LEIDSCH
DAGBLAD.
Vrijdag 2 Februari 1923,
Officieele Kennisgevingen.
Het voornaamste nieuws
j van heden.
PRIJS DER ADVERTENTIES;
30 Cis. "per r&göL Bij regela'uonnement folangriS
logeren prijs.
Kleine advcrteatioji, uitsluitend bij vooruitbo-
taüng. Woensdags 011 Zaterdags 50 Gts., bij een
maximum aantal woorden van 30.
Incasso volgens postrecht. Voor eventueele op-
tonding van brieven 10 Gts. porto to betalen.
[•Bewijsnummer 5 Ots.
Bureau Noordeindsplein. Telefoonnummers voor Directie en Administratie 175, Redactie 1507.
Postchèque- en Girodienst No. 57055.
PRIJS DEZER COURANT:
Vooï Leiden p. 3 mud. f 2.35, p. weeï J, Ö.18
Buiten Leiden, waar agenten gevestigd zijn,
per week' 0.18
Franco per post f 2.35 "U portokostooi.
Nummer 19298.
Dit nummer bestaat uit DRIE Bladen.
EERSTE BLAD.
f 1
GEMEENTELIJKE VISCHVERKOOP.
Aan den gemeentelijken visohwinkel,
Visvhmarkt 16, tel. 1225, is ZATERDAG
.verkrijgbaar SOHELVISOH a f 0.16-0.30—
Ö.-1Ö, BOT a £0.23 en SCHOL a f 0.25
0.-15 per pond.
N. C. DE GIJSELAAR, Buisom.
Leiden, 2 Februari 1923.
DRANKWET.
Burgemeester en Wethouders van Lei
den, brengen ter algemeene kennis dat
door I. Beruijen, te Leiden, een verzoek
schrift is ingediend ter bekoming van ver
lof voor den verkoop van alcoholhouden
de n drank anderen clan sterken drank
voor gebruik te plaatse vaai verkoop inliet
benedenvoorlokaal van het perceel Oude
Yest 97
N. C. DE GIJSELAAR, Bungein.
VAN STRIJEN, Secretaris.
Loiden, c?cn 2cü Februari 1923.
VERKIEZING.
Do Burgemeester van Leiden
Gelet op die artt. 35 e.v. der Kieswet
'On. op de artt. 5 e.v. der Provinciale Wet;
Brongt ter kennis van de kiesgerechtig
den
dat de Candidaatetelling van de leden
.van de PRÓYINOIALÉ STATEN VAN
ZUID-HOLLAND in den Kieskring III
(Leiden), zal plaats h.bbcn op DINSDAG»
27 FEBRUARI a.s.
dat op den dag der eandïdaatstelling
(27 Februari) ter secretarie dezer gemeen
te, bij hem, Voorzitter van het Hoofdstem-
bureau, van des voormiddags NEGEN tot
üe»s namiddags VIER UREN lijsten van
oandidaten kunnen worden ingeleverd
clat deze lijsten moeten inhouden de na-
mem, voorletters en woonplaatsen van de
oandidaten en onderteekend zijn door ten
minste VIJF EN TWINTIG kiezers, be-
4 voegd tot deelneming aan de verkiezing,
.waarvoor de inlevering geschiedt
clat de inlevering der opgaven persoon-
llijk moet geschieden door één der perso
nen, die haar hebben onderteekend ©n be-
[voegd zijn tot deelneming aan de verkies
aing binnein cle-n kieskring, waarin de lijst
j iwordfc ingeleverd
dat de tot invulling bestemde formulie
ren voor deze lijsten kosteloos ter Secre
tarie verkrijgbaar zijn tot en mot den dag
-Wr verkiezing
dat bij de lijsten moet worden overge
legd de schriftelijke verklaring van iède-
ran daarop voorkomenden candidaat, dat
hij bewilligt in de plaats, hem op de lijst
'aangewezen, terwijl, indien de oandi-daat
zVoh buiten het Rijk in Europa bevindt,
-de verklaring telegrafisch kan worden ge
daan
dat formulieren voor de bcwilligings-
[verklaringen mede- kosteloos ter Gemeen-
"ïe-Secretarie (Kaïher 10) verkrijgbaar zijn.
