No. 18655.
VRIJDAG 4 APRIL
Anno 1924
Offfcieele Kennisgeving.
STADSNIEUWS.
Het nieuws
van heden.
BINNENLAND.
LEIDSCH
DAGBLAD
PRIJ3 DER AD VERTE NTIENl
80 Cts. per regel. Bij rejelabonnemect belangrijk legeren prijSL
Kleine AdvertenUSn, uitsluitend bij vooruitbetaling, Woensdags ea
JEaterdags 60 Cis., bij een maximum aantal woorden van 30.
Incasso volgens postrecht Voor eventueele opzending van brieven
10 Cts. porfo te betalen. Bewijsnummer 6 Cts.
Bureau Noordelndspleln - Telefoonnummers vooi
Directie en Administratie 175 Redactie 1507.
Postchèque- en Girodienst No. 57055 Postbus No. 54
PRIJS DEEER COURANTt
Voor Leiden pet 8 maandea 2.85, per week K0.18,
Buiten Leiden, waar agenten gevestigd rijn. per week *0.18,
Franco per posl 2.86 portokosten.
Dit nummer bestast uit DRIE Bladen
EERSTE BLAD.
GEMEENTELIJKE VISCHVERKOOP.
Aan den gemeenlelijken vischwinkei,
|Visciunarkt 18 (telef. 1225) is ZATERDAG
ien vöorzoover voorradig ook ZATERDAG
AVOND verkrijgbaar: SCHELV1SCH n
f 0.21—f 0.32, SCHOL a f 0.20—f 0.32 per
pond.
N. O. DE GIJSELAAR, Burgem.
LeidcD, 4 April 1921
I Hei viqzinnig Protestantisme ea bet
oorlogsvraagstuk.
Op uilnoodigiog van de afdceling Leiden
len Omstreken van den Ned. Proleslanlen-
fcond hield prof. dr. K. Roessingb, hoog-
leeraar aan de Universiteit alhier, gister
avond een voordracht over bovenstaand on
derwerp.
Over hel oorlogsprobleem thans te spre
ken is niet bijzonder uitlokkclijk, aldus ving
epr. aan, omdat juist op dit punt de oordee-
■len der menschen sleeds meer uiteengaan.
iTsr andere zijde geeft de politieke chaos
,van onzen tijd en de ellende, die daaruit
zeer onverwacht kan voortkomen, alle
reden, om loch aan deze vragen niet voor-
Lij te gaan en ze juist ook in godsdienstig
groepsverband te overwegen.
Voorop dient te worden gesteld, dal van
.een gemeenschappelijke houding ten op-
Ziehte van hel oorlogsvraagstuk onder vrij-
1 Eir.nig-godsdiensligén geen sprake is, en
deze ook niet binnen afzienbaren tijd is te
[Verwachten. Denkt men daarbij tevens aan
Lel buitenland, dan worden de tegenstellin-
g..n wel zeer grool; ook echter in eigen land
Vinden wij onder vrijzinnig-godsdienstigen
pvliona listen en dienstweigeraars naast el-
i Icaar. Hier ligt een van de zeer in het oog
vallende zwakheden van de' Kerk in onzen
'Méd, ook van de vrijzinnige groepen in die
ierk; dat een gemoenschnppeiijke leuze in
fleze vragen van internationalisme geheel
^pnlbreekt
Wat dus op onzen weg lig! is in de eerste
plaats ons de kwesties zoo goed mogelijk
duidelijk te maken, die hier liggen, en dan
len tweede: persoonlijk positie le durven
kiezen. Als wij nu trachlcn onze zedelijke
houding ten opzichie van den oorlog to bc-
j palen, doen wij goed ook een oogenblik aan
het verleden terug le denken. In de eul-
k luurgeschiedenis heoft de oorlog een zeer
/belangrijke rol, ook in geestelijk opzicht, ge
speeld; menigmaal een rol ten goede, voor
Koever wij vermogen te zien.
i, Spr. maakte melding van de inzichten van
sociologen en historici als Stoinmetz, Gom-
persz, von Treitschke, om le laten zien, hoe
persoonlijke eigenschappen, die wij plegen
le waardeeren, en hoe cuhuurschcppingen
Pis de Staat, bovenal in den oorlog van stam
legen stam, van volk tegen volk, zijn ont
slaan.
