Se fietsband in dienst der geneeskunde. De mode in China. Ik. IX Schout», te Middelburg1, deelde b het ^Ned. Bid*, r. Oen," het volgende tnede: De hoogst belangrijke rol, welke de fiets land is het leven der geneeskundigen ver- .imdt, waak doze one dagelijks naar onze pa, .JiSnten draagt, behoeft daarmede toch nog bist geheel uitgeput te zijn. In den laateton Jijd maalc ik van den fietsband, in het bij- aundjö- van den binnenband, een igebruik, (dat allicht Ook anderen van dienst kan lijn. Reed* herhaaldelijk voelde ik denkbe hoefte een middel ite bezitten oml stuwing yelgene Sier te (kunnen doen samengaan Diet een goede immobilisatie. Dus te kun nen stuwen ook daar, waar een groot gips verband was aangelegd. Toen ik nu kortelings weer eeb man ter behandeling kreeg met een pijnlijke tuber culeuze heupgewtiohtsontsteking en een steeds verder vretende «handpalmgroots zweir tor hoogte van den trochanter major, heb ik, na verschillende proefnemingen, ge ineend, dat een fiete binnen band misschien de oplossing op eenvoudige wijze 20U kunnen geven. Over een flanellen windsel legde ik een, leegen binnenband door de liesplooi m om de heup, en liet de beidde uiteinden sondes' trekken boven de zweer samenhouden. Daar werden de einden dubbel afgebonden en, vereenigd. Over ?üt alles watten en idaarover heen een groot gipsverband, waar uit ten slotte, behalve de vie* houten pen- nen, welke de grenzen der Zweer aanwijzen, slechts het ventiel van den band naar bui- ton steekt. Nadat het gips goed hard was geworden, werd het venster ter plaatae der sweer uitgesneden. Met behulp van een voetpomp Werd nu 'de band opgeblazen, waarbij bleek, dat het 'gevolg geheel beantwoordde aan de ibij de proeven gewékte verwachtingen: de zweer met onxgevisg en het vrij gebleven deel van het been, vertoonden na enkele oogen- blikken een zeer voldoende stuwing. Patiönt wordt nu dagelijks op dié manier geéttiwd; dé pijn is vêrdweüéh en dè zweer wórdt langzafiièfhiiiid kleiner. Wélk aan deel de stuwing daarin beeft, iaat ik hiér onbesproken. "Wat bij het opblazen dadelijk opvalt, is de nauwkeurige doseering, welke niet alleen kan, maar <jpk moet in acht genomen wor den, wil men hét doel niét voorbijstreven. Om dit beter te kunnen nagaan, deed ik 'de volgende waarneming bij mijzelf: 'Een lêegè binnenband wordt om den bovenarm! jgelegd, jtiist passend, en met een klem metje beide uiteinden vlak tégen den arm! nail dléhtgéklemdom alles heen wordt nu één nat éatnbfid windsel gewonden, zón der dat eenige drukking wordt Uitgeoefend, zoo dat ten laatste alléén het ventiel te pen is. Toen bleek mij, dat één slag van een gewone voetpomp sterke stuwiHg teweeg bracht na twee slagen verdween onmid dellijk de pols en werd de hand lijkkleurig van uiterlijk. Werd nu hét schroefje vöh het ventiel losgedraaid, dan ontsnapte da delijk alle lucht en iedere dmlk was opge heven men behoefde daarna slechts het schroefje weer aan te draaien, om met en kele slagen van de pomp, wélke onderwijl rustig aangeschroefd was blijven liggen, even ahel weer af te Bhoèren. Déze wij Ze van af snoeren schijut mij eenige veordeeléti te bézitten bóVen de algemeen gebruikte met het elastiekèn windsel Ten eerste de nauwkeurige doseering; er wordt langzaam opgeblazen met de arterie onder den vinger ter eontrêle. Er geschiedt 'dus niet meer dan noodig is. De breedte van den snoerenden band is voldoende zon der heel breed te kunnen worden, terwijl Onder den band een beschermende laag dés* vérkièzende kan worden aangebracht. Ten tweede het Zeer snelle in- en uit schakelen van den druk. Deze bezigheid kan, met het elastieken windsel, zelfs aan den gemoedelijkstefc operateur ean, zij het dan ook inwendige, Verwensching afpersen. Ten derde de goedkoopste. Üit één bin nenband a één rijksdaalder, laten zich heel