Anno 1924 Pi J OffisieeSs Kennisgevingen. STADSNIEUWS. Het voornaamste nieuws van het'en. &0. 1^613. VRÏJDAG 15 FESRUAR1 É$m PRIJS DER ADVERTENTIEN: 80 Cts. per regel. Bij regelabonnement belangrijk lageren prijs. Kleine AdvertenÜën, uitsluitend bij vooruitbetaling. Woensdags en Zaterdags 50 Cts., bij een maximum aantal woorden van 30. Incasso volgens postrecht. Voor eventueele opzending van brieven '10 Cts. porto te betalen. Bewijsnummer 6 Cts. Bureau Noardeindspleln Telefoonnummers voor Directie en Atisninistraflo 175 Redactie 1507. Postchèqus- en Girodienst fêo, 57055 Postbus K'o. 54 PRIJS DESER COURANT» Voor Lelden per 8 maanden f 2.85, per week„j, Bulten Lelden, waar agenlen gevestigd rijn, per week Franco per post 2.35 portokosten. ZO.18,1 .0.13, Dit nummer bestaat uit DRIE Bladen EERSTE BLAD. gemeentelijke visghverkoop. Aan den gemeentelijken vischwinkel, Viscbmarkt IS tel. 1225 is ZATERDAG en voorzoover voorradig ook Zaterdagavond verkrijgbaar SPROT ii f0.09, N. Z. BOT h i 0.19, GROOTE SCHELV1SCH h £0.45, SCHOL A f 0.28—0.50, SCHAR A f 0.20, wan[ jaar gaat hel ovsr de verhouding lot zich heelt, bij erkenning van eigen feilbaar heid bidt om Gods Geest en in geloof rust vindt in 'f Evangelie van Jezus Christus. Het onfeilbare leergezag der Kerk heeft dan ook niet bewaard voor oneonigheid bij uitwendige eenheid. Het geelt slechts schijn bare rust en een knellenden band voor me nige ziel. Vooral daar afwijken van die uit spraken bedreigd wordt met den vloek, het anathema. Wat wordt er in Ttenle vervloekt? Wij kunnen slechts grepen doen uit de menigte van uitspraken. Voor ons zijn van 't groot ste belang die over de rechtvaardigmaking KABELJAUW A £0.40—0.45 per pond eD VOLLE HARING f 0.05 per stuk. N: C. DE GIJSELAAR, Burgemeester. Leiden, 15 Februari 1924. DRANKWET. Burgemeester en Wethouders van Leiden brengen ter algemeene kennis, dat G. Rijs- dam een verzoekschrift heeft ingediend ter bekorting van verlof voor den verkoop van nlcoholhoudenden anderen dan sterken drank Ivoor gebruik ter plaatse van verkoop in de ben cd en localiteit van het perceel Morseh- straat No. 55. N. C. DE GIJSELAAR, Burgemeester VAN STR1JEN, Secretaris. Leiden, 15 Februari 1924. Derde apologetische avond van de Neö.-Eerv. Gam. Het Concilie van Trenle. Gisteravond hield dr. J. C. S. Locher, pre dikant bij de Ned.-Herv. Gem. alhier, een voordracht over het Concilie van "1 rente. De Pieterskerk was ook nu, ondanks de koude, zeer goed bezet. Waar Rome uilnoodigt tut lezingen, waar in voor niet-Katholiekcn het Roomschc ge loot aannemelijk wordt gemaakt, hebben v, ij aldus ving spr. aan te wijzen op hetgeen Rome wil, op hetgeen Rome in ons veroordeelt. Wij wenschen dat te doen aan de hand van officieele uitspraken der Room sche Kerk, die deze Kerk heelt gedaan, toen zij stelling moest n men tegenover de vraag stukken. door de Hervorming aan de orde gesteld. Dit is geschied op het Concilie van Trente, 1545—15ö3. Het gaal echter daarbij niet in de eerste plaats om bestrijding van Rome, maar om in het licht to stellen het geen onze Vaderen in den strijd met Rome hebben verworven. Hoe was het tot de Concilie gekomen? Reeds lang vóór Luther en Calvijn riep men om een hervorming der Kerk in hoofd en leden. Verschillende kerkvergaderingen had den het geprobeerd. Luther was opgetreden. Hij was veel verder gedrongen, dan hij aan vankelijk wilde. De Paus had hem in den ban gedaan. Was daarmee de zaak niet voorgoed beslist? De onfeilbaarheid van den Paus werd nog niet algemeen erkend. De