De religieuze verheerlijking van den
loorlog tot onzen tijd toe behoeft ons daar-
1 om, volgens spr., niet te verwonderen; te
meer niet, daar de oorlog soms den zeer eng
Rn egoïstische levenden menseh van de
Ondoorgrondelijkheid van het mysterieuze,
(van het bovenmenschetijkc, van de ge
schiedenis en van zijn eigen leven bewust
maakt.
Daartegenover staat echter veel, dal naar
Bpr.'s inzicht toch in onzen tijd de weeg-
1 schaal der massale beoordceling geheel
i naar de andere zijde doet doorslaan. Hot is
Ren der vele punten, waaromtrent in den
'floop der eeuwen de zedelijke overtuigingen
Hor menigte zich hebben gewijzigd of al-
thans bezig zijn zich te wijzigen. Dit ge-
sphiedt onder den invloed van tal van mo-
lieven, waarvan enkele der bclangrjikste
door prof. Roessingh werden besproken, n.l.:
lo. de moderne oorlogstechniek, d. w z
.vooral de techniek van den ecrstvolgenden
oorlog, waardoor deze in zijn aard en zijn
consequenties zoo geheel iels anders wordt
dan de oorlog vroeger was-, 2o. de andere
Opvatting van het wezen der samenleving
Waardoor de onaanlaslbaarheid van den
Sbuvereinen staat zooveel minder hoo"
trordl geschal en men den slaat onder zede
lijke normen stelt fl'ürster); 3o. elke oorlog,
die voortaan wordt gevoerd, moet onver
mijdelijk leiden tot ondergang van heel het
tulluurle ren, wat zwaarder weegt: tot on
dergang van de moreele persoonlijkheid, bo
venal tot vernietiging van de basis, waarop
in onze wereld geestelijk leven in diepcren
zin nog kan worden opgebouwd.
Op grond van deze en verwante motieven
acht spr. het thans moreclcn eisch den oor
log (c bestrijden, en hij meent, dat een vrij-
-.nrug-godsdienslige richting daarbij in dc
v eerste rijen heeft te staan. Natuurlijk kan
er verschil van meening zijn over de vraag
hoe rnen in dezen strijd het verst komt: spr!
i het meest voor nationale notwaperiing
me. behoud van een Volkenbond-contin
gent. anderen willen volstrekte dienstweize-
nog-
Voor zoover de Vrijzinnig-godsdienstige
richting niet in staat zal zijn in dezen tot
eenheid van plan te komen, zooals te ver
wachten is, zal het de aangewezen weg zijn,
met anderen samen groepen vormen, om
voor deze idealen te strijden. De oliicieele
pacifistische vereenigingen hebben, aldus
besloot spr. zijn klemmend betoog, zich dezs
taak geheel lalen ontglippen.
De druk bezochte voordracht werd afge
wisseld door koorzang.
Er na volgde een geanimeerde gedachten-
wisseling.
De Godsdienst der Romeinen, toegelicht
dooi de kunst.
Prol. Dr. I". Muller Jzn., hoogleeraar in
de Latijnsche taal- en letterkunde en de
Romeinsche oudheden heelt heden zijn
tweede cn laatste voordracht gehouden
over: de Godsdienst der Piomcinon toege
licht door de kunst.
Terwijl men, aldus spreker, in het Wes
ten, zooals de vorige keer uiteengezet was,
trachtte de geestelijke ontwikkeling te hou*
den binnen do lijnen van traditie en repu
bliek, was de Ooslersclie gedachte in een
veel heiliger onlbindings- cn gistingsproces
bezig zich naar een monotheïsme le rich
ten, dat voorloopig in lal van elkaar bestrij
dende godsdiensten gedifferentieerd blijft.
