WAARSCHUWING Hunioi* uit het Buitenland a Hebt éij reeds RecalZeep écprobeerd? GENEESKUNDIGE BRIEVEN, (Pats. Showl Ms ik iemand een klap geef, dan herinnert hij zIcJi dat altijd"; "nou als ik et iemand een geef, dan herinnert hjj.h^Mn Wt." (Punch.X? 'Vader (tot oom): „Je moet eerlijk spelen, ouwe jongen. Itf, begrijp niet, waarom jij den heelen middag met de wissels moe| spelen". (PasElsg Sbcm.lE Zij: „Men zegt wel dat de liefde het raam uitvliegt. Ik zou weL jtens willen weten door welk raam". J Hij (haar eerste taart bewerkend)uIk denk door het raam vjuj' Oe eetkamer^' (PimcM ^„Het ia zoo'n vroolijk gezicht naar een Brandend haardvuur tt kijken". „Jawel, maar als ik aan den prjjs van de kolen denk, krijg il< ken brok in m'n keel". (Punch) Dame: „Ik haat haar, ze zegt altoos van die onaangename dingen. Zoo even beweerde ze nog dat ik zoo'n knap figuur tad". Heer: „Maar dat is toch niets onaangenaams of bcleedlgends?" I Dame: „Jawel, want knappe figuren zijn absoluut uit de modej (ttinch.) „Het heeft tien jaar geduurd om me te doen begrijpen dat ity let schrijven kon". „Toen heb je het zeker opgegeven?" „Neen, want toen had ik een gevestigde reputatie". aanleidingen tot een gesprek: men vraagt een lucifer voor z'n sigaret, of wel men vraagt een krant te mogen inzien die ongelezen op een naburig tafeltje ligt, cn de kennis is gemaakt. Soms blijft het bij dien eenen keer. Soms wordt het oen vriendschappelijke ver houding. Maar in elk geval „kent" men el kaar sinds dat moment, kan men elkaar blij ven groeten, kan men elkaar aanspreken 't gebeurt ook wel eens natuurlijk, dat men elkaar een volgende keer niet herkentl want 't is een heele toer al die gezichten uit elkaar te houden 1 „Waar heb ik die ook weer ontmoet? Van wat voor nationaliteit is die?" dat zijn vragen, die je je elk oogenblik stelt. Namen onthouden is niemand verplicht, zoo min als zijn eigen naam zeggen. Massa's menschen zijn er in de „Rotonde" die mij groeten, die ik groet, met wie ik een praatje maak af en toe, en wier naam ik niet meer weet heb ik dien wol óóit geweten? Voor jezelf en je kennissen betitel je de menschen maar naar hun nationaliteit en de een of andere bijzonderheid die je van ze weet Zoo spreken we b.v. over „de dikke Braziliaan, die dichter", „de kale Griek", „de Fransch- man die altijd in Rusland gewoond heeft", „het Poolsche schrijfstertje, dat zooveel aan bidders heeft," „de beleefde jonge Egypte naar," „de mooie Amerikaan," „de Japan- sch schilder met z'n witten hoed", „de bok sende Italiaan," „het coquette schilders-mo delletje met haar altijd btoote schouders," „de Engelsche alcoholist," „de Zweedschc met haar sluier." En zoo ken ik ook „de Hbllandsche fakir". Daar moet ik het eens speciaal over hebben. Want dat is „de" beroemde „Rotonde"-fi- guurl U wist misschien niet, dat er Hol- landsche fakirs bestonden? Ik ook niet. En een echte fakir is hij ook niet. Maar hij wordt zoo wel genoemd, omdat hij Hollander is en een tulhand draagt. Waarom die tulband? Ja, wat zal ik zeggen! Verleden jaar, met Mardi Gras de carnavalsdag in Parijs, toen zette hij „vs^r de grap" dat ding op. En vond het zich wel goed staan waarschijn lijk. En nam het toen niet meer af na dien tijd verscheen hij altijd met z'n tulband op in de „Rotonde" 's nachts slaapt hij zonder, verzekerde hij mij. Toch is 't niet heelemaal zoo dwaas, dat hij dien tulband draagt, schijnt het hij beweert zich aan gesloten te hebben bij een Hindoo-kaste, en daar moet die tulband mee in betrekking staan, maar toch 't tijne van de zaak ontgaat mij. Wat ik vrij zeker wil weet, is, dat hij Ne- derlandsch onderdaan is, geboren in Welte vreden, en dat hij een wonderlijk groot aan tal talen spreekt. „Wal is uw moedertaal eigenlijk?" vroeg ik hem. „Een moedertaal die heb ik niet, of hel mo'cstcn er zes tegelijk zijn. Als kind sprak ik Javaansch, Maleisch, Nederlandsch, Fransch, Duitsch en En- gelscli," Rij studeerde aan de universiteit in Stockholm in de medicijnen, cn spreekt zóó goed Zweedsch ook, dat meerdere Zweden mij verzekerden, dat zo 't niet aan hem gehoord hadden, dat hij geen