No. 19533. ZATERDAG 10 NOVEMBER Anno 1923 Officieele Kennisgevingen. STADSNIEUWS. Het voornaamste nieuws van beden. LEIDSC DAGBLAD PRIJS DER ADVERTENTIEN: 80 Cts. per regel. Bij regelabonnement belangrijk lageren prijs. Kleine AdvertentiSn, uitsluitend bij vooruitbetaling, Woensdags en Zaterdags 60 Cts., bij een maximum aantal woorden van 80. Incasso volgens postrecht. Voor eventueele opzending van brieven '10 Cis. porto te betalen. Bewijsnummer 5 Cts. Bureau Noordelndsplein Telefoonnummers voor Oireptie en Administratie 175 Redactie 1507. Postchèque- en Girodienst No. 57055 Postbus No. 54 PRU8 DEZER CODRANTi Voor Lelden per 8 maanden 78.86, per week ..vri.0.18. Buiten Leiden, waar agenten gevestigd rijn, per week „0.18, Franco per post 2.85 portokosten. Dit nummer bestaat uit VIER Bladen EERSTE BLAD. KOEPOKINENTING. Burgemeester en Wethouders van Leiden brengen ter algemeene kennis, dat de koe- pokinrichüng in het ELisabelhshof aan de Oude Vest lot nadere aankondiging is ge sloten. N. G. DE GIJSELAAR, Burgem. VAN STR1JEN, Secretaris. 1 Leiden. 10 November 1923. I HINDERWET. Burgemeester en Wethouders van Leiden; Gezien het verzoek van; a. B. Neuteboom, om vergunning tot op lichting van een vleeschbewerking3inrich- ting in het perceel Clarasteeg No. 12, Sectie H. No 2934 b. K. op den Velde, om vergunning tot op richting van een banketbakkerij in het per- peel Kraaierstraal No. 3c, Sectie D. No. 1631 Gelet op de artt. 6 en 7 der Hinderwet; Geven bij dezen kennis aan het publiek, 'dat genoemde verzoeken met de bijlagen op de Secretarie dezer gemeente ter visie ge legd zijn, alsmede dat op Zaterdag, den 24en No vember e.k. des voormiddags te halfelf uren op het Raadhuis gelegenheid zal worden ge geven om bezwaren togen deze verzoeken in te brengen, terwijl zij er de aandacht op vestigen, dat niet tot beroep gerechtigd zijn 7ij, die niet overeenkomstig art. 7 der Hin derwet voor het gemeentebestuur of een zij ner leden zijn verschenen, teneinde bun bezwaren mondeling toe te lichten. N. C. DE GIJSELAAR, Burgem. VAN STR1JEN, Secretaris. Leiden. 1U November 1923. j Handelsbeurs Leiden. Vrijdagavond werd in de bovenzaal van „AmiciMa* een welgeslaagde vergadering ïehoudea, -belegd door het .Bureau van de Warner van Koophandel met de Werkgevers verenigingen, Patroonsvereenigingen en Middenstands vereen, van buiten Leiden. De voorzitter der Kamer, de heer D. ten Gate Brouwer, opende de vergadering mei een welkomstwoord en zette de plannen tot Stichting der Beurs breedvoerig uileen. Daarop volgde een geanimeerde bespre king Algemeen was men er van overtuigd, dat er een groot algemeen belang bij de tot stand-koming eener Handelsbeurs betrokken was, maar cr werden twee bezwaren naar yoren gebracht. In de eerste plaats achtte men Leiden niet de meest geschikte plaats voor een beurs, die haar centrum zou vinden in de bouwmaterialcnnijverheid. Leiden, zoo werd opgemerkt, biedt als industrie-centrum niet genoeg, gaat dan ook als zoodanig achter uit, terwijl Alphen voor een dergelijke beurs aangewezen is,. daar deze bedrijven op die plaats hel meest geconcentreerd zijn. Van de zijde van den Voorzitter werd op gemerkt, dal. al lag er wel eenige waarheid in deze woorden, de voordcelen, welke Lei den voor het houden cener beurs biedt, zoo groot zijn. dat er geen twijfel over kan be staan, of de beurs zal te Leiden gevestigd moeien worden. Even zoo goed als