N. C. DE GIJSELAAR, Burgem.
Leiden, 2 Februari 1923.
AinblsurasJr cr voorganger.
Op uitnoodiging van do Voréchiging voor
-öBijzonc3ere Leeratoelen tc Leiden hield dr.
Th. L. Haitjemia, predikant bij de Ned.-
Herv. gemeente te Apeldoorn, in het klein-
audilorhim der Academie, gisteravond een
[voordracht over boveaictaand onderwerp
De cultuurwereld onzer dagen, aldjua
ving spr. aam, staat misschien meer dan
ooit te voren open voor de priester-idee.
Do herlevende behoefte aan religie en
mystiek deed de W-estersobe wereld met
voorliefde den blik naar heb Oosten rieh-
tcn. En nu zijn de Ooster&ohe landen der
mystiek juist ook de streken, waar de
priesteridee in. de hoogste eere is. Ook ia
<3© wetenschappelijke theologisolie wereld
is het nationalisme onttroond. Bestudee-
ring van het verschijnsel van den gods
dienst in zijn algemeenheid, hetzij volgens
'de godsdienst-historische, hét zij volgens
de psychologische methocL, bracht zonder
uitzondering meer schuchtere waardcering
van do priesboridee met- zicli.
Daa-roen is, volgens spr., do vraag naar
het goed recht van een geestelijk ambt in
het Christendom thans bijzonder actueel.
•Spr. wil ook deze kwestie in het licht van
'don parade® stellen en daarom eerst do
R.-K. ambtsidee ontwikkelen, vervolgens
de absolute tegenstelling daarvan in een
ölgoaeelo ambteonbkenning, zcoals die in
verschillende sekten voorkomt. Daarna
eerst zal de weg geëffend zijn om de idee
vam het kerkelijk ambt in het Geref. Pro
testantisme synthetisch, d. i. geloovig te
kunnen vatten.
In het Rcuomsch-Ka-tholicisme zijn de
priesters do organen, der Kerk, waardoor
de verheerlijkte Christus Zijn drievoudig
ambt van profeet, priester en koning
^voortzet. De Roomsch? priester wordt tel
kens, evengoed, als do Kerk zelf, -een „alter
Christus" geuöpim.cL
Spr. ontwikkelde opzettelijk Romos
ambtsidee deductief, uit eeai grondstelling,
die volgens het Protestantisme met een
fundamenteel© dwaling in heb godsdienstig
leven ident is. Het principe van. het Ka
tholicisme is, volgen© spr., een dooroen-
menging van het physischo en geestelijke,
het zichtbare en het onzienlijke. Heb meest
treffend komt dit uit in de Maria-ver-
eering, die zeer nadrukkelijk in het ge
moed der aanstaande geestelijken wordt
aangekweekt.
Tegen de Roomsohe amblsid.ee staat een
ander uiterste dor volkomen ambtsontken-
ning. Misschien is deze, volgens 6pr., het.
meest consequent openbaar geworden in
het Qu&kerisAKie, dat spr. dan vervolgens
in zijn idee dea" Godsvereemng sahotet. Het
wachtwoord der Quakers bij hun gome en-
echappolijke Gcdsvcreering is ,,stil wach
ten op dén Heer' Jammer, zeido spr., dat
het Quakerisme zijn standpunt in onhoud
bare eenzijdigheden klemde. Heb onmid
dellijk werk van Gods geest in do harten
werd verheven ten koste van het historisch
en tegelijk bovenhistorisch verlossings
werk.
De levensband tnssohon innerlijke erva
ring en uitwendigo expressie wordib door
het Quaker isme doorgesneden.
Wij hebben, volgens spT., noodig een
hoogere synthese tussoben beide uitersten.
Zij ligt in de paradoxale ambtsidee van het
Geref. Protestantisme, ddo spr. dan nader
schetst. Ook in art. 30—32 van de Ned.
geloofsbelijdenis treft ons 'n zelfde rybhnie
ails in de artikelen over de ware Kerk. Ook
hier een beurtelings pcoitie-kieaen tegen
over de beide uitersten. Allereerst wordt
opgekomen tegen het ui terete der geest
drijverij, dio het in de gemeente Gods op
aarc3e met een hemol&che anarchie meent
te duirvon wagen.
