vaar van besmetting voor de reizigers te
verminderen.
Dat de influenza een zeer schadelijke in
werking op het hart uitoefent, is alge
meen bekend. De thans op ieders lippen
zijnde uitdrukking hartkwaal" was, zegt
een ander medewerker, nagenoeg onbekend
vóór de noodlottige algemeene verspreiding
der influenza in 1839 en 1890.
Menschen met een vettig hart moeten
dan ook, evenzeer als aan den drank ver
slaafde, het meeste gevaar loopen van
door influenza te worden aangetast. Daar
om wordt gewaarschuwd tegen het gebruik
van alcoholische stimulansen door lijders
aan die ziekte, hetgeen meer dan gewone
omzichtigheid zou vereischen.
De geestestoestand in die ziekte, zegt een
medewerker, is zoo prikkelbaar, onvast en
vatbaar voor indrukken, dat allicht de
kiem tot onmatigheid wordt gelegd door
het onoordeelkundig opvolgen van den
raad om wijn te gebruiken als een steun
in zwakheid. Volgens dezen deskundige
zouden alle alcoholische stimulansen in
het algemeen niet slechts onnoodig, maar
beslist schadelijk zijn. Worden zij om de
een of andere reden toch voorgeschreven,
dan zouden zij met of in het voedsel moeten
worden gebruikt en slechts gedurende een
beperkten tijd, evenals andere krachtige
geneesmiddelen.
Isoleering van de patiënten wordt het
eenige middel genoemd om de verspreiding
eener epidemie tegen te gaan. Deze te
voorkomen gaat tot dusver de menscö-ilijka
macht te boven, en hoe lang de isoleering
moet duren is nog een open vraag; maar
men mag aannemen, dat, indien iedere
patiënt tien dagen lang in huis wilde
blijven, het gevaar voor verspreiding voor
een groot deel zou rijn geweken. Hoe meer
het publiek vertrouwd wordt met hot denk
beeld der besmettelijkheid van influenza,
hoe beter derhalve, aangezien men zou mo
gen hopen, dat men zich daardoor te eer
der opgewekt zal gevoelen tot de zelfop
offering van een ongedwongen isoleering,
die door het algemeen belang wordt ge-
ei scht.
Een der geneesheeren, die in de „Prao-
tioner" schrijven, oppert, uitgaande van
de wetenschap, dat versche lucht het beste
preventief is het denkbeeld om sana-
toriums op te richten of hotels voor nht-
tuberculose herstellenden van influenza,
waarin de regels voor een open-luchtkuux
worden toegepast.
Een automatische villa.
De automatische automobielen, restau
rants en wat zich meer uit eigen kracht be
weegt, hebben een vindingrijk Franschman,
wiens villa in Troyes staat, op het denk
beeld gebracht zijn huishouding op i.uto-
matischen voet in te richten. Hij schijnt
het in de volstrekte doorvoering van dit
denkbeeld al aardig ver te hebben gebracht.
Wij lazen daarover het verhaal van een
opgewonden beaoeker, die reeds dadelijk in
do gang in de gewenschte stemming kwam
door een automatische vloermat, die hem in
een ondeelbaar oogenblik een paar glim
mend gepoetste laarzen bezorgde. Dit was
slechts het begin, want zijn verbazing nam
hand over hand toe.
Om niet te veel in bijzonderheden ri te
dalen: bijvoorbeeld de slaapkamer, waar de
bewoner slechts op een knop had te druk
ken, om ter zijde van het bed een blad uit
te doen schuiven, dan een luikje te doen
openen, om een volledig ontbijt te voor
schijn te tooveren.
Het meest verrassend was hierbij, dat, op
het natuurlijk voorgedragen bevel van don
huisheer: „Jozef, mijn ontbijtI" een on
zichtbaar persoon, ook automatisch, ant
woordde: ..Jawel, meneer I1'
In de eoSzaaJ had de auto-bediening nog
grootere wonderen tot stand weten te bren- i
gen. Nadat men op een knopje had gedrukt, i
opende zich weer een luikje en de gerech- j
ten, op gewielde schotels, reden langs
railtjes binnen, stopten voor elke plaat-s,
reden vanzelf weer verder.
Na elk gerecht reed een bak rond, om
borden en eetgerei weg te nemen, vervol
gens door nieuw te vervangen.
Doch het automatische huishouden
bereikte zijn meest ideale verwezenlij' ïg in
de keuken. Alle spijzen werden daar langs
automatischen weg gereinigd, toebereid, op
gediend. Er waren geen keukenmeiden, geen
vinger werd naar het eten uitgestok De
eenige kok was daar de electriciteit
Na tafel rookte men ook in dit wonder-
huis een sigaar, wellicht de eenige inrich
ting, die er nog op menschelijke wijze ge
schiedde. Want overigens kon de bewoner,
al naar de stemming van zijn gas* en
zichzelf zon- of maaneffecten tooveren. Eén
knopdruk en de tuin straalde van geel of
wit licht; een tweede, men voelde de zo
merwarmte, den koelen maannacht neer
dalen 1
Toen wilde nog de bewoner beweren, dat
in deze automatische zon zelfs de bloemen
automatisch groeiden en bloeiden.
Maar dat leek te veel op auto-suggestie,
om daaraan te gelooven 1
Het stra-rijden.
Voor de bewoners van de zeedorpen bij
^Leiden zal het niet onvermakelijk zijn ieto
te lezen van een oud volksvermaak, dat
ieder jaar op het westelijk deel van het
eiland Schouwen aan het strand plaats
heeft, en wel omstreeks dezen tijd.
Het is: „de stra", het stra-rijden of, in
begrijpelijker HollandBoh: het strandrijim.
Ieder dorp houdt zijn eigen „stra".
Alle paarden, van den mooisten harddra
ver tot den bouwvalligsten knol, worden op
dien dag van 6tal gehaald, opgekamd en ge
borsteld, nadat ze zich van te voren aan een
goed maal hebben mogen vergasten.
De boerenzoons wippen op de m x>iste
exemplaren, dan doen de knechts hun keus
en eindelijk blijft het afval van den paar
denvoonraad over, waaruit het afval vaD
den mannen voorraad, in dezen de boeren
knechtjes, veehoeders en jeugdige kaailoo-
pers, nog eens een greep mogen doen; om
het beste beestje nog eens vechten.
Voor d« herberg wordt do optocht gefor
meerd.
Dan zet de stoet zich in beweging.
De harddravers het eerst, de knokelige
rossinanten het laatst. Alles trekt naar
het strand, waar op en neer wordt gerend
en de berijders, joelende, al hun best doen
de paarden in zee te drijven.
Als die pogingen ongeveer een uur gaan
de zijn geweest, keert de stoet zich weer
en draaft alles terug, in dezelfde volgorde
naar lichamelijken welstand; het aller
laatst hinken de knolletjes, die geen nieu
wen strafdag meer zullen beleven.
Voor de stoet uit elkaar spat, gaat hij
eerst nog eens rondrijden, waaraan het
hecle dorp te pas komt; dan wordt iecrer
Dummer in zijn eigen stal bezorgd eu doen
de boeren zelf in de herberg den stra-dog
rog eens dunnetjes over.
Niemand weet met zekerheid van wan-
Deer dit stra-rijden dateert, noch wat er
de beteekenis van is.
Sommigen fantaseeren, dat deze feestdag
dient om den werkpaarden, die weken aan
een op stal hebben gestaan, eens wat bewe
ging en een frisch bad te geven; anderen
verzekeren, steunend op overleveringen,
aai het in de tijden, toen het bijgeloof nog
welig tierde, diende om alle betoovering,
die de paarden op stal hadden opgeloopen,
te doen wijken, daar een zeebad omstreeks
dezen tijd als een onttooveringskuur werk
te Maar hoe duister het begin is van dit
volksvormaak, het eind schijnt gemakkelijk
te veerzien.
