Hedenavond OFEime Haarlemmerstraat 30. W.KRUYFHOOFT, JOHs. DEE DEPOTHOUDER mimi vaa Gashaarden. JMER en BUK VULKACHELS. gas. e„ Waterleiding. I SI. JAARSIA's Borsteüxer. D.I. KRÜISINGA Ezn., flyenl Th. C.0EWILBE, De Winkels zijn van af heden Zondags gesloten. HaarLstraat 26—30. F. R «ra CO, C. DE KONING TILLY, JAN JAARSMA's Hooigracht 13—14. Telephoonn. 113. ÜEO ©§Ü03S S Tegelplaten. CORN. A. BONTEN, Natuurwoll8n Ondergoederen. JANSEN TIL4NUS, Friezenveen. BEUZEMAKER Co., OELO LEIDSCHE GLASHANDEL. Handel in Spiegel- en Vensterglas. Specialiteit in Tuiniersrnitcn. Bierbrouwerij en Ijsfabriek §toiat©Bi en IJzeren Ledi» ksanten, IJzeren en nieten Wiegen, Wasehtofels @n Nachtkastjes;, Veeren- en BCapokbedden, Sprasigwee» ren», en Zeegras^ In alle bovenstaande artikelen van af de goedkoopste tot de besïe qualiteiten groote voorraad. Prijzen, evenals V3Ü al OÜZG andere Artikelen, laag en vast. Bijnlandscho Bankvereeniging Landbouw en Nijverheid, i Tarolin Capsules „OPRECHTE" HAARLEMMEROLIE. Het sociale vraagstuk en onze Christelijke roeping en laak. f Met dit onderwerp trad Donderdagavond ln de grooto Nutszaal, vanwege de jonge antirevolutionnaiio „Propagandaclub" op, de. O. Wiss», van Overtoom. Toen de eere voorzitter, de. Rudolpb, alhier, de vergadering te ruim 8 «ren met gebed opende, was de zaal geheel gevuld. De heer Wisse, een jong predikant, nara daarna hot woord, eerst ietwat schuchter, woldra krachtiger, en wist spoedig door zijn hoog ernstige taal, nu en dan met geoetlgheden gekruid, zijn zeer gemengd gehoor van het begin tot hot eind to hooien. Hoewel do spr. herhaaldelijk verzocht geen teekenen van good- of afkeuring to gevon, davordo de zaal tusachenbeide van het applaus. Het betoog des sprekers op den voet te volgen, zou reeds daarom moeilik zijn, omdat hU telkens in uitweidingen trad op het gebied van hot dageiyksch loven, die do levendigheid van zijn improvisatie zeer verhoogden, maar hot don verslaggover moeilijk maakten den draad altijd vast to houden. Do spr. splitst© zijn redo in drieën, om te beantwoordon deze drie vragen: Wolk vraagstuk baart de Revolutie op sociaal gebied? Wolke roeping hebben de Christenen met betrekking tot dit vraagstuk? Welko taak rust dientengovolgo op de be lijders van hot Evangelie? 1 Do strijd aldus 't antwoord op de eerste vraag gaat tegon revolutie in de laatste helft der 18de eeuw onder don invloed van (het deïstisch beginsel, dat in de practijk I weldra in athelsmo verliep, ontstaan. Onder 'den invloed dor rovolutionnairo denkboelden ontstond de meoning, dat op sociaal on poli tiek gebied met God en Zijn ordinantiön niet ■gerokend bebooft te worden. Do gevolgen der revolutie op sociaal gebied hebben zich ge- 'opo/ibaard in het losrljten van den band (tusschen patroon en arbeider. Do arbeid in hot economisch 6tolsel dor revolutie is niets dan oen koopwaar, waarvan do prijs bopaald wordt door vraag on aanbod. Zoo is ontstaan ©on loonslelso), waarin do arbeider meer on 'moor gelijk gesteld is gowordon met een ;macliino. De revolutionnalre torminologio kent dan ook niet patroon on gezellen, maar work- govor8 on werknomors. Voor con dure machine on con good paard wordt dikwijls moor zorg godrageu dan voor oon workman. Zoo ia gokomon een wereld van jammer en ellende en zll, die daaronder 't meest