c Donderdag 27 September 1923, EERSTE BLAD. Officieeie Kennisgevingen. STADSNIEUWS. Het voornaamste nieuws" Van heden. vy, T ^RIJS DER AOVËRTENTiEfö Sö CÖ. fte* tegéL Pij regelaft^emeiiï beïanfrïS ia^ecrêa prii&> - - it Kleine adrertenïieif, ftltsluilenol Bij yoönutbO^ (faling, .Woensdags en Zaterdags 50 0ts* bij een ('zDajdmürii aantal woorden Tan 30. ,'i Incasso volgens postredit. Voor eventueele ojw ^Sending van Krieven 10 Gfs. porto te betalen, j^wijsnirmmer^ Cts.- __1Mlj^,MUW,^Megngngag Bureau Noordelndspleln. Telefoonnummers voor DIrecfIa en Administratis 175, Redactie 1507. PosichêqTis- en Gliodiensi No. B7053. Poslbns No. Bi. Prijs dézer courants •-rr52 .VoOf Leiden p. S mud. jf 2.35, g. veeï _'w" 0? Buiten Beiden, waar agenten gevestigd rijd«~y, r-"-, 1 per week O®] Franc» peat 'pst J, 2.35 rfi porfoKoèïeS,'£r- Dit nummer bestaat uit TWEE Bladen Nammer 10496. GEMEENTELIJKE VISCHVERKOOP. [Aan den gemeentelijken vischwinkel, iVischmarkt 18,. tel. 1225 ïs VRIJDAG ver krijgbaar SCHELVISCH k f 0.13f 0.24, SCHOL k f 0.19—0.3-4 en KABELJAUW k f 0.40 per pond. N. C. DE GIJSELAAR, Burgemeester. Leiden, 27 Sopt. 1923. HINDERWET. Burgemeester en Wethouders van Leiden brengen ter algeméene kennis, dat door hen aan de Continental Petroleum Company, te Rotterdam, en rechtverkrijgenden vergun ning is verleend tot uitbreiding van de in richting voor opslag van petroleum, gelegen op het Stationsemplacement der Nederland- Bche Spoorwegen aan den Morschsingel, kadastraal bekend gemeente Leiden Sectie •L No. 1214. N. C. DE GIJSELAAR, Burgemeester. VAN STRIJEN, Secretaris. Leiden, 27 September 1923. Vrijz-Hervormde Propaganda. iGisteravond werd in den foyer der Stads taal een propaganda-vergadering gehouden, uitgeschreven door het Provinciaal Bestuur yan Zuid-Holland van de Vereeniging van [Vrijz.-Hervorinden, waarvoor als sprekers waren aangekondigd de heeren ds. J. Deel man, van Oudshoorn, en ds. G. Westmijse, yan Warthuizen. De vergadering was druk bezocht; de zaal yvas geheel bezet. De bijeenkomst werd geleid door den voor zitter van het Provinciaal Bestuur van Zuid- Holland, den heer L. J. van Dijk, te Rijs- - jvijk. Hij zette in het kort het doet van de ge voerde actie uiteen en sprak over de op komst zijn voldoening uit. Hij zag cr uit, dat hier niet voor een verloren zaak wordt ge pleit. Wanneer de Vrijzinnigen in Leiden .willen, kunnen zij zich weer een plaats in dc Hervormde. Kerk veroveren. Laten zij zien r.aar Gorinchem, waar de zaak voor eenige paren ook hopeloos werd geacht en waar men Jiians weder vasten voet in het kiescollege heeft verkregen. Hierna gaf hij het woord aan ds. J. Deel man, van Oudshoorn, die wilde spreken over het onderwerp; „Het Evangelie der Moder nen". Hij ontleende dit onderwerp aan een com Jessioneel predikant, die dit woord smalend ;op de lippen nam ,en met het geloof der mo dernen spotte. Hij zou dit woord nu plaatsen .tegenover het Evangelie der orthodoxen en zette daarbij dadelijk op den voorgrond, dat er onder de orthodoxen nog al een groot ver schil in opvatting over het Evangelie be slaat, zoodat niet van vast orthodox stand- punt kan worden gesproken. Spr. ging daarna het verschil na tusschcn 'de algemeene orthodoxe en de moderne op vatting van het Evangelie van Christus. Het groote verschil ligt hierin, dat de or thodoxie de waarheid pasklaar vindt in de Schrift en deze aldaar aanneemt, teiwijl de moderne Christus, voortbouwende in den geest van Christus, naar de waarheid zoekt. De groote richtlijn bij dit' zoeken is het .Christuswoord: God lief te hebben bovenal. Daaraan heeft Jezus dadelijk toegevoegd, dat wij onze naasten moeten liefhebben als .pns zelf. Als wij deze twee geboden in de practijk brengen, dan eerst kunnen wij een wereld opbouwen hooger en beter dan de wereld van het heden. Daarin ligt de kern van het v Jsvangclie van de modernen en spr. meende dat ieder, die de diepte van het daarop steu nend geloof peilt en den eenvoud er van Voelt, zich overluigd weten moet, dat-liet Evangelie waard is beleden en beleefd te .worden. Hiertegenover stelt spr.