Zweed van geboorte is. Behalve die zeven talen die hij als een moedertaal spreekt, kent hij er nog vijf an dere „gebrekkig", zegt hij, waarmee hij dan bedoelt dat hij daarin nog wel eens gram- maire-fouten in''maakt, en een enkele keer eens een woojd niet dadelijk weetl Die polyglotte Hollander kent-natuurlijk zoowat allo Rolondo-gastcn, daar hij met bijna allen in hun eigen taal spreken kan, cn spreekt ook, want li ij houdt ervan men schen tc kennen, mensehen-sludics te ma ken, niet alleen als psycholoog, maar ook als teekenaar. Want dit fenomenale mensch is behalve veeltalensprcker, dokter en journa list, ook teekenaar, hij maakt houtsneden, portretten bij voorkeur, en illustraties. En hoe onwaarschijnlijk het ook moge lijken f van wat die portretten en illustraties bem van tijd tot tijd opbrengen, daarvan leett hij, daarvan prefereert hij te leven, heel armoe dig vaak, maar een kunstenaarsleven, in plaats van zich als „net burger" met een goede positie in de maatschappij tc vestigen. Een volgende maal als Jju interesseert ten minste I vertel ik u van andere „Ro- tonde"-lypen. Als u zelf liever eens mocht komen kijken u stapt uit aan het métro station Vavin, dan staat u als u de trappen opgekomen is, onmiddellijk vlak voor de deur van de „Rotonde", 't Is heusch de moeite waard, dat internationale milieu een ty pisch Parijsch verschijnsel I M. DE ROVANNO. RECLAME. 6041 Psychische geneeswijze. UI. In mijn vongen Brief beproefde ik dui delijk te maken, dat do menschelijk© geest vatbaar is voor wijziging door den invloed van anderen, cn dat, door het nauwe ver pand tusschen geestelijke ©n organische verrichtingen, ooik dezo laatston langs psy- ohischcji weg beïnvloed kunnen worden. Ik wees cr op, dat in het optreden van don huisarts bijna altijd, zij het ook onbewust, een psychisch element van groote beteeke- nis schuilt. Slechts zelden komt men er evenwel toe, om dezen invloed als zoodanig los van de medicamenteuze behandeling, toe to passen. Toch is het in daartoo ge schikte gevallen niot alleen mogelijkmaar het wordt inderdaad met veel succes in practijk gebracht. Er is geen Otto-Otto noodig, om ons dit te leeren. Er zijn verschillende manieren, waarop de psychische behandeling in practijk ge bracht wordt. Meestal is echter het voor naamste deel dier behandeling gelijk, nJ. do toepassing der suggestie. Onder de meest verschillende omstandigheden ia het mogelijk, iemand iets te suggereeren. Groote redenaars cn veldheer en hebben hun succes vooral te danken aan hun vaar digheid, om groote menigten van nunschen hun overtuiging te doen declon. Hier be treft het in den regel godsdienstige of po litieke mecningen of wel opwekking tot zekere daden, als het in den strijd gaan. Maar evengoed is /suggestie mogelijk ten opzichte van meer'persoonlijke verrichtin gen en gedragingen. En de ervaring leert, dat men den menschelijken geest in zeer belangrijko mate kan drijven in een be paalde richting, als het wa-ro kan vervor men en kneden al naar men wenscht. ioo- dra het gelukt ia om den betrokken per soon genoegzaam onder zijn invloed te brengen. Die suggestieve invloed wordt belangrijk vergroot in den eigenaardige»! toestand, welken men hypnose noemt; een toestand, die in sommige opziohten aan slaap doet denken, doch voornamelijk er hierin van verschilt, dat het contact tus schen den patiënt en den operateur in den slaap wel, in de hypnose daarentegen niet is verbroken. Integendeel is in het laatste geval dat contact juist veel grooter. Bij de hypnose kan men vele graden on derscheiden. Den lichtsten vorm zou men een soort inwendige concentratie kunnen noemen. De aandacht wordt van alles af geleid, behalve van den operateur en het door dezen behandelde onderwerp. Opper vlakkig is aan den patiënt geen verande ring waar te nemen. Hij verstaat al het gezegde en reageert daarop door volko men logische antwoorden. Hoogstens zijn bij de meeste gebruikelijke methode, om deze hypnose op te wekken, de oogleden gesloten. Noodig is dit echter niet. De hyp nose kan ook dieper gaan. Dan wordt de overeenkomst met slapen grooter en groo ter