No. 17739. LEIDSCH DAGBLAD Maandag 24 December Tweede Blad Anno 1917. Weer Kerstfeest en nog oorlog. P X DE OORLOG, BUITENLAND. De Kerstnacht van den Beiaardist. Al. wij morgen onder het. luiden dor Kerkklokken ontwaken, dan is het Kerst mis, feestdag bij uitnemendheid voor de Christelijke naties. De geloovigcn aller Christelijke religie epoeden zich kerkwaarts op dezen dag der dagen, om daar in devote overpeinzing de geboorte van cïen Christus, den Vrede vorst, Verlosser der wereld, Verlosser ook van bun zondige ziel, te herdenken. Doch ook voor hen, die zich hebben los gemaakt van deze leer en overlevering, gaat de dag van morgen niet onopgemerkt voorbij. Diep in elk menschenh&rt sluimert een kinderziel en' daar leven nog a-1 de heer lijke herinneringen der jeugd en ais een der heerlijkste der verhal on, liefst door moeder verteld, van den Stal te Bethle hem, van de gelukkige nü>eclor cn heb kindeko in de kribbeeenvoudig, in doeken gewonden en toch een Koning; van do herders in het veld, aan wie een wonder lijk-fel licht werd geopenbaard, en van heb sciKionste van alles, van Engelen die daar ia zoete melodij aanheffen: ,,Eere rij God in den Hooge, Vrede op Aarde, in menschcn een welbehagen Golüovigen on onge-loovigen herdenken heb feest van het Kerstkind, 't Zij ze in Hem aanbidden den Messias, Redder der wereld, in Hem eeren den edelen rncn- schenzoon, dio zich in liefdevolle overgave voor Zijn medemonschen offerde, of in liet uiteróte geval in hem zien de schit terende schepping van een rijke verbeel ding. Thans meer dan poit, dringen deze feiten zich aan ons op, want er is riets, dat zoo krachtig tot het gemoed spreekt als het contract, de eenheid van het. tegendeel. En riet,terwijl door heb klokken- gekl engel heen het ,,Vredo op Aarde!" ruischt door de ziel. leggen wij het oor to luisteren en verbeelden ons. zooals zoo vaak in deze tijden, door de ijlo morgen lucht heen bet gebulder van het kanon to hop ren, dab sedert meer dan drie jaren .diet zwijgt, zelfs niet op hotKerstfeest. Dan wordt hot ons wonderlijk te moede. Naaet het idyllisch tooneeltjc, waarvan ach middelpunt is een in-gclukkige moeder met een -"huldeloos kind, waar om lieen eenvoudige herders cn vredeliederen rin- gendo engelen, een halve wereld ver woest, met dood cn verderf geslagen vol van leed en elteude, die eÜc beschrijving te boven gaat. Toen wij in 1914 voor hef. eerste Korst feest, tijetens dezen Oorlog stonden, is or door twijfclondo zielen gevraagd of de vie ring er van' niet zou zijn een bespotting en van verschillende kanten werd ons toen itïteen gezet, dat er t hel Vverh op Aarde" in Both!ehenw«velden on be; .Schrijnend leed, dut- opstijgt uit de loop graven en aan do fronten. >gcèi* verband Imoest Worden ?.v*ht,: nis of het aoddelijfcr 'en hot men/vb el iike in do wereld ooit tx BChe-'den wnrrt Voor wio echter leer er teven van (ten held van 't Kerstfeest ge^n gesloten bc-elcis gebleven, wie weet hoe.. Hi heeft relecrasrd zelf3 den booze niet te weerstaan, en de vredestichters heeft. Zak geerr cn bro zijn ganseho leven is ge weest een intens werken en streven om <e redden, wat verloren dreigde te gaan, dio vd in rijn ziel er van overtuigd, dut oorlog, doze y~~venal, in erijd is mc+, het Christel iik ideaal ook al brengen vorsten en .legerhoofden