N°. 10162. Zaterdag April, A0.1893. (Courant wordt dagelijks, met uitzondering van Zon- en feestdagen, uitgegeven. Tweede Blad. Leiden, 7 April. Feuilleton. Een Rembrandt en een Don. LEIDSCH DAGBLAD. PRIJS DEZER COURANT: Voor L«iden por 3 maanden....f 1.10. Franco por post1*40. Afzonderlijke Vommers0.05. PRIJS DER ADVERTENTIÊN Van 1—6 regel» f 1.05. Iedere regel meer /"0.17J. Grootere lettere naar plaatsruimte. Voor het incasseeren buiten de stad wordt ƒ0.10 berekend. omoliiel* »Kit*HWET. Burgemeeeter en W*dhoudere van L '/den brengen ter algemeone bennie, dat door JOHANNA BERNAR- DINA VAN DEN EROM, huisvrouw van ABRAHAM VAN NOOD, wonende to Zoeterwor^e, een verzoek schrift ia ingediend om vergunning voor dén klein handel in eterken drank in hel perceel ZydgrachtNo. 43. Burgemeeeter en Wethouders voornoemd, Leiden, DE KANXER, Burgemeeeter. 7 April 1893. E. KIST,,' Secretarie. De Leidsche tooneel* en muziekclub „Ad- vendo", opgericht den 2denNovember 1891, gaf gisteravond in de groots zaal van „Zomer- zorg'\ aan den Stationsweg, hare tweede uit voering. De opkomst, zoowel van dames als van' hoeren, wae zeer talrtfk. In z\jn welkomst woord wees de president, de heer D. M. Keu- lemans, daar dan ook met genoegen op en h.y schreef haai toe aan de aangename her- innering, weifee de vorige uitvoering had achtergelaten. H\j hoopte dat dit ook van deze weer gezegd zou kunnen worden. Die wensch zal wel btf de meesten vervuld zyn geworden, want de uitvoering kan in menig opzicht uitstekend geslaagd heeten., terwijl bovendien het programma, evenals de vorige maal, veel verscheidenheid aanbood. Het programma bevatte nommers voor stiyk-orfeest, solo's voor duit en viool, hu moristische voordrachten en een tweetal tooneelstukjesDMen6chenkennis", schets in pén bedrijf naar een verhaal bewerkt door George, en „Een Fransch krijgsgevangene", blijspel met zang in wn bedrijf door Emila Seipgens, en werd geheel en alleen uitge voerd door do leden der club zeiven, die zich dus en dat wol op gansch niet onverdienstelijke wijoe op verschillend gebied bewegen. Hun viel dan ook een welverdiend, sommigen zelfs een stormachtig applaus ten deel. Aan de dame, die in het tweede tooaeelstukje medewerkte, werd daarbij een bouquet vereerd. Het ontbrak dor club verder mede niet aan andere bewijzen van belangstelling. Reeds bij Slat.) De geniale kunstenaar barstte in een luid gelach uit en riep: „Moet dit prul Tan Dou zyn? Geen enkele penseelstreek is van hem. Beste mynheer Van Knijp, uwe bruid heeft u om den tuin ge leid. Misschien is Dou haar te duur geweest en is zjj daarom naar een knoeier gegaan. Doch neem het zoo aan, als zy het will Ter wille van den lieven vrede in uw toe komstig huwelyk raad ik u, nooit te laten bemerken, dat gy achter de waarheid ge komen zyt." Cornelia Van Knyp volgde Rembrandts wyzen raad op. ZUn huwelyk met Adriana werd noch tans niet byzonder gelukkig. Zyne twist zieke vrouw verbitterde hem dikwyls het leven. III. Eene eeuw ging voorby. Omstreeks het jaar 1760 was Cornelis Van Knyps achterklein zoon chef van de oude gerenommeerde hennep en vlas-importfirma. Hy bezat, helaas, niet den voorzichtigen handelsgeest van zyn overgrootvader, den ouden heer Melchior Van Knyp, en zoo gebeurde het, dat hy door ongelukkige specu laties de zaak te gror.de richtte. De oude lirma moest hquideeren on word opgeheien. Om geld te maken, moesten vele kostbaar heden dor familie Terkocht worden, waar onder ook het door