-de opvatting van 'de orlhodoxie, in het algemeen genonien. (Voor haar is Christus, die voor onze zonden is gestorven, slechts de Middelaar. Hij noem de dit niet het' standpunt van Christus zelf, maar van den nog Joodsch denkenden Pau- lus, die het Jodendom vaarwel zeide en zich ,voegde bij de volgelingen van Jezus, die ,was gekruisigd en volgens zijn opvatting wa3 opgestaan. Spr. richtte zich na deze uiteenzetting al lereerst tot de rechtzinnigen -en vroeg hun, aan de vrijzinnigen als belijders van het 'Evangelie een plaats in de Ned.-Hervormde Kerk toe te kennen. Hij vreest evenwel, dat men van die zijde niet onmiddellijk tot de erkentenis zal ko men, dat zij daarop recht hebben; doch dan .verzoekt hij hun meer dan tot nog toe ken nis te nemen van hetgeen de vrijzinnigen in de kerk en daarbuiten leeren en belijden. Daarmee kwam hij tot hen, die, onver schillig omtrent de geestelijke vragfen, zich van de Kerk en de gemeente hebben ver vreemd en meenen, dat die voor onzen tijd heeft afgedaan. Laten ook zij kennis ne men van de prediking der modernen om tot de overtuiging te komen, dat zij moeten te- Lugkeeren. Verder deed hij een beroep op de moder nen, die nog wel voor deïe richting voelen, jloch moedeloos den strijd hebben opgege ten. In het bijzonder richtte hij zich tot de 1 jongeren, waarvan er velen hun belijdenis hij hem deden, en liet meest wel tot de vrou wen, die het aan ae vrijzinnigen te danken j hebben, dat zij nu ook het stemrecht bezit ten in de Ilerv. Kerk. Ten slotte wekte hij de aanwezigen op, om zich te vereenigen en ook in Leiden den strijd tegen de orthodoxie en -de Hervormde Kerk aan te binden. Spr. heeft' te veel vertrouwen in zijn Evan gelie, om niet le gelooven, dat na jaren van strijd ook de modernen weer medezeggen schap in de Ilerv. Kerk te Leiden zullen verkrijgen, - Na deze vurige toespraak waarvan wij slechts de hoofdlijnen hebben uitgestippeld en die warm werd toegejuicht, werd er on der de aanwezigen gecolporteerd met pro- paganda-geschriftjes. Hierna verkreeg ds. G. Westmijse, van Warfhuizen, het woord, die tot onderwerp had gekozen: „De Kerk van Vader en Moe- der". Spr. had zich, toen hij zich opmaakte, hier over dit gemoedelijke onderwerp te spre ken, afgevraagd of het niet klein gedoe was hier over zoo iets te spreken, terwijl er zulke geweldige vragen op politiek en economisch gebied op ons aanstormen. Men heeft van avond de dagbladen maar weer eens in te zien. En toch zou het niet goed zijn zich niet meer te bekommeren om de Hervormde Kerk en het geestelijk leven, dat er van uilgaan kan en uitgaan moet. En daarom achtte hij het noodig, dat er ook hier een kern van vrijzinnigen zich op maakt, om zich weer een plaats te verschaf fen in de Kerk van Vader en Moeder. Van de overzijde moet men het niet ver wachten. Daar houdt men de deuren van de Pieters- en Hooglandsche kerk liever voor de vrijzinnigen gesloten. Wij moeten er ons zelf een plaats verove ren en daarvoor is een organisatie, een ver eeniging, noodig. Alleen bij de gratie van onze slaphèid en moedeloosheid blijven de orlhodoxen de al leenheerschappij voeren in de Kerk van va der en moeder. Ook de predikanten hebben er schuld aan. Spr. kent er, die zoo goéd de bijenteelt be oefenen of knap zijn in het kweeken van rozen. Als dezen de helft van hun energie eens gaven aan de propaganda voor de vrij zinnige beginselen in dc Vaderlandsche Kerk wat zou daardoor veel ie veranderen zijnl Spr. ging daarna in korte trekken het ont staan van het modernisme na, voortgekomen