduwen
geen details meer verschijnen, belicht men,
na de plaat te hebben afgespoeld, door
een paar lucifers te verbranden, en bereikt
zoo, dat het zilverzout daar het sterkst
wordt omgezet, waar het het minst is Aan
gegrepen door den ontwikkelaar, dus in
de schaduwen. Daarna met geconcentreer
den ontwikkelaar verder óntwikkelen cn als
gewoonlijk fixeeren.
3o. Nog een methode om rolfilms te
ontwikkelen is de volgende: Haal eerst de
film door water, laat hem dan weer op
rollen, en zet nu het rolletje overeind in
een gewone tumbla met ontwikkelaar. Ga
nu met een ronde glasstaaf meermalen snel
tusschen de windingen van het rolletje door.
Na afloop kan de ontwikkelaar worden
weggegoten en in hetzelfde glas worden ge
fixeerd en gespoeld.
4o. Fouten van het negatïc-f:
Sluier: afkomstig van overbelichting, geen
goed rood licht, lekke balg, te warme of
te geconcentreerde ontwikkelaar. Lekke balg
verraadt zich vooral door gedeeltelgke
3luier,
Marmerachtige vlekken: Jlet negatief is
tijdens het ontwikkelen niet geschommeld.
Roode witte plekjes: Luchtbellen zjjn de
oorzaak, of stofjes op de plaat.
Haru negatief ontstaat door onderbelich
ting, krassen door beschadiging; melkach
tige gedeelten door onvoldoend fixeeren; geel
kleurig door onvoldoend spoelen.
RECLAME.
DE WERKELIJKE OORZAAK VAN
PIJNLIJKE GEWRICHTEN.
Rheumatiek is de bekende naam voor
pijn in de gewrichten, den rug, de lede
maten en vrijwel alle lichaamsdeelen.
De als rheumatiek bekende pijn is in
werkelijkheid te wijten aan overtollig
urinezuur in het bloed door zwakte der
nieren veroorzaakt hetgeen voorkomen
had kunnen worden door bijtijds Foster's
Rugpijn Nieren Pillen te gebruiken.
Het overtollig urinezuur vormt .cherpe
kristallen die zich afzetteD in de spieren,
gewrichten en zenuwen, en langs de wan
den der aderen. Bij beweging van een spier
of zenuw, waarin zich urinezuurkristallen
hebben afgezet onderviodt men s-herpe,
hevige, verschietende pijn. Na verloop van
tijd vormen zich ODtstokeD zwel.ingen.
Rheumatische pijnen in de dijstreek noemt
men ischias, in de rugspieren spit enz.
Zoodra gij rheumatische pijn bespeurt
een onaangenaam of verlamd gevoel in
den rug of gij last krijgt van urinekwa-
len, is bet verstanchg met het gebruik van
Foster's Nieren Pillen te beginnen. Dit
geneesmiddel helpt de nieren om uit het
bloed de vergiften af te voeren, die rheu
matiek, ischias, zenuwpijnen, waterzuchtige
zwellingen, rugpijn, niergruis, enz. veroor
zaken. Reeds meer dan 50 jaren worden
Foster's Pillen met goed gevolg tegen
zulke kwalen gebruikt. 5063
Verkrijgbaar in apotheken e:i drogistza
ken k f 1.75 per flacon (geel étiket met
zwarten opdruk)".-
HAARLEMSCHE RECHTBANK.
De vorige week stond voor de Haarlem-
sche rechtbank terecht een 42-jarige bloem-
kweeker uit Aalsmeer, beschuldigd van
brandstichting in een wagenloods te Aals
meer in den nacht van 27 op 28 Mei 1.1.,
welke loods grensde aan gebouwen, ter
waarde van f 220.000. De eiseh tegen bekl.
was zes jaren gevangenisstraf. Donderdag
werd hij door de rechtbank veroordeeld tot
één jaar voorwaardelijke gevangenisstraf
met een proeftijd van drie jaren.
NIEUWE UITGAVEN.
Van de fa. Holkema Warendoif, uit
gevers, Amsterdam, ontvingen wij de vol
gende nieuwe uitgaven:
„De mensch en zijn lijden", door Prof.
Dr. W. Storm van Leeuwen, hier ter stede.
In dit boekje zijn eenige artikelen, welke
gedurende de laatste twee jaar in de „Tele
graaf" of in de „Amsterdammer" versche
nen, bijeengebracht.
