IK 12936
feze jouraat wordt dagelijks, met uitzondering
van <gpn- en feestdagen, uitgegeven.
Dit nommer bestaat uit
VIER Bladen,
Eerste Blad.
ZONDAGSRUST.
Zaterdag SO April. ^0, 1902.
LBIDSCH
PRIJS DEZER COURANT I
- i' Voor Loidon por 8 maandon. I \t W-'
^BuiLen Leiden, per looper en waar agenten gevestigd rfln 1.80
Franco per post1.65-
PRIJS DEE ADVERTKNT1KN
Van 1-8 regels f l.OB. Iedere regel meer f 0.17j. Grootere
lettere naar plaatsruimte. - Voor het incasseeren buiten do stad
wordt 0.06 berekend.
r
SeiL-Zuidiifrikaaoselio V ereeniging.
A/cL Leiden en Omstreken.
Ontvangen by den Penningmeester, Zooter-
WoudBcbe Singel 41:
Door bemiddeliDg van het Leidsch Dagblad i
iVan domineeren en pandoeren1.50
Bjjdragen kunuen worden toegezonden aan
den Penningmeester of aan het Bareel van dit
Blad.
't Is ccn oude geschiedenis, die van de
:ZondagBrust; op do eerste bladzijden, van
[Ben Bijbel wordt er al van gesproken.
Maar het is ook een nieuwe geechicdcnis,
«lie van de Zondagsrust, tot op don huidi-
gen dag en nu vooral spreken wij er van.
Daarin is niets vreemds.
Even onverbiddelijk als de wet, dat ar
beid voorwaarde is van vooruitgang op elk
gebied, even vast staat do regel dat arbeid
onmogelijk is zonder rust.
Alles heeft rust noodig. Stalen draden ver-
fcoonen meerdere veerkracht na een korten
tijd van ontspannir^.
,,De boog kan niet altijd gespannen zijn";
wij passen het toe op den menschel ijken
geest, maar onze vaderen meenden het let
terlijk en ontspanden na den strijd hun
wapen.
Maar dat geldt nog in sterkere male voor
een levend organisme.
Een koetsier, die zonder rusten doorreed
bij een langen tocht, verloor het tegen een
ander, die zijn paard op tijd rust gunde.
Op dezen t.lgcmeenon regel maakt heb
hoogst georganiseerde wezen, de mensch,
geen uitzondering.
Ook het menschelijk lichaam heeft rust
noodig. Ook onze spieren en zenuwen kun
nen niet aanhoudend in actie zijn.
De rust van den nacht en hoe kort ma
ken wij dien nacht nog dikwijls kan geen
•voldoende herstelling geven van de verbruik
te krachten.
Eiken dag wordt een klein gedeelte meer
kracht verbruikt dan de mensch een vol
genden nacht kan herwinnen.
Gaat dit voort, dag aan dag, dan vormt
1de massa kracht, waarover een mensch in
een langen tijd kan beschikken, een afdalen-
ide reeka; zijn krachten nemen af, zijn veer
kracht gaat verloren.
Komt er na eiken zesden dag een rustdag,
'dan wordt het verloren tekort aangevuld,
het evenwicht hersteld en bij den normalen
piensch blijft de levenskracht vele jaren on
gestoord.
Daarom is het een goddelijk gebod, het
gebod van den Sabbat in den Bijbel, en
schoon is het motief er voor in Doutcrono-
mium 5 vers 15 genoemd. Bedenkt dat gij
dienstknechten in Egypteland geweest zijt",
zoo luidt het daar. Toen haddon zij in bitter
heid ervaren wat het is immer door to zwoe
gen. Zouden ze het nu eischen van hun on
dergeschikten?
Wij spraken nog maar allecD van het
lichaam, maar ook de geestelijke vermogens
lijden onder een voortdurenden arbeid
Wat kan een werkman, die een largen dag
heeft gearbeid en moe thuiskomt, zoo moe
|dat hij nauwelijks lust heeft zijn avondeten
ite nuttigen, doen voor de ontwikkeling van
den geest?