uit den strijd der begrippen en beginselen in de Kerk, om daarna het goed recht in de Kerk van onzen lijd op te eischcn. Tegenover de macht van de orthodoxie, die de vrijzinnige Christenen buiten de Vader landsche Kerk trachten te houden, schelste spr. nog andere factoren, die er., toe mede- werken, dat de frissche geestelijke stroomin gen er geen ingang kunnen vinden. Daar is het socialisme, dat, werkend aan de sociale en economisahc hervormingen, vergeet dat ook de Kerk geestelijke verfrissching en ver nieuwing noodig heeft. Daar-is nog de domheid en de oppervlak kigheid, die vooral in deze slad der geleerd heid nog zoo machtig is. De orthodoxie is alleen niet in staat daartegen een dam op te werpen. Zij heeft daar de frissche krach ten van het moderne Christendom noodig. Zoo wekt spr. ten slotte met grooten drang de vrijzinnigen in Leiden op, om zich le ver eenigen en weder aan de kerkelijke verkie zingen deel te nemen, om daardoor weder zich een bescheiden plaats te veroveren in de Kerk van vader en moeder. Ook deze rede werd luide toegejuicht. De Voorzitter gaf nu gelegenheid tot ge- dachtenwisseling, waartoe hij ook de tegen standers uitnoodigdc. Hiervan werd door de hoogleeraren Knappert en Eerdmans gebruik gemaakt. Prof. Knappert betuigde gaarne zijn warme instemming met het gesprokene en voegde daaraan nog een practisch woord toe. Het moe) nu komen tot een organisatie. Wij zijn niet door een achterdeur of zijdeur de Kerk binnengekomen, zeide spr., wij hebben even goed recht in die Kerk als de orthodoxen. Maar dezen laten ons niet bihnen en daar om moeten wij er voor slrijden, en dat kun nen wij niet ieder afzonderlijk; dat (moeten wij vereenigd doen en daarom beveelt spr. gaarne de oprichting eener Vereeniging van Vrijzinnig-Hervormden in Leiden aan (ap plaus). Prof. Eerdmans begon met le herinneren aan het woord: Wie niet met Mij is, is tegen Mij en wie niet mei mij vergadert, ver strooit. En daarom dringt hij ook op een Vrijzinnig-Herv. organisatie aan. Maar wan neer hij terug ziet op het verleden, dan ligt daarin iets beschamends. In 1902 waren de vrijzinnigen le Leiden in de Kerk het sterkst, wat hij met cijfers aantoont. Zij hebben van die meerderheid toen geen gebruik gemaakt. Een deel der vrijzinnigen meende zich te moeten plaatsen builen en hoven den ker kdijken strijd en sloot zich in eigen klein kringetje op. Die tweeslachtigheid is het ge weest, die ons telkens terrein deed verlie zen. Zal "dit weder heroverd worden, dan moeten allen, die van vrijzinnigen huize zijn, zich krachtig vercenigen (applaus). De Voorzitter wekte in zijn sluitingswoord allen op straks aan de stemming deel te ne men. Hij herinnerde er aan, dat zij door de kerkelijke belasting niet'(te betale©, nog niet van het stemrecht zijn uitgesloten. Hij verzocht dengenen, die een Vereeni ging wilden vormen, op lijsten te teekenen, waartoe aan de bestuurstafel en bij de uit gangen gelegenheid werd gegeven, en waar van een druk gebruik werd gemaakt. Wij vernamen, dat deze personen spoedig weder bijeengeroepen zul'J n worden, waarna tot de oprichting eener Leidsche afdeeling zal worden overgegaan. Ware en Valsche Eenheid. In de groote Nulszaal werd .gisteravond door de Herv. (Geref.) Staatspartij een druk bezochte openbare vergadering gehouden, welke geopend werd door den voorzitter,-den heer Bloot, die daarna het woord verleende aan den spreker van dezen avond, ds. H. E. Crkvemeijer, van Amsterdam, die tot onder werp had gekozen: „Whre en valsche een heid". Wanneer wij het woord „eenheid" noe men, aldus begon spreker, dan is ieder ge neigd tot luisteren. Het zit ons in het bloed om met dat woord te dweepen, en de oorzaak daarvan is uit de gewone menschelijke na tuur te verklaren. Wij zijn uit éénen bloede. Ook na de Zondeval is van die