goed, met Inzetten van twee .ventielen, drie jui oer banden maken. Ten slotte maak ik collega's, die zich be ijveren voor het verspreiden van kennis om trent de eerste bij ongfévallen ta verleenen hulp, opmerkzaam/ op deze wijze van snoe ten. Een fiets en een pomp zijn overal. Snijdt bij dringendln nood buiten, en bin nenband door tegenover het ventiel, knoop den binnenband met eenige knoopeü omj arm of been van den gewonde, windt daar omheen een nat stuk doek of een paar zak doeken en pomp een paar slagen. Zelfs de hevigste bloeding zal dan gestelpt zijn, als de band niet lek was. Bovenbeschreven gebruik van den fiets band houd ik voor onbekend, wellicht ten onrechte. Onderwijl is de heele zaak van te weinig gewicht, om een tijdroovend lite ratuur-onderzoek te wettigen. Wie zegt, 'dat hij het al lang zoo doet, zal ik gaarne mijn verontschuldiging aanbieden. Meer be kendheid zal ook dan niet schaden. Hoe onderscheidt men echte van imitatie Oostersche tapijten? Er zijn zekere kenmerken van echt Ooster sche tapijten, waardoor men m)et weinig moeite het Verschil tussohen de oorspronke lijke en goéde imitatde-Soorten onder scheiden kan. In de eerste plaats is het handwerk altijd onregelmatiger en niet zoo correct als het machinale werk. In verscheidene tapijten verschilt het dessin in de hoeken. Waar 'dit het geval is, kan de kooper zeker zijn van de echtheid en i9 het dus aan te raden daaTop vooral te letten. Zoo zullen bijv. alle tapijten, die als Turksóh worden aangeboden, iets onvol maakts moeten hebben, willen zij eoht zjjn. De Mahomïnedaan gelooft, dat alleen Allah Volmaakt is, én hij weigert daarom een tapijt volmaakt af te weTken. Hij zal op zettelijk iets vetkeérds er aan maken, vaal of wéinig, maar dliidèlijk in het oog loo pend. Een onregelmatigheid in den ,vorïn] of in hét pattooü is dus een typisch ken merk bij échié genres. Bén ander kenmerk vatt echtheid der Oos- teTsehe tapijtén het kléurvaskzijn. Be vochtig een linnen doekje, wrijf daarmee over hét tapijt e& zié eenS of de Verf af geeft; is dat niet het géval, dan is het tapijt pok géén goed koops, ohemisch-geveifde imitatie, bij Welk yeTfproees de olie verdampt, waardoor de pool haar glans verliest en geen stof meer verdraagt. Ook door het schuieren zal men spoedig de minderwaardigheid van het ta pijt opmerken. Eveneens zal de leverancier van eén dergelijk tapijt niet veroorloven alVórene het verkocht i9, er over te loopen. Natuurlijk zal een echt Oostersoh tapijt daarvan géén nadeel ondervinden, doch een ifcitatié zal réed9 direct iets beschadigen. Wannéér een gedeelte van de pool aan dé aohtea*zijde Uitgehaald wordt, zal het, als hét echt OoStersch is, zich dadelijk vor men tot fijne, zijdeachtige, kronkelende draadjéé, terwijl dé Westersehe Wol bij het Uitrafelen verward zal rakèn en knoopjes vormen. Dé waarde Vari een eoht Oosfcersah tapijt hangt af Van het dessin, dé antiquiteit, en het aantal mét de hand gemaakte knoopen per vierkanten voet, hetwelk aan de keer zijde van het tapijt kan berekend worden. Het Turksche tapijt heeft zeven randfigu ren, voorstellende de evolutie van de ra.cn- schelijke ziel in verschillende stadia. Kleine, donkerkleurige figuren, overeenkomst ver- toonende met den klauw van een vogel, komen in deze stadia herhaaldelijk Voor. Het middenfiguur, de periode van zaligheid voorstellende, is blauw. Sommige dezer wor den „CathedraV-tapijten genoemd, om hun gelijkenis van de drie in vakken verdeelde middenstukken, met de vensterglazen eener keirk iii prachtige ïniddeleeU'jvsohe kleuren. Één speciaal kleed, in de zestiende céuw vervaardigd voor den Sjah, stelt jachttafe- reelen Voor met roofdieren, vogels en bos- scheü. Van deze bestaan nog slechts een twaalf exemplaren en een dezer is in het bezit van het Oostenrijksche Vorstenhuis. Deze