Haarlem mede door de" bloembollenbeur3 het centrum is geworden en gebleven van den bollenhandel. zoo moet Leiden de groote Handelsbeurs hebben van bouwmetenalen. Uit alle deelen van het land zal men naar Leiden kunnen komen. Iels wat mei Alphen niet het geval is. Als tweede bezwaar werd genoemd, dat men als fabrikant nu niet bijzonder sympa thiek tegenover een beurs staat; men onder handel! liever met iemand, als er niet te veel concurrenten in de buurt zijn. Gevreesd werd, dal de concurrentie er to sterk door zou worden, en -er meer nadeel den voordeel van verwacht kan worden. De voorzitter antwoordde, dat de beurs er is, om de koopers te lokken. In den omtrek van Leiden liggen zooveel fabrieken, dat men met de auto deze steeds zal kunnen be reiken, om nader uit te zoeken op de fa brieksterreinen zelf, wal men noodig heeft. Dit is een zeer belangrijk voordeel. Wat de concurrentie vrees aangaat, moet men niet te bang zijn in den omtrek van Leiden heeft men kerngezonde zaken, die de concurren tie nooit gevreesd hebben, anders zou de in dustrie ook niet zoo'n uitbreiding gevonden hebben, want als men opzij gaat voor con currentie, dan vlucht de welvaart uit de *aak. Men gaat wel naar Amsterdam, Rotter dam en Den Haag naar de beurs, waarom dan niet naar Leiden, als daar een centrum geschapen wordt. Door dergelijke conpurrenlievree9 mag men zich niet laten leiden. Een der leden van een Middenstandsver- feeniging uit de bloembollenstreek deelde nog mede, dat door de kweekers op de bloembol- lenbeurs te Haarlem bijna altijd hooger prij- jn gemaakt worden dan ergens elders. Als een beurs slaagt, komen er de koopere. dat moet men nooit vergeten. Nadat nog verschillende med§deelingen werden gedaan over den opzet der beurs, werd tot stemming overgegaan, teneinde vast te stellen, wie er sympathiek tegenover de beurs stonden. Er werden slechts 2 stemmen tegen uitgebracht, welke gemotiveerd werden door te wijzen op de malaise, waardoor de concurrentie reeds zoo groot was, waarom de tijd er nu niet bij zonder voor geschikt zou zijn. Zoo de beurs echter tot stand kwam, zou raen ze zeker bezoeken. Met een woord van dank sloot de voorzitter deze opgewekte ver gadering. Heeft godsdienst nat? Gisteravond werd in de groole zaal van het Leidsche Volkshuis een openbare ver gadering gehouden, uitgaande van As ver- eeniging De Middaghoogte, waarin als spre ker optrad dr. H. T. Oberman, Herv. predi kant te Rotterdam. De druk bezochte vergadering werd ge leid door den voorzitter ds. Nauta, die de spreker met een kort woord aan de verga dering voorstelde. Spreker begint met een definitie te geven van hetgeen hij onder godsdimst verstaat. Hij bedoelt er niet mede een vaag gevoel van religiositeit, maar de gehoorzaamheid aan de goddelijke macht of nog duidelijker; de overgave van het streefv^roogen of wit aan God, hoe dan ook verstaan. Den Chris- telijken Godsdienst, die hij meer speciaal op het oog heeft, wil spreker omschrijven met de overgave van het streefvermogen aan God, zooals Hij gekend is in Christus Jezus. Dit vermogen, waarmede weer het denken en voeler samenhangen, kan men ook korter omschrijven als hel ,,hart", en den Chrislelijken godsdienst als.de overgave van dat hart aan Christus. Spr. beperkt hiermede zijn onderwerp tot de Nieuw- Teslamentische definitie van godsdienst, maar hij doel dit opzettelijk, om op dezen avond de quaestie niet te laten