De Geref. Probestantsche ambtsidee redt
in den paradox de waarheid zoowel van
bet ambt, als bijzandero instelling Gods in
deze aarcfeoh© bedeeling, als v<an de alge
meen© priesterschap dar geloovigen.
Het Geref. Protestantisme is even bang
voor pri-estertyrannio als voor geestelijke
anarchie. Ook de levensband tussoben per
soon en ambt wordt paradoxaal gehand
haafd en nadrukkelijk worden onderschei
den persoonlijk geloof en a-mbbolijiko roe
ping tob een bepaalde kerkelijke bediening.
^fXit al lea moet zoo zijn, aldius eindigde
spr. omdat, in hot middelpunt van de
Geref. ambtobesohouwing eteeds blijkt te
staan de paradoxale ideo van het Wowd
van God.
Uit tic poliiiek van den (aatsten tijd.
Op iiitnoadiging van •■de aFdcding Leaden van
do Ghr.-Histonischc Unac iricfld ds, L Voor-
ótocgk, van Katwijk^aan-Zoe, gisteravond in eon
openbare vergadering in hel gebouw ..Poocl/ilkor"
con rode over bovenstaand onderworp.
Do vrij good bezochte vca^actoring werd ge
leid door den voorzitter, den lieor J. B. Mcynen,
die, nadat men gemeenschappelijk Psaflm 121,: 1
had gezongea^-mot een woord van welkom tot
de aanwezigen opende.
Hij horinnerdo er aan hoc de spreker van
hedenavond in 1921 d'ie roerende rede hield
over het communisme cui hoe hij daarna sprak
over het „Heil des volks" en daaraan denkende,
vertrouwt hij, -dot het gehoor ook ditmaal een
goodon avond zal hefbbon. Hierop ging hij voor
an- gebed, om daarna don spreker het woord
tc geven.
Ds. Vcorsteegh ving aan mot er op tc wijzen,
dat het een vcaheffenden indruk maakte, dat
deze bijeenkomst met Psalmgezang word ge
opend on daarbij uitgeroepen wórd: Mijn hulp
is van den Hoor alleen! -
Past dit wol in oen politieke vergadering?
vraagt spr., on zijn antwoord, luidt bovestigond.
Ook God moet gekend worden in de politiek.
Dit is Ghr.-Hisloi'iscli: dat wij de lnilp al
leen van God verwachten, ook in tiet Staatkun
dig leven. Wij hebben uit de tijdsomstandig
heden wol geleerd, -dat or oen hoogeio kmoht
noodig is om wal or iu dozc wereld scheef ds
getrokken reoht tc zotten. Mot ontroering vraagt
•do denkende en voelende meresch wat or uit den
chaos van cm zon tijd moe't worden. En dan voe
len wij ook wolk een grootsohe taak den Ghris-
'tcnmonsch wacht.
Onze tijd lijd'., zooals ouzo Minister van On
derwijs hot onlangs in oen gehouden rede zoo
sober gezegd heeft, lijdt aan on twen wichtigheid.
En daaróm moeten wij God vragen ons vasten
grond onder die voeten ie geven.
Spr. ging hel droevig tijdlbeel-d, zooals het
zich in buiten- on binnenland aan cms vertoont,
na cn wees daar o.a. ook op hel dadaïsme, wat
hij noemde het zoeken naar den waanzin.
Wat anders is er voor de g«dogen mensch-
heid noodig. Noodig is de Heilige Schrift ook
voor ons land on volk, opdat men daarin zal
bobben een richtsnoer ook in het Staatkundig
Je'."en. Het politieke meeleven van de Ohr.-His
torisch on m-oet. en zal zijn stuwkracht Vinden
ia den godsdienst. Spr. erkent, dat er onder de
Ghr.-Historische Pari ij ook wel eens iets is, dat
niet altijd bevalt. Maar zulcn wij or daarom
uitloopon, om weor bij fouton makende mén-
schen Loicohl te komen? Zeker ïiiot, maar men
zal or elkander en de Partij moeten opbouwen.
