Ingezonden.
Schaakrubriek van het Schaakgezelschap „Palamedes". (Opgericht 1848).
Financieeie mededeelingen.
Past ons die schoen T v
lü ëen Zwitschersch blad vond ik vol
genden „Mahnruf", dien ik zoo vrij ben
voor het „Leidsch Dagblad" te vertalen,
in de hoop een enkel zieltje te winnen voor
de goede zaak, die hier wordt voorgestaan:
„Zoetjesaan nadert alweer de tijd, 'dat
overal in onze modewinkels veeren en hui
den van allerlei in 't wild levende vogels
worden uitgestald en te koop geboden. Het
dragen van vogelhuiden op hoeden 6trckt
onzo beschaving niet tot eer; ja, men mag
deze gewoonte gerust brandmerken als een
overblijfsel uit baxbaarsche tijden. Met het
tegenwoordige streven tot bescherming van
natuur en natuurstvJioon, staat het in lijn
rechte tegenspraak, daar het ten gevolge
heeft, dat de prachtigste vogelsoorten totaal
worden uitgeroeid. Reeds is de mode er in
geslaagd de zilverreigers, die nog voor 30,
40 jaren hij dui?enden in Hongarije en den
Balkan voorkwamen, tot op enkele nesten
na te verdrijven. Zoo is ook de Ameri-
kaanscho zilverreiger zoo goed als uitge
storven. Enkele soorten van Honigeters en
suikervogeltjes op de Sandwich-eilanden zijn
door de sier veder jagers volslagen uitge
moord. Hoe zeldzamer een vogelsoort wordt,
des te ijveriger wordt er jacht op gemaakt,
omdat de prijs der huiden dan zooveel hoo-
gcr is. Overal, waar nog mooie vogels zijn
en deze nog niet onder wettelijke bescher
ming sïaan, wordt, dank zij het geld van
vedermakelaars in Londen en Parijs, een
ware massa-moord, op die vogels begaan.
En er wordt niet gelet op den tijd, waarin
/ien de vogels doodt, en of zij al of niet
jongen hebben. Integendeel, een menigte vo
gels worden juist dan opgespoord, als zij
ouderplichten te vervullen hebben, vooral
de edelreigers; want die dragen juist in
den broeitijd de prachtige kopvederen, waar
onze dames zoo verzot op zijn.
Voor geen wreedheid deinzen de veder,
zoekers terug, geen erbarmen kennen zij.
Ja, ook leden van onze inheemsche (hier:
Zwitsersche) .vogelfauna worden ter wille
der mode vervolgd. Onzö bevallige laoh-
meeuw (Lachmöne) die ?ich eiken winter
aan onze Zwitsersche meren laat zien, wordt
op bepaalde plaatsen bij duizenden geveld.
En rëeds zijn wej honderden kuifduikers
(Hankentauohes), die tot de ldeinoodiën onzer
vogelwereld behooren, aan de mode ten offer
gevallen.
Helaas, bestaan er in Zwitserland geen
wetten, die den handel in vederen beperken
tot die van struisvogels en van inheemsche
tamme vogels. Hierin gaf tot nog toe het
eerst Noord-Amerika ,een voorbeeld, door, zij
het ook nog in geringe mate, verbodsbepa
lingen op den invoer van vederen uit te
vaardigen. Dat voorbeeld werd gevolgd door
Groot-Britannië, dat den invoer van vederen
uit Indië verbood, en door Rritsch Nieuw-
G-uinea, dat geen paradijsvogels meer uit
levert.
Het is te hopen, dat het den bedden groo-
ten organisaties (Zwitsersche Bond ter be
scherming van Natuurschoon èn Zwitsersche
Vereeniging tot Vogelbescherming) moge ge
lukken een wet in het leven te roepen,
die invoer, koop en verkoop van vederen
van in het wild levende vogels en van hui.
den van pelsdicren, die gevaar loopen uit
geroeid to worden, ter wille van do mode,
in ons Zwitschersch Vaderland ten eenen-
male verbiedt. Een dergelijk verbod moet
dan natuurlijk ook de uitneemsche soorten
omvatten. Wanneer wij niet gaarne zien,
dat onze natuur van haar schoonste sie
raden wordt beroofd, dan willen wij andere
landen evenmin daarvan beroofd zien. Gaar
ne laten wjj hen in het bezit van hun
kloinoodiën, hun bonte paradijsvogels, huil
sierlijke zilver- en edelreigers. Alle engkar-
tighcid blijve aan het hoog doel der Nar
tuurbescherming vreemd.