God en Ohrishis duizend maal in het geding. Wij resten het Kerstfeest niet los van dezen orlog en den oorlog niet van de Kersttrcdachte. Daarom juist moeten wij ons thans meer dan ooit Verdiepen in do idee van het. Kerstfeest, waarvan do reali seering :s een worolcl van waarheid en ge rechtigheid, van broederschap cn liefde een maatschappij, waarin het) Christelijk beginsel, zoocis ons dit door Christus zelf is geopenbaard, wordt l>oleden niet alleen, maar ook wordt bel°cfd. In zulk een wereld is voor dezen oorlog geen plaats meer. Als wij dit vroeger zoo niet. hebben be grepen, dan zullen wij, na een m^r dan driejarigen massa-moord, met. al do stoffe lijke en zedelijk0 nadeclcn in zijn gevolg, daarvan wel zijn doordrongen. Ook de aanlegge-rs van dezen oorlog zelf zullen zoo langzamerhand wel tot het besef zijn gekomen dat hun werk niet is in overeen- Gtemming met. de beginselen van gods dienst, zedelijkheid, recht en humaniteit, of om het in dén woord te zeggen met dc Christelijke beginselen. Als- men ziet, boe men van weerskanten zich tracht te rechtvaardigen en aan de schuld van den krijg poogt to ontkomen, clan bewijst dit reeds hoe men ook daar rich van kwaad bewust geworden is, al tracht mc-o het onder schoenen schijn te bemantelen. Dat daarom dit Kerstfeest niet aan ona voorbij ga zonder cfeb wij ons meer dan ooit to vorm voornomen naar de mate onzer kraohten or toe medo to werken, dat deze oorlog voorbij ga en er een toestand worde geschapen, dio een herhaling van een werelddrama ala thans wordt afgespeeld, voor het vervolg onmogelijk maakt. Om to kunnen dragen dat een wereld ,qn met haar cle hoogste levensidealen aan verwoesting worden prijsgegeven, moeten wij óf in berusting ons buigen óf in opstan digheid tegen de oorzaken dezer ellende ons oprichten, j Met het Christelijk ideaaJ, dat het i Kerstfeest doet blinken, vóór ons, voelen wij ons aangewezen op het laatste. Weer is het Kerstfeest en nog is het oorlog. Maar wat nog niet eerder is ge beurd, hebben wij thans zien gebeurener is een wapenstilstand gesloten en het woord vrede" is gesproken. I Al zien wij het emde nog niet, het begin 1 van hot einde is er. Als over een jaar weer de Kerstklokken luiden, dan zal het zeker over een wereld, zijn, waar in vrede heerscht, al worden de naweeën van den oorlog cr nog govoeld En dan zal het blijken, dat deze oorlog de sluimerende krachten der historie heeft i doen ontwaken, dio de volkeren in staat zullen 6tellen in de komende tijden den oorlog zeiven te overwinnen. En de Kerst klokken, die „Vrede f Vrede!" luiden, zul len nimmer weer overstemd worden door het bulderen van hot kanon. Wio zou niet er aan willen medewerken om dit ideaal te verwezenlijken t 1917, Weer luiden de klokken Het „Vrede op aard", Maar nóg vallen do strijé En klettert het zwaard. Nog vallen de strijders Bij d ui zon don neer En lijden en sterven Op hef-veld van eer. Het engelen-lied In den heiligen nacht, Klinkt vier jaren long Als een bittere klacht! Gcon „Vrede op aarde" Maar gruw'Ijjko haat, Die landen verwoest En die legers verslaat! Geen Kerstviering thuis, In den schoot van 't gezin; Geen vrougdc, geen wijding. Geen eendracht, geen min! •Slechts dood cn verniel i- En smart en geween: De vader aan.'t front, En de moeder alleen. 