Sclioonlieidszorg. Geluidgevend zand. SLANKE DAMES. Een allerzonderlingste uitvinding: fotografische sculptuur. Tegen lintwormen. Electro-cnltuur. Marie waagde het niet, den mond open te doen in z-oo'n voornaam gezelschap. Eindelijk bracht zij er uit: „De juffrouw laat meneer vragen om den sleutel van de toonbanklade. Er is iemand in den win kel." Bowsky meesmuilde. Dat was het afge sproken teeken, waarmee zijn vrouw liet weten, dat het eten wachtte. Ronduit mocht dit niet gezegd worden; de heeren konden anders eens meenen, dat hij onder de pan toffel zat. „Ga maar, Marie," sprak Bowsky, ,,en teg dat ik dadelijk kom." Het meisje verdween; de winkelier betaal de zijn glas en rees vlug overeind; blij, dat hij een voorwendsel had, zoo uit de hem on aangename omgeving los te komen. Zoo be scheiden mogelijk ging hij naar den kapstok, trok in den donkersten hoek zijn jas aan en nam afscheid met een korten groet. Toen de tafelronde hem zag wegsnellen, stiet Herrig den ontvanger aan en her haalde „Ik geloof, dat hij nog lang niet genoeg belasting betaalt." Bowsky echter dacht bij zichzelf Gelukkig, zij hebben niet gezien, dat de jas ook nog met zijde gevoerd is 1 De elegante vtouw moet nog gevonden worden, die zoo opreoKt is ais die Parij- sohe aoistperate, die onlangs allerlei ge heimen over haar toilettafel heoft ver klapt. Deze eerlijke vertegenwoordigster van het schoone geslacht heeft reeds een leeftijd bereikt, waarop de meeste dames het opgeven, nog schoon te willen zijn. Vicomtesse De L. echter ziet er ondanks haar bijna voleind zevende decennium niet van af, haar uiterlijk dusdanig te verzor gen dat een vergelijking met veel jongere dames niet tot haar nadeel uitvalt. Eohtei kost de kunstmatige opwerking van haar gelaat, dat eens van buitengewone schoon- neid was, ontzaglijk veel arbeid en vordert dagelijks veel tijd en geduld. Bij deze op- werking gaat de jeugdige matrone, die vpoi menige dertigjarige nog een toonbeeld van opgewektheid, levenslust en geest kan zijn, heel discreet te werk. Men ziet wel, dat '„kunst" gebruikt wordt, maar toch doet aan de waarlijk artistiek uitgevoerde „kunstmatige sohoonheid" alles aesthetiech en voornaam. Deze meesteres in den schoon heidscultus, een tweede Ninon de l'Enclos, bekent openhartig, dat zij reeds van haar 20ste jaar allerlei hulpmiddelen gebruikt heeft, om haar schoonheid te conserveeren, het voordeeligste te doen uitkomen en zoo mogelijk te verhoogen. Daartoe had ze tot aan Kaar dertigste jaar dagelijks 2 a 3 uut noodig. Van haar dertigste tot vijftigste jaar moesten er zelfs 4 uren aan besteed worden, want het kwam er op aan, de vele voorboden van den ouderdom af te holideD. Kleine rimpeltjes aan de mondhoeken en om de oogen werden door behandeling met dampen en witte pasta's ©enigermate weg- ges trek on het dunner wordende haar, .waarin reeds menig zilverdraadje liep, moest zorgvuldig verzorgd worden, nog daargelaten de toenemende moeite, het zoo foordeelig mogelijk te friseeren. Ook de Kan- den vroegen ieder jaar meer opmerkzaam heid, opdat zij geen verraders moohten wor den van het vergevorderde levensjaar. Na ,de vijftig waren zelfs 4 uren niet genoeg om den steeds moeilijker en gecompliceer der wordenden arbeid aan de toilettafel tot een goed einde te brengen. Zoo heeft deze vrouw, wie het behoud van haar schoonheid alles was, bij elkaai wel een tiental jaren in haar toiletkamer doorgebracht. Wandelaars, die aan 't strand bij Kolberg, In Pommeren, loopen, kunnen een eigen aardige waarneming doen. Op zekere tijden maakt het zand daar een geluid, som6 als het eentonige melancholische geluid, dat In alle streken der wereld, waar de monsch heerschappij voert, moeten de na tuurkrachten hem van dienst wezen. Zoo is het bijv. op IJsland reeds lang gebruik, de wind in een aeolusKarp maakt, dan weer luider en schriller. Ook aan het OoshPrui- sische strand, in het bijzonder op het Kuri- sche en FriescKe Haf, hoort men die tonen, die den onkundige buitengewoon verrassen. In het kwartszand