Reeds pl.m. 200 V. G. beginnen deze Oos-
tersclie godsdiensten ook in Italië him ont
bindenden invloed uit te oefenen. In Rome
zelf zijn ze eerst later, zooals de Isisdienst,
telkens oogluikend loegeslaan en weer ver
boden; m hc-L Zuiden, vooral in de oor
spronkelijke Grieksche sleden treffen wc
dezen Isisdienst reeds eerder aan in Puleoli
bijv. in 105 v. C., een eeuw vóór den stich
ter der Christelijke religie.
Het verschil lusschen het Westen en hel
Ooslen gaal diep: in het Wcslen een staats
godsdienst, die de individuen als burgers
van die gemeenschap in hoofdzaak slechts
kende als de passieve getuigen van het
„verbond met de goden", van dc „pax
deorurn" door den staat in sland gehouden
in liet Ooslen geen gemeenschap van staats
burgers, maar een „gemeente" van indivi
duen, van leden, toegelaten om liun strict
persoonlijke behoelten en overtuigingen; in
het Westen vaagheid, liberaliteit, toleran
tie, in het Oosten scherpe lormuleering, ex
clusivisme, propaganda.
Een welsprekend beeld onlvangt men bij
den Milhrasdienst. De uitbreiding van dezen
cultus en daardoor van de geloofsovertui
ging over dc geheele toen bewoonde wereld
brengt iels geheel nieuws in het Westen: de
prediking van een verbitterden en eeuwigen
9trijd lusschen het goede en het kwade of
den Goeden en den Kwaden (daemon) en in
onafscheidelijke verbinding daarmede de
beteekenis en den eisch van het olfer, dat
van de persoonlijkheid gevraagd wordl.
Een zeer aanschouwelijk beeld is hi on7 an
ontworpen door de stucreliëfs in een onder-
aardsche basilica kor! geleden gevonden
even builen de Porta Maggiore te Rome.
Juisl op de plaats waar in de oude Christe
lijke kerken de bisschopszetel slaat, midden
in de apsi's aan hot einde van het midden
schip slond ook hier een zetelvóór dien
zelei wei-den in een kuil overblijfselen van
olfers aangetroffen, die duidelijk van een
reinigingsritiis getuigen. W aarschijnlijk
hebben we hier de gewijde ruimte voor ons
van een niet-Cliristelijke gemeente uit de
eerste helft van de cersle eeuw n. C. De
projectie van verschillende doelen dezer re
liefs en dc vergelijking met enkele bijzon
derheden in de reliefs der villa Farnesina,
ook te Rome ontdekt, gaf een stclligcn in
druk van de bonlc mengeling der geloofs
voorstellingen in dergelijke diensten maar
daarnaast en daarboven van de diepte en dc
sombere kracht waardoor deze Ooslc-rsche
godsdiensten in slaat worden gesteld oude,
schijnbaar versleten symbolen en gevoelens
aan zich dienstbaar le maken, le versmelten
en. doch eersl gaandeweg, te louteren tot
symbolisme, rilus cn dogmen van een ge
loor met een groolen toekomst.
Doel en wezen iler Vrijmetselarij.
Het besluur der Loge „La Verlu" alhier,
had gisteravond in hel gebouw der loge,
Sleenschuur 4G, een vergadering belegd,
waarvoor ook uilnoodigingen waren uitge
gaan tot een aantal nicl-leden. De groole zaal
was zoo goed als geheel bezet.
Als spreker was aangekondigd de heer A.
Faubel, lid van bel hoofdbestuur der Orde
van Vrijmetselaren in Nederland mei het
onderwerp: „Doel en wezen der Vrijmetse
larij".
Hoewel het niet hel doel was propaganda
naar buiten le maken, aldus ving spr. aan,
was deze vergadering belegd om de buiten
staander een denkbeeld te geven van het doel
en wezen der loge, opdat men mc-er dan dus
verre zal beseffen dat de vrijmetselarij niets
geheimzinnigs heeft of bedoelt.
Daarvoor ontwikkelde spr. allereerst ecnige
grondstellingen der orde.