verdrinken in bijkomstige vragen, hoe belangrijk op zichzelf ook. Heeft dan deze godsdienst nut? Spr. zou kunnen gaan argumenteeren met een tekst, die er van zegt, dat hij „tol alle dingen nut is, hebbende de beloften van het tegen woordige en het toekomende Uvan". Maar hij beseft, dat velen in zijn gehoor dit juist aangetoond willen zien. Is dan nu de christen meer waard dan andere menschen? Het hangt er maar van af wat men onder 's menschen waardij ver staat. Spr. gelooft, dat het christelijk ideaal nog niet is overtroften. Hij zou dit willen omschrijven als een leven van waarheid, vrijheid, vreugde en vrede. De godsdienst maakt d m oprechten chris ten dienaar der waarheid. Hij weet, dat ten slotte alleen dat wat waar is een toekomst heeft, de leugen i9 bestemd onder te gaan. Christus heeft zich genoemd: de Weg, de Waarheid en het Leven In de landen waar men deze norm der waarheid heeft hoog gehouden of na eeuwen hervonden, 19 het wetenschappelijk onderzoek gaan bloeien, zooals ook ten on zent de oprichting onzer oudste universitei ten voortgekomen is uit den drang naar waarheid, die de godsdienst der Hervorming had gekweekt. Spr. kenschetst in de tweede plaats de vrijheid als een typisch christelijke deugd. Met trots heeft dg christen in alle eeuwen zich tegenover staatsdwang of kerkelijke tyrannie beroepen op het woord van Pau- lus; „Indien de Zoon U zal vrij gemaakt hebben, zoo zult gij waarlijk vrij zijn"; ook logisch, want wje innerlijk vrij is gewor den van al wal bond en naar omlaag trok, kan de fiere vrijheid, die de menschelijkc persoonlijkheid dan als haar hoogste recht heeft verovem. niet meer verliezen door uitwendige banden. Maar ook zij, die meenen, dat godsdienst somber slem', hebben de draagkracht van het Christendom onderschat. Ware vreugde wordt slechts daar geboren, waar het ge noegen niet als do-l in zichzelf wordt door leefd, maar hoogstens als zinnebeeld van hoogere genieting wordt aanvaard. Alle dichters zijn er om er ons aan -te herinne ren, dat men slechts kan spreken van vreugden der ziel. Als vierle kenmerk van den christen noemt spr. de vrede. Hij verslaat daar onder de harmonie van het op zichzelf on gelijksoortige. Hij bedoelt dus niet in de eerste plaats rust na strijd, maar die har monie, die aan ahe onvrede vooraf is ge gaan. Het Christendom ziet aan het begin en aan het eind der lijden vrede en een der eerste ervaringen van het christelijke ideaal achi spr., dat er in het veel stem mige Teven, waaraan ieder mensch deel heeft en dat hem zc/> dikwijls uit zijn even wicht rukt, een symphonie ontslaat, die het gevoel van wanklank en disharmonie op heft. Als spr. dus de vraag opnieuw stelt of deze godsdienst nut heeft, meent hij onvoor waardelijk bevestigend te kunnen antwoor den. Spr. wil echter ook nog de vraag behan delen, of het nu zoo noodig is deze nuttige zaak aan anderen 4e brengen, die zich mis schien niet van harte kunnen geven, of die een andere godsdienstopvatting aanhangen. Gaat niet veel van het z g. nut teloor door den onvrede, die de godsdienstpropaganda teweegbrengt? Wordt in haar dienst de waarheid niet dikwijls verdraaid of ver zwegen, de vrijheid als hoogmoed bejegend en uit overwegingen van oefening in oot moed in slavernij" verkeerd? Ondanks dat géloöft hij toch dat de goe deren, die de godsdienst, zooals b.v. de paedagoog Ligthart dien verstond, reeds in het kindergemoed kan aanbrengen, van