van het Saregebergto stijgt deze klank tot krijschen, wat bij lang durig aanhooren oor en zenuwen onaange naam aandoet. En zeldzaam: als den eenen dag de onaangename toon aan het strand zoo hoorbaar is, dat ze zelfs het geruisch der branding overstemt, den anderen dag hoort men niet het minste geluid en het is alsof het gekerm na een langdurige en hef tige pijn verstomd is. Men morkte op, dat hot geluid liet best hoorbaar is, als bij min der worden van den wind, of bij ebbe, het zand vrij komt en snel door de zon wordt gedroogd, en daaruit maakte men op, dat het verschijnsel niet is te zoeken in de sa menstelling van het zand, maar in zekere physicalische bewegingen in de zandlagen. Dit werd opgemerkt door een Engelsch reiziger, die naar in de buurt van Suez voor komende en uit reisbeschrijvingen reeds vroeger bekende gevallen van geluidmakend zand onderzoek deed. De zandberg, die daar het geluid maakt, dat reizigers als een soort natuurwonder beschouwen, ligt op ongeveer vier uur verwijderd van het ge bergte Schebel-el-Torhij is drie mijlen lang, ongeveer twaalfhonderd voet hoog en bestaat uit week zandsteen, dat uit groote lagen fijn, geel zand bestaat. Een van deze lagen geeft een diepen bastoon, zoodra het zand door den wind wordt bewogen en de helling afglijdt. De toon is heel anders dan de straks genoemde schelle toon van het kustzand en zóó sterk, dat hij aan het ge luid van een verwijderd onweer herinnert. Bij de Bedouïnen lïeerscht het geloof, dat de klank uit een in het binnenste van den berg verborgen klooster komt en voortge bracht wordt door een kleine trom (Na- gous), zooals ze nog in het Sinaiklooster worden gebruikt. Daarom noemen de Be douïnen den berg Schebel-Nagous. Het gelukte den reiziger ook nog op een andere plaats geluidgevend zand te ontdek ken op een heuvel van de Wadi-Werdan. Op deze plaats heeft zich onder den invloed van den Noordenwind fijn zand afgeschei den, dat een zoo groote beweeglijkheid he- eit, dat iedere in het zand gemaakte dieptë dadelijk weer wordt gevuld. Daarbij ont staat een Asor, hoewel niet zoo machtig als aan den ScKebel-Nagous, maar toch nog op wel honderd pas afstands hoorbaar. De ge leerde bemerkte tevens nog, dat het geluid ophield, als 't zand in erge beroering werd gebracht en er een vochtige, koude wind waaide. Dit bracht hem tot de conclusie, dat hot geluid terug te brengen is tot de lagen van het zand en in verband staat met do weersgesteldheid. dat de warme bronnen, welke daar allerwe gen ontspringen, door de bewoners worden 'gebezigd voor het schoonmaken van de wasch. Rudolf Loth ar schreef in den „Lokal- Anzeiger" over slanke dames, ook in ver band met een nieuw boek van Prévost., waarin opmerkingen over vrouwenslankheid voorkomen. Do boonestaak-figuur is tegenwoordig de eerste eisch van de mode. Ajiders kan de vrouw de nieuwerwctsche kleeren niet dra gen, en ook de groote hoeden staan haar dan beter. Het ideaal is de „verontmolliging" van do vrouw, de terugkeer tot vel over been, of dichterlijk gezegdde „verontstoffelij- king" der vrouw. Nooit zijn .wij verdeal van Rubens af geweest dan tegenwoordig. ^Weelderigheid van vormen is een gruwol. Nu heeft elke medaille haar keerzijde, ook de slankheid (Honny soit!) Prévost somt er eenig3 voor- en nadoelen van ,op. Uit verlangen naar vermagering ontwent da .vrouw zich langzamerhand eten en drin ken. De tijden, waarin de vrouw ijverig' tafelgenoote van den man was, zijn lang voorbij. Zij tipt nauwelijks aan haar glas; zij zet nauwelijks haar mond aan. het eten. De vrouw overdrijft graag, ook de voor schriften van den leefregel. Zoodoende brengt zij het tot vasten en dorsten. Ta fel genoegens bestaan niet meer voor een hedondaagsche vrouw. Maar heeft iemand wel eens waar genomen, welken invloed die strijd met het eigen lijf op gemoed en ziel oefent? De •weelderigheid van de Rubens-vrouw, ook in gematigden vorm, leidt tot lieftalligheid en tot luimigheid, tot opgewektheid en levens vreugde. De tegenwoordige afsterving des