eenheidszin wat overgebleven. Eenheid is liefde, zoo leerde de groote wijsgeer Pythagoras. Tot die eenheid worden steeds pogingen in het werk gesteld. Als voorbeeld zie nren in de Heilige Schrift den Babylpnischen toren bouw. De toren, die het groote verzamelpunt zou zijn, 'als symbool van de eenheid. Doch het was de eenheid van den mensch, een eenheid, die zoo schril afsteekt bij de een heid uit God, die alles harmonieus bijeen houdt. De torenbouw kon niet bestendig zijn, omdat men het zonder deze laatste meende te kunnen stellen. Het was een zondigen tegen art. 36 der Belijdenis, waarin de een heid in God wordt aangeprezen. Zonder deze zal alle eenheid verbleeken en vergaan. Men heeft pas enkele dagen geleden' de machtige huldebetooging met vaandels ge zien aan H. -M. de Koningin, en velen zullen gezegd hebben: .iWat een vaandelsl Welk een eenheidl" Doch wij, aldus spreker, dachten: „Wat een verdeeldheid." De bedoelingen van al die vereenigingen druischen tegen elkaar in, en al heeft eenerzijds dat huldebetoon ook goed gedaan, anderzijds stemde hef toch ook pijnlijk. Al die bonden en partijen kunnen de redding niet br.engen. Er is maar één bond, die vereenigt Dat is de bond, dien God zelf heeft doen groeien het is het lichaam van Jezus Christus, ge- openhaard in de' Kerk.- Aan de hand hiervan, en in dit licht,, bezag spreker thans verschillende politieke partijen, die alle bezig zijn een toren te bouwen als dien van Babel. Elk wil de een heid, zal zorgen voor bevrediging der wen- schen. Daar is ten eerste de toren van de revo lutie. Van boven klinkt klaroengeschal: Proletariërs vereenigt U. Eendracht maakt macht. Alle menschen -broederen. Geen God en geen Meester. Ivan deze toren stand houden? Is de ba sis slevig? De revolutionairen zeggen, dat zij met beide voeten staan op den bodem der werkelijkheid. Doch die werkelijkheid is de mensch, "die zich losgewrongen heeft van God. Wat dit zeggen wil heeft ons de Fran- sche revolutie geleerd^ Geen eenheid, geen gelijkheid, geen broederschap doch bloed, tranen en onderdrukking. Zóó zal het altijd zijn bij revoluties. En lang, heel lang daarna, wordt men nog gedwongen de vruchten te eten, die tij dens het revolutie-tijdperk zijn gegroeid. Le ven wij niet nog steeds onder een grondwet die gedurende de Fransche revolutie is inge steld? Deze grondwet is opgebouwd, op de gedachte der voiks-souvereiniteit, hetgeen Thdruischt tegen het Goddelijk recht. Hij is het alleen die recht 'heelt. De mensch heeft alleen het recht van Zijn toorn. Alles wat de mensch ontvangt is genade-gift Gods. De basis onzer grondwet staat hier diametraal tegenover. Geen enkele syllabe is ontleend aan God's Woord. Zijn Naam wordt niet ge noemd. Op dien grond is het liberalisme opge groeid. Het recht van den mensch tegen het recht van God. Dit is de Revolutie, die zich vergrepen heeft aan het recht van God cn het recht van de Kerk. Zij heeft de Kerk gemaakt tot een genootschap, lot een veree niging, waar men kan toetreden of uitgaan. Daarmede is het bestaan van de Kerk als zoodanig verloochend. Zij is onttroond en vernederd en gedrukt in een gipsverband, waarin zij vergroeid- is en waardoor haar leden wanstaltig zijn ge maakt. Ook aan den Staat heeft de Revolu tie zich vergrepen door hem neutraal te ma ken, en te decreleeren dat godsdienst geen Staatszaak is. De Staat is nü een vijand schap tegen allo religie, want het woord van God zegt: „Wie niet vóór Mij is, is tegen Mij." De openbare instellingen, ook liet open baar onderwijs, hoe neutraal ook, worden aldus kweekplaatsen van het ongeloof en vervolgsters van het Christendom. De ge dachten van de revolutie: „Alle menschen broeders" enz., brengen het aankweeken van haal tegen God en ten slotte ook van haat tegen den mensch. Daarom verwondert het niet dat men