De vrijmetselarij is een levensrichting uit
inneriijken drang geboren, welke zich open
baart in een voortdurend streven naar ont
wikkeling van al die eigenschappen van geesl
en gemoed, die den mensch cn de mensch-
heid kunnen opvoeren naar hooger geestelijk
en zedelijk peil. Zij vindt hare toepassing in
de beoefening van de hoogere levenskunst.
Goed le leven is een kunst, die niet zonder
moeite en inneriijken strijd verkregen wordl.
Die beoefening leidt tot levensverdieping, tot
levenskennis, waaruit geboren wordt een le
vensbeschouwing die het karakter vormt
waardoor' de mensch en dit is hel voor
naamste doel wordt een persoonlijkheid.
Deze, terecht „koninklijke kunst" genoemd
hebben de vrijmetselaren, wier geestelijk
slreven samenhang! met geestelijke stroo
mingen uit de oude wereld, zooals o.a. het
humanisme, dat zich in de middeleeuwen
vooral stelde tegen het imperialisme, te be
oefenen.
Nadat het humajiisme langen tijd weer op
den achtergrond was gedrongen kwam het
tijdens de Hervorming m. n. in Engeland
en Nederland weder met groolere krocht te
voorschijn en uit deze beweging is de vrij
metselaars-organisatie ontstaan. En op den
grondslag van dit humanisme gaat do vrij
metselarij uil van een vast vertrouwen in de
werkelijkheid eonor geestelijke en zedelijke,
den mensch en de mensehheid voortstuwende
wereldorde.
Wat den enkelen mensch aangkat zoekt liij
harmonie lusschen verstand en gemoed. Bij
haar is geen plaats voor Buchner'e „Kracht
en stof" en in haar wezen is zij diep religieus.
Men heeft spr. wel eens gevraagd hoe de vrij
metselarij in deze tijden van inzinking nog
het vertrouwen in de werkelijkheid cencr
geestelijke en zedelijke, den mensch en do
raenscliheid voortstuwende wereldorde heeft
kunnen behouden. En dan antwoordde spr.
dat wij in liet groole wereldloven niet kun
nen rekenen met een korte spanne tijds. Ligt
in deze worsteling van onzen tijd niet de
kiem van een nieuwe cultuur?
En dan wees hij op do arbeidersbeweging,
op het feminisme, het pacifisme en het anti-
militairisme, waarin wij pogingen moeten
zien om zich aan heigeen den vooruilgang
tegenhoudt, le ontworstelen.
Door duisternis lot licht is de leuze van de
vrijmetselaren. Daarin ligt juist het religieus
element, wat dc stoffelijke wereld verbindt
met de geestelijke. Daarbij goloovende in de
macht van den Opperbouwmeester, stelt de
orde zich op godsdienslig gebied geen partij.
Menschen van iedere belijdenis kan zij in
zich opnemen.
Zoo is ook absoluut onwaar het verwijt, dat
zij vijandig slaat tegenover het Katholicisme
en liet Katholieke geloof.
Wel is er een groote gedaclilen-tegenslel-
ling tusschen de vrijmetselarij d. i. hel vrij-
bouwen, het zelfstandig zoeken naar do
waarheid en de Katholieke Kerk, die de
waarheid aan haar volgelingen oplegt. Een
der grootste mannen van de vrijmetselaren:
Frederik de Groote, zeide het zoo treffend,
dat in zijn land ieder op zijn wijze mocht
trachten zalig te worden.
Dit beginsel, algemeen doorgedrongen,
zou den doodsteek zijn van de Katholieke
Kerk. Vandaar haar strijd togen de orde, in
wie zij haar vijandin ziet. Uit lijfsbehoud
moet de Kerk du3 tegen het matonieke be
ginsel zijn. De erkenning van de hooge
waarde der persoonlijkheid voert tot het
recht van zelfstandig zoeken naar waarheid
maar ook tol de zedelijke verantwoordelijk
heid voor eigen doen en laten, waarmee
samenhangt het gelool in dn gelijkheid van
alle menschen, die den plicht oplegt om
mot toewijding le arbeiden aan het welzijn
der mensehheid. Na uitvoerig te hebben be
toogd hoe het slreven der loge'a over dc ge
heele wereld, ofschoon zeer verschillend, de
door hem gcscholste beginselen in practijk
trachten le brengen, ging spr. het ontslaan
der vrijmelselarij na. Haar bakermat ligt
in Italië en inderdaad waren liet in den
aanvang organisaties van bouwlieden. En
waar de bouwkunst als het ware is de af
spiegeling van de ontwikkeling der menseh
heid zelve, voelden geestelijke architecten
zich aangetrokken lot deze organisatie.