Men heeft vruchteloos gepoogd deze men-
sehen de3 avonds naar vergadei ngen en bij-
eenkomsten te trekken om ze daar te ont
wikkelen.
Men leero begrijpen dat die onlust een na
tuurlijke oorzaak heeft. In een vermoeid
lichaam geen heldere frissche geest,
.Voor zulke menschen vooral is de Zondag
de onmisbare dag, waarop zij eens kunnen
nadenken over hun lot en hun leven en tot
Irust gekomen eens een courant of een boek
in handen kunnen nemen, eens kunnen
gaan naar de kerk of een bijeenkomst, om
.voedsel te zoeken voor geest en gemoed.
Van een bankctbakhersdochter, die voor
•zenuwziekte bohandeld werd, en wier geest
kracht op haar veertigste jaar gebroken
scheen, hoorden wo dat ze behalve in haar
prille jeugd nooit een geheel vrijen Zondag
had gehad.
Gladstone, die tot op hoogen leeftijd, on
danks het vele dat hij gewrocht heeft, nog
frisch van geest was, verklaarde eens dat
hij op Zondag nooit had gewerkt
Voor menschen, die lichamelijkeo arbeid
verrichten, ie de Zondag aangewezen voor
do ontwikkeling van hoofd en hart, voor
hen, die met het hoofd werken, is de Zon
dag een heerlijke dag om eens te verpoozen
en do overspannen hersenen tot rust te doen
komen.
Wat voor den mensch nuttig is en noo
dig, kan ook niet andera dan goed zijn voor
het huisgezin en voor het familieleven.
Vooral hier komt de groote beteekenis aan
het licht van den Zondag als rustdag.
Waarin bestaat het familieleven in gezin
nen, waar men hard mai werken voor het
dagelijksch brood?
De man 's ochtends vroeg naar zijn werk,
'a middagB vlug gegeten cn 's avonds laat
thuis; slechts enkele oogonblikken van den
dag ziet hij zijn kinderen. De vrouw voor
huiselijke bezigheden mede den gauschen dag
in het gareel. Zoo gaat de geheele week,
dag aan dag aohter elkander. Nu komt de
Zondag, heerlijke dagterecht vergeleken bij
een diepe ademhaling na een vermoeienden
wedloop.
Geen enkele vrije dag haalt het bij den
Zondag. Vraagt het maar aan beambten bij
tram- of spoormaatschappijen, gemeente
of rijk, die om zekeren tijd een vrijen dag
hebben. Valt die op een werkdag, dan ver
veelt men zich, de rechte stemming blijft
ontbreken. Is de vrije dag de Zondag, dan
kan het geheele gezin gemeenschappelijk
genieten, Bamen in Zondagplunje gestoken
naai; do kerk gaan of wandelen.
Zindelijkheid en reinheid op huis on kleed,
ja zelfs op het lichaam wordt door don Zon
dag in de hand gewerkt.
Wanr de Zondag niet in eei'3 is, daar
heerscht verwaarloozing, onreinheid, stof
felijke achteruitgang met zedelijke bedor
venheid.
Ook ter wille van hot huisgezin en van hot
familieleven dus moeten wij den Zondag
hoog houden als algemeenen rustdag.