0! Heraclsche Vader, Die alles bestiert. Wanneer wordt het' Kerstfeest Weer blijde gevierd?! De Vogellijm. wij geven de voorkeur aan dezen naam boven het Engelsche Mist letoe die op vrucht- en woudboometi woekert, is een bij uitstek klassieke plant; is i*tjk aan legenden ea overleveringen, en vervuldo zelfs een rol in de Scandina^ vischo mythologie; een eer, die nog aan weinig planten is te beurt gevallen. In de mythe van Baldur is zy de Mistel- lein, tl ie, door onvoorzichtigheid van Freya, den blinkenden god doodelijk gewond doet vallen. De Scandinaviërs zagen dus in haar een werktuig des ongeluks. De oude Germanen, Britten en Galliërs, zoo aclirjjft Van Beden, hielden de Vogel lijm in hooge achting, en beschouwden haar niet als een schadelijke woekerplant, maar als een gave des hemels, en als een genees middel tegen vole kwalen. Vooral wanneer zij in heilige eikenbosschen groeide, was zij een bron van vreugde en een gunstig toeken; want men dacht, dat de goden haar uit do bovenwereld op die eiken hadden ge zonden. Bij do Galliërs werden de Vogellijm kak ken met groote plechtigheid in de heilige eikenbosschen geplukt en verzameld. Op den zesden dag ca de. eerste nieuwe maan des jaars, zegt Pltnius, werden twee witte ossen, die voor het eerst waren aan gespannen, onder den boom waarop do Vis- cum album voorkwam, gebracht. In lange, witte klecderen gehuld, steeg de Druïde op hen en sneed met een gouden offermes den Vogeiiijmtak af, die in een wit laken op gevangen en onder de omstanders verdeeld werd, die bet groot? wondermiddel, d? „Pink- pilien" van dien lijd, waren: Maar ook de oude Nederlanders bewezen dezelfde eer aan deze parasiet, doch vooral in Engeland heeft zij zelfs tot. op den inb uigen dag haar beteekenis in het volksleven behouden en is zij vooral o-p het Kerstfoest aller lieveling. Na de.invoering van bet Christendom is daar, behalve de Hulst en de Klimop, ook de Vogellijm tot een attribuut voor het Kerstfeest gemaakt,, en de „K.ss under the Mistletoe*' behoort tot de eigenaardigheden, van dat feest, welker oorsp.ong moet ge- -zochc worden in het verdwenen heidendom. Iedere Bngelscjhman dr-agi eo.dgon tijd vóór en na het Kerstfeest een takje Vogel lijm op rijn borst, de koetster aan zyn zweep .n de wiiieide jonge ing hang. het. aan da iantaarn in de gang van het huis, zoociaelk meisje, daaronder doo.looper.de hem ein km» moet geven. Bergschotten gingen bij vti'o maan, in Maarr, de Vogellijm p. ukken, en vlochten daaruit kransen, die hen voor tering en an dere ziekten moesten .vrijwaren. De naam Maretakken of Gtest nak e z.g; voldoe, de. welke gees.eiyko ën eth.r.scüe b; leek.nis onze voorvaderen aan rib p an. hebben ver bonden. .Bij de Gal iërs h e te zij de boom der boven.ucht of de boom van den.hoogen top. Het geloof aan haar geneeskracht be rustte bij do Ouden n el op ondervinding. Zij zeiden alleen: die planu komt uit -den hemel, dus is zij overal goed voor. gaat over hoed het aardrijk uit en hun woorden tot het einde der wereld". In de streken van Drente, die het dichtst aan Twente grenzen dus to Kocvorden en om streken bestaat een gebruik, dat hier wel vermelding verdient. Daar wordt cle hoorn op Kerstnacht voor hot laatst gebruikt. De ver6t- afgolegene der clorpsgonoolen begint in dien nacht den hoorn to blazen en wordt weldra ver