po. f6203 LEZDEGH DAGBLAD, Woensdag* 18 December. Derde Blad. Anno 1912. Tweede Kamer. Ingezonden. Christen-SociaSisten, öv'eP „Het socialisme een kracht Gods" Eprak gisteravond in do zaal vaji het Nut L>r oen niet talrijk publiek de heer M. goornslra, propagandist- van den Christen So- Jjist-ischen Bond, tot voor korten tijd pro- tó^amliat. van den Militairen Bond. gel. bestuurslid, de heer A. C'ats, opende h£fc een kort woord en met gebed deze bij- ftDkomst. Spr. begon met tie w'ijaen op de verwording fter kerk. In isahcirpe woorden hekelde hij ie kerk, in haar tegonwoordigon vorm als een kapitalistische instelling, om daarna het harde Jeven der proletariërs te doen zien. Spr. haalde eanige oitaten aau van Groen yöii Prinstener en dr. Kuyper om z'n be dringen kraoht bij te zetten. Ik lieer Ivoornsiira had 't hierop over de darde van den Bijbel. Kloosterman had ge lijk, lo?n hij zeide, de Bijbel is ma i» 'heilig l^i de coalitie te verdedigen, doch juister 'abu t zijn, wanneer hij zeide, de coalitie is mr Ie slotiht om haar met- don Bijbel to dekken 't Is hquscili niet te verwonderen, dat; zich do socialist) van don Bijbel af vult. Spr. geeft te kennen, dat do christen- gccialisten wel lang gewacht hebben. De gbei aal-democraten waren al oön langen tijd Tcor. maar de christen-socialisten hoopten nog Op dr. Kuyper. Ze zijn echter bedrogen ii.it- gekomen. Vanwaar komt tegenwoordig de actie to gen de uitzogging* van het kapitalisme, tegen den oorlog, enz. Niet van de oliriste- üfeïi. Zij pleiten slechts voor zichzelf e-nj jjeblcn voor hun eigein pleizier oen ooalitio am gesteld om zioh to verrijken, hl-ofc voed voorbeeldenaan den Bijbel ont leend, betoogt spr. hot goddelijke in heb toctalisme. Hij wees op do zelf^erlooofewng Van haar geleiders on noemd$;-s 3in di4 to Slaven, do offervaardigheid tegohovor do^Bel- gtoche arbeiders, die in staking droigAh do Kuui. Ook woes hij op hot. Afwerken.'j van TrojLstjra Voor vele jaren in --ütocht,^ ver gui?! door de massa, die hem "niet "bégFoep. Het eocialismo is niet uit den duivel. De vraag ia, is 'b Socialisme uit do nuen- Bchon of uit God en wanneer de rschtzin- tigen dan den Bijbel leggen naast de eisohen Ier socialisten, dan zien ze, dat oir dooi* den Bijbel' een roode draad loopt. Godsdienst en kerk heeft men met elkaar Vereenzelvigd, dit wan en blijft het groote kwaad. De kerk staat tegenover het socia- tisme, maar niet de godsdienst. Door die Vereenzelviging heeft man het kind met het fad water weggeworpen. De socialisten heb- bèn wel harde dingein over de kerk gc- ifegd, maar die maakte het er dan ook naar. De oude inquisitiozixoht is nog niet verdwe nenzei de spr., ein hij wees or op, dat Wan- Deer iemand als socialist naar voren treedt, bi daarvan steeds de dupe wordt. De socia- lifsten moeten tno(g dikwijls den God der tjhristenen aainroepen ter bescherming tegen uien haat der christenen. Kef, socialisme is in strijd met dén wil Van God, jsegt men. God ia almachtig en ban, zoo wordt beweerd, mét een enkele Vingerwijzing alles naar eigen wil veran deren. Spr. gaf daarover zijn moening te bénnen. Een bezwaar togén het socialisme is ook, 'dat 't geen rekening houdt met de zonde, 't Is echter de vraag, wat zonde is In den tégenwoordigen tijd is 't een ellendig spook beeld geworden, 't Ontzettende van onzen tijd Sb, dat men geen zonde meer weet aan to Vijzen. Het socialisme strijdt echter alleen tegen wat we kunnen zien en tegen wat Hre kunnen