on vergelijkbaar grootsr beteekenis zijn. Bij het wezen van den godsdienst behoort zijn ver kondiging. Was dit niet zoo, dan zou het ook geen levensfunctie betreffen. Men kan den vogel in de lente niet kwalijk nemen, dat hij zingt, het kind in de weide, dat springt en stoeit, de gelukkige bruid, dat zij straalt en evenmin den waren christen, dat hij getuigt. Mjfar wanneer hij waarlijk zulke goede ren aan den menschen te brengen heeft als vrede," vreugde, waarheid en vrijheid, dan is het toch ook meent spr. alleszins verklaar baar, dat hij zich, noch duor vrees voor heksenprocessen of inquisitie, noch door ongunst of verkeerde beoordeeling, ja zelf9 niet door dood-zwijgen heeft laten weer houden, om dat wal hij zag als het hoog ste goed der menschheid bij anderen aan te brengen. Wie dien godsdienst mist, zal toch als hij oprecht is zijn nut niet kunnen ont kennen, aldus besloot spr zijn met aan dacht gevolgde en toegejuichte rede. Van de gelegenheid om vragen te stellen en van gedachten te wisselen met den spr. werd door een drietal personen gebruik ge maakt. De heer Ladan, bepaalde zich tot een tweetal vragen. Zoekende naar de waar heid vroeg hij wal hij moest doen en naar welke kerk hij moest gaan. De tweede debater, oen Indiër, Poerba genaamd, die excuus vroeg, dal hij zich niet behoorlijk in het Hollandsch uitdrukte, wees vasthouderd aan een door spr. ge bruikt beeld op de disharmonie en op het weinig samenslemmen in het groote we reldorkest. Hij vroeg wie is de kapelmees ter, die dit orkest dirigeert en waarom grijpt hij niet in, als hij goede voor zijn orkest wil De laatste debater, de heer De Graaf, die zich deed kennen als een materialist, ont kende het nut van oen godsdienst, zooals deze in de kerk wordt geleerd, die de we tenschap en het vrije denken tegenhoudt. Godsdienst is volgens hem veeleer alge- mecne menscbenliefde. De vrager3 werden vrij uitvoerig door dr. O. beantwoord. De eerste en de iaatste waren echter nog niet bevredigd De heer Ladan riep harts tochtelijk uil dat hii zoo gaarne de waar heid wilde weten en dat de spr. hem onge lukkiger liet gaan dan dal hij was gekomen. Ook de laatste debater was teleurgesteld en wilde wel dal mr-n ook eens een vrijden ker liet optreden De voorzitter meende dat dit dan op drn weg lag van ds vereeniging „De Dageraad". De Middaghoogte zou dan overwegen of van harentwege debat zou moeten worden gevoerd. Hij deelde verder mede dat op Maandag 10 December dr. A. H .de Harlogh zal optreden met het onder werp: Waanzin of godsdienst. Lezing dr. Saleeby. Gisteravond hield de Leidsche Studenten Geheelonthouders Vereeniging een vrij goed bezochte bijeenkomst in het Universiteitsge bouw Kloksteeg, alhier Spreker was de be. kende specialist op het gebied der eugenese (-rashygiëne) dr. C. W. Saleeby, lid van de Royal Saciely of England. Eugenese betee- kent van een goed ras stammend. Er zijn verschillende manieren, waarop ,een ras ten -onder kan gaan Een van de schandelijkste is door oorlog te voeren, hier door toch sterven de jonge, sterke, gezonde, dappere, toegewijde menschen, die worden uitgezocht om jong te sterven, en niet al leen dat het individu gedood wordt, doch hierin ook het toekomstige geslacht. Hieraan was de val van Rome te wijten, de onder gang van Griekenland aan de malaria. Zoo zijn er ook vergiften, die niet al leen het individu aantasten, maar ook het ras „racial