Moeten wij nu nog spreken over het be
lang, dat de maatschappij heeft bij Zondags
rust? Vormen niet de individuen het gezin
en zijn niet de huisgezinnen do oellen, waar
uit de maatschappij is opgebouwd? Kun
nen wij beter doon dan over te schrijven wat
Macaulay in een Parlementsrede er van
zegt?: „Ofschoon wij, reeds eeuwen lang,
éón dag van de zeven rust hebben genomen,
staat het vast, dat wij er niet armer door
zijn; integendeel wij zijn er rijker door ge
worden. Als de arbeid is gestaakt, als de
kar stilstaat in de loods, als de rook der
6choorsteenen niet langer opstijgt in de
lucht, dan wordt er een werk volbracht, dat
even belangrijk is voor den rijkdom van het
land als al het overige, wat er plaats heeft
op de allerdrukste dagen der week. De
mensch, die voortreffelijkste van allo ma
chines, herstelt en vernieuwt zijn krachten,
terwijl hij rust van den arbeid cn des Maan
dags keert hij naar zijn werk terug met hel
derder geest, met nieuwen lust on met ge
heel verjongde krachten."
De Zondag is ook een zegen voor de maat
schappij.
Lezer, houden wij ^en Zondag in hooge
eereBevorderen wij Zondagsrust, overal
waar wij kunnen 1
Zij het gebod van den Sabbat als voor
den Israëliet ook voor ons een heilig ge
bod!
Willen wij or niet aan gehoorzamen u«t
eigen vrijen wil, laat dan tusschenbeide ko
men de Staat, om Zondagsrust voor te
schrijven met de dwingende hand der wet.
Van die wet zal uitgaan opvoedende
kracht.
Gemeentezaken»
Qébrek aan burgerwoningen.
Op Vreewijk is men begonnen met den
bouw van een blok burgerwoonhuizen, uit
gaande van eenlge ambtenaren der gemeente,
onderwijzers, opzichters, enz.
Niet de lust om bouwondernemertjo te
spelen heeft deze ambtenaren tot de uitvoering
van dit plan bewogen, maar wel de behoefte,
welke in Lelden bestaat aan eenvoudige, ge
rieflijke, niet te dure burgerwoonhuizen.
Er is in onze gemeente in de laatste tien
a twintig jaren heel wat gebouwd, doch het
waren meest heerenhuizen en arbeiderswonin
gen, die er verrezen.
Aan de eerste soort is blikbaar geen be
hoefte meer, ln het Plantsoen en aan den
Zoeterwoudachen Singel by v. staan er geregeld
een aantal dier huizen onverhuurd.
De werkmanswoningen in de nieuwe frissche
buitenwijken zijn gewoonlijk spoedig bewoond,
dit wijst op een verblijdend verschijnsel: de
trek namelijk uit de oude ongeionde achter
buurten naar de nieuwe gedeelten dor 6tad.
Ons doel ls dan ook geenszins den bouw
van gezonde, ruime arbeiderswoningen te
willen temperen; wi) wenachen enkel bouw
ondernemers attent te maken op de behoefte,
die er bestaat aan woonhuizen, waarvan do
huur ruim genomen varieert van f 200 tot
f 800 in het jaar.
Adverteerders, die vruchteloos zochten naar
dergelijke huizen, zullen ons do onbescheiden
heid vergeven dat wJJ hun klachten langs
dezen weg brengen ter plaatse waar ze be-
hooren.
Ie de bouw van de hierbedoelde perceelon
soms minder winstgevend, laten dan mannen
van kapitaal, die met een matige rente by
veilige belegging tevreden zlJn, de handen
ineen slaan om in deze te Leiden werkelijk
gevoelde behoefte te voorzien.
Mieschien dat ook de eerlang in te voeren
"Woningwet hier helpend kan optreden.
Men moge toch bedonkon dat by een vol
doend aantal der door ons bedoelde huizen
er een opschuiving van bewoners zou plaats
hebben, die ten slotte den werkman ook ten
goede zoude komen.
In steden als Den Haag en Haarlem is alles
duurder dan in Leiden, bohalve de huur van
burgermanswoningen. Eoe lang zal dat nog
zoo biyven?
De aanmelding voor de Ongevallenwet.
Nu de termijn nadert, waarop do werk
gevers, die onder de Ongevallenwet vallen,
zich moeten aanmelden, kan bet, nuttig zyn
een misverstand uit den weg te ruimen, dat
by verschillende patroons schynt te bestaan.