spreekt over het evangelie van den haat. Er is na de Fransche revolutie steeds meer partijschap ontstaan, waaruit ten slotte het liberalisme naar voren kwam. Het was de vrucht van de Fransche revolutie, zooals Cort van der Linden heeft gezegd. Voor ons, aldus spr., klinkt dit als het dood vonnis van het liberalisme. De revolutie was niet goed, derhalve vertrouwen wij ook de vrucht niet. Zij bracht frissche wind, nieuwe idealen) nieuwe kracht ja, maar zij was anti-christelijk. Zij wilde ieder, het zijne ge ven, doch gaf God niet het zijne. Nooit i3 aan het Koninkrijk der Hemelen zóóveel schade aangericht als onder de leus der ver draagzaamheid. Bovendien speelt zij Rome in de kaart door de onwetendheid van het .Volk op geestelijk gebied voor te .staan, het welk juist Rome's grootste macht is gewee.st en nog is. Wij bezien thans een anderen toren. Ern stig ziet de vlag er uit, waarin het teeken van hef Kruis staat. Tegen de revolutie, zegt het. Het is de A.-R. Partij. Zal deze dus de eenheid brengen?. Helaas. Ook hier is de scheidingsgedachte eü wel op politiek ter rein. Ook zij gaat uit yan de basis der volks- souvereiniteit. Zijbeoogt de meerderheid H- 1 te verkrijgen ten einde op die manier de waarheid der Schrift tot heerschappij te brengen. Maar ook hier berust het immers od de macht van deü mensch. Men spreekt wel vrome taal, doch begaat de goddelooze fout, dat men steunt op den mensch. Van deze zijde kan bijgevolg nooit de eenheid, .worden verwacht. De A.-R. Partij is de groep van de scheiding, die overal de wig in drijft, evenals de groep van ds. Kersten, die de zelfde scheidingsgedachle 'draagt. Er volgt nu een partij, in welker torenvlag het woord: „Unie" staat. Deze partij is bezig heel wat verdiepingen op dien toren te zet ten. Het is de Chr.-Hisl'. Unie. Ieder woord bergt een ideaal; en zoo ging spr. voort er ligt iets in dat ons boeit. Wij zijn christelijk, voelen voor het historisch besef en willen ook de eenheid, welke opgesloten ligt in het laatste woord. Maar wij willen slechts dg ware eenheid, en maken ons los van alles wat zich los maakt van Jezus Christus. En kunnen dus niet samengaan met de Chr.-Hist. Unie, omdat zij eenheid zoekt met de Kerk, die Jezus Christus vijan dig is gezind, namelijk do Roomsche Kerk. Wij móéten ons los maken, op gevaar af door vrienden le worden gehoond. Het is deze Kerk, die op haar toren de zwarte vlag heeft geplant, welke overeen stemming vertoont met die van Salan, Rome heeft de pretentie de eenige macht te zijn, die tot de eenheid voeren kan. En men wijst dan steeds op den massalen aan hang over de geheele wereld, die werkelijk indruk maakt. Doch wij laten ons niet over bluffen. Wat is de eenheid van Rome? Dat is niet de eenheid van het levende lichaam, doch de eenheid van de machine, van het döode menschending, dat met één handle kan worden bewogen. Rome faat geen gedach ten toe; het denkt voor den mensch. Geen vrijheid van onderzoek, geen politieke vrij heid, geen vrijheid van geweten. Het duldt slechts knechtschap en onderdrukking. Rome kent den Paus onfeilbaar en onttroont daar door Jezus Christus. Neen, deze Kerk is fi'il anti-christelijke Kerk. Zij wil een eenheid brengen, maar internationaal, dus ten koste van de eenheid van ons land en ons Volk. Rome krijgt ook-in ons land bij de sub sidie-jacht het grootste doel van de koek en millioenen daarvan gaan de grenzen over. De internationale Roomsche eenheidsmacht, die steeds meer veld wint, wordt geleid van uit het protestantschè Nederland en finan- tieel gesteund met onzen Hollandschcn gul den. Met' deze partij mogen wij niet samen werken. Geen Nederlander mag voor dat Rome het hoold buigen. Diep grievend is het dat bij de jubileumfeesten ie Amsterdam op 6 September in de Nieuwe Kerk een héïden- kingssamenkomst moest