poisons" (Fas-vergiften), noemt dr. Saleeby deze, doch prof. Forel (Zürich), duidt ze aan met den naam „blastophthoria" Voorbeelden van de laatste zijn lo. lood 2o alcohol. Spreker haalde Lucreliu9 aan, waar deze zegt hoe van generatie op generatie de le venslamp 'overgedragen wordt De ras-ver giften dooven de levenslamp. Omdat de 9preker een rede hield voor hen, die de wetenschap beoefenen, wilde hij 4 wetenschappelijke methoden naar voren brengenlo. experimenteele methode van 'Stockard, professor in New-York. Een proef van 10 jaren op Guineesche biggetjes, die per week 1 uur aan alcoholdamp waren bloot gesteld deed zien, welk een verderfelijken invloed de alcohol had op het nageslacht de zer dieren^ 2o. Microscopische methode van Berlholet CLausanne) microscopisch onder zoek wees uit, dat de kiemcel vergiftigd wordt door alcohol 3o. Slatetische methode van Mjoën: in 't meerendeel eer gevallen bleken de kinderen geboren voordat de vader ging drinken superieur te zijn dan die ge boren, nadat de vader dronk 4o. Sociologi sche methode 1. Laitinen, professor te Hel- singfors kinderen van matig of veel-drin- kers inférieur aan die van de geheelonthou ders. De ondergang van Babyion, Egypte, Grie kenland, Rome en misschien ook van Frank rijk is te wijten aan de decadentie van het ras. Niet dat alcohol hiervan d e oorzaak ia, maar gewis een oorzaak. De drooglegging in N.-Amerika behandeld wijst spreker er op, dat de hedendaagsche jeugd niet meer met alcohol vergiftigd wordt De Amerikaanse he staatsburger beschermt zijn ras, „guards his race". Over vier vijf eeuwen zal de Amerikaan over ons denken zooals wij nu over Azië. Alcohol is een „ras-vergift". Wij behooren de beschermers van ons ras te zijn, uit hoofde daarvan moetpn we den alcohol be strijden. Na afloop werden eenige vragen gesteld, o.a. Wanneer is verbod gewenscht Vol gens spreker is een verbod gewenscht wan neer de overgroote meerderheid zich hier voor verklaart. Wordt het eerder ingevoerd, dan zal de uitwerking noodlottig worden. Onder de aanwezigen merkten we op den Senaat van de Universiteit Genootschap voor Zedelijke Volkspolitiek. Vanwege het district Leiden van het Ge nootschap voor Zedelijke Volkspolitiek zal dezen winter een serie voordrachten gehou- I den worden over: „De zedelijke grondslag der politieke partijen." De volgende personen hebben zich bereid verklaard over dit onderwerp te spreken: Mr. D. A. van Eek, voor de S.D.A.P.; prof. dr. B. D. Eerdmans voor den Vrijheidsbond; mevr. H. W. B. van Itallievan Embden voor de Vrijz.-Dem Partij; dr. J. A. N. Knut tel voor de Comm. Partij; mr. dr. J. Schok king voor de Christ.-Hist. Partij. O.ok een Katholiek en een Anti-Revolutio nair waren uitgenood)gd, maar zij hebben, de bedoeling van hel Genootschap waardee- rende, om persoonlijke bezwaren bedankt. Het districtsbesluur heeft toen om verschil lende redenen gemeend, het bij de bovenge noemde vijf voordrachten te moeten laten. Zij worden gehouden op de Woensdag-avonden 21 en 28 Nov., 12 Dec., 6 en 13 Febr. Uitgaande van de overtuiging, dat de kracht en de toekomst eener partij ligt in haar zedelijken grondslag, bedoelt het be stuur door deze voordrachten deze grondsla gen duidelijk in het licht te stellen, opdat er nog een ander politiek inzicht worde verwor ven, dan bij de verkiezingssj>eeches mogelijk is, hetgeen den velen zoekenden in en bui ten het genootschap zal helpen om hun eigen politieke richting te bepalen Na elke voor dracht zal er gelegenheid zijn tot het stellen van vragen aan den inleider. Wie het groole belang der staatkunde in ziet, en zijn eigen onwetendheid en onver schilligheid in dezen uit den booze acht, zal stellig niet verzuimen van de gelegenheid, die hier geboden wordt, gebruik te maken. Nadere bijzonderheden zullen tijdig per ad vertentie in dit blad bekend worden ge maakt. Carl Flesch. Ie Abbonn..