Jeden, de zoogenaamde onderste lagen dor maat schappij, sloten zich aan bU het socialisme, dat redding aanbood. Er is een spreokwoord, dat iemand zoo vrjj noemt als oen vogel in de lucht; zoo werden dus de arbeiders vogel vrij, een toestand, dien men beter had gedaan aan de vogols alleen te laten. Dit stolsel van vrijheid, door Adam Smith volkomen tor goeder trouw gepredikt, moest nog meer falikant uitkomen, omdat er tocli wel iets word ge daan voor de bezittende klassen, met name voor don koophandel en de groot-industrie. De Staat, de Overheid had ook Iets moeten doen voor den Arbeid. Do gilden hadden haar gebreken, maar toch ook veel goeds, men hoeft ze weggevaagd en er niets voor in de plaats gogoven. Door gemis aan organisatie zUn do wenschen en de belangen van den werkenden stand onbokend gobleven. Organisatie in vakvor- oenlgingen moet dorhalve het wachtwoord zUn. Dit klemt voor don Christen nog moor, omdat de Heilige Schrift en de Natuur ons leeren, dat ordo, wetteD, rogeion, ordinantiön, in éón woord: óónheld, in Gods wezen ligt. Eon ander uitvloeisel van het antirevolution- nalr vrijheidsbegrip is de leer, dat de Staat zich te onthoudon hooft van inmenging in sociale aangelegenheden, mede door den econoom Smith geloeraard. Hot is eebtor goblekon, dat de toepassing dezer leer in de practjjk gelijk staat met de bescherming van het kapitaal. Togonover het kapitaal toch is de arbeider steeds de zwakste party ©n onboschermd gaat de zwakste party ten gronde. Op gronden, aan de Schrift ontloend, toonde spreker aan, dat Staatsinmenging gooorloofd is, hot antirovolutionnair beginsel kant zich dus niet tegen overheidsbemoeiing. Do ovor- heid oefeno critiek uit over de verhoudingen tusschon monsch on monsch on bescberme mot haar sterkon arm al degeöon, die onder drukt worden. Aan zijn tw'eodo vraag gokomonde roeping van den Christen ton opzichte der sociale quae8tie, herinnordo spr. aan een woord van Spinoza, dat er z\jn, die de dingen belachen, dio do dingen beweenen on ook, die tot hun dlepto doordrïngon om zo to leoren verstaan Onder groot applaus gaf spr. eon paar typen van do bolacliers, die allen tot de slotsom komen, dat hot zoo'n vaart niet zal loopen on nog zoo erg niet is on sprekon van eigen schuld. Anderen moenen, dat het kwaad schuilt ln do groote gezinnen on wijzen als redmiddel op het Neo-Malthu8lanisme, dat door spreker ongenadig werd gestriemd. Do beweoner8 der sociale nooden splitste spr. in zoogenaamde mystieken en philanthro pes De eersten trekken zich terug om zich bezig te houden met de belangen der ziel, zjj wijzen don monsch op den troost dor eeuwige heerlijkheid, waar zuchten en tranen zullen verdwenen zijn. Nu hebben deze menschen gelijk, dat het gewin van aardsche schatten niet kan opwegen tegen hot vorlies der ziel. Doch de vleeschwording van den Zoon Gods wijst er op, dat ook voor do natuurlijke ver houdingen de Christus Z\jn hooge boteekenis heeft. De Zoon Gods in Zijn tweo naturen heeft een verband gelogd tusschen hemel en aardo, tusschen geest en stof, tusschen natuur on genado, tusschon tijd en eeuwigheid. Dit tweeërlei gebied vormt geon tegenstelling, maar moot zyn in volkomen harmonie. Eindelijk zien vol weemoed en met een hart vol liefdo op de schrijnende nooden neer de philantbropen, die volgens spr. het