Hervormers wilden gaarne, dat op een kerkvergadering, op grond van Gods Wood, de zaak werd uitgemaakt. Ook de vorsten riepen om een concilie. Zij wilden, dat do geloofsbrieven, die de eenheid van hun Rijk Verscheurden, uit moesten zijn, en dat vele .misbruiken waar ook oprechte Roomschen zich aan ergerden, werden afgeschaft. Dc Pausen gaven ten slotte toe, toen de vorsten dreigden met nationale concilie's. Eensgezindheid heersclile er volstrekt niet le Trente. (Daar was de Pauselijke partij, .Vooral uit Italianen bestaande, die vooral de 1 aanspraken van den Paus verdedigde. Daar- .tegenover stonden de bisschoppen uit andere i landen, die ook da misbruiken le lijf gin- I gen, waarin de Pauselijke regeering betrok ken was. Daar waren, wat het leerstellige aangaat, aanhangers van Auguslinus, die in hun opvatting van de genade dicht bij de Hervormer stonden, en anderen, die daar fel legen gekant waren).' Het is een meester- stuk van diplomatie geweest, die verschil- j lande beschouwingen onder éón hoed le i brengen en liet ten slotle le leiden tot een eenstemmige vervloeking van dc ketters, Door het Concilie van Trente werd een eenheidsfront geschapen tegenover het ver deelde Protestantisme, de tegenreformalie werd krachtig begonnen, en zou, in menig land doorgezel, hebben gezegevierd in boei Europa. Maar in den groolen gods dienstoorlog in de eerste helft der 17de eeuw heelt Rome zijn tegenstanders niet kunnen terneerslaan. Men bleef verdeeld. Trente is het punt van uiteengaan. Voor de Roomschen dienden de onfeilbare uitspraken der Kerk lot bevestiging der gemoederen, en de vastheid van haar leergezag lokt menige peinzensmoede zie! onder haar vleugelen. Js do zekerheid inderdaad zoo vast? Daar Se Schrilt zoo veelvuldig kan worden mis verstaan, legde dit concilie Hare uitlegging in de hand der Kerk, en verbood het, daar van af te wijken. Eigenaardig is nu, dat ook .voor de uitspraken van dit concilie de Paus de uitlegging zichzelf voorbehield. Dus ook de uitspraken der Kerk kunnen worden misverstaan. De zekerheid berust dus ten Slotte op de uitspraken van den Paus, als hij „ex calhreda" spreekt, zijn onfeilbaar leer gezag uitoefent. .Maar als ik nu ook die La- lijnsche uitspraken mis versta? De moei lijkheid is niet ontloopen. Inderdaad heefl do Roomsche ten slotle geen grooter zeker heid dan de Protestant, die de Schrift vóór God. Al lijkt de uiteenzetting dier leer door Trente gegeven, bij den eersten oogopslag nog zoo kwaad niet, al worden zelfs de krasse werkheiligen niet minder vervloekt dan de Hervormers, toch staan wij vóór dc vervloeking van hem, die zegt, dat de menseh gerechtvaardigd wordt üikel door do vergeving der zonden, met uitsluiting van die genade en liefde, die door den Hei ligen Geesl in do harten gegoten wordt en daarin klevende blijft. Hier wordt veroor deeld de heerlijke leer van Zondag 23 van onzen Catechismus. Onze consciëntie blijft slingerende, totdat ze rust vindt in het werk van Christus alleen. Zeker, ook wij erken nen, dat de Geest de liefde wekt in de har ten; maar dat i3 nimmer verdienste, rechts grond der rechtvaardiging, doch slechts ken merk van den gerechtvaardigde (Jacobus) en vrucht des geloofs. Juist dat veroordeelt het concilie van Trente. Wij gaan tekeer tegen de zelfzucht, die zich uit in hel werken uit vrees voor dc hel cn om loon te verwerven. Het Concilie vervloekt hem, die werken om loon of uit vrees voor de hel zonde noemen. Dat geen geloof erkennen zonder do liefde, dat wij iemand, die slechts een