Humor uit Het Buitenland.
Uitslag
4 Kloosterbalsem
Brieven over Photografie.
r KareiNatuurlijk, nu we weer in de sta*
zijn, zal ik de koeien en de ecbapen en de
yarkens en al die dingen missen."
Marie„O ja. maar we hebben elkaar nog.
Üefste,"
(Humorist).
DVindt je niet dat Jack mooie oogen heeft V
j,Ja, maar z'n mond maakt den mecsten ïiidruk 7>p me/*
(London Mail][,
1 r Bezoeker„Hoe zit het met die zeeslangen
waar we vroeger zooveel over boorden. Ziel
niemand er meer een V
Ouwe zeerob,,0, we zien er genoeg, maar
nedert den oorlog is er geen vraag meer naar."
(Punch).
Sarcastische klant,,Ik kocht hier onlangs
Idat haargroeimiddel en nu wilde ik je het
wonderbaarlijke resultaat eens laten zien."
Bediende (die ontslag heeft gekregen) t
„Lieve hemel, meneer maar waarom smeer*
de u het op uw kin V
(Passing Show),
I iVacantio-reiziger
Badman„Dat
«Zeg, heb ik nog kans om een bad te krijgen T
hangt er van af. Welken datum vertrekt u f*'
x (London Opinion).
Wittebroodsweken. f
Zy„Ben Je gelukkig, lieveling V
Hij„Zoo gelukkig, schat, ik kan me maar niet voorstellen dat
ik getrouwd ben, weet je."
(London Mail).
vrouwelijk wezen de vraag klinken aou:
t,Is daar ook slagroom te krijgen V'
Maar het hielp nicte, het symboc.4 bleef
verboden. De mcnsck intusschen weet zich
tc helpen. Wat bij noodig heeft, moet hij
hebben. Het bleek, dat het üuitsehe volk
het op den duur toch niet buiten slagroom
kon stellen.
En zoo werd weer heimelijk, in stilte, 't ver
boden goed gefabriceerd en verkocht. Men
noemde het weliswaar anders ,zeide met een
listig knipoogje „crème", maar het was het
zelfde. In Berlijn zelf, in de binnenstad, wa
ren de banketbakkerijen nog een beetje hui
verig. Maar zoodra men in de voorsteden
kwam, kon men daar heele bergen van de
witte wolken uitgeslagen melk vinden,
welke den tccdcren naam „slagroom" dra-
dragen. Onder deze omstandigheden klinkt
de „Freigabe" van de slagroom door de re-
gecring in den grond ontzettend comisch.
De overheid doet alsof ze van de ontelbare
overtredingen van het verbod niets geweten
heert, en alsof nu de bevolking een wel
daad heeft bewezen. De vraag is maar, of den
Berlijners de slagroom nog zoo zal smaken,
nu het eten ervan weer toegestaan i9. Want
zooals men weet i9 niets sterker dan de be
koring. van het verbodene.
Zoo naderen we, trots alle moeilijkheden,
die we op onzen weg ontmoetten, langzaam
maar zeker weer den vroegeren vredestoe
stand.
Men merkt het ook daaraan, dal de Duit-
sche kunstenaars, de beroemde zangers en
zangeressen, de violisten en pianisten, wier
denken en streven het vorige jaar slechts op
de „liooge valuta" van het buitenland gericht
was, thans weer braaf in Duitschland op
treden. Het loont weer. Ook .de keerzijde van
de medaille toont zich: de builenlandsché
kunstenaars komen weer naar ons toe. Ook
voor hen loont het wéér. Zoo is o.a. de on
langs ontdekte „nieuwe Caruso": Benjamin
Gigli, in Berlijn opgetreden. Zijn faam ging
hem vooruit en niettemin heelt hij de ver
wachtingen niet beschaamd. Het is verkeerd,
de stralende tenor van dezen jongen man met
j(et phanomeen Caruso te vergelijken, dat
van dién aard was, dat het hoogstens ééns
fh de vjjftig jaar verschijnt om dc wereld te
verblijden. Met een dergelijke vergelijking
doet"men den uilnemenden zanger onrecht.