Maar zoolang wij zulk een wet niet heb-
ben, is er maar één middel, om deze on-
zeden tegen te gaan, en dat is: het vrij
willig verzet der vrouwen. Daarom doen
wij een beroep op do edelgezinde vrouwen,
om dit barbaarsehe gebruik, dat een
schande is voor elk cultuurvolk, op het
scherpst \jp veroordeelen. Wij zouden haar
willen smeeken niet alleen zelf geen vederen
van wilde vogels op haar hoeden te dragen,
maar ook te dezer zake haar invloed bij
vriendinnen aan te wenden, en géén win
kels te begunstigen, die door reclame en uit-
"stalling nóg meer uitbreiding geven aan
d t schandelijk misbruik.
En dat zij zich niet laten wijs maken,
dat het nagemaakte of toevallig
gevonden veeren zijnDaarop is immers
alle controle onmogelijk
Voor de vriendinnen der natuur geldt
dus het parool„Strijd tegen den massar
moord op vogels en pelsdiercn ten bato der
mode 1"
Die Vogelschutzkommis-
sion der Scliweiz. Ornith.
Gesellsckaft (in het „Ober-
lander Tageblatt").
Tot zoover de Z witsche „vogel-ad voo-
caat". Gelukkig, wij hebben er in Holland
ookEn gelukkigdewerkelijk beschaaf
de, de innerlijk beschaafde Hollandsche
vrouw vernedert, zich niet tot de slavin
van modes, waarover slechts Papoea's en
Vuurlanders de handen van bewondering
zouden ineenslaan. Maar.... men is 6oms on
nadenkend; of: denkt niet verder dan tot
het meest oogenblikkelijke belang: een
nieuw hoedje, dat flatteert. En daarom kan
het geen kwaad de vrouwen, óók de Holland
sche, vriendelijk te wijzen op de noodzake
lijkheid van verder denken, en door een
klein offer te brengen, een groote zaak
krachtig ,te steunen Want de ervaring be
gint ons en 6oms tamelijk voelbaar
reeds te leeren, dat het geen kleine zaak
is het wijze evenwicht der natuur te ver
storen. En dat wórdt verstoord door slecht
beheer, en door het lichtzinnig uitroeien
van dieren, die geschapen zijn voor geheel
andere doeleinden dan het voldoen aan zie
kelijke modegrillen.
In een ander Duitsch tijdschrift vond ik
een versje, dat ik vertaal voorde jonge
mannen. ..g^1) Want: indien het waar is,
(Zie het Zondagsblad Red.).
dat mannen dieper cn logischer denken dan
vrouwen; en indien het waar is, dat vrou
wen zich doorgaans ,,mood" maken voor
do mannen, dan wilde ik den jongen
mannen zeggen: maakt van uw gunstige
positie nu eens een ridderlijk gebruik
toont dat gij ten opzichte harer hoofdtooisels
een betoren smaak hobt dan Papoea's cn Vuur
landers, komt er voor uit, dat uw bewon
dering voor het schoone in de natuur zich
niet bepaalt tot het Ewig-Weibliche, maar
zich uitstrekt over alle3 wat leeft; en laat
de vrouwen voelen, dat gij in haérzelve
niet uitsluitend waardeert de uitwendige»
bekoorlijkheden, maar óók, ja vooral, de i n-
nerljjk<* gesteldheid, de wezenlij-
ke beschaving, den adel des ge-
moedsen de „ver teedering" deshar
ten, waardoor de vrouw het schoonc en het
weerlooze, het onschuldige en het liefelijke
in bescherming neemt, in plaats vaji
het op te offeren aan de ijdelste aller
ijdelheden: een modegrill
NELLIE.