-Concert De Koos. Wij hebben haar gisteravond weer gehoord hoe kan hel ook anders op een viool-concert; nu werd zij uitgevoerd door niemand anders dan Carl Flesch, die in zooverre origineel was, omdat hij in dit seizoen, althans in Leiden, de eerste is, die haar op zijn pro gramma heeft staan. Wij zullen nu het goede voorbeeld van Flesch volgen en bij den aan vang van het seizoen uitleggen, wat een „Chaconne" beteekent Een Chaconne dan js een compositie, geschreven voor een instru ment. Zij voert over een basso ostenalo (dat is een steeds veranderende contra-punctee- ring over eenzelfde melodie) in langzame voortschrijdende beweging nieuwe variaties uil De Chaconne van Bach plus het viool concert van Tschaikowsky waren om zoo te zeggen, de hoofdnummers van het program ma daarmee willen wij niet beweren, dat zij als zoodanig ook het meest inponeerden. Wat betreft Tschaikowsky's viool-concert, dat geschreven is met orkest-begeleiding, kunnen we volstaan met te zeggen, dat het op een kamermuziekavond met begeleiding van piano en dan nog wel van een dichten vleugel, die allesbehalve een groot klank volume verspreidde, lang niet tot zijn recht kwam. Beide kunstenaars L. Schnitzler en Carl Flesch konden op deze manier geen eenheid vormen. Het is knap gespeeld, na tuurlijk, daarvoor is het Flesch, maar heele- maal bevredigen kon hij ons in deze compo sitie niet. Het programma na de pauze was gewijd aan een nog jonge kunstenaar, namelijk E. W. Korngold Uil ditna suite opus 11, be staande uit verschillende kleine, we zouden kunnen zeggen momentopnamen, speelde Flesch o.a. „Marech der Wache", dat het doffe slappen van de wacht door den nacht weergeeft en „Mummerschanz", frisch en vroolijk hoort men dfen Schot zijn Hornpipe blazen. Gartenszeni, hoewel mooi van stem ming, i9 misschien wat te lang. Flesch eindigde met de bekende kleine repertoire-stukken Grave, v. Fr. Bach Prael, en Allegro van Tugnani Kreister. Verder een bewerking van Kreisler over Schubert's Balletmusik aus Rosamunde. Het succes groeide aan, hoe kan het ook ander9, waar Flesch aan het woord i9 Flesch met zijn gemakkelijke techniek, zijn Schwung, zijn mooie toon en weergave. L. Schnitzler was een waardig partner, alleen klonk het geluid vaak te dofde vleu gel had best open kunnen zijn. Met Ave Maria van Schubert, als toegift, werd deze avond besloten, die de eerste was in de serie-De Koos. BINNENLAND. Opening van de vergadering van Raden van Arbeid. De voorzitter ovei bezniniging. Uitsluiting in de Twentsche textielnijver beid. De geallieerden en der Dnitsche eg-kroon prins r r BUITENLAND. - Amerika weigert, gezien de Fransche voorwaarden, deel te nemen aan de econo mische conferentie. De Putsch in Beieren Is mislukt. De lei ders gevangen of gevlucht Een rede van Baldwin. 