Rembrandt geschilderde don aanvang werd haren president door den heer N. W. J. De Graaf een door dezen vervaardigde en aan de club opgedragen „Advendo marsch" overhandigd, welke daarna door hot orke6t werd ten gelioore gebracht, waarop blyken van waardeering volgdenin den verderen loop van den avond werd haar door een dames-comité nog eene andere ver rassing bereid door do aanbieding namens eenige Leidsche schoonen van een sierlyk vaan del (donkerblauw-fluweelen grond met opschrift en orneering in zilverdraad), waarby een der dames als aller tolk het woord voerde en tegelykertyd die aanbieding van een album, bevattende de namen der deelneemsters, ver gezeld doende gaan de hoop uitsprak dat de club hare zinspreuk: „Aangenaam door Vriendschap en Nuttig door Oefening", steeds hoog zou houden, terwyi kort daarna der club door den heer J. Koene eene ledenlyet werd aangeboden, welke een pronkstuk van leekenwerk mag heeten. Elk dezer aanbiedingen ging gepaard met de beste wenschen voor de club, waarop tel kens door den president op hartelyke wyze: de erkentelijkheid voor zooveel blyken van sympathie tegenover de club werd betuigd. Aan toejuichingen en fanfares ontbrak het natuurlijk evenmin. Ook de directeur, de heer C. J. Noest, was niet achterwege gebleven. Ook hy had een marsch: „A tous les membres", opgedragen aan allo leden der club, gecomponeerd, welk toonwerk met veel aandacht werd aangehoord. Alles daagde dus uitmuntend en vervolgens ook het bal, dat echter wegene de tc groote uitgebreidheid van het programma wel wat laat begon, doch niettemin zeer geanimeerd was en velen genoeglijk byeenhield zelfs tot de zon reeds aan den hemel stond. - 'sRyks Ethnographisch Museum te Leidon heeft wederom van den heer A. Greshoff een vyftiental voorwerpen ten geschenke ontvangen van de Boven Sangba, alsmede een roodkoperen mes uit het Merengebied, Centraal-Afrika (Tanganika, enz.) Aan don schenker is de dank der Regeering botuigd. - Hedennamiddag ontvingen wy perFran- sche mail de Bataviascho bladen van 7 10 Maart, alsmede de „Deli Crt." van S en 11 Maart. Door den heer F. Ludowig, architect alhier, is heden ondershands aanbesteed bet bouwen van een R.-K. Armenhuis te Beverwyk, waarvan aannemer geworden is de heer V. Ph. Braun, te Beverwyk, voor de som van/'11,480. portret van Cornelis Van Knyp, dat voor eenige duizenden guldens van de hand werd gedaan, on, nadat het door de handen van eenige eigenaars was gegaan, eindelyk, zoo ais wy roods zeiden, ©ene eoroplaats in do galery van hot Louvro vond. Men had ook getracht, het portret van Adiiana Van Cleef te gelde te maken volgens eene familie-overlevering nameiyk moest het door Gerard Dou gemaakt zyn. Doch do kunsthandelaren en sc.hilderyenken- ners verklaarden beslist dat het portret geen Dou, maar het waardelooze werk van een armen knoeier was. Due was het niet ver kocht. En de Van Knyps daalden steeds dieper, wat meer gebeurt met de nako melingen van vroeger ryke en aanzionlyke familiên. In liet jaar 1822 woonde oen zekere Floris Van Knyp met zyne familie op een armoedig dakkamertje van een hoog huis in een straatje te Amsterdam. Zyne vrouw lag ziok te bed en vyf kleine hongerige kinderen riepen om brood. En de bleeke, door zorgen gekwelde man een afstammeling van Cornelis en Adriana had zyne hulpbronnen uitgeput. Hy bezat geen gulden meer, kon voor zyne hongerige kinderen geen brood, voor zyne zieke viouw geene medicynon koopen. Wanhopig zag hy in hot