„Ik zal my nog maar niet opgeven," zeide
gisteren een werkgever, „want ik weet nog
niet wat het voordeeligst is, om by do Rijks
verzekeringsbank te gaan, dan wel my aan
te sluiten by een onderlinge Ma3tschappy of
tegen betaling van een vaste premie myn
risico over to dragen aan een Verzekerings-
Maat8chappy." Ziehier biykbaar misverstand.
Allen, die onder de Ongevallenwet vallen,
moeten zich zoo spoedig mogelyk by de
Ryk8vorzekeringsbank aanmelden. Die daar
mede ln gebreke blyft, beloopt straf. Door die
aanmelding wordt echter volstrekt mot beslist
dat de werkgever in quaestie aan verzekering
by do Rijksverzekeringsbank de voorkeur geeft.
Later zal worden bepaald binnen welken ter-
myn de werkgevers moeten beslissen op
wolke wyze zy hun risico wenschen te dokken.
Wel ls het bekend, dat reeds nu belangheb
bende directeuren van Maatschappyen patroons
trachten over te halen zich by voorbaat te
verbinden tot aansluiting by do onder hun
directie staande onderneming, maar die zyn
belang goed begrypt, weigert reeds thans een
keuze te doen, omdat hy op hot oogenblik
nog onmogeiyk kan overzien wat voor hom
het voordeeligst zal zyn. Dat zal hy eerst
kunnen beoordeelen als de tarieven van de
Ryksverzekeringsbank en die v£n andere
Maatschappyen hem bekend zullen zyn. Wan
neer dit zal geschieden ls nog onzeker, maar
niemand kan verliezen door met het nomen
van een beslissing ln elk geval tot dien tyd
te waehten.
Leiden, 26 April.
Tot commandant der brandweer alhier is
benoemd de heer J. C. Stam, oud-zeeoffleier.
In de hedennamiddag alhier gehouden
jaarlyksche algemeeno vergadering van aan
deelhouders in de Leidscbe Dulnwatermaat-
schappy is met algemeene stemmen tot direc
teur benoemd de heer Ch. van Spall, thans
chef der exploitatie by genoemde maatschappy,
in de plaats van wyien mr. W. van der Vliet.
De 8toomzeep-, eau de-cologne- en par-
fumeriênfabriek, voorheen Sanders Co.,
alhier, keert over het afgeloopen jaar 5 pCt.
dividend uit, terwyi 6 obligation a f 1000 z|jn
uitgeloot, welke betaalbaar zyn primo Juli.
De Koninkl. NederJandsche Grofsmedery
alhier, koert over 1901 geen dividend uit.
Het is thans zeker,- dat de majoor O. J.
A. Schwarz, van het 4de reg. inf. to Leiden,
binnenkort, als iuit.-kol., zai worden belast
met het bevel ovor hot 8do bat. van dat korps
te Haarlem, terwyi de majoor jhr. L. C. van
den Brandeler, die ls overgeplaatst van het
2de naar het 4de reg. Inf., zal worden inge
deeld by de bataljons te Leiden.
Naar aanleiding van de gisteren ver
melde benoeming van twee nieuwe kerkelijke
hoogleeraren door de Synode der Ned.-
Horv. Kerk schrijft de „N. R. O." het vol
gende:
De inrichting van de Ned.-Herv. ï£e>rk
is wat betreft de keuze der kerkelijke hoog
leeraren zeer eigenaardig. Een commissie
van elf personen maakt een drietal op, waar
uit de Synode moet benoemen. Zoo gebeur
de het vroeger dat een moderne Synode een
orthodox hoogleeraar benoemde, omdat de
meerderheid der commissie orthodox was.