Maar moet men dan altijd vergelijken? Kan
men zich niet eenvoudig aan de betoovering
van een begenadigde slem overgeven? Deze
kleine Benjamino kan zingen, dat den toe
hoorders het harte trill. Öe gehéele zangcul
tuur van zijn ras culmineert hier weer eens
in een wonderbaarlijk grootsche prestatie. Dit
is merkelijk eens weer muziek f Het Berlijn-
seh'e publiek, dal anders als koel le boek
staat, was dan ook builen zich zelf van op
winding, na lange jaren van ontbering weer
eens 't echte bel canto le Jiooren en hel was
kostelijk te zien, hoe de kleine Italiaan zich
daarover verheugde, hoe hij met buigingen,
complimenten, kushanden en hct^geheele sa
menstel van wenschen, groeien en liefdesbe
tuiging die zijn volk ter vervoeging staan,
voor het donderende applaus dankte.
Vele hoofden zijn door den oorlog en door
dc ellende, die we ook na het' verstommen
der kanonnen doorgemaakt hebben, absoluut
en .reddeloos in de war. Zij kunnen den terug
weg naar een normale geestesgesteldheid
niet meer terugvinden. Dc op verkeerde we
gen gerelde vaderlandsliefde vooral brengt
de merkwaardigste vruchten voort. Terwijl
men in het buitenland met een geweldige
onrechtvaardigheid jaren lang den Duilscher
als een verschrikkelijk wezen, als hel'schuim
van de menscLbeid voorstelde, willen zij
trachten le bewijzen, dat hij juist hel tegen
deel, n.l. een ideaal van het mcnschelijke ge
slacht is. Het eene is natuurlijk e%cn goed
groole opzin als het ander. Maar op aclie
volgt nu eenmaal allijd reaclie. Zoo heeft
een fanatiek nationalist onlangs ontdekt, dat
Duitschland de wieg van de mcnscbheid is,
RECLAME.
kunt Gij spoedig en zeker genezen
door de aangetaste plekken iederen
avond te behandelen met AKKER's
i
3972
dat zelfs het paradijs in Duitschland en wel
in Noord-Duitsehland, nauwkeurig in Meck
lenburg, gelegen heef tl
Men zou het niet voor mogelijk houden.
Maar het is een dik boek, dat deze waan
zinnige stelling bewijzen wil, welk boek bij
een bekende, degelijke Uitgeversmaat
schappij verschenen is. De schrijver, de
heer Franz v. Wendrin, die aan deze na<-
vorsohingen tot „Ontdekking van het pa
radijs" aoo luidt de titel vele jaren
ingespannen arbeid gewijd moet hebben,
beweert in allen ernst, dat Adam en Eva
alleen in Mecklenburg hun zondenval en
alles, wat daarmee in verband staat, beleefd
kunnen hebben. In Mecklenburg en ner
gens anders. Ook het „belocifde land,?,
waarvan de bijbel spreekt, kan slechts, ah
dus zegt de heer v. WendriD, in de geze
gende streek tussohen Hamburg en .le
mark Brandenburg gelegen bebben. Zijn
grappige argumentatie gaat zoo ver, dat
hij de bijbelsclie namen en rivieren, die in
Noord-Duitschland evengoed voorkomen
als bevestigingen van zijn ontdekking aan
voert 1 Men dacht eerst, dat zich iemand
aan een flauwe grap had schuldig gemaakt
Maar neen, bet. is de beer v. Wendrin
bloedige ernst. Met vele kaarten en ese-
gesen, die een wetenschappelijk luchtje
hebben, gaat hij den lezer telijf.
Nu, het boek is de ontvangst ten deel
gevallen, die het verdiént. Niet alleen de
wetenschappelijke wereld, pok bet groote
publiek schudt van het lachen over it
product van een overspannen brein. De
meerderheid van bet Duitsche volk weet,
dat wij zoo min goden als duivels zijn en
dat wij Duitschers, om onze oude plaats
in de gemeenschap der volkeren weder in
te nemen, slechts één ding te doen heb
ben: verstandig en zonder protest aan het
werk te gaan.
Dr. MAX OSBORN.
RECLAME.
OUDERDOM EN GEZONDHEID.
