ALB. B. TIMMERMANN.
BALAKS
Maarsiiianssleeg 14
Zaterdagavond 71 uur begin der
Jaaaiijksche
BALANS-OPRUIMING
JaarljjMe Opruiming
CURSUS
Kantoorbediende
Leidsche Bouwmaterialenhandel
TE HUUR:
Solozang, Piano, Theorie,
Einderkoor, Solfège- en
Elementair Solozang en
Methodisch Spreken,
C. MAC CIllAVKY.
Beschuitsteeg 1-
Schouwburg - Leiden.
Twee Weezen.
Leidsohe Begrafenis-Osidsrneming „Piëtas".
Directeur: H. KEEREWEER. 108i2o
Kantoor Aalmarkt 16. Vast tarief. Telefoonn. 861.
BREESTRAAT 90-92. TELEF. 536.
mr ZATERDAG a. s. LHH¥3¥E OAG. -W
TEGEN ONZE BEKENDE LAGE PRIJZEN 418B150
TKILiEFOON KTo. 1293. Ter voorbereiding tot Zaterdagavond GESLOTEV.
Nieuwjaarsdag in Japan.
Bodewijk.
s
Wed. J. STEENHAUER Zoheb,
Te liuur gevraagd,
Gosnpagnosi
Nationale Tentoonstelling
van Kunstwerken
H. v. d. BERG en J. DEN DUIJN,
KENNISGEVING.
Maandag 4 Jan. a.s.
Vele Coupons Japonstoffen.
Opening 4 Januari: Dagelijksche Bodedienst
Een pehoel vcriiiomvd JilJüt-
fiERlVUOXKUS:«u(lo Jtiju
bi®. 27, bevattende 8 Kamets,
(Burchtkamere met mooi uitzicht),
KeukeD onz. 1630a 8
Te bevrageu: Oude Rijn 29.
▼OOR
VAN 416? 26
Opleiding examens Zang en Piano.
Aangifte van Leerlingen
Maandag 4 Januari,
van
uren.
PROSPECTUS VER'-'RUGBAAR.
Op een Fabrieks- en Hando!?kar>-
toor wordt gevraagd een JOXG-
JUBMSClfl. als 2de Bediondo
Brieven met opgave van Joeltijd er,z.
ondor No. 4178 Bur. v. d. Blad.
Zondag 3 Januari 1915,8 uur.
Hotterdamscb Tooneuigozelscbap.
Directie: CORN. VAN DE VELDE.
Voorstelling tegen verminderde prijieo.
Loge en Baignoire f 0,75, Parterre
en 2de Rang f 0.50. Overige plaatsen
f 0.30, verhoogd met 5 pCt. Auteurs
recht
Plaatsbespreking van al Don
derdag bh den Beer VaN^ ZWICHT,
Breeatraat 126, Zaterdag van 107
en Zondag van 12 2 a 10 Cents
extra per plaats. 4050 25
Op vertoon vnn
«leze a u ei o u i
heelt men toegang,
tot de Loges en Baignoirt
a, 0.50 en tot Parterre en
£en Raug;a 0.35 perpersoon.
4176 100 Magazijnen gesloten van 12—2 uur en 5—7 uur.
Ooin/Éss/o/fc. Gesn Ziciitzericiiri.g'ei^.
Op alle goederen bwiten d.e OPRUIMING XO korting.
Het is moeilijk zich een voorstelling te
vormen van het vroolijke en tevens plechti
ge reest, dat de J apa-imeezen bij den aan
vang van het nieuwe jaar plegen te vieren.
Verbeeld u eeai Barijschen Nieuwjaarsdag,
een Duit-sch Kerstfeest en een Hollartd-
«chen Sinterklaasavond, laat oud en jong,
Arm en rijk, voornaam en gering met heeler
harte aan het gejubel deelnemen, dan kunt
gij u verbeelden, hoe in Japa/n een Nieuw
jaarsdag wordt gevierd.