Voorschoten, Oct. '13.
Mijnheer de Redacteur!
Een inzender in het „Leddech Dagblad"
van Woensdagavond zoekt den grond voor
het vaak slechte Schouwburgbezoek in de
hooge prijzen der plaatsen en geeft aan
het Schouwburgbestuur den raad, die te
verlagen. Het kan zijn, dat dit middel zou
helpen, maar het Schouwburgbestuur heeft
het niet in de hand. Meestal wordt de
schouwburg voor een vaste eom aan de Ge
zelschappen verhuurd en dan regelen uit
sluitend deze de prijzen der plaatsen. Het
Schouwburgbestuur zou alleen dan zelf
vrij zijn in die regeling, als het aan de Ge
zelschappen telkens een vaste uitkoopsom
betaalde, maar dat brengt te groote risico
mee.
Hoogachtend
Uw dw. dn.
FOCKEMA ANDREAE.
Leiden, 30 Oct. 1013.
Waarom wij kunnen feestvieren.
Geachte Redactie
Gelieve onderstaand stuk te plaatsen als
een uiteenzetting van het ingezonden stuk
van den heer Bomli.
Het is een, ons Christenen droevig stem
mende miskenning van de psychische le
vensuitingen van den mensch, als de So
ciaal-democratie leventintelende, krachtig-
rustige „tevredenheid" indentificeert met
doffe, stompzinnige, alleszins afkeurens
waardige „onverschilligheid" en den tevre
dene, dat wil dus zeggen den zich waarlijk
gelukkig gevoelende en wetende, dit geluk
nog meent te kunnen vermeerderen door
zijn lotsbestaan op een, financiee-l-gunstiger
basis te brengen. Inderdaad, dit is een be
treurenswaardige geringschatting van het
positieve geluk, hetwelk Gods Geest in de
harten der geloovigen werkt.
Waarom toch ons zelf zóó verlagen, dat
wij van ons financieel welzijn, dus van iets,
dat van buitenaf tot ons moet komen, ons
wezenlijk geluk, onze blijdschap, onzen vre
de afhankelijk doen zijn. Mij dunkt, dit is
toch wel, als ik het zoo eens zeggen mag,
het Gouden Kalf aanbidden. Dat er veel
nood, veel ellende geleden wordt, welk
weldenkend mensch zal dat ontkennen?
Maar nu den idealen toestand uitsluitend
van een omwenteling der maatschappelijke
toestanden te verwachten, zie, dit lijkt ons
wat te ver gedreven. Een mensch, indien hij
ten minste zichzelf begrijpt, heeft behoef
ten, sterke behoeften, waarachtige behoef
ten, die door niets stoffelijks hoegenaamd
bevredigd kunnen worden. Daarover zijn
wij, Christenen, ondanks alle kerkelijke
verdeeldheid, het eenscn daarover r/.ijn
het allen eens, die tct het bewustzijn van
de waarachtige menschkeid ontwaakt zijn.
Wij, Christenen, gelooven, dat cr in de So
ciaal-democratie veel goeds zit, voer zoover
daarbij het streven ten grondslag ligt de
uiterste armoede te lenigen. In dit opzicht
zullen wij on? gaarne met haar progfam
vereenigen. Echter teekenen wij protest
aan, wanneer zij ons wil leeren, dat de gods
dienst een temperaire verschijning is en
wel verdwijnen zal wanneer de mensch zich
in het bezit van aardsche goederen mag
verheugen.
Laten wij het ronduit zeggendit is stof-
vergoding. Waarachtig geluk en stofver-
goding is echter iets, dat onmogelijk kan
samengaan.
Na deze korte uiteenzetting gevoelt mijn
vriend Bomli wel, dat er menschen zijn,
die, al gaat het hun niet naar den vleeze,
toch, zonder onverschillig te zijn, prettig,
eenvoudig feest kunnen vieren. Het zijn
waarlijk niet de bekrompenen van geest,
want welk een geestkracht behoort er niet
toe, om aan de stofvergoding te ontsnap
pen Neen, het zijn zij, die alweer niet de
materieele zijde van zulk een feest genie
ten, niet hossen en slieren langs '6 Heeren
straten, maar degenen, die zich voor den
Geest roepen de leidingen Gods in de ge
schiedenis der menschheid en in de geschie
denis van ons eigen, klein vaderland. Het
zijn zij, die het met hun God gewaagd
hebben, die leven door „geloof" en niet
door aanschouwen".