meest sympathiek zjjn van do drie groepen. De barmhartigheid is oen schoone Christelijke deugd en liefdadigheid is zeer te prijzen, maar de philanthropio lost de sociale quaestio niet op. Do sociale qüaestie is eon quaestie van recht en uit principieel oogpunt is hot mensch- lievend stroven dor philanthropen eer af te keuren dan te bevorderen, omdat het de oplossing der rechtsquaestio op den achter grond schuift. Men moet de dingen onder do oogen zien en leeren begrijpen. Dit heeft o. a. ook de sociaal democratische party trachten te doen, een richting, ontstaan onder invloed der Hegeliaansche idoe, toegepast op maat schappelijke toestanden. Natuurlijk kon spr. zich met do beginselen dlor partij niet ver- oonigen. Er wordt veel gesproken van dr. Kuypers oudo plunjo, maar spr. was van oordeel, dat ook do tegenwoordige 3.-D. A.-P. haar oudo plunje heeft. Spr. zou nog liever zjjn vry-socialist of anarchist dan S.-D. A.-P.-man. Doch het gevaar dreigt dat onder de anti- rovolutionnaïren hët sociaal optreden ontaardt ln socialisten-bpstryding. Onzo roepingis echter niet enkel nogatiof, zelde spr., maar positief. Met Groen van Prlnsterer is hy van meening, dat tegonover do revolutie moet g08teld worden het Evangelie, en geen conser vatisme, dat evengoed een vrucht is der revolutie als het socialisme.. Hot kruis op. Golgotha sproekt van heilig recht, daarom moet do Christen niet alleen barmhartigheid willen, maar ook recht. Elke roeping sluit in zich een taak. De taak van den Evangelie-beiydor nu is drieörlei ethisch, sociaal en politiek. Ontegenzeglijk richt zich het Evangelie in de eersto plaats op den vrede met God, op den troost vëor hot sterf bed, op do wedergeboorte des harten. Maar ook streve men naar de doorwerking van de ordinantiön Gods op elk lovensterrein en In alle aardsche verhoudingen. De taak is niet als reactionairen legen do arbeidersbeweging in te gaan, maar om deze to leiden in Christe lijke bedding. Daartoe is allereerst noodig vakbeweging en organisatie volgens beginsel, dat echter tljdeiyke samenwerking met groepen, die andere beginselen belyden, niet uitsluit. De organisatie moet ten doel hebben naast on desnoods tegen de patroons eon macht te stellen en de overheid met de eischen en wenschen in konnis to brengen. Op politiek gebied zoeke mon naar volks vertegenwoordigers, die do overheid aansporen tot werkdadig optreden om te beschermen wat zwak is en te verdedigen wat zichzelf niet verdedigen kan. Eindeiyk maakte spr. nog eenige opmer kingen naar aanleiding van de critiek, door sociaal-democraten en liberalen gemaakt op de huidige Regeering. Nadat ons land reeds vijftig jaar In dezelfde richting is bestuurd, nu reeds na het eerste jaar mot critiek komen aandragen achtte spr. onredelijk. Laat ons wachten tot over vier jaar, dan kunnen wU het torrein eens overzien. Thans is het plicht eikanderen op te voedon in Christeiyk-demo- erotische politiek. Spr. eindigde, nadat hy er op had gewezen dat ook voor den Chriaten-arbeider zware tyden zijn aangebroken, met te wUzen op de macht van het geloof, wat hy aan hot slot vortolkte door eenige dichtregelen, ontleend aan Da Costa. Er gaven zich voor het debat drie personen op, nl. de hoeren Pannekook, Sarason en Bolhuis. Ieder hunnor word door den Voor zitter .20 minuten tUd toegestaan. Do heer Pannokoek sprak er zyn vreugde over uit, dat de-jonge „Propaganda Club" heeft gebrokon mot de zwygtactiek, hier tot dusvorre door de antlrevolutionnairon toegepast. Hy verdedigde zich tegen het verwyt als zoude de S.