De herstemmingsdag te Parijs. De Kaukasus en zijn bewoners. bluffen; de knapsteD het eerst. Ik had bo vendien immers doodeenvoudige antwoor den te geven, niets moeilijks. En bovendien was ik... buikspreker Ziedaar alles, ue heelc zaak. Zóó kan men een millioen ver dienen." De Franscbo bladen hadden een vorigeu keer, op den löden Juni, niet de minste notitie genomen van den uitslag der ver kiezingen in Nederland. De Matin" en de „Humanitó" bevatten den volgenden morgen zeer, zéér korte te legrammetjes, ergens verscholen, en dat was al Welk Nederlander kon dat langer dul den? En dus wend bijwijze van komplot door een groep vrienden tot do gezamenlijke bekostiging van een telegram besloten. Iemand, die toevallig in den kring aanwe zig was en op den herstemmingsdag in Am sterdam zou zijn, beloofde echter ,,voor eigen rekening", een telegram to zenden, waardoor we, schrijft een Parijzenaar aan het „Hbl.", nog op den avond zelf den uitslag zouden kennen in al de acht on der tig twijfelachtige districten. Wat werd de genereuze vriend gefêteerd en bedorven 1 Verleden Woensdagavond waren we dus allen bijeengekomen en iemand, die in het geheim was, opende het telegram. Al onze halzen rekten zich; 0023. ■Wat betoekent dat'. Wat wil je veten? was het antwoord. Hoeveel anti-revolutionnairen zijn er ge kozen? Twee. Hoo staat het met Leeuwarden? Thomson. Met Enkhuizen Goeman Borgesius. Met Amsterdam UI? Troelstnu Zooveel tooverij was ons te sterk. Ik wil den lezer ook niet lang in het duister laten. Ziellier het systeem, volgens hetwelk we door het getal „0023" den vol- ledigeu uitslag kenden van alle 38 distric ten. Een dag vóór de herstemming had d© uit vinder bet lijstje van de herstemmingen ge zonden, zooals het „Handelsblad" dat heeft uitgegeven, met naast den door hem als waarschijnlijk on „winner" beschouwden candidaat een nummertje. Die nummertjes begonnen dus bovenaan bij Amsterdam II, waar Lely 1 heette, en liepen tot 9: Van Gijn, Dordrecht. Het daarop volgende dis trict, waar nog oen herstemming plaats moest hebben, Enkhuizen, kieeg weer het nummertje 1 bij den naam van des uit vinders favoriet: den heer Goeman Borge sius. Zoo kreeg men vier reeksen van 9 en nog een bijbangei -jo van twee nummers Zuidhorn en Zutfen, te zamen 38. Is in zulk een reeks van 9, bad men uit Amgt.ATd.njTi geschreven, de uitslag precies, als op de lijst bijwijze van vermoeden iB aangegeven, dan wordt dit uitgedrukt door een o. Wordt evenwel tegen do ver wachting in bijv. mr. Heemskerk gekozen en niet dr. Blooker, bij wiens naam een 3 staat, dan vermeldt de telegraaf een 3. Het getal 30241 zou dus beteokend hebben: in do eerste reeks van negen is drie anders uitgevallen, in de tweede is alles uitgeko men, in de derde zijn No.2 en 4 anders uit de stembus gekomen, in de vierde No.l. De vijfde reeks, van twee: Zuidhorn en Zut fen, werd zelfs geen o waardig gekeurd, want die nul op bet eind komend, sprak vanzelf. Wat te doen echter, als door op eenvolging van nummers onduidelijkheid geboren werd? DaD begon men een nieuw getal. Zoo zou men, indien in het getal 30241 het cijfer 4 voor de vierde in plaats van voor de derde reeks gegolden had', geseind hebben 302-4L Ons telegram van één getal (k 8 centen I) leerde ons dus den volledigen uitslag. Uit. 