gezeld van zijn buurmakkers. Telkens,, als men een hotstede genaderd is, wordt het troepje grooter totdat men, aan. dc kerk gekomen, el liet jonge volkje uil de parochie bijeen liceft geblazen. Met dezelfdo plechtigheid, keort men, na afloop der nachtmis, naar huis, waar de. hoorn zorgvuldig wordt opgeborgen, om het volgende jaar in den Advent weer zijn diens' tc doen. Wie was de componist van „Stille Nacht"? Do componist van. het bckonde „Stille Nacht, Heilige Nacht'', dat waarschijnlijk liet meest j algemeeno en meest gezongen Kerstlied is, was do hulp-prioslor Joseph Mohr. te Obcrndövf aan de Salzbaeh, dio met de hulp van den or ganist Franz Grnfcer in 1818 het „Stille Nacht"' gedicht heeft en op loon gezet. Aanvankelijk hoeft men Mohr den dichter cn Gnber den componist genoemd, maar uit authentieke stuk- kon valt af to leiden, dat Joseph Mohr ook de melodio heeft aangegeven; Gruher beeft zich in hoofdzaak belast met het samenstellen van eeu goedo begeleiding. In den Kerstnacht van ISIS word het „Stille Nacht" het eerst gezongen door twee solisten en koor met begeleiding van guitaar cn orgel; liet orgel van de Nicolaaskork te Oberndorf was echter slecht, vandaar dal het gedurende i don dienst zweeg. Mohr zolf zong met zijn i mooie tenorslem en Omber zong de bas-solo. Be hoorders waron verrukt over de buiten- gc.vono melodie. Toch zal niemand vermoed I hebben, 'dat "dézo door dc geheel e wereld zou gaan. In 1831 verscheen het „Stille Nacht" bet cor^t in druk. Men hield toon aanvankelijk Mi chael Haydn voor den componist Toen Gruber in 1863 stierf kroeg hij ep zijn grafzerk: „Dein Schopfer des beknnnlen Woihnacliisliedes: „Stille Nacht, Heiügo Nacht", Mc.hr hoeft men echter niet herdacht. In allo hoeken van do wereld vrordl h«)f Kerstlied nu gezongen. De zendelingen brach ten het evengoed naar China als naar de bin nenlanden-van Afrika. O© Vogellrim of Maretak spee't in nor male tijden een- hoofdrol by het Kerstfeest in Engeland. Dat Albion's zonen een ruim gebruik van deae j>arcsieti;che pant maken, be.\yst het foit, dat er in gewone lyden by het Kerstfeest voor ongeveer f30.000 in om gezet wordt. Wy spraken daar juist van parasietisohe planten of kortweg parasieten genoemd, en Iwyfelen niet of eeaige opheideii.:g zal daar omtrent aangenaam wezen, terwyl -wy dan van deze gelegenheid gebruik maken om eenige bijzonderheden van cleze hoogst in teressante plant ie vertellen. Beginnen wij met te vertollen, dat de parasieten woekerplanten zyc, die voo.zien» van zuig- of boor wortels, op andere planten groeien. Zy zijn niet in staat om haar voedsel zelf te bereiden, laten dat eenvoudig andere plan ten doen, en stelen dus V3n die, waarop zij voorkomen, de beste sappen. Treffen wy „parasieten" in onze menschelijke samenle ving aan, niet minder talryk zyn ze in de plantenwereld en de „Mistletoe" der Engel- schen, onze Vogeliym, Viscum album, behoo- rende tot de familie der Loranthaceae, is er éón van en wordt in het zuiden van ons vaderland gevonden. Jammer, dat wij hieraan toe moeten voe gen, dat zy spoedig uitgeroeid zal zyn eu op de lyst van onze inlandsche planten ge schrapt zal moeten worden. De Widdewintersbc-orn. Ieder, die Twentenaar van geboorte is, of daar eenige jaren gewoond heeft, zal zeker het geluid van den MmöovaiitOcsh'oorri