vleesches heeft zeer dikwijls een slecht hu^ meur, zwartgalligheid, kribbigheid en zie kelijke wantrouwigheid ten gevolge. Prévost brengt dan ook, om kort te gaan, de verduistering van de vrouwelijke ziel met de zucht naar slankheid in verband. Wanneer een vrouw elke bete wantrouwt, omdat zij haar op den weg naar slankheid hinderlijk kan zijn, leert zij ook de men- schen wantrouwen. En er is niets, dat ons hot leven meer verbittert en vergalt dan een vrouw, die in behoefte aan wantrouwen de gereld en het leven altijd verkeerd In grijpt. Deze vijandinnen van de levens vreugde kan men altoos onder de slanke vrouwen zoeken. Dc molligheid verheugt zich in de zon, gelijk zij haar ziet. Een slank lichaam moet van tweeërlei ge tuigen van de gezondheid van de vtouw, die slank is, en van haar liefde in open luchtspel en lichaamsbeweging. De sport- minnende Amerikaanscho is het erkende ideaal. Slankheid als teeken van bedrijvig heid is altijd mooi. En daar moest ïnen bij blijven. Maar menige vrouw lokt alleen de uitkomst van sport en lichaamsbeweging aan: de slankheid. Dat zijn de vrouwen, die hon geren en dorstm om der slankheid wille. Het volgend ongelooflijk klinkend verhaal wordt door den oorrespondent te Rome van de „N. R. Cfe." in allen ernst aan zijn blad geschreven: Toer de eerste berichten in de kranten verschenen, meldend, dat in Milaan een Cremoneesch jongmensch een uitvinding Kad gedaan, waarmee hij langs fotografi- schen weg portretten beeldhouwde, toen haalde iedereen de schouders op en vond deze komkommer wel wat heel grof van stuk en laf van smaak en onrijp. Maar nu in de tijdschriften fotografieën staan van de gemaakte werken, nu men do personen, die geposeerd hebben, met naam en toenaam noemt (en het zijn zeer bekende figuren uit de Italiaansche wereld), nu zij, wier conter- feilsel is gemaakt-, hun ondervindingen heb ben verteld, nu moet men de gedachte aan een sensatieverhaaltje, dat de journalistiek door den windstillen gordel sleept, laten... varen. De allerzonderlingste uitvinding is niet zoo geheel nieuw als men wel donken zou, want het fotografeeren in relief is reeds twee jaar geleden door den ingenieur Baesa in Florence uitgevonden. Hij nam daarop een patent en dc uitvinding wordt thans geëxploiteerd door de naamlooze vennoot schap Fotos-oultura Baese. Of Kun procédé nog geheim is of niet, is mij geheel onbe kend. Zooveel is zeker, dat de jonge uitvin der in Milaan heel wat verder is gegaan en volmaakte borstbeelden te voorschijn too- vert. Hij heeft eenige jaren lang in het buiten land op natuurkundige laboratoria gewerkt, keerde te Milaan terug en begon er in alle geheimzinnigheid te prutsen en te peute ren, zonder hulp, zonder middelen. Maar zijn doel werd bereikt; hij slaagde er in, de mysterieuze machine in elkaar te zetten, waarvan niemand ook maar het minste be grip heeft hoe ze werkt. Een van hen, die geposeerd hebben, ver telt zijn ondervindingen aldus: „Het kamertje, waar de uitvinder nu wexkt en laat poseeren, is niet grooter dan acht vierkante meter; het is niet behangen en in een hoek staat het toesteleen groote kjst van twee bij twee en 'n halven M. en 75 c.M. diep. Ze is heelemaal bedekt met een zwarte stof. In de twee benedenhoeken van het voor gedeelte zijn twee objectieven van nauwe lijks 4 centimeter middellijn; tusschen deze beide in, precies in het midden, maar iets hooger, is een derde objectief van 8 centi meter middellijn. Opzij van de kist, om het toestel nu maar zoo te blijven noemen, treedt een groote eleotrische kabel voor het licht binnen. Het object wordt voor het middelste ob jectief geplaatst op een afstand van twee meter en zit zoo, dat het koord van een schietlood hem midden over den nek hangt. Is het object in de gewenschte houding neergezet, dan worden ramen en deuren gesloten, zoodat volslagen duisternis heerscht. De uitvinder bemoeit zich heelemaal niet met het toestel, zooals fotografen altoos doen, maar staat altoos bij het object, opdat het zich niet beweegt en goed poseert. Zit