verstandelijk geloof heeft, een doode orthodoxie, niet voor Chris ten houden, (ik spreek hier juist als ortho doxe), wordt veroordeeld. Dat we het geloof in zijn wezen zien als vertrouwen; dat men daarom niet tevreden mag zijn met onzeker heid ten opzichte van Gods genade, dat men moet weten, of het een kind is van den Vader, dat wordt veroordeeld. De Roomsche Kerk wil de angstige ziel gerust stellen met dc Sacramenten, vooral door biecht en absolutie. Die acht zij bij doodzonden na den Dqop noodzakelijk. Want daardoor gaat volgens haar de genade verloren. Wij z-eggen met ons Doopsformu- lier, dat juist de Doop een ongetwijfeld ge tuigenis is, dat wij een eeuwig verbond der genade met God hebben. Wij zien in het Sacrament een getuigenis, een teeken en zegel van Gods genade, en niet een handeling, waaraan de genade ver bonden is, een „opus operatuur", zoodat reeds door de uitwendige handeling, afge zien van het geloof, iels in den mensch zou gewrocht worden. Hier slaan wc vierkant tegenover mekaar. Vooral komt dat uit in hel Avondmaal. Dc Roomsche Kerk eischt ondubbelzinnig, met bedreiging van vervloe king, het geloof, dat Christus niet alleen naar zijn menschheid, maar ook naar Zijn Godheid in de Eucharistie aanwezig is, niet in een teeken, zinnebeeldig, maar wezenlijk, j werkelijk, dat het brood en de wijn niet I meer brood en wijn zijn, maar in 't lichaam en bloed van Christus zijn veranderd, dat daarom Christus daarin moet aangebeden worden, en ook in openbare processie moet worden vertoond, opdat de ongetoovigen be- zwijke en lot inkeer kome. Ook wil zij, dat men belijdt, dat Christus in de Mis geofferd wordt, en dat dil offer verzoenende kracht hecfl. Wij gelooven de geestelijke gemeen schap met het lichaam van Christus, waar van het Avondmaal beid en onderpand is. Wij kunnen in liet aanbidden van Christus onder gestalte van het brood niets anders zien dan een omlaag halen der Goddelijke heerlijkheid, in strijd met do aanbidding in Geest en Waarheid. Wij laten ons in het Avondmaal lieenwijzen naar de eenige otfe- rande van Christus aan het Kruis en zien i in de teer van de mis een miskenning van die offerande en afgoderij. Juist dal wordl door Rome vervloekt Het tafellaken is doorgesneden. Wil Rome i u aanlokken, dan zegt: Iïoe staal het met I Trente? Worden er pogingen gedaan lot hereeniging o hoe gaarne zouden we wil len, dat de breuke geheeld werd dan moeten wij ter wille van de waarschijnlijk heid, van respect voor ons zeli, vooral tcr- wille van de heerlijkheid van 'l Evangelie vragen: Hoe slaat het met Trente? Twee dingen aldus besloot spr. zijn doorwrocht betoog hebben wij ons voort durend toe te roepen, waar ons geloof, niet alleen van Rome maar van allo kanten be treden wordt: „Houdt wat ge hebt, opdat niemand uwe kroon ontroove", en: „toon uw geloof uit uwe werken". Niet schelden op Rome, maar leven uit het geloof, zoodat wij een levende brief zijn, is het middel, om die buiten staan te overwinnen. Juist hier ko men we tot de ervaring: Wij kunnen het niet, de genade alleen. En zoo krijgt God de eer, die Hem toekomt, en de ziel komt lot waren vrede. De voordracht werd door de talrijke aan wezigen met groote aandacht gevolgd. Het H. Misoffer. Gisteravond hield prof. J. P. Verhaar in bet Universiteitsgebouw Kloksleeg 23, zijn zevende voordracht over „liet II. Misoffer". In verband mei zijn vorige lezing over „Dc LieJde Gods", werd er allereerst op gewezen. dat in db Katholieke leer over het H. Misoffer do Godsliefdo tot ongekende hoogte