Thans had een orthodoxe Synode te benoe
men een evangelisch en een modem hoog-
Ie e raar, omdat zes commissieleden van de^e
kleuren waren en bij gemeenschappelijk over
leg de twee drietallen opmaakten. Hierbij
valt tweeërlei op te merken: het evangelisch
drietal bestond uit drie vrij oude predi
kanten, die geen van drieën gedoctoreerd
zijn, en in de plaats van den modernen komt
thans een evangelisch, in die van den evan-
gelischen een modern hoogleeraar. Wat het
eerste betreft: de evangelische richting trekt
de jongeren niet aan, dezen gaan meestal bi
naar rechts óf naar links, maar voegen zich
niet bij de middenpartij. En wat het tweede
punt aangaat: door do benoeming van een
moderne te Leiden en een evangelische to
Groningen, wordt bereikt dat Utrecht is de
orthodoxe, Groningen de evangelische en
Leiden de moderne faculteit, ook al is oen
enkele der hoogleeraren van andere rich -
ting.
En thans de benoemden: Te Leiden was
het drietal: dr. J. Herderschee, dr. O. J.
Niemeyer on dr. L. Knappert Jr., predi
kaat te Aseen, welke laatste werd benoemd
Knappert, in 1863 geboren, is de zoon van
wijlen prof. J. Knappert, kerkelijk hoog
leeraar te Amsterdam en vroeger predikant
te Leiden. Hij promoveerde in 1887 op eon
proefschrift: ,,De beteekenis van de weten
schap van het folklore voor de godsdienst
wetenschap." Sinds dien tijd was hij do
eenige jongere Nederlandscho theoloog, dio
studies maakte in het door prof. Tiele nieuw
geschapen studiovak, vergelijkende gods
dienstgeschiedenis, eon vak dat hier te lan
de zoo weinig beoefend wordt, dat Tiele's
opvolger uit het buitenland moest worden
opgezocht. In 1887 werd Knappert oandidaat
tot den H. D. voor het provinciaal kerkbe
stuur van Noord-Brabant en Limburg, on
17 Juli 1887 deed hij zijn intrede te Kwodijk.
Te Dokkum stond hij van 18S9 tot 1893, toon
hij naar Assen vertrok. Onlangs stond hij
op hot drietal als predikant te St.-Peters-
burg. Evenwel bedankte hij om aldaar in
aanmerking te komen. In 1899 verschenen
zijn „Bladzijden uit de beschavingsgeschie
denis der Longobarden", terwijl hij in 1895
met mr. S. Gratama vervaardigde de rechts
pleging in de Ballerkuil „Bij klimmender
zonne", opgevoerd bij het beaoek van H. M.
de Koningin in Drente. Aan hot Theologisch
Tijdschrift workte hij af en toe mede en hij
bewoog zich in allerlei moderne vereomgin-
gen, o. a ia hij hoofdbestuurelid van den
Nederiandsohen Protestantenbond. Als pre
diker geniet Knappert oen goede reputatie.
Zijn deser dagen uitgegeven „Broeken" zijn
dan ook van allerlei zijdon gunstig beoor
deeld. Op de jaarhjksohe vergadering van
Moderne Perdikanten voerde hij moormalon
het woord en leidde in 1900 een bespreking
in over het geloofsvertrouwen der Transva
lere. Ook als journalist heeft Knappert ge
werkt. Een aantal zijner dagbladartikelen
zijn onder den titel „Spectatoriale Betoo-
gen" uitgegeven.
Te Groningen was de aangewezen nieuwe
hoogleeraar W. Mallenckrodt te Maastricht
Deze verdienstelijke en gebeerde predikant
werd reeds in 1868 vóór het provinciaal
kerkbestuur van Utrecht oandidaat tot den
H. D. Den eersten Augustus 1869 werd hij
predikant to Westmaas, daarna was hij van
1871 tot 1891 als zoodanig werkzaam op ver
scheiden plaatseè in Oost-Indié, en werd in
1898 be Maurik, het volgende jaar te Maas
tricht predikant. Hij behoort onder do vor-
dienstelijksten onder de evangelisch en en ia
dan ook sinds jaren rdactour van het twee-
maandelijksch tijdschrift „Geloof en Vrij
heid", waarin hij belangrijke uitlegkundige
vraagstukken betreffende het Nieuwe Tes
tament behandelde. Vooral do brieven-lilera-
tuur is zijn geliefkoosde studieveld. Met
hom werdeD voorgedragen ds. W. F. K.