De groote fout van onion lijd, ook merklxtar
in de politieke sfeer, is hot egoïsme en dit zal
eerst kunnen verdwijnen, wanneer het Evangelie
van Christus hot zont der aarde zal worden.
Daarom kan do godsdienst ook niet in het po
litieke leven worden gemist. De socialisten strcr
ven naar eenheid, er wordt gespróken van een
eenheidsfront; maar die eenheid komt er ndot,
en dat is begrijpelijk, omdat or alleen het eigen
ik hoersohen wil. De echte, ware eenheid vindt
mon alleen aan don voet van het Kruis. En
daarom ook scharen de Ghr.-Historischen zich
om liet Kruis. En zij werken rustig voort, zooals
het dezer dagen in „De Nedoriandcr" is gezégd.
En dit is noodig, vooral thans, in hot gezicht
der Slaton- en der Raadsverkiezingen.
De socialistische „Voorwaarts" vroeg nog
pas: Kunnen do Staten van Zurd-FToikmd niet
omgezet worden? En hot antwoord was natuur
lijk bevestigend.
Wij hebben echter deze waarschuwing niet
uoodig, zoide spr. Wij weten wat ons te doen
staat. En met dankbaarheid getuigt spr., dat
de Ghr.-Historiscke Unao meer on meer hot
voltrouwen in broeden kiring in gewest en land
heeft. Dat hebben wij te danken aan onzen
"ominembon leider, nix. Schold:Log, cn aan an
dore voortrekkers (applaus).
De beschouwing van hetpolitieke tijdbeeld
bracht spr. ook tot hèt laatste communistisch
congres an- hij constateerde met oenige vreugde,
dat hot die partij niet naar don vleoze gaat. De
gehoeïe Partij tolt thaais sleohts ruim 1400 loden
Het gevaar schuilt niet jn dit klemo aan Lil,
maar in het feit, dat duizenden in den lande
toch Wijnkoop stemmen. Dat is het polilicko
dadaïsme, een gevolg vdn de onevenwichtighoid
va.n vele leden van onze natie, d'ie in verwar
ring alleen heil schijnen te zoeken. En waar
heorscht dio votwarning niet?
Dit brengt spr. tot hetgean er werkt an woelt
in do R.-K. Partij. Wat zal do nieuwe, pas
opgelichte R.-K. Volkspartij uit werken. Moet
er in gezien worden oen afglijden naar het So
cialisme? De Ghr.-Historische Partij mag dit
niet onverschillig aanzien. Daar is -moer, dat
ons lot nadenken moet stemmen in deze jonge
Partij, zeilde apr. Zij vragen immers ook vrijheid
voor processies langs onze straten; zij blijven
aandringen op een gezantschap hij don Paus.
En daarvan willen de Ghr.-HistorÊsohcn im
mers niet weten?
Ook dit mogen de Ghr-Historisohen wd be
denken en het moge;-hun aansporen zoo mo
gelijk de eenheid der- Partij nog to versterken
on zich te scharen rondom hun leiders.
En als een professor Heoros slechts do sclLoi-
ding-slijii wil trekken tussohon democraten on
conservatieven on de godsdiieast ook wil uit
schakelen in het staatkundig leren, dan roept
spr. hem toe, dat hij eon droombeeld najaagt.
Ook het cnlwapeningsproblocm in zijn tijdbeeld
trekkend, concludeerde spr., dat de Ghr.-His-
torische Partij een nationale Partij is, die, al
voert zij geen expansie-politiek, hot land ver-
dediigeat wil. Spr. is er van overtuigd, dat tij
dens den grootezi oorlog ons leger in Gods hand
oen roeping heeft vervuld.
Spr. behandeld o ten slotte den kerk cd ijken
strijd, welke zich, dank zij prof. H. Vifesoher,
ook in de Kamer heeft gemanifesteerd. En in
dl', verband, prijst hij op bijzondere wijze dio
houding van den leider der Ohr.-Historisoho
Onio. Scherp kantte spr. zich tegen de Horv.
