Voor Dames. Nea'erlandscha Ministeriën sedert het jaar 1848. Wekelyksehe Kalender. Stofgoud. DE KUS. R E C E P T. Raadgeving. ALLERLEI. Raadsel. het mij toeschijnt. Maar ik geloof wel, dat de oude Behrens u zal kunnen genezen, en het weer in orde maken, zooals het moet. Hij heet de wonderdokter in den geheoïen omtrek en is beroemd bij do boeren. De graaf dacht na. Hij had ook reeds ge hoord van Behrens, den ouden schaapher der. Men kon nooit wetenHij liet hem ter stond op het kasteel komen. Martin Behrens kwam en betastte den hals der gravin. Toen zeide hij hoofdschud dend, op bedachtzamen toon: ,,Dat is orger dan ik dacht. Men heeft ct reeds te veel aan gedaan en geknoeid; nu is alles ge zwollen. Als men mij vroeger had gehaald, zou ik misschien in staat zijn geweest den hals weer in orde te brengen. Hu durf ik het echter niet meer wagen; maar ik ken iemand, dio mevrouw de gravin zeker nog wel geneest, want hij is nog veel meer er varen en veel handiger dan ik." „Wie is dat?" vroeg haastig de graaf- „De beul van Aschersleben." j,Die kan het dus, naar u denkt?" ,,Ik ben cr van overtuigd." Zoo vlug mogelijk werd Stephan Bam berger, de toenmalige scherprechter van Aschersleben, eveneens een reeds bejaard en ernstig man op het kasteel geroepen. Hij behoordo natuurlijk tot de verachten, do paria's der maatschappij, die door iedereen gemeden wordon, en de voorname dame zal wel van afschuw hebben gehui verd, toen deze noodlottige man haar na- derde. Maar nood kent geen gebod, geen vooroordeel. Hij voelde naar den hals der gravin en zeide toen: ,,Ik kan het ongeluk herstellen, den wer vel op zijn plaats brengen. Ik heb vroeger reeds een geheel soortgelijk geval gehad bij een ouden boer." „Hoe deedt je dat?" „Ik heb hem opgehangen." ,,Je bent niet bij je verstand, meester 6tephan," riep de graaf toornig uit. „Ik spreek volkomen in ernst, heer graaf. Ik heb hem opgehangen, doch slechts voor een oogenblik, ..alve seconde; toen was de hals in Zoo zou ik ook met me vrouw de gravin moeten doer Overigens behoeft de strop niet al te stijf dichtgetrok ken te worden, zoodat er volstrekt geen ge vaar bestaat, dat de gravin zal stikken. De hoofdzaak is, dat door een plotselingen schok do halswervel weer in den goeden stand komt." De graaf vroeg den huisdokter cn den chi rurgijn om advies. Dezen haalden ongeloo- vig de schouders op. „Is er geen beter en eenvoudiger middel?" „Neen." Graaf Werner keerde zich tot zijn ge malin: „Wil je je aan die buitengewone proef on- derwerpon, lieve Mathilde?" Do gravin, die over al haar leden beefde, antwoordde na cenig dralen bevestigend. Dadelijk toog men aan het werk. Aan den zolder van de kamer was een sterke ijzeren haak, waaraan op het oogen blik de lichtkroon was opgehangen. Deze werd er afgenomen en aan den haak een dik koord bevestigd, aan welks ondereinde naar de regelen der kunst door den scherp rechter een strop werd gemaakt. Vervolgens ging dc oude herder op een tafel staan. Hij hield een vlijmscherp mes in de hand. De gravin werd op een stoel getild en meester Stephan legde haar zorgvuldig den strop om den hals. Toen rukte hij plotseling den sl^ol weg. De gravin hing maar een halve seconde. Zoo snel mogcl jk sneed de herder het koord door. Onmachtig viel de gravin in de ar men van haar gemaal. Door aanwending van de daarvoor ge- reedgehouden middelen werd zij binnen een paar minuten weer t-ot bewustzijn