stijgt, waarin de allerinnigste vereeniging Tusschcn God en mcnsch tot stand komt. Vervolgens werd nog eens herinnerd aan de vroeger bewezen stelling, dat Jezus Chris tus is de Zoon van God en de onfeilbare Leeraar der waarheid. Wanneer dus Christus ods iets leert, is hel ontwijfelbaar zeker de waarheid en moe,len wij dit, ook al zouden wij dit niet ten volle begtijpen, op zijn god delijk gezag gelooven en nederig aanvaar den. Daarna gaf spreker een uiteenzetting van de Katlioliekenleer over het IJ. Misoffer. I. De Roomsch-Katholieke Kerk leert, dat de li. Mis is een vernieuwing van het II. Avondmaal, waarin de zelfstandigheid van brood en wijn veranderd wordt in de zelf standigheid van Christus' Lichaam en Bloed (transsubstantiatie), waarin dus Christus zelf wezenlijk en waarachtig tegenwoordig komt onder de gedaanten van brood en wijn en tegenwoordig btijtt, zoolang de accielentcn van brood en wijn blijven bestaan, terwijl de geloovigen zich met deze spijze kunnen voe den (II. Communie). Dit wordt bewezen: le. uit Joh. 6 52, enz., waar Christus uit drukkelijk belooft, dat Hij Zijn Vleesch en Bloed te eten zal geven. Duidelijk blijkt uit hel geheele verhaal, dat Christus deze belofte letterlijk en niet figuurlijk bedoelde; 2e. uit de woorden der instelling, door Christus gesproken bij het Laatste Avond maal Matth. 2G 262D; Markus 4 22 Ö5; Lukas 22 15—20, 1 Cor. 11 23—25. Duidelijk blijkt uit de woorden zelf cn uit alle omstandigheden, dat deze woorden al leen in letterlijken zin kunnen verstaan wor den. zooals zelfs Lulher moest erkennen. Uit de woorden: „Doet dit lot Mijne ge dachtenis" blijkt duidelijk (zooals ook de or thodoxe Protestanten erkennen), dat hetzelf de wat Christus deed, in de toekomst moest worden voortgezet, ergo 3e. uit' de geschiedenis van het Christen dom. Van af den allereersten lijd, onmiddel lijk na Christus, werden de woorden van Christus letterlijk opgevat, vierde men het H. Avondmaal en beleed men de wezenlijke tegenwoordigheid van Christus' H. Lichaam en Bloed onder de gedaanten van brood en wijn. Het oudste getuigenis is wel 1 Cor. 11 2329. Algemeen werd in geschrift en beeld (katacomben) deze leer aangenomen als de door God geopenbaarde leer. Eerst in de 16de eeuw word deze waarheid door verschil lende Hervormers geloochend. Hieruit volgt, dat de Kerk van Christus gedurende vijftien eeuwen, óf wel in verschrikkelijke dwaling is geweest (wat uilgesloten is door Christus' belotten in Matth. 28 20) óf wel de waar heid heeft verkondigd. II. De R.-K. Kerk leert, dat de H. Mis bo vendien is een echte offerande en wel een onbloedige vernieuwing van Christus' kruis offer. Alleerecrst werd uiteengezet, wat wij on der een otter in den strikten zin le verslaan hebben. Vervolgens werd bewezen, waarom volgens de Kath. leer in de II. Mis een waar en eigen lijk offer wordt opgedragen: le. Reeds wordt dit vereischt door den aard van den Christel ijken godsdienst. Geen godsdienst zonder offer. Bovendien is het N. Verbond een voltooiing van hol O. Verbond, wat ook zijn dagelijkschc offers had. 2e. Het blijkt uil de H. Schrift. a. vooreerst uit de woorden, waarmede Christus het II. Avondmaal instelde, blijkt, dat Christus ook opdroeg een onbloedige offerande, welke wij tot Zijn gedachtenis moesten herhalen; b. Vervolgens geeft St. Paulus dit aan in 1 Cor. 10 20-21 en vooral in llebr. 13 10; c. blijkt het hieruit, dat Christus was Priester in eeuwigheid naar de wijze van Melchisedeck (Ps. 109 4, vgl. Matth. 