De oude dag verklaart niet noodzakelijk
nierzwakte, rugpijn, stijfheid der spieren,
rheumatische pijnen en last inet de urine bij
menschen op leeftijd; want terwijl sommi
gen jong zijn op 80-jarigen leeftijd, zijn an
deren oud als zij 60 zijn.
Maar de oude dag brengt gezondheids
wijsheid. Oude menschen zijn verstandig
door de harde ondervinding, en zij zeggen:
„Wees opgewekt, maar ga niet laat naar
bed. Vermijd zware maaltijden en buiten
sporigheden. Neem lichaamsoefening en de
noodige rust." Zoovelen verwaarloozen deze
eenvoudige regels en worden bijgevolg te
spoedig oud.
Foster s Rugpijn Nieren Pillen passen oude
menschen. Zij regelen de urinewegen zonder
de maag, lever of ingewanden te verstoren.
Zij bevrijden bejaarde personen van rugpijn
verminderen den aanleg voor rheumaliek en
helpen om de kwade gevolgen van urine
zuur op het gezicht, het geheugen en het ge
hoor tegen te gaan. Duizenden danken hun
goede gezondheid aan Foster's Pillen.
Verkrijgbaar in apotheken en drogistza
ken k f 1.75 per flacon (geel étiket met
zwarten opdruk)". 9673
III.
Met welke opname, zal de ongeoefende be
ginnen? Zal hrj zijn zusje fotografeeren, en
de ontdekking doen, dat hij haar hoofdjo
heeft misvormd tot een CaV-fornische peer?
Zal hg zijn waardigen vader kieken en zich
schamen, wanneer hij bemerkt, dat diens
voeten tot wanstaltige aanhangsels zijn uit
gedijd?
Zal hrj de vriendelijke huiskamer, van zijn
erftante opnemen en een kiek krijgen, die
een 'gelijkmatig grjjze tint heeft?
„Neen", zegt de beginner, „ik zal alleen
erop uit gaan, naar buiten, om landschaps-
opnamen te maken. Eet geduldige land zal
niet spotten ovér ee:i mislukte p o fKmnj*
en niet spreken van geldweggooierij
Hij neemt zijn toestel en statief en gaat
landschapsopnamen maken.
Efij ziet een groene weide, ïngeslo'.en door
bosch, en bewondert dit stuk natuur. Hij
maakt een foto, git naar huis, ontwikkelt de
plaat, en ziet een troostelooze- vlakte strekt
zich uit, afgezet met; een heel smal donker
randje, dat het boseh voorstelt.
Ik wilde hiermee peggen, dat men zich
toe moet leggen op het zoeken van kleine
afgesloten motieven.
Wanneer echter de weide, waaryan zoo
juist sprake was tot rustplaats had gediend
voor een paar koeien, die dom en dommelend
op den voorgrond lag^n te herkauwen, zou de
kiek niet vervelend zijn geworden.
Met de ervaring gewapend gaat nu de
amateur kleine brokjes kieken een slootje
met ruig onkruid en dicht gebladerte aan
weerskanten.
Wat het resultaat?. Een onuitwasbare
menigte 'zwarte en wittp vlekjes, waaruit j
geen sloot meer te herkennen is.
De man had vergeten te denken om het
hoognoodige contrast, een flinke schaduw
hier, een licht daar.
Zijn droge sloot miste deze contrasten.;'
Nog steeds niet ontmoedigd gaat onze land
schapsmaniak ten derden male uit, enziét,
hrj vindt een paadje, waarlangs het geboomte
bloeit in dnizend kleuren. En wanneer hel
geen duizend kleuren zijn, dan toch zeker
tien.
En wanneer de plaat ontwikkeld is, ligt
zij achteloos neergeworpen in een hoek. De
brave hadkleuren gezien, die de plaat niet
ziet. Wanneer hyj dooi* eeii blauw glas had
gekeken, zou hij van te voren hebben ge
zien, welk effect de bloesems op zjn zieï-
looze plaat hadden gemaakt.
Een goede landschapsfoto wordt dus ge
maakt:
Wanneer het beeld een afgesloten geh^l
vormt. c
Wanne r de voorgrond het mees' sprco' t.
Wanneer voldoende contrast tus.-chen licht
en schaduw is.
Een kiek heeft veel kans op succes, wan
neer daarin een aardige, passende stoffago
voorkomt.