het slachtoffer in kwestie volkomen stil, dan opent de uitvinder een kleine klep ©n gedurende slechts twee seconden projec teert het middelste objectief een grooten bundel violet licht, geheel bestaande uit loodrechte strepen, wier breedte varieert tusschen een centimeter tot bijna nul. Na deze pose van twee seconden sluit men het licht af, de ramen gaan weer open en... de zaak is afgeloopen. Yoor het slachtoffer althans. Do machine, de geheimzinnige doos, pruttelt nog wat na met veel gesis en veel rook gedurende ongeveer twee uren. Eindelijk haalt de uitvinder het gemaakte object er uit, manipuleert er nog een vijf minuten mee en komt dan voor den dag met het horstbeeld in plasteline gemaakt, nog heelemaal nat en warm en dampend. En daarmee is de zaak afgeloopen." Aldus een der heeren, die poseerde en die er blijkbaar geen haar van begrepen heeft, evenmin als wij er een sikkepit wij zer op geworden zijn na dit spannende ver haal. Toch is het geen kinderachtig boeren bedrog. Verschillende borstbeelden zijn uit gevoerd, o.a. van den bekenden muziekhan delaar Ricordi, die zijn op dozc wijze ver vaardigd borstbeeld in zijn winkelraam heeft uitgestald, wat veel bekijkg trekt. Ook Rosetti, de bekende directeur van het Con- stanzi-theater in Rome. De kranten geven een draaglijke foto van de laatste buste, en we moeten toegeven dat ze merkwaardig goed lijkt. De oogen werden vlak bolvor mig, als bij antieke beelden slechts een heel geringe indruk duidt de ploata van de pupil aan. Alles, wat men van het toestel weet of heet te weten is, dat de objectieven door een stelsel van prisma's het beeld van den patiënt op de plasteline-massa overbrengen, welke massa vermoedelijk zóó geprepareerd is, dat ze voor de indrukken van violet licht uiterst gevoelig is. Waarom dat licht dan echter door verticale banden wordt onder broken, daarvan vindt men de verklaring niet. Het eigenaardige der gemaakte borstbeel den is, dat voor- en zijkanten volkomen zijn, doch dat de geKeele achterzijde ontbreekt; het is alsof het van achteren stuk geslagen is. M. a. w. alleen die deelon, die voor de drie lenzen staan, worden weergegeven. Dat is niet zoozeer een gebrek van het toestel als wel een en wel financieel van den uitvinder, die maar drie objectieven bijeen kon scharrelen. Thans zal men hem de middelen verschaffen om een toestel in hal ven cirkelvorm te maken met vijf objec tieven, zoodat ook de figuur van achteren kan worden verlicht en overgebracht op de plastrline en het borstbeeld er volmaakt cn gaaf uit te voorschijn zal komen. Dc uitvinder bewaart zijn geheim nog als een kostbaren schat, weert alle journalisten van zi.in huis en is als de dood zoo bang, dat iemand onbescheiden blikken in zijn toover- dooa werpt of nog onbeseKeidener vingers naar zijn plasteline uitsteekt. Binnenkort zal echter het patent er op genomen worden. Hoe moet men vleesch toebereiden, om te zorgen, dat z.g. „finnen", de larf> waaruit ■zich de lintworm ontwikkelt, door de be reiding gedood worden? Het antwoord, dat natuurlijk in hoofd zaak, maar volstrekt niet uitsluitend slaat op vleesch, dat verdacht wordt „finnen" te bevatten, luidt: De fin sterft door: lo. hitte; 2o. bevriezen (of althans zeer lage temperatuur boven vriespunt); 3o. de inwerking van zout; m. a. w. koken, bevriezen of pekelen van het betreffende vleesch leidt tot het doel. Een matige hitte, pl.m. 50 gr. Celsius, eenigen tijd inwerkende, doodt reeds de fin nen. Heeft zulk vleesch op doorsnede dus niet de bekende grauwe kookkleur, maar roodachtig, zooals van het bekende roostbief of ook biefstuk in zijn middengedeelte, dan is het absoluut onbetrouwbaar met het oog op levende finnen. Dit is dan ook wel de sl outol van het geheim, waarom in landen als het onze, waar rauw vleesch niet tot de dagelijksche voedingsmiddelen behoort, er toch nog zoovele lintwormen bij men&chen voorkomen, dus het onvoldoende en kort stondige verhitten of zoodanige verhitting, dat de omtrek van het vleesch sterk verhit wordt (als bij