voelen, niet tegen iets abstracts. Ook heeft men tegen het socialisme, dat het revolutionnair is. De socialist wil even wel geen revolutie, geen sprake van. Spr. hekelde 'hier liet optreden van den Haag- Schen burgemeester op den tweeden Rooden Dinsdag, die door zijn maatregel verzet heeft willen uitlokken, omdat de eerste Roode Dins dag zoo rustig en kalm was en dat. mocht biet. De revolutie echter wor-dt niet gemaakt-, doch geboren onder het volk, dat niet lan ger kan dulden. Nog wordt wel gezegd, dat het socialisme geen rekening houdt met- het achtste ge bed: Gij zult niet stelen. Dit wordt dan be weerd, omdat zij grond en productiemidde len aan de gemeénsohap willen brengen. Daar voor moet dio .grond natuurlijk onteigend. Spr. motiveerde, dat hier geen sprake is van stelen. De kapitalist heeft al de jaren, die voorhij zijn, geen rekening gehouden met idit gebod, zoo jets behoeft men niet bq yreezen van de socialisten. De christen-socialisten zeggenGod wil het, Jiet- socialisme ia een kracht Gods. Die kracht kan onbewust werken, .doch ook bewust. Dat laatste zag spr. .gaarne ook bij de Sociaal democraten. Do heer Ivoornstra sprak nog over den vloek der philanthropic. Hij besloot met te wijzen op het sohoone der internationale so-- oia al-democratie en hoopte, dat de ohiriste-. non eeii3. afstand willen doen van hun eigen gerechtigheid. Aan het debat werd het eerst deelgenomen door den hoer M. Prins, evangelist te Lei den. De debater noemt den socialist den opstandeling tegen God. Kaïn was volgens hem de eerste socialist. Het socialisme is ben goosel Gods voor don kapitalist, door Jacobus roods geprofeteerd. De debater sprak oen verward betoog uit en voerde zelf aan de hand van voorbeelden, een dritiek op ide christenen. De voorzitter gaf de hoop te kennen, dat 'de volgende debater op de rede zelf in zal gaan, wat met dezen eersten debater niet het geval was. I)e tweode debater, dr. J. A. Knuttel, Voelde zich door de rede teleurgesteld. Er Was geen krachtig betoog geleverd van de hcolzakelijkheid voor de christenen om so cialist te zijn. Vit de vele vergelijkingen van den spre ke kunnen de Leidsche arbeiders geen nut frekken. 1 n den kortein tijd, dien debater heeft, kon hij uiet aanIoenen, dat het socialisme géén kracht Gods is, doch de consequentie Sftu den groei dér m$afcs,qhapp!}j\. Uit de ontwikkeling der maatschappij heeft men de zekerheid gekregen van de komst van het socialisme.. Dr. Knuttel gaat na de béteekenis yun de leuze; Godsdienst is privaajtza^k. Oök hijzelf Onderschrijft deze leuze. Wil meu alle menschen voor één. doel aanvaarden, dan mag men niet hen weren, door een eisah daarbuiten liggend te stellen, zooals de christen-socialisten doen. Debater betoogt, dat de chris ten-sooialid- ten hun standpunt niet zullen kunnen hand haven. Om een sterke macht te ontwikke len, moeten aa dan stap doen: alleen strijden voor het socialisme. Ze begrijpen nog niet hun eigen kracht, waar ze van God hulp vragen. Dr. Knuttel doelt niet de meening van den lieer Koornstra inzake de revolutie. Ze ker, de socialisten willen geen geweld, doch daar z'iju anderen, die 'ter op aan laten komen en daarom kan niet worden gezegd de revolutie komt met. Debater is van tegen overgestelde opinie. Debater keurt 't in den spreker af, dat hij niet 'gewezen 'hééft pp do noodzakelijke komst- van het socialisme. Was men hier van niet zeker, dan zou men do arbeiders niet warm'kunnen maken voor den strijd. Men