Een akker, waarin een boer aan het ploe
gen is, een rulle zandweg, waarin een hooi
wagen is, een sloot met een collectie een
den.
Een kiek mislukt zeker, wanneer ge Uw
vriend, ja, ik durf zeggen, Uw meisje mee
neemt, en hem of haar midden in het land
schap zet.
Spiegelend water werkt mees taf prachtig,
ook sneeuwfoto's hebben veel kans op succes.
Het bezwaar tegen het gebruik van ge
wone platen is, dat men hierbij zelden of
nooit de wolken, die toch zoo prachtig kun
nen meewerken aan het beeld te zien krjjgt.
De hemel is toch in den regel veel lichter
dan het landschap, wordt dus in het nega
tief een gelijkmatig zwart vlak, dus in den
afdruk een wit vlak. Om een behoorleken
wolkenhemel te krijgen werkt men metkleur-
gevoelige pla'.en, in verbinding met een gcc'-
filter. Dit filter heeft ten doel een deel
van de blauwe stralen, die vooral inwerken
op de plaat, te absorbeeren, en daardoor
een betere kleurverhouding 'weer te geven.
Het zijn vlakke glazen plaatjes, die in
de massa geel zgn gekleurd.
Ze zpn rond of vierkant. In het eerste
geval zijn ze gevat in een ring, die op het
objectief kan worden geschroefd, in het twee
de geval zrjn ze voorzien van een filterklem.
Speciaal voor wolkenopnamen zijn filters
geconstrueerd, die van boven naar onderen
lichter worden.
Van de lucht worden dus meer blauwe
stralen, geabsorbeerd dan Yan het donker
der landschap.
Bii het gebruik van geelfiiters heeft men
erom te denken, dat de plaat langer be
licht moet worden.
Inzender geeft de volgende tabel voor de
meest voorkomende merken:
C. P. Goerz. Dampfungsf. Kompensatiefiiter.
24X 46X
'Hugo Meijer Co. geelf. 2geelf. 3 oranje!
2X 3X 4X
O. A. Heinheilsöhne,
helder geelf. midden geelf. donker geel!-
4X 8X 16X
Momentfilters helder donker
2X 4X
Voigtiiinder Sohrt
a. contrast! b. contrast! oranje!
lVa—2X 3—31/2X 5X
C. Zeiss geel! I geelf. II
5X 10X
Vooral voor sneenwopnamen is het -geel-
filter ouontbeerlqk. Zonder filter gelukt het
meestal niet de grens, tusschen hemel en
sneeuw, dus de horizon op de plaat te krij
gen, evenals de details in de witte massa.
Men fotografe:re steeds met kl i ie epin'ng.
Van groot belang is de stand van de zon
ten opzichte van het toestel. Heeft men het
licht van voren, dan komen de schaduwen
krachtig uit, er zit relief in de foto. Deze
schaduwen zgn natuurlijk langer naarmate de
zon lager staat. Deze z g. tegenlichtupramen
neemt men dus' bet liefst 'soebtsnds 'of-
's avonds. Om .hado te vermijden is het noo
dig de lens mét een lichtkapje tegen direct
invallende zonnestralen te beschermen.
Wannear de zon van achteren invalt z.en
we de schaduwen niet, wat ten gevolge heeft,
dat de foto vlak wordt. Zonlicht van opzij
heeft ook krachtige beelden. De hoogte van
den horizon is afhankelijk van de hoogte van
het toestel boven den grond.
Is de lens- op de hoogte van ons oog
(4- 1.50 M.) dan treedt een normale perspec
tief op. Staat het toestel liooger, dan zakt
de horizon. Men spreekt dan van vogel
perspectief. Wanneer eindelijk het toestel
lager staat dan ooghoogte treedt buik-
perspectief op. En het algemeen zal men
de normale perspectief zoeken, in enkele
gevallen, wanneer de voorgrond bijzonder
interessant is kan men horizon hoog nemen.
Wanneer de horizon juist in het midden
van het beeld valt, de foto als het ware in
tweeën snijdt, loopt de kiek gevaar onaan
genaam aan te doen.
Boschinlerieurs altijd met kleine opening.
