Ko. 1SS15.
MAANDAG 18 FEBRUARI
Anno 1924
Offfcteefe Kennisnpvinaen.
STADSNIEUWS.
Het voornaamste nieuws
van heden.
-
LEIDSCH
DAGBLAD
PRIJS DER AD VERTE NTIENi
80 Cl?, per regel. Bij regelabonnement belangrijk lageren prlj».
Kleine Adverlenliéa, uitsluitend bij vooruitbetaling. Woensdags en
Zaterdags 60 Cts., bij een maximum aantal woorden van 30.
incasso volgens postrecht Voor evenlueele opzending van brieven
10 Cts. pjrlo te betalen. Bewijsnummer 6 Cts.
Bureau Noordelndspleln Telefoonnummers voor
Directie en Administratie 175 Redactie 1507.
Postchèque- en Girodienst No. 57055 Postbus No. 54
PRIJS DEZER COüRANTi
Voor Lelden per 8 maanden ƒ8.88, per week 0.181:
Buiten Lelden, waar aganten gevestigd aljn, per week »0J8^
Franco per post 2.35 portokosten.
Clt nummer bestaat uit TWEE Bladen
EERSTE BLAD.
GEMEENTELIJKE VISGHVERKOOP.
Aiin den gemeentel ij kon vischwio-kel,
Vischmarkt 18, tel. 18-25 is DINSDAG ver
krijgbaar SPROT a f 0.09, N. Z BOT a
f 0.19, SCHELV1SCH 0.2G—0.38,
SCHOL h f 0 260.83, SCHAR A f 0.22,
KABELJAUW f 0.40—0.15 per pond en
yüLLE HARING f 0.05 per stuk.
N. C. DE GIJSELA AR, Burgemeester.
Leiden, 18 Februari 192*1.
REKENINGEN.
Inlevering van rekeningen.
Burgemeester en Wethouders van Leiden
toepen bii deze op allo leveranciers, werk
bazen, enz. welko over het nfgoloopen jaar
1923 ten laste der gemeente een ordering
hebben, die zoo spoedig mogelijk ter Ge
meente-Secretarie (afdecling Financiën) in
to zenden.
Zij herinneren daarbij belanghebbenden,
dat schuldvorderingen, ingeleverd na 30
Juni a.s. zullen zijn verjaard.
N. C DE GIJSELAAR, Burgemeester.
VAN STRJJEN, Secretaris.
Leiden, 18 Februari 1924.
Air. J. C. van der Lip. f
Als een treurmare verspreidde zich Zater
dagavond het gerucht door de stad, dat een
onzer meest bekende cn geachte ingezete
nen, nir. J. C. van der Lip, plotseling was
overleden, terwijl hij als gast ten huize van
den burgemeester vertoefde. Het gerucht
werd. helaas, bevestigd, Mr. v. d. Lip ge
voelde zich plotseling onwel en de onge
steldheid greep hem zoo snel aan, dat hij
reeds overleden was, toen in allerijl ont-
iboden geneeskundige hulp len huize van
dèn burgemeester verscheen en een hart-
ycrlamming constateerde.
Mr. Johannes Come I is van der Lip werd
op 11 Juni I860 geboren te Lcusden (Utr.),
Waar zijn vader destijds predikant was bij
de Ncd.-Ikrv. Gemeente, van waar hij la
ter naar Leiden werd geroepen. De jonge
Van der Lip bezocht hier het gymnasium,
Eerst werd mr. Van der Lip wethouder
van den Burgerlijken Stand, niet een der
belangrijkste lakken van dienst; maar hij
was in het College steeds de vraagbaak van
zijn collega's en wanneer het moeilijke be
slissingen gold, was zijn oordeel dikwijls
overwegend. De laatste vier jaren van zijn
wethouderschap waren de moeilijkste, maar
ook de meest belangrijke. Toen was hem
opgedragen het onderwijs en de zaken, do
openbare gezondheid rakende. Als zoodanig
heelt hij de oprichting van den gezondheids
dienst voorbereid en tot stand Gebracht.