vvel con-s gehoord hebben. Dit geluid wordt vernomen in den Advent, do vier weken, die Kerstmis voorafguan. Meestal hoort men het- 's avonds, wanneer het eigen aardige, hormonieuzo geluid van den hoorn, heinde en ver in 't rond klinkt Do hoorn is 'n instrument van geknipt vlier- of beukenhout, dat bij bet mondstuk 4 a 5 c-.M. doorsnede heeft, van daar zich langzaam ver wijdt en rechtuit doorloopt tot op 3/4 zijner lengte; het# laatste gedeelte is in een kwartcir kel omgebogen en heeft aan hot uiteinde een wijdte van ongeveer 9 a 10 c.M. Vanwaar nu het gebruik in Twente, om go- durende den Advent, tot Kerstavond, op don hoorn to blazen? Do volgende verklaring wordt er van gegeven. Oudtijds bestond bij dc Israë lieten do gewoonte door de tonen van de tuba hoorn, bazuin, trompet do gasten ter brui loft te noodigen. Ook werd dc tuba gestoken, als do krijgslieden do legerplaatsen moesten ver laten, 'om den vijand aan te vallen. Dit oude gebruik is thans door do Christenen met een meer geestelijke bedoeling govolgd. „"Wij stekon" aldus een oud-schrijver de trompet en noodigen dc volkeren uit om te komen op do bruiloft van den Zoon Gods, Die zich door Zijn menschwordiüg rnet de mensche- lijke natuur verlooft, Zijn getrouwe legerscha ren togen den holsehon vijand oproept en van Wion dc Kerk dan ook straks ract den Psal mist zal zingen: „Hij is als een bruidegom, die zijn kamer is ingetreden, vroolijk als een- held ten baan gaat." Allerwaarschijnlijkst is dit do ware verkla ring van hot gebruik der Twentenaren, die met hun vervaarlijk geblaas van den midde- wintorshoom willen weergeven, wal in den zelfden Psalm van den komonden Bruidegom cn Zijn leerlingen gezegd wordt: „Hun geluid Aan de ,.Tomp3" wordt uit Mi Jril gc- meld, dat do nieuwe Portuguese he rejec ting van p'an is het algemoen kiesrecht weer ia tc vo ron. De 58 slachtoffers ran den braad in do rr.ya Annador E^chweiler B-rgworks Veröin, zijn met indrakwekkende plechtig- liekl te ALs'Iori begraven. Vertegeawoor- digers van de Pr i Lche regeering, den m'ynraad, de - R.-K.- cn Eva .gtii-:>-e geos- telijkiiid waren bij de begrafenis aanwe- I zig. Behalve 23 gedepcrte.rio Bi.'gen en Bussen, zijn ook 2 Nc-derianlsche mijn werkers, woonachtig te Kerkrad? (L.) bij j do ramp omgekomen. De Nooracho stad Vardo, gelegen op een eilandje in de Noord >]yke Usz??, he'ft j volslagen gebrek aan drinkwater, doordat een stoomboot, de waterk iling, die de slad met het 'Ivater van het vasteland voorzag, met haar ati: r he it vernield. Dé bowenr-rs drinken nu gesmolten sneouw. De ^schade kan eerst in het voorjaar worden hersteld, j De 18,(700 wemde vis^-chers. dia ander? I jaren Vafdo bezoeken, kunnen daar thans I geen verblijf zoeken. Naar do „Corriero dolle. Sera" meldt, j rijn ter hoogte van Acircalo twee etoom- J sell op en in aanvaring gekomen. Een or van was een Japansch scliip, dat is ge ronken, j hot ande.ro heeft zwaar beschadigd Messina j bereikt. I De kopitoin-aviateur Hans.Hesso Ls van Berlijn naar Mosooi gevlogen. Den terugweg, een-afstand van 10 dagen rcizons, tegde hij af j in 34 uur. De tosstand In Argentinië. De „Daily Mail" meldt uit Buenos Aires d.d 17 Dccemhor, dat op het congres van spoor- 1 wcgpeisoneel ec-n hevige twist was tussebcn do J twoo concuvrcerendc verbuigingen van dat