22 41- 44), die een otter van brood en wijn op droeg (Gen. 14 1821); d. ten slotle uit de profetie van Mal. 1 1011, waar voorspeld wordt, dat een reine onbloedige spijsotferande (mir.cha) op alle plaatsen ter wereld zal worden opgedragen. 3e. Het is wederom de algemeene opvat ting van alle Christenen geweest gedurende de eerste 13 eeuwen. Eerst de Hervorming verwierp deze algemeen aanvaarde leer als dwaling. Zie verder I 3de. Ten laatste werd uiteengezet in welke ver houding het Misoffer staat tot het Kruisoffer. De Kath. Kerk leert (evenals de orthodoxe Protestanten), dat het Kruisoffer is een waar achtig offer, dat in zich door de oneindige verdiensten van Jezus Christus genoegzaam en toereikend is voor do zaligheid van alle menschen. Wat is dan de beteekenis van het H Mis offer? Door het II. Misoiler wordt de onein dige voldoening, die Christus voor ons ver diende aan het Kruis, op ons toegepast, aan ons meegedeeld. Het is dus niel waar (zoo als in den Ileidelbergsehen Catechismus staat), dat volgens de Kath. leer het II. Mis- o/fer Christus' kruisoffer verloochend wordt. Juist het tegendeel is do leer der Kath. Kerk. Met een beschouwing over de beteekenis van de H. Mis voor het godsdienstig leven der Katholieken werd deze voordracht be sloten. „L.e.d.a.g.o.h." Wederom een uitvoering van een Leid- sche zangvereenigiug in de groote Stadszaal, cn wel gisteravond. Nu was hel de Chr. zang- verccniging „L.e.d.a.tg.o&i' (Lof cn dank aan God onzen Heer), welke zich liet hooren op hot nteL wat groene planten getooide podium, waar ook haar banier stond, evenals die van het dezen avond medewerkende Leidsche muziek-enscmble „Bobelle". Alvorens zang en muziek weerklonken, ging de voorzitter der zangvereeniging, de heer D. J. van Weizen, in gebed voor. Ook achtte hij het zich ten plicht een woord van welkom te spreken tot de aanwezigen. Im mers een goede gastvrouw, en dit wi! „L.e.d.a.g.o.h." zijn, heet haar gasten wel kom. Donateurs .donatrices, begunstigers, le den, de Pers en „Bobette" begroette bij in 't bijzonder cn voorts alle aanwezigen, wier getal wel grooter bad kunnen wezen, maar die hij des le meer dankte voor hun tegen woordigheid. Even wilde hij nog iels omtrent „L.e.d.a. g.o.h." mededeelen. In studie had zij geno men „De Jaargetijden" van Jos Haydn. Men was al bijna gereed voor de uitvoering er van, maar men is er niet toe kunnen komen door de ontzettend hooge kosten, aan zulk een uitvoering verbonden, door zwakte der Vercenigingskas en met het oog op de niet gunstige tijdsomstandigheden. Voor den di recteur, den lieer J. W. Snel Jr., was deze mislukking een offer, voor de leden een te leurstelling. Een ander programma is toen in elkaar gezet, met koren uit „De Jaargetij den" er op, en zoo kon deze bescheiden uit- "voering thans plaats hebben. Tal van zuster verenigingen zijn „L.e.d.a.g.o.h." reeds voor gegaan, wat' het werk voor deze Vereeniging des te zwaarder maakt. De voorzitter wenschtc allen een recht ge- noivollen avond, na te voren de Vereeniging to hebben aanbevolen in den steun der aan wezigen, tyaarvan zij blijk konden geven op de achterzijde van de toegangskaart. 