Doch vooral de waarneming van het wet
houderschap van Onderwijs, heelt hij in
den zoo tioogst moeilijken tijd van verande
ring en overgang op een wijze bekleed, bo
ven ieders lot verheven. Allen, die bij het
onderwijs hier ter stede betrokken zijn, roe
men zijn inzicht en helder oordeel, even
zeer als zijn groote werkkracht en strikte
onpartijdigheid. De reorganisatie van het
Lager Onderwijs, noodig geworden ten ge
volge van dc invoering van de nieuwe wet
op het L .0., heelt hij voor zijn heengaan
nog tot stand gebracht en ingevoerd, wat
hem veel werk en tijd heeft gekost. Telkens
j bleek echter bij de openbare behandeling in
j den Raad, dat hij de materie volkomen be-
I heerschle.
I Zoo heeft hij in het belang der gemeente
gearbeid, ondanks zijn drukke werkzaam
heden als advocaat en repetitor. Ook als
waarnemend voorzitter van den Gemeente
raad bij ontstentenis van den burgemeester
toonde hij zijn meesterschap als leider
ecner vergadering.
Al voelde hij zich als magistraat op zijn
plaats, hij besefte ook, dat liet zoo niet door
kon gaan en dat hij een keuze had to doen
tusschcn zijn wethouderschap en zijn dage-
lijkschcn arbeid. En, hoewel het hem zwaar
viel, moest hij uit overwegingen van econo-
mischen aard het wethouderschap laten va
ren, waaruit voortvloeide, dat hij zich ook
dienstig cn cultureel hoog peil, een sterke
invloed hunnerzijds noodig op het terrein
van wetenschap, ambtenarij, wetgeving,
landsbestuur, alsmede Yan handel en be
drijf.
3e. Tot het verwerven van dien invloed
is het noodzakelijk, dat do Katholieke stu
dent, mede het oog richtende op de oman-
eipatio en haar einddoel, voor godsdien
stige verdieping en cultureelo ontwikkeling
enz. met alle kracht wijdt aan vakstudie
en eenmaal afgestudeerd zijnde, aan de
vervulling van de taak, die zijn ambt hem
oplegt.
Er volgde op het gesprokene een leven
dige gedachtenwisseliDg, waaraan behalve
een aantal studenten, ook deelnamen prof.
Barge, prof. Brom, mr. Schaapveld en
anderen.
Toen ook onze stadgenoot dr. Verviers
privaat-docent aan do Rijksuniversiteit al
hier daaraan wilde deelnemen en den ka
theder beklom, ontstond er reeds eenigo
beweging. Toen deze als zijn meening con
stateerde, dat do leiders onder de Katho
lieken juist do emancipatie tegenhouden,
dat in vuur God ook aan dit geslacht
voorbijgaat?
Laten wo trachten van deze wereld een
ander beeld te geven er is ook een po
sitieve zijde van: Do oorlog was er maar
is er niet een pacifistische beweging, ster
ker dan ooit le voren?
Is niet opgericht: het Permanent Hof voor
Internationale Justitie? Is er niet gekomen:
do Volkenbond, die, al kan zij nog weinig
doen, toch als principe van heel veel be
lang is? De demonen zijn er, maar ook de
krachten, die ze ketenen.
Ook in de sociale verhoudingen moeten
wij de waarheid zien. Het socialisme, dat
zijn vragen niet bewust met Christus heeft
verbonden, is toch een voorbode van den
geest van Christus. Staat de beweging ook
misschien niet aan het begin van een nieu
we phase? Licht hier niet iets op van het
licht van Christus?
En ook in de cultuur komt meer bezie
ling .meer ziel, in plaats van alles te laten
op het plan van techniek. Waarom geven
do menschen zich aan zinnelijkheid en
tooneu, sprekende van iemand die als zeer
wetensch. bekend in Nijmegen van liooger
hand 't spreken en schrijven werd verboden
en opmerkte dat ook de Katholieke Pers
daartoe niet medewerkte en dat deze Pers
haar lezers voor bewaarschoolkinderen
hield, ving een geweldig tumult aan. De
meesten stonden van hun zitplaatsen op
cn begonnen luide to zingen.
Prof Brom die in de voorste rij zat, voeg
de dr. V. het woord T,querulant" toe, waar
op deze reageerdo met don professor eea
Farizeeër" te noemen. Geroepen werd
den spr. het woord te ontnemen, waartegen
van andere zij do echter werd geprotes
teerd.