„Een Christen".
Leiden, 30 Oct. 1913.
Mijnheer de Redacteur!
Vergun mij ook een stulge ter plaatsing
in Uw veel gelezen Blad. Bij voorbaat mijn
hartelyken dank.
Met aandacht heb ik de ingezonden
stukken gelezen, doch het meest, waarover
ik verbaasd stond, waren de stukken van
den heer Bomli. Deze heer schijnt nog ai
erg bevreesd te zij-n, dat de arbeiders
feest zullen houden en later gebrek zullen
lijden. Ach Mijnheer, wees daar maar niet
bang voor; al was het waar, dat er bijna
niets te doen was in de stader wordt
toch niet gearbeid. Men behoeft geen groo
te verteringen te maken, doch een ieder
wil toch ook op zijn beurt wel een dag
vrij zijn. Dit moet dan toch met zulke
dagen gebeuren, want anders gebeurt het
nooit. Beter was het, mijnheer B
als gij nu eens heeD ging en zeide: Ik
geef een werkman, die waarlijk arm is,
een gulden om feest te houden, en zoo
het bij u lijden kan, nog meerdere. Ik heb
op dorpen gezien, waar rijken en armen
met elkander dien dag zich vermaakten
en hand aan hand zich vroolijk maakten
en lustig rond sprongen om de muziek,
waar aan armeD vleesch en wijD thuis werd
bezorgd—van hen, die met middelen daar
toe gezegend waren
Zeg, mijnheer B., zou er dan van zoo'n
dag zulk een ontbering kunnen ontstaan?
Ga heen en spiegel u hieraan en zoo het
bij U niet lijden kan, onthoud U van cri-
tiek, opdat van U niet gezegd kan wor
den: dat ledige vaten het hardst ram
melen
Eqd vriend vanden
arbeider.
Mijnheer de Redacteur I
Gaarne had ik, dat gij deze regelen voor
mij eens plaatstet, als jarenlang abonné.
Bij voorbaat mijn dank.
Mijnheer, daar er al zooveel geschreven
is over de feesten, zoo zou ik ook wel eens
een voorstel willen doen.
Speelavond iederen Maandag in de bovenzaal van „Café Central", Bree-
straat, aanvaDg 8 uren. Redactie H. de Nie en J. J. Planjer.
Probleem No. 29. (H. L. Schuld.)
Zwart. (7) Oplossing Probleem No. 27: P. «8, enz.
Goede oplossingen ontvangen van de
heeren B. A. W. Bleekstyn, N. A. Blöte,
G. G. C H. Donkers. K. Fraai, W. Geene,
B. H. Heymans, B. S. van Kloeten Sr.f
W. J. C. Kooper, F. Kranoveld Jr., R.
J. van der Krogt, D. Kruiesink, W. C.
Lafeber, J. A. Meulemans, B. Meyn,
A. van dor Nagel, J. van Rynswou, J.
W. Sogaar, W. Segaar Czn., C. Sierag,
Jao. 0. Sjardijn, A. P. Tendeloo, J.
Terpstra, J. den Tonkelaar, L. M. Vab
kenburgh, P. Yerstraaten Jr., J. J. Vis,
W. Woestenburg, allen te Leiden. J.
Dalhuyzen en J. van Os te Voorschoten,
"W. Cramer te Oosterbeek, H. J. Broek-
veldt te Oegstgeest, Gebr. Van Egmond
te Koudekerk, T. van Wyk te Leiderdorp,
T. P. Jansen te Wassenaar en G. Voo\Js
Gzn. te Katwfjk aan den Ryn.
Correspondentie.
J. W. S. te L.L. f8 is niet de sleu-
telzet, daar zwart byv. kan antwoorden
met L. e 7.