biefstuk), waardoor de laag gestold eiwit een korst vormt, die, als slechte warmte-geleider, het inwendige, roo- de, sappige vleesch vrijwel ontoegankelijk maakt voor de kook- of braadhitte. In deze verantwoordelijke personen zorgen dus, dat de hitte kan inwerken, het geen bereikt wordt door de doorsnede der te> bewerken vleeschstukken nergens meer dan een decimeter te doen bedragen, en doordien de warmte geleidelijk ontwikkeld wordt, wat de vorming der bewuste korst voorkomt. Aan onze openbare slachthuizen heeft men z.g. sterilisators veelvuldig in gebruik, vooral ter onschadeüjk-making van tubercu leus vleesch; maar deze kunnen ook voor da bewerking van finnig vleesch dienst doen. In „De Natuur'' werd van de hand vas P. Fransen Jz. opgenomen een artikel ovel de electro-oultuur. Daaraan ia h'et volgende ontleend: Ofsohoon de eleotro-cultuur nog in baal kindsheid verkeert, lijdt het geen twijfel, ol zij zal eerlang de gunstigste resultaten ople veren. De proeven toch, in Duitsohland en Engeland genomen, waar de electro-oul tuur nevens die op de gewone wijze werd uitgeoefend, gaven niet alleen een voordeel, in opbrengst van 25 tot 120 pet., maar le. verden ook een meer vroegen oogst, waar door de bodem bovendien nog tot ander» doeleinden benut kon worden. In Duitsohland bijv., waar aardbeien een gemiddelden groeitijd van 54 dagen had den, waren ze nu in 28 dagen klaar en ga ven een meerdere opbrengst van 128 pet. Suikerbieten leverden 120 en 140 pet. meer, bij een hooger suikergehalte van 2.70 pet. Gerst en boonen brachten 32 pet. meer op., Bovendien bad men het voordeel den bouwgrond driemaal in plaats van twee keer te kunnen gebruiken. Proeven, verleden jaar te Zuidhorn genomen leverden het vol gende resultaat. Zij werden aanvankelijk genomen met bieten, aardappelen en mos terd. Door de groote droogte bleven de bie ten onder de draden al spoedig achter bij die, welke gelijktijdig in een niet be- invlocden grond gezaaid waren. Na 1 Juli, toen de regentijd inviel, haal den zij de schade niet alleen in, doch over troffen de laatste. Met de aardappelen ging het evenzoo. Wel waren de onder het net gepote iets vóór bij die, welke in den viijen grond gezet waren, doch bij het vallen vn^ den regen zetten zij goed schot, zoodnfe verechil in gewicht op het cog-enb'ik. waar in wij dit schreven, 40 pet. bedroeg wolii verschil1 bij bet rooien nog grooter was. Ook de mosterd gaf in den beginne weinig, la ter meer verschil. Do proeven, daarna uog met andere tuinzaden genomen, hadden het zelfde gevolg. De lezer begrijpt reeds, dat de vochtigheid van den bodem daarop van grooten invloed schijnt te zijn. En er be staat reden voor, zulks aan te nemen. De eleotrische stroom wokt waarschijnlijk in het zaad een prikkeling op, waardoor de plant vlugger wil ademhalen. Zij verkrijgt alzoo meer eigen warmte en verdampt der halve meer water. Vandaar, dat de dooi eloctriciteit beïnvloede planten meer van d6 droogte te lijden hebben dan die, welke in normale omstandigheden verkeeren. Als vaststaande kan echter aangenomen wor den, dat een eleotrische stroom in vele ge vallen den plantengroei kan bevorderen en, bij de noodige voorzichtigheid, nooit schade lijk kan werken. Statistiek voor het groote«stadsleven. Eeü statisticus Heeft de volgende statis tiek gemaakt van het leven te New-York: Iedere seoonde twee oproepingen tot een teleph'onisch gesprek., Iedere seoonde gaan 25 brievan en brief kaarten in en uit het postkantoor., Iedere twee seoonden een arrestatie. Iedere 80 seconden landt een landverhui zer. Per minuut worden 1307 personen langi onder- of bovengrondsohe trams naar hun werk gebracht. Per minuut worden 40 ton steenkool ver bruikt. Per minuut worden 7 ton steenkool ver bruikt voor kracht- en licht-prodnotde. Iedere 13 minuten wordt een huwelijk ge sloten. Ieder uur gebeurt een ongeluk. Per uur en 24 minuten breekt een brand uit en iedere acht uren heeft een echtschei ding plaats.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1910 | | pagina 12