tapijten zijn voor het gebruik als vloer kleed ongeschikt. Een courant Perzisch pa troon bestaat uit den Boom des Levens, op welks takken vogels zijn geteekend. Daar volgens een Chineesch spreekwoord diegene als arm mensch geldt, die niet met de mode meegaat, zou men tot de conclusie kunnen komen, dat het Chineesche volk, dat dit spreekwoord gemaakt heeft, zich van oudsher snel bij elke vernieuwing in de klee derdracht aansloot, aUijd met het streven, den buurman, die zich een kost/uum van dea nieuwsten en meest modernen snit had laten maken, door schielijke verandering van eigen kleeding te evenaren, om niet voor arm te worden gehouden. Op het Chineesche volk als geheel is ech ter dit spreekwoord, dat overigens onder de aanzienlijke Chineezen in de voor vreem delingen geopende havensteden steeds meer tot zijn recht komt, niet van toepassing. De laatste groote wisseling der mode in de groote massa van het Chineesche volk heeft zich bij de wisseling der Mingdynastie, duj tegen het midden van de 17 eeuw, voltrok ken, toen de Mandaahoes zich op den draken- troon plaatsten. De nieuwe heerschar» schreven het volk door edicten een nieuwe mode voor, die de herinnering der bevolking aan de heerschappij der Mingdynastie uit de harten delgen moest. Vóór den val der Mingdynastie werden door de mannelijke bevolking lange, losse ge waden gedragen, die, over de borat samen- geslagen, met een soort van strik, rond de lendenen opgehouden werden. Deze dracht is tot op heden nog bdj de Taoistische pries ters in zwang gebleven, en bij huwelijks plechtigheden is het den bruidegom ver gund, zich in het oude Hingkostuum te ver- toonen. Ook de haardracht werd toenmaals door de MandsohoerSche veroveraars aan de bevolking voorgeschreven. Gedurende de heerschappij der Mingdynastie werd, naar men weet, het haar in een wrong samenge bonden gedragen. De eerste Mandsohoe-aer- zers dwongen het volk met geweld, den haar- staart te dragen, en wie zich verzette, viel onder de bijl van den scherprechter, die de toenmaals het land doortrekkende keizer lijke staartvlechters op den voet volgde. Meer dan twee en een halve eeuw lang is de verandering der Chineesche kleeder- en haardracht onveranderd gebleven. In do laatste jaren hebben hier en daar in de mo de veranderingen plaats gevonden, die zich het eerst in de voor vreemdelingen toegan kelijke havens toonden. Een bijzonder stu dieveld heeft het Chineesche nieuwjaars feest geboden, dat in de tweede helft der vorige maand gevierd werd. Het meest in het oog vallend zajn eigenaardigheden der nieuwste vrouwenmode, die op het oogen- blik een voor Westersohe begrippen sinake- lcoze metamorfose ondergaat. De onversierde, eenvoudige Chineesde vrouwenkleeding is ónder de mode-uitwas sen bijna ft iet meer te herkennen. De kleur der kleeding is schel en bont, met fladde rende linten en strikken overladen, ©n het dragen van mutsen wint meer en meer veld. Deze mutsen zijn van helkleurige lich te zijde vervaardigd en met allerlei lintje», enz. bedekt. Zij worden gaarne wat scheef gedragen, om het gezicht een brutale uit drukking te geven. Wat verder bij de mo derne Chineesche vrouwenkleeding opvalt, is het nauwer worden der pantalons en een eigenaardige, naar Europeesche begrippen uiterst smakelooze haardracht. Deze doet door den vorm aan een krakeling denken, die op het voorste deel van het hoofd ligt. De broeken worden zóó nauwsluitend, dat verstandige Chineeschen weder aan dsn langen rok de voorkeur geven, die van lie verlede Westersohe vormen begint aan te nemen en waarin zij zich met haar kleine voeten nog zeer ongeschikt bewegen. Soms ziet men ook Chineeschen vrouwen, meest dezulken, die gedurende langen tijd voor studie in het buitenland vertoefd he&-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1912 | | pagina 21