worden gehouden, waarin God's naam niet genoemd werd zelts, omdat Roomsche ministers geweigerd had den te verschijnen in een protestansche gods dienstoefening. Daar werd dc mensch ver heerlijkt en nieffiand anders. „Christ avant tous" slaat er in het Vredespaleis. Hier was het „Christ fl^rès tous". Of eigenlijk: in het geheel niet. Het was een neutrale toespraak, meer niet. Zoo iels kan ons overkomen in prolestansch Nederland. Wij steünen Rome en hukken. Wij betalen de strop, waarin wij slraks zelf moeten hangen. Ziedaar de schoone vruchten van deze coalitie-regeering die weinig beter is dan de vroegere liberale. Geen beginsel meer, doch water in den wijn doen tot er voor allen genoeg is. Dat is de huidige politiek. Daaraan moet een einde komen. Wij moe ten terugkeeren tot een eenheidsbegrip, n.l. Jezus Christus. En men mag zeggen, ver volgde spr., dat wij scheurmakers zijn. Ook deze keeren ten slotte tot de eenheid terug. Immers de algebra leert ons dat X 't Gaat ons om de fundamenten. Wij moeten graven in de diepte tot het eenheids beginsel terug. Voor land en Volk de een heid van de Kerk van Jezus Christus! De Feestwijzer voor 3 October. De Feestwijzer voor de 31ste feestviering Ier herdenking van Leidtns Ontzet op den 3den October is weder verschenen.- Het boekje is al weder omvangrijker geworden. Als wij het naast de programma's leggen van vorige jaren en vooral van die van een jaar of lieu geleden, dan is het verschil al zeer groot. Dat komt, doordat er vooral dezen keer veel meer te doen is dan vroeger. De reveille van den torentrans van het Stadhuis, reeds 's morgens fë zeven uur aangeboden door liet Leidscli Politiemuziek- gezelschap, prijkt weder als nummer één op het programma. Iets nieuws is de wed strijd met versierde vaartuigen, opgeluisterd door accordeon-muziek te water. Dat zal wel goed zijn en een vroolijk aspect geven aan onze stadsgrachten. De deelneming (26) is zeer bevredigend. De vaartuigen loopen zeer uiteen; men vindt er kano's, gondels, jollen, roeibooten, sloepen en wherry's bij. Een tweede, zeer bijzondere attractie zal de groote duivensporldemonstratie vormen, vanaf het, Waaghoofd beginnende, geleid door de Leidsijie Postduivenclub. Meer dan duizend duiven zullen worden opgelaten. De oude bekende nummers overslaande, moeten wij toch de bijzondere aandacht vestigen op het groote middagfeest, waar aan niet irinder dan 370 personen zullen deelnemen met 180 paarden. De feestwijzer bevat over den aard en de beteekenis van den optocht en het daar mede gepaard gaande open-luchtspel zeer waardevolle gegevens, "blijkbaar door een uitnemend deskundige verstrekt, en in aan- genamen vorm weergeven, verlucht boven dien door karakteristieke tcekeningen. De avondfeesten op het Schuttersveld en de vroolijke avond in de Stadszaai beloven ook veel. Voor-in het beteekenisvolle programma, dat wij in veler handen wenschen, vindt men een inhoudsopgave, welke het raadple gen Van het boekje zeer vergemakkelijkt. Dene opgave, welke een geheele bladzijde vult, doet tevens zien hoeveel er dien dag te genieten valt. Als het dan maar mooi weer ist =9i BINNENLAND. Wettelijke regeling in voorbereiding is verband met art. 40 van het Bezoldiging*. besluit - De Minister van Waterstaat heeft hel ad. vies gevraagd van de Nederlandsche Bank over den postchèqne- en giro-dienst. De koffie-oogst dreigd. in Ned. Oosl-Indil he. BUITENLAND. V v Een proclamatie van de Dniische regeó- ring tot het Dnitsche volk. Over geheel Dnitschland is de verscherpte slaat van beleg aigekondigd. Toenemende onzekerheid in Dnitschland. Het Engelsche kabinet heelt gisteren ver. gaderd. Een voor Griekenland tegenvallende nit> spraak van den Gezantenraad. Heden herdenkt de waarnemend ge meente-ontvanger, de heer J. W. Lau, zijn zevenlig3ten verjaardag. Ruim 