kan niet werken op liet goede hart der menschen. Hun meet worden geleerd, dat- de komst van liet socialisme oen zekerheid is. Do beer Ivoornstra merkt-over den eersten debater op, dat deze nog al aan den rooien kaut is cn onderschrijft vooral zijn moening over hot socialismeals een geosol Gods. Overigens heelt luj niets ovor diens betoog te zeggen. Spr. ging daarop in tegen do moening van dr. Knuttel inzake de noodzakelijkheid van het socialisme. Aan Marx' theorioeal heeft men veel tc danken want de historie liegt niet, doch men moet voorzichtig zijn, want op- gevolgtrekkingen kan reen door gaans maar weinig rekenen. Do Marxist zogt, dat hot socialisme moei komen als historisoho noodwendigheid, do ohris ten-socialist zegi, dat 't komt, omdaü de Bijbel openbaart, dat God zal geven oen njeuwe aarde én eon picuwen hémel. Do christen-socialist kan godsdienst niet als privaat-zaak beschouwen. Spr. wees op de verschil lend o wijzen, waar op men tot het socialisme kan komen. Het Marxisme lean tót lijdelijkheid voeren, om dat de aanhangers alles als voorbeschikt yoo ien. Over hen komt de lijdelijkheid, die over de calvinisten is gekomen. Wannéér eenmaal do logge massa der chris tenen in beweging is gebracht, dan zullen ze toonen, wolk eon geweldige macht daar in hon schuilt. Sjpr. betoogt, dat ér nooit aan gedacht is cm de modernen van. den Bond uit te sluiten. De godsdienst moet ons gohoele loven be zielen, aldus de christen-socialisten. Het zou spr. spijt-en, dat liet Marxisme de sociaal-democratie lijdelijk zou gaan maken. Spr. gaf nog even zijn moening waer over de revolutie. De voorzitter dankte met een enkel wooird aan sproker en debaters, waarna do hoer Kcoraskra 6loofc met gebed. Algemeen Begrooting 8- debat. Do heer Schaper constateerde byi ••zijn repliek in de zitting van gisteren, dat de Regeering zich niet heeft kunnen schoon wasschen op het verwijt van schul dig te zijn aan het tekort aan wetgevende maatregelen, voornamelijk óp sociaal ge bied. De hoofd verdediging van Regeering en Rechterzijde was, dat de werkwijze der Kamer te langzaam is, ook door de instel ling van oommissies van voorbereiding. Maar die commissies zijn ingesteld -door een rechtsohen president op advies van de oe-ntrale sectie. Intusechen ontkent epr., dat van bedekte obstructie sprake is. Do schuld ligt ganschelijk niet aan beweerde obstructie, maar aau te late indiening van ontwerpen, gepaard aan onderlinge onee- nigbedd rechts. Verder zet spreker uiteen, dat ook weer bij deze debatten bleek, dat de socialisten vrees den doorslag geeft voor hen, die aan het Bewind willen bli/ven of komen en waarbij de sociaal-democratie schandelijk belaagd en belasterd wordt. Voor dergelijke bestrijding kan men ech ter niet dankbaar genoeg zijn, omdat daar uit de flinke groei der soc.-dem. partij blijkt. Verder constateert spreker, behandelen de de rede van den heer Tydeman, dat de vrij-liberalen tot zijn voldoening, blijkens hun deelneming aan de vrijzinnige concen tratie, stappen vooruit hebben gedaan in vooruitstrevende richting zelfs een socialis tische richting ten aanzien van Staats- penaionneering. Dat kan ook niet anders, als men weet, dat- de klassenstrijd een groot deel van ons politieke leven be- heersoht. Er was dus geen plaats voor het fiere woord van den heer Tydeman, dat hij niet met de socialisten verder hande len" wil. Hij heeft al yoldoende met hen gehandeld en zeer tot hun genoegen, ver klaart spreker. Overigens