en ten slotte kan z«elfe een toestand van diep somnambulisme bereikt worden Bij de diepere graden ^an hypnose kan de herinnering geheel worden weggenomen, zoodat de patiënt later niet meer weet wat er gedurende dien toestand met hem is gebeurd. Deze diepe hypnose wordt echter niet bij iedoreen even gemakkelijk bereikt en is ook voor geneeskundige doeleinden zoo goed als nimmer noodig. Voer lichte hypnoao is daarentegen zoo goed als ieder gesohikt; wanneer zij door een in deze behandeling ervaren medicus wordt toegepast, zeker SO a 95 pOfc. Na de behandeling bestaat bij den patiënt zelfs niet do gedachte, dat hij zou gesla pen hebben, en het gevoerde gesprek kan hij zioh tot in de kleinste bijzonderheden herinneren. Hot is nu juist deze lichte vorm van hypnose, waarin met het grootste gemak verschillende suggesties kunnen worden toegediend, soms zelfs zoo gemakkelijk, dat naast de opzettelijk gewilde ook onge wilde bij hem post vatten Wij mogen ons dit zoo voorstellen, dat do patiënt in die mate vatbaar is voor den invloed van oen hypnotiseerenden geneesheer", dat naast diens workelijke geuite beweringen tevens post vat wat de patiënt door een onwil- lekeurigen, op een bopaald woord gelegden nadruk, door een beweging of gebaar, gaat gelooven, dat bovendien nog in de bedoe ling van dén arts heeft gelegen. Wordt niet met de noodigo voorzorgen te werk gegaan, dan zouden zeer ongewenscht-e ge volgen hieruit kunnen voortspruiten. Trouwens, uit al het boven gezegde zal wel duidelijk geworden zijn, dat de toe passing der suggestieve behandeling, hetzij dan met of zonder hypnose, met groote voorzichtigheid en met volledige kennis van zaken moet plaats hebben. Het is als het mos van den chirurg, dat, door diens bekwame hand gevoerd, tot in do edelste deelen van het mensche-lijk lichaam nuttig werk kan verrichten, doch in de handen van den ongeoefende een hoogst gevaarlijk wapen moet heeten. En dit geldt bij sug gestie zeer bijzonder, omdat hierbij steeds wordt geopereerd op heb teedersto, fijnste en gemakkelijkst to beleedigen orgaan, den menschelijken geest. Ook het oog is den teeder orgaan. Wordt een oog door grauwe staar aangetast, zoodat blindheid heb gevolg is, dan kan een subtiele opera tie het gezicht teruggeven. Een kleine fout kan de operatie doen mislukken. Maar evenmin ale de mogelijkheid van fouten te maken er too zal leiden om den oogheel kundige te verbieden het lancet te hantee- ren, evenmin bestaat er reden, om hypnose en suggestie te verbieden, wijl onoordeel kundige toepassing gevaren oplevert. Maar wel mag de eiscb gesteld worden, en met gestrengheid gehandhaafd, dat ope raties, zoo goed als op de oogen, ook op de ziel van een patiënt niet anders wor den toevertrouwd dan aan hen, van wie men met vertrouwen kan aannemen, dat zij voor die taak ten volle berekend zijn. Er komen gevallen voor en deze vindt men juist bij de op openbare séances be handelde patiënten, waarbij bet uiterst gemakkelijk is, een direct, schijnbaar zelis zeer groot succes te behalen. Maar wie geeft dan waarborgen, dat naast die wer kelijke of schijnbare genezing niet een an dere schade is teweeg gebracht? Laat ons eens zien hoe het op zulke séances gewoonlijk toegaat. Als door een magneet aangetrokken, begeven zich steeds naar zulk een bijeenkomst vele personen, die uiterst gemakkelijk suggestibel zijn. De profeet begünt dan met een massa-sug gestie, zooals het niet kunnen losmaken van de beide met de vingers tusschen el kander ineengeschoven handen. Voor een dergelijke suggestie zijn zeer vele men schen ook zonder hypnose gemakkelijk toe gankelijk. In een volle zaal is er dus wel altijd een zeker aantal personen, bij wie deze suggestie gelukt. De anderen verloonen met een zeke ren trots, dat zij de handen weer los hebben. Daardoor vallen de gesuggereerden de9 te ge makkelijker op, en uit deze kiest de verloo- ner nu zijn prooi. Op de uitgezochte slacht offers vertoont de man dan zijn kunsten, die, goed bekeken, gewoonlijk niet veel om hei' lijf hebben. Natuurlijk i9 het niet uitgesloten dat zich daaronder een zeer vatbaar indi vidu