-D. A.-P. ook oude plunje hebben op te bergen en trachtto aan te toonen, dat deze party zichzolve gelijk Is gebleven. Dat ds. Wisse meer gevooldo voor do anarchisten dan voor de sociaal-domocraten, plaatste hem In een eigenaardig licht. Ook de aarts conaorvatiof Samuel van Houten was van hetzoldo gevoelen. Na het toonstelsel niet als een noodzakelijk i~u t ir. goed of kwaad, zooala do spr., maar als eea1 onnoodig kwaad te hebben bestreden, vroeg^ hU wat wy nu aan de mooie woorden vam ds. Wisse kunnen hebben. Ook dr. Kuyper heeft mooie woorden genoeg gesproken, maat] op zyn daden wachten wy nu. In dit verban^ zou by gaarne nog het oordeol van den spr?' over het ministerie vernemen. Luidt dat oordeel gunstig, dan zal dit voor hem het bewySj zyn, dat we aan ds. Wisse's mooie woordes niets zullen hebben. J De heer Samson, na zich eerst tegen den heer Pannekoek te hebben gekeerd, hield weder het gewone pleidooi voor zyn „blauwt idealen" zooals hy het zolf noemde. Als de hoer Wisse zoido, dat een wet moest steunen, op de zeden des volks, dan meende hy dat",, de wet er niet meer noodig was; de zede kan het dan alleen wel doen, en waar de spr. tot taak der overheid stelde dat ze den zwakke moet steunen, hoe wil hy dan met een overheid doen, dio de zwakke onder-, drukt? En als allo menschen zoo zondig zyn als do sp. meent, hoe wil hy dan uit die zondigq 1 menschen een overheid vormen, die het recht1 zal handhaven? De heer Samson verklaard© eindelijk ODder gelach der vorgadering, dat da. Wisse, afgaande op de lyn, waarop hy nu stond, tot het anarchisme zal komeD. j Do laatste debater was de heer Bolhuis,' die hot in den spr. wraakte, dat hy in zyn betoog de Liberale-Uniemannen en de VrU- zinnig-democraten geheel genegeord had, tot welke party do debater behoorde. Hy bo-, toogdo o. a. verder, dat spr. en zyn party niet vry waren in hun denkon, omdat zy zich beroepen op do openbaring. De heer Wisso beantwoordde do verschil-'1 lende opponenten uitvoerig en blijkens do teekonen van goedkeuring zeer ten genoegen der vergadering. Hy toonde daarby niet alleen een handig debater te zyn, maar ook eon, onvermoeid spreker, want hoewel het tegen middernacht liep toon hy, door deneere voor zitter aan don tyd herinnerd, eindigde, bleek hy nog even friscli, en opgewekt als aan het begin van" den avond. Op vorzoek van den cere Voorzitter sloot ds. Wisse de byeenkomst mot dankgebed. SrÊeizigei-s, dio mot den trein van 5.5 naar Amsterdam of 5.38 naar Utrecht vertrekken, vinden aan 1 hot station in do kiosk reeds het Eeldscli Dagblad met de lakatstc telegrammen. zijn de besie kamec-veniiSaioren. ECi Vulkachels en Vulhaarden. VAN Gloeikousje» ik 12 Cis. V ulkachels EN 9722 90 Haarden* GEVRAAGD. Door een Sigarenfabrikant ■worden gezocht: nefcie lie den, die goed met publiek kunnen omgaan, voor een Sigarenmagazijn te Leiden. In staat bot>g te kunnen sioi-ten. 15 Br. onder No. 