gebracht. Do beul onderzocht haar hals. „Het is zeer goed gelukt," zeide hij. De huisdokter en de chirurgijn bevestig den dit. Zij waren beiden zeer verrast over den gunstigen afloop. „Even eenvoudig als zonderling," zeiden de geleerde heeren. Een échec Yoor het Feminisme in Amerika. De feministische beweging in de Vereenig- de Staten beeft een vrij ernstigon klap ge kregen. Ongeveer 32 jaar geleden was to Chicago een geneeskundige faculteit gesticht onder den naam: „North-Western Medical Uni versity" en die bestemd was, om de genees kunde te leeren aan vrouwen, ten einde te gemoot te komen aan het verlangen van sommige vrouwen, die, in een aanval van overdreven preutschheid, betoogden, dat zij den zorgen van doctoressen de voorkeur zou den geven boven die van doctoren van de andere sekse. Thans hebben de beheerders van hot fonds, dat door inschrijving bijeengebracht was voor het onderhoud van deze geneeskun dige school voor vrouwen, medegedeeld, dat zij zich genoodzaakt zien de school te slui ten en het universiteitsgebouw te verkoopen. Zij constateeren in de allereerste plaats, dat het aantal vrouwelijke studenten in de me dicijnen zeer beneden de verwachting is ge bleven, cn vervolgens, dat de studenten zich verzetten tegen sommige deelen van het ge neeskundig onderwijs, met name tegen het werk in het laboratorium en tegen chirur gische werkzaamheden. Ten gevolge van een en ander heeft de „North-Western Medical University" 32 jaar lang 25,000 dollars per jaar gekost, zonder dat zij, op eenige zeldzame uitzon deringen na, doctoressen vormde, die inder daad waardig waren de Esculapen van do andere sekse te vervangen. Deze omstandigheid vooral heeft tob do sluiting geleid van do hoogeschool, waar van do cursussen het laatst werden gevolgd door een Hindoe-vorstin, prinses Bahma Dulelp Singh, die misschien diensten had kunnen bewijzen aan de Hindoevrouwen, wien het verboden is, zich geneeskundig te laten behandelen door mannen, cn die dus overgeleverd zijn aan de gevaarlijko experi menten van vrouwelijke kwakzalvers. Wonschen yoor Kloedingliervorming. Een Amerikaansch blad, de „North Ame rican Review", is met een reeks artikelen eon campagne begonnen tegen de heden- daagsche vrouwenmode. In een artikel, ge schreven door prinses Marie von IJsenburg, de zuster van vorst Hendrik XXII van Reuss, wordt over het corset niet alleen de banvloek uitgesproken, maar do schrijfster gaat nog verder. Zij zou willen, dat de corsages niet langer op het middel drukten. Heb ideaal lijkt lauar een korte blouae, die recht van dc schouders afv. 't. Ook wil zij, dat de rokken niet verder reiken dan den enkel; dat de hakken verdwijnen; dat het schoeisel van openingen voorzien wordt voor de uitwaseming; dat de kragen der tailles of liever van de blouses l.q hals vrij en bloot laten; dat men onder geen voor wendsel meer sluiers of voiles zal dragen en dat heb eenige hoofddeksel zal zijn een toque of een panama, al naar het jaar getijde. De schrijfster verklaart, dat al deze in grijpende hervormingen geboden worden door hygiëne en gezond verstand, terwijl do aesthetiek er zeer door zal winnen. Do invoering van den zakdoek in Frankryk. Het is moeilijk te gelooven, dat tot aan het huwelijk van Napoleon I met Joeéphine de Beauharnais een zakd ek in Frankrijk beschouwd werd als een onfatsoenlijk voor werp. Geen dame zou het vóór dien tijd ge waagd hebben, zich in tegenwoordigheid van een vreemde er van te bedienen. Tooneel- spelers, die het waag<ri dit gebruik te schenden, en in tragische scènes zich de oogen af te wisschen, werden door het pu bliek uitgejouwd en uitgefloten. Heb word zelfs als onfatsoeolijk beschouwd het woord „zakdoek" in het gesprek te gebruiken. Bij do opvoering van een drama van Shake speare in de Fransche vertaling van Alfred DATUM NAAM VAN HET DATUM TJJD VAN DUUR. VAN OPTREDING. MINISTERIE. VAN AFTREDING. J. M. D. 25 Maart 1848. Donker Curtius. 