armzalig dak kamertje rond. Was er dan r.iets meer, dat te gelde kon worden gemaakt'? Daar hing aan den muur nog het oude portret van zyne betovergrootmoeder Adriana Van Cleef naar eene familiesage beweerde, door Dou geschilderd. Flor s had reeds meer Op den tweeden Mei a. s., dus waarscbynlyk tot sluiting van het winterseizoen, zal hier nog één concert worden gegeven, waartoe wy mot byzonderen aandrang het geheele Leidsche publiek oproepen, want het geldt hier een liefdadigheidsconcert. Daar zyn er niet velen in Leiden; dit jaar was er, naar wy meenen, geen ander dan dat van „Sempre" ten behoeve der algemeene armen. De opbrengst van dit conceit zal strekken ten behoeve van de „InrichtiDg voor fabrieksmeisjes" alhier! Behoeft deze humaniteitsinstelling nog aan geprezen te worden? Behoeft het nut nog aangetoond te worden van de krachtige, po gingen om de minst ontwikkelden van onze bevolking te beschaven en te veredelen?Ons ïykt dit geheel overbodig. Dit concert wordt gegeven met een goei doel voor oogon. „Maar waarom een concert? Waartoe die liefdadigheidsconcerten? Kunnen wy, indien deze inrichting geld behoeft, het niet direct geven? Waarom moeten daarvan weer de hooge onkosten van zulk eene uitvoering worden afgetrokken?" vraagt met hoonend gelach een vervelende wijsneus, die zich verbeeldt principiéele tegenstander van lief dadigheidsconcerten te zyn! Alsof niet reeds het feit, dat de inrichting in slechte geldel yke omstandigheden i8, voldoende bewyst dat men nu eenmaal zonder concert daaraan niet voldoende steun schenkt! Heeft het bestuur dan ongelyk om door dit toch zeker niet ongeoorloofde of immoreole middel haar doel te bereiken? En hebben de meh6chen ongelyk, die liever eenige guldens geven, indien zy tegelykertyd iets goeds voor bun geld genieten, dan eenige kwartjes zoo maar te geven zonder direct merkbare contra-prestatie? Wanneer wy de quaestie onbevooroordeeld bezien, dan komt zy eenvoudig hierop neer, dat men voor minder geld een goed concert dan eene vergeefsche poging gedaan om het portret te verkoopen. Ook hem hadden de kunsthandelaren ge zegd: Dat is geen Dou! Ja, als het portret een echte Dou waro^dan zou het eene zeer groote waarde hebben, want de werken van den ouden meester, die zoo langzaam werkte, zyn zeldzaam en meestal reeds in kunstvcr zamelingen opgenomen. Echte Dous komen dus zeer zelden in den handel. Een kunsthandelaar had echter voor do oude gesneden lyst eens een gulden geboden. Daaraan dacht Fiorie thans, nu hy zoo hoog noodig geld behoefde. Onstuimig trok hy het portret van den muur. Maar nu bleef het bovensto deel van de halfvergane lyst aan een roestigen haak hangen en ook de zystukken lieten los. Eerst verschrikte Floris. Zou de koopman voor zulk eene lyst nog een gulden willen geven? Maar nu ontdekte hy tot zyne groote verwondering, dat ook het linnen uit elkaar viel en dat het dus dubbel was. Met bevende handen scheidde hij de doeken geheel van elkaar en slaakte daarop een vreugdekreet. Dat was het echte portret van Dou na honderd en zestig jaren kwam het aan het daglicht Onder de beschuttende bedekking was het portret in al zyne kleurenpracht uitstekond geconserveerd. Dus was de familie-overlevering toch geen praatje geweest. „Wy zyn gered 1" riep Floris Van Knyp verheugd. „Met een uur zullen wy geld in overvloed hebben!" Triomfantelyk wees hy zyne vrouw en kinderen het echte portret. Daarna nam hy by woont dan wanneer geene liefdadigheid daar toe