Wel hebben de Japanneezen bijna iedere
maand hun eigenaardige bloemenfeesten,
ïnaa-r geen dezer is in de verte vergelijk
baar met het Nieuwjaarsfeest. Dan beerscht
in het gansche land een algemeene vacam-
tie. Men geniet van aJle genietingen, die te
bedenken zijn, behalve... van het genot van
den arbeid.
Dagen te voren bereid men den feestdag
voor. Het huis wordt van boven tot beneden
Schoongemaakt en opdat er maar niets aai}
kaporen zal, wordt er zelfs menig nachte
lijk nurtje aan die schoonmaak geofferd. Het
apansche woonhuis, nagenoeg zonder meu
belen en met groote matten, als eenig sio-
/aad, krijgt een geheel nieuw voorkomen.
Alles glimt van reinheid en wordt met kleu
rige, frissche bloemen en bladertakken, in
prachtige kransen dooreengevlochten, ver
sierd. Vóór het huis plant men demi e takken
jn den grond, die de straat het voorkomen
van een tuin geven. Ook worden donnetak-
ken bijwijze van bouquet ten aan vrienden
en verwanten ten geschenke geboden.
De verbeelding wordt uitgeput, om mid
delen te bedenken voor een geheel nieuwe,
volmaakte feestviering, genoegens voor zich
cn verrassingen voor de zijnen. Onder het
zingen van het theewater en het genot vam
een pijpje tabak, ter grootte van een vin
gerhoed, verhaalt men elkander legenden en
tracht men slechts vriendelijke, bekoorlijke
gedachten te verkrijgen, om in den Nieuw
jaarsnacht slechts vriendelijke, bekoorlijke
droomorf te kunnen hebben. Want de eerste
droom in het nieuwe jaar bepaalt, naar men
meent, het geluk van het gansche jaarl
Slechts de bakkers zijn bezig; naakt staan
zij voor him ovens te werken, om Nieuw
jaarskoeken te bakken, en in do brouwerij
en wordt „saki", rijstebier, gemaakt.
De groote dag breekt aan. Het Oosten
wordt schitterend verlicht. Duizenden heb
ben den nacht door gewaakt, om het opko
men der zon te aanschouwen. En zij, die een
o ogen blik ter ruste zijn gegaan, staan aan
stonds op. Men wenscht elkander „eeuwig
durend geluk", „eeuwigdurende liefde"
Men brengt elkander bezoeken en deelt ge
schonken uit aan kinderen, bloedverwanten,
aan vreemden eo bekenden. In huis, op de
straat, in de theehuizen, overal klinken de
vroolijke tonen van gelukwenschingen. Men
buigt zich neder voor de portretten der voor
vaderen. Ook de standbeelden in de open
bare parkeai zijn het voorwerp van eerbe
toon. Het schijnt, of de geest van vreugde
zich als een geest van waanzin over allen
heeft uitgebreid.
In den avond laten de feestvierenden zich
in 'draaimolens op houten paarden rondvoe
ren, of zij vermaken zich met de vertoonin
gen van kunstenmakers. Overal en den gan-
schen dag is het allee één groot, druk, uit
bundig feest,
De tweede dag van het jaar heet de „aan
vang van alle werkzaamheden". Kooplie
den, visschers, winkeliers, werklieden, allen
beginnen hun bijzonderen arbeid opnieuw.
Zeer merkwaardig ib echter vooral de aan
vang van het droomen.
Heeds maakten wij terloops melding van
dit gebruik. Een geboren Japannees, aan
een Europeesche hoogeschooi gepromo
veerd, Itschikawa genaamd, verhaalt ons
dienaangaande het volgende:
Heeft men in den eersten nacht van het
jaar, tusschen den Isten en 2den Januari,
©en sohoonen droom, dan is, volgens het
bijgeloof, het gansche jaar ongestoord ge
lukkig, zoo niet, dan wordt men door te
genspoed achtervolgd. Daarom is ieder er
natuurlijk op gesteld, aangenaam te droo
men. Als hulpmiddel daartoe gebruikt men
van oudsher een „gelukschip", dat uit pa
pier vervaardigd wordt, of althans op pa
pier wordt geschilderd. Dit „gelukschip"
ia gewoonlijk met schatten en kleinoodiën
en met de zeven geluksgoden beladen. De
schatten bestaan uit een gelukzak, die nooit
leeg raakt; een koralensnoer, diat alle ver
borgen schatten helpt vinden een sleutel,
die op alle ©loten pastgewichten, wier be
zit steeds geluk aanbrengt; kruidnagelen,
die vloed en ebbe der zee kunnen regelen j
een onzichtbaar makenden hoed en mantel
en nog veel meer.