1 November 1849 1 7 6 1 November 1849. Thorbecke. 19 April 1863. 8 5 19 19 April 1853. Van -Hall. 23 Juni 1856 8 2 4 23 Juni 1856. Van der Brugghen. 12 Maart 1858. 1 8 17 12 Maart 1858. Van Tets. 22 Februari 1860. 1 11 10 22 Februari 1860. Godefroi. 31 Januari 1862. 1 11 9 81 Januari 1862 Thorbecke (Tweede). 9 Februari 1866. 4 9 9 Februari 1866 Geertsema. 1 Juni 1866. - 8 22 1 Juni 1866. Heemskerk. 4 Juni 1868. 2 - 3 4 Juni 1868. Fock. 3 Januari 1871. 2 6 30 3 Januari 1871. Thorbecke (Derde). 6 Juli 1872. 1 6 8 6 Juli 1872 Geertsema (Tweede). 27 Augustus 1874- 2 1 21 27 Augustus 1874 Heemskerk (Tweede). 3 November 1877. 3 2 0 3 November 1877. Kappeyno. 19 Augustus 1879. 1 9 16 19 Augustus 1879 Van Lyndon van Sandenburg. 23 April 1883. 3 8 4 23 April 1883. Heemskerk (Derde). 21 April 1888. 4 11 29 21 April 1888. Mr. M. baron Mackay. 21 Augustus 1891. 8 4 21 Augustus 1891. Mr. G. van Tienhoven. 21 Maart 1894. 2 7 21 Maart 1894. Tak van Poortvliet. 8 Mei 1894. 1 19 8 Mei 1894. Röell. 27 Juli 1897. 8 2 19 27 Juli 1897. Pierson. 1 Augustus 1901. 4 - 4 1 Augustus 1901. Dr. Kuyper. de Vigny, die het eerst durfde bestaan dit door het gebruik zoo streng verboden woord te gebruiken, geraakte do geheele schouw burg in rep en roer. Zoo bleef de staat van zaken tot Josóphine ten tooneele verscheen. Do eerste gemalin van Napoleon was een zeer schoone vtouw, maar zij bezat een lee- lijk gebit. Om dit zooveel mogelijk to ver bergen, had zij steeds in de 1 md een ele- ganten kleinen zakdoek met kostbare kan ten bezet, dien zij dikwijls met een bevallige beweging aan den mond bracht. Natuurlijk bleef het hof niet in gebreke het voorbeeld van de toongevende dame des rijks te vol gen en de zakdoek word plotseling van een onfatsoenlijk voorwerp een deel van het toilet. D© eeirwige jeugd van Sarah Bernhardt. Men verbelt, dat Sarah Bernhardt, de we reldberoemde Fransche tooneelspeelster, zich iederen dag van het hoofd tot de voeten wascht met de volgende oplossing, die naar het heet haar hour eeuwige jeugd doet behouden: een hal ven liter alcohol, 2 ons kamfer, 2 ons aramoniakzout, 5 ons keu kenzout en anderhal ven liter kokend water. Dat mengsel moet flink geschud worden en tijdens het bad moot de huid met de handen gewreven worden, opdat de oplossing in de poriën kan dringen. Zondag. De ware, reine liefde verheft ons boven onszelven, maakt ons goed en groot. Maandag. Medelijden hebben we allen, doch lijden wij ook mede? IMnsdag. Het leven van een nietsdoener laat even min eenig spoor achter als schuim op het water of rook in do lucht; do nijvere daar entegen drukt zijn karakter af op zijn tijd cn oefent invloed niet enkel op zijn eigen geslacht, maar ook op allo volgende geslach ten. Woensdag. Vraag tot echtgenoote dc vrouw, die tot vriend gij verkiezen zoudt, indien zij een man ware., Donderdag. De kalme, verheven rede heeft slechts in vloed op ontwikkelden. Vrijdag. Do tong volbrengt dikwerf meer dan de hand. Zaterdag. Een meisje zonder pop is als een moeder zonder kind. Velerf ontvlieden de liefde nit vrees, dat- zij hen zal doen lijden; want ja voor vol hardende men8chen zijn leven, lieven en lij den vaak woorden van een en dezelfde be- teekenis. Vrij naar Lenereo. Zalig zij, die hongeren en dorsten. Deze geloofstaal blijve de onze, steun en wijding van een onverdroten werkzaamheid, heilige troost in dat geheimzinnig uur, als de nacht komt, waarin niemand werken kan. A. Pierson. Ja, 't beste in ons zijn onze gedachten; maar vreemd zoo 'k ze op papier heb ge bracht is 't net of ze nu niet meer zooveel gelden en is 't niet, daarvoor dienen ze toch eigenlijk I Allmers. Als de mensch in dc diepte schouwt, ziet hij God, en wie God ziet, moet de voetzolen ontbinden, het hoofd buigen en bidden, hij kan niet anders. D e B u 8 s y. Do waarachtige dichter in ons wil naar die hoogten stijgen, waar hij de dingen kan noemen bij hun innerlijken naam in volle waarachtigheid. Hij moet al wat geweest is in 't verleden mogen wegdoen, om volko men zich te plaatsen tegenover hetgeen nu is. Hij moet heel de groote menigte kunnen wegdenken om persoonlijk werk te leveren;, ja, zelf8 enkelen, die, schoon ze vóór hem uitgaan, een straal van zijn licht onder scheppen, moet hij voortdrijven; en dat al les ter wille van zichzelf, ja, om dichter te blijven; maar ook ter wille van de samen leving om zoo volkomen onafhankelijk het diepst van haar wezen te naderen en te door zien, met vaste hand haar wonden te pei len en het gloeiend ijzer der waarheid er te kloeker in te drijven. GeorgeLenoveu. Waar de diepste, wellicht blinde strevin gen, de instincten den ondergrond uitmar ken van ons wezen, daar zijn de gedachten de bloemen, die bloeien omhoog. Maar wan neer die hoogbloeiende bloemen niet vallen in een geschikten bodem, blijft heb geheclö loven een onvruchtbaar iets. H. Ibsoii. Wij, mcnschen, die to laf zijn om te han delen, hebben altijd een verontschuldiging bij do hand, om onzo mede-verantwoordelijk heid voor 't blijven van de wereld, zooals ze is, van ons af te schuiven, en daartoe dient dan zelfs do dichtkunst. Vrij naar H. I b s o n. Poëzie is in mijn besto oogenblikken tot mij komende als een straal van het zuiverst licht. Zij is als een liooger wezen, even grootsch als schoon; ja, zij is dc levensmacht, die alles in mij wakker roept, om toch waar heid uit to roepen voor allen, opdat die al len er ook naar handelen, en, er naar loven de, vrijer, frisscher, gezonder worden. H. I b s e n. (tot de studenten te Christiania.) Niet in alle tijden was de kus zoo algemeen verspreid als heden ten dage. Op den pu- blieken weg zag men dien nooit geven; al leen in het heiligdom van het huis of bij feestelijke gelegenheden bestond hij. Dc lief de vond hem uit, en daarom rekende men hem, in den tijd, toen Rome nog geen echt- breukwetten kende, tot de geheimen van het huwelijksleven, waarover Hymen zijn be schermende hand uitstrekte. Het is gebeurd, dat een Romeinsch jonkman onverbiddelijk ter dood veroordeeld werd, omdat hij een gotrouwde vrouw in het openbaar had ge kust. Maar nog in de tijden der republiek veranderde dit in Rome. Men vond er lang zamerhand niets stootends meer in, dat man nen hun vrouwen in tegenwoordigheid van vrienden en bekenden kusten. Do aanleiding tot deze verandering van denkwijze was een