0 De heer E. A. Muyderman alhier is te 'e-Gravenhage geslaagd voor het examen M. O. akte IC. I. (wiskunde). Voor het examen vrije- en orde-oefe ningen is te 's-Gravenhage geslaagd Mej. E. A .T. J. Fleerkamp, alhier. Voor het examen apothekers-assistent waren opgeroepen vier candidaten; geslaagd zijn de. dames C. G. M. Hartman, geb. te Delft, en J. v .d. Ploeg, geb. te Rotterdam, en de heer H. G, de Zoete, geb. te Tilburg. Dr. Verviers verzoekt ons het volgende te melden- De stroom van ingekomen adhaesiebetui- gingen met den inhoud van het adres aan H. M, de Koningin is zoo overstelpend groot, dat bericht van ontvangst.of individuecle be antwoording buitengesloten is. Ik moet dus volstaan met lang9 dezen weg aan de afzen ders mijn dank te beluigen voor de betoonde belangstelling Bovendien zal ik een speciale oplaag doen afdrukken van mijn blad „Ka tholieke Staatkunde", waarin eenige veel ge maakte opmerkingen beantwoord worden en hiervan een exemplaar doen toezenden aan de briefschrijvers, voor zoover ze gere-; gistreerd zijn. Op de algemeen gestelde vraag, of een ka- 'binet van wilskrachtige en bekwame man nen wel te vinden zou zijn, kan geantwoord worden, dat van meerdere kanten thans po gingen gedaan worden, om zoodanige man nen bijeen te krijgen. De sympathie voor mijn plan onder de leidende kringen, ook onder tegenwoordige en vroegere gezagdragers, is zóó groot dat thans de mogelijkheid van een „sterk bewind" aanwezig is. Dit zou dan kun nen optreden, of nu reed9, of zoodra nog en kele maanden van zwak parlementair be wind, den chaos definitief gemaakt hebben. Aan de pas verschenen verslagen om trent 's Rijks verzamelingen van geschie denis en kun9t (Museumverslagen over 1922 ontleenen wij het volgende: Rijks-Prentenkabinet. Zoowel de teeke- ningen en de prentenverzamclingen werden vermeerderd door aankoopen en schenkin gen, terwijl ook de topografische en histo rische alla3, de portretten, technische, re productie, negatieven en documentenverza melingen niet onbelangrijk werden uitge breid. Het aantal bezoeken dat aan de studie lokalen van het Prentenkabinet werd ge bracht bedroeg 1719 (tegen 2146 in 1921); hierin zijn begrepen 188 bezoeken op 27 Za terdagavonden. Het trekt de aandacht, dat de bezoeken aan het Prentenkabinet steeds achteruitgaan; in 1920 bedroeg het aantal 2337 Waaraan is dit te wijlen? Rijksmuseum van Oudheden te Leiden. De aanwinsten vermelden een reeks voor werpen verkregen door aankoop of schen king. De opgravingen werden geregeld voort gezet. Het mu9eumbezoek. dat sinds 1921 weer stijgende was (1920 9910, 1921: 11483Vis thans weer minder geworden, n.l. 9819 personen. Rijk9-Elhnographisch Museum te Leiden. Het verslag loopt over het tijdvak 1 Oc tober 1921 tot 30 September 1922. De werk zaamheden worden geregeld voortgezet en voornamelijk wat het catalogiseeren der groote en belangrijke verzamelingen aan gaat wordt aan het museum met bijzon deren ijver gewerkt. Het museum werd weder zoowel door aankoopen als door geschenken verrijkt Het werd bezocht door 5986 personen (5140 in 1921), weliswaar opnieuw een vermeerde ring, maar nog altijd zeer gering al9 men bedenkt, dal een der beroemdste musea van Europa, bezocht wordt door nog niet gemid deld 20 personen per dag. als men het jaar op 812 werkdagen rekent. Het museum toch is op Zon- en feestdagen gesloten. Vanwege de Secretarie wordt ter ken nis van de leden van den Raad gebracht, dat de eerstvolgende vergadering van den Ge meenteraad zal plaats hebben op Maandag

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1923 | | pagina 1