'dit 0023 wisten we dus ongeveer even spoe dig als de juichende 6cbaren op de Nieuwe Zijds den gelukkigen uitslag. Zou er nog een beter systeem zijn te vin den? Het mag toch niet verheeld worden, dat do gebruiker van het bovenstaand systeem een zeer goeden kijk op den uitslag gehad' heeft, en dat daardoor het getal zoo klein kon zijn. Ware er niet iets inet mede klinkers te doen, die men door elkaar zou mogen zetten en neet klinkers naar believen verbinden Er valt voor wiskundige hoofden nog .wel iets uit te vinden. Menscheneters. De „Sumatra^ Poet" heeft een onderhoud gehad met den Duitsoheu professor dr. Volz, die, samen met den heer P. Otto, op 21 Mei to Medan terugkeerde van een on derzoekingstocht in de landen der nog zeer weinig beschaafde Pak-Pak Bataks. In zonderheid over het menscheneten heeft prof. Volz belangrijke gegevens verzameld. Het 6chijnt, dat dit duister bedrijf nog aan de noodige wetten gebonden is. Zoo is gebleken, dat alleen volwassen mannen in do termen kunnen vallen om opgegeten te worden en dan wel in het bijzonder de moesoe's (vijanden), meestal Afcjesohe ,,dja_ hats" en van den eigen stam: dieven en echtbrekers. Kunnen vrouwen dus nimmer slachtoffers worden van het kannibalisme, daartegenover staat.dat ze ook nooit aan de maaltijden deel mogen nemen. Voor vrouwen en kindoren houdt men er boven dien een andere straf op na: ze kunnen verkocht worden. Het vonnis van opgegeten te worden kan niet door één kamponghoofd worden .ge veld; de gezamenlijke pertalri's moeten hierover beslissen. Daarbij valt op te mer ken, dat do pertaki van den kampong, waar de schuldige zijn misdrijf beging, niet mee mag stemmen; deze heeft echter tot opdracht, om, als het vonnis tot opeten is geveld, het slachtoffer ai t© maken. Geldt het een gewonden „moesoe", dan komen deze pourparlers er echter niet bij to pas; deze wordt aanstonds opgegeten. Is een vijand evenwel niet gewond, dan kan hij zich nog vrijkooper«. Evenzoo kan een ver oordeelde en ter-dcod-gebrachte Pak-Pak, zoolang bij opgehangen blijft, nog door zijn familie worden opgekocht, om horn den smaad te besparen opgegeten te worden. Het meusohen-eten geschiedt steeds bui ten den kampong. Het slachtoffer wordt aan een boom gebonden en vervolgens met lansen doorstoken. Hoofd en banden wor den hom daarna afgeslagen (de schedel wordt begraven) en dan beginnen alle deel. nemers aan het diner, om het lijk to tan- dakken, waarbij zij er maar raak in hakken en steken. Bij voorkeur eten zo het grieze lige maal gebakkendoch ook wel gekookt, mot limau asam, waartoe dan da gerwone rijstpotten wordeD gebezigd. Io zekeren zin is zulk een maaltijd i ubliek, want ieder, die maar wil, kan er voor een dollar aan deelnemen. Het schijnt, dat een der gelijk maal hij de Pak-Pakkers een gevoel van verlichting teweegbrengt. Na het mesne öbesn-eton voelt hij zikh terdege „senang" (op zijn gemak), zoodat ©r ge woonlijk op genoeg gasten kan gerekend worden. In elk geval moet alles op één dag ver orberd' zijn; er mogen, triviaal gezegd, geen „kliekjes" voor den volgenden dag blijven. Kan men onmogelijk alles op, dan moeien de resten begraven worden. Alleen de groot© beenderen worden opgehangen achter de balei. Betreft het een dief, die tot opeten veroordeeld is, dan heeft do vader van den dief de verplichting mee te eten. Wil hij dat niet, dan kan hij zich vrijkoopen voor de kapitale som van 20 dollars, welke, gelijk nog zoovele andere in de zakken van den pertaki al druk te zijn uitgeoefend. Een omstreeks 40-jarig mac, die door do hoeren over het onderwerp geïnterviewd werd, wist rioh te herinneren, dat hij had deelgenomen aan een maaltijd van een 60 moesoe's 1 baten, vloeien. Prof. aan de Vblz heeft eenige herinneringen menschen-eterij meegebracht, nl. een paar handen cn een tweetal schedels, zoomede een schild, dat met