moet men -zioh niet zoo geneeren voor de sociaal-demo- oraten, als men ziet hoe in den Gemeente raad van Den Haag door <le liberalen en katholieken met de sooialisten gecoquet- teerd wordt-, evenals op kiesvergaderingen in het land. De heer S o h a p e r betoogt in verder verband met zijn bewering, dat men niet zoo op de socialisten moet afgeven, dat in Duitschland de Katholieken zelfs heel ge woon bondgenootschappen hebben met de socialisten. Hij houdt verder vol, dat zij, die de socialisten als boeman gebruiken, ten slotte allen van de sooialisten willen profiteeren als het in hun kraam te pas komt. Verder wijst spreker er op, dat de Re geering haar beleid alleen wist te verdedi gen met een bestrijding v&a het vrijzinnig* oonoentratie-progïSni dat duo oen heilsa- men aobrik aan de Regeering schijnt aan gejaagd te hebben. In zoover is het oonoen- tratiep rog ram nu zelfs niet meer een óon- versatie-progra-m, maar ook een oonster- natie-program geworden. (Luid gelach). Spreker blijft volhouden, dat hij dat hu* welijk tussohen de drie linksche partijen als .abnormaliteit blijft beschouwen, waar bij de demooratie ongetwijfeld veeren zal moeten laten. Als men de ant-i-eocialistd- sohe vlag opsteekt, zal men noodwendig in het reactionaire vaarwater terecht komen. De heer Goeman B e r g e s i u a be spreekt d'e biet-bereidverklaring van don Minister van Buitenlands oh e Zaken om mee to werken, ook door subsidie-verleening}, tot liet internationale vredescongres, ia 1913 te VGravenhage te houden, en verwijt den Minister,dat deze op verkeerden grond stemming heeft gemaakt tegen dat oongreo door te wijzen op hét .zoogenaamde ongun stige verloop van het/ gongste congres te Geaève, waar eenvoudig s echts e enige wijziging bestond niet tussohen Franschen en Duits obers, -maar tusschen Italianen on derling Hij betreurt ben zeerste de afwij zende houding, waar toch dergelijke inter nationale vredesbijeenkomsten zoo krachtig kunnen medewerkoa bot het voorkomen van betreurenswaardige oorlogen als wij thans aanschouwen. Verder kwam spreker op tegen den aan- _va-l van den heer Do Savornin Lohman op de rijzinnige concentratie. Hij wees er op, dat de rechterzijde de illusie koedbert-, dat zij! twist en tweedracht kan zaaien tussohen de vrijzinnigen, gelijk zij al zoovele jaren deed. Maar spr. rooph de rechterzijde toe, dat dat een illusie zal blijven en dat d» houding, welke de rechterzijde jaren lang tegen de liberalen heeft aangenomen er thans gelukkig eindelijk boe geleid heeft, dat de geschillen, welke de groepen dor vrijzinnigen wel eens verdeelden, opgelost zijn en mea aaneengesloten optrekt tegen de rechterzijde.. Het liberale bloc is noodza kelijk geworden tegenover do onderdruk king van do ooalibio en $ls de coneentratio thans optreedt met een vast omlijnd plan, is dit toch beter dan, zooals de ooalitie deed bij haar optredep, n.l., te komen met een los ooooord. Daarom kan do linkerzijde tegenover het dagelijkse!) knabbelen der rechterzijde aan het concentratieprogram» niet hetzelfde- doen om do eenvoudige reden, dat dc rechterzijde geen program heeft. Tenzij het slot van de rede van minister Heemskerk een soort van regeeriug.spro- gram moot vormen, maar dan zou het een heel dwaas program zijn, omdat spreker het ais zonder iiihoutf beschouwt en slecht! phrasen bevat. I •Spreker komt nadrnlckc-Jijk op tegen de beschuldiging, ook door minister i^oeaw- kerk overgenomen, dat de vrijzinnigen meto de