'J6G0 te zen den aan het Bur. van dit Blad. Gcdipl. Toonkunstenaar, Piano, Theorie, Orgel. Metbode Kon. Conservatoire. AdrosVAKKEN MARKT, 8100 7 liock IVoordciadc. Stodoponeerd Fabriekmerk Verkrijgbaar b|J: 2085 20 13. V1SCIIMARKT 13. Onfeilbaar middel tegen Bronchitis en hard nekkige verkoudheid. Uitsluitend verkrijgbaar by Nieuwe Rijn 33. fVIEY's StoJiwiische, uit één stuk vervaardigd, Is practiscli, elegant, van echt linnen niet to onderscheiden en goedkooper dan het wascliloon voor linnengoed. 7050 88 Vorkrygb. to Leidon byS. H. C. SMITS, Ilaarl.str. 1 on 3, G. VER HOEVEN, Haarl.str. 140, N. KLOOTS, Donkersteeg 5, W. 0. DE LA COURT, Doezastraat 41, W. F. KORS, Haven 22, H. VAN GELDER Jun., Haarlemmerstr. 171, ED. VAN HAL, Haarlemmerstr. 174. Fornuizen en Kooktoestellen. BE WÜ1ES STEVENS. BoGeSscSiagïgsen werden ook aangenomen bSj de» 83eer J. H. RSENKS, Kort-Rapenburg. 9717 22 F. J. BLEIJS v/h. Firma GERXER A Co., Koordeinde 43. Beleefd aanbevelend, UEd. Dw. Dr., 8729 20 F. J. BLEIJS, v/h. Firma GERNER A Co. Handefl in Spiegel» en VensftergBas. Het Magazyn is van 's morg. O tot 's av. O uren geopend. VAN HET wordt verstrekt met óén Borg etc. l8to en 2de Hypotheek. Br. fr°. lett. R V a/h. Alg. Adv.-Bur, KRUIS MAN Co., Amsterdam. 9707 0 9471 15 Gevraagd, zoo spoedig mogeiyk oen R.-K. 9708 7 BAKSERSLEERLING bovon do 10 jaren, van goede go- tulgen voorzien, by W. WILDEN BURG, Mr. Bakkor, Langeraar. «£53r 7252 20 DBIjFT. Nieuwe Rijn GS, Leiden. Telephoonn. 362. Ëfiatrassen, Wollen, Mol- tonnen en Sitsen Oekens, Mstte en Sekieurd© Spreien. 9700 N. Rijn 11, Leiden," Do Baak belast zich met aen aan- en verkoop van küecten wisselt Coupons en vreemde Banknoten. Neemt gelden a deposito. Opent Rekening-Courant op ver schillende voorwaardenvorstrekt gelden tegen onderpand van kllocton oi Credict-Mypothoek. Neemt en geeit gelden op Prolon gatie. Incasseeit wissols op binnen- en buitenland; geeit ai wissels op bui- tonlandsche hoofdplaatsen direct verkrijgbaar). Reglementen der Deposito'senz verkrijgbaar ten Kantore der Bank N. Riju 11 150G 1? OüNTItlLii BANK VOOR BIJBANK le LEIDEN. Directeur: Mr. A. ENGEL. Do Bank verleent crcdleten aan Landbouwers en Industrisolen, neemt geltien h deposito, opent rekening-courant, koopt en verkoopt Effecten on belast zich voorts mot allo Bankzaken. 9703 17 Kantoor: Br eest rant 111. Geopend van J)-2, uur. ijn de vritttg gedeponeerde het meest, gebruikte en .ïesle rn'.öde, dat e n M-rrasseml resuiuat geeft. D> •.".ij-suies kunnen gebru''kt woid-n zonder dat uur, zijn dr.gclijksehc bezigheden b.hioft to staken. Men vrage de. tchto GrStsrièrsche 'ian lin Capsules en vr.le, re r.llc zoo genaamde Mere middelen. I.k> do-s mat C-u>siilC3 kost ».bO in Is te virkrijgen bij J- 81. DiJULais, Lcidt-u, Hcogstiïat 7261 15 Hierdoor maak ik kokend, dut ik, ten einde den verkoop van namaaksel van mijne „OPRECHTE" Haarlemmer olie onder mijnen naam legen te gaan, Sn de (lesclifcs mijs:en naam li c b laten gieten, en de biljetten, waarin deze gewikkeld zij", voorzien heb van een WETTIG GEDEPO NEERD SLUITJETIQIIET met mijne ROODEkancSleekejiing. Alle 11 e s c b J e s waarin dus niet de u a a in C. D e Koning Tilly is gegoten, ziju beslist namaak van mijne alleen Oprechte Haar lemmerolie. Mcu eisefce dus steeds do Haarlemmerolie, van deze belde kenmerken voorzien, ails zijnde ae cerise echte. 9632 32 i3 Achterst-nat 15, HAtViLEfi

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1902 | | pagina 12