menschen- huid overtrokken was. In vroeger jaren nog niet eens zoo heel lang geleden schijnt het bedrijf neg- In den Kaukasus wonen vele volken, vele rassen bijeen, Armeniërs, Tartaren, Turken, Perzen, Joden, Kussen en zooveel andere nog, die leven in ide bijna ongenaakbare bergen. De boeren zijn er ontevreden en de j werklieden zijn -er ontevreden, evengoed als 1 in elk ander deed van Rusland, en de ge- loofs- en rassenhaat verscherpt er, als het kan, nog erger dan elders de wrevelige, slechtwilligo stemming van bet volk. Een Franschman, die een reis doet van Seb as topoi naar Ispahan, vertelt in de j „Temps" van het land van den Kaukasus en van zijn bewoners. „Op het platteland, is de toestand in één woord allertreurigst. De boer is er arm cn de belastingen zijn zwaar. De grootgrondbezitter leeft niet op zijn grondgebied, en do boeren, die het moede zijn geworden, steeds den grond te bewer ken voor vreemden, weigeren 'Je pacht, en op de tijden, dot deze zou moeten worden betaald, breken ze los en uiten hun toamo- loozen haat in betoogingen, in klopperijen, in dood en van wat- hen voor den voet komt. Tot een partijtje Kozakken gezonden wordt, en zo voor een tijdlang onmachtig worden gemaakt. Maar zoo gauw ze weer wat kracht bobben, steekt de storm opnieuw op. De Kaukasisch© boer is arm, maar niet lui, zdoals wel eens gezegd wordt. Doch het is te begrijpen, dat, daar hij toch geen kans ziet, zijn lot te verbeteren, daar hij toch veroordeeld is tot het ongeluk, hij er de voorkeur aan geeft, dan ook maar niet te werken. Maar wanneer men hem in de gelegenheid stelt, voor zichzelf te werken, vruchten te plukken van zijn arbeid, dan zet hij zich ferm en met doortastendheid aan den arbeid. v De boeren zijn lichtgeloovig, maar toch hebben zij reeds lang geleerd aankondigin gen van hervormingen te wantrouwen. „Ge loof er niet aan", zeggen zij„in Poters- burg wordt maar wat verteld, om de men- echen tevreden te stellen, en de zaken gaan toch haar ouden gang, er verandert niets en meer eten krijgen wij toch door al die mooie beloften ook al niet." Meer eten. Want de honger kwestie is de meest brandende in het land van den Kau kasus. De groote heeren, die cr den grond bezitten, zijn slechte administrateurs, zij 1 weten niets af van economie en hoe grooter do wanorde in hun zaken is, des te erger is het gesteld met het lot der boeren. Daarbij is het voor den Kaukasiër hard, dat hij gehoorzamen moet aan Russische ambtenaren, die niets van zijn zeden en ge woonten weten. En alle zaken van •enig belang moeten te St.-Petersburg behandeld worden, op 3000 K.M. af stands. En het is meer geluk dan wijsheid, als de naar de regeeringabureaux te St.-Petersburg ge zonden stukken er ooit weerr vandaan ko men. De leden van den adel zijn officieren in het leger of beklcoden een anderen post in 's lands dienst. Zij hebben bun op voeding te Moskou of te St.-Petersburg ge noten, zijn geheel en al Russen geworden, en de enkelen, die in Kaukasië dienen, zijn zeer gehaat. In de bergstreken is roof aan de orde van den dag. In gewone omstandigheden is het al bijna niet mogelijk, daar eenig gezag uit te oefenen, doch nu is er geen reiziger veilig In de steden wordt de arbeiderskwestie verscherpt door den rassenhaat. In de straten van Batoum jouwen Armeniërs, Georgiërs, Turken, Tartaren, Joden en Russen elkander uit. In tijden van staking wordt de haat, in gewone dagen met moeite betoomd, vrijelijk geuit. De algemeene malaise in zaken, de vermindering van in-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1905 | | pagina 12