(Gorof.) Staatspartij, die do Ohristalijk-HLst'O-
Ttischo leidei-s besmeurt on door het slijk haait.
Spr. noemt het lanter, wanneer deze monsohon
durven zeggen, dat de OhrLstelijk-Historkschen
ons land overleveren aan Rome.
Spr. had wol oons gewild, dat deze lasteraars
do laatste algamoeite vergadering dor Ohx.-His-
torisclion hadden bijgewoond en daar don grij
zen, 84-jarigen Lokman hadden gehoond (ap
plaus).
Zij zouden dan anders spreken. De houding
•dier Partij bedroeft spr. en maakt hoon veront
waardigd bcui'teiings. De redenen daarvoor
werden met een reeks citaten van woordvoer
ders dier Partij en voornamelijk uot het orgaan
dlior Partij „Staat eoi Kcrik" gêïlhiistreer.d. Nooit
vergeeft spr. liet aan de leaders, dot zij duiven
zeggen on schrijven, dat do Ohr.-Historisólic
Unie uit heterogene bostandideolen bes-laat. dio
cms volk zullen Ivólpon ovorlovoren, aan Rome
on aan de revohilie.
Spr. eindigde met nogmaals op te wekken
tot rustig werken met het gezicht naar do Pro
vinciale en Gemeoniteraadsvonkieznigen. Do
kleine groep van de Herv. (Geref.) Staatspartij
zal de Partij geen kwaad dioon, als zij maar
eensgezind .blijft en vertrouwen blijft stellen in
haar kaders.
Dc voorzitter dankte al vast -den spreker voor
zjjn schitterende rode, waarna hij gelegenheid
gaf tot godachtonwisseling
Van deze gologenheid maakte allereerst ds.
Groot EnzerinJk, prodilcant 'dier Nod -Herv. Gem.
alhier, gebruik. Hij had, omdat hij vau ecu
cabhechisatic kwam, slechts het laatste gedeelte
van spr.'s jede, waarin hij uitvoer tegen de
Herv. (Geref.) Partij, aangehoord, en was daar
door zeer onaangenaam getroffan.
Spr. behoort 'lót do Ghr.-II'ist. Partij, maar
hij geeft het dc Herv. (Geref.) Partij toe, dat
dezo uit heterogene hesitanddeöl'on bestaat. Spr.
noomit de richting van Do Savornin Lohman, dc
ga'oop van dir. De Vissor en eindelijk <Lc Friósch-
Ghr.-Historischc Partij, waartoe spr. zelf be
hoort. Deze richtingen verschillen inderdaad,
wat liij nader aantoont.
De artikelenreeks, thans vau De Savornin
Lohman in „De Nederlander" verschijnend,
waarin hij zich weder verklaart voor de Vrije
Kerk, word door spr. veroordeeld-
En al heeft hij voor eonigon tijd in eon ver
gadering der Herv. (Geref.) Partij de Glir.-Iiis-
toauschen verdedigd, wanneer het don weg op
gaat, zooals in de artikelen van deoi lieer
Lohman wordt aangegeven, en zooals heden
avond ds. Voorsteogh tegenover de Geref. Partij
optreedt, dan verklaart spr. de Partij tic zullen
verlaten.
De heer Tjalsma, die vervolgens oeruige op
merkingen maakte, bracht in herirwn oring hoe
spr. met oenig leedvermaak over de mislukking
van het eenheidsfront bij do socialistische par
tijen had gesproken, al -waren de sooiaal-domo-
oraten waartoe spr. behoort, er goed afgeko
men. Toon hij echter de felle bcstrijdimg van de
Herv. (Geref.) Partij hoorde, dach't hij: Nu, hot
is bij de Chr. partijon ook al geen oonheid. Hij
verdedigde verder de S. D. A. P. tegen het ver
wijt, dat zij vijandig zou staan tegenover den
godsdienst. Dit is niet waar. Zij beschouwt gotls-
dioiust echter als privaatzaak.
TonsloLte wraakte hij het in de Ghr.-Histori-
sohe Partij, dat zij mölitairistisohe tend onzen
heeft; constateerde hóe onze oorlogsbegrootimg
sinds 1913 vau 50 miillicen tot 130 millioen is
ges-togen, en wekte de aabeidors op zich bij do
S. D. A P. aan tc sluiten, de eenige partij, die
het opnoemt voor hun belangen.