Kiekt men een laan, dan nooit juist in de as
van den weg gaan staan, maar altijd iets op
zij, om absolute symmetrie te vermijden.
Om een kloof met waterval te folografee-
ren gaat men als volgt te werk:
Eerst maakt men een tijdopname van de
omgeving, daarna een momentopname van
de waterval zelf, vanuit hetzelfde standpunt
Deze momentopname mag echter niet te
kort zijn (1/51/10) seconde. Wanneer men
korter zou belichten, zou het water den in
druk maken, bevroren te zijn. Wanneer bei-
do platen ontwikkeld zijn, dekt men op de
tijdopname de waterval met een goed dek
kende verf.
RECLAME.
Mevr. Mart he
R g n i e r, van het
Théilire du Gymnase,
zegt Ik heb nog
nooit een zeep ge
bruikt, die op tlelmid
zulk een heerlijke
uitwerking heeft als
Recalzeep Recal-
zeep, bereid uit de
allerbeste grondstof
fen, zonder overmaat
van alealische be-
sianddeelen, maakt de
huid zacht en soepel,
en is zoowel zuinig,
als aangenaam in het
gebruik.
3975
Op de momentopname van het water dekt
men alles behalve de waterval. Nu kan men
op hetzelfde papier eerst de omgeving af
drukken, waarbij natuurlijk de waterval wit
blijft, en daarna de waterval.
,Op dezelfde wijze kan men ook wolken
indrukken, wanneer men deze wenscht in
een land.schapsfoto.
Men maakt dan dus afzonderlijke land*
schaps- en wolkenfolo's en dekt op beidé
bet betreffende deel af.
Deze wolkennegatieven zijn ook in den
bandek I-Iet is echter zaak bij ieder land*
schap een passenden wolkenhemel te nemen
De wolkan kunnen worden genomen met
toestel naar boven, of hun spiegelbeeld in
een groot, volkomen rustig wateroppervlak
met toestel omlaag..
Voor zeeopnamen geldt hetzelfde als wat
voor watervallen is gezegd: men belichte
niet te kort, omdat dan het water bevroren
lijkt. Natuurlijk ook niet te lang.
Maanlichtopnamen geven dikwijls een
heel mooi defect. De belichtingstijd is na
tuurlijk veel grooler lot een uur toe." Men
dient dan dus bijzonder-voorzichtig te zijn,
dat het toestel niet trilt, omdat anders oh-,
scherpe,,dubbele eorilourMi het gevolg zijn.
Ook opnamen, bij bet licht, van straatlan*
faams gcriukken, waai neer men anti-halo
.platengebruikt. Hierbij-doet zich' echter
meéStal liet hinderlijke solaTisatie^verschijfr-
scl voor.
Wanneer namelijk een plaat tienduizend
maal te lang wordt belicht (b.v. 100 sec. in-
plaats van 1/100 sec) wordt bij T ontwikke
len het beeld niet negatief maar positief.
In het geval van nachtopnamen, zal duy
een lantaarn sterk overbelicht worden, wan
neer de omgeving juist is belicht. Op het
negatief moet dan het beeld van den lan-.
taarn afgedekt worden-
Bliksemstralen zijn, met wat geluk, zeer
gemakkelijk le nemen.
Men richt de lens met geopende sluiten
naar de zijde van den hemel, waar het on
weer is, en wacht tot een bliksemstraal op
treedt. Dan sluit men het chassis. De came
ra moet daarbij natuurlijk op oneindig zijn
ingesteld. Bij het fotografeeren van gebou
wen moet men er bijzonder op letten, dat
het toestel 'goed vertikaal slaat. Is dit niet
het geval, dan lijkt het gebouw niet Techtop
te slaan, maar naar voren of naar achteren
te hellen.
Daar de geveltop in nauwe stralen allijd
veel lichter is dan de ondergevel, kan een
uitvloeiend geelfillor goede dienslen bewij
zen.
De opnamen zijn in den regel het mooist
bi] licht dat schuin van achteren kom! Daar
reen gebouwen zoo lang kan stil laten staan
als men hc-t verkiest, is men niet aan be-,
lichtingstijd gebonden en diafragmeert dus
sterk, om gelijkmatige scherpte te krijgen: