14680. ^Voensclas 1 Januari. A0. 19*03. (Deze parent wordt dagelijks, met uitzondering van (Zon- en feestdagen, uitgegeven. |Dit nommer bestaat uit TWEE Eladen. Eerste Blad. ParüJsQüi ftiSeuwjaar Javaanscli Kieuwjaar. Be namen der öasen. PRIJS DEZER COURANT: Voor Leiden per ■week 9 Cents; per 3 maanden i.io. Buiten Leiden, per looper en waar agenten gevestigd zijn j s 1.30. Franco per post165. PHX.'S DER ADVERTENTIES: "Van 16 regels fl.05. Iedere regel meer /"017L Grootore ketters naar plaatsruimte. - Kleine advertentiën van 30 woorden 40 Otfntscontant; elk tiental woorden meer 10 Cents. Voor het iDc&aseeren wordt/'0.05 berekend. Wo hebben gisteren het jii.'T yoelon ven 1 ("Wo zajn ons bewast geweest, iednren keer d© klak ons aan oen vcrloopon uur rinneroc, dat bet klei. o gedoelte van bet waarin we nog stonden, inkromp, oodeoganloos slonk. Tot we dc uoinuttn aftelden van het laat- ito uur der laatste maandtot do klok, waarnaar wo luisterden, begon te si aan, |Ot <lo twaalfde slag, in den nacht buiten 'orglood. Er was oen ondeelbaar oogenblik van ra to mm mg. Wo veelden ooq oogonblts rbied om den doodo te midden van ons. Er was een plechtig zwijgen ©ven. i- Dan klonken d* wijnglazen: Lo roi est mort, vivo le.roi! j Een nieuwe heerschcr trad reads bin nor Do kiok op onzen schoorsteen rikketikt van haar zich voortrepp nde voeten. Ln do torenklok buiten galmt aldra haar eerste uur uit. Wo hebben don voet til gezet op den nieuwen weg. Het leven drirgt ons tot loopon, tot den levensloop luchtig, vrooüjk of zwaar van hart voortgezet, 't Is in onze j verbeelding of de Tijd even bcx:ft stilge staan, of we in een kort oogenblik ons ro- kcnschap gaven van onzen levensweg, zieu- de op de achter ons liggcndo, met onzen blinden blik tastend in de toekomst. Hoeveel wonschcn in zoovelo harten 1 Lg Den vorigen nieuwjaarsdag staardcu we met eenzclfdon vragendon blik. |Wo weten nu allen wat dit jaar ons heeft bereid, ons heeft ontnomen, het afgelegde jaar ia een schakel meer in ons gee:tel.ijk be.zifc. We bunnen er in terugzien, h rinrus- ringen oproepen zooveel het ons belieft Wo kunnen ni:-r. één uur peilen, geen handbreed •oor ons uitzien, in het vóór ons liggende. o staan stom en doof en blind voor den muur, dien do toekomst voor onr, opricht. Eenvoudig©, onverzettelijke, ontacttendc vaar he id I De Oudejaarsavond, dei Nieuwjaarsdag ;ijn vieringen v .n verbeelding, van oen ver melding, die traditie werd. Iedere dag is den oudjaar of een nieuwjaar, wat men wil. led ren dag, ieder mo.uc.nt. keen de aarde terug np .mzelfde punt in baar baan onr dc zon, juist het tijdperk van onu jaar geleden, verb.ten. Deze terugkomst her denkt de aarde in vier boeldenlente, zo mer, herfst en winter Deze seizoenen kce- ren door onzen kalender tusschen offieiec- lo datums ingelegd, naar vaste volgorde weer. Zoo keert dn verbeelding van een nieuw jaar door don kalender geregeld weer na twaalf maanden van een vorige viering. Het. is oen goed© traditie, deze viering vast te houden cn te -teven eerbicdigeh. Om even stil te staan. Want door dit stil staan beseft men eerst ten volle het voort gaan, beseft men de korte vluchtigheid van oen enkel levensjaar ziende de wer kelijk» kortheid van die schakels van jaren: een menjchenleven, dien tijd ons streven toegezegd 1 Er zijn moer nieuwe-jaarsdagen dan die, welk© door a et mcorcndcel onzer worden gevierd. Christenen, Israëlieten, Chinoezen en andere volkeren hebben er elk één. Zc loo- pen, wat data van vit rin» becrcTt zeer uit een. Onze Nieuwjaarsdag Ï3 die van den lsten Januari. Dan ligt do 0udejaar?d«i.7 juist achter ons, waarop volgers de Grego- rteaDsche. tijdrekening ton periode voorbij is. welke do aarde noodig had om éénmaal haar elliptische baan om de zon af te leg gen. Dit is, behalve in schrikkeljaren een po- iodc van 365 dagen of sterronkundig ernige uren, minuten cn séconden meer. Het heeft ten allen tijde r.ieeito gekost aan dc tijd- kundigen, een goede vcrdecling te brengen in het tijdperk, dut de aarde noodig heeft een baan te beschrijven om zon, op dat we ons in het leven hiernaar stipt kun nen regelen. Daarom wijkt de duur van een jaar nog altijd min of meer af van den varen tijd aan den hemel. Om op het tijd stip van 31 December 's a/vonds twaalt uren do nardo tc doen gaan door hetzelfde punt van haar elliptische baan, dat z-j het vorige jaar bereikte en in dc toekomst ook voortdurend te laten samengaan, moe ten wij schipperen. Andere vol/keren raakten er echter meer cu meer mee achterop cn wie, niet met de Grogoriaan sche, maar met andere tijdre keningen zich ophouden, bv. de Juliaan- soho, zullen op den duur meer en meer af wijken en Nieuwjaar vieren wanneer do zon nog lang niet tot haar laagste hoogte zal zijn afgedaald. Tijn dagen nadat de zon het laagst aan den hemel heeft gestaan is ons Nieuwjaar aangebroken. In dezen tijd rerkeereu we in de donkere dagen rond Kerstmis; nu ver warmt ons de zon het minst; 4e dagen zijn kort, de (koude nachten lang. De vrieswind maakt een va3ten vloer van het water, waardoor vele werkzaamheden worden gestremd. Het is in ons land da tijd van armoede, van wreedo ontbering, als er zooals dit jaar met de f el lo koude zoer groot© werk loosheid hcerscht. Wo spraken daarstraks van wijnglazen, dia klinken. Wat een parodie voot zoo vetenonder wier oog©a dit bi«d komt. B r o o d-gebrok is erl Wiens ooren willen hooren, wiens oogen willen zien, moet het i het hart grijpen, die nood, we&o wordt geleden op 't oogen blik. Deze dagen van verscherpt Christelijk bewustzijn, dringen scherper verantwoorde lijkheid op. Wij leven in een jammerlijk© maatschap pij. J Onze ethische begrippen doen ons den naodcmensch beschouwen als een gelijke». Theoretisch zijn we al lea broeders, prac- tisch blijft van deze golijknteliing niets over. Bij do Eskimo's, lazen wn deaer dagen, is dit anders. Fritjof Laaien vertelt van hun leven in de practijk, dat gelijken tred houdt met de hecrschend© zedelijk© begrip pen. Wat «do Eskimo's oncUxrsabcidt, brengt ons niet veel verder. Maar het opent toch wel de oogea voor bet ten hemel »cb reiend contrast tusschen d© leer, dio wij belijden, cn de daad van ons leven. Waar nu ons schrijven als vanzelf hoen- drijft? Tot ©2n daad vn de practijk, die hier in Leiden op I xlcrs weg ligt Tot war men (krachtdadige© steun yo' r onze talrij ke wcrkloozen, die hier oj daar bijeenge gaard staan of met allerhande artikelen en dienstaanbiedingen l '>gs onze deuren ko men, waarvan wo do kleumende kinderen, als onze oogen maar openstaan, langs d© huizen zien schuiven. Een opwr.kkmgswoord tot weldoen 1 Een sympathiebetuiging nogmaals voor die Lcidscho ingezetenen, welke, dc werke- loosh id indachtig, een bazaar tot hulp willen organisceren. Dat voor allen do warmte van do wel daad, höe klein ook, hoe gering, bet begin moge zijn van een gelukkig nieuwjaar 1 lederen nieuwjaarsdag heeft de Boulc- vard zijn traditioneel voorkomen van een kermis aaDgcnomen, in zoover deue nainc. lijk bestaat uit laDge rijen kramen Elk jaar zijn da trottoirb bez t door kleine industrieeicn, dio het „article de Paris'' cn vooral goe-ukoop median.»ch spuelgocd met ongeëvenaarde scheri.zinnigheid uit vinden en ineenzetten. Het publiek sto rt zich niet aan gedrang of modder, tvrce der ergste plagen, waaraan de hoofdadcr dar Seincstad in dosen tijd kan lijdon, maar beweegt zich langs eu vóór de uitsta.lin- gen, alsof het een nieuw wen ld wond r gold. Het gaat daarmee als mei het zenden van kaartje* bij den aanvang van hot jaar. Ieder vorwenscht dio plichtpleging, maar doet er toch aan mee. Evenaco varen de Pa rij zen aars uit tegen de gewoonte, welke hun BouEevard van Kerstmis tot 10 Januari nagenoeg onbegaanbaar maakt, maar bo- vinden zij zich onder d© eersten, die be wonderend en snuffelen.-! voor de kraam pjes in (kwestie stand houden. De Parijze- naar is, zijn» ondanks en misschien onbe wust, een slaaf van de traditie. Dat ziet men ook aan <le Nicuwjaars- gewoonten. Ook al viert mon in Frankrijk, waar de révcillon geheel en al in de zecteu is god rongen, minder clou bij ons het a hei dend Oudejaar, zoo is men er aan bet .for malisme der Nieuwjaarswenschcn niettemin trouw gebleven. Da „étrennes" of geschenken, welks aan dio wunsckcn kracht moeten bijzetten, zijn nog steeds, tot groot© voldoening, zoowel vaD hen, dio ze ontvangen, als van de verschillende leveranciers, ia groote eer. Ook ziet men dan in de stad, waar dron kenschap tot de weinig beoefende ondeug den behoort, tal; van lichte! .k beschonken personen langs de straten. Is een heiig roet zonder ge vul den roemer niet het ware, zoo mag er evenmin, althans bij person ca van verschillende kunne, de kus der vriend schap bij ontbreken. Vandaar dat lieden met uitgebreide relatiën soms veroordeeld zijn een vijft'gtaJ „petits verres" t© ver orberen en evenveel malen omhelsd te wor den. Gaan Wijntje en Trijntje dus in dezen bij de burgerklasse wel degelijk gepaard, de meer door d© fortuin gezegsnden laten het meestal alleen bij hot vervullen der door da etiquette opgelegde plichten, bijv. het brengen van een bezoek en het over handigen van een bouquet ©f oen zak bon bons. Wat do laatste betreft is ook, zooals bij zoo-veel zaken t© Parijs, het moik en ook dc- prijs meer in overeenstemming met de beurs of do maatschappelijke positie van den gever dan met dc warmte zijner ge voelens. Wanneer mar. nagaat, dat oen zak met chooolade-pralines cf fondante bij Boi&sier of Marquis op den Boule vard getocht, gemakkelijk 100 francs kost, begrijpt men inderdaad, dat een jong- mensch, die zijn naam in versc-ullendo wij ken der Par^sclie wereld heelt op lo hou den, er vaak to© komt in zijn binnenste het complimentevan een minder goodaardi- gen wensch vergezeld te doen gaan. Van hut afschieten van vuur wapen en, het gooien met klappers en dergelijk vreugde betoon, in zwang vooral op 14 Juli, wordt te Parijs met 1 Januari nooit veel gemerkt. Dc csafe'# zijn vooral op den Boulevard nog voller dan gewoonlijk en dat ia het voor naamst© verschil in het uiteri .k van Parijs met andere dagen. Wat de Hollanders aan gaat, zijn er wellicht onder hen, d»e de goede gewoonte behouden hebben binnens buis een ouderwctschen Hoilandsehen Oudejaarsavond vieren. Zeer veelvuldig komt dit zeker niet voor en in elk geval zullen zij zich dan van den vaderlanckvchen avontLe. kgang te spenen hebben. Men doet in den vreemde trouwens niet altijd verkeerd d© plaatse lijke gewoonten te volgen on uit te roepen: 's Land# wijs, 's Lands eer". Of zutes het devies was van een vijftiental Parijsciie landgcnooten, dio op Nieuwjaarsdag eeu grojten kring vormden in het procflokaal- tje van Bols op den Boulevard? In plaats van het zoo vaak gehoord© ,,Je vous la 6ouhaite bonne et heureuse" werd een krach tig ,,Veel Heil cn Z gen 1" vernomen. Doch ook werd er gezien, dat al die habitue's de gérante-c-aissière op de beurt oen kus ga ven, dat het klapte Dat was weer Fran..cht manier Het is waar, dat men een collecte had gehouden om dc juffrouw een fraaie bonbonnière aan te bieden. „Utile dulci" dacht zjj waarschijnlijk, het een© gevende cn het andere nemend;. En dat was do eenige manifestatie, die do Hoilandsehe Kolonie als zoodanig, zich op den eersten dag van 1E07 te Parijs veroorloofde, Hoe of liet vandaag zal zijn Wij geven hior^ ©en relaas over do vie ring van het Javaanscb Nieuwjaar op een tabaksplantage in de binnenlanden van Su matra De schrijver een tabaksplanter verhaalt daaromtrent: Het gfeouo feest voor de Javanen, bet Javaans.h Nieuwjaar, dat roods lang door hen verbeid werd, was cindeljk daar. Uocd# vroeg i.i den morgen hcerschto er groot© bedrijvigheid in den Javaaoschen kampong, daar een karbouw, welke door de rdernorning aan co Javanen ten -ger schenlk© was gegeven, geslacht werd. D t vloesch werd daarna ter verdeeling aan hoopjes op matten gcle»gd en de J a- vaansche mandoer of hoofdman riep eerst dc gehuwde mannen cn vrouwen en daarna de ong liuwde, ten einde nun deel te ont vangen. Gewoonlijk wordt door een der Europea nen van do plantage toezicht op dc verdcc- ling gehouden, daar er al licut kibbelpar tijen ontstaan, doordat de oen moor gekro- gen heeft dan de ander. Nadat iedereen zijn porD© ontvangen heeft, ging men zich voor hot feest in zijn best-© plunje steken. Het was een aardig gezicht de Javaan- schc vrouwen in haar mooie, geklemde ka- baais en bonte sarongs te zien rondloopen. Ook de mannen zagen er in hun veelkleu rige jasjes en witte broekjes, gedrapoord met mooie sarongs, keurig uit. Tegen elf uren begaven de Javan-sn, zoo wel mannen als vrouwen, zich naar het kantoor van den administrateur van de plantage, ten einde als naar gewoonte ecnig voorschot op hun salaris te ontvan gen, ter gelegenheid van hot Nienwjaar#- feest. De uitbetaling liep nogal vlug van sta-' pel cn onze Javaantjes spoedden zich met hun geld terug naar den kampong, waar toen eon makan besaar of feestmaaltijd wend aangericht. In den middag hadden er spolcn ia den kampong plaats, zooals mashklimmen, zak- loopen on dergelijke, waarv er door administrateur van de plantage verschei dene prijzen waren uitgeloofd. Het was vermakelijk om te zien hc© onze vlugge Javaantjes als katten in do palen naar boven trachtten te klauteren, doch door d« gladheid van dc pelen tol kin s on telkens weer Daar beneden gleden, hetgeen een algemeen gelach onder dc tceaohou- wers uitlokte. Toeh waren er ook, die den top bereikten cn dan mot triurafeerende blikken zich met den veroverden buit naar beneden lioten zakken. Het zakloopen, dat op het mast klimmen volguc, wekte ook voortdurend den lachlust der omstanders op. Vooral was het grap pig, om do leuke gezichten der jongo Ja vaantjes te zien, die in stomme verbazing naar dit alles stonden te kijken. Nu en dan gaven zij echter van "hun vreugde blijk, óoor in het gras te gaan rollen cn de raarste sprongen te maken. Het waro feest voor de Javanen begon echter tegen den avond, toen in den kam pong do wayang of tooncelvoorstclliag met gamelan-begeleidiDg plaats had. Met een mijner collega's had ik afgespro ken dien avond een kijkje in den kampong te nemen. Tegen negen uren begaven wij ona dan ock op weg. Tn <1© verte hoorden wij reeds het droefgeestige, doch niet onwclluide. de geluid van dc gamelan. De gamelan 13 oen stol muzidk-instrumenten, waartoe zoowel blaas-, slag- als strijk-instrumenten belmo ren. Een volledige gamelan bestaat uit on geveer vier on twintig instrumenten. Zooals wij echter later zouden zien, was do gamelan hier erg primitief en bestond deze slechts uit enkele instrumenten. In den kampong gekomen, was de wayang reeds druk aan den gang. Het toonccl be stond uit een wit zeil met rcodezi rand, dat tusschen twee palen was gespannen, Aan do voorziyde van dit doek bevondeo zich de toeschouwers, terwijl aan do ach terzijde dc muzikanten, benevens <lo per soon, die de voorstelling leidde, aanwezig waren. De rol van tooneelspolcrs werd door poppen vervuld. Deze poppen zijn of van leer óf van hout gesneden cn het zijn meestal gedrochtelijke figuren, welke met allerlei kleuren be schilderd zijn. Verder zijn de poppon voor zien van ijzeren pennen, waarmede zij in de houten latten achter het zeil g:stoken worden. De geschiedenissen, op het tooneel voor gesteld, zijn gewoonlijk uit de oudste tij den. Helden met bovennatuurlijke* krach ten komen daarin voor. Het gehcclo tooneel werd lüer door één lamp verlicht. Verder had dc vertooncr nog een triangel bij zich, waarop hij sloeg; wanneer er een gevecht op het tooneel plaats had. Dc toeschouwers, welke aan de voorzijde van het doek zaten, zagen alzoo alleen do s.haduwcn der popren. De gamelan, welke de voorstelling bege leidde, bestond uit slechts vijf instrumen ten, n.l. do kendang, een -soort kegelvormi ge trom, de reba-b, een strijkinstrument met slechts twee snaren, koempocl, voel over eenkomst hebbende met onze gong, en de gambang ka jee, een instrument, bestaarde uit een langwerpigen houten bak, die aan do bovenzijde geheel open is en naar een der zijden smal toeloopt. Een aantal lang werpige blokjes van djattihout nr ten in dien bak op koorden cn worden met ha mertjes bespoeld. Er was ^en talrijk publiek bi.i de wayang. Onbeweeglijk, zonder soms een woord te spreken, zaten de toeschouwers met be won dering te kijken naar <1© wanstaltige figu ren, dio zich op het doek vertoonden. Nu cn dan echter, wv.innecr de vertooncr op de triangd sloeg en er dus een gevecht aangekondigd werd, ging er een luid hcera onder het publiek op. Er wordt ook gedobbeld cn gekaart, waarbij het toms tot bloedige vechtpartijen komt. Het Javaansch Nieuwjaar duurt op do plantages ongeveer drie dage^. men, ti poiyuicj en kcrkclij! de zJc* lang Europa overwo Do Duitscho namen der dagen Sonntag, Monfcag, enz., zijn de woorden, die zijn afgeleid van de namen: sunnuntag, mana- tag, zie3tag, mivtawecha, denarestag, fna- tag, sambarta;, die reeds omtrent dc tien de «uw ia gebruik waren. Deze oud-Duitschc namen staan in nauw verband niet die der Noren, Zweden, Hol landers, Denen cn En&.l'vehenbijv. do oud-Noorscho zi^n: sunnudagr, manadagr, tyrsdagr, cdin&drgr, thorsdrgr, frjadagr, Langardagr, de oud-Engelsche: sunnandaeg monandjy^g, tivesdaeg, wodone&dacg, thun- recdaeg, wusterndaeg. Dc groep van deze Gcrmaansch? namen dir dagen i* gevormd van oud-hc-iclensche mythologischs figurenZvn, Maan, Zio, Wodan, Donder, Freia. Toch" zijn deze Germaanse he a# men niot, zooals men vroeger geloofde, oorspronkelijk G rmaan- Ezhe >©iffctuMtien, maar een vertaling dor oud-Romcinschc, die naar plaaoctgxlen ge noemd waren. Volgens Grimm had dezo vertaling plaats ©uitrent de vierde of vijf- do eeuw, in elk geval nog ia een tijd, tcea Germaan echo stammen van Duitsch- land heidenim waren. Van uit Duitechlar.d versprciddea zich dezo planeetnamcn cv:r Noord-Duitechland naar -Scandinavië en vaa daar vorder zelfs tot de Finnen on Lappen. Do Finseho namen luiden: sun- nuntai, m.aaneni.ai, siistai, kcskiwükko, truorstai, perjantai, lan&ntui. Do oude Romoinsch© namen der 5 dagen zijn volgens Dio Cassius in het begin der tweede eeuw ontstaan. Zo luidden* dies solis; dies lunae, dies M&rtis, diess Mcrcurii, die3 Jovis, dieB Vcnc* G, dies Saturni. Toen deze namen in het Ger- maansch werden vertaald, Echrcef men in plaats* van Sol en Lura eenvoudig Zon on Maan; in plaats van de andere plancetgo den, daarmeo overeenkomen godheden dcr~Gcrmanonvoor den oorlogsgod Mars Zio, oud-Noorsch Tyr, voor Mercuriu? don- windgod Wodanaz, voot den weergod Jupi ter Thuniraz, oud-Noorsch Thor, voor da godin der liefde Venus -kwam haar Noord» sche oollcga Fria. De benaming der dagen naar do plane ten i9 ontstaan in het beschaafde gedeo'txr van Voor-Azic. Zij is waarschijnlijk een laat product tier Babylonische beschaving. Wanneer in de Babylonische oudheid de gewoonte ontstaan i3 om de dagen dar weck naar de zeven tenc goden te noo men, is niet vast te stellen. Tot nog toe z;jn er geen oud-Babylonische na »n vaa. dag"n in spijkerschrift ontdekt. Vermoedelijk nog v_.l ouder dan do Ba» bylonischo benaming oer dagen is oudo Hebreeuwse he numeraaiwe-ek. Van oudsher waren do Joden gewoon de zeven weekdagen te tellen risc'non, icheni scho- lischi, rabiat, hamschi, Risi en scabb-tt. Da. kennis der weck van zeven ^agc- reikt tob in de verste oudheid van het heicv^ncioni terug, zeker tot don tijd voor Mozes. De vraag welke van do beide weken noo geren ouderdom Q-± oo rsprotike I «j Jtü- d toekomt, de Joodscko of do j^abyloaische,' L nu nog niet te beantwoorden, vooral ni^t, omdat do beteekenis van het Babylonischs schabattu, dat veel gelijkenis hoef. roet hefch Joodscho schabatt, nog niet opgebeldeiv is. Do planeetnamcn der llomeine^ ©amen do Romaanscho volken over. D© F ran selen, Italianen, Spanj- .rden en Ft %me- niers noemen de zeven dagen der week op de manier dor ouden. Behalve Zondag en Zaterdag dijn allej dagen naai* planeten genoemd. Op Zater-, dag cn Zondag hoeft het Christendom inj vloed uitgeoefend. Van af het begin plaats* te nl. de Kerk tegenover de heidenach© planetaire week, een c-idcie, een t.llcndo, week. 4De strijd tusseiien deze b_i_'e syitc- dp poiytlieiitischo planetair© week} erkclijks n urne raai week, duur-;. In bijna heel V.cstej opa overwon de ouco plane-' taire w ek. Dc k^rkellj^-* wccic: dies clomr- nica, ria secunda, feria tertia, leria? quarta, feria quinta, feria sexta, u-bbatum,; drong hier bijna niet door. Alleen Zondag en Maandag- verloren hun planeet amen' cn kregen de (k. rkelijke namen dominie.oa( sabbatum. In liet Portugcesch is de kerke--' lijkc weck geheel opgenomen. De oude G:iaken hadden sed rt d; 2do»( eeuw hun weekdag.n juist g noemd ais da Romein n, Datuurl'.k met de Grid: he -o-' dcnnamenl Toch verdrong lii:r in h t. Oos-,' ten de k.rkd'jk© Bumcraalwcck de beid n-i sche planetaire weck. Ook de tcyenw'-ordig©, niouw Gri kscho week vol-it de oudo her-l kelijko telling, die op baar beurt dc vuorb-. zetting der Joo-dsche telweok waa. Te geli:'" met de verbreiding der Byzcn-; tijnsche b.tchaving over Slavo i che, volken vau N:>crd-OoLte'.ijk Europa Lvram ook do numeraalwcek bij de slaven in ge bruik. D© nomen der dagen van rllel Slavische volken gelijken veel op elk ar en berusten op de kerkelijks telling. Van de slaven werd dezo week ov r.yno ..ea door de Lithauers en Letten, en van de "en ■weer dcor de Es then. Ook dc Ma- gy aarscho aam en zijn dooU van Slavischeii oorsprong. De namen der dagen bij da Celtischa volken, de Brctagners, Ieren en Walen 7. ,n van Romeinrchoa oorsprong. B:j de Bro tangers zijn alle dagen naar planeten ncrnmcl, do Walen cn teren hebbea drio namon, van Cbristelijk?n oo. sprong. Evenals in Europa stonden ook in hetr. Oosten, Afrika en Oost-Azië verschil lendej systemen tegenoveT elkaar. De Christ, lijke' Syriërs hadden een numeraate'eck. juist ala,' do Katholiek© Kerk in het Westen. Dcue, Syrisoho weck werd overgenomen door dol Arabieren an Parzen. De Arabische weck is te grlijk rret den' Islam over vele andere volken verspreid! zoo droag ze ook ia Indië, ging naar Java,, cn naar veracbiilendo Airik-anicke ftem J men. Vorder heeft di Arabische week ïnr vloed uitgeoefend op de Turksche. D^ Ar-, mconscbe naxaen toonen Pcnisehcn in-j vlood, cis der Ethiopiërs zijn «ls d-^ Syri-J sche. Terwijl do nriiaeraalweek in Wcrt-Azi© dï overhand kreeg, rrspreidde zich da oixl-Baby Ionisch? planetaire weck over Indië. Dq weekdagen in Hindoe, Hindoe», Btan cn in bet Siamcens?he g bted ziiai near planeten geno.md. Vcrd'-r zijn d;za In-discha namen in het Mongoolsch ea Tibetaanse!: vertaald. In Java b'staan drie soorten van nament een vcroudc Javaansche vijflrag.che weelL, verder do Indische en eindelijk sinds dq> Lfdo eeuw de Arabiacho week.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1908 | | pagina 1