42 jaren heelt de heer Lau ten kantore van den gemeente ontvanger zijn werkzaamheden verricht en zich in dien .tijd doen kennen als een zeer beminnelijk, .sympathiek en welwillend man. Dat velen hem dan ook heden zouden gelukwenschen lag voor de hand. De bewij zen van belangstelling en waardcering zijn inderdaad zeer groot geweest. Behalve do tallooze felicitaties ontving de heer Lau, dio zijn pensioen zal aanvragen, zoodra do nieuwbenoemde ontvanger in dienst treedt, bloemstukken van het college van B. en W., afdeeling Algemeene Zaken, de drie sub- onlvangers, enz. enz. De heer J. Gort, alhier, heeft het po. litie-diplonia met aanteekening behaald, terwijl het diploma is verworven dpor de iieeren P. Evelcens en J. H. Goossen, bei den eveneens alhier. -Evenals het vorige jaar is hier de collecte voor de Chr, scholen, de „Unie collecte", ook ditmaal niet gehouden. De jaarlijksche avondsamenkomst, uitgaande van het locaal comité van de Unie „Een School met den Bijbel", heeft echter wel plaats gehad, in de Hooglandsche Kerk, gis teren. In dezen dank- en bedestond gingen op verzoek van het locaal-comilé voor de Leid. sche predikanten M. J. Punselie (Ned,. Herv.) en*H. Thomas (Geref.) Na gemeenschappelijk Psalmgezang las de eerste spreker voor Deut. 6^1 tot 8 en Markus 10 13 tot 16, om daarna een doorJ wrochte rede te houden. Allereerst hield hij zijn toehoorders voor oogen, dat de Unie-dag is een dag van ge weldigen ernst; ook nu nog, al is de groote strijd gestreden, al is de pacificatie verkre gen, en al voelen" de voorstanders van het Chr. Onderwijs zich na den druk verruimd. Het past hun op dezen dag een saluut te brengen aan cte dappere en volhardende strijders voor het kleinood der gelijkstel ling. thans in hun bezit. Er is nog alle reden voor een Unie-dag, waar het er toch op aankomt enze beginselen aan te durven; waar het gaat om de principieele beteekenis van Chr. opvoeding tegenover realisme en humanisme; waar het er om gaat het kind hooger te stellen dan het dier en niet enkel om de ontwikkeling der hersens en der spieren. Want het wezen van den mensch wijst uit boven de stoffelijke wereld naar het hoogere en wij weten, dat de Chr. pre diking kweekt en brengt verzoening, tus- schen de hoogere en de lagere dingen. De religieuze opvoeding, want boven natuur en cultuur slaat de religie, moet zijn een Christelijke. En daarom en daarvoor heb ben wij Chr. scholen en Chr. Onderwijs. Bi) de toepassing der door hem uitvoerig be sproken beginselen en bij dc vruchten der niet en wel Chr. opvoeding, deze in de Chr. school als verlengstuk en als gezellin van die in het Chr. gezin, bepaalde de begaafde spreker verder zijn aandachtig gehoor, op wekkende tevens tot dank aan God voor de gave, door Hem in het Chr. Onderwijs ge schonken lot gebed voor de toekomst er van en tot medewerking voor zijn instandhou ding. Ds. Thomas betoogde in een welsprekend en vurig woord,, dat er alleszins reden tot danken was in dezen kring en dat de toe komst van het Chr. Onderwijs verband houdt met het bidden en het offeren er voor en met het vasthouden aan Gods Woord. Voor het offeren zou ook aanstonds gelegen heid bestaan en hij spoorde aan tot het storten van milde gaven, voorat nu de straat collecte achterwege was, gebleven. Niet vergeten mogen worden de wonder daden des Heeren ten opzichte van het Chr. Onderwijs. En spreker schetste tot recht be grip hiervan in korte trekken den strijd, door groote mannen en door kleine luyden gevoerd om de beletselen voor dat onder wijs uit den weg te ruimen; den strijd in den lande en den strijd in onze stad, welk» laatste een uitvoerige te-boek-stelling over waard zou zijn. Om dan te komen tot de behaalde overwinning en den zegen en den

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1923 | | pagina 1