porsoneel. De voorzitter was haast vermoord. Do meerderheid verlangde de fusie der beide vereenigingen ten einde sterker te slaan tegen over do maatschappijen. Er was algemeen een vijancügc stemming te gen de ariieidsregeling door de regeering voor gesteld, al was dézo ook voor de arbeiders gunstig. Men verlangde n i. dat de maximam- eischen ronden wordeu ingewilligd. .Tn het ilgeincen is do toestand bier niet ver beterd en moedwillige branden van don reeds ingebaahlcn of nog te veld staanden oogst, ko nten herhaaldelijk voor. Mem verdenkt Duitsche agenten van dezo brandstichtingen. Een vraag aan de Duiische regcering. De „Leipziger Volksztg." in over de sober® inededeeling van liet Wolff-bui-cau, dat na het Duitsche vredesaanbod van September j.I. „vaa Duitsche zijdo gcon verdere stappen zijn ge daan", niet best te spreken. Gold hel hier een mmder gewichtig? aan gelegenheid, dan W33 de ecnigszins zonder linge wiize, waarop de eerste losse betrekkin gen wc-rden verbroken, te begrijpen, merkt het blad op. Maar hier ging het om hot geluk van honderd-duizenden, ora het hoogste goed der, menschheid. Daarc-m kan bel met do ka rige woorden van Wo'ff geen genoegen hemen. Hot orgaan zegt, het recht en den plicht te hebben, van do Duitsche regeeriug nader (e. vernemen, wat haar veroorloofde te conclu- decron, dat ..Engeland niets heeft gedaan, om een onmiddellijke beantwoording van de vraag mogelijk te maken". Het wijst er op, dat op het door een neutrale mogendheid over gebrachte aanbod door Engeland is geant woord, dat het bereid was, de mcdcdeeling over cle vredesvoorwaarden te ontvangen cn met zijn bondgenocten daarover te beraad slagen. De „Leipziger Volksztg." vraagt, of d« Duitsche regcering dit antwoord lieeft ontvan gen, cn zoo ia, waarom zij dan geen voorstellen heeft gedaan. Zij is cok van mcening. dat de manier, waarop het Y/olffbureau de rede van Asquith beeft beantwoord, in het geheel niet opgaat. „De toon en do inhoud zijn geenszins in over eenstemming met deze zoor waardige rede". Do „Leipziger Volksztg." verlangt van do Duitsche regcering volledige opheldering in deze aangelegenheid. Gevaar voor duisternis in Berlijn. De „Vorwërts" meldt, dat er gevaar voor de verzorging van Berlijn met gas is ontstaan. Van een voorraad van 57.800 ton op 1 October is thans nog slechte 1408 ton over, dat is vcor drie dagen gasLicbt. Op de herhaalde dringen de vertoogon van het Berlijnsche stedelijk be- stuur is herhaaldelijk verbetering toegezegd maar nïr-f gekomen. Wanneer die nu niet spoedig komi. is er gevaar, dat Berlijn over en kele dagen geen gas meer heeft. EenhtidskJeec'ing voer mannen in Duitschlané. Do in Duitschlaud binnenkort in te voeren eenlieicbtkleeding -vcor mannen beslaat uil tivce scoilen costumcSh.n l een gesloten jas (verton) met broek, zonder vest en zonder voering, en een jacketeostuum met vest en broek. De stof fen zijD verschillend en dienovereenkomstig de prijzen De kleeren worden alleen op vertoon van een kaart afgegeven. Dc conferentie le Bern. Volgens mededeeüng van den Noderland- sclïcn Anti-Oorlog-Baad ontving het Bureau van internationale Centrale Organisatie voor Duurzamen Vrede namens minister Balfour up een. desbetreffend gedaan nader verzoek an'- woord dat <3o Engelsche regeêring niet van plan is aan EngHschc