hoogst prozaïsche, zelfs treurige, en geen mindere bracht deze overtreding der zeden- wot teweeg dan do strenge Cato. Het was - namelijk mode geworden, dat de schoone, trotsche Romeinsche dames, als zij elkander bezochten, niet meer allerlei vroolijkc of stichtende gesprekken voerden, maar heel dapper feestvierden. Edele wijnen en oesters werden in overvloed op tafel gebracht en gebruikt, terwijl mijnheer in den Senaat zit ting had of andere ambtsbezigheden ver richtte. Kwam hij dan thuis, zoo werden de ze slemppartijen in de boudoirs brutaalweg geloochend. Om nu de vrouwen toch te kun nen betrappen, sloeg Cato den kus voor, op dat deze haar zou verraden. In ieder geval had Cato daarmede slechte den kus onder vier oogen bedoeld; ten minste bewijst het den ernst, waarmede hij do vroegere wet be treffende den kus in eere hield, dat hij een Benator van de lijst schrapte, omdat deze zijn vrouw in tegenwoordigheid hunner doch-, ter gekust had. Maar de grenzen waren nu eenmaal overschreden, en niets baatte meer. Keizer Constantijn gaf zelfs een wet, waar bij de verlovings-geschenken, als een kus hen vergezelde, bij den dood van den bruidegom voor de helft aan de bruid en haar erven moesten overgaan. Deze wet ging later in de rechtspleging van alle Europeesche Staten over. Het voortschrijden der beschaving heeft ook het rijk van den kus steeds meer en meer uitgebreid; hij is nu niet alleen een voorrecht van de geoorloofde liefde en den godsdienst, doch ook een afgesleten munt geworden, die tusschen allen gewisseld wordt, zonder onderscheid des persoons. Ook strekt hij zich niet enkel uit tot den mond en de wangen, maar ook tot de oogen, het voorhoofd, de hand en den voet. Nergens is de gewoonte van het kussen zoo verspreid als in Rusland. Men is daar gcon oogenblik zeker, niet onvoorziens een kus te krijgen, zelfs van menschen, die ons allesbehalve sympathiek zijn. Opmerkens waardig zijn de massa's kussen, op den Paaschmorgen gegeven, wanneer do vooraar me grondbezitters zelfs den smerigsten hoer de wang tot een kus moeten reiken. Bij ons heeft de kus nooit zulk een belang rijke beteekenis gehad, maar aan zoetheid en innigheid heeft hij echter niet verloren. Nu eens vervult hij ons van vreugde, dan schijnt hij ons een bitteren plicht toe; dan is hij het voorwerp van een diefstal, nu eens de stomme taal-der liefde. Iete aandoenlijks ligt in den kus van het kind, iets plechtigs in dien der oudere, iets heerlijks in dien dor vriendschap. Kip met ryst. Doe in een groote pan zooveel water, dat de kip bedekt zij, en doe in dat water een beetje zout, peper, peterselie, tijm en lau rier, een wortel en een ui aan stukken gesne den. Men heeft voor dezen schotel geen bij zonder jonge kip noodig, zoodat men drie h. vier uren moet rekenen voordat ze gaar is. Daarna neme men do kip er uit en zove den bouillon. Met den bouillon gaat de kip daarop in 400 gram rijst en men late alles koken totdat de rijst gaar is, niet te gaar evenwel: de kor relvorm blijve behouden. Deze rijst worde daarop in een diepen schotel opgediend, waarop de kip in het mid den is geplaatst*. Hot reinigen yan sponsen. Toiletsponsen, die door heb veelvuldig ge* bruik vuil geworden zijn en doortrokken van' zeep, kan men schoonmaken in koud zout water (een handvol keukenzout op een hal ven liter w Na eenigo malen flink to zijn uitgespoeld, worden de sponsen alsof ze 1 nieuw waren. Teruggekaatst. Twee