Do zeven geluksgoden zijn eigenlijk zes
goden en een godin. Allen hebben hun bij
zondere attributen.
Vooreerst moeten wij vermelden Yefeisu,
den schutspatroon der visschore. Hij wordt
steeds met een visch, den rooden zeebra-
sem, afgebeeld en met een hengelsnoer toe
gerust. De tweede is Daikoku, de schuts
patroon van boeren en kooplieden. Hij
houdt den gelukshamer in de hand; ale
hij dien rondzwaait, valt er een geldregen
uit den hemel. De derde is Hotei, die zeer
lange ooren en een geweldig dikken buik
hoeft. Hij draagt een groeten zak, waarin
speelgoed voor de kinderen verborgen zit,
natuurlijk alleen voor de vlijtige en ge-
hóorzame kinderen. Turojin is de vierde.
Deze heeft een buitengewoon hoog voor
hoofd, zoodat zijn hoofd veel grooter schijnt
dan zijn romp. Hij verschaft lang leven en
gezondheid. De vijfde geluksgod, Fuku Ro-
ku junior, verschaft vrijheid. Hij leunt op
een kromstaf, waaraan een schrijfrol is be
vestigd. Nummer zes is Bischamonten, die
in een glinsterende wapenrusting verschijnt,
de god van den kring. En ten slotte komt
Beuten, de wonderlijk lieftallige uitdeelster
van schoonheid.
Aan ieder dezer geluksgoden is in Japan
een tempel gewijd. Op amuletten van hout,
ivoor, porselein en brons konten zij alleen
of in groepen overal voor, in geen enkel
huis ontbreken zij. Het gelukschip met de
zeven godheden gaat gewoonlijk vergezeld
van een Red, dat men van achter naar vo
ren even goed kan lezen als gewoon. Hét
luidt als volgt:
Na ka ki yo no to o no ne fu
ri no mi na me to mo na mi no
ri fu ne no o to no yo ki ka na.
Alle geluksgoden zijn uit hun diepen slaap
tijdens den langen nacht ontwaakt. Hun
Echip doorklieft de golven, vol goeden moed,
vol hoop op de toekomst.
In Tokio trekken op den tweeden dag van
het jaar dó arme lieden met afbeeldingen
van het gelukschip door de straten, luid
roepende
„Het gelukschip 1 Het gelukschip 1"
Do vrienden van oude zeden, vooral de
jongedames en kinderen, koopen die afbeel
dingen en leggen ze onder het hoofdkussen,
om aldus een schoenen droom te droomen.
Valt de dtoom goed uit, dan legt men
den volgenden ochtend een stevig anker aan
het schip, om den droom met het schip maar
goed bij zich te houden. Is de droom ech
ter minder gunstig, dan schildert men er
een groot zeil op, om den slechten droom
zoo spoedig mogelijk te doen verdwijnen.
Ook de Japanneezen weten, dat de drooa?
ten deele met de maag samenhangt. Ala
men bij het Nieuwjaarsfeest te veel drinkt
of wat a.l te rijkelijk oet, dan heeft men
gewoonlijk een benauwden droom, ten ge
volge der slechte spijsvertering. Daarom
mogen de kinderen ook niet te veel eten on
drinken. F.en goede les, die ook voor groo
te kinderen waarde heeft!
In een deel van Japan werpt men de af
beelding van het schip bij den oohtend-
stond in hel water. Anderen behoeven niet
te weten, dat men een slechten droom heeft
gehad.
