v<
1
GDR Dl
ÊIDSCH
EJEUGI
DAGBIAD
D
raiTÉ
10
Ho. 156*7 "7
Woensdag* 29 Maart,
Anno 1911.
V
^(aTiKi j.j.j - i-.t j j-.-j «-.! :,*(ATfil«.
6^r*p
Allerlei
alen en Kunststuk,
es.
4» j 4*
4 ;4
4* '4*
•O»
w
4»
.<5
•JW
/N'A
Sp
MS» MS» GsS» «a MS» MS» MS» ftSt CUS» KS?
Een kunstje met een speelkaart.
Zeg eens, jongelui, je kent zeker hot
kunstje wel om door een speelkaart hoen.
te kruipen, nietwaar? Dit is dan ook nog
al wrij algemeen "bekend. Ik weet echter
nog een kunstje dat minder bekend is, nl.
koe men van een speelkaart een ander-
kal ven meter langen ketting maken kan.
Dit is echter niet zoo heel gemakkelijk en
daarom moet ge goed luisteren naar wat
ik zeg en bovendien aandachtig de figu
ren bestudeeren. die ik er bij geteekend
Leb.
Men neemt dan allereerst een oude speel
kaart ea splijt daarvan, de beide lange zij-
don met een mesje ongeveer cM- open.
Dit kan met een weinig beleid, gemakke
lijk godnan worden, omdat, zooals ge zeker
wel weten zult, het karton uit verschil
lende op elkaar geplakte laagjes papder be
staat. Heeft men de bedde langs kanten een
weinig opengespleten 'dan worden deze ge
deelten opengevouwen (Zie Fig. 1). Viejrvol-
9552^4
- Fig- 1. Fig. 2. -.~i
..JMtöUvö V tffcii :,-A
gens wordt de kaart in* het midden te
aamén gevouwen en van af die vouw -tot
aan dé gespleten kan tón in smalle raepen ge
knipt (Zie Fig. 2). Hoe smaller de reepen
zijn, d^s te langer wordt de ketting.
'lig- 3-
Nu komt het voorzichtigste werkje aan
Men steekt een mes beurtelings onder en
boven door de verschillende reepjes van de
kaajrt en maakt de reepen voorzichtig tot
aan den gespleten rand los. Men zorgt er
voor dot de reepen, die men op onze afbeel
ding boven het mes ziet liggen, aan de
onderste helft van den gespleten rand be
vestigd blijven, terwijl men ze aan deze
zijde langs" dén kant lossnijdt en omgekeerd.
(Zie Fig. 3). ddotzelfde doet men aan
den anderen kant, m^r zorgt er voor dat
het mes nu onder de reepjes gaat, waar
het eerst boven ging.
Hierdoor krijgt men twee roosters, die
in fdkandar gsgchoven zitten (Fig. 4), knipt
Fig- 4.
mein nil langs do stippellijnen op deze laatste
figuur de beide roosters beurtelings door,
dan verkrijgt men telkens de schakel van
een keten, die a'ls de schakels heel smal
geknipt zijn, meer don een meter lang wordt.
Een kunstje met dominosteenên.
-Oob niet dominosteenen knanon vereohillefi-
dé' kunsifetukjes- worden Verricht, waarmee we
in gezelschap heel veel pret kunnen heb
ben. We laten er hier een volgen:
- Gé' kfeeirt alle steenèn om met de oogen
tiaar -onderen en lont or door broer óf Zus
óén uithalen dia ge echter niet zien moogt.
Dan zégt govtwt dengeen- die den steen heeft:
'Vermenigvuldig het gétal dat 'Op de' ©ene
helft van den steen staat met 2, tel daar
5 bij en vermenigvuldig de som hiervan
met 5 en tel hierbij de oogen van de andere
helft van den- steen. AJs dit alles goed is
uitgerekend, vraagt ge wat het laatste ge
tal is. Hiervan trekt ge heimelijk 25 af,
het getal dat go overhoudt, noemt u de
beide getallen op den dominosteen.
Dit kunstje is nog al ingewikkeld en daar
om zullen we een voorbeeld geven. Nemen
we aan dat op den gekozen steen ataat
op de eene helft 6 oogen en op de andere
3. Dan rekent men als volgt: Men verme
nigvuldigt 6 met 2 12, hierbij telt men
5 17, dit getal wordt weer vermenig
vuldigd met 5 85, hierbij worden de
3 oogen van de andere helft geteld 88.
Wordt ons dit getal opgegeven, dan trek
ken we er stilletjes 25 af en er blijven
63 over. Dus 6 en 3 zajn de getallen die
op den steen staan.
Hot hindert niet welk getal het eerst j
genomen wordt. Men kap inplaats van mot
6 ook afeet 3 do berekening I
krijgen we 2 X3 6n^b;=llX5
55 rf- 6 61. Hierdoor krijgaa we als
eind getal 61. Tfcekken we or 25 van af, dan
blijft er 36 over. De uitkomst blijft du#
doaolfde: want ook op doze wijze gerekend,
bemerken we dat de gekozen steen eon 3
ea een 6 telt.
Probeert 't nu zelf eene met een andere»
flteem
Een onderhoudend spelletje.
Ge hebt zeker allen een heel en voorraad
porentbiiefkaa-rten. Hiervan kunnen we eea
aardig kwartetspel mak-en. Ge moet daar
voor do verschillende briefkaarten sort eer en,
datwil zeggenge moet ze soort bij soort
uitzoeken dat ge van elk vier stuks bij el
kander hebt, bij voorbeeld: 4 stadsgezichten,
4 bossdhen, 4 kérken, 4 badplaatsen, 4 berg
gezichten, enz. Is men hiermede klaar, dan
schrijft men de namen der verschillende soor
ten netjes op kleine reepjes papier en zet
voor elk een cijfer- Voor het kwartet met
de 4 stadsgezichten heeft men bijv. 1 Lei
den, 2. Amsterdam, 3. Utrecht,. 4. Arnhêm-
Deae [reepjes worden op de daarbij behoo-
rende kaarten geplakt. Als we zoo met
alle prentbriefkaarten gedaan hebben, wor
den ze gelijkelijk onder de medespclenden ver
deeld. Degenen die het spel begint, vraagt
aan den naast hem zittende om de brief
kaart, die liem ontbreekt om zijn kwartet
vol te krijgen. Heeft hij bij voorbeeld drie
zéégezichten, dan vraagt hij oin de ontbre
kende aan zijn, buurman- Heeft deze de
vierde kaart, dan moet hij ze geven en. d#
eerste persoon mag verder vragen- Heeft hij
ze echter niet, dan mag hij zelf een ontbre
kende briefkaart vragen.. Wie de meeste
kwartetten verkrijgt, is de winner-
NEEF IILINEMAN.
Prinsesje IJdelheid.
A.-.V -
Voor vele jaren regeerde er eens i4 Ver
langens] and, «een. goede, milde Koning, die
een eenig dochteytje had, Griselda geheeten.
Het Prinsesje had eesi lief gezichtje, fris-
sche, roode wangen, en heldere, blauw®
oogen. Maar daar wae Prinsesje niet mee
tevreden; zé wilde nog veel mooier zijn en
was ontevreden met bet beeld, dat de spie
gel haar gaf.
Op een dag Hep Griselda, in gedachte»
verdiept, het park van den koningstui*
uit en eerst toen ze ,ver, ver af was van
haar slot, begreep ze, dat ze verdwaald was.
Zo bevond zich in een bosch en wiat totaal
niet welken kant zij op moest 1 Dat wa»
me iets voor zoo'n verwend Prinsesje, die
gewoon was, dat alles op haar wenken
vloog. Nu was er niemand om te bevelen
en dus was de kleine Griselda er naar aan
toe.
Maar ziet, daar zag ze opeens eea bouw
vallig hutje en rook steeg uit de aoboor-
steen, dus was het bewoond, Griselda er op
af en aangeklopt aan het wrakke deurtje.
Een oude vrouw verscheen aan den ingang
ea bet Prinsesje vroeg nu achucAfter:
I