Do voorzitter ontnam ten slotte den heer
V., op grond dat hij niet over de Stellin-
niet als Raadslid liet herkiezen. Én zoo za- i gen zelf sprak, het woord, waarna de heer
gen wij hem na 27 Augustus 1923 niet weer
terug in de Raadzaal.
Wie had kunnen denkon, dat hij reeds
zoo spoedig daarna, betrekkelijk nog in de
kracht van zijn loven, zoo onverwacht zou
weggenomen worden.
De ganscho gemeente is ontroerd gewor
den door dc onverwachte lijding van zijn
plotselingen dood en treurt «ede met zijn
echtgcnoole cn zijn twee zoons, die den
echtgenoot en vader noode zullen missen,
1 evenals de gemeente zelve.
Dc naam van mr. Van der Lip zal echter
blijven voortleven in de geschiedenis onzer
slad; de herinnering aan zijn persoon en
zijn werk tot in lengte van dagen in de ge
studeerde daarna aan dc Universiteit alhier meente en daarbuiten in gezegend aanden-
in de rechten en promoveerde in 1892 op j£Gn worden bewaard.
De Regeering erkende zijn verdiensten
door hem te benoemen tot Officier in de
orde van Oranje-Nassau.
De tcr-aarde-bestelling van den overle
dene zal plaats hebben Woensdagmiddag tc
twaalf uur op de begraafplaats „Rhijnhof".
een pro£lschrift, getiteld: „liet erfrecht van
natuurlijke kinderen", waarna hij zich hier
als advocaat vestigde cn tevens als repeti
tor. Toonde hij zich een scherpzinnige ju
rist, uok als repetitor kreeg liij spoedig een
uitstekenden naam.
Weldra werd hij lo' bestuurslid van ver
schillende instellingen benoemd en ook tot
curator van het Leidsch gymnasium, even
als tot lid der Gemeente-commissie van het
v Ned.-Herv Kerkgenootschap, van welk col
lege hij weldra tot voorzitter werd aange
wezen. welke functie hij lol zijn dood ver
vulde. Eveneens was hij president-commis
saris der Leidsche Broodfabriek.
Tot dc politiek voelde hij zich niet aan
getrokken Het kostte liecl wal moeite om
hem in 1S03 te bewegen oen candidatuur
van dc* Christelijk-Historischc partij» waar
toe hij behoorde, le aanvaarden. Het
was zijn oude leermeester prof. mr. S. J.
Fockema Andreae, die, hoewel zelf voorzit-
Achtste Roomsche Studentendag.
Zaterdagnamiddag te drio uur werd da
vergadering heropend, welke ook werd bij
gewoond door den wethouder van Fabricage
den heer J. F. X. Sanders, die op harte
lijke wijzo door den Voorzitter werd ver
welkomd.
Hierna gaf deze het woord aan den heer
ir. L. J. M. Feber, die eveneens het onder
werp „Vakstudie cn ambtsvervulling" als
factoreu van Katholieke Emancipatie" be
handelde, aan de hand van dc reeds Zater
dag door ons medegedeelde Stellingen.
Dc heer Feber merkte op, dat hij onder
Katholieke emancipatie wil verstaan het
ter van de toenmaals machtige Vrijzinnige m gelding brengen van dc Katholieke ge-
KiesVereeniging zeer veel voor de Candida- J dachte onder Katholieken cn onder hen,
tuur van mr. Van der Lip voelde, wiens j die naast en om hem heen leven,
verkiezing hij een groote aanwinst voor het j Spr. zeide, dat do Katholieke eraanci-
gemcentebestuur achtte. Zoo kon het gebeu- i patie van huis uit een reactionaire bewe
ren, dat in het destijds overwegend liberale i ging is geweest. Na de hervorming zijn dc
eerste kiesdistrict mr. Van der Lip in Fe- Katholieken gebracht op het tweede plan,
bruari 1903 naar den Gemeenteraad werd in maatschappelijk cn cultureel opzicht-
afgevaardigd Het bliek weldra, dat de leer
meester ook in dit opzicht zijn leerling niet
had overschat. Bedoeld met een scherp ver
star..! en met een groote werkkracht en groo-
ten werklust bezield, (rad hij weldra in den
Raad op den voorgrond. Zijn zakelijke en
overtuigende betoogtrant, zijn helder inzicht
kwam bij menige behandeling van belang
rijke voorstellen aan liet licht en zijn in
vloed was des te groo'or, omdat hij wars
van partijpolitiek was Oratorisch talent ont
plooide hij zelden. Tocli wist hij le boeien
doordat hr. zijn zakelijke hetoogen vaak
kruidde met sprankelend vernuft en gees
tige uitvallen, die den tegenstander vaak
uit het veld sloegen. Slagvaardig was hij
sis geen ander. Meermalen werd zijn naam
genoemd wanneer er sprake was van een
wethoudersbenoeming, maar ten gevolge
der beslaande partijverhouding, die zich ge
woonlijk afspiegelde in dc samenstelling
\nn hei pagelijksch Bestuur eener gemeente
urcicei l°l Februari 1909, dat hij tol
wetnouder werd benoemd. In dit ambt kon
hij zij- - -
mecne
V., door een klein deel der aanwezigen
toegejuicht, onder protest het spreekge
stoelte verliet.