bevindt, geschikt om direct in diep som- nabulisme te vervallen, cn zoodoende een willoos instrument wordt. Nu is de vertoo- j ning gered, nergens werkt het voorbeeld zoo i aanstekelijk als bij dergelijke personen, cn er volgen spoedig een paar anderen, waaraan alle mogelijkheden der suggestie gedemon streerd worden. Het publiek is verwonderd, vindt de zaak onbegrijpelijk cn verkondigt luide den lof van den wonderdoener. Doch nu hoor ik reeds vragen: Wat steekt daar nu voor kwaad in? De menschen wor den toch geholpen en het publiek heeft een intcressanten avond. Inderdaad hoort men in de dagen, wanneer die séances gehouden worden, menigmaal in dezen geest spreken. Goed beschouwd, is deze opvatting onbegrij pelijk. De behandeling van zieken wordt in onze beschaafde maatschappij toch als iets intiems beschouwd. De gcheele behandeling van een ziektegeval draagt een vertrouwe lijk karakter, hetzij tusschen den arts en den patiënt alleen, hetzij tusschen arts cn gezin. Dat is natuurlijk en gewcnscht om meer dan één reden. Allereerst dient een volledig on derzoek plaats tc hebben naar de'bestaande afwijkingen, omdat zetel, aard en omvang der kwaal degelijk bekend moeten zijn, voort dat tot behandeling kan worden overgegaan. Zoowel het daarvoor noodigo lichamelijke onderzoek als het vragen van inlichtingen omtrent levenswijze, familieverhoudingen en allerlei andere omstandigheden vereischcn een zekere discretie, welke moeilijk in een publieke bijeenkomst verwacht kan worden. Wanneer men geopereerd mcot worden is het geen gewoonte bij die gelegenheid gasten te vragen. Zal men dan wel vreemden toelaten wanneer onze psyche een operatie onder gaat? Het zou herinneringen opwekken aan den goeden, ouden tijd, toen men legen be taling toegang in de dolhuizen kreeg om zich daar met liet aanschouwen van deze on ge-, lukkigen te vermaken. Dit wat dc patiënten zeiven betreft. Maar voor het overige publiek zijn dergG-. lijke vertooningen een direct gevaar. Vroegtr wees ik reeds op de ongewilde suggesties, welke bij daarvoor gedisponeerde lieden zoo gemakkelijk worden opgewekt Niemand kan van te voren zeggen welken invloed de woor den cn gedragingen van den vertooner op sommigen of velen zullen uitoefenen. Dat aldus nadcelige gevolgen kunnen optredei is meermalen gebleken. En daar komt nog dit bij, dat een zoodanige séance allicht tot nadoen prikkelt. Men gaat bet lhui9 ook eens probeeren. Treft men iemand aan, die zich aan de proefneming ondeiwerpt cn toevallig zeer suggestiebei i9, dan gaat men cr mee door. En zonder zichzelf er rekenschap van le kunnen geven, wat men doet, welke ge volgen die proeven kunnen bobben, zonder te weten welke voorzorgen noodig zijn, en hoe dreigende gevaren neg kunnen worden verhoed of gemaakte fouten mogelijk nog- hersteld, waagt men zijn mcdemensch aan deze werkelijk hoogst gevaarlijke proeven. Nog afgezien van de mogelijkheid die niet alleen denkbeeldig is maar zich ook alreeds heeft voorgedaan dat minderwaardige in dividuen, eenmaal van de tv hnick der hyp nose op de hoogte, deze voor misdadige doel einden misbruiken. Alles bijeen genomen, zal bet moeilijk te weerleggen zijn, dat deijclijkc publieke séances gevaarlijk zijn en dat het te hopen 19, dat spoedig een algemeen verbod zal wor den uitgevaardigd. Hierop bt slaat gelukkig groote kans. De inleiding vtn den voorzitter van het laatste Gezondh 'dsconpres, tevens voorzitter van den Gezondheidsraad, dr. Jo- scphus Jitta en het door den Minister aan een commissie ter zake gevraagde rapport doen in dit opzicht goede verwachtingen koesleren. H. A. S. RECLAME. Teneinde wolkomen zekerheid te hebben legen bederf dei* FOSTER'S RUGPIJN NIEREN PILLEN door klimaatsinvlcden als gevolg wan de verpakking in houten dogzen, besloten wij ons geneesmiddel in glas te verpakken. Weigert derhalve voortaan alle in houten kokers verpakte FOSTER'S RUGPIJN NIEREN-PILLEN, doch eischt steeds d» geneesmiddel in GLAZEN FLACONS met GEEL ETIKET WACHT U VOOR NAMAAK Londen. 19 Januari 1924. 8031 FOSTER-Mc CLELLAN Cal

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1924 | | pagina 10