roode vlag zwaaien om de socialisten in het gevlei te komen. Zulk- gedreig en Beroep op politieke kleuren moest in een ernstig politiek debat niet voorkomen. Spr. betoogt voorts met historische argu menten, dat ,,rood" en ,,sociaal-denioc-ra- tisch volstrekt- niet gelijk zijn te stellen en beweert minister Heemskerk, dat het con- centratieprogram socialistisch is zonder aan te wijzen op welken grond, zoo is dat- niets dan bangmakerij in het publiek met het oog op de stembus. Spr. werd reeds rood genoemd voordat er één socialist bestond. De sociaal-democraten verbeelden zich, dat zij het zijn, die de an dere partijen tot sooia-le wetgeving nopen. Dat is onjuist. Al heeft de sociaal-dernocrfu tie goeds voortgebracht, anderzijds dtent zij, wegens het prediken van den klassen strijd en het weigeren van de verantwoor delijkheid van haar politieke critiek, te worden bestreden. Het groote verschil tus sohen spreker en de socialisten is hierin ge legen, dat hij het belang van alle deelen eter bevolking, zij alleen het belang van ccn klasse willen bevorderen. Wat betreft de critiek van den Minister op hét concentratie-program, zij was uiterst klein. De grondgedachte van het stuk heeft de Minister ongerept gelaten en juist die zullen haar invloed op het volk doen gel den. Met gerustheid gaan de vrijzinnigen dan ook de toekomst te gemoet, waar hét oon- cèntratieprogram alom met instemming is begroet. Vervolgens repliceerden de heeren Koo ien en 8 m e e ïi g e, Laatstgenoemde keurde het in den minister-preBident af, dat deze niet voldoende let op het groote maat schappelijk behang, bij de drooglegging der Zuiderzee betrokken. De heer D e Meester waarschuwt te gen het vernietigen van. den Bond van min der Marinepersoneel; een maatregel, die het doel voorbij zou streven. Spr. wijst er op, dat de Minister van Fi nanciën het tarief beslist protectionistisch wil inrichten, doch waaromtrent minister Heemskerk heeft volgehouden, dat bet een louter fiscale, strekking heeft. Vervolgens repliceerde de heer D e S t u e r s. De heer Biohon van IJgseloion- d e komt tegen de hem toegevoegde qualifi- catie ,,reactioiinair" op Tijdens de gehtele verkiezingscampagne te Ommen is het Ka binet niet aangevallen door spreker. De coalitie is door sprekers verkiezing inct in gevaar gebracht. Slechts wensch'ten de Christelijk-Historiscihen in het district een eigen oandidaat-, maar spreker verk! art zich met de meeste beslistheid tegen het Kuyper-regime, dat onwaarheid in de po litiek huldigt-. De heer De Klerk betoogde tegen over minister Heemskerk, dat deze niet op grond van opneming van' Staatspensioen kan beweren, dat in het concentratie-ma nifest met de roode vlag wordt gezwaaid. Immers, er bestaat een Bond voor Staats- pensionneering, waarin alle richtingen sa mengaan. Eerst ruim halfzea waa daarna het woorA aan minister Heeiftske rk» die etbler <Jlt late uur gesohikt voor d« Rcgr.e- ring oordédde om te antwoorden, waartoe de Minieter zioh o»p het oogenblik bovendien niet In staat achtte. Daarop werd de vergadering verdaagd tot heden te ha-lfelf. Verplichte Winkelsluiting;. Geachte Redactie l .Vergun mi.i voor het volgende in üw veelgelezen blad plaatsruimte, waardoor u mij zeer tot dank verplicht. In do Raadszitting over bovenstaand on derwerp is door een paar Raadsleden aan merking gemaakt, dat er zelfs invullings- lijsten waren gezonden aandc kleinste winkeliers. Hoewel ik volstrekt niet tot do kleinste winkeliers