Toen prof. Brom lator wed<2r optrad en
dr. V. noemde, werd ook daartegcD gepro-
I testeerd.
Dezo zcidc echter do aantijging van
i „querelant" terug to nemen, waarna ook
dr. Verviers zijn beschuldigingen introk.
Hierna werdon de Stellingen bij accla
matie aanvaard.
Do modeartoiy prof. Groenen en pater
Rijckevorssel, uit Nijmegen, spraken nog
eon, vooral tot de jongeren gericht, slot
woord, waarna dc goed geslaagde bijeen
komst werd gesloten.
Na eon gemeenschappclijkcn maaltijd in
,,ln den Vergulden Turk" had een gezellig
samenzijn plaats in den foyer der Stads
zaal.
Zondagmorgen werd allereerst een H.
Mie gehouden in de Kapel „Voorzienig
heid" waarna in het „Eigen Huis" Hooge-
woerd 144, nog verschillondo bijeenkom
sten plaats hadden, waarna de gemeen
schappelijke maaltijd werd genoten, ge
volgd door een rounie.
Jezus Christus en dc wereld van deze dagen.
Prof. Ragaz, een paedagogisch hooglee
raar uit Zürich, hield voor den Vrijz. Christ.
Slud.-Bond een lezing over bovengenoemd
onderwerp in het Academie-gebouw.
Spreker voerde een helder beloog, dat op
duidelijke wijze toonde, wat zijn ideeën wa
ren, en zei ongeveer het volgende:
Wanneer wij van Christus spreken, is
het, alsof, ai staan wij als vreemden tegen
over elkaar, wij ons toch broeders voelen
in Hem. Wie is die Christus, die ons zóó
verbindt? Christus is: Jezus, die Galiilea
doortrok, met zijn discipelen; die geleden
heeft aan het kruis, cn dan wordt tot den
Christus, een levende macht. Christus is:
de werkelijkheid: God, belichaamd in Jezus.
Tegenover deze Jezus Christus nu stellen
wij de wereld van deze dagen, die wereld,
die bloedt uit duizend wonden en daar neer-
XXXU CXI UK» JKHI .UVVUgXQUlVHVU LvU 06 VOlgCOde
in nelder inzicht, zijn groote alge- theses:
,*ne xer.nis 6n in hel bijzonder die van j le. E
gemeentezaken, nog beier lol hun recht
(lien kemen dan enkel als Raadslid Voor
cicu burgemeester was deze benoeming bij-
ronder aangenaam. Door banden van por-
so*'Ji3ke vriendschap met den heer Van der
Lip v*r*v>nden, waardeerde de burgemeester
oleoj raad eD adviezen cmlrent zaken bc-
Ia het gemeentebeleid zeer en nu
r<n dageiijki ruvt hem samenwerken.
Er is wel eens gezegd, dat Roomsch troef ligt, verward en uiteengerukt. Wat hebben
is in ons Inad. Dat is nog bij lange niet j Z\) met elkander te maken? Deze wereld is
duister, heel duister. Dc oorlog kon afbre
ken, niet: opbouwen. Grooter nog dan dit
gevaar is dat van het Oosten. Wij hebben
in Afrika om Azië onzo koloniale politiek
toegepast, als onder do vlag van het Mo-
hamedanisme al die volkeren lostrekken
over Europa, zal Europa moeien sidderen.