De ,,N. R. Ct." meldde, dat in een d*r
dorpen de stra-dag was gevierd zonder
paaiden.
Het heele dorp van boerenzoons en
knechten was op het strand op de fieti,
En" of de herberg, in deze tijden van
onthouding en matigheid, ook nog wel een
rol speelt, staat Oe bezien.
Zoodat men in de toekomst een stra-dag
zal vieren zonder paarden, zonder herberg,
op de manier, waarop men een hazenpastei
eet zonder haas.
VOOR ROOKE.RS.
De onaangenaamheden, waarmede het
wennen aan het edele „toeback suygen"
verbonden pleegt to zijn, werden reeds zoo
menigmaal bezongen in proza, in rijm en
in dramatischen vorm, dat er nauwelijk»
nog iets nieuws van blijft te zeggen
En wanneer je er aan gewoon bent, wil.
je er graag weer kf, omdat het je te duuf
wordt.
Een medewerker van het .British Medical
Journal" heeft de vraag opgeworpen, hoe
dat het beste kan geschieden. Want een
niet-iooker kan zich eenvoudig geen flauw
besef maken van de moeite, welke een wèl-
rooker zich moet geven om zijn kwaal Kwijt
te raken.
Zoo menigmaal zo zich ontdoen, de roo-
kers, van hun rookgerei, zoo menigmaal
koopen ze na een tijdje nieuwen voorraad..
Gelukkig schijnt er voor deze rampzali
gen een redder op te duiken in den vorm
van een Russischen arts, Kolomeitzew, te
Kazan, die verzekert een absoluut zeker
werkend middel ter genezing van rookers te
hebben gevonden I
Zijn raad bestaat in niets anders dan den
mond na ieder tabakgebruik met een 25
procents oplossing van salpeterzuurzilver
helsche steen om te spoelen.
De dokter staat er voor in, dat het daar
door veroorzaakte smaakje een voldoend
walgend gevoel opwekt, om den rooker voor
immer van zijn hartstocht te genezen.
Het is zeer wel mogelijk; alleen blijft
het vreemd, waarom niet liever dadelijk een
oplossing vaD cyankali is aanbevolen, die
het voordeel zou hebben, dat ze niet eens
van 25 pCt. behoeft te rijn, om den rooker
niet alleen van dit gebrek, maar tevens
van hl zijn andere zonden voorgoed ai te
helpen 1
DEENSCH MENU.
Een spijskaart van een eethuis in Kopen
hagen kwam iemand onder de oogen. Over,
de volgorde der gerechten zou geen opmer
king te plaatsen rijn, ware het niet, dat
er een tusscheng'erecht op voorkomt, dat,
naar ons weten, nog nergens andera tot
de diner-mode behoort.
Den 12den Januari van dit jaar werd in
hotel „Phoenix", te Kopenhagen, het vol
gende menu opgediend:
Kaviaar.
Zwaluwnesten-soep.
Lamsrug, met toespijzen.
Zeetong.
Jonge haan met Champignons.
Bagout van schildpad.
Cu a m pagn e-sor bet.
TruffelpasteL
Massage.
Salade en Compote.
Snippen.
Versche Slierasperges.
IJs.
Vrachten en Aardbeziën.
Mokka.
Er was een tijd, welken men als klassiek
bestempelt, dat de gasten van Nero met
pauweveeren bewerkt werden, en de ge
schiedenis herhaalt nog de schande van,
dergelijke onsmakelijke zeden bij Keizer
Vitellius, zegt de lezer van dit menu eu
hij vraagt:
Gaat nu het vaderland van den gezond
heidsapostel, kapitein Müller, der twintig
ste eeuw het voorbeeld geven van dinArj
metmassage?
STOFGOUD.
Er is altijd eenige waanzin in de liefde^
er is evenwel ook eenig verstand in waan
zin.
Nietzsche.
'Als men alle godsdiensten wilde ver
foeien, dan zou er altijd nog een kerkhof
overblijven als laatste kerk.
Car me n Sy 1 va.