Oplossingen, enz. worden iDgo-
wacht uiterlijk binnen tien dagen by:
H. de Nie, Ververstraat 10.
a bede
Wit. (9)
Wit: K. h8; D. al; T. g5; L.f4; P. e7; b2, b7, d3
en e2.
Zwart: K. d4; T. b 8L. a6; P. fl en f6d7 en g0.
Wit speelt en geeft in 2 zetten mat.
OpKossingswedsirijd.
Met bovenstaand probleem, No 29, vangt onze reeds vroeger aangekondigde oplossings-
wedstryd aan en zullen de pryzen worden uitgereikt aan hen, die tot en met 2 8 Maart
19 14 het grootste aantal goede oplossingen hebben ingezonden. Ter voorkoming van
abuizen raden wy den oplossers ten zeerste aan voor duideiyke opgaven zorg te dragen.
Het doet ons genoegen te kunnen vermelden, dat de heer P. A. de Gooyer ons dezer
dagen nog met een prys voor dezen wedstryd verraste, waarvoor wy hem hierby onzen
daük betuigen. De Redactie.
Berichten over Rij nland'^ bosze:
gedurende de week van 22—28 Oct. 1918.
22 Oct. 23 Oct. 24 Oct. 25 Oct. 23 Oot. 27 Oct. 28 Oct
Stand van den boezem te Leiden.
Idem te Oudewetering
Werking der stoomgemalen
Waterloozing langs natuurlijk, weg.
Waterinlating V
Regenval in Mm.
63 63 65 63 63 70 70 em.-N.A.P.
69 59 61 60 61 64 65 em.—N.aJ>.
Spaarndam 714 u., Halt weg 32 u., Gouda u. Katwijk u.
Spaarndam u., Halfweg u* Goada 5 u„ Katwijk 44 u.
Door de sluis te Gouds 105
Mijnheer, zou het r.u niet veel beter wezen
als Leiden iets aan de stad gaf, bijvoorbeeld
een stichting van huizen in dervoege zcoals
het Juffrouv/-Maas-h.ofjev/aar werkmans-
'weduwen iu konden wonen, gratis, als zij
oud worden, cn niet meer kunnen werken,
want werkmansweduwen zijn er overal het
slechtste aan toe, want die vrouwen kiijgen
geen pensioen. Voor allen wordt gezorgd.
Vrouwen aan het Rijk, aan de Stad, aa^i
Fabrieken, hetzij drukkerij of andere inrich
tingen, die hun mannen verliezen, genieten
altijd nog groot -of klein pensioen, maar
vrouwen, Avier man timmerman of met
selaar is geweest, krijgen niets. Daar
wordt niet eens over gedacht, ofschoon zij
toch ook jarenlang hun leven gegeven heb
ben, want zij moeten er toch ook wezen, om
alles tot stand te brengen in de maat
schappij.
Mijnheer, indien de stad nu eens zülk
een blok huizen Het zetten als een feest
gave voor zulke vrouwen, die van de sted
geen pensioen ontvangen, waren er velen,
dio er dankbaar voor zouden zijn. £r zijn
genoeg vrouwen, die hard moeten uerken
om aan het noodige te komen Dus zou het
een groote rijkdom wezen, als zij eens kon
den zeggen Nu, als ik niet meer kan, krijg
ik toch een goede woning daar heb ik toch
geen zorg voor de huur, nu de woningen
zoo duur zijn. Een weduwe moet toch ook
wonen.
Daarom is het mijn bescheiden vraag oi
gij deze regelen ook eens plaateen wildet.
Een Werkmans weduwe.
Mijnheer de Redacteur 1
Vergun mij eenige plaatsruimte, naar
aanleiding van het Raadsverslag der ge
meente Sassenheim, voorkomende in Uw
'Blad van 22 Oct.