Toch is daar nog iels ergers: de Burger
oorlog. In den groolen wereldoorlog hebben
wij er iets van gezien; wij hebben kunnen
speuren, wat een geweldige krachten daar
kunnen losbreken, wanneer niet de geest
zich verheft, om met haar macht deze mon
sters te ketenen. Egoïsme heerscht over de
aarde. Duizenden vrouwen en kinderen
sterven hier, terwijl aan de overzijde van
den oceaan duizenden kilo's vleesch worden
weggeworpen.
Demonen, die vastgeketend zullen moeten
worden liggen op de loer: banaliteit, alco
holisme, zedelijke misstanden, mammonis-
me. Ook dc religieuze verwarring is heel
groot; veel en velerlei komt tot ons van
overal, de vernieuwing tracht door te drin
gen, maar de verbijstering is nog tc groot.
Is nu van de wereld niet een ander beeld
te geven nog, dan alleen deze donkere
schildering Wat heeft dit met Christus te
maken? Is dc groote oorlog oordeel geweest
over de wereld? Zie, onze ziel wil niet het
oordeel, wil liever van God ontvangen
liefde cn genade, maar is misschien het
woord yan Croethc nog eens bewaarheid:
zoo, zeide spr., en zal het eenmaal zoo ver
komen, dan moeten de Katholieken veel
meer superioriteit toonon. Dit geldt niet
alleen in het staatkundig leven, ook in het
bedrijf, in het groot en klein bedrijf, en
in de financieele wereld.
Spr. komende tot zijn derde 6tcliing,
richtte zich vooral tot de studenten, die
zich met alle kracht moeten wijden aaa
vakstudie, opdat zij, eenmaal in do maat
schappij gekomen, de taak kunnen vervul
len, die hun werkkring hun oplegt. Dan
bereikt men het einddoel der emancipatie
en schept men do voorwaarden tot de prio
riteit dr Katholieken. Spr. wilde echter
die prioriteit in de eerste plaats laten gel
den voor de hoogsto geestelijke goederen,
die boven al heb andere uitgaan.
Hierna deelde spr. mede, dat door onder
ling overleg dc Stellingen, welke door zijn
voorganger en door hem waren ontworpen,
waren ineengesmolten tot
Daar de Katholieke emancipatie, als
einddoel beoogend het Godsrijk uit te brei
den, slechts bevorderd kan worden door
voor haar verwezenlijking gunstige indivi-
dueelo en maatschappelijke voorwaarden,
is het voor dc voltrokking dier emanci
patie wensclïelijk, dat de Katholieken een
ingrijpenden invloed oefenen op de leiding
der samenleving.
2e. Voor die leiding is naast een gods
wat hij met een voorbeeld trachtte aan to i Seldzucht over? Omdat zij vertwijfelen.
Waarom? Omdat zij voelen, dat op dit plan
het leven niet waard is geleefd te worden.
Was vóór de oorlog de menschheid zooveel
beter dan nu? Positieve krachten: verlan
gen naar meer heiligheid, een godsdienstige
beroering zijn er. Mogen wij ons daarover
niet verheugen? Is er niet een zoeken naar
de verloren God? Als Azië komt en met zijn
Mohamedanisme wil veroveren, laten we
dan denken: Christus komt ook naar Azië;
is het niet goed, dat godsdiensten met el
kaar spreken, oin lot een geestelijke een
heid te komen? Zoo ook is 't me't Jodendom
en Katholicisme: Wij zijn begonnen met
elkaar te spreken. De brug tusschen Oost
en West is niet een toevallige verbinding.
De Bijbel krijgt weer een geheel nieuwe bc-
teekenis voor de menschheid en brengt ons
een geestelijke revolutie. Is het niet zoo. dat
dikwijls juist het groote zich t' eerst ver
toont als kindje in do kribbe? Is het tweede
wereldbeeld dat wij gaven niet het goede
en het eerste het oppervlakkige?