Vervolgens maakten een drietal personen, de
lieeren Daamen, Overdijk en Van Daim, nog
enkele opmerkingen.
De hear Overdijk, die vroeger Katholiek' was
geweest, kon het niet good vinden, dat spr. de
Katholioken 'had afgekamd; don bóklon andoren
ba'd hct ook onaangenaam getroffen, dat spr.
de Herv. (Geref.) Partij zoo heftig had aange
vallen.
De heer Voorsteogh beunt woorddo de debaters
uitvoerig, met name den heer Tjalsma, en
trachtte inet aanhalingan van sociaal-domocra-
ten aan te toonen, dat dezen minachting koes
torden voor -don godsdienst.
Zoowel na het debat als na de rode word
spr. zeer tocgejuioht.
De hoor Wilbrink deed nog conigc huishou
delijke mededeelingan on hoopte, dat, waaneer
de Horv. (Geref.) Partij weder eon vergadering
hield, zij ook aan do tegenstanders gelogeniioid
zou geven zich to kunnon uiton.
Do vergadering werd daarna door ds. Voor
ste: oh mot dankgebed gvsloton.
Wijdingsavond „Patrimonium".
De afdeel in g Leideö van 'tNederlands^h
Werkliedtaiverboind „Patrimonium" (\rader-
m Erfdeel) bestaat veertig jaren. Ter ge
legenheid van dit voor de Vereeaiiging ge
denkwaardige feit had gisteravond een wij
dingssamenkomst plaats in de Oostorkerk,
welke slechts matig mefc belangstellende man
nen en vrouwen was bezet.
Allereerst werd gezongen Psalm 103 vers
1. Daarna las ds. H. J. Kouweaihoven Voor
Psalm 37 vers 16 tot en met) 34, om
vervolgens in gebed voor te gaan en als
eeaste spreker hot woord tot de aanwe
zigen te richten.
Bri dit jubileum staan qpze gedachten
stil btf de plaaté cn de beteeketiis, welke
dezo Vereenig mg heeft ingenomen en ge
had heeft in en voor ons land ea gedu
rende veertig jaar m fcoi voor onze stad.
In zulk een tijdsbestek kan er heel wat
gebeuren en is er dan ook heel' wat ge
beurd. Heelwat is or bedorven en ver
woest; maar voor veel1 hebben wijl den Heer
te danken.
Van 1883 tot 1923 is er ontzaglijk veel
geschied, waardoor het gelaat der wereld
is veranderd. Oorlogen hebben er gewoed:
de Transvaal-oorlog, de Brü kan-oorlog, de
weioldoorlog. Machtige Rijken z^ji in brok
stikken uiteain gevallen. Koningen en Kei
zers en geheele Vorstenfamilies zijn van
den troon gestootesi en ïe-ven in ballingschap.
Revoluties met de gevolgen er van hebben
plaats gehad. Groote welvaart heeft er ge-
heerscht; onrustbarende acUerukg ng kwam
er. Tal van uitvindingen zijn gedaan: draad-
loozo telegrafie, vliegmachines, duikbooten,
auto's.
Heb een na het ander valt en moet
vallen om voor het nieuwe ruim baan te
maken, opdat dit zijn schepfcer zwaaie. Dit
nieuwe werkt als oen verkwikkende zon
nestraal of als een yellende -wervelwind;
verbetert of verwoest, brengt vooruit of
voert achteruit. Soms was er reden tot
ee.i toonvan jubel voor den Christen,
toen bijv. onze Kóningih verklaarde: Chris
tus voor alios; toen de klister raad op
een kritiek t moment Gods aangezicht zocht;
omdat het Christelijk Onderwijs zich uit
breidde tot ongeveer 1500 scholen m ons
land; omdat ervaren wordt, dab zeen velen
gaarne vernemen de prediking der. zuivere
waarheid.
Veertig jaren terug was dit anders. Toen
heexschte hot liberalisme; toen werd hot
Christelijk Onderwijs met vernieling bedreigd.