Klinkenberg en ds. R. H. Drijber, beiden
to Leeuwarden. De eerste is mede redacteur
van „Geloof en Vrijheid", de tweede redi
geert hot „Evangelisch Zondagsblad."
Nader wordt nog gemeld, dat de benoemin
gen geschiedden van dr. L. Knappert met
7 en van den heer Mallenckrodt met 5 stem
men. Door onderscheiden leden werden ern
stige bezwaren uitgesproken tegen de voor
drachten der Commissie.
Hiermede stond in verband een vooraf uit
gesproken bedenking tegen de wettige samen
stelling van de Commissie van Voordracht
Er schynt ln een der Provinciale Kerkbesturen
een informaliteit te hebben plaats gehad ten
aanzien van de benoeming van een lid van
de Commissie van Voordracht. Na breede
discussie werd een voorstel om daaromtrent
een onderzoek te doen instellen, met meerder
heid van stommen verworpen.
Aangenomen werd, dat de Commissie van
Voordracht, waar zy zich als vergadering con
stitueerde, zich van het wettig zitting nemen
barer leden zal hebben vergewist.
Over eene motie van den volgenden inhoud:
„De Synode der Ned.-Herv. Kerk, byeen-
vergaderd tot het doen eener keuze van
Kerkeiyke Hoogleeraren uit de haar door de
Commissie van Voordracht aangeboden drie
tallen, ten zeerste betreurende, dat maonen
zyn genomineerd, wier theologische richting
geen waarborg geeft, dat aan de aanstaande
dienaren der Ned.-Herv. Kerk een onderwys
zal worden gegeven in overeenstemming mot
de beiydenls der kennis dier Kerk, gaat over
tot de orde van den dag", staakten de steia-
men. Negen verklaarden or zich voor, negen
tegen.
Onder voorzitterschap van ds. J. W. A.
Notten werd te Utrecht in het gebouw „Ire
ne" de tweede algemeeno vergadering gehou
den van de Vereeniging tot Christelijke ver
zorging van zenuwlijders.
Het jaarverslag van den secretaris deed
zien dat het lodental thans is gestegen tot
2020, terwijl de vereen i ging 65 correspon
dentschappen telt met 30 afdoclingen.
Hot Bestuur dor Vereeniging is thans sa-
mongeeteJd als volgt: ds. Van Notten, ds.
Van Andol en graaf 0. W. van Limburg
Stirum.
Uit de mededeelingen bleek dat voor hot
Sanatorium is aangekocht oen stuk grond,
groot 62 H. A.
Dit terrein is gelogen in do gemeente Zeist
en is aangekocht van den heor P. J. van
den Brink te Utrecht voor een bedrag van
f 35,000. Indien mogelijk zal nog in dit jaar
met den bouw een aanvang worden gemaakt.
Zeer werd aangedrongon op financiceJcn
steun. Van do goldleeniag, groot f 250,000
moot nog voor 100,000 worden genomen.
Staande do vergadering word een telegram
gezondon aan H. M. de Koningin waarin
de wensch werd uitgesproken dat H. M.
spoedig moge herstellen. Ook aan jhr. Van
A8oh van Wijok, minister van koloniën werd
een tol eg ram gezonden, den wensoh inhou
dend voor een spoedig aJgeheel horstel van
de ziekte waaraan Z Exo. heeft goleden.
Voorts word ook besloten aan don tijde
lijk in hot buitenland verblijf houdenden ge
neesheer-directeur van hot te stichten Sana
torium een telegram van sympathie te zen
den.