De demonc-n zijn er; wanneer ze niet ge
ketend zijn door geweldige krachten, komt
een groot ongeluk over de menschheid. En
zoo verandert deze tocht door de wereld
van dezen lijd: Wat moeten wij die wereld
brengen? Wij moeten de vraag onder het
oog zien- Gericht is de groote katastrophe,
ook voor ons. Ais wij 't vele duivelsche en
vele heerlijke in de wereld zien, zeggen wij:
Waarom? Door de wereld gaat een kreet
om gerechtigheid, die komt uit een diep
innerlijk verlangen, dat zich niet laat stil
len. Waar vandaan komt deze kreet? Toch
van Christus? Bij dat wal Christus ons
heeft gegeven hoort: gerechtigheid, die is:
zegen over dood en duisternis.
Er is gesproken van den Christus, die de
ziel voert naar de Eeuwigheid; maar niet:
van Christus, die de Eeuwigheid in den lijd
binnenvoert. Het verlangen naar het Gods
rijk op aarde moet weer levend worden.
Do grooto tragedie van onzen tijd is de
gedeeldheid. Er zijn menschen. die gcloo-
ven aan het Godsrijk, maar niet aan God.
Wel aan de komst van het schoone, goede
op aarde, maar die niet terugvoeren tol God,
en er zijn menschen, die wel gelooven aan
God, maar niet aan de komst van Zijn Rijk
op aarde. Wat is nu onze taak in den
strijd tusschen deze scharen? Dat wij er
aan meewerken, dat deze beide helften van
de waarheid le zamen een geheel vormen.
In den naam van Christus moet de revolu
tie uit Geest en Liefde verkondigd worden.
Dan is er een nieuwe lijd aangebroken.' Wij
willen Christus verkondigen, die alle dood
en zonde overwint. In de 18e eeuw wist de
mensch zich door zijn geweten gebonden
aan God. Wij moeten dit nu voortzetten. De
mensch moet zich nu met den naasten aan
God gebonden weten. De omwenteling van
Christus uit geest en liefde moet komen uit
de gisting van dezen tijd en alles moet
daarheen zich richten.
Wat volgt hieruit voor ons pracLisch le
ven? Slechts enkele punten stippen wc aan: I
De vraag van het Bezit: 't Nieuwe Tcsla-
ment spreekt van de eerste Christenge
meente als een communistische gemeen- j
schap. Moet de omkeer zich daarop richten?
Zooals Franciscus van Assisi dat heeft ge
daan? liet is een wonder in dezen tijd, dal
cr weer menschen, vooral jonge menschen
zijn, die het hebben gekund. Moeten wij
allen den weg gaan van de Evangelische ar
moede? In het leven van den Enkeling kan
liet een geweldig wonderlijke zegen worden.
Maar is dit de weg voor allen? De diepe
onrust over geestelijk cn materieel bezit
moet lovend worden onder dc menschen, cn
daaruit moet voortkomen niet: verdeeling
maar: hel vullen van de atmosfeer met de
mogelijkheid alleen le leven met God cn tot
God, cn daarin vrij tc zijn. Ik heb mijn God
dat is genoog; zoo moet Christus slerk wor
den is ons.
Welke is de taak van dc discipelen van
Christus? De vaag van burgeroorlog cn
oorlog tusschen de landen moet door de ge
meente van Christus nu worden opgelost.
Wij kunnen den oorlog verhinderen, als wij
leven uit geloof en wij er met onze heele
persoonlijkheid achter staan: Nooit
meer oorlog. Nu kan het nog. Spoe
dig is het te laat. En in den strijd om het
klassebeslaan moeten de menschen dit we
ten: zij moeten den moed hebben de zooge
naamde klassegenoolen le dienen. Op den
achtergrond van dit alles ligt: Wij moeten
BINNENLAND.
H. M. de Koningin hoopt op 3 October a.%
Leiden te bezoeken.
Overleden is mr. J. C. ran der Lip, ond«
wethouder van Leiden.
Motie van de groote vergadering te 's-Grc
venhage voor Plaatselijke Keuze.
Beeninigingsproel van de stoomvaart*
maatschappij „Nederland". -
BUITENLAND.
Gewisselde toespraken tnssohen president
Millerand en den Onitschen gezant te Parijc
von Hoesch, j
Het separatisme in de Palls is als gc6in*
digd te beschouwen.
De havenstaking in Engeland Is uiige*
broken.