behoor en zonder dwang reeds in de week mijn zaak om negen uren sluit, vind ik deze afkeu ring. meer dan. lakens waard. Dat ook aan den k 1 e ins t en winkelier is gestuurd, is m i. niets dan een staaltje van den du-, ven plicht^ en zoo ik persoonlijk in de Raadszitting' aanwezig ware geweest, zou ik dien heeren gevraagd hebben, of dan die kleine winkeliers onder en boven de wet léven, of die geen belasting betalen, of die geen zorgen liehben, of die alleen maar moeten hooren als in den tijd der InquisitieWij ooidcclcu over u, doch zonder u Wat mij liet meest verbaast, is dc parodie op de werkelijkheid in dezen van da z.g. voorvechters der be langen van den Middenstand. Hoe kunnen zulke lieden met een alge mee no ver plichte sluiting instemmen Zij dienen toch te weten, dat, indien inen Koning Alcohol vrijlaat tot twee uur des nachts, men een ander genotmiddel als een zure haring, een komkommer, uitje of een sigaar, dan wel een banketletter of een ijswafel pok vrij moet laten, daar gebakhuizon, sigaren winkels, banketbakkers, etc. juist des avonds het meeste verkoopen. althans in vele gevallen. Waarom alleen Bacchus los gelaten, wat dc politie nog overlast geeft, waarom de walglijke tafcreelen geduld van dronken, vechtende lui en een .andere vor- poozing, als een lunchroom of gebakhuis verboden? Is het, omdat de alcohol zoo'n pradit van een duit in de schatkist werpt Moet daarom deze onzedelijkheid, zooals onze wetgever dronkenschap rangschikte, -geduld en in de hand gewerkt worden? Moet dat geprotegeerd worden? AH Am sterdam door een slinksclie streek van het Socialisme, gecoöpereerd met vrome broer ders, zoo iets tot groote ergernis van 't heccle menschdom cr door jaagt, welnu, moet Leiden daarom zoo zot zijn? Parijs is tooh dag en nacht ppen en. daar wordt meer verdiend en heerscht meer pracht en praal dan. in Leiden. Men hamert altijd op de ijzeren vuist van Duitschland, maar om iets te noemen, in Berlijn, Leipzig, Dresden cn Hannover sluiten vele groote zaken om zes civ zeven uren reeds des avonds. Meent u, hoer Pera, dat men daar ook zegt, 'nu moeten de klei nen maar volgen? Geen idee van. Elk sluit, wanneer hij wil, doch uiterlijk om negen uren. Of dc toestand in Duitschland beter is, ik zou haast zeggen, er bestaat geen land met meer flessdhentrekkers of, zoo als de Fransclvcn ze noemen: Ridders van do Nijverheid op elk denkbaar gebied. De zwendel is daar meer ontwikkeld, de mis daad meer gecompliceerd, doch de toe stand door den dwang 'zeker niet beter. M en went aan alles, doch gemakke lijker aan een gerief, dan aan een on gen rief. Een landlooper voelt zich spoediger thuis in de jas van êen millonnair, dan een millionnair in de plunje van ccn landloo per. Daarom, als de arbeidswet niet zoo'n emotie bij u teweeg heeft gebracht, jdes te meer bij vele anderen. Volgt u maar eens, geachte lieer Pera, de reeks van bekeuringen bij het Kanton gerecht te Leiden. U leeft schijnbaar te veel in een zekere sfeer en spreekt te voel van het algemeen. Leert het algemeen kennen en oordeelt dan. Zeker, als dc wet er is, zal ze wel met pittigo middelen gehandhaafd worden, waarvoor ook al weer die kleine winke lier zijn belasting kan betalen om een wet te? vervullen, die l>em ten gronde richt; daar zijn voornaamste verdienste der avond uren hem ontnomen wordt. De kassiers kunnen het getuigen. Dc betalingen in Am sterdam zijn er na de winkelsluiting heusch niet beter op geworden, en de faillisse- mentenreeks