onderdanen passen te geven tot bijwoning ee-ner conferentie met on derdanen uit neutrale landen to Bern lu hou- den ter bespreking van grondslagen van Volksverbond In dc Italiaansehe Kamer. De Italiaansche Kamer hoeft, na vijf dagen in coniité-goncraal to liebbcn vergaderd, do operü>aro ziftingen hervat. De minister van oorlog Aifieri verklaarde: „Wij moeten hier in het openbaar hca-balea- wat er tijdens de geheime zittingen gezegd is. Onze kinderen, ouzo soIdate-D, die daarginds tusschen do Breata en cle Phivo strijden, en muur wie onze bewondcrondo gevoelens stced9 meor uit gaan (zeer levendige tpejuiclungcn), hebben hel recht om ons te hooren Wat daar geschiedt, is eenvoudig een wonder. Do ver halen der krijgsverrichtingen zijn veeleer ver- z.icht dan overdreven. Dat van heden is wel zeer schóón. (Zeer levendige instemming.) Er is gezegd dat de Grappa ons Verdun was, Do vergelijking zelve strekt ons tot roem en .eer. (Levendige instemming). De jongste zo- non van Italië bieden in zegevierende en held- 'haftige tegenaanvallen sedert vele dagen, in can zoo good, als goïmprovïsefrdc telling hot hoofd aan dc beste (roeper, van den vijand, zeer talrijk en opgewonden door vroegere suc cessen.. (Zeer levendige en algemccnc toejui chingen.) Het vaderland schrijft daarginds met het bloed zijner soldaten een der schoonste, roem rijkste, me(i?t v lekkelooze bladzijden der ge schiedenis van het nieuwo Italië (zeer leven dige toejuichingen), een der roemrijkste blad zijden der wereldgeschiedenis. (Zeer levendi ge, langdurige en algemeeno toejuichingen, ook op de tribune, waar men „Leve het leger! reept.) Sta mij foc. uit uw naam, uit naam van on% land, o.nze gr .eie dankbaarheid, do ganscho bewondering van Italië te betuigen, aan het roemrijke, dappere-4de logor, wedijverend met de verdediger.- van dc F Lave cn de hoogvlakte van Asiage, aan dc treepen der geallieerden, als trouwe wapenbroeders strijdend aan onze zijde, aan de heldhaftige opperbevelhebbers." (Een Vlaamsche vertelling). Tikke-takko, tik-tak, ting-tang Do uurwerken in het winkeltjo deden statig voort hun werk, de wekkers op de schabben, de slingerhorloges langs' den muur, in da leegte van dien lallen, dood- schen Kerstnacht. Tikko-takke, tik-tak, ting-tangai nooreen. Kerstnacht! Het uur genaakte voor den beiaardist to verkonden, bij klokkespel, hoog over heS stille stewlje, de geboorte van hot Gods-kind. En daar stond hy in zyn winkeltje Het keerake pinkoldo in zijn nanneken op den tc.'g au daar glimoogde een sterreke uit elke:, slinger. Urenlang, traagkiuipc-udo uren had hij gewoeld op 't bed, koortsïg-ylend in. mar teling, met gedurig dat beeld voor de oogen van die vrotjWQ» zyn "vrouvie, zijn hc-ti on eljn sterkte on dio nu dood was. Hy had aaar rion rerkwynen zoo onver wachts, zoo haastig, on acht dagen gele den nu, daar werd zij weggerukt, die moeder, die er zoo noodig wag, die men behouden moest en niet behouden mocht> en hij had haar zien dragen naar dat kerkhof, zijn vrouwe in dion put.... Tik-tak, tikke-takke, ting-tang In de schouw zacht ruischte de wind; het leek hem eon verre mompelzang van heb Requiem. In eiken slinger zag hij het wenken van den vinger des doods. Elko wijzer wees .het uur van den dood. Zijn schaduwbeeld-zag hij dansen op den grond en langs den