't Is zeer zeker jammer ,dat de Vereeniging het voornemen, dat zij zich had ten doel gesteld, niet heeft kunnen verwezenlijken. Wij achten er haar evenwel niet minder om; integendeel: wij prijzen het in haar, dat zij zich niet willens en wetens in schulden heelt gesloken en zich, door den nood gedwongen, heeft tevreden gesteld met een eenvoudige uitvoering, welke tiaar toch ook sierde en ve len heeft doen genieten En de directeur mocht den hem aangeboden krans met strik in de Vereenigingskleureu (oranje on wit) en bloemen in de bekende Leidsche kleuren ook bij deze uitvoering op minder grootscho schaal als welverdiend voor vele moeiten met een gerust hart aanvaarden. Het zij hier meteen gezegd, dat de pianiste, mej. Wies- meyer, die ter hegeleiding den klankvollen vleugel zeer goed bespeelde, een bloemen mand ontving. Vaandelmarsch en Vercenigingsüed, woor den van D. Binnekamp, muziek van J. W. Snel Jr. (de muziek vinden wij veel mooier dan de woorden) werden flink en in goed tempo, begeleid door „Bobette" door het ge mengd koor gezongen. Over de koren uit „De BINNENLAND. Een wetsontwerp tot wijziging der wet oy de Coöperatieve Vereenigingen is bij de? Raad van State aanhangig gemaakt. Geruchten over altreden van den direclenr# generaal der P., T. en T. Antwoord van den Minister van Buiten* landscke Zaken op vragen betreffende de be« trekkingen met de Sovjet-Republieken. B. M. de Koningin bezoekt Amsterdam van 31 Maart tot 4 April. BUITENLAND. In de Palts is de rust vrijwel hersteld. Nadere verklaringen van de Engelsche re geering van Mc Donald. Het debat over de regceringsverklaring gesloten zonder stem ming. De Fransclie Kamer aanvaardt principieel de 20 pet. nelastingverkooging. De Duiischeis willen na 15 April de Mi- cum-overeenkomst niet meer erkennen. Gp 1 Maart wordt in Dnitschland de uit zonderingstoestand opgeheven. Sovjet-Rusland zal niet meer in onderhan delingen treden over een de jure-erkenning. ne als predikant en voorganger der Ge-, meen te, wat hij geweest was voor anderen met name voor zijn vrienden en verwanten en schelste hem eindelijk als vader. Ds Dlanken, een leerling van Kucncn en Scholten, was een predikant van den ouden stempel Iemand, die op den naam dominee gesteld was, die eenvoudig, maar ernstig preekte en voor de Gemeente en de Gemeen tenaren leefde. Zoo heeft hij in zijn langen predikanlenloopbaan verschillende Gemeen ten gediend en is hij dezen een zegen ge weekt. Als vriend was hij de oprechtheid en hartelijkheid zelf en er ging van hem in den ■RH omgang oen stille kracht uit, die weldadig Jaargetijden", Lentekoor, Onweerskoor, Ja- j aandeed, ook al kon hij toornen over onrecht gerskoor, Wijnkoor,waren wij niet ontevreden cn onwaarheid. In het sterfhuis hebben wij maar wat meer nuanceering ware wensche lijk geweest, en ook wat meer bescheidenheid bij do sopranen, wier zingen af en loe dreig de te ontaarden in schreeuwen en gillen, waardoor de alten het hard te verantwoorden kregen. Over 't algemeen hielden de man nenkoren zich heel goed. Op alle ten gehoorc gebrachte nummers trouwens zijn deze op merkingen van toepassing. Van „O, gulden hoofd" van Jac. Bonset, klonk het slot, na eenige onzuiverheid van loon te voren, bij zonder goed. In „Regen" van den directeur, deed het koor zeer zijn best. Voor de begeleiding door „Bobette" van Bonsels vroolijken „Dorps- dans", blijkbaar met voorliefde door dit koor gezongen, alle lof. Trouwens den gcheelen avond hield dil muziek-enscmble zich uitmuntend in te vo ren reeds door ons besproken nummers van Schubert, Gade en Fucik. Den heer J. Riedel een zeer loffelijke vermelding voor zijn fluit- solo in „l'Arlésienne"! Met woorden van erkentelijkheid aan „Bo bette" en met dankgebed sloot de Voorzitter de uitvoering. De eerstvolgende vergadering van den Gemeenteraad zal plaats hebben op Maan dag 25 Februari a.s. In het Nederlandsch comité voor hel verzamelen van boeken voor Japan hebben