Daarin wordt o. a. vermeld, dat de schuld
vaü het tekort van de onafhankelijkheids
feesten niet ligt bij het hoofdcomité, maar
wel bij de sub-commissies en speciaal is
er de nadruk op gelegd door den heer
Warnaar, dat het tekort vooral ontstaan
is door het voor de tweede maal verlichten
van de Hoofdstraat, zoodat de daarvoor
benoemde commissie, do zondenbok is
De leden van de feestcommissie, weten
evengoed als onderget. het weet, dat, toen
de versierings-commissie haar begrooting
inleverde, deze zooveel mogelijk beknib
beld is geworden. Na dien hebben wij ons
strikt aan deze begrooting gehouden tot op
den feestdag zeiven. Toen kwam het dage-
lijksch bestuur met de order; den tweeden
dag ook verlichten en versieren
„Ja, Heeren, er is geen geld meer voor",
waarop door het dagelijksch bestunr is
geantwoord„Het moet toch gebeuren.
Geld zal er wel komen".
Op die order is de versiering en verlich
ting uitgebreid. Zoodat, als er sprake is
van schuld, deze toch zeker niet op de
commissie voor straatversiering en verlich
ting gelegd kan worden.
Met beleefden dank voor opname dezer,
Hoogachtend,
B. HOOGSTRATEN,
Voorzitter van de versie
rings-commissie.
Sassenheim, 31 Oct. 1913.
Het EEoogelaud.
Onlangs werd een opsomming gegeven
van de woeste gronden, die, dank zij de be
moeiingen van Hcide-Maatschappij en
Staatsbosehbeheer, in ontginning waren ge
nomen.
Hoewel op bescheidener schaal, mag toch
zeker wel met een enkel woord gewezen
worden op de ontginningen, die dit jaar,
aan den grindweg van Beekbergen naar
Loenen, door de vereeniging „Het Hooge-
land" zijn aangevangen.
Gelijk men weet is het doel van deze ar-
beids-kolonie haar verpleegden voor het
meerendeel maatschappelijk verongelukten
door landarbeid weder tot arbeiders te
kweeken, die strass een eigen en eerlijk
stuk brood in de maatschappij kunnen ver
dienen.
Meerdere woeste gronden zijn door den
arbeid van „Het Hoogeland" herschapen in
vruchtbare landerijen, waar het vee graast
of kostelijke veldvruchten groeien.
Velen, die dezen zomer den grindweg
van Beekbergen naar Loenen passeerden,
hebben de verpleegden, met hun fiksche ge
zichten, waarop de sporen der vroegere el
lende bijkans geheel uitgewisoht zijn, aan
de spa zien staan, en met belangstelling
dezen interessanten ontginnings-arbeid ga
degeslagen.
Stukje voo- stukje werd ontgonnen, en
nu is van de ruim 40 H.A. woesten grond
reeds een gedeelte met rogge bezaaid, waar
van men in het komende jaar de vruchten
hoopt te plukken.
Nu de winter in aantocht is, de werkloos
heid toeneemt en het getal verpleegden
daardoor grooter is dan in de zomermaan
don, houden de behoeften van deze Stich
ting, die zonder den krachtigen steun van
liefdadige landgenooten niet kan bestaan
daarmede gelijken tred.
Wie, die een eigen en zelfstandige plaats
in de maatschappij mag innemen, denkt
niet met deernis aan de velen, die dakloos
langs 's Heeren wegen rondzwerven en
zichzelven en anderen tot last zijn 1
Mogen velen daarom worden opgewekt
het lot van de arme zwervers te verzach
ten, door het bestuur in de gelegenheid te
stellen velen hunner in den komenden win
ter onderdak, brood en werk te verschaf
fen.
Het adres van den penningmeester is
M. SANDERS, te Oosterbeek; dat van
den directeurL. VAN DIJK, te Beekber
gen.