Zwitserland handhaait de {8-nrige werk"
week. I
den weg van Christus tegemoet; zóó dat wil
God helpen en niet alleen hulp verwachten
van God. De revolutie van Christus is deze:
Neem uw Kruis op, wees klein en zwak, en
volg Christus in deemoed. De revolulic ligt
in een omkeer in do harten van do men
schen. Is nu deze gemeente van Christus:
de Kerk? Is niet hierdoor juist veel ver
keerds in de wereld gekomen, dat deze twee
verward worden. De gemeente van Christus
moet uitgaan in de wereld en 'n ieder moei
zich Priester weten, overal. Christus komt
de wereld van deze dagen binnen; wij moe
ten de nabijheid Gods ervaren, die Christus
ons wil brengen cn dit is onzo taak: Zijn
volgelingen te zijn in de wereld.
„Door Vriendschap Vereenigd".
De ondcroificiersvereeniging „Door
Vriendschap Vereenigd", opgericht 6 Fe
bruari 1861, van wlko eere-voorzitter is
de kapitein dor infanterie M. van Mens, gat
jl. Zaterdagavond in „Do Graanbcurs",
waarheen ook haar vaandel was overge
bracht om cr zich te laten zien, een uit
voering.
De voorzitter, sergeant J. Krietemeyer.
sprak, nadat de muziek het „Wilhelmus'
had gespeeld, dat staande werd aangehoord,
een kort openingswoord.
Hartelijk welkom heette hij allen, inzon*
derheid de vele aanwezige officieren mei
hun dames, de Pers, genoodigden, dona
teurs, donatrices, begunstigers, leden, kapi
tein De Jong en de overige schermers, en
vermeldde, dat de regimentscommandant op
weg naar deze samenkomst plotseling ver-
hinderd was geworden aan zijn voornemen
haar bij ia wonen gevolg te geven. Ten
slotte wenschte hij ieder een recht genoeg,
lijken avond.
Er is in deze samenkomst van zeer goed*
muziek genoten, waarnaar met op voor,
avonden als deze zeldzame aandacht werd
geluisterd.
Verder werden op het tooneel gegeven
vrije orde-oefeningen en kreeg men scher
men partij geweer, schermdemonstraties en
een schermmatch te zien; nl. een demon
stratie floret door majoor Schetter en rit.
meesier A. P. Wirix, degen door majoor
Scheffer (in plaats van den heer W. Brou
wer) en kapitein A. E. W. de Jongeen
malch sabel door kapitein Do Jong, Euro-
peesch kampioen sabel 1923, cn cadet
sergeant Brecmhorn, beiden afgevaardigde
naar dc Olympische spelen. Vooral deze
match, met 108 door Do Jong gewonnen,
boeide de aandacht en was zeer interessant-
Daarna zong een dame ,,De visschers-
bruid" en tot slot vóór het bal, werd gege
ven een dramatische klucht in één bedrijfs
„Een kistje mei kruit", dal veel pret ver
oorzaakte, waartoe vooral bijdroegen mijn
heer Van Prikkelen en Dirk, do huisknecht,
welke taaiste uitmuntte in verkeerd den na*-
druk leggen op woorden of gedeelten er van-
Den medewerkenden dames werden bloe
men aangeboden.
Bond van bedrijfsautohouders.
In „Zomerzorg" is oen vergadering gehou
den van het district Zuid-Holland-Noord
van dezen Bond
De voorzitter van hel Districts Bestuur,
de heer A. van Solingcn opende en heette
de aanwezigen welkom; hoewel een der
tiental stemgerechtigde firma's tegenwoor
dig waren, drukte hij zijn spijt uit, dat zoo
vele leden uit het district op deze vergade
ring niet tegenwoordig waren. Speciaal
heette hij 'wclkoin den secretaris van hel
Hooidbestuur, den heer J L. Rauli.
Het punt: Bezwaren legen de Leidschs
Gemeenteverordening en haar toepassing
wer dingeleid door den secretaris van het
Hoofdbestuur.
Speciaal de bedrijfsaulohouders in Lei
den hebben de lgatslc dagen de geweldig»
bezwaren ondervonden van het toepassen
van art. 65, 2de lid, hetwelk als volgt
luidt: