ZIHEO ÜEBS. Reeds in 1498 beval de Rijksdag te Spiers, dat de Zigeuners als „verraders der Christenlanden" uit het land verbannen moesten worden. Geholpen heeft echter dit bevel niet evenmin hebben dit de daar op volgende bevelen of de gruwelijke ver volgingen of de menigmaal gedane pogin gen tot beschaving. Tot op den huidigen dag is de Zigeuner in de Europeeschebeschaving een vreem deling, zooals hij dat reeds honderden jaren geleden was. Men heeft heden ten dage in gezien, dat de Zigeuner wel nooit geheel ■geassimileerd kan worden; dat hij een mensch is, die geen gevoel heeft voor de plichten van een geordend gemeenschaps wezen; die zijn eigen begrippen van recht en onrecht, van geluk en ongeluk heeft. De Staat handelt slechts uit noodweer, als hij tracht deze mensohen onschadelijk te ma ken. Ook de criminaliteit heeft zich zeer dik wijls met dezen, door een romantischen stralenkrans omgeven, volksstam bezig te honden. De kinderroof door Zigeuners behoort echter in het rijk der fabelen thuis, ten minste de geruchten over dergelijken roof zijn nog nooit door de rechtbank be wezen. Daar ook than6 nog het geloof aan den kinderen stel enden Zigeuner algemeen verbreid is, kan men er zïoh niet over ver wonderen, dat anderhalve eeuw geleden, ten gevolge van dit vooroordeel, menig Zigeuner in Hongarije zijn leven moest laten, totdat keizer Jozef opmerkzaam Werd op ctffc afschuwelijk feit en den recht banken beval deze Kandelingen te staken. Maar ook ads men van dit denkbeeldige misdrijf afziet, is hetgeen op rekening van den Zigeuner gesteld wordt, nog aanzien lek genoeg. Aan mishandeling, moord en andere gewelddadigheden maakt hij zich wei weinig schuldig, daar hij hiervoor, ge lukkig, te laf is. Ais bedrieger en dief daarentegen vindt hij zijns gelijke niet. Als men ai de, gedeeltelijk geraffineerde, trucs wxkle optellen, waarvan hij zich' bedient, dan zon men daarmee boekdeelen kunnen vullen, want bij hem zijn diefstal en bedrog meer dan een handwerk, dat zijn beoefe naar voedt: zij zijn voor hem een kunst en net is het doel van zijn eerzucht het daarin tot het hoogste te brengen. Een zeer bijzondere speoialiteit is de Zi geuner in het bedrieglijk gebruik maken van het bijgeloof van anderen. Het minste is aog, dat de Zigeunervrouwen den dames uit de lijnen der hand of op andere geheim zinnige wijze de toekomst voorspellen; vee? erger is, dat zij ook meer geraffineerde lis- een te baat nemen, om zich bij deze gele genheid groote sommen gelds fc>e eigenen. Een geliefde truc is bijvoorbeeld die met het doodshoofd. Zoo kwam in 1894 bij een in de Allgau wonende familie op drie Zon dagen een oude Zigeunerin, zegende 's nachts het vee in den stal, dat behekst was, met een gewijde brandende kaars, gewijde kruiden, zout en water. De Zigeu nerin maakte den verbaasd staand en boe ren wijs, dat er in den stal een schat begra ven lag, die door een „arme ziel" bewaard werddoor haar tooverformules werd de ziel verlost, zoodat men den schat uit den grond kon halen. Tijdens de geestenbezwe ring moesten de beide echtgenooten voor de plek, waar de schat liggen moest, ge knield bidden voor de verlossing van de arme ziel. De toovenares nam daarop drie versoh gelegde hoendereieren, wikkelde ze in een witten doek en liet ze door de bijge- loovigen, door driemaal zachtjes er op te trappen, stuk drukken. Tot ontzetting van het echtpaar verscheen den eersten keer in den eierdooier een 1£ c.M. lange hand, de tweede maal een doodshoofd van de grootte van een erwt' en de derde maal een men- sche-lijke figuur van een vinger lengte en zonder hoofd. Thans had de Zigeunerin gewonnen spel, want haar slachtoffers waren nu rotsvast Voor de eerste maal heeft nu ook Londen het van-stapel-loopen van een dreadnought beleefd. In tegenwoordigheid van een ge weldige menschemnassa doopte dezer dagen de echtgenoote van den aartsbisschop van Canterbury het schip „Thunderer," waar van de kiel op 13 April van het vorige jaar overtuigd van de tooverkraeht der vrouw. Voor haar bemoeiingen kreeg zij den eer sten keer 135 mark, den tweeden keer 500 en den derden keer 1000 mark en nam bui tendien nog bedden, kleeren, horloges en sieraden mee, om deze, zooals zij beweerde, volgens het verlangen van den geest op het altaar te leggen. Gaarne gaven de men- schen, die niet eens al te zeer met stoffe lijke goederen gezegend waren, alles weg, om toch maar op Kerstavond den grooten schat in handen te krijgen! Op dergelijke wijze ging een Zigeunerin te Hamburg te werk, die een dienstmeisje de toekomst voorspelde en daarbij geheim zinnige aanduidingen deed over een toove- narij, waarvoor zij een ei, de aanneemjapon van het dienstmeisje, een hemd en twee schorten noodig had. Toen zij het ei tus- schen de beide schorten stuk gedrukt had, nam zij uit den dooier een bosje haar en zei tegen het van schrik geheel buiten zichzelf zijnde meisje: „Je bent behekst en zult binnenkort een lijk zijn, als je met onmid dellijk al je geld hier geeft en in het ei werpt.'' Het arme, beangstigde schepsel haalde onmiddellijk haar klein, met moeite bijeengebracht spaarsommetje en liet de vrouw met geld en kleedingstukken heen gaan. Dezelfde truc met het doodshoofd werd niet lang geleden bij Bremen uitgevoerd door een Zigeunerin, die echter door de politie gepakt werd en haar gerechte straf met ontging. Deze truc is natuurlijk een van vele. Zoo meldt het eenige jaren ge leden in opdracht van de Münchensche poli- tiedirectie uitgegeven „Zigeunerboek", dat de Zigeuners zakken-rollen door voor te geven jicht en dergelijke kwalen te kunnen wegtooveren. Zij voeren dan eerst óm den zieke onder allerlei hocus pocus een dans uit, bestrijken met de handen de zieke lede maten, kloppen op de zakken en halen on gemerkt de portemonnaies en andere kost baarheden er uit.. werd gelegd. De indruk van deze zeldzame plechtigheid werd verhoogd door het feit, dat van den boeg van het schip duizenden, wimpels met van vaderlandsliefde getuigen de opschriften, papieren strooken, serpenti nes, enz. wapperden, toen het langzaam van het dok in het water gleed. - Zoogenaamde sympathiekuren worden in het algemeen graag door Zigeuners gó' bezigd, om te stelen en andere schurken streken uit te halen. Zco moest zich in Februari 1907 voor de strafkamer te Lyck een Zigeunerin verantwoorden wegens éetf dergelijke wonderkuur. Een grondbezitter in een plaatsje in de nabijheid was sedert eenigen tijd ziekelijk, zonder dat men wist^. wat hem eigenlijk scheelde, daar men uit} verkeerde zuinigheid er tegen op zag, een geneesheer er bij te halen In plaats daar van wendde men zich tot een Zigeunerin, die in den heelen omtrek bekend was we géns haar wonderkuren en die ook onmid dellijk met onfeilbare zekerheid constateer de, dat de zieke voor een tijd van zeven jaar behekst,' was. Gelukkig was Kaar éen! werkdadig tegengift bekend. Eerst moesten, drie hoopjes zilver, in het geheel 22 mark,, op de tafel worden gelegd, daarna nog de trouwring, een horloge, een deken, een paar schoenen en eenige andere kleinighe den er aan toegevoegd worden. Al deze dingen bond de „Frau Dokter" in een doek en beloofde na drie dagen terug te komen. En ziedaar: zij kwam ook werkelijk terug; van de meegenomen dingen bracht ze slechts een paar oude, zoo goed als waar- delooze kousen terug. Zij beweerde, dat de eerste betoovering nog niet werkzaam ge noeg was geweest, om den tooverban te verbreken. Er moest; een sterkere betoove ring toegepast worden. Geld daarvoor was ook voorhanden, zoo als zij uit het „zesde" en „zevende boek Mozes" had gezien. De Zigeunerin had het gelukkig getroffen, want de zieke zelf was. niet thuis en zijn lichtgeloovige vrouw liet zich bepraten, den geldbuidel yan ongeveer 1000 mark te Kalen en uit te schudden in'; een koffiepot, waarin zich nog koffiedik bevond. De Zigeunerin grabbelde nu langen tijd in den pot om, om geld en koffiedik goedi dooreen te mengen. Natuurlijk wist zij zich

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1911 | | pagina 20