„Jerry", door Jean Webster, uit bet En-
gelsch vertaald door A. Quarles de Quarles,
gelll. door Jan Wiegman. In den handel
verkrijgbaar voor den prijs van f 1.50.
„Schwedenklee's Avontuur", door Bern-
hard Kellermann, uit het Duitsch vertaald
door Alice van Nahuys. In den handel ver
krijgbaar voor f 1.50.
„Ank is 'n malle", door Pamela Wynne,
uit het Engelsch vertaald door Christine
Moresco—-Brants. Prijs gebonden met ge
ïllustreerd omslag f 2.50.
De lezing van deze roman kunnen wij
een ieder warm aanbevelen.
Van de Uitgeverij van 't Rijkste, te 's-Gra-
venhage ontvingen wij: „Het visioen in de
bergen" en andere vertellingen van Edgar
Allan Poe, vertaald door Bob Spoelstra,
met teekeningen van Eduard Veterman.
Van de fa. S. L. van Looy, uitgeven Am
sterdam, ontvingen wij:
„Rusland", van A. Kirkeby. indrukken
uit het Rusland van heden, vertaald door
A. Sternheim. In den handel verkrijgbaar
ingenaaid f2.25; gebonden f2.90.
Van de fa. J. B. Woltere, uilgevers te
Groningen, ontvingen wij:
„Qualily Street", door J. M. Barrie, een
komediestukje in 't Engelsch bewerkt door
J. Kooislra. Ingenaaid flj gebonden f 1.20.
„Verspreide opstellen", deel I en II, van
Jan Ligthart, twee keurig gebonden boekjes.
2e Deel van „In het wonderland" een
boekje van planten en dieren, door Josef
Cohen en Wylze Keuning, gelll door JoE.
Dijkstra. Verkrijgb. voor den prijs van f 0.76
2de Deel van „Dierenvreugd en L;cd,\
door L. Dorsman Czn. en Jac. yan der K!oï.
geïll. door H. Verstijnen. Verkrijgbas!
voor 1 0.80.
Ie en 2e deel van „Langs bloemenpadeflj?
leesboeken voor het tweede leerjaar,
T. v. d. Blink en J. Eigenhuis, met lal vaif
gekleurde^ plaatjes van C. Jetsers, welkl
boekjes in den handelt verkrijgbaar zlta
voor f 0.G0.
„Rekencursus" voor leerlingen M U.L.CLs
scholen, door L. By de Ley en G. Postm£
Verkrijgbaar voor f 0.60.
Uit het leven van de Nederl. taal", dool
Tli. Lancée, Dir. Rijkskweekschool vo0|
onderwijzers, Groningen. Verkrijgbaar ioj
genaaid f 1.90; gebonden f 2.25.
Bij de fa. Nijgh en v. Ditmar's Uilg.-MB,
le Rotterdam, is verschenen een rijk geit
luslreerd werk, getiteld „Van Bouwen en
Wonen", door A. II. Wegerif Gzn., architect
B, N. A., een zeer interessant werk, dat tjj|
den handel verkrijgbaar is voor I 8.50 sS
genaaid en f 9.5 gebonden. 1
SCHEEPSTIJDINGEN.
STOOMVAART MIJ. NEDERLAND.
JAVA, thuisr. pass. 31/7 Ouessant.
KON. NED. STB. MIJ.
DIDO, 1/8 v. Amst. n. Gothenburg.
EUTERPE, 1/8 v. Amst. n. Kop en hagelt''
IRENE, 1/8 v. Rott. n. Paaages.
NERO, 1/8 v. Amst. n. Bordeau.x j
yRIAN, 1/8 v. Rott. Cadix.
PLUTO, 1/8 v. Amst. n. Danzig.
KON. HOLL. LLOYD.
FLANDRINA 1/8 te Bergen. j
KON. WEST-IND. MAILD.
STUIJVESANT, 1/8 v. Barbados te 2mj$
HALCYON-LIJN.
FLORAPARK, pass. 31/7 Sagres.
HOLLAND OOST-AFRIKA LIJN.
MELISKERK, uitr. 31/7 te Beira.
ROLL. WEST-AFRIKA LIJN
AMBON, 2/8 v. Amsterdam n. West-Afn'kap
ORESTES, 30/7 v. Accr3 a Freetown.
POLLUX, 29/7 v. Seccondee a Axim.