Origineel© reclame, maar.
die er dagelijks met zijn kar op uittrok,
en dan z'n sigarenpijpjes, tandenstokers ea
speelkaarten aan den man bracht, had na
een paar jaar van zweeten en zwoegen zoo
veel overgespaard, dat hij in staat was,
ergens in een sfgelegen straat een win
kel in' heerenartikelen «te beginnen. Veel
passage was er niet, en van z'n vrienden;
moest hij het cok niet hebben om de. dood
eenvoudige reden, dat die liever pisangen
en peren voor hun geld kochten dan toilet
spiegeltjes, borsteltjes en automatische siga-
renaanstekers. Maar de jonge koopman wist
toch het betere publiek het boordenpro.
letariaat te lokken. Naast hem woonde
een barbier, en die stelde den koopman voor,
op groote schaal circulaires te verspreiden,
waarin meegedeeld werd, dat hij den alleen-
verkoop voor Nederland had gekregen van
een nieuw soort scheerzeep, de „Tiptop-
zeep", die enorm veel goede eigenschappen
bezat. Om deze „Tiptop zeep" nu spoedig
populair te maken, werd de geadres
seerde uitgenoodigd, zich eens aan het mes
van het barbiertje toe te vertrouwen. Een
coupon voor éón proef behandeling werd in-
gesloten. De proef kostte dus niets.
Do barbier was ooit een zakenman, hij
begreep direct, waai' de koopman heen wilde,
en hij stelde voor, de twee zaken, of liever
do twee kassen, te vereenigen. Men kwam
tot overeenstemming.
Dagelijks worden nu circulaires verzon
den, en dagelijks komen 'de proefkonijntjes in
den barbierswinkel. Het barbiertje kwast
en snijdt den heelen dagvoor niks. Zijn
publiek moet lang wachten, hij hoeft geen
stoelen genoeg, en zoo worden de heeren.
uitgenoodigd „hiernaast" eens binnen te
loopen. Die handelaar heeft een aardige fono
graaf en stoelen zijn er bij de vleet. Inmid
dels verkoopt de handelaar zijn artikelen.
Volgens het Weekblad van de Oom
missie bank te Amsterdam, zijn in de
wies. geèindigd 28 Oct., door tuo-
schenkomst dier Bank verhandeld de
navolgende incourante en minder cou
rante fondsen:
Annd. Serie A Abaus Enschede Elsenbahn
91 pCt.
116
55
90
70
90
124
Ö2'/i
9 04
Een onzer Amsterdamsche correspond enten
6chrijft:
Men moet maar originaliteit hebben I
Iemand, die van tijd tot tijd goede ideeën heeft
en d ie ideeën weet te realiseeren 1be
zit meer kapitaal dan iemand met een goed
gevulde groene trommel.
Een „koopman in ongeregelde goederetn,"
Gesellscbaft
Aand. Baumwolspinnorei Gerraania
Aand Begraafplaats Viedenbof.
4 pCt. lsto Hyp. Obl Bierbrouweryen Aztyn-
makerU .de Gekroonde Valk" voor
heen Van Vollonhoven Co.
Aand, Bouwgrond-MaalscliappU Duinrust
4 pCt. Obl. Bouw-Maatscbapry Plan C
Aand Eerste Onderlinge Aannomersverzeke-
ring Maatsch (20 pCt gestoit)
3pCt. Obl. Gemeente Bergen op Zoom
4 pCt Obl Goiuooni.o Bergen op Zoom
4 pCt Obl Gcmeento Enschede (leonlng 1902) 94
3% pCt. Obl Gemeente Schiedam 82^
4 pCt Obl. Gomeonte Winterswijk 94
Aand. Holland-Oanada Hypotheekbank.(10
pCt gestort) .170
Pref aand. Hollandsche Cacao- en Chocolade
fabrieken v|h Bonsdorp Co. 47
4 pCt. Obl Hollandsche Elect rischo Spoorweg-
Maatschappij 90
Aand Hollandsche Scheepsvorband-Maatsch
(10 pCt. gestort) -100
Aand Indnstriëele MaatscbappÜ - 26
4pCt. Obl Koninklijke Nedcrlandsche Beiersch-
Bierbrouworii 85
Aand. Landbouw-Maatscb. Ngoepit Ooo
Prof aand Maatscb tot oxpl der Suikerfabr.