ook nog zitting genomen dr. J. F. Büchner, waarn. bibliothecaris der Rijksuniversiteit alhier prof. R. Casimir, hooglceranr in de paedagogiek aan de Rijksuniversiteit alhier prof. jhr. mr. W. J. M. van Ëysinga, hoog- leeraar in het Volkenrecht aan de Rijksuni versiteit alhier mr. dr. J. Schokking, lid van de Tweede Kamer, alhier. Hedenmiddag had op de begraafplaats aan de Grocnesteeg de bijzelling plaats in het familiegraf van het stoffelijk overschot van wijlen ds. G. II. Blanken, in leven eme ritus-predikant bij de Ned.-Herv. Kerk. Ds Blanken werd 7 Juli 18G7 le Zwarlewaal lot zijn ambtswerk ingeleid. Nadien diende hij de gemeenten Wadenoyen, Lutjebroek, Zie- rikzee en Oostzaan. Sedert 1 October 1907 genoot hij eervol cmeriaat. Vele jaren was hij als emeritus hier woonachtig. Met de familie volgde een kleine schaar van vrienden de baar naar de laatste rust- j plaats. Eén bloemstuk dekte de kist en nadat deze in het graï was neergelaten en de aan- wezigen bloemen op de kist hadden ge- slrooid, herdacht ds. E. L. Nauta, legerprc j dikant. in een treffend w-.ord den overlede- i gehoord, zeidc spr., hoe iemand daar ver klaarde dat ds. Blanken zijn levensrichting had bepaald en hem ten zegen is geweest. Wal hij als vader en ook als grootvader voor zijn kinderen cn kleinkinderen is ge weest, daarvan weten dezen zelf le getuigen. Alles heeft hij gedaan om aan hen dc opvoe ding lc geven, waartoe hij meende verplicht te zijn. liet was hem een heerlijke voldoening daarvoor in hun welslagen te zijn beloond. Zoo is ds. Blanken velen een voorbeeld geweest en nu het graf aanstonds zal wor den gesloten, zal hel ons een eer zijn in zijn voetstappen te treden, terwijl wij heengaan in het vertrouwen, dat zijn geesl zal leven bij zijn God, dien hij zoolang heeft gediend, aldus eindigde ds. Nauta. Een zoon van den overledene, de heer G. H. Blanken G.hzn., dankte namens de fa milie voor de laatste eer, aan den overle dene bewezen. Heden herdacht onze stadgenoot S. Bink den dag, waarop hij veertig jaar geleden in dienst kwam bij de firma J. J. Parmenlieren Zonen, spinnerij en breierij aan de Lammer markt alhier, en onafgebroken aldaar werk zaam was, in de laatste jaren als voorman. Bink slaat bij de patroons, de chefs en het personeel zoo goed aangeschreven, dat het te voorzien was, dat deze dag niet onopge merkt zou voorbij gaan. Dit is dan ook niet geschied. Hedenvoormiddag werd hij met zijn cchtgcnoote per auto van zijn woning gehaald cn in een der fabriekslokalen, dat door het personeel feestelijk versierd was, ontvangen. Met waardeerende woorden werd don jubi laris door dc oudste firmant een enveloppe met inhoud aangeboden. Dc chefs en het kantoorpersoneel boden hem ccn kcurigon ruststoel aan, terwijl ook liet personeel zelf niet achter bleef. Ook dit' had de handen ineen geslag..r cn namens dit ontving de oude kameraad een keurig rooktafeltje met toebehooren. Bink dankte, mede namens zijn vrouw, patroons, chefs en werklieden voor do hem bewezen buide cn voor de geschenken hem aangeboden. De afdeelir»g Leiden van de Onder- officicr3vereeniging „Ons Belang", in huis houdelijke vergadering bijeen op 13 Febr. 1924, heeft in een motie het volgende neer gelegd: Kennis genomen hebbende van de op 15 Januari j.l. door den waarn. Minister-Pre sident in dc Tweede Kamer der Stalen- Generaal, uitgesproken Regceringsverkla ring, benevens van de Memorie van Ant woord, waarin a.s. salari.svermindering, van

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1924 | | pagina 1