Vergelijkende, yerbazea wjj ons over wat
ons oog ziqt e.n ons oor hoort on de f uda
strijders zouden thans de harten varhef-
!fen tot dank aan God.
Maar ook veel' kwaads brengt het nieu
we: oorlogsgeweld, do gruwelen der revo
lutie, een opzij-werpen van God, lichtzin
nigheid (bioscopen als prachtpaleizen), het
socialisme als wegbereider van communis
me eai Bolsjewisme met alle gevolgen van
dien voor huisgezin on maatschappij, en
werkloosheid.
Onder zonnestraal on bij wervelwind viert
nu „Patrimonium" ^Thiej* zijn veertigjarig
bestaan, 'tls iets wonderbaars, dat het nog
bestaat. En don nog wel als Vereeniging
van werklieden, die toeh onmiddellijk onder
vindon allo gevolgen van de beweging on
der do mensehen; staande midden h het
leven. Ea dat waar zooveel viel! Een rijke
oorzaak alzo© tot gelukwensch, al zijn er
dan ook klachten van verval, heigeen niet
te verwonderen is: elke Vereeniging he;-ft
tijden van bloei ©n van inzinking.
De afdeeling mag zich terecht verheu
gen, dat zij oog bestaat en dat er nog
geen vrees is, dat zij 'bezwijken zal. De
Christen verheugt zich mede daarin; ook,
©maat „Patrimonium" eeu gewichtige pl ats
inneemt in den strijd, het lydonde volk des
Heeren op de schouders gelegd; omdat het
Izich een goed dot'* voor oogen stolt en
een goeden grondslag heeft: te blijven bij
Gods Woord en -te volgen de historische
tradities van ons volk. Op deze basis heeft
de geheele Vereeniging wortel geschoten;
in goeden bodem dus. Moge Patrimonium"
telkens weer veertig jaren voortleven dcor
de vrije gunst en de bamhartigheid Gods!
Hot heeft de banier omhoog te heffen:
tegen de revolutie het Evangelie. Tegen
de revolutie, zoo verschrikkelijk in haar,
go\olgen, niet het minst ook voor de ar
beiders. Daarom ligt er een rijke zegen
voor dezen in, wanneer „Patrimonium" waar
schuwt: Buigt u met ons voor Gods Woord,
©jn recht, Zijn wet. Zóó wijst het den goe
den weg. Wel zullen degenen, die 'decaela
weg-volgen, in de practijk des levens telour-
stellingi en moeilijkheden ondervinden en
zullen stormen ©ver hein heen gaan; nr-ar
terwijl de stormen woeden, weten i^rj, te
staan "tegen het ongeloof, de revolutie, den
klassenstrijd. Ga dearom öiet af van het
eenmaal aanvaarde fundament! Blijf optrek
ken ofcder de banier van Oranje! Blijf uw
beginsel getrouw en tracht het in practijk
te brengen. Dat velen „Patrimonium" steu
nen en er mede samenwerken! Blijke dit
meer en moer te z:ja een keurbende in de
woelingen der tijden
Zóó in hoofdzaak (ls. Kouwenhoivcp, die
f BINNENLAND.
De afdeeling Leiden van „Patrimonium*-
herdenkt haar veertigjarig bestaan.
In Februari zal de stuksgewijze verkoop
van sigaren uit gebanderolleerde kistjod
nog worden toegelaten.
Nadere bijzonderheden omtrent de af.
schaffing van bet paspoort In het verkoor
Mederland—België.
De in-werking-treding van de Land- 64
Tuinbouw-ongevallenwet.
BUITENLAND.
De afsluiting van het Roergebied.—
Het hooger beroep der Duitsche mijn-
directeuren is afgewezen.
Frankrijk zal bij een mislukking der
conferentie van Lausanne met Turkije
apart gaan onderhandelen.
De Fransche Kamer verdaagt op ver-
zoek van Foincaré de interpellaties over de
algemeene politiek.
Do G-ezantenraad zendt aan Lithauen
een ultimatum inzake de Memel-kwestie.
Algemeene staking in het Saargebied.
eindigde mot eon geluk- en zagenwenscK
voor de jubilesrende Vereeniging.