Badas 132
Aand Maatsch. voor Grondbezit en Grondcrcdiot 75^
Aand Maatscb. tot Expl. van Rheintsche
Kohlonsaure Werko 33
Aand. Nationale Hypotheekbank 320
Aand Nedeilandsch Iudischo AUlnbouw-Maatsch. F2
Aand. Nederlandscbo Bouw-Maatscb. F 213—212
Aand. Nederlandscho Maatscli. van Zeker
heidstelling voor Ambtonaron cn
Beambten (12>$ pCt gestort).300
Aand. Nedorlanusche Voorschotbank met
Winstöeehng(l'J pCt gostort) 6
Aand. Noord OosterLocaalspoorweg Maatsch 103
Aand Nederlandsch-Indïsohe Crodlet- en Bauk-
Yoroealglng 62
Aand. Nedorlandscb-Indische Cultuur-Maatscb. 66
Aand. Nedorlandacb WosltaaJscho Spoorweg
Maatschappij - 301
Cert v. and. Northern Securities Co. 25
Aand Possago MaatscbappU te Rotterdam 27J£
Aand. Petroleum Maatsch Saltcreek 99% —108—1^8
ÏDk Obl Petroleum Uaatsch. Saltcreok 82 -38-100^'
4 pCt. Obl Provineie Gelderland (leenlaj 10J2) 94
Aand. Rotterdam—Canada Hypotheekbank
(10 pt't. gostort)160
4 pCt. Obl Schovenlng^che Electricitelts-
Alaatschappü
Aand Stoomweverij Nyvorhoid
Aand. Spaarbank roor de Stad Amsterdam
(Guarantiekapitaal)
Aand. Stoomraeeifabiiek vootheen Nic. <L
Koeelilm Co 2574
Aand. Surinaamsche Bank 120
Aand. A TwonLscho Bank voreeniging B. W.
BlUdensteln Co. 1^1
Aand Visscberlj-MaatscbappU Vlaardiagoa 100
4 pCt. Pandbr Zuider Hypotheekbank 91
Oprichtersbewfjzen Intercontinentale Hypo
theekbank - F 45—51
Optichtersbowijzen JavascheCultuur Maatsch. F 335
Opricliterebewljzon Nedeilandache Indischo
Cu'tuur Maatschappij F 4G
Oprichtersbcwijzon Overaeesche Hypothoek bank F 55
Oprichtersbewiizen Rotterdam-Canada Hypo
theekbank F 150
Oprichtersbow\Jzen Singkep Tin-Maatecb. t 405
Oprichtersbew ijzen SuriDaainscho Bosch-
Exploitatie ilaatschappij F 29
Winstbewijzen Koninklijke l'uketvaai t-Maar-
schappij - F 1230
Bew. van deolger. Nederlandsch- Amerikaansche
Stoomvaart Maatschappij. - F 6 0
Bew. van dcelger Vereenlgde Amoiikaansche
Fondsen Korkhoven c s F.orsro Serie F 1^5
60
40
56
U© üuitgche eroeuaJci'ifi.
Dezer dagen is een statistiek verschenen
van het aantal lijken, die in verschillende
Duitsche crema:or:a' zijn verbrand. In ver-i
band met de religieuse principen tegen lijk4
verbranding is dit staatje, vooral wat be-i
treft de verhouding der godsdiensten, zeeij
interessant. In September j.l. werden in
het geheel 812 lijken verbrand, waarvan
477 manlijke en 335 vrouwelijke. 671 Evan-i
gelisch-gezinden, 78 Katholieken, 8 Oud^
Katholieken, 17 Israëlieten.. 11 „vrijen"
en 14 „dissidenten" hebben bij uitere
wilsbeschikking de verbranding van hun
stoffelijk overschot gewenscht. In 13 gea
vallen was niets van een godsdienstig gei
loof bekend. In 80 pCt. der verbrandingen
ging de plechtigheid gepaard mei reli-»
gieuse ceremoniën. In de eerste negert
maanden van 1913 werden in het geheel
7521 lijken verbrand, tegen 6490 binnen!
denzelfden termijn van het vorige jaar. Lü
valt dus een toename van 16 pCt. te con1»
stateeren. Sedert de oprichting van iietj
eerst© Duitsche crematorium zijn er hU
reeds £$720 lyken verbrand.