de aanleiding was. Immers, de artisten, die medewerken, doen dat belangloos! En kortheidshalve verwyzen wy naar achter- etaande advertentie wy kunnen trotsch zyn op heelwat welwillendheid t. o. van dit concert. Waar we hulp inriepen, worden met de meeste bereidwilligheid beide handen toe gestoken! We vroegen Samaty, den tenor der Franscbe opera, die om de heeriy'ke weier gaven van rollen als Don José, Romeo, Turvidu in de Cavalleria enz., enz. in Don Haag door iedereen op de handen wordt gedragenter stond stemde hy toe. In Den Haag hadden wy hem eens gehoord in een werkje van Massenet, eene oude legende, gracieus en lieflijk, met gemengd koor en sopraan solo en piano. Hoe hieraan te komen iri Leiden Niets eenvoudiger dan dat. Wjj hebben Mann, een goed directeur is du6 gevondenmej. Hurnnie, de nieuwe leorares aan zyne Muziekschool, was even spoedig tot medewerken béroid, een veertigtal dames en twintig hoeren waren spoedig gevonden. Men hoorde in don laatsten tijd vee! spro ken over eene ballade van den heer C. H. Coster, uit Arnhem, „Ritter Oluf", voor sopraan, alten bariton-solo, met dubbel-strtjk- kwartet, harp en piano. Den 14den April a. s. wordt dat werkje onder leiding van ëen componist in Den Haag uitgevoerd. Den twee den Mei zullen Arnold Spoel, met zyne leer lingen mejuffrouw Madeleine Vari' Vliet en Anna Blauw (hier reeds zoo goed bekend na het laatste Toonkunst-concert) hetzelfde werk herhalen. Verder verzekerden wü ons de medewer king van mej. J. H., eene jonge, veelbelovende violiDiste uit Amsterdam, enz., erz. Laat ons nu ook hopen, dat, waar zoovolen, wiens samenwerken'om iets goeds te leveren, eene groote massa zal opkomen om te gonieten van hetgeen wordt aangeboden. Laat niemand de lysten, die van Maandag af aan do inge zetenen zullen "worden aangeÉodën, oninge vuld wegzenden, en wie door niet-thuis-zyn den ombrenger misloopt, by wende zich tot den heer Èggors, waar eveneens eene lyst ter teekening ligt I MÉ', E. het onder den arm en giDg er moe naar den eersten kunsthandelaar der stad. 'Deze was een uitstekende kunstkenner. Nadat hy zich van de echtheid van liet por tret ovortuigd had, was hy onmiddellijk be reid een voorloopig voorschot van duizend gulden te geven. Men kwam overeen, dat de schilderij op de volgende groote kurstanetie te koop zou worden aangeboden. Toen de auctie p)aat6 had en het „portret eonor jonge dame" van Gerard Dou op de tafel geplaatst en in veiling gebracht werd, namen velen der aanwezige kunstkenners de hoeden af en begroetten eerbiedig het nieuw ontdekte werk van d6n ouden, beroemden meester. Namens de Fransche rogeering deed «en makelaar met acht en twintig duizond en vyf honderd gulden hot hoogste bed en zoo kwam het portret te Parijs. Floris was nu ryk geworden en zag zich in staat gesteld, eene winstgevende zaak te beginnen. Voortaan begon de gelukster dor familie Van Knyp weer te schitteren. Rembrandts „portret van een jongen man" en Gerard Dous „portret van eene jonge dame" hangen recht tegenover eikaar in de galery van het Louvre, in de zaal der Neder- landsche meesters. En zóó karakteristiek zyn doze beide schil deryen, dat zy steeds de bowonderir.g der bc-zoekors wekken. V/einigen echter weten, dat die twee eens ten bruidspaar waren en j dat zy, doordien zy zich door Rembrandt en Gorard Dou lieten schilderen, hunne nakome lingen voor den endergang gelukkig bewaarden.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1893 | | pagina 5