REGGESTROOM, uitr. 30/7 te Port Harcourf
ROTTERD. LLOYD.
TJERIMAI, thuisr. 1/8 v. Colombo.
BRITSUM, 31/7 v. .Wyborg p. Zaandam
BliUNSWIJK 31/7 v. Bilbao n. Newport
DER1NDJE 30/7 v. Hamburg te Alexandria.
DU AZZO 29/7 v. Hamburg te KonstantinopeL
MAASBURG 31/7 v. Oran a Wabana. i
NAALDWIJK 1/8 v. Zaandam, te NarvikL
ROZENBURG 31/7 y. Skelleftea a Ruuaaiw
SOHIELAND 31/7 y/d. Tyne a Hamburg.
ST. ANNALAND 31/7 y. Hamburg n. Nonjr
castle 1
ST. JANSLAND 1/8 v. Newcastle te Sluiskil
TALLO 31/7 v. Amst. te Hamburg»
UTRECHT en FRIESLAND 30/7 v. Wal-
visehbaai.
WITTE ZEE, pass. 31/7 Sagres.
WOLSUM 31/7 v. Panama City n. Pensacol*»-
zwerftochten door den Jordaanen de het-
denking der mobilisatie.
WEEKBLADEN.
De nieuwe aflevering van „DE VRIJ*
DAG-AVOND1" bevat artikelen over: het
Amsterdamsche Ghetto; Hcbreeuwsch en
Nederlandse b een Hollandsche inter vent )Q
ten behoeve van buitenlandsche jodenle
genden en sproken; Anti-Semiet, enz.
In „De DAG" wordt geschreven over:
Wij, oud-gemobiliseerdende jeugd en de
komende oorlog; een tragi-comedie in het
spaarkas-bedrijfde vrouw en de tabak
Jan Fabricius en zijn tooneelplannenJoa-
go-Slavie en z'n toekomst; het kweeken van
bloemen en vruchten en den toestand ijs
het buitenland.
Ook de HAAG-SOHE POST' geeft na*
tuurlijk lange beschouwingen over de bui-»
tenlandsche situatie, en tevens over: zweef
vliegen zware en lichte sigaren naar dn
fjorden; duivenplathoudersDuitsch eni
Nederlandsh de geld- en zakenwereld
suikeraandeelen, en den leugen der Olym
pische Spelen.
,,DE WERELD KRONIEK" publiceert
foto's vau het vertrek van een passagiers
schip uit Australië naar de tentoonstelling
tè Wembley; de inwijding van wat het
grootste Protestantsche kerkgebouw te*
wereld zal wordenEngeland's drijvend©
bolwerkde Koningin-Moeder, de krant
lezende; Chineezen en hun tempels; het
eucharistisch congresden petroleumbrand
te Vlissingenen schaken als schoolvak.
„WEEIv-END" besteedt aandacht a&u:
de conferentie te Londen; onze ruiters te
Parijshet Parijsche levenAnnie van Ees
aan het strandde schoonheid vau ons
landhet Haagsche openlucht-tooneel, enz^
„HET LEVEN" vervolgt de artikelen
reeks betreffende het bezoek aan Baars,
terwijl het verder in beeld brengt: de brand
to Vlissingen; de begrafenis van mr, Jacob
Isr. de Haanj Hollandsche successen op de
Olympiade; het eucharistisch congres;
„DE WEDELDPOST" geeft eveneens
kieken van het eucharistisch congresbe
nevens van: Richard Wagner; en zijn stad
Bayreuth een Engelsche vloot-revuehet
vliegtuig in dienst der wetenschapH. M,
de Koningin-Moederoud-Groningenenz.
Dames-zakken en -Tasschen.
Voor zoover bekend, beslaat er geen bij-i
zondere geschiedenis van den zak voor da
mes, wat jammer is, want het zou zeen
belangwekkend kunnen zijn, het kleine,y
maar belangrijke aanhangsel en stiefkind
der mode te volgen in de wisseling van ont
staan en verdwijnen door de eeuwen heen.,
Een geschiedkundige beschouwing zou aan-
toonen, dat de zak als een in de kleedin#
der vrouwen zelf aangebrachte bergplaats
of 'bewaring-smiddel iets betrekkelijk zeld
zaams is, omdat veeleer het surrogaat van
zulk een zak; het hapdtaschje, do beurs,
het étui of de pompadour op den voorgrond
staat.