is heusch niet verkleind. Dat is werkelijkheid en geen lof der zot heid. Dat nu de Ilooge Raad Amsterdam het hecht toekende om een dergelijke verorde ning te kunnen handhavenWaarde heeren Raadsleden, datdit door den Hoogon Raad moest beslecht worden, is reeds oen bewijs hoe dubieus da wettigheid der ver ordening was. En zoo iets prijst u aan. Deze verordening belemmert de vrijheid van den Nederlandschen handel en is vol gens elk jurist in strijd met de Grondwet.' Waren onze wetten minder gebrekkig en minder oud, dc uitspraken van den Hoogen Raad zouden overbodig zijn. Deze wil wel eens wat al te veel de bedoeling van den wetgever volgens eigen opinie uitleg gen. Hoe kan een levend wezen, de be doelingen kennen van hem, wiens beende ren reeds verpulverd zijn? Dat gaat boven mijn pet van winkelier, daarvoor moet men veel gestudeerd hebben. .Vermoedelijk htooft der Hoogei. Raad dit ook maar beslist om aan een ergerlijke reeks processen van protesteerende Amsterdamsche winkeliers (leve de v r ij li e id!) met geweld een einde te maken. Des avonds mag je vrouw den winkel niet meer doen, waarvan men leven moet, je kind mag na zoo laat geen boodschap doen, als is het maar een bood schap van drie cent, dat is vrijheid. Waar om mag het kantoor van een Bankier of een Effectenhandelaar wel op eik uur schoongemaakt worden? Het kantoor is toch de winkel voor die lieden, d.w.z, de plaats, waai: zij het dagelijksch brood vcr- Etl Uil j4e__firpodw^t.; Art. 4. Allen, die zich op het grondgebied van het Rijk bevinden,- hebben gelijkd aanspraak op b e s c li e rm i n g v a n persoon en goederen. Art, 1 tot 9 ademen louter do vrijheid# maar pats de werkelijkheid, een winkelier' is een heel ander wezen, dan een caféhom' der, een logementhouder of stalhouder* Bravo, 4an de bedoeling van den wetgever, dat was niet de vrijheid, alleen maar ade* men naar vrijheid, en in Den Haag vertcL len ze je dat met ernstige gezichten. leder niet-winkelier mag zaken doen wanneer hij wil, is vrij in zijn handclim gen i n 7. ij n eigen huis. De politk\- die in mijn huis niet mag komen zonder mijn toestemming, k o.m t v r ij o n g e n o o- digd en zonder verlof t c vragen op elk uur in m ij n werkplaat s. Met wel k r echt Ook dat is belem mering' der vrijheid en schending van de rechten van den eigendom, in Den Haag praten ze 't haarfijn in orde piet stalen; gezichten van overtuiging. Vrijheid, blijheid ligt in het graf, evengoed als de Vrede in het Haagsche Paleis een pracht van een grafzerk heeft gekregen. Waarom mag een winkelier dan geen vrijen handel doen op liet uur,, dat hij-wil. In mijn eigen huis speelt men, over mij 'den baas en belemmert mij bij het pogen op een eerlijke wijze mijn brood te verdie nen. Dc nieuwe wet, zoo ze cr door komt, 'kan in mijn oogen. slechts den grootep man eenig voordeel bezorgen, door den kleinen tc vernietigen. Het demoralise^-, rende trust- en groot-kapitaalsysteem. Hoogachtend, IJ. G. T. N. Leiden, 17 Dcc. 1912. Mijnheer de Redacteur! Vergun mjj voor hot volgende een plaatsje in het „Leidsch Dagblad." fit) dwang tot winkelsluiting zal men niet meer baas z\jn in eigen huis over eigen goe deren, om deza te verhandelen. Wie moet voor de betaling zorgen? Zil men van de gemeente een aanvulling goven bfj tekorten? Zal men, wanneer een klant ons verzoekt het esn of ander ts verkoopen, waar hfj by •en moment om verlegen is en men helpt zioh te verantwoorden hebben voor den rechter? Het