Tot leden van het bestuur werden gekozen
do heoren H. J. H. baron van Boefczelaor,
te De Bilt en mr. J. van Giffen, te Heeren
veen.
Hierna kwamen eenige voorstellen van do
afdeoHngoo aan do orde.
Na eenige discussie vercenigde do vorgn-
derimg zich met een voorstel van do afdcc-
ling Heerenveen luidende:
„Do algemeene vergadering wende zich tot
de Vereeniging tot Christelijke verzorging
von krankzinngon on zenuwLijdera in Neder
land, mot hot dringend verzoek, om nu
Vereeniging voor^Konuwlijdore haar beslat
hcoft gekregen, haar naam zoo te wijzigen,
dat de woorden „on zenuwlijders" weg al
len."
Vervolgens was aan de beurt con voorated
der afdeeling Loooduincn van don volgen
den inhoud:
„De algemeeno vorgadering besluite tot
oprichting van eeno ondoreteuni- ikas voor
on- en minvermogenden patiënten on drat
hot bestuur op hot daarheen te leiden dat
ook een gedeelte van do contribution der P
don cn begunstigers daarvoor bestemd woi
den."
Na eenige discussio werd besloten het voor-
stol nog niot in behandeling te nemen doch
in handen te stellen van hot bestuur opdat
in een volgende vergadering rapport daar
omtrent kan worden uitgebracht.
Ten slotte werd door dr. E. A. Keuche-
nius, arts te Scheveningen, een referaat ge
houden ovor: „De godsdienstige grondslag
van de verpleging van zenuwlijders."
Moest spr. het referaat beginnen met een
klaagtoon, hot kon eindigen met een vreug
de klank, nu eerlang do Christelijke verple
ging van zenuwlijders in ons land, te Zeist
een aanvang zal nemen. Hij eindigde dan
ook met don wensch dat dezo arbeid mogo
strekken tot verheerlijking van Gods Naam.
Het referaat van dr. Keuohenius, waar
over zich geen gedachtenwissoliiig ontspon
word levendig toegejuicht. Do voorzitter zei-
do den referent dank, waarop do vergade
ring met dankgobed door ds. Jonkorema uit
Middelatum werd gesloten.
„Cosmos," het „polyglottische" maand
schrift (uitgave van den heer 0. A. J. van
Dish o eek te Amsterdam en onder redactie der
heeren H. J. A. Boissevain en J. Frod. Blanchi),
brengt deze maand o. a. het begin van een
novelle van J. Everts Jr., die ook in „Elsevier"
en „Woord en Beeld" vertellingen heeft, en
een Dultscho schets van Richard Welner:
„Goetho als Flussgeist."
In zake de subsidieering van de Vr(je
Universiteit door het Ryk, een ln hot anti
revolutionaire kamp veelbesproken quaestie,
schreef dr. Kuyper aan prof. Rutgers, dat,
komt het tot regeling van de verhouding
tusschen de Overheid en de Byzondere Hoogo-
scholen, z. i. de Godgeleerde Faculteiten ge
heel bulten spel moeten blyven, zoodat ze
niets van het Ryk ontvangen, maar dan ook
In geen enkel opzicht, noch wat benoemingen,
noch wat onderwysprogram of examina be
treft, ook maar op oenigerlel wUze aan eenige
contróle van Rykswego onderworpen zouden
worden. Hier past de contróle niet aan den
Staat, maar uitsluitend aan de Kerken, on aan
haar alleen.
De luitenaDt ter zeo der 2de klasse M.
K. Medenbach, dienende aan boord van Hr. Ms.
pantserdekschip „Holland", wordt heden ovor
geplaatst in de rol van Hr. Ms. wachtschip
te Willemsoord en vervaDgen door den luite
nant ter zee 2de klasse J. T. C. van Schreven.
DA&BLA