Bekend is dat onze Stadhouder Willem III,
als koning van Engeland, lid is geweest van
een metselaarsgilde. Langzamerhand en ge
leidelijk predomineerde het geestelijk ele
ment en bleef in deze vereeniging de eigen
lijke houwkunst slechts als_ symbool over.
Op 24 Juni 1717 werd in Engeland de
eerste Groot-Loge opgericht, die weldra ge
volgd werd door loges in andere landen.
Na 60 jaar waren zij over geheel Europa
verspreid. De bodem was door het huma
nisme en de daaruit voortkomende Hervor
ming rijp voor deze beweging. Vorsten slo
ten zich er bij aan, staatslieden, diploma
ten, kunstenaars kwamen tot baar. Ook in
Holland werden er loge's geslicht. Thans
telt het Groot-Oosten der Nederlanden, waar
toe ook Indië en Zuid-Afrika worden ge
rekend 117 loges. Elke loge heeft in haar
organisatie 3 klassen: leerlingen, gezellen
en meesters. In wezen gelijk, is het werk
der loge's niet sleeds hetzelfde. In Indië zijn
bijv. de omstandigheden weer geheel anders
dan in Holland zelf. In India hebben de
loge's zich, zooals spr. aantoonde, vooral
bezig gehouden met het bevorderen van on
derwijs. In Holland kon hij wijzen op het
Blindeninstituut, het Instituut voor doof
stommen, op „Pro Juventute", op openbare
leeszalen, spaarbanken, enz. door loge's op
gericht, om le doen zien hoe maatschappe
lijk werk vooral in haar lijn ligt.
Politiek is hij de loge's uitgesloten en mag
niet in hun bijeenkomsten behandeld wor
den, evenmin als kerkelijk godsdienstige
kwesties.
Spr. kwam eindelijk lot de vraag wal er
in de loge's gebeurt, wat men zoo gaarne
als iels hec-1 geheimzinnigs voorstelt.
Langen tijd slond hij slil bij de symbo
liek en het ritueel dat absoluut onschuldig
i? en deed daarbij uitkomen dat het geheele
persoonlijk, huiselijk en maatschappelijk
leven van symbolen vol is. Behalve in de
gewone vergaderingen, waar verschillende
maatschappelijke en sociale aangelegenhe
den kunnen worden besproken, hebben de
broeders samenkomsten in den iempel waar
slechts één hel woord voert en waar ieder
zijn hart kan uitstorten, zijn geestelijke noo-
den kan openharen, om geholpen en ge-
Iroost te worden en allen wijding ontvangen
De warmgcvoelde voordracht werd met
bijzondere aandacht gevolgd en aan het
slol zeer toegejuicht.
Een paar dames vroegen waarom geen
vrouwen tot de logo's werden toegelaten,
waarop de spreker antwoordde dat de evo
lutie wel tot deze uitbreiding zou leiden,
maar dal er zich thans nog bezwaren voor
deden, die vooral betrekking zouden kun
nen hebben op de goede verstandhouding
lusschen cchlgenoolen.
Verkiezingen Rijnland.
Bij do gisteren gehouden verkiezing van
Hoofdingelanden en Hoofdingelanden-plaats
vervangers van het Hoogheemraadschap
Rijnland zijn gekozen:
Isle district: Hoofdingeland jhr. W. P.
Barnaart, Bergen (N.-H.).
■4de district: Hoofdingeland N. F. Geerlse-
ma, Haarlemmermeer; Hoofdingeland-
plaatsvervanger C. A. Reinders Folmer,
Haarlemmermeer.
6de district: Hoofdingeland R. Kempenaar
Ter-Aar; Hoofdingeland-plaatsvervanger N.