Nadat gezongen was Psalm 84 vors 3
en 6, was de tweede spreker, ds. O. H.
Beekenkamp, aan het woord.
Deze stond eerst stil bij twee Bijbelsche
tafereele®.
Ten eerste voerde hij ons de tent van
Izak binnen, waar Ezau dijn eerstgeboorte
recht aan Jakob verkocht voor ean schotel
linzemmoes. Ezau verkocht aldus dijn va
derlijk erfdeel; hij, de verachter van zijn
eerstgeboorterecht. Beeld van veel men-
schen in onzen tijd. Velea bobben hun hei
lige beginselen veracht en verkocht. VeeJ
werklieden zijn met pak en zak overge-
loopen mot achterlating van hun laatste
restje Christelijke beginselen. Daar, aan de
overzijde, denken zij het goed te zuïlert
hebben, zooals hun i3 voorgespiegeld: de
ruim voorziene schotels slaan immers mid
den in die tent.
Ten tweado bracht hij ons in het paleis
van den beroerder Israels, koning Achab,
die van zijn buurman Nabotk diens wjjia-
gaard, het erfdeel zijner vaderen, wilde
lroopen, hetgeen deze echter weigerde.
Deze twee hoofdfiguren, Ezau en Na-
bcth, stelde spreker tegenover elkaar; de
eerste als do verkooper van zija recht, de
tweedo als handhaver van z_ijn recht, zijd
goed, zrjn eer.
In „Patrimonium" zag spreker dien Na-
both, op welk eerste ook aanslagen werden'
en worden gedaan om het zijn beginselen
te ontnemen. „Patrimonium", dat, zei spre
ker, ons hart heeft, wijt het vertolkt onze
beginselen, en dat die beginselen niet los
laat, maar verdedigt, zij het dan ook tan
koste van veel zorg en yeel strijd, Welke
even wei moeten en zullen leiden ,tot over
winning. Nog heeft het Christendom niet
gezegevierd over den tegenstander, over
liet socialisme. Maar dit ligt niet aan ons
beginsel, aam ons vaderlijk erfdeel.
Luisteren Wij bij het voeren van diea
strijd naar 'sHeeem woord: Zalig zijn de
zachtmoedigon, wamt zij zullem het aardrijk
beërven. Zachtmoedige» iu den zin van gcd>
dienstig gozinden, die loeren lijden, kunnen
dragen e.i mogen bidden. Voor zut'.con, o ik
voor „Patrimonium" komt pa de zorgen de
zegen, is een erfenis wegge'egd.
Na het zingen van Psïlm 147 vers 3
ging ds. Beekonkamp voor in dankgebsd.
Centrale Commissie voor Arbeiders
ontwikkeling.
Welwillend door de betrokken directies
aangeboden, organiseerde gistermiddag bo
vengenoemde commissie in het „Casino"-
on het ,,Rejo"-theater wederom een bio
scoopvoorstelling Beide theaters waren
stampvol.
In het „Casino" luisterde het strijken-
semble „Euteirpe" het buitengewoon keurig
programma op, terwijl de heer Jacq. Flo
rijn zijn bekende aardige liedjes zong. Als
hoofdnummer ging hier ,De Jantjes", goed
gezien van de directie. Het ging er in ais
koek. Het doet te meer sympathiek aan,
dat dit nummer werd afgedraaid, als men
weet, dat deze film wegens het groote
succes werd geprolongeerd. Avond aan
avond toch was het theater uitverkocht cn
dat het komende week weer zoo zal gaan,
staat wel vast. 't Was in het kort een bij
zonder mooi programma. Ovaties bij „open
doek" vielen herhaaldelijk
In het „Rejo"-theater moet naast het
mooie bijprogramma als hoofdnummer ge
noemd worden „De Fabrieksbaas", een bij
zonder fijngespeelde comedie, zeer geschikt
voor zulke middagen. Zij geeft naast ont
spanning ontwikkelingEenige dames en'
heeren van „Bobette" luisterden verdien
stelijk de voorstelling op. De heer en mej.
van den Woerd, bij velen der bezoekers
voldoende bekend, gaven als variéte-num-'