heeren loopcn op het perron van een spoorwegstation tegen 1 elkander aan. „Vlegel 1" barst dc een los. Veroorloof mij, dat ik mij eveneeus aas u voorstel," zegt de ander. „Mijn naam Smit." Kareltje, dio nu juist niet voor heel s» ug- gcr bekend staat, komt thuis met dc mede- dccling, dat hij voor het Fransch do eerstf in de klas geworden is. „Jongen, hoc is dat mogelijk," zegt zijt» vader ongeloovig. „Je hebt voor hetFrans^U altijd de slechtste cijfers?" ,,Ja, pa! ik begrijp het eigenlijk ook nril goed. De meester wilde weten, wat „geboren"* was in 't Fransch. Hij vraagt de rij af, masi' niemand antwoordt. Eindelijk komt hij bi» mij en zegt: „Wel, Kareltje, weet jij mis^ schien wat „geboren" is?" „Nee..., mees ter 1" zeg ik. Nu ziet de meester mij ver» heugd aan en zegt: „Dus van de ganschc schaapskudde kunt gij alleen mijn vraag goed beantwoorden. Karei Schulze kom af Eerste vooraan zitten 1" Een nuttige vereeniging. In zekciê Amerikaansche stad is een zeer nuttige ver eeniging opgericht, onder den naam van: „In-andermans-aangelegenheden-den-nu*is- niet-stekon-vereeniging. Bevroren pudding. Lord Rosebery borvt bij zekere gelegenheid zijn pachters een feest* maal aan en at met veel genoegen mei da eenvoudigo menschen mede. Zijn buurman aan tafel was een flinke boer, die zich braaf to goed deed cn er zich minder om bekommerde, dat hij niet best op de hoogte was van het ge bruik, dat van het verschillend tafelgerei gemaakt moest worden. Hij nuttigde allo spijzen met zijn soeplepel en daar zijn eet lust niets te wenschen liet, deed hij dit niet zonder succes. Eindelijk was men genaderd tot het ijs, en ook daarvan nam de boer een flinken lepel. Hij deinsde verschrikt achter uit, maar slikte toch manmoedig de portie door en maakte alleen tot zijn gastheer de opmerking: „Die pudding is bevroren." Lord Rosebery nam heel ernstig ook een le pel vol en oogenschijnlijk verrast de wenk brauwen optrekkend, antwoordde hij: „In« derdaad, hij is bevroren." Het tekstboekje. Mevrouw Zuurman zal naar de opera gaan, waar „Lakmé" gege ven wordt, en stuurt den knecht naar eeK boekwinkel, om een tekstboekje te halen. De man komt een half uur later aandra gen met een pijp lak. Mevrouw vraagt verwonderd, wat dit ben teekenen moet. „Wel", was het antwoord van den Jo- arisse; „u heeft immers gezeid, dat 'k lak mee most brengen?" Op papa's verjaardag. Mama: „Liesje, morgen is papa jarig. Wil je dan niet eeü mooi versje voor hem opzeggen?" Liesje: „O ja, ik weet er al een, heel mooi." Mama: „Zoo? Laat dan eens hoeren," Liesje (ernstig): „O, ezel met uw lange ooren l Wat ben je toch een leelijk dier...,"1 (Drielettergrepig). Door mijne beide laatste Gevormd wordt eene stad; Mijn eerste ziet go in scholen En is langwerpig plat. 't Geheel een aardig dorpje, Dat ge in Z.-Holland vindt: Die dit nu niet kan raden, Is vast geen snugg're vrind. De verklaring der Vraag in het nummer van verleden week is, dat achter het w<v>rd kerk een komma moet staan, waardoor de zin wordt: Te Oudshoom staat de kerkbovenop dr toren De oplossing van het Raadsel is: Raadsel^ De oplossing van de Schaakopgave ia: 1D. bl b8 (nu dreigt mat door D b8—e5-H> 1 K dö-có 2 D. b8-b4 f 2 K cöxb4 Qt d—6 3 R. g7 f8 of P. dl c3 Mat. (Met twee varlatiön.) [De oplossing 7an het Raadsel in dit Nd» geven wij do volgende week.J

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1902 | | pagina 10