0. do Boer, Aalsmeer.
15do district: Hoofdingeland M. Joehcms,
Hoofdingeland plaatsvervanger C. Nell, bei
den te Wassenaar.
„Polyhymnia"
Gisteravond gat het Chr. muziekgezelschap
„Polyhymnia" in „Do Graanbcurs", welke
geheel bezet was, een muziek- cn toonecl-
uitvoering voor zijn donateurs en genoodig-
den. De uilvoering werd geopend met gebed,
door den heer D. M. Kuivenhoven, waarna
gezamenlijk Psalm 150 vers 1 werd gezongen
In het openingswoord werd medegedeeld,
dat dc toestand van de kas van het gezel
schop er niet al le best voorstaat. Om in den
nood der kas zooveel mogelijk le gemoct to
komen .stelden zich eenige jongedames be
langeloos beschikbaar om.door middel van
het houden eener collecte geld in te zamelen.
Deze collecte bracht ongeveer f 28 op.
Natuurlijk werden eenige muzieknummers
ten gehoore gebracht.
Door eenige muziekliefhebbers werd het
gezc-lschap een zilveren krans ten geschenke
gegeven, wegens het feit, dat het in 1923 zijn
12'/>-jarig jubileum heeft mogen herdenken
en door den lieer Fakkel een zilveren me -
daille als leverancier van den zilveren krans.
In de pauze werden eenige schilderstukjes
verloot en bij opbod verkocht, ten bate der
kas en tot het repareeren van muziekinstru
menten.
Na afloop der pauze werd het looneelsluk
„Kees Knuppel of de veldwachter van
Schrabbeldonk", blijspel in drie bedrijven,
door cn uit de leden van hel gezelschap op
gevoerd.
Ook gisteravond heelt liet sport feest
zich in groote belangstelling mogen verheu
gen. De manege was weer uitverkocht. Aan
wezig waren o m. de burgemeester, jhr. mr.
dr. N. C. de Gijselaar en de garnizoens-com-
mandant luitenant-kolonel De Reuss, welke
door den voorzitter in het bijzonder werden
welkom geheelen. De kapitein Trapman gal
een extra-springnummer. terwijl namens de
commissie bloemen werden gegeven aan de
voorzitsters van „Brflnhilde" cn „Concordia"
en aan de dames mevr. Slokhuijzen, mevr.
Admiraal, mej. Dobbelman en mej. Van
Schaik. Voor dc laalste uitvoering zijn heden
avond nog enkele plaafskaarlcn te verkrijgen.
Aan de firma Bik en Breedeveld, aan
nemers alhier, is opgedragen: lo. door den
architect Jac. Duncker, le Amsterdam, het
bouwen van een kapel met bijkomende wer
ken bij het in aanbouw zijnde geslicht voor
do eerw. zusters Carmelilessen aan de Oude
Vest; 2o. door de architecten Jos. en Pierre
Cuypers, te Amsterdam, liet verbouwen van
een winkelhuis bij „Houtrust" le 's Graven-
ha ge
In ou9 verslag van do vergadering der
3-October-Vereeniging is een onjuistheid ge
slopen. Niet het bestuur zal een eerc-wacht
vormen, doch de bekende eere-wacht der
Vereeniging zal het rijtuig van II. M. de
Koningin cscorieeren.
Op de Sclirijver3brug heefl een aan
rijding plaats gehad tusschen een aulo, be
stuurd door F. en een handwagen, besluurd
door Z. As en voorwiel van den wagen
braken.
De Eerste Hulpdienst heeft si ren
hulp verleend aan den 17-jarige J. O., die
in de fabriek van de firma II in elkaar was
gezakt, vermoedelijk door hel overmatig
rooken van sigaretten.
Aangehouden is J. P. L., verdacht van
verduistering van een rijwiel.
De wegens oplichtings-verdenking aange
houden W. is heden ter beschikking der Jus
titie te Den Hiag gesteld.
BINNENLAND.
De Koningin ls heden uit de hoofdstad
vertrokken.
Heden is de Intern. Reclame-tentoonstel
ling te Amsterdam geopend.