Nog grappiger is de volgende gewoonte.
Iemand, wiens droom niets goeds betee
ik ent, koopt, als hij het doen kan, een be
toren droom van hem, die gelukkiger ge
weest is. Eens was er een schatrijk man,
«lie over zijn boozen droom zeer bedroefd
was. Dat hoort een buurman. Dozo gaat
tot hem en biedt hom een schoonen droom
te koop aan, dien hij echter in werkelijk
heid niet gehad heeft. De rijke man echter
gelooft, wat hem gezegd wordt en koopt
den droom voor 120 gulden. Zoo duur kan
een droom wezenDe geschiedenis ver
meldt niet, hoe het verder met beiden ia
afgeloopem.
Met don /assen voortgang der beschaving
verdwijnt-bok dit bijgeloof in Japan. Maar
toch zal wel altijd, zoo goed in het Oosten
als in het Westen, een schoone droom aan
genamer wezen aan de memschen, dan een
booze droom. En wat ia bijgeloof anders
dan een booze droom 1
Een BODEWIJK aangeboden,
Zieken- en Begrafenisfonds. Voor
uitbreiding vatbaar. Brieven aan het
Bur. van dit Blad ondor No. 1877a. 6
een Boekhouder of Boek
houdster, P. O., voor gewone
Kantoorwerkzaamheden. Voor ge-
heele dagen. Brieven aan het Bureel
van dit Blad onder No. 4036. 7
Mandenmakerssteeg 4 bij ilea Waag.
Prima adres voor zéér
fijne NATUURBOTER,
Goudsche Leidsche en vette
Edammerkaas. 1376 8
TUK BGVOBUERIXG
van het mooi op schotel brengen,
raden wfl aan, Klei-Aardappe
len, geruitnen tfld vóór het koken
te schillen. Inlichtingen van Wed.
M. VAX BENT, Telef. 7*9.
4175 6
tegen Mei een HEERENfiïUlS
met TUIN. Brieven onder letter N
aan v. ZWICHT's Boekhandel Bree-
straat 126. 4174 6
gevraagd, in een goede, rendeerende
zaak om er nog eenlge uitbreiding
aan te geveD. Vakkennis onnoodig;
flink bestaan. Brieven Bur. van dit
Blad onder No. 4168. 8
ten bate van bet Soa Bal Stenncomitó 1914.
Tengovolge van het drukke
bezoek zal de Tentoonstelling
van Schilderijen en Kunstvoor
werpen in de Bovenzaal van „In
don Vergulden Turk", geopend
zijn tot en met Zondag 3 Januari,
's namiddags van 2 5 uur.
Toegangsprijs 25 ets. 4178 16
Oude Vest 215. Telefoon 1435.
Door de verhooging der Zakkenprijzen zijn wij genood
zaakt van af 1 Januari 1915 de Zakken op rekening
te stellen op 25 ets. per stuk.
Zakken in goeden staat terug bezorgd, worden tegen
denzelfden prijs terug geboekt. 4031 36
Beleofd aanbevelend,
H. v. d. BERG en J. DEN DUIJN.
begint onze zéér bekends
(Uitsluitend A Contant).
Blousestoflen.
Flanellettes.
SW" Witte Goederen, Vitrages, enz.
Extra Aanbieding: Nachtjaponnen,
Hemden,
Pantalons, enz.
(Bijzonder geschikt voor Uitzetten).
Onderrokken. Huishoudschorten.
Aanbevelend,
Mare 58 - Leiden, p mi, nnnnn »nm
Telefoonn. 544. V. lil, DilfMil All I
Opgericht 1886.
4183 76
(behalve Woensdag) van
Leiden-BeiffvEotterdam
(VICE VERSA). 1766a 26
Bestelhuis te Leiden b(j den Heer A. VAN DEK BIJL, Expoditour,
Noordelnde 4. Telefoon 1S7. Vertrek 's middags 3* uur.
JOH. VAN BUURENj Breestraat 14, DELFT.