muur een dans van den dood. Mijn vrouw, ach! het moest hom ter kele uit, heesoh on dof: hy wrong en neen, zyn knok-grillonde vingers kraakten, en hij knarsetandde, cn zijn oogen staarden roerlocs: Bet r ware ik nooit geboren Heb ik dat verdiend! Hij snakte naar buiten, naar buiten in de koude luc-in Do straat lag hoe! en al oversneeuwd en dichte vlokken dwarrelden om en om. Heb ik dat verdiend! Hy voelde de guurheid niet van de koude en sehoorvoette, achteloos, tot over den knoessel voorc door de krakende sneeuw. 'b Was stil, alleen bij poozen blies de wind langs gevels en deed het glas reute'en van do dofgetimmerde 1 ante eras en schui felde hoog langs de telefoondraden. Heb ik dat verdiend! Beter wmre ik nooit geboren! Hij stond aan het bel fori;. Daarboven uit den toren vielen gedempt vier klokkeslagen. Kerstnacht! Het feest der geboorte van het Godskind. Als een werktuig, onbedacht draaide hij het kryachende slot open van het toren- deurkc- en sloot ze weer toe. Hij tastte in den donkere naar de boilanteern, frotste vuur aan en deed het wiékjen opvlammen. Het fiets? licht danste spookachtig en de schim van den beiaar dist speelde allerhande gebarenspel op de grauwe wanden. Hij voelde zich voortgestuwd langs de steenen wenteltrap naar boven. Killig zweet brak hem -uit, en hy rilde, .maar gevoelloos snelde- hij voort met de zwenkende lanteorn in de linkerhand en hij greep naar de Ioidkoordo met de rech terhand, nijdig om hoogcr en hooger. O, heb ik dat verdiend I Hijgend cn afgetobd, daar hield hij zich vast aan de ïsuning op de hoogste trap en staarde strak beneen in de akelige diepte van den zwarten torenkuil. Beter ware ilc nooit geboren! II y voelde zich weggesbuw.1 Hier-hingen de klokken, zyn klokken, die hij kende zoolang als eigen kinderen, elk meteigen karakter en eigen spraak en eigen doening. Kerstnacht! De geboorte van het Gods kind! Het klavier wachtte. Het stuk, dat hij deunen zou uit «le- klok ken, lag voor zijn oogön: Fax hominibus bo- nae voluntatis! Hij sloeg toe.op de klavierstaven de be vende vuisten gebald, en de eerst? zilveren klokkeklanken klingelden over het sluime rende stesdje? Eerst zacht en zoetelijk ruis .-nde stem- mekens uit de verte, dan stijoaderend en aangroeiend, een koor van Engelen, blij- helmend in de lucht, on krachtiger kling- klangelden vol innige melodie de klokken, en dan galmde oen zegezang uit dc zang van den vrede: Pax hominibus bona? voluntatis. Do klokjes spraken tot hun meester-en het bonsde in zijn horte bij iodèren klank: Vrede! En (luchtiger sloeg hy toe op de staven O, daar zag hij het Kindek e, dat den Vrede L-racht op aarde, liggende op wat stroo, in een kribbek?, den Godmensoh, lijdende voor den schuldigen mensch, dien Hij zoo liefhad. Do klokje^ spraken voort tot luin mees ter, en het bonsde voort in zijn herte bij ioderen klank. Pax! Vrede! Daar zag hij het Kindeken, blikkend in de toekomst op het afschuwelijk wange drag van den raon&oh me*t den laster en de doornenkrone, en het kruis... Het Kindeke leed en Het lacht?.... Do klokj. s spreken voort tot hun mees* ter en zo kiinklangelden voort in de plech tigheid van den Kerstnacht en zy juich ten over het stadje en de beiaardist weend§ in stilte en in vrede.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1917 | | pagina 5