De bezuiniging op de ambtenarensala*
rissen.
Het antwoord van den Minister van Bui''
tenlandsche Zaken op vragen aangaande J6
vaargeul bij Vnlkenisse.
BUITENLAND.
Poincaré krijgt in de Fransche Kamer een
motie van vertrouwen.
De staking aan de rijkstentoonstellings
gebouwen te Wembley is geëindigd.
Belemmering van het reizen van Duit-
schers naar den vreemde.
De bezuiniging op de ambtenaren
salarissen.
Kaar uil Den Haag wordt vernomen, heel!
de Regeering de aangekondigde verminde
ring (van 11,5 millioen) der ambtenaarssa
larissen nog eens herzien en deze thans
voor 1921 teruggebracht tot 10 rwllioen.
i Deze vermindering rncent de Regeering le
j kunnen bereiken door den sa la ris-af trek
voor ongchuwden van 1 Mei lol 31 Dcc.
vast le stellen op 10 pet., voor dc gc-huwden
van 1 Mei lot 1 October op 6 pet. en van 1
October lol 31 December op 10 pet. (Zooals
men zich herinnert was oorspronkelijk een
verlaging voorgesteld van 10 pel. over dc
geheele linie).
Van deze voorstollen was aan de leden
van cle Centrale Commissie van, georgani
seerd overleg in ambtenarenzaken geen
medcdccling gedaan. De Commissie van
Tien schreef daarover aan den Minister,
waarop dc telegrafische convocatie voor de
bijeenkomst van de Commissie van Overleg
op gisteren volgde.
Vooraf heeft de Commissie van Tien zich
over deze nieuwe voorstellen beraden. Zij
verklaarde ze echter onaannemelijk en al
léén geschikt als basis voor nieuwe onder
handelingen.
Het geschil in de Twentsche textiel
nijverheid.
Het hoofdbestuur van „Do Eendracht"-
heeft het volgende antwoord aan den direc
teur-generaal van den arbeid verzonden
Ingevolge de afspraak, gemaakt op dfl
conferontie van 25 cn 26 Maart j.L, hebben
wij dc eer u mede tc doelen, dat onze leden
op advies van ona hoofdbestuur, uw voor
stellen hebben verworpen.
Zij vereenigden zich met ons advies om
den fabrikanten een verlaging van 5 pCt.
cfer looncn aan te bieden, doch meendco^
dat dit dan ook als de uiterste concessie op
liet gebied der loonen moet worden be-
ccliouwd.
Tevens verklaarden onze ledenvergaderin
gen zich bereid, op de basis van oen tus
schen dc partijen aan te gane overeenkomst
de overige decicn der arbeidsvoorwaarden
to regelen.
Ons bestuur is gaarne bereid, op den
grondslag dezer besluiten in nieuwe onder
handelingen met de fabrikanten te treden.
Het bestuur der Vereeniging van Til-
burgsche fabrikanten heeft dc besturen van
„Siut-Lambertus" en „Do Eendracht" uit-
genoodigd tot een samenkomst met het be
stuur en zijn commissie van arbeidsaange-
lcgenheden, ten einde van gedachten te
wisselen over het voornomen van dc Ver
eeniging, de volgende wijzigingen le bren
gen in dc sinds Mei 1922 geldende Iconicgc-
ling:
1. Met ingang van 1 April worden a: e
periodieke verhoogingen \oor J2 maande*.»
stopgezet
2. cm do loonen der arbeiders v m 21 jaar
cn ouder aan dc nieuwe loonen, die hierdoor
ontstaan, aan to passen, zullen d uur- u
stukloonen dezer arbeiders tweemaal
percent verlaagd worden en wel n. l 1
pCt. op 1 April en wederom met pCt
op 1 October.
De Tilburgsche fabrikantcnvcrccingin^
had aan dc textielarbeidersorganisaties een
nieuw fabricksrcglcmcnt toegezonden, piet
verzoek, mogelijke bemerkingen daarop aai»
het bestuur kenbaar te maken. Deze bemer
kingen zijn
de botten moeten niet hooger epgevoerd