wordt steeds mooier. Men wordi. hoe langer hoe meer de vryheid ontnomen. De heeren advocaten kunnen het mooi doorleggen,, het gaat bulten hun zak om en hebben ook het minste verstand van zaken wat winkelnering betreft. Zy kunnen werker» zooali zy willen. Voor hen is er geen negèn- uur-sluiting, zoo min als voor verslaggevers. Ook zy zuilen hun nieuwtjes wel na negen uren verwerken. Alle winkels staan lang niet gelijk; enkele hebben al vroeg nering on sommige winkelt kunnen geruat tot tien uren des morgen» gesloten zyn, omdat voor hen nog geen koopwa komen. Men ls toch vrfj om U •luiten; waarom dan wangunat, dat een con current nog üa, negen uien iets vei koopt Er zyn winkeliers, die het gezelliger vinder in hun winkel dan in hun huiskamer. Wanüeer do dwepers voor de sluiting hun zin krijgen, dan komt pas de last, de haat, die een vervloeking over deze geweld aan doening uiten. Men zegt: ze hebben zich niet erg verweerd. Dat komt het is hun roeping noch om te spreken, noch om te schrijven. Voormannen bestaan nlot. Dat komt later. Wanneer het te laat is, geiyk in Am sterdam, komt pas de stryd, die gezaaid is door dwepers, die dezen nieuwen god aan bidden. Is het niet treurig, dat de win kelier en de werkgever het mikpunt la van dezen tyd, die hun telkens voor den rechter brengen? Men schünt ln dezen ver blind te zyn. Hiervan komt de duurte, de werkloosheid, door het lijntje trekken. Ambte naren moeten er zyn by grossen, die ook betaald moeten wordon. Hongeriyders kunnen niet van hun kinderen afkomen Menschon, die byna geen verdienste hebben, kunnen geen woning betrekken, omdat de niet waardige hulzen opgedoekt worden. Dit geeft de nieuwe tyd, die door den in vloed van domme, eigen verbeelding z;jn duivelsche werken doorvoelt. Uw dienaar Winkelier De J. Geachte Redactie Vergun ons, 'naar aanleiding der rubriek „Vragen en Antwoorden" in Uw nummer van Maandagavond, con klein plaatsje au Uij blad. Bij voorbaat, onzen da.nk. Zonder iots to willen afdingen op heb antwooyd uwer Redactie op de „klacht van een winkeljuffrouw", zouden, we toch gaarne de vraagster even van antwoord willen die nen. Dft winkeljuffrouw klaagt er ovor. dat. terwijl or voop iederen vakman zooveel ge daan wórdt-, cr voor dc winkeljuffrouw niets gedaan wordt. "We meonén oohter, dat zoowel het oerste deel harer klacht als het tweede deel on juist as. We zouden tevens de klagende winkel juffrouw deze waarheid op 't gemoed willen drukken, (natuurlijk erg zachtzinnig), dat de tijd» dat do raven aan El ia het brood braohten, voorbij is. Tevens, dat, als de winkeljuffrouwen iets gedaan willen hébben tegen een arbeidsdag van 14 uur, zooals zij schrijft, en tegen oen gonschén dag staan, dit het werk van do winkeljuffrouwen zelf behoort te zijn. En laten wo de klagende winkeljuffrouw do verzekering geven, dat er reeds win keljuffrouwen zijn, dio deze waarheid heb ben ter harte gdhomen, en ijverig in de weer zijn, haar medcwinkoljuffrouwen clit aan het verstaud te brongen. Die winkeljuffrouwen, dio zich niet lot klagen hebben bepaald, doch de hand aan den ploeg hebben geslagen, hebben zioh daar toe georganiseerd in den „Algemeenen Bond van Handels- en Kantoorbedienden." Zij' hebben begrepen, dat eendracht macht maakt en hebben in haar vakvereeniging haar, eischen naar